Ficha disposicion

Ficha disposicion





RESOLUCIÓ de 12 de novembre de 2015, del conseller de Transparència, Responsabilitat Social, Participació i Cooperació, per la qual s'ordena la publicació i màxima difusió del protocol pel qual s'estableixen criteris relatius a la iniciació i tramitació de processos d'investigació desenvolupats per la Inspecció General de Serveis.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 7660 de 18.11.2015
Número identificador:  2015/9296
Referència Base de Dades:  009015/2015
 
  • Anàlisi documental

    Texto
    Texto Texto2
    Origen de disposició: Conselleria de Transparència, Responsabilitat Social, Participació i Cooperació
    Grup temàtic: Legislació, Reglamentació
    Matèries: Organització de l'administració
    Descriptors:
      Temàtics: control administratiu, control de gestió, control fiscal, frau



RESOLUCIÓ de 12 de novembre de 2015, del conseller de Transparència, Responsabilitat Social, Participació i Cooperació, per la qual s'ordena la publicació i màxima difusió del protocol pel qual s'estableixen criteris relatius a la iniciació i tramitació de processos d'investigació desenvolupats per la Inspecció General de Serveis. [2015/9296]

Vist l'acord adoptat pel Consell, en la reunió del dia 6 de novembre de 2015, pel qual s'aprova el protocol pel qual s'estableixen criteris relatius a la iniciació i tramitació de processos d'investigació desenvolupats per la Inspecció General de Serveis, a instància de denúncia o per petició raonada d'altres òrgans.

Vist que els criteris d'actuació continguts en l'esmentat protocol poden ser d'interès per a la ciutadania, es considera oportú donar-los publicitat perquè se'n prenga coneixement.

Per això, en atenció al que disposa el Decret 103/2015, de 7 de juliol, del Consell, pel qual s'estableix l'estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat, modificat pel Decret 147/2015, de 18 de setembre, i d'acord amb el que estableixen els articles 14 i 16 del Decret 160/2015, de 18 de setembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria de Transparència, Responsabilitat Social, Participació i Cooperació, resolc:



Ordenar la publicació del protocol pel qual s'estableixen criteris relatius a la iniciació i tramitació de processos d'investigació desenvolupats per la Inspecció General de Serveis, a instància de denúncia o per petició raonada d'altres òrgans, que s'adjunta com a annex, en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana, així com donar-li la màxima difusió a través dels mitjans de comunicació tècnics i electrònics pertinents.





València, 12 de novembre de 2015.– El conseller de Transparència, Responsabilitat Social, Participació i Cooperació: Manuel Alcaraz Ramos.







ANNEX

Protocol pel qual s'establixen criteris relatius a la iniciació i tramitació de processos d'investigació, a instància de denúncia o petició raonada d'altres òrgans, desplegats per la Inspecció General de Serveis





Primer. Objecte i àmbit d'aplicació

El present protocol té per objecte establir els criteris d'actuació relatius al procediment d'investigació, competència de la Inspecció General de Serveis, iniciat per denúncia o a petició raonada d'altres òrgans, a fi de detectar la possible existència d'irregularitats o infraccions de la legalitat vigent i comprovar el funcionament correcte de tots els serveis i unitats dependents de l'administració de la Generalitat.



Serà aplicable als distints ens, organismes i entitats que conformen el sector públic de la Generalitat, sobre els quals s'estén la competència d'inspecció de l'article 2 del Decret 68/2014.



Segon. Contingut de les denúncies

Les denúncies han de referir-se a suposades irregularitats que no tinguen el seu propi i natural procediment específic de reclamació.

De vegades, podem trobar-nos amb denunciants que, davant d'un determinat conflicte, pareixen preferir acudir o instar d'inici la intervenció de la Inspecció de Serveis, buscant trobar un possible i ràpid ressort qualificat de suport a la seua pretensió, en compte de promoure les reglamentàries reclamacions administratives i, si és el cas, judicials -com ara errors en nòmina, cessaments de forma indeguda, reconeixement de drets subjectius, liquidació d'una taxa o tribut que es considera incorrecta, etc. En estos casos, no s'ha d'acudir a la via de presentar denúncia a la Inspecció General de Serveis (IGS), sinó que, en primer terme, haurà d'efectuar la pertinent reclamació davant de la sotssecretaria o òrgan competent en funció de la matèria que es tracte.

Esta recomanació és especialment aplicable a les denúncies en matèria de personal o funció pública, a instàncies del personal al servei de la Generalitat, bé de forma individual, bé a través de organitzacions sindicals o òrgans de representació de personal, que han de conéixer l'existència de procediments específics.

No obstant això, si de la denúncia es deduïren indicis d'un anormal funcionament dels serveis, es podran iniciar, d'ofici, les actuacions oportunes, entenent que l'àmbit de les mateixes ja sobrepassa el propi abast del conflicte concret a què es referix la reclamació, podent estar justificada en este cas l'actuació de la Inspecció.



No s'admetran les denúncies que resulten inintel·ligibles o que manifestament no tinguen fonament o versemblança, o estiguen formulades do forma vaga o excessivament genèrica.

D'altra banda, la denúncia no sols ha de presentar uns fets que càpia configurar com a presumptament constitutius d'infracció o il·legalitat (en el sentit que efectivament mostren aparença de tal), sinó que a més en la mateixa denúncia s'ha d'oferir algun element o evidència que avale raonablement la seua versemblança. Vol amb això dir-se que no es podran admetre a tràmit les denúncies que es limiten a afirmar l'existència de presumptes infraccions sense aportar o invocar cap mínim suport en què es base tal afirmació.

En este sentit i específicament es rebutjaran, per exemple, les denúncies que afirmen, sense més dades ni documentació, que determinats procediments administratius incomplixen els principis de lliure concurrència, afirmació que, encara en la hipòtesi que després les investigacions confirmaren la presència d'infraccions, obligarien a desenrotllar un indiscriminat pla de treball, sense cap mínim fitació, que suposaria la revisió exhaustiva dels procediments concrets de la conselleria, la qual cosa implicaria el qüestionament a priori, i sense un mínim fonament, de la presumpció de validesa jurídica dels actes de l'administració (article 57.1 de la Llei 30/1992).



Tercer. Identificació de qui presenta la denúncia

No podran acceptar-se les denúncies anònimes, havent de constar sempre la identitat de qui les formula i la seua firma. No obstant això, i amb caràcter excepcional, les actuacions inspectores podran tindre el seu origen preliminar en informacions facilitades per persones que no han arribat a identificar-se. En tals casos, estes informacions o comunicacions no es consideraran pròpiament denúncies però, sempre que vagen documentades amb dades que aporten versemblança a la possible existència d'irregularitats, la Inspecció podrà incoar d'ofici, per iniciativa pròpia, el corresponent procediment d'investigació, després de dur a terme, si és necessari, unes diligències d'informació reservada.

En tot cas i amb caràcter general, la informació sobre la identitat de les persones que presenten les denúncies tindrà caràcter reservat, llevat que desvelar esta dada resulte imprescindible per a l'eficàcia de la pròpia investigació o el seu propi i normal desenrotllament.



Quart. Requeriment d'esmena

La denúncia ha de referir-se a fets concrets i identificables, per la qual cosa no pot acceptar-se la simple imputació genèrica i indeterminada de presumptes irregularitats, sense més detall.

En els casos en què la denúncia presente estes carències, haurà d'efectuar-se el corresponent requeriment d'esmena de les mateixes, a fi de poder determinar la seua naturalesa i abast, i poder actuar de la manera més eficient.

El requeriment advertirà que, en cas que no siga atés, es procedirà a l'arxiu de la denúncia, sense més tràmit.



Quint. Denúncies de la ciutadania

En cas de denúncies presentades per ciutadanes i ciutadans, els fets denunciats han de posar de manifest esdeveniments o circumstàncies d'una certa gravetat o rellevància, no havent de tractar-se d'una simple desatenció, tardança o anàloga deficiència en la prestació de serveis públics ja que, quan concórrega este tipus d'incorreccions l'específicament previst en la normativa és plantejar una queixa, conforme al Decret 165/2006, de 3 de novembre, del Consell, disposició que, en segona instància, també possibilita la intervenció correctora de la Inspecció de Serveis.

Evidentment, la gravetat o rellevància de la denúncia ha de desprendre's raonablement de l'entitat objectiva dels propis fets, a la llum de l'ordenament jurídic, i no de la subjectiva interpretació que de tals fets faça en el seu escrit qui presente la denúncia.



Sext. Peticions d'òrgans de la pròpia administració

Quan la petició per a inspeccionar el funcionament dels serveis, o per a investigar la possible existència d'irregularitats i infraccions a la legalitat, procedisca d'un altre òrgan de l'administració, hauran de tindre en compte i respectar en tot cas les competències pròpies de la sotssecretaria competent per raó de la matèria, ja que esta té atribuïda la inspecció dels serveis del seu respectiu departament, d'acord amb el que disposa l'article 69 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell.





Sèptim. Respecte a les competències d'inspecció interna de cada sotssecretaria

Tant si es tracta d'una denúncia presentada per un ciutadà o ciutadana o d'una petició raonada d'un òrgan de la pròpia administració, l'actuació de la Inspecció respectarà en tot cas les competències que, en matèria d'inspecció de tots els serveis del seu àmbit, té atribuïdes cada una de les sotssecretaries.

Si tenim en compte que, d'acord amb el que disposa l'article 12 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú (d'ara en avant Llei 30/92), «l'exercici de la competència és irrenunciable» la Inspecció de Serveis posarà especial atenció en no propiciar que esta competència quede buida de contingut, la qual cosa acabaria per succeir si emprenguera una estratègia d'intervenció exclusiva i sistemàtica que ignorara estes facultats d'inspecció departamentals de les diferents sotssecretaries.

En general i llevat d'excepcions puntuals justificades, la intervenció d'un òrgan especialitzat de control, com és la Inspecció de Serveis, ha de considerar-se subsidiària, de manera que la seua intervenció ha d'entendre's centrada en l'esclariment d'aquelles denúncies que, segons el parer de la Inspecció de Serveis i en atenció a la gravetat de l'objecte de les mateixes, convinga inspeccionar -al marge de les estructures i mecanismes de correcció o revisió de caràcter departamental– després d'un deficient o insatisfactori funcionament d'estos mecanismes o, si és el cas, a petició motivada de la pròpia conselleria afectada.



Octau. Denúncies o peticions de naturalesa economicofinancera

Quan les denúncies o peticions d'intervenció inspectora per part dels òrgans de la pròpia administració, organismes o entitats dependents dels mateixos afecten suposades anomalies o irregularitats de caràcter econòmic financer es procedirà, en funció de la naturalesa dels fets denunciats, de conformitat amb el que establix la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'Hisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions.



Nové. Denúncies en matèria de sanitat, educació o serveis socials



Sense perjuí que la competència d'inspecció general dels serveis s'estenga al conjunt de l'Administració de la Generalitat, les denúncies que afecten centres, serveis i unitats dependents de les conselleries competents en matèria de sanitat, educació i serveis socials, seran canalitzades a través dels respectius òrgans de control i inspecció de les dites conselleries. El procediment i tràmits que s'ha de seguir en estos casos s'especificaran oportunament, després de la seua consideració en el si de la Comissió Coordinadora dels òrgans sectorials d'inspecció i control intern, prevista en l'Orde 11/2015, de 28 de maig, de la Conselleria d'Hisenda i Administració Pública.



Desé. Procediment d'actuació

D'acord amb tot allò que s'ha exposat, la Inspecció de Serveis a la vista del contingut d'una denúncia durà a terme les actuacions següents:

a) Si la denúncia no aporta els elements indiciaris o principis de prova necessaris s'efectuarà el pertinent requeriment d'esmena que, en cas de ser desatés, permetrà l'arxiu de la denúncia.

b) Si la denúncia en qüestió ha sigut presentada per la ciutadania i en la mateixa concorren elements clars de què la primera actuació inspectora ha de correspondre a la sotssecretaria de la pròpia conselleria, la Inspecció procedirà a remetre la denúncia a la referida sotssecretaria afectada pels fets objecte de la dita denúncia, donant compte d'este trasllat al denunciant. En tot cas, al remetre la denúncia se sol·licitarà en tot cas l'enviament d'informació sobre el resultat final de les investigacions i actuacions desenrotllades i es realitzarà un seguiment de la denúncia.



c) Si els fets determinants de les suposades irregularitats són exposats davant de la Inspecció General de Serveis directament per una conselleria o organisme o entitats dependents per considerar que li competix el seu esclariment o investigació, serà necessari que la dita exposició es materialitze en la preceptiva «petició raonada» a què es referix l'article 4.2 del Decret 68/2014, de 9 de maig, en la que es justificarà la necessitat d'acudir a la Inspecció General de Serveis, detallant les raons que impedixen o dificulten de forma important la realització d'una pròpia investigació interna.

d) si els fets guarden relació amb la gestió economicofinancera, serà aplicable el ja exposat en l'apartat octau d'este document.



e) quan la denúncia reunisca les condicions i requisits mínims que han quedat exposats, la Inspecció General de Serveis procedirà a desenrotllar quantes diligències crega oportunes amb vista a l'esclariment dels fets denunciats. A este efecte, podrà dur a terme les gestions i actuacions que resulten més adequades amb este fi, a l'empara del que establix l'article 7 del Decret 68/2014, de 9 de maig, havent de comptar, en tot moment, amb l'ajuda i col·laboració necessàries per a facilitar la seua labor d'inspecció, D'acord amb el que preveu l'article 6.2 del dit decret.



Onzé. Excepcionalitat

Totes les apreciacions precedents seran aplicables al comú denominador de les denúncies. No obstant això, en determinades ocasions i de manera excepcional, (per l'aparent gravetat dels fets denunciats, per informació addicional de què la Inspecció de Serveis puga disposar, o per la concurrència d'altres circumstàncies anàlogues de caràcter especial), podrà obrir-se el procés d'investigació, encara que la denúncia present algunes de les carències o imprecisions, sense necessitat de demanar la necessària esmena. No obstant, l'aplicació d'este apartat, haurà de ser motivada en l'expedient d'inici, no sent prou la mera referència a l'aplicació d'excepcionalitat.

En estos casos i, en general, en tots la resta de supòsits, es podrà obrir un període d'informació prèvia i reservada a fi de conéixer les circumstàncies del cas denunciat i poder valorar la conveniència d'iniciar o no l'activitat inspectora.



Dotzé. Condició jurídica del denunciant en el procediment

Les actuacions desenrotllades com a conseqüència de les denúncies davant de la Inspecció General de Serveis no són ni instructores ni resolutòries, sinó investigadores, per la qual cosa no constituïxen pròpiament un procediment administratiu. Per tant, la persona que sol·licita l'inici de les diligències per mitjà d'una denúncia no té la condició d'interessat, en els termes que preveu els articles 31 i 35. a) de la LRJPAC, tal com establix reiterada jurisprudència.

Si la investigació concloguera posteriorment amb una proposta de la Inspecció que s'acorde la instrucció d'un procediment per a adoptar mesures de correcció o sanció (un expedient sancionador, un procediment d'anul·lació de contractes o actes administratius, etc.) i la dita proposada fora acceptada per l'òrgan competent, llavors ja s'estarà davant d'un autèntic procediment administratiu en què podrà invocar-se la condició d'interessat i exercir-se els drets derivats de la mateixa.

No obstant això, la pròpia jurisprudència que declara que la persona que presenta una denúncia no pot tindre la condició jurídica d'interessada li reconeix, en canvi, el dret a què se li comunique l'acord d'iniciació de les diligències d'investigació i el resultat final de les actuacions.



En conseqüència, qui presente una denúncia, no tindrà en cap cas la condició d'interessat als efectes de l'article 31 de la Llei 30/1992 i esta circumstància li serà posada de manifest, de forma expressa, per al seu coneixement, però se li informarà de l'obertura de l'actuació inspectora (o, si és el cas, de l'arxiu de la denúncia) manifestant-li que oportunament també se li informarà del resultat final de les actuacions desenrotllades per la seua denúncia.



Tretzé. Comunicació al Ministeri Fiscal

D'acord amb el que preveu la Llei d'Enjudiciament Criminal, quan en qualsevol moment de la investigació, la Inspecció General de Serveis aprecie que els fets denunciats poden ser constitutius de delicte o falta penal, el posarà en coneixement de l'òrgan del que depén per a la seua oportuna comunicació al Ministeri Fiscal, suspenent les diligències en curs fins que s'obtinga el pronunciament judicial que corresponga.



Si s'apreciara que dels fets mencionats pot derivar-se responsabilitat disciplinària imputable a personal al servei de l'Administració de la Generalitat, s'informarà la sotssecretaria de la conselleria de què depenga dita personal -o òrgan equivalent en el cas d'entitats i organismes d'ella dependents– de la referida comunicació al Ministeri Fiscal, als efectes de la seua consideració en relació amb el Reglament de Règim Disciplinari.

Mapa web