Ficha disposicion

Ficha disposicion





DECRET 107/2005, de 3 de juny, del Consell de la Generalitat, pel qual s'aprova el sistema d'acreditació d'entitats de control i laboratoris de control de qualitat de l'edificació.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 5025 de 10.06.2005
Número identificador:  2005/F6645
Referència Base de Dades:  3137/2005
 



DECRET 107/2005, de 3 de juny, del Consell de la Generalitat, pel qual s'aprova el sistema d'acreditació d'entitats de control i laboratoris de control de qualitat de l'edificació. [2005/F6645]

La Llei 38/1999, de 5 de novembre, d'Ordenació de l'Edificació, regula el procés de l'edificació en general, les exigències tècniques i administratives de l'edificació, els agents de l'edificació i les responsabilitats i garanties.

Dins dels agents que regula la llei es troben, en l'article 14, les entitats i els laboratoris de control de qualitat de l'edificació. Entre les obligacions que s'assignen a estos agents està la de justificar la capacitat suficient, si és procedent, a través de la corresponent acreditació oficial atorgada per les comunitats autònomes.

Per mitjà del Decret 173/1989, de 24 de novembre, del Consell de la Generalitat, va ser regulada l'acreditació dels laboratoris d'assajos per al control de qualitat de l'edificació, segons el sistema bàsic comú a la resta de comunitats autònomes, arreplegat en el Reial Decret 1230/1989, de 13 d'octubre, en els termes i amb els efectes que s'establixen en este últim. Posteriorment, per mitjà del Decret 186/2001, de 27 de novembre, del Consell de la Generalitat, es va aprovar el sistema d'acreditació d'entitats de control i laboratoris de control de qualitat de l'edificació.

La Llei 3/2004, de 30 de juny, de la Generalitat, d'Ordenació i Foment de la Qualitat de l'Edificació, regula, en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, el procés d'edificació en cada una de les seues fases, així com les accions de l'administració en la regulació i control de cada una d'estes i les mesures de foment de la qualitat de l'edificació.

En el títol III de la llei es regula el procés de l'edificació, i en l'article 18 es troba la prestació d'assistències tècniques i servicis. Entre estes figuren les pròpies de les entitats de control de qualitat de l'edificació i dels laboratoris d'assaig per al control de qualitat de l'edificació. Les dos activitats podran ser regulades per la Generalitat.

En les accions de l'administració, contingudes en l'article 22 de la llei, s'establix que la Generalitat regularà la qualitat de l'execució de les obres per mitjà de diverses accions, entre les quals es troben el sistema d'acreditació de laboratoris per a la realització d'assajos per a la qualitat de l'edificació, així com el sistema d'acreditació d'entitats de control de qualitat per a l'assistència tècnica de l'edificació.

En les obligacions dels agents de l'edificació, contingudes en l'article 38 de la llei, s'establix, pel que fa a entitats de control de qualitat de l'edificació i a laboratoris d'assaig, que estos dos agents estaran obligats a disposar, respectivament, d'acreditació oficial per a determinats camps d'assistència tècnica, i àrees tècniques d'assajos d'acreditació quan així s'establisca.

En l'actualitat, a la Comunitat Valenciana està regulada l'acreditació d'entitats i laboratoris pel Decret 186/2001, de 27 de novembre, del Consell de la Generalitat, anteriorment citat. Esta disposició ha suposat un avanç molt important en l'acreditació de laboratoris respecte a l'anterior sistema regulat pel Decret 173/1989, de 24 de novembre, així com el començament de l'acreditació d'entitats, anteriorment inexistent. L'experiència acumulada en l'aplicació d'esta disposició mostra possibles millores per a regular la futura acreditació d'entitats i laboratoris.

La política de qualitat de l'edificació de la Generalitat exigix una infraestructura de qualitat a la Comunitat Valenciana en què estos dos agents, laboratoris d'assajos i entitats de control, reconeguen la seua competència per a prestar assistència per al control de la qualitat en les actuacions exigides per la normativa o per les necessitats dels agents al llarg del procés d'edificació. El fi últim, a més del reconeixement de la competència d'estos agents, és la protecció dels usuaris del procés d'edificació.

És necessari, per tant, actualitzar i adequar la regulació d'entitats de control de qualitat de l'edificació, així com d'acreditació de laboratoris, a la citada Llei 3/2004, quant a disposicions reguladores generals i específiques. Així mateix, es necessari regular allò referent a l'organisme acreditador i la seua representació en la Comissió Tècnica per a la Qualitat de l'Edificació i, en especial, la possibilitat de fer convenis amb entitats especialitzades la col·laboració per a realitzar les diverses auditories tècniques i de qualitat que foren necessàries, donada la gran amplitud de l'àmbit que s'ha d'acreditar.

L'acreditació desenvolupada en el present decret és de conformitat amb els criteris generals d'acreditació d'entitats de control acordats per la Comissió Tècnica per a la Qualitat de l'Edificació, així com al sistema d'acreditació expressat en el Reial Decret 1.230/1989 de 13 d'octubre, comú al conjunt de les comunitats autònomes, i en la seua elaboració s'ha tingut una àmplia participació de tots els agents de l'edificació.

De conformitat amb tot el que s'ha exposat anteriorment, a proposta del conseller d'Infraestructures i Transport, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana i després de la deliberació del Consell de la Generalitat, en la reunió del dia 3 de juny de 2005,

DECRETE

Article 1. Objecte i àmbit

L'objecte del present decret és l'aprovació del sistema d'acreditació d'entitats de control de qualitat de l'edificació, i de laboratoris d'assajos per al control de qualitat de l'edificació, en l'àmbit de la Comunitat Valenciana.

Article 2. Les entitats de control de qualitat de l'edificació

1. Les entitats de control de qualitat de l'edificació són agents de l'edificació que presten assistència tècnica per a la verificació de la qualitat del projecte, dels materials i de l'execució de l'obra d'edificació i les seues instal·lacions, d'acord amb el projecte d'edificació, amb la normativa aplicable en qualsevol dels àmbits de l'edificació i per a qualsevol fase del procés d'edificació.

2. Les entitats de control de qualitat, de conformitat amb el que establix la Llei 3/2004, de 30 de juny, de la Generalitat, d'Ordenació i Foment de la Qualitat de l'Edificació, estaran obligades a:

a) Disposar, per als camps d'assistència tècnica que així es determine, de l'acreditació oficial que reconeix la capacitat suficient de mitjans materials i humans necessaris per a prestar assistència tècnica en la verificació de la qualitat del projecte, dels materials i de l'execució de les obres i les seues instal·lacions.

b) Sotmetre's, de conformitat amb les condicions que s'establisquen reglamentàriament, als principis d'independència, imparcialitat i integritat, de forma que es preveja el seu règim d'obligacions i l'exigència d'assegurament de les seues activitats en els camps d'assistència tècnica en què es troben efectivament acreditades per part de l'administració competent.

c) Prestar assistència tècnica i entregar els resultats de la seua activitat a l'agent autor de l'encàrrec i, en el corresponent cas, al projectista, al director de l'obra i al director de l'execució de l'obra.

3. L'apartat c) anterior ha d'entendre's, als efectes d'este decret, en un sentit ampli. Així, l'assistència tècnica pot ser d'estudi, supervisió, avaluació, verificació, o altres accions possibles. Ha d'entendre's, així mateix, que els resultats de l'activitat han d'entregar-se a l'agent autor de l'encàrrec, que pot ser estrictament un agent de l'edificació o una de les diverses administracions públiques que intervenen. A més, els citats resultats s'entregaran al tècnic responsable que, segons les fases del procés d'edificació, pot ser el projectista, el director d'obra i el director de l'execució d'obra, el responsable de manteniment o altres, segons el cas.

4. Encara que l'acreditació suposa el reconeixement per la Generalitat de la capacitat tècnica d'entitats de control per a realitzar adequadament els treballs contractats, estes seran responsables de les seues actuacions i resultats.

5. El sistema d'acreditació per a la prestació d'assistència tècnica per a la verificació de la qualitat de l'edificació es desenvolupa per mitjà de les disposicions reguladores generals de l'acreditació que s'aproven en este decret, i que figuren com a annex I, així com per les disposicions reguladores específiques que pogueren dictar-se per a determinats camps d'acreditació.

Article 3. Els laboratoris d'assajos per al control de qualitat de l'edificació

1. Els laboratoris d'assajos per al control de qualitat de l'edificació són agents de l'edificació que realitzen assajos i proves de servici per a la verificació de la qualitat de materials i elements d'obra en l'àmbit de l'edificació de conformitat amb la normativa d'aplicació.

2. Els laboratoris d'assaig per al control de qualitat de l'edificació, de conformitat amb el que establix la Llei d'Ordenació i Foment de la Qualitat de l'Edificació, estaran obligats a:

a) Disposar, per a les àrees d'acreditació que així es determine, de l'acreditació oficial que reconeix la capacitat suficient de mitjans materials i humans necessaris per a prestar assistència tècnica, per mitjà de la realització d'assajos o proves de servici dels materials, sistemes o instal·lacions d'una obra d'edificació, i totes les altres que es puguen establir reglamentàriament.

b) Prestar assistència tècnica i entregar els resultats de la seua activitat a l'agent autor de l'encàrrec i, en el corresponent cas, al director de l'obra i al director de l'execució de l'obra.

3. Encara que l'acreditació suposa el reconeixement per la Generalitat de la capacitat tècnica de laboratoris d'assaig per a realitzar adequadament els treballs contractats, estos seran responsables de les seues actuacions i resultats.

4. Les actuacions per a l'acreditació de laboratoris d'assajos per al control de qualitat de l'edificació es realitzaran segons el sistema d'acreditació contingut en el present decret, i en l'annex II.

Article 4. Naturalesa de l'acreditació

1. L'acreditació d'entitats de control de qualitat i laboratoris d'assajos per al control de qualitat de l'edificació suposa el reconeixement exprés, per part de la Generalitat, de la capacitat tècnica d'estos per a realitzar l'activitat definida en els articles 2 i 3 d'este decret, respectivament.

2. L'acreditació es concedirà a una entitat de control de qualitat o laboratori d'assajos determinat, i no pot ser transferida.

3. L'acreditació s'atorgarà a una entitat de control de qualitat o laboratori d'assajos amb caràcter específic per a l'àrea d'activitat en què haja sigut acreditat, sense que, en cap cas, puga entendre's atorgada amb caràcter general.

Article 5. Organisme acreditador a la Comunitat Valenciana

1. Serà organisme acreditador d'entitats de control de qualitat de l'edificació i laboratoris d'assajos per al control de qualitat de l'edificació a la Comunitat Valenciana, la conselleria competent en matèria d'arquitectura, per mitjà de la direcció general corresponent.

2. L'organisme acreditador tramitarà, quan corresponga, la inscripció de l'acreditació, renovació o cancel·lació de l'acreditació de l'entitat de control de qualitat o laboratori d'assajos en el registre general corresponent, als efectes que corresponguen.

Article 6. Les auditories tècniques i de qualitat

1. L'organisme acreditador podrà establir, per a determinades àrees tècniques d'assaig o camps d'assistència tècnica d'acreditació, la intervenció d'entitats col·laboradores per a la realització d'auditories tècniques i de qualitat necessàries per a l'acreditació, i es reserva, en tot cas, per a l'administració les actuacions d'inspecció.

2. L'organisme acreditador determinarà les condicions en què actuen estes entitats, les prestacions tècniques i de qualitat a obtindre i les contraprestacions econòmiques màximes que s'han de percebre per estes. La intervenció d'estes entitats en ajuda de la inspecció s'estendrà a les actuacions prèvies a l'acreditació, així com a les actuacions de seguiment durant el període de validesa d'esta.

3. Les taxes vigents de l'acreditació, així com els costos de les auditories efectuades per les entitats col·laboradores que intervenen, hauran de ser satisfets per les corresponents entitats de control de qualitat o laboratoris d'assaig.

Article 7. Procediment d'acreditació

1. Sol·licitud

1.1. El representant legal de l'entitat de control de qualitat o laboratori d'assajos per al control de qualitat que desitge ser acreditat haurà de presentar una sol·licitud a l'organisme acreditador, acompanyada de la documentació que acredite la seua personalitat jurídica i el compliment dels requisits exigits en les disposicions reguladores d'acreditació i de les disposicions reguladores específiques dels camps o les àrees tècniques per a les quals sol·licita l'acreditació. En cas de sol·licitud per una entitat de control de qualitat per a un camp d'assistència tècnica no regulat per disposició especifica, acompanyarà de la documentació que ho definisca i delimite, i es justificarà degudament el compliment de les condicions tècniques contingudes en l'annex I del present decret.

1.2. La sol·licitud contindrà de manera explícita l'acceptació del compromís de compliment de totes les condicions establides en les citades disposicions reguladores generals i, si és procedent, les especifiques dels camps o les àrees sol·licitades, així com el sotmetiment a les decisions que siguen preses per l'organisme acreditador en aplicació d'estes.

2. Inspecció

2.1. Una vegada rebuda la sol·licitud d'acreditació, i comprovat per l'organisme acreditador que la documentació presentada és de conformitat, es realitzarà la visita d'inspecció a l'entitat de control o laboratori d'assajos a fi de verificar que este satisfà les condicions de l'acreditació.

2.2. L'inspector designat per l'organisme acreditador tindrà accés al sistema de la qualitat de l'entitat i a tots els registres, tant de les assistències tècniques com dels assajos, segons el cas, per a comprovar que es complixen les condicions generals de l'acreditació i les especifiques dels camps o les àrees tècniques per a les quals s'ha sol·licitat acreditació.

2.3. L'inspector alçarà acta de la inspecció efectuada, en la que figuraran les deficiències trobades, i s'identifiquen com a observacions o no conformitats, si és procedent, i es dóna un termini a l'entitat de control o laboratori d'assajos perquè presente les accions correctives pertinents i justifique la seua implantació, en esmena de les deficiències detectades.

2.4. Finalitzat el termini, l'organisme acreditador podrà estimar complits els requisits tècnics i de qualitat exigibles per a l'acreditació de l'entitat de control o laboratori d'assajos o ordenar la realització de les accions correctives complementàries que considere oportú. En el cas que l'organisme acreditador ho considere necessari, podrà ordenar la realització d'una inspecció extraordinària per a comprovar que s'han esmenat les deficiències observades en la inspecció.

3. Concessió de l'acreditació. Període de validesa

3.1. A la vista de la documentació de l'expedient, incloses actes d'inspecció i justificació de les accions correctives portades a terme per l'entitat de control o laboratori d'assajos, l'organisme acreditador resoldrà concedint o denegant l'acreditació sol·licitada.

3.2. L'organisme acreditador comunicarà a l'interessat la concessió de l'acreditació o la seua denegació, i tramitarà la publicació de l'acreditació concedida en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

3.3. El termini màxim de resolució del procediment d'acreditació de les entitats de control de qualitat i laboratoris d'assajos serà de sis mesos.

3.4. L'acreditació tindrà validesa per un període de cinc anys a partir de la seua concessió per l'organisme acreditador.

Article 8. Seguiment de les condicions d'acreditació

1. L'organisme acreditador inspeccionarà d'ofici, almenys, una vegada cada dos anys l'entitat de control o laboratori d'assajos per a comprovar que satisfà les condicions de l'acreditació. En la inspecció s'examinaran principalment les modificacions produïdes en l'entitat de control o laboratori d'assajos des de la seua acreditació.

2. A la vista de l'acta d'inspecció i de les accions correctives dutes a terme per l'entitat de control o laboratori d'assajos, l'organisme acreditador podrà estimar complits o no els requisits tècnics i de qualitat exigits.

3. La no-implantació de les accions correctives per l'entitat de control de qualitat o laboratori d'assajos, en els terminis establits en la inspecció de seguiment, donarà lloc a la retirada de l'acreditació.

4. L'organisme acreditador podrà realitzar inspeccions complementàries amb caràcter excepcional, d'ofici o a instància de part.

Article 9. Renovació de l'acreditació

1. La renovació de l'acreditació concedida a una entitat de control o laboratori d'assajos haurà de sol·licitar-se a l'organisme acreditador sis mesos abans d'expirar el termini dels cinc anys de vigència, en cas de voler prorrogar la dita acreditació.

2. Per a la renovació de l'acreditació per extinció del termini de vigència o en el cas de trasllat de l'entitat de control de qualitat o laboratori d'assajos, se seguirà el mateix procediment que per a l'acreditació.

Article 10. Cancel·lació de l'acreditació

1. L'acreditació d'una entitat de control de qualitat o laboratori d'assajos per al control de qualitat de l'edificació pot cancel·lar-se en els supòsits següents:

a) A petició pròpia de l'interessat.

b) Quan deixe de complir alguna de les condicions per què va ser acreditat.

c) Quan no desenvolupe la seua activitat i així ho haja comprovat l'organisme acreditador.

2. Si es proposara la cancel·lació de l'acreditació, esta es tramitarà segons el que disposa la Llei de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, i es garantirà l'audiència a l'interessat.

3. La cancel·lació de l'acreditació es comunicarà a l'interessat i es publicarà en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

DISPOSICIONS ADDICIONALS

Primera. Altres acreditacions

Les entitats de control o els laboratoris d'assajos que hagen sigut acreditats en virtut del Reial Decret 2.200/1995, de 28 de desembre, pel que es va aprovar el Reglament de la Infraestructura per a la Qualitat i la Seguretat Industrial, quedaran exempts de les auditories tècniques i de qualitat referides a les condicions que s'apliquen segons el citat reial decret, i segons l'acreditació que tinguen atorgada. Hauran de justificar el compliment i ser auditades, no obstant això, respecte a les restants condicions que els s'apliquen segons la present disposició.

En tot cas, hauran d'abonar les taxes vigents per a l'acreditació, així com els costos que corresponguen per les auditories que se'ls apliquen.

Segona. Designació de representants en la Comissió Tècnica per a la Qualitat de l'Edificació (CTCE)

L'organisme acreditador designarà els membres que representen la Comunitat Valenciana en la Comissió Tècnica per a la Qualitat de l'Edificació (CTCE).

DISPOSICIONS TRANSITÒRIES

Primera. Acreditacions concedides amb anterioritat

Les acreditacions concedides a l'empara del Decret 186/2001, de 27 de novembre, del Consell de la Generalitat, mantindran la seua vigència durant el període per al qual van ser concedides.

Segona. Disposicions reguladores de les àrees tècniques d'acreditació vigents

Mentre no es dicten les disposicions pertinents en desenrotllament d'este decret, es mantindrà en vigor l'Orde de 6 de febrer de 2002, del conseller d'Obres Públiques, Urbanisme i Transports, per la qual s'aproven les disposicions reguladores de les àrees tècniques de l'acreditació de laboratoris d'assajos per al control de qualitat de l'edificació, en tot allò que no s'opose al que regula el present decret.

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

Es deroga el Decret 186/2001, de 27 de novembre, del Consell de la Generalitat, pel qual es va aprovar el sistema d'acreditació d'entitats de control i laboratoris de control de qualitat de l'edificació.

DISPOSICIONS FINALS

Primera. Habilitació per al desplegament d'este decret

Es faculta el conseller d'Infraestructures i Transport per a dictar les disposicions reguladores específiques de les àrees i camps d'assistència tècnica d'acreditació en desplegament del present decret, i totes les altres que foren necessàries.

Segona. Entrada en vigor

El present decret entrarà en vigor l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

València, 3 de juny de 2005

El president de la Generalitat,

FRANCISCO CAMPS ORTIZ

El conseller d'Infraestructures i Transport,

JOSÉ RAMÓN GARCÍA ANTÓN

ANNEX I

Disposicions reguladores generals de l'acreditació de les entitats de control de qualitat de l'edificació

Les presents disposicions reguladores generals estan fonamentades en els criteris de la norma UNE-EN ISO/IEC 17020, interpretats per l'organisme acreditador per a este tipus d'entitats. Així, tota entitat de control de qualitat de l'edificació haurà de complir, com a mínim, les condicions següents:

Primera. Camps d'acreditació

1. Són els distints àmbits d'assistència tècnica en què les entitats de control de qualitat poden desenrotllar la seua activitat. La Generalitat aprovarà determinats camps d'acreditació que quedaran definits en les seues corresponents disposicions reguladores específiques.

2. En altres casos, la Generalitat podrà acreditar una entitat de control de qualitat segons la proposta que esta presente, en la qual es definisca el camp d'assistència tècnica de control que presta i per a la qual justifique degudament el compliment de les presents disposicions reguladores generals.

3. L'entitat de control de qualitat que sol·licite l'acreditació en un camp d'assistència tècnica dels indicats en l'apartat anterior haurà de definir este aplicant successivament els criteris següents:

E: Edificació

L'aplicació d'este criteri servirà per a identificar l'àmbit de l'edificació en què l'entitat de control de qualitat desenvolupa la seua activitat, i s'utilitzaran les classificacions que s'indiquen en l'article 2 de la Llei 3/2004, de 30 de juny, de la Generalitat, d'Ordenació i Foment de la Qualitat de l'Edificació (LOFCE), o parts d'estes classificacions.

P: Procés de l'edificació

L'aplicació d'este criteri servirà per a identificar les fases del procés de l'edificació, en les quals l'entitat de control de qualitat desenvolupa la seua activitat, segons s'indica en el títol III de la Llei 3/2004, de 30 de juny, de la Generalitat, d'Ordenació i Foment de la Qualitat de l'Edificació (LOFCE) i que són les següents:

– Promoció.

– Concepció tècnica de l'edifici.

– Execució d'obres.

– Vida útil de l'edifici.

R: Requisits bàsics de l'edificació

L'aplicació d'este criteri servirà per a identificar les àrees de coneixement tècnic específiques en les quals l'entitat de control de qualitat desenvolupa la seua activitat, i s'utilitzaran la classificació dels requisits bàsics que s'indiquen en l'article 4 de la Llei 3/2004, de 30 de juny, de la Generalitat, d'Ordenació i Foment de la Qualitat de l'Edificació (LOFCE), o parts d'estos requisits.

Segona. Condicions generals de l'acreditació

1. Administratives:

1.1. Per a poder ser acreditada per la Generalitat una entitat de control de qualitat haurà de tindre personalitat jurídica pròpia i radicar o tindre representació legal a la Comunitat Valenciana.

1.2. En el cas que l'entitat de control de qualitat tinguera altres emplaçaments dins de la Comunitat Valenciana, estos podran ser acreditats conjuntament amb la seu principal si, en tots estos, es complixen les disposicions reguladores d'aplicació per a l'àmbit sol·licitat.

1.3. L'entitat de control de qualitat que siga part d'una organització dedicada a altres funcions que no siguen d'assistència tècnica per al control de qualitat de l'edificació, ha de ser identificable dins d'eixa organització.

1.4. L'entitat de control de qualitat haurà de mantindre actualitzada una relació del seu personal directiu i tècnic i per a l'assegurament de la qualitat, amb indicació de la seua titulació, lloc de treball que ocupa, relació laboral i dedicació dins de l'organització.

1.5. L'entitat de control de qualitat haurà de subscriure una pòlissa d'assegurança de responsabilitat civil la cobertura de la qual serà determinada per a cada camp d'acreditació, o la que exigisca la Generalitat quan no existisquen disposicions reguladores específiques per a camps d'acreditació.

2. Independència, imparcialitat i integritat:

2.1. Tant l'entitat de control de qualitat com el personal al seu servici hauran de mantindre la deguda independència respecte dels peticionaris dels encàrrecs i els agents que intervenen en el projecte, l'obra o l'edifici objecte de verificació. La dita independència s'entendrà respecte a les parts o els agents involucrats en el procés d'edificació objecte de verificació, així com respecte a les activitats relacionades amb el citat procés, de manera que no es puga comprometre la independència de juí i integritat de l'activitat verificadora.

2.2. Haurà d'existir declaració prèvia, per part de tot el personal de l'entitat de control de qualitat, a l'exercici de qualsevol activitat inclosa en el procés de l'edificació, a fi de mantindre la deguda independència i imparcialitat. S'hauran de justificar documentalment estos compromisos.

3. Confidencialitat:

3.1. L'entitat de control de qualitat haurà d'assegurar la confidencialitat de la informació obtinguda en el transcurs de les seues activitats.

3.2. L'entitat de control de qualitat disposarà de procediments documentats que tinguen en compte els requisits legals aplicables que regulen i garantixen la confidencialitat de la informació obtinguda i, en especial, que s'observen els requisits de confidencialitat del client. Estos requisits hauran de preveure qui, a més del client, pot tindre accés als resultats de les verificacions. Respecte a l'anterior, ha de tindre's en compte l'apartat 2.c) de l'article 2 d'este decret.

3.3. El personal de l'entitat de control de qualitat ha de comprometre's a mantindre la confidencialitat deguda sobre tota la informació obtinguda en l'acompliment de les seues tasques amb vinculació al contracte. S'hauran de justificar documentalment estos compromisos.

4. Organització i direcció:

4.1. L'entitat de control de qualitat ha de tindre una estructura organitzativa que li permeta mantindre la capacitat per a l'assistència tècnica de manera satisfactòria. Per a això ha de definir i documentar les responsabilitats i l'estructura jeràrquica i informativa de l'organització.

4.2. L'entitat de control de qualitat ha de tindre un director tècnic que estiga qualificat i tinga experiència en la gestió de l'entitat de control de qualitat i que assumisca la responsabilitat de l'execució de les activitats de verificació. Esta persona haurà de ser un empleat en plantilla. Si l'entitat de control de qualitat s'acreditara per a distintes fases del procés d'edificació o distints camps d'acreditació, podrà haver un director tècnic per a cada un d'estos, en funció del volum de treball.

4.3. L'entitat de control de qualitat ha de tindre designades les persones que, en cas d'absència del director o dels responsables tècnics dels distints camps d'assistència tècnica, assumiran les responsabilitats corresponents.

5. Sistema de la qualitat:

5.1. La direcció de l'entitat de control de qualitat ha de definir i documentar la seua política, objectius i compromisos en matèria de qualitat de la prestació de les assistències tècniques i ha d'assegurar-se que la seua política siga entesa, implantada i mantinguda en tots els nivells de l'organització.

5.2. L'entitat de control de qualitat ha d'implantar un sistema de qualitat eficaç, apropiat a les assistències tècniques que realitze en verificació de la qualitat i al volum de treball que desenvolupe.

5.3. La direcció de l'entitat de control de qualitat designarà una persona, que amb independència d'altres obligacions, ha de tindre definida l'autoritat i la responsabilitat per a l'assegurament de la qualitat dins de l'entitat de control de qualitat. Esta persona ha de tindre accés directe a l'alta direcció i mantindrà actualitzat el sistema de la qualitat.

5.4. El sistema de la qualitat ha d'estar completament documentat. Ha d'existir un manual de la qualitat, el qual ha de contindre la informació següent:

– Informació general (dades d'identificació, nom, direcció, etc.).

– Declaració de la direcció de la seua política, objectius i compromisos en matèria de qualitat.

– Descripció dels camps d'assistència tècnica, determinats o no, com a camps d'acreditació en què actua.

– Informació sobre la relació de l'entitat de control de qualitat amb la seua organització matriu o amb organitzacions associades (quan siga aplicable).

– Organigrames de l'entitat de control de qualitat amb els seus distints emplaçaments (quan estos existisquen).

– Descripció dels llocs de treball rellevants de l'entitat de control de qualitat.

– Declaració de la política de qualificació, formació i ensinistrament del personal.

– Procediments per al control de documents, les auditories internes, el retorn de la informació i accions correctives, així com per a la revisió del sistema de la qualitat.

– Qualsevol altre procediment, instrucció, o referència que s'establisca en les condicions tècniques especifiques dels camps d'acreditació.

5.5. L'entitat de control de qualitat ha de mantindre un sistema de control de tota la documentació relacionada amb les seues activitats, i s'assegura que les edicions vigents estiguen disponibles per al personal pertinent, que tots els canvis o les modificacions de documents estiguen autoritzats, i que els anul·lats són retirats en tota l'organització, i s'arxiva una còpia d'estos temporalment.

5.6. Quan la documentació siga reglaments tècnics d'obligat compliment i mètodes i procediments de verificació de la qualitat associats a esta reglamentació i esta última haja deixat d'estar vigent, tots estos passaran a un arxiu permanent l'existència del qual es prolongarà, com a mínim, el temps d'arxiu exigit per als informes de verificació emesos per l'entitat de control de qualitat fonamentats en la dita reglamentació.

Tercera. Condicions tècniques generals dels camps d'acreditació

1. Personal:

1.1. L'entitat de control de qualitat ha de disposar de personal tècnic titulat en plantilla en nombre suficient, amb la competència i l'experiència adequades per a dur a terme les funcions assignades en l'organització.

1.2. Si l'entitat de control de qualitat s'acreditara per a distintes fases del procés d'edificació o distints camps d'acreditació, haurà de disposar, almenys, d'un director tècnic i d'un tècnic titulat per a cada una d'estes fases o camps acreditats. L'entitat de control de qualitat haurà de disposar de personal administratiu suficient, adequat als camps en què esta acreditat i al volum de treball que desenvolupa.

1.3. El personal tècnic responsable dels informes de verificació ha de tindre la titulació, la formació i l'experiència apropiades i un coneixement satisfactori dels mètodes i procediments de l'entitat de control de qualitat per a les verificacions que realitzaran.

1.4. L'entitat de control de qualitat haurà d'establir un sistema de formació documentat per a assegurar-se que la formació del seu personal, en els llocs de treball a què estan assignats, es mantinga actualitzada d'acord amb la seua política i amb la reglamentació tècnica vigent aplicable a l'àmbit tècnic en què està acreditada.

1.5. L'entitat de control de qualitat haurà d'establir les etapes necessàries de formació per a cada un dels llocs de treball, i s'atén el personal que els ocupa. Estes etapes poden incloure:

– Un període d'iniciació.

– Un període de pràctica supervisada per personal experimentat.

– La formació permanent, per a mantindre actualitzats els coneixements del personal.

1.6. L'entitat de control de qualitat ha de tindre actualitzades i documentades estes etapes de formació per a cada un dels seus empleats.

2. Mitjans i equips:

2.1. L'entitat de control de qualitat ha de tindre disponibles els mitjans i equips adequats que permeten dur a terme les activitats relacionades amb els servicis d'assistència tècnica de control per als quals estiga acreditada.

2.2. L'entitat de control de qualitat haurà de tindre les regles clares que permeten l'accés i l'ús dels mitjans i equips que utilitze i assegurar la idoneïtat continuada d'estos per a l'ús a què estan destinats. A més, disposarà dels sistemes de verificació i manteniment necessaris que asseguren el seu correcte funcionament.

2.3. En el cas d'utilització d'ordinadors o equips automatitzats ha d'assegurar-se, a més, que:

– El programari informàtic és validat per a confirmar la seua adequació a l'ús.

– S'establixen i implementen procediments per a protegir la integritat de les dades.

– S'establixen i implementen procediments per al manteniment de la seguretat de les dades.

3. Procediments i mètodes de verificació:

3.1. L'entitat de control de qualitat disposarà de la normativa i reglamentació tècnica vigent, actualitzada, que s'aplique als camps d'acreditació en què este acreditada.

3.2. L'entitat de control de qualitat desenvoluparà els seus procediments i mètodes de verificació amb subjecció a la reglamentació tècnica vigent d'aplicació.

3.3. Els procediments i mètodes que utilitze per a l'assistència tècnica de verificació de la qualitat estaran documentats, i s'hauran de mantindre estos actualitzats i disponibles per al personal.

3.4. Hauran de preveure's amb la deguda separació els mètodes i procediments per a la verificació de la qualitat dels projectes, els materials, l'execució de les obres d'edificació, les instal·lacions dels edificis i aquells altres de verificació de la qualitat per a camps d'acreditació específics.

3.5. L'entitat de control de qualitat ha de tindre un sistema de control dels contractes que assegure que:

– El treball que s'ha de realitzar està dins de la seua competència, i que l'organització té els recursos adequats per a complir els requisits.

– Els requisits dels sol·licitants del servici de l'entitat de control de qualitat estan definits de forma adequada i qualsevol condició és entesa, de tal forma que es puguen transmetre instruccions sense cap ambigüitat a les persones que exercixen les activitats requerides.

– Es controla el treball que s'ha de realitzar per mitjà de revisions regulars i accions correctives.

– El treball conclòs es revisa pel director tècnic per a confirmar que s'han complit els requisits.

– L'entitat de control de qualitat assignarà a cada contracte, per a la seua identificació, un codi d'expedient correlatiu.

4. Informes de verificació:

4.1. Les entitats de control de qualitat documentaran l'assistència tècnica per a la qual es troben acreditades en els corresponents informes. En estos es reflectiran tots els resultats de les verificacions de la qualitat realitzades, i s'identificarà l'autor o els autors dels informes amb la seua titulació acadèmica i professional dins de l'entitat. Tots els informes hauran d'estar firmats pel director tècnic de l'entitat de control de qualitat.

4.2. Els informes que emeta l'entitat de control de qualitat hauran de contindre, almenys, la informació següent:

– Nom i direcció de l'entitat de control de qualitat, així com el codi o codis de les acreditacions obtingudes i dates de concessió d'estes, o última renovació, i de les seues publicacions en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

– Identificació de l'edificació objecte de control. Codi de l'expedient.

– Les dades dels agents de l'edificació que, en cada cas, intervenen en l'edificació objecte de la verificació de qualitat: promotor, projectista, constructor, director d'obra, director de l'execució d'obra, laboratoris d'assajos de control de qualitat i els subministradors de productes que siguen rellevants en la verificació de la qualitat, a més del sol·licitant de l'encàrrec.

– Descripció de l'objecte de la verificació, abast de la verificació i de les seues característiques. Mètodes i procediments aplicats.

– Nombre de verificacions efectuades, així com l'objecte de cada una d'estes, dates de realització i resultat de la verificació expressant la conformitat o no conformitat, si és procedent, i les observacions que siguen pertinents.

– Valoració, si és procedent, de la possible transcendència de les no conformitats.

– Nom i firma del director tècnic i dels responsables tècnics de les verificacions, amb indicació de la seua titulació acadèmica i professional en l'entitat de control de qualitat, i amb indicació del lloc i la data d'emissió de l'informe.

– Tots els informes emesos per l'entitat de control de qualitat disposaran d'un codi d'identificació únic. Este codi servirà de comptador del registre diari dels informes de verificació de la qualitat emesos per l'entitat. Els informes hauran d'anar numerats en cada una de les seues pàgines amb referència al nombre total de pàgines de l'informe.

4.3. Els documents o registres de les actuacions per a verificació de la qualitat i dels resultats parcials identificaran al personal de l'entitat de control de qualitat que ha intervingut, així com al tècnic responsable. La informació reflectida en l'informe de verificació més la que figura en els registres de les diferents actuacions de verificació corresponents, haurà de ser prou per a permetre la reconstrucció del procés.

5. Registre de verificacions i arxiu

5.1. L'entitat de control de qualitat disposarà d'un sistema de dades en relació amb els registres de les actuacions per a verificació de la qualitat i dels corresponents informes de verificació emesos, ordenats en un llibre de registre que inclourà les dades més rellevants d'estos últims. Este llibre de registre serà únic encara quan es tracte d'una entitat amb multiemplaçaments.

5.2. El llibre de registre d'informes de verificació estarà actualitzat permanentment, i podrà ser revisat en qualsevol moment per l'organisme acreditador. Este llibre contindrà les dades requerides per anys naturals i es presentarà anualment a l'organisme acreditador per al seu control, una vegada tancat l'any, abans que finalitze el mes de gener de l'any següent.

5.3. Als efectes del control i diligència, el llibre de registre d'informes de verificació contindrà la informació requerida, ordenada conforme a l'estructura següent:

5.3.1. Portada. En esta s'identificarà l'entitat amb el seu nom, les direccions completes de les seues oficines, camps d'acreditació i codis d'acreditació corresponents, dates de resolució de les acreditacions i de les seues publicacions en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

5.3.2. Full en blanc. Per a seient de diligències de l'organisme acreditador.

5.3.3. Secció de dades dels registres i informes de verificació.

Arreplegarà exactament, en l'orde i amb la denominació que a continuació s'indica: codi de l'informe, tipus (d'informe de verificació), edificació, localització, peticionari, codi d'expedient, data de contracte, data de l'informe, objecte de l'informe, tècnics responsables i observacions.

5.3.4. Secció de relacions de dades abreviades.

S'indicaran ordenats pels seus codis respectius (interns), en relacions independents, determinades dades de la secció anterior. Estos són:

– Peticionari: indicarà el nom i raó social, si és procedent, del sol·licitant de l'assistència tècnica de control i la direcció completa d'este, procedida d'un codi d'identificació en orde creixent. No es prendrà com a codi el CIF o NIF.

– Localització: indicarà la direcció de l'edifici (el més completa possible), precedida d'un codi d'identificació en orde creixent.

5.4. Les entitats de control de qualitat acreditades estan obligades a mantindre arxivada una còpia de cada informe de verificació emés i de la documentació i registres necessaris per a la reconstrucció de l'informe, fins transcorreguts cinc anys des de la finalització del termini de responsabilitat civil que corresponga a la matèria objecte de l'informe, segons el que establix la Llei 38/1999, de 5 de novembre, d'Ordenació de l'Edificació.

6. Subcontractació:

6.1. L'entitat de control de qualitat haurà de dur a terme els treballs que contracte pels seus propis mitjans.

6.2. Quan, excepcionalment, una entitat de control de qualitat subcontracte alguna part de l'assistència tècnica de control, ha d'assegurar-se que l'entitat subcontractada està acreditada en l'àmbit de l'encàrrec. L'entitat de control de qualitat ha d'informar per escrit al client de la seua situació i, quan corresponga, obtindre l'aprovació del seu client, preferiblement per escrit.

6.3. L'entitat de control de qualitat mantindrà actualitzat i a disposició de l'organisme acreditador un llibre de registre de la subcontractació de les assistències tècniques efectuades.

ANNEX II

Disposicions reguladores generals complementàries de l'acreditació de laboratoris d'assajos per al control de qualitat de l'edificació

El present annex està referit a determinats articles de l'annex del Reial Decret 1.230/1989, de 13 d'octubre, com a complement d'estos. A l'efecte, s'establix la necessària correspondència entre estos dos articulats.

Condicions de l'acreditació

Primera. Condicions de l'acreditació (complementa els articles 6 i 7 de condicions de l'acreditació)

Tot laboratori acreditat tindrà implantat per centre de treball un sistema de qualitat adequat al volum de les seues activitats d'assaig i personal, de conformitat amb el que indica la norma UNE-EN-ISO 17025.

Els elements d'este sistema de qualitat estaran descrits en un manual de la qualitat que estarà permanentment actualitzat i a disposició del personal del laboratori.

Per a l'assegurament de la qualitat en el laboratori seran designats per la direcció del laboratori un o diversos responsables, que tindran accés directe al més alt nivell de la direcció.

Segona. Emissió de resultats (complementa l'article 8. Emissió dels resultats d'assajos)

1. General:

a) Els laboratoris acreditats emetran els resultats dels assajos que realitzen, en documents denominats actes de resultats d'assajos.

b) Una acta de resultats d'assajos constituïx un document complet de la realització d'un o més assajos efectuats sobre esta mostra de material o element d'obra, tant pel que fa a identificació i circumstàncies de la sol·licitud dels assajos, com dels resultats obtinguts després de la realització d'estos i de la seua previsible aplicació a un tipus de control de qualitat en concret.

c) L'acta de resultats d'assajos és un document únic i original, identificat unívocament per mitjà d'un codi assignat pel laboratori acreditat (numèric o alfanumèric), firmat pel tècnic titulat responsable dels assajos i pel tècnic titulat director del laboratori, amb indicació de lloc i data d'emissió del document. El codi servirà de comptador del registre diari de les actes d'assaig emeses pel laboratori.

Este document romandrà en l'arxiu del laboratori acreditat junt amb els corresponents documents de treball utilitzats per a l'execució dels assajos que comprén.

Els documents de treball o de resultats parcials identificaran al personal del laboratori que ha intervingut en els treballs com operaris i especialistes, i el tècnic titulat responsable de l'execució dels assajos.

La informació reflectida en l'acta de resultats d'assajos, més l'existent en els documents de treball corresponents, haurà de ser prou per a permetre la reconstrucció del procés de l'assaig.

d) De l'acta de resultats dels assajos s'emetrà còpia, almenys, als següents agents de l'edificació:

– Al peticionari dels assajos.

– En cas de control de qualitat d'obra, al director d'execució de l'obra.

El laboratori acreditat podrà remetre altres còpies de l'acta de resultats d'assajos a tercers, només amb el consentiment explícit del peticionari dels assajos i amb reproducció de l'acta completa.

2. Definicions

2.1 Tipus de mostratge

En relació amb la classe d'assajos, circumstàncies de la sol·licitud d'estos i intervenció de la direcció facultativa de l'obra, pot tipificar-se:

2.1.1 Mostratge del material pel laboratori: per encàrrec del peticionari dels assajos, el material és pres per personal del laboratori acreditat del seu lloc d'arreplega de conformitat amb un procediment normalitzat o, si no n'hi ha, per mitjà d'un procediment del laboratori que haja sigut reconegut per l'organisme acreditador.

2.1.2. Material per a assaig proporcionat pel peticionari: amb el coneixement del peticionari, o per ell mateix, una quantitat determinada de material arriba al laboratori acreditat per qualsevol modalitat distinta a la indicada en el cas anterior.

2.1.3. Absència de mostra de material en el laboratori: el material o element a assajar es troba formant part de l'obra pel que no és transportable al laboratori. En este cas, el laboratori acreditat realitza els assajos in situ. En general, estes actuacions requeriran l'existència d'un pla d'assaig o projecte de prova, redactat per la direcció facultativa de les obres.

2.2. Conducció

En relació amb determinats assajos sol·licitats al laboratori continguts en una àrea d'acreditació en què estiga acreditat, almenys en els assajos bàsics, pot tipificar-se:

Conducció de mostra a un altre laboratori per al seu assaig: el laboratori acreditat al qual és sol·licitada la realització dels assajos laboratori principal, establirà una col·laboració amb un altre laboratori acreditat laboratori secundari, amb el consentiment exprés del peticionari dels assajos, perquè realitze part d'estos. El laboratori principal haurà justificat la recepció i registrat prèviament el total de la mostra i remetrà una fracció d'esta última, identificada, al laboratori secundari perquè este realitze els assajos convinguts. El laboratori principal registrarà, així mateix, la fracció de mostra remesa al laboratori secundari. Amb això es pretén cobrir qualsevol incidència, i proporcionar en tots els casos al peticionari els resultats d'assaig acreditats sol·licitats i dins de l'espai de temps que és habitual per a l'emissió d'estos.

2.3. Tipus de control

En relació amb la finalitat o aplicació dels resultats dels assajos que haja indicat en la seua sol·licitud el peticionari d'estos i els efectes del document que produïx el laboratori acreditat per a l'emissió dels resultats d'assaig, pot tipificar-se:

2.3.1 Control de qualitat d'obra d'habitatges: si la finalitat dels assajos és el control de la qualitat de materials o elements de la construcció d'obres d'edificació d'habitatges.

2.3.2. Control de qualitat d'obra d'edificació: si la finalitat dels assajos és el control de la qualitat de materials o elements de la construcció d'obres d'edificació, exceptuant les d'edificació d'habitatges.

2.3.3. Control de qualitat d'obra civil: si la finalitat dels assajos és el control de la qualitat de materials o elements de la construcció exceptuant les obres d'edificació.

2.3.4. Control de fabricació: si la finalitat dels assajos és el control de la qualitat de determinats productes elaborats en una factoria o obra.

2.3.5. Estudis tècnics: si la finalitat dels assajos és la caracterització d'un element o material per a fonamentar estudis tècnics

3. Informació que haurà de reflectir-se en les actes de resultats d'assajos:

3.1. Dades d'identificació del laboratori acreditat:

– Nom complet.

– Direcció completa del laboratori.

– Àrea o àrees d'acreditació en què està acreditat el laboratori expressades segons el text següent:

«Laboratori d'Assajos Acreditat per la Conselleria d'Infraestructures i Transport, en l'àrea: (expressió abreviada de l'àrea de control), núm. (codi de l'acreditació), per resolució de (data), publicada en el DOGV (data), i inscrit en el RGLEA, publicada en el BOE (data).»

3.2. Dades d'identificació del peticionari:

– Nom complet o, si és procedent, raó social.

– Direcció completa.

3.3. Descripció de la petició:

3.3.1. Modalitat de control de qualitat. S'expressarà segons el cas:

(CV) – Per a control de la qualitat d'obra d'habitatges i indicació de l'adreça completa de l'obra i denominació d'esta.

(CE) – Per a control de la qualitat d'obres d'edificació i indicació de l'adreça completa de l'obra i denominació d'esta.

(CO) – Per a control de la qualitat d'obra civil i indicació de l'adreça de l'obra i denominació d'esta.

(CF) – Per a control de la qualitat de fabricació i indicació de l'adreça completa de la factoria i nom de la fàbrica.

(ET) – Per a estudis tècnics i indicació de l'adreça completa de l'obra o edifici i denominació d'esta, si és el cas.

3.3.2. Modalitat de mostratge. S'expressarà segons el cas:

(ML) – Per a mostratge pel laboratori i indicació de la norma de mostratge o procediment intern del laboratori, reconegut per l'organisme acreditador.

(MP) – Per a mostra proporcionada pel peticionari, si és el cas.

(AM) – En cas d'activitat sense mostra i indicació de la norma d'assaig o prova que s'ha de realitzar in situ, i si s'ha efectuat esta de conformitat amb un pla o projecte de prova proporcionat pel peticionari o direcció facultativa de l'obra, o pel mateix laboratori, si és procedent.

3.3.3. Codi d'identificació de la mostra o activitat:

El codi serà numèric o alfanumèric, i servirà este de comptador diari del llibre de registre de mostres i activitats del laboratori.

S'indicarà el codi d'identificació, unívoc, assignat pel laboratori a la mostra del material o, a la porció de material entregada pel peticionari per a assaig o, si és procedent, a l'activitat d'assaig realitzada in situ sobre un element de l'obra.

3.3.4. Identificació del material o l'element d'obra objecte dels assajos:

S'expressarà segons el cas:

– Designació del material de conformitat amb la norma, si això és possible.

– Quantitat en les unitats apropiades.

– Estat i, si és procedent, preparació requerida.

– En cas d'assajos in situ, circumstància de l'assaig o prova en l'obra, amb indicació de la seua amplitud i localització en esta.

3.3.5. Data de registre de la mostra o activitat:

Data en què el laboratori acreditat assigna el codi d'identificació de la mostra o inici de l'activitat i procedix al seu registre en el llibre.

3.4. Descripció dels assajos:

En el cas general d'assajos normalitzats bastarà indicar la norma d'assaig pel seu títol, número i any d'edició. En la resta dels casos haurà d'indicar-se el procediment complet d'assaig utilitzat pel laboratori en l'execució dels assajos.

3.5. Resultats dels assajos:

a) Davall l'epígraf resultats dels assajos, es traslladaran únicament aquelles dades de resultats indicats específicament com a tals en la corresponent norma d'assaig.

En els casos d'actes de resultats en les que tots els assajos realitzats sobre una mateixa mostra pertanguen a una mateixa àrea tècnica de control en què el laboratori estiga acreditat, els resultats es disposaran davall l'epígraf resultats d'assaig acreditats.

En tots els casos, els resultats dels assajos s'expressaran en la forma, orde, unitats, precisió i incertesa de les mesures, si és procedent, indicades en la corresponent norma d'assaig, i s'utilitzarà el format allí indicat, si així ho expressara la norma.

S'indicaran, així mateix, les dates de terminació dels assajos.

b) En el cas que el laboratori acreditat considerara necessària la inclusió de més informació sobre dades dels assajos, esta s'indicarà a continuació davall l'epígraf dades complementàries d'assaig.

3.6. Observacions:

Este apartat de l'acta s'utilitzarà exclusivament per a indicar les incidències o anomalies que hagen pogut produir-se durant l'execució dels assajos, o en els resultats.

3.7. Responsables de l'acta de resultats d'assaig:

a) Al final de l'acta, amb subscripció del total dels continguts d'esta, figuraran amb el seu nom i firmaran el tècnic titulat responsable de l'execució dels assajos i el director del laboratori acreditat. Precedint a les firmes s'indicarà el lloc i la data en què s'ha produït la firma de l'acta.

b) Les firmes de l'acta i de la primera còpia per al peticionari seran originals, no substituïbles per impressió per mitjà de segell o un altre procediment.

c) Les actes de resultats d'assajos podran estendre's en uns o més fulls numerats i amb referència al nombre total de pàgines. En tots els fulls figurarà, a més, el codi d'identificació assignat pel laboratori acreditat per a l'acta de resultats d'assajos.

d) No s'inclouran en les actes de resultats d'assajos dictàmens, informes o conclusions derivats dels resultats d'assajos.

e) En tota acta de resultats d'assajos haurà de figurar la declaració que els resultats només afecten el material o l'element d'obra assajat.

f) En tota acta de resultats d'assajos haurà de figurar la prohibició de la seua reproducció parcial o total sense l'aprovació per escrit del laboratori acreditat.

Tercera. Llibres de registres (complementa l'article 9. Registre d'assajos i arxius)

Tot laboratori acreditat disposarà d'un sistema de dades en relació amb els registres d'assajos, ordenat en dos únics llibres: el llibre de mostres i activitats i el llibre d'actes de resultats d'assajos, independentment de les àrees tècniques en què estiga acreditat.

1. Condicions generals:

1.1. Els dos llibres de dades dels registres d'assajos estaran actualitzats permanentment i podran ser verificats, en qualsevol moment, per l'organisme acreditador. Estos dos llibres contindran les dades dels registres del laboratori per anys naturals.

1.2. El llibre de mostres i activitats i el llibre d'actes de resultats d'assajos es presentaran anualment a l'organisme acreditador per al seu control, enquadernats i amb tots els seus fulls numerats, una vegada tancat l'any i abans de finalitzat el mes de març de l'any següent.

Totes les línies dels registres estaran justificades sense espais en blanc.

2. Llibre de mostres i activitats:

Arreplegarà exactament, en l'orde i amb la denominació que a continuació s'indica, les següents dades de la gestió de les mostres i activitats d'assaig sense mostra del laboratori: codi de mostra o activitat, tipus de mostratge del material, data de registre, peticionari, obra/factoria, material de la mostra (tipus/quantitat), dates d'utilització de la mostra, assajos a realitzar, conducció de la mostra, mostra romanent, baixa de la mostra, observacions i codis de les actes d'assaig emeses a partir de la mostra.

Les dades de peticionari i d'obra/factoria s'expressaran per mitjà de codis interns del laboratori, i estos són independents.

3. Llibre d'actes de resultats d'assajos:

Arreplegarà exactament, de cada acta de resultats d'assajos emesa pel laboratori, en l'orde i amb la denominació que a continuació s'indica, les dades següents: codi de l'acta, tipus de control, data de l'acta, peticionari, data de sol·licitud, codi de mostra o activitat, material assajat, assajos realitzats i observacions.

Les dades de peticionari s'expressaran per mitjà de codis interns del laboratori.

4. Dades expressades per mitjà de codis en els llibres de registres:

Al final dels llibres s'indicaran ordenats pels seus respectius codis i en relacions independents les dades següents:

– Peticionari: relació de peticionaris amb indicació del nom o raó social del sol·licitant dels assajos i proves, i direcció completa d'este, precedits del seu codi d'identificació.

– Obra/factoria:

a) Relació d'obres d'edificació d'habitatges, amb indicació de l'adreça completa d'estes, precedides del seu codi d'identificació.

b) Relació d'obres d'edificació, excepte habitatges, amb indicació de l'adreça completa d'estes, precedides del seu codi d'identificació.

c)) Relació d'obres de construcció civil amb indicació de la localització detallada d'estes, precedides del seu codi d'identificació.

Mapa web