Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDE de 12 de febrer de 2007, del conseller d'Infraestructures i Transport, per la qual s'establix el barem general d'aplicació als concursos per a la construcció i/o explotació d'instal·lacions nauticoesportives.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 5471 de 15.03.2007
Número identificador:  2007/2075
Referència Base de Dades:  3515/2007
 



El Govern Valencià ha manifestat la ferma voluntat de facilitar la provisió d'infraestructures nauticoesportives per mitjà del règim de la gestió indirecta a través de les oportunes concessions administratives, subjectes al principi general de concurrència pública i a l'atorgament per mitjà de concursos.

D'acord amb l'article 1 del Decret 123/2004, de 23 de juliol, del Govern Valencià, pel qual s'establixen mesures per al desenvolupament d'actuacions en matèria de ports i instal·lacions nauticoesportives, la Conselleria d'Infraestructures i Transport va elaborar un barem per a estos concursos que es va aprovar per Orde de 20 d'abril de 2005.

Durant el termini transcorregut des de l'aprovació, l'activitat nàutica no ha fet sinó augmentar de manera accelerada, animada, sens dubte, per la celebració a la Comunitat Valenciana de la Copa de l'Amèrica i pel creixement propi del sector a causa del cada dia major interés popular. Es va concloure que les administracions públiques havien de primar el foment i desenvolupament de l'oferta nàutica esportiva per a atendre la gran demanda que es dóna cita en les nostres costes.

Pel que s'ha exposat anteriorment, es va considerar necessària la modificació d'este barem per a la determinació dels criteris d'adjudicació en els concursos esmentats, la qual cosa es va dur a terme per mitjà de l'Orde de 29 de maig de 2006 (DOGV núm. 5.286, de 22 de juny de 2006).

En el dia de hui, el dinamisme legal i jurisprudencial obliga a revisar novament l'orde, en este cas per a adaptar-la a la Directiva 2004/18/CE, de 31 de març de 2004, arreplegada en l'informe 73/2004, d'11 de març de 2005, de la Junta Consultiva de Contractació Administrativa, del contingut de la qual òbviament no es tenia constància en tramitar l'anterior modificació.

Segons esta Directiva, l'exigència d'estar en possessió de la certificació ISO 14000 podria configurar-se com a requisit de solvència exigible a tots els licitadors, però no com a criteri objectiu d'adjudicació.

El criteri mediambiental va ser incorporat com a criteri d'adjudicació en compliment del que disposa l'Acord del Consell adoptat en la reunió de 26 de març de 2004, segons el que "Tots els departaments de la Generalitat (...) inclouran criteris mediambientals en els plecs de clàusules administratives com a criteri objectiu d'adjudicació dels contractes públics que es liciten dins de l'àmbit de les seues competències."

Després de l'aprovació de la Directiva 2004/18/CE, de 31 de març de 2004, i l'emissió de l'Informe 73/2004, d'11 de març de 2005, de la Junta Consultiva de Contractació Administrativa, queda clar que l'exigència d'estar en possessió de la certificació ISO 14000 no pot ser criteri objectiu d'adjudicació, i es recalca, no obstant això, en el mateix informe que es poden utilitzar criteris i aspectes mediambientals en la contractació administrativa, si bé estos hauran d'estar vinculats a l'objecte del contracte, la qual cosa resulta totalment compatible amb el que establix l'Acord del Consell, de 26 de març de 2004.

No obstant això, la protecció del medi ambient que és en definitiva el propòsit inspirador de l'Acord del Consell, pareix assegurada amb més garanties seguint la recomanació de la Directiva 2004/18/CE, és a dir: configurant la possessió de la certificació ISO 14000 o EMAS (Echo-Management and Audit Scheme) com a requisit de solvència exigible a tots els licitadors.

D'altra banda, en els plecs de prescripcions tècniques particulars d'este tipus de contracte s'exigix sempre la presentació d'un Sistema de Gestió Mediambiental que s'ha d'implantar en la instal·lació nauticoesportiva, i l'incompliment d'esta condició està definit com a causa de caducitat de la concessió.

Per tant, este és l'objectiu de la nova modificació, la qual cosa es du a terme per mitjà de la present orde, que adopta esta forma per haver-ho previst així l'esmentat Decret 123/2004, si bé té naturalesa d'orde de servici o instrucció, de les previstes en l'article 21 de la Llei 30/1992.

La present orde substituïx totalment l'Orde de 29 de maig de 2006, del conseller d'Infraestructures i Transport, per la qual s'establix el barem general d'aplicació als concursos per a la construcció i/o explotació d'instal·lacions nauticoesportives.

Els criteris d'adjudicació establits en la present seran vinculants per als òrgans jeràrquicament dependents del que subscriu, que tramiten o intervenen en els expedients de concursos per a la construcció i/o explotació d'instal·lacions nauticoesportives, i seran vinculants per als licitadors i adjudicataris en la mesura que es traslladen als respectius plecs de clàusules administratives particulars de cada concurs.

Per això i fent ús de les facultats que m'atribuïxen els articles 35.e), i 39 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de Govern Valencià, i el Decret 123/2004, de 23 de juliol, del Govern Valencià

ORDENE

Article 1. Àmbit

El barem que es detalla en els articles 3 i 4 de la present orde s'aplicarà als concursos convocats per a la construcció i/o explotació d'instal·lacions nauticoesportives.

Article 2. Aspectes valorables

Es valoraran únicament aquells aspectes que estiguen en possessió dels licitadors amb anterioritat o el mateix dia en què finalitze el termini de presentació de proposicions, la qual cosa haurà d'acreditar-se documentalment.

Article 3. Barem

Els concursos convocats per a la construcció i/o explotació d'instal·lacions nauticoesportives es valoraran d'acord al barem següent:

A) Aspecte econòmic:

Es valorarà amb seixanta (60) punts l'oferta que supose la major millora sobre l'import econòmic en concepte de cànons i inversió accessòria establits com a tipus de partida. Les restants ofertes es valoraran proporcionalment a la suma que la millora oferida sobre el mateix import en concepte de cànons i inversió accessòria supose amb relació a la màxima millora oferida.

Es considerarà en este aspecte com a oferta temerària aquella que en concepte de millora sobre l'import econòmic dels cànons i inversió accessòria establits com a tipus de partida supose una reducció o augment superior al 30% amb relació a la millora mitjana. Les ofertes així considerades podran ser requerides per a la seua justificació a fi de determinar-se l'admissió o l'exclusió.

La determinació de l'import econòmic en concepte de cànons i inversió accessòria es farà a partir dels tres sumands següents:

- (1) Cànon anual oferit capitalitzat com a renda constant temporal prepagable a l'inici del període de la concessió aplicant el tipus d'interés que s'establisca en el plec del concurs o, si no n'hi ha, el tipus d'interés legal dels diners a la data de publicació de la convocatòria en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana. Es determinarà, per tant, d'acord amb l'expressió següent:

C0 = C*(1+i)*[1-(1+i)^(-n)]/i

on: C0 és el cànon anual oferit capitalitzat

C és el cànon anual oferit pel licitador

i és el tipus d'interés que establisca el plec del concurs o, si no n'hi ha, el tipus d'interés legal dels diners a la data de publicació de la convocatòria en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.

n és el termini de la concessió en anys

La quantia del cànon anual que ha d'oferir el licitador podrà tindre un valor mínim estipulat en el plec del concurs.

- (2) Cànon de pagament únic a l'atorgament de la concessió.

La quantia del cànon de pagament únic a l'atorgament de la concessió que ha d'oferir el licitador podrà tindre un valor mínim estipulat en el plec del concurs.

- (3) Inversió en obres accessòries i vinculades, no adscrites a la concessió, i que no foren exigibles com a mesures correctores d'impacte ambiental. Esta quantia que ha d'oferir el licitador podrà tindre un mínim estipulat en el plec del concurs.

La puntuació assignada a l'aspecte econòmic podrà ponderar-se entre zero (0), si no és exigible, i dos (2) amb relació a cada un d'estos sumands d'acord amb les condicions particulars que concórreguen en cada concurs.

B) Qualitat portuària i urbanística:

Es valorarà amb fins a un total de trenta (30) punts la qualitat portuària i urbanística de les ofertes dels licitadors amb el desglossament següent:

B.1. Disseny i ordenació:

Es valorarà fins a un màxim de nou (9) punts el disseny, l'ordenació, la idoneïtat tècnica, la qualitat i l'accessibilitat dels projectes tècnics presentats.

B.2. Estudi econòmic:

Es valorarà fins a un màxim de huit (8) punts l'estudi econòmic, atenent el contingut i la coherència i les menors tarifes oferides.

La ponderació serà:

- Es valorarà fins a tres (3) punts el contingut i coherència de l'estudi econòmic.

- Es valorarà fins a cinc (5) punts les menors tarifes oferides. A partir del quadre d'amarraments i suposant un cent per cent d'ocupació, s'aplicaran les tarifes oferides als distints tipus d'amarrament i es determinarà una suma total anual. S'atorgarà cinc (5) punts a la menor suma total així obtinguda i la part proporcional corresponent a les sumes en les restants ofertes.

B.3. Millora en els percentatges d'amarraments:

Es valoraran fins a un màxim de set (7) punts les millores oferides, amb relació al que establixen els plecs del concurs, en els percentatges d'amarraments d'ús preferent (per la seua reducció), amarraments en lloguer (pel seu augment) i amarraments de mobilitat (pel seu augment).

La ponderació segons el tipus d'amarrament serà:

- Es valorarà amb cinc (5) punts l'oferta que supose major increment de superfície d'amarraments de mobilitat amb relació al tipus del concurs. Les restants ofertes es valoraran proporcionalment a l'increment de superfície per a amarraments de mobilitat amb relació al màxim increment oferit.

- Es valorarà amb dos (2) punt l'oferta que supose major increment de superfície d'amarraments en lloguer amb relació al tipus del concurs. Les restants ofertes es valoraran proporcionalment a l'increment de superfície per a amarraments en lloguer amb relació al màxim increment oferit.

Estos percentatges estaran referits a la superfície neta d'atracada i no al nombre d'unitats d'atracada.

B.4. Personal adscrit a la instal·lació:

Es valorarà fins a un màxim de quatre (4) punts el personal previst per a l'adscripció a la instal·lació portuària destinat a tasques d'administració-recepció, marineria, vigilància i manteniment.

B.5. Servicis nàutics accessoris:

Es valoraran fins a un màxim de dos (2) punt els servicis nàutics accessoris oferits com ara zona de varada i altres.

C) Foment de la nàutica esportiva i els seus ensenyaments:

Es valorarà fins a un total de deu (10) punts el foment de la nàutica esportiva i els seus ensenyaments realitzat i proposat pels licitadors amb el desglossament següent:

C. 1. Activitats de foment de la nàutica esportiva i els seus ensenyaments realitzats pel licitador en els últims 5 anys:

Es valoraran fins a un màxim de cinc (5) punts les activitats de foment de la nàutica esportiva i els seus ensenyaments realitzats pel licitador en els últims 5 anys.

Per a valorar l'activitat esportiva de cada licitador es puntuarà l'activitat del període en cada esport nàutic (vela, rem, piragüisme, busseig i motonàutica) d'acord amb la taula següent:

Concepte Punts

Per cada 30 llicències d'esportistes en la federació

nacional o autonòmica corresponent 0,1

Per cada prova autonòmica del calendari 0,5

Per cada prova nacional del calendari 1,0

Per cada prova internacional del calendari 1,5

Per cada esportista que haja pertangut a l'equip autonòmic 0,5

Per cada esportista que haja pertangut a l'equip nacional 1,0

Per cada esportista que haja pertangut a l'equip olímpic 1,0

Per cada tècnic entrenador o monitor contractat laboral 1,5

Per tindre escola homologada per la corresponent federació 2,0

Són proves autonòmiques les incloses en el calendari de la corresponent federació autonòmica.

Són proves nacionals les incloses en el calendari de la corresponent federació espanyola.

Són proves internacionals les incloses en el calendari de la corresponent federació europea o internacional.

Les proves que incloguen diverses categories només es valoraran per la categoria de major puntuació.

Els esportistes que pertanguen a equips de diverses categories només es valoraran per la categoria de major puntuació.

C. 2. Programa de foment de la nàutica esportiva i els seus ensenyaments proposat pel licitador:

Es valorarà fins a un màxim de cinc (5) punts el programa de foment de la nàutica esportiva i els seus ensenyaments proposat pel licitador. Este programa podrà requerir-se quantificat econòmicament i establir-se les garanties i els mecanismes necessaris per al control del compliment posterior.

Les valoracions es realitzaran amb arredoniment al primer decimal.

Article 4. Resolució d'empat

En cas d'empat serà adjudicatari el concursant que:

4.1) acredite, en el moment de presentar les proposicions, tindre un percentatge major de treballadors discapacitats.

La preferència serà aplicable en qualsevol de les situacions següents:

a) Empreses que, tenint menys de 50 treballadors i no tenint obligació legal de contractar treballadors discapacitats, acrediten tindre en la seua plantilla a treballadors discapacitats, amb anterioritat o el mateix dia en què finalitze el termini de presentació de proposicions.

b) Empreses que, tenint 50 o més treballadors i tenint l'obligació legal prevista en l'article 38.1 de la Llei 13/1982, de 7 d'abril, d'Integració Social dels Minusvàlids, acrediten tindre en la seua plantilla un percentatge major de treballadors discapacitats que el previst en la legislació vigent, amb anterioritat o el mateix dia en què finalitze el termini de presentació de proposicions.

A estos efectes, les empreses acreditaran la circumstància esmentada per mitjà de la presentació de contractes de treball i documents de cotització a la Seguretat Social.

4.2) acredite, en el moment de presentar les seues proposicions, un increment de les quotes previstes en la normativa vigent per a les mesures alternatives a la contractació de treballadors discapacitats amb anterioritat o el mateix dia en què finalitze el termini de presentació de proposicions, quan no siga possible la incorporació de treballadors discapacitats a les empreses licitadores, per la impossibilitat que els servicis d'ocupació públics competents o les agències de col·locació, puguen atendre l'oferta d'ocupació després d'haver efectuat totes les gestions d'intermediació necessàries per a donar resposta als requeriments d'esta i concloure-la amb resultat negatiu.

En el supòsit d'aplicació de les mesures alternatives, l'acreditació del compliment d'estes es realitzara per mitjà de la presentació del certificat d'excepcionalitat en vigor i dels documents acreditatius del compliment de les mesures alternatives realitzades durant la vigència del mencionat certificat.

Si persistix l'empat, es resoldrà a favor de qui haja obtingut major puntuació en l'apartat d'aspecte econòmic; si la dita puntuació fóra també igual, es considerarà l'obtinguda en qualitat portuària i urbanística. Si continua persistint l'empat, es resoldria a favor, per este orde, de qui haja obtingut major puntuació en disseny, ordenació, idoneïtat tècnica, qualitat i accessibilitat. Si encara així persistix l'empat, s'adjudicarà per sorteig.

La present orde entrarà el vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.

València, 12 de febrer de 2007.- El conseller d'Infraestructures i Transport: José Ramón García Antón.

Mapa web