DECRET 218/2020, de 29 de desembre, del Consell, de modificació del Decret 62/2020, de 15 de maig, de regulació de les entitats col·laboradores de l'Administració municipal en la verificació de les actuacions urbanístiques, i de creació del seu registre. [2020/11386]
(DOGV núm. 8988 de 04.01.2021) Ref. Base de dades 000001/2021
-
Anàlisi jurídica
Data d'entrada en vigor: 05.01.2021 Aquesta disposició afecta: Modifica: -
Anàlisi documental
Origen de disposició: Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat Grup temàtic: Legislació Matèries: Urbanisme i ordenació del territori Administració local Descriptors: Temàtics: administració local, municipi, pla d'urbanisme, política de construcció , monografies
DECRET 218/2020, de 29 de desembre, del Consell, de modificació del Decret 62/2020, de 15 de maig, de regulació de les entitats col·laboradores de l'Administració municipal en la verificació de les actuacions urbanístiques, i de creació del seu registre. [2020/11386]
El Decret 62/2020, de 15 de maig, del Consell, de regulació de les entitats col·laboradores de lAdministració municipal en la verificació de les actuacions urbanístiques, i de creació del seu registre, es va publicar el 20 de maig de 2020.
Aquesta norma crea el Registre dEntitats Col·laboradores de Verificació i Control dActuacions Urbanístiques, que va entrar en funcionament efectiu el dia 20 de juny de 2020. Per a accedir al Registre, el Decret 62/2020, de 15 de maig, relaciona, en el seu article 8, els requisits que han de complir les entitats col·laboradores de lAdministració, i figura, en primer terme, estar acreditada com a «entitat dinspecció tipus A, conforme amb la norma UNE-EN ISO/IEC 17020, per a les activitats davaluació» per lEntitat Nacional dAcreditació. En aquest sentit, larticle 15, que regula el procediment dinscripció en el Registre -el qual sarbitra a través del sistema de declaració responsable-, exigeix acompanyar, entre altra documentació, el certificat expedit per lEntitat Nacional dAcreditació, relatiu a lacreditació de lentitat sol·licitant per a lexercici de les funcions regulades en el decret.
El decret incorporà un règim transitori que va permetre la inscripció provisional daquelles entitats que estigueren inscrites en el Registre General dEntitats de Control de Qualitat de lEdificació, i en qualsevol registre públic que habilitara per a lexercici de funcions de control dactuacions urbanístiques.
El règim transitori dinscripció establit per la disposició transitòria única del Decret 62/2020, de 15 de maig, és de sis mesos des de lentrada en funcionament del RECUV (20.06.2020), per la qual cosa aquest va concloure el 20 de desembre de 2020, i comportarà la cancel·lació dofici de la inscripció de totes les entitats acollides a aquest règim.
Transcorregut aquest termini de sis mesos, les entitats que shi van inscriure sota aquest règim dinscripció provisional hauran de sol·licitar la inscripció ordinària en la forma regulada en larticle 15, per a poder continuar exercint les seues funcions; per a això, hauran daportar totes les formalitats documentals exigides per aquest article, molt especialment el certificat expedit per lEntitat Nacional dAcreditació (ENAC), en el qual conste lacreditació de lentitat sol·licitant per a lexercici de les funcions de verificació i control, relacionades en larticle 2 de la norma.
Això planteja el problema que, en la data en què concloga el règim transitori, el 20.12.2020, cap de les entitats que ara figuren inscrites de manera transitòria podran sol·licitar la inscripció ordinària en el registre, perquè encara no hauran obtingut lacreditació de lENAC. Això determinarà que aquelles no puguen continuar desenvolupant les seues funcions com a entitats col·laboradores de lAdministració municipal, i que molts projectes urbanístics queden paralitzats. Així mateix, la pèrdua de vigència de la inscripció en el Registre tindrà com a conseqüència immediata certa inseguretat jurídica respecte a aquelles actuacions urbanístiques la certificació de les quals shaja contractat amb anterioritat a la cancel·lació de la inscripció, però que no hagen arribat a certificar-se. Finalment, el cessament de lexercici de les funcions per aquestes entitats col·laboradores causarà un perjudici econòmic immediat, per una circumstància -lacreditació davant lEntitat Nacional dAcreditació-, que no depén directament de la seua voluntat.
Així doncs, es planteja la necessitat dampliar la durada del règim transitori dinscripció de les entitats col·laboradores de lAdministració municipal en la verificació de les actuacions urbanístiques, per a evitar que es produïsca un període de vacatio entre lexpiració de lactual període transitori (20.12.2020) i la inscripció definitiva, mentre lentitat col·laboradora obté la necessària acreditació de lEntitat Nacional dAcreditació.
Aquesta norma sarticula sobre els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència, previstos en larticle 129 de la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
En virtut dels principis de necessitat i eficàcia, aquesta proposta normativa és necessària perquè té com a finalitat donar continuïtat a la labor que, actualment, i en virtut del Decret 62/2020, de 15 maig, estan desenvolupant les entitats col·laboradores de lAdministració municipal en la verificació i control dactuacions urbanístiques, per a simplificar la tramitació i facilitar el compliment dels terminis establits en la Llei 5/2014, de 25 de juliol, dordenació del territori, urbanisme i paisatge per a lexpedició de llicències.
Respecte al principi de proporcionalitat, aquest decret es limita a laspecte temporal del règim transitori establit pel Decret 62/2020, amb la finalitat dampliar-lo per a evitar la paralització de projectes i de sol·licituds datorgament de llicències, per la qual cosa no limita drets ni imposa obligacions, i és linstrument previst per a aconseguir aquest objectiu.
Quant a la seguretat jurídica, amb aquest decret samplia el termini de durada de la inscripció transitòria a la qual shan acollit entitats col·laboradores de lAdministració, la qual cosa proporciona seguretat jurídica al sistema implementat pel Decret 62/2020, de 15 de maig. En efecte, amb aquesta ampliació temporal i durant el procés dobtenció de lacreditació de lEntitat Nacional dAcreditació, sevita un indesitjable efecte de vacatio entre lactual data prevista per a la finalització daquest règim transitori (20.12.2020) i la data -incerta- en què una entitat col·laboradora, que haja sigut inscrita de manera transitòria, puga sol·licitar la inscripció definitiva.
Així mateix, es garanteix leficiència, perquè aquest decret pretén la continuïtat en el desenvolupament de les funcions de les entitats col·laboradores de lAdministració municipal en la verificació i control dactuacions urbanístiques, per a evitar que projectes i sol·licituds es paralitzen.
Finalment, la transparència en el funcionament del Registre dEntitats Col·laboradores de Verificació i Control dActuacions Urbanístiques està assegurada, en tractar-se dun registre de caràcter públic el contingut del qual pot consultar-se en el web de la conselleria competent en urbanisme.
En conseqüència, dacord amb el que es disposa en larticle 28.c de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat del Consell, a proposta del conseller de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió de 29 de desembre de 2020,
DECRETE
Article únic. Modificació de la disposició transitòria única del Decret 62/2020, de 15 de maig, de regulació de les entitats col·laboradores de lAdministració municipal en la verificació de les actuacions urbanístiques, i de creació del seu registre
1. Safig lapartat tercer a la disposició transitòria única del Decret 62/2020, que queda redactat de la manera següent:
«3. No obstant això, si lentitat inscrita de manera transitòria no haguera obtingut lacreditació de lENAC abans del 19 de desembre de 2020, la inscripció transitòria en el RECUV sentendrà prorrogada de manera automàtica fins que aquesta acreditació siga obtinguda i puga fer-sen la inscripció ordinària en el RECUV. En tot cas, la pròrroga del termini dinscripció transitori conclourà el 19 de desembre de 2021.»
DISPOSICIÓ ADDICIONAL
Única. Incidència pressupostària
Laplicació del que es disposa en aquest decret no podrà tindre incidència en la dotació dels capítols de despesa assignada a la conselleria competent en urbanisme i, en tot cas, haurà de ser atesa amb els mitjans personals i materials daquesta.
DISPOSICIONS FINALS
Primera. Desplegament normatiu
Es faculta la persona titular de la conselleria amb competència en urbanisme per a dictar les disposicions necessàries per a laplicació i el desplegament daquest decret.
Segona. Entrada en vigor
Aquest decret entrarà en vigor lendemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
València, 29 de desembre de 2020
El president de la Generalitat,
XIMO PUIG i FERRER
El conseller de Política Territorial,
Obres Públiques i Mobilitat,
ARCADI ESPAÑA GARCÍA