Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

DECRET 1/2015, de 9 de gener, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament de Gestió de la Qualitat en Obres d'Edificació. [2015/84]

(DOGV núm. 7440 de 12.01.2015) Ref. Base de dades 000209/2015

DECRET 1/2015, de 9 de gener, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament de Gestió de la Qualitat en Obres d'Edificació.
[2015/84]

ÍNDEX

Preàmbul
Article únic. Aprovació del reglament
Disposició addicional única. No-increment de la despesa pública
Disposició transitòria única. Edificis amb sol·licitud de llicència municipal d’edificació
Disposició derogatòria única. Derogació normativa
Disposició final primera. Habilitació per al desplegament reglamentari
Disposició final segona. Entrada en vigor

Annex. Reglament de Gestió de la Qualitat en Obres d’Edificació

Títol I. Disposició preliminar
Article 1. Objecte i àmbit d’aplicació
Títol II. Gestió i control de qualitat en obres d’edificació
Capítol I. Planificació del control de qualitat
Article 2. El pla de control
Capítol II. Control de recepció
Article 3. Control de recepció de productes
Article 4. Productes la recepció dels quals ha de justificar-se
Article 5. Control de recepció de productes no coberts per normes harmonitzades
Capítol III. Control d’execució
Article 6. Control d’execució. Factors de risc
Capítol IV. Validació final de l’edifici. Control de l’obra acabada

Article 7. Control de qualitat de l’obra acabada. Proves de servici

Capítol V. Programa de control. Llibre de Gestió de Qualitat d’Obra

Article 8. Programa de control. Llibre de Gestió de Qualitat d’Obra

Article 9. Registre del Llibre de Gestió de Qualitat d’Obra
Article 10. Documentació del Llibre de Gestió de Qualitat d’Obra

Article 11. Formalització i registre del Llibre de Gestió de Qualitat d’Obra
Títol III. Certificat final d’obra
Article 12. Exigència del certificat
Article 13. Contingut del certificat
Article 14. Subscripció i visat
Títol IV. Reconeixement de distintius de qualitat
Capítol I. Finalitat i naturalesa
Article 15. Finalitat i naturalesa
Capítol II. Procés de reconeixement
Article 16. Requisits de l’entitat de certificació
Article 17. Sol·licitud i equivalència del reconeixement
Article 18. Aprovació i validesa del reconeixement
Article 19. Seguiment del reconeixement
Títol V. Entitats i laboratoris de qualitat en l’edificació
Capítol I. Declaració responsable d’entitats i laboratoris
Article 20. Òrgan competent
Article 21. Declaració responsable davant de l’Administració
Capítol II. Documentació i inspecció d’entitats i laboratoris
Article 22. Règim d’inspecció de les entitats i laboratoris
Article 23. Incompliment
Annex I. Impresos del Llibre de Gestió de Qualitat d’Obra
Annex II. Impresos del certificat final d’obra



PREÀMBUL

En exercici de les seues competències, la Generalitat ha conformat un marc normatiu en matèria de qualitat de l’edificació, articulat fonamentalment a través de la Llei 3/2004, de 30 de juny, de la Generalitat, d’Ordenació i Foment de la Qualitat de l’Edificació (LOFCE).

La Llei 3/2004, de 30 de juny, de la Generalitat, regula el procés edificatori que complementa la Llei d’àmbit estatal 38/1999, de 5 de novembre, d’Ordenació de l’Edificació (LOE), que es referix fonamentalment a l’element subjectiu del procés, els agents de l’edificació.

A través de la LOFCE s’ha articulat un sistema de gestió de la qualitat, que ha tingut el seu desplegament reglamentari basat en:
1. Documentació de les actuacions de control de qualitat en les obres d’edificació, per mitjà del denominat Llibre de Gestió de Qualitat d’Obra.
2. Reconeixement, per l’administració, dels distintius de qualitat.

3. Sistema d’inspecció de laboratoris i entitats de control de l’edificació.
El desplegament reglamentari de la LOFCE s’ha plasmat en diferents decrets l’actualització dels quals resulta en este moment necessària per a la seua adequació a la normativa estatal i comunitària, entre estes, per la seua transcendència, l’adaptació a la Llei 17/2009, de 23 de novembre, sobre el lliure accés a les activitats de servicis i el seu exercici, i la Llei 25/2009, de 22 de desembre, de modificació de diverses lleis per a la seua adaptació a la llei sobre el lliure accés a les activitats de servicis i el seu exercici.
A més d’esta necessària adequació, este decret desplega i actualitza en l’àmbit autonòmic el Reial Decret 410/2010, de 31 de març, pel qual s’establixen els requisits exigibles a les entitats de control de qualitat de l’edificació i als laboratoris d’assajos per al control de qualitat de l’edificació, per a l’exercici de la seua activitat, el Reial Decret 1247/2008, de 18 de juliol, pel qual es va aprovar la Instrucció de Formigó Estructural (EHE-08), i el Reial Decret 314/2006, de 17 de març pel qual es va aprovar el Codi Tècnic de l’Edificació (CTE). Està d’acord, a més, amb el Reglament (UE) número 305/2011, del Parlament Europeu i del Consell, de 9 de març de 2011, pel qual s’establixen condicions harmonitzades per a la comercialització de productes de construcció, que deroga la Directiva 89/106/CEE del Consell.

La redacció d’este decret es produïx en el marc del Pla de Simplificació i Reducció de Càrregues Administratives de la Generalitat (SIRCA 2) per al període 2013 -2015. Així mateix, s’ha tingut en compte el que establix la Llei 20/2013, de 9 de desembre, de garantia de la unitat de mercat.
El reglament que s’aprova està dividit en títols independents per a cada un dels decrets que resulten actualitzats, i presenta l’estructura següent:
Títol I. Disposició preliminar.
Títol II. En què es desenrotlla la gestió i control de qualitat en obres d’edificació, a través del pla de control, el control de recepció, control d’execució, control d’obra acabada i el Llibre de Gestió de Qualitat d’Obra.
Títol III. En el qual es regula el certificat final d’obra.
Títol IV. Que desplega el reconeixement de distintius de qualitat.

Títol V. Que es referix a la regulació de la infraestructura de qualitat en l’edificació.
Annex I. Llibre de Gestió de Qualitat d’Obra: model d’impresos.
Annex II. Certificat final d’obra: model d’impresos.
Este reglament s’aprova a l’empara del que establixen els articles 49.1.9.a i 49.3.12.a de l’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana i la Llei 3/2004, de 30 de juny, de la Generalitat, d’Ordenació i Foment de la Qualitat de l’Edificació.
En la tramitació d’esta disposició s’ha donat audiència pública a les entitats del sector, associacions empresarials, col·legis professionals d’aparelladors i arquitectes tècnics, arquitectes, enginyers de camins, canals i ports, entitats i laboratoris de control de qualitat, associacions de consumidors, administracions públiques i altres agents que pogueren resultar afectats.
En virtut de tot l’antecedix, complits els tràmits procedimentals previstos en l’article 43 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, a proposta de la consellera d’Infraestructures, Territori i Medi Ambient, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió del dia 9 de gener de 2015,


DECRET

Article únic. Aprovació del reglament
S’aprova el Reglament de Gestió de la Qualitat en Obres d’Edificació, que s’adjunta com a annex a esta disposició.


DISPOSICIÓ ADDICIONAL

Única. No-increment de la despesa pública
La aplicació i el desplegament d’este decret no podrà tindre cap incidència en la dotació de tots i cada un dels capítols de despesa assignats a la conselleria amb competències en matèria de la qualitat de l’edificació, en la data que siga publicat, i, en tot cas, haurà de ser atesa amb els mitjans personals i materials de la conselleria esmentada.



DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA

Única. Edificis amb sol·licitud de llicència municipal d’edificació
Este decret no serà aplicable als edificis la sol·licitud de llicència municipal d’edificació dels quals siga anterior a la seua data d’entrada en vigor.


DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

Única. Derogació normativa
1. Queden derogades les disposicions següents:
a) El Decret 107/1991, de 10 de juny, del Consell, pel qual es regula el control de qualitat de l’edificació de vivendes i la seua documentació.

b) El Decret 55/2009, de 17 d’abril, del Consell, pel qual es va aprovar el certificat final d’obra.
c) El Decret 164/1998, de 6 d’octubre, del Consell, sobre reconeixement de distintius de qualitat d’obres, de productes i de servicis utilitzats en edificació.
d) El Decret 107/2005, de 3 de juny, del Consell, pel qual es va aprovar el sistema d’acreditació d’entitats de control i laboratoris de control de qualitat de l’edificació.
e) L’Orde de 30 de setembre de 1991, del conseller d’Obres Públiques, Urbanisme i Transports, per la qual es va aprovar el Llibre de Control de Qualitat en Obres d’Edificació de Vivendes, excepte el capítol 4, que no es deroga i que romandrà a títol orientatiu.
f) L’Orde de 6 de febrer de 2002, del conseller d’Obres Públiques, Urbanisme i Transports, per la qual es van aprovar les disposicions reguladores de les àrees tècniques de l’acreditació de laboratoris d’assajos per al control de qualitat de l’edificació.
2. Queden, així mateix, derogades totes les altres normes, del mateix rang o d’un rang inferior, que s’oposen al que disposa este decret.


DISPOSICIONS FINALS

Primera. Habilitació per al desplegament reglamentari
Es faculta la persona titular de la conselleria competent en matèria de qualitat de l’edificació per a dictar totes les disposicions que siguen necessàries per al desplegament d’este decret, així com per a la modificació del contingut dels annexos I i II del reglament que s’aprova.


Segona. Entrada en vigor
Este decret entrarà en vigor als tres mesos de la seua publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.

Alacant, 9 de gener de 2015

El president de la Generalitat,
ALBERTO FABRA PART

La consellera d’Infraestructures, Territori i Medi Ambient,
ISABEL BONIG TRIGUEROS




ANNEX
Reglament de Gestió de la Qualitat en Obres d’Edificació


TÍTOL I
Disposició preliminar

CAPÍTOL ÚNIC
Objecte i àmbit d’aplicació

Article 1. Objecte i àmbit d’aplicació
1. Este reglament té per objecte la regulació de la gestió de qualitat d’obra en els edificis i obres incloses en l’àmbit d’aplicació de la Llei 38/1999, de 5 de novembre, d’Ordenació de l’Edificació, així com el desplegament de la Llei 3/2004, de 30 de juny, de la Generalitat, d’Ordenació i Foment de la Qualitat de l’Edificació.

2. La gestió i control de qualitat en obres d’edificació regulada en el títol II d’este reglament serà aplicable a totes les obres que es realitzen en els edificis l’ús principal dels quals siga residencial en totes les seues formes, administratiu, sanitari, religiós, docent i cultural.
3. L’àmbit territorial d’aplicació d’esta disposició és la Comunitat Valenciana.


TÍTOL II
Gestió i control de qualitat en obres d’edificació

CAPÍTOL I
Planificació del control de qualitat

Article 2. El pla de control
1. El projecte d’execució dels edificis inclosos en l’àmbit d’aplicació d’este títol II haurà de contindre un pla de control en què s’incloguen, degudament valorades, les accions de control en obra per a la recepció de productes, el control de l’execució i les proves de servici, de conformitat amb el que establix l’article 6.1.2 i en l’annex 1 del Codi Tècnic de l’Edificació (d’ara en avant, CTE) aprovat pel Reial Decret 314/2006, de 17 de març, o norma que el substituïsca.

2. Pel que fa a la recepció de productes, el pla de control especificarà les seues prestacions i característiques a verificar en obra, per mitjà de control documental, distintius o assajos. El pla de control indicarà els nivells de control a aplicar quan pertoque, i els criteris d’acceptació i rebuig, almenys per als productes de justificació obligatòria inclosos en l’article 4 d’esta disposició.
3. En relació amb el control de l’execució de les distintes unitats d’obra, el pla de control fixarà els factors de risc i els seus nivells, depenent de les característiques de l’obra projectada, tal com establix la taula de l’article 6 d’esta disposició.
4. Quant a les proves de servici, el pla de control establirà les que corresponga efectuar, així com els criteris de mostreig.
5. El cost de les accions prescrites en el pla de control haurà d’incloure’s en un capítol específic del pressupost d’execució material del projecte d’execució.
6. Amb caràcter previ a l’inici de l’obra, el director d’execució de l’obra haurà de redactar el programa de control, basat en el pla de control i en el pla d’obra del constructor. En este últim es preveuran els mitjans materials i humans que participaran en l’obra i la seqüència de realització de parts o fases de l’obra, així com els temps previstos en la planificació.
7. Els plans de control promouran l’aplicació i utilització dels documents reconeguts per la Generalitat, aprovats pel Decret 132/2006, de 29 de setembre, del Consell, pel qual es regulen els documents reconeguts per a la qualitat en l’edificació.


CAPÍTOL II
Control de recepció

Article 3. Control de recepció de productes
1. El control de la recepció de productes es farà de conformitat amb el que establix l’article 7.2 del CTE:
a) Control documental dels subministraments. En este mode de control, que resulta adequat per a la majoria dels subministraments, el subministrador facilitarà al constructor els documents de qualitat exigits per la legislació aplicable, el projecte o per la direcció facultativa.
b) Control per mitjà de distintius de qualitat per a la comprovació de determinades característiques o per la major confiança en la qualitat associada al distintiu. En el cas de distintius oficialment reconeguts, el pla de control pot disminuir o fins i tot suprimir els assajos referents a les característiques emparades pel distintiu.
c) Assajos o proves, que seran aplicables quan així ho establisca la legislació vigent, el projecte de l’edifici o la direcció facultativa.

2. Els assajos o proves seran realitzats per entitats o laboratoris que reunisquen els requisits establits en el Reial Decret 410/2010, de 31 de març, pel qual es desenrotllen els requisits exigibles a les entitats de control de qualitat de l’edificació i als laboratoris d’assajos per al control de qualitat de l’edificació, per a l’exercici de la seua activitat.


Article 4. Productes la recepció del qual ha de justificar-se
1. Per la seua major rellevància en la qualitat de l’edifici, i sense perjuí que, mitjançant una orde de la conselleria competent en qualitat de l’edificació, siga modificada la relació que s’indica a continuació i els impresos corresponents, s’establix com obligatòria la justificació del control de recepció de les següents famílies de productes:
a) Aïllants tèrmics i acústics.
b) Impermeabilitzants en l’envolupant de l’edifici.
c) Productes per a revestiments de fatxades.
d) Productes per a paviments interiors i exteriors.
e) Fusteries exteriors.
f) Morters d’obra i adhesius ceràmics.
g) Productes per a l’execució de l’estructura de formigó.
2. Resultaran igualment de justificació obligada totes les comprovacions, documentals o experimentals, que hagen sigut establides pel pla de control de projecte o pel programa de control, o bé que siguen ordenades per la direcció facultativa durant l’execució de l’obra.

Article 5. Control de recepció de productes no coberts per normes harmonitzades
1. Per a la justificació de la recepció d’estos productes, s’aportarà la documentació establida en el Reglament (UE) núm. 305/2011, del Parlament Europeu i del Consell, de 9 de març de 2011, pel qual s’establixen condicions harmonitzades per a la comercialització de productes de construcció i es deroga la Directiva 89/106/CEE, del Consell. De forma voluntària, podrà incloure’s una valoració de la seua idoneïtat per a l’ús previst, subscrita per organismes autoritzats.

2. Així mateix, quan així ho establisca el pla o el programa de control, es realitzaran els assajos o proves que justifiquen que les prestacions d’estos productes són adequades i equivalents a les que s’obtindrien amb productes inclosos en normes harmonitzades. De tot això haurà de quedar constància documental.



CAPÍTOL III
Control d’execució

Article 6. Control d’execució. Factors de risc
1. En el control d’execució s’establixen els següents factors i nivells de risc:
2. El control d’execució es justificarà en les unitats d’obra incloses en l’imprés núm. 13 d’esta disposició, on s’indiquen els factors de risc de l’edifici.
3. Igualment es justificarà el control d’execució establit en el pla de control del projecte, en el programa de control, o bé allò que siga ordenat per la direcció facultativa durant l’execució de l’obra.

4. En les unitats no previstes en esta disposició, el control d’execució s’adequarà al que establix la normativa vigent que siga aplicable.

CAPÍTOL IV
Validació final de l’edifici. Control de l’obra acabada

Article 7. Control de qualitat de l’obra acabada. Proves de servici

1. És obligatòria la justificació de les proves de servici incloses en l’imprés número 36 d’esta disposició.
2. Les proves de servici hauran de ser realitzades per laboratoris d’assajos per al control de qualitat de l’edificació, i per a això caldrà seguir els procediments establits en els documents reconeguts de la generalitat, amb els codis DRC 05/09 (estanquitat de cobertes), DRC 06/09 (estanquitat de fatxades), DRC 07/09 (xarxa interior de subministrament d’aigua) i DRC 08/09 (xarxes d’evacuació d’aigües), o altres procediments equivalents.
3. Igualment es justificaran totes les proves addicionals de servici que hagen sigut previstes en el pla de control del projecte, en el programa de control, o bé que siguen ordenades per la direcció facultativa durant l’execució de l’obra.


CAPÍTOL V
Programa de control. Llibre de Gestió de Qualitat d’Obra

Article 8. Programa de control. Llibre de Gestió de Qualitat d’Obra
1. Amb caràcter previ a l’inici de l’obra, el director d’execució de l’obra redactarà el programa de control, basat en el pla de control de projecte i en el pla d’obra del constructor. En el programa de control es determinaran les accions específiques de control a realitzar, així com la intervenció de laboratoris d’assajos i, si és el cas, d’entitats de control de qualitat.
2. El programa de control definirà amb precisió:
a) Els lots que corresponguen al control de productes.
b) Les unitats d’inspecció que corresponguen al control d’execució i determinarà, si és el cas, les corresponents freqüències de comprovació.

c) Les proves per al control de l’obra acabada.
3. Durant l’execució de l’obra la direcció facultativa podrà modificar el programa de control en el cas que fóra convenient segons les circumstàncies del control. El control d’execució o les proves de servici podran disminuir-se si l’empresa constructora té establit un sistema de gestió de qualitat amb reconeixement oficial.
4. Es crea el Llibre de Gestió de Qualitat d’Obra, els impresos del qual es contenen en l’annex I d’este reglament, en els quals es ressenyaran les dades i els resultats del control, així com la seua acceptació.

Article 9. Registre del Llibre de Gestió de Qualitat d’Obra
1. Es crea el Registre del Llibre de Gestió de Qualitat d’Obra, adscrit a la conselleria competent en matèria de qualitat de l’edificació, en què s’inscriurà el Llibre de Gestió de Qualitat d’Obra.
2. La inscripció en el registre es realitzarà en el format electrònic establit per la conselleria competent en matèria de qualitat de l’edificació, i quedarà sotmés al règim establit per la Llei 11/2007, de 22 de juny, d’accés electrònic dels ciutadans als servicis públics.

3. La inscripció en el Registre del Llibre de Gestió de Qualitat d’Obra servirà per a justificar el compliment del nivell de qualitat previst en el projecte, als efectes de la subscripció del certificat final d’obra, de conformitat amb el que disposa el títol III d’esta disposició. En el Llibre de l’Edifici haurà de quedar constància de la inscripció en el Registre del Llibre de Gestió de Qualitat d’Obra.
4. La inscripció en el registre produirà efectes des del moment de la inscripció, sense perjuí que la conselleria amb competències en qualitat de l’edificació puga sol·licitar totes les informacions o modificacions que siguen oportunes, en el termini d’un mes.

Article 10. Documentació del Llibre de Gestió de Qualitat d’Obra
1. La gestió de qualitat en obra es documentarà en el Llibre de Gestió de Qualitat d’Obra en el suport informàtic que a este efecte establisca la conselleria competent en matèria de qualitat de l’edificació. El Llibre de Gestió de Qualitat d’Obra estarà integrat pels models d’impresos i pels documents que es generen durant la realització del control.

2. Els models d’impresos, que s’inclouen en l’annex I d’este reglament, contenen la informació següent:
a) Les dades generals de l’edifici i dels agents de l’edificació que intervenen (imprés núm. 1).
b) El control de recepció de determinats productes i components d’elements constructius de justificació obligatòria (impresos núm. 2 al 4).
c) El control de recepció de productes de justificació no obligatòria (imprés núm. 5).
d) El control de recepció del productes d’acord amb l’EHE-08 (impresos núm. 6 a 12).
e) El control d’execució (impresos núm. 13 al 35).
f) Les proves de servici (impresos núm. 36 al 39).
3. Els documents a incloure en Llibre de Gestió de Qualitat d’Obra contenen dades referits a:
a) El control de la documentació dels subministraments, que inclourà:
Documents d’origen, full de subministrament i etiquetatge si és el cas.
Certificat de garantia de fabricant, firmat per una persona física.
Declaració de prestacions i marcatge CE.
b) El control de recepció per mitjà de distintius o avaluacions tècniques d’idoneïtat.
Distintiu que presente cada producte, equip o sistema, incloent-hi les característiques i prestacions que proporcionen. En cas de distintiu oficialment reconegut, ha de documentar-se esta circumstància.
Avaluació tècnica d’idoneïtat.
c) El control de recepció per mitjà d’assajos o proves de servici, incloent-hi les actes d’assaig amb els seus resultats.

Article 11. Formalització i registre del Llibre de Gestió de Qualitat d’Obra
1. Quan concloga l’obra es formalitzarà el Llibre de Gestió de Qualitat d’Obra.
2. El director d’execució de l’obra facilitarà una còpia del Llibre de Gestió de Qualitat d’Obra al promotor de l’edifici. Al seu torn, el promotor entregarà una còpia del Llibre de Gestió de Qualitat d’Obra al director d’obra i al constructor.
3. El promotor inscriurà el Llibre de Gestió de Qualitat d’Obra en el Registre del Llibre de Gestió de Qualitat d’Obra, incloent-hi una còpia del Llibre de Gestió de Qualitat d’Obra en el Llibre de l’Edifici, junt amb la justificació de la seua inscripció en el Registre del Llibre de Gestió de Qualitat d’Obra.


TÍTOL III
Certificat final d’obra

Article 12. Exigència del certificat
1. El certificat final d’obra serà exigible, en l’àmbit de la Comunitat Valenciana, als edificis i obres regulats en l’article 1 d’este reglament.

2. El certificat final d’obra podrà referir-se a la totalitat de l’obra o a una fase completa i acabada de la mateixa.

Article 13. Contingut del certificat
El certificat final d’obra expressarà el compliment de les condicions següents:
1. L’ajust de l’obra al projecte d’execució i a les seues eventuals modificacions elaborades pel director d’obra, i que compten amb la conformitat del promotor. Quan les modificacions alteren les condicions per a la concessió de la llicència d’obra, es farà constar l’aprovació per l’administració corresponent de les modificacions realitzades, i tot això haurà de quedar documentat en el projecte final d’obra.
2. El compliment del nivell de qualitat previst en el projecte, que quedarà justificat en el Llibre de Gestió de Qualitat d’Obra, quan pertoque.
3. La connexió dels servicis amb les xarxes d’infraestructures corresponents.
4. La viabilitat per a ser destinada al fi per al qual es va construir, sempre que siga conservada segons la corresponent documentació d’ús i manteniment.

Article 14. Subscripció i visat
1. El certificat final d’obra és un document únic que s’estendrà en el model d’impresos que corresponga segons s’inclou en l’annex II d’este reglament, i haurà de ser subscrit pel director d’obra i pel director d’execució d’obra, així com visat pel col·legi professional corresponent.

2. Quan la direcció facultativa recaiguera totalment o parcialment sobre una persona jurídica, el certificat final d’obra haurà de ser subscrit per una persona física amb titulació acadèmica i professional habilitant.
3. Les administracions competents exigiran el certificat final d’obra per a la concessió de cèdules, llicències i la resta d’autoritzacions. Així mateix, s’exigirà este, certificat per notaris i registradors, per a l’autorització i inscripció, respectivament, de les escriptures de declaració d’obra nova acabada i de les actes de final d’obra.


TÍTOL IV
Reconeixement de distintius de qualitat

CAPÍTOL I
Finalitat i naturalesa

Article 15. Finalitat i naturalesa
1. Els distintius de qualitat certifiquen la conformitat a normes de les característiques de productes, servicis i obres de la construcció.
2. El reconeixement oficial d’un distintiu de qualitat suposa l’acceptació expressa per l’administració de l’adequació del procediment seguit per una entitat de certificació per al seu atorgament.
3. La conselleria competent en matèria de qualitat de l’edificació, en els casos previstos en la disposició addicional quarta de la Llei 20/2013, de 9 de desembre, de garantia de la unitat de mercat, promourà l’ús voluntari de normes de qualitat, i certificarà, si és el cas, la conformitat amb la norma per mitjà del corresponent distintiu oficialment reconegut.



CAPÍTOL II
Procés de reconeixement

Article 16. Requisits de l’entitat de certificació
1. Serà condició necessària per al reconeixement oficial d’un distintiu que l’entitat de certificació reunisca els requisits següents:
a) Disponibilitat del personal, així com dels mitjans i de l’equip necessaris.
b) Competència tècnica i integritat professional.
c) Imparcialitat, quant a les seues actuacions de certificació i realització de la vigilància prevista en les disposicions reguladores, dels membres del personal dirigent i del personal tècnic, respecte a tots els mitjans, grups o persones directament o indirectament interessats en l’àmbit dels productes d’edificació.
d) Respecte del secret professional i confidencialitat.
e) Contractació d’una assegurança de responsabilitat civil en la quantia que es determine en les disposicions reguladores del distintiu, que seran aprovades per l’administració.
2. En el cas que l’entitat haja sigut acreditada basant-se en la UNE-EN ISO/IEC 17065, l’Entitat Nacional d’Acreditació (ENAC), entendrà complits els requisits anteriors, i caldrà presentar-ne la documentació acreditativa davant de l’Administració.

Article 17. Sol·licitud i equivalència del reconeixement
Tota entitat de certificació que tinga establit un distintiu de qualitat de productes, servicis o obres, per a l’edificació, podrà instar el reconeixement d’este en les condicions d’esta disposició i de les seues normes de desplegament.
S’entendrà concedit el reconeixement dels distintius que ja es troben reconeguts o homologats pel ministeri competent en matèria de qualitat de l’edificació.

Article 18. Aprovació i validesa del reconeixement
Correspon a la direcció general competent en matèria de qualitat de l’edificació resoldre sobre el reconeixement d’un distintiu, que es publicarà en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana, amb indicació de l’abast del reconeixement als efectes de l’aplicació de la normativa sobre qualitat de l’edificació.
El reconeixement del distintiu tindrà una validesa de dos anys naturals, i es podrà prorrogar per períodes biennals amb la sol·licitud prèvia de l’entitat de certificació. La pròrroga haurà de sol·licitar-se com a mínim tres mesos abans de la caducitat del reconeixement.
El reconeixement del distintiu podrà ser cancel·lat abans del venciment del termini, en el cas de l’incompliment per l’entitat de les condicions per al seu reconeixement.

Article 19. Seguiment del reconeixement
L’entitat de certificació facilitarà a la conselleria competent en qualitat de l’edificació informació sobre els resultats dels controls, tant inicials com de manteniment, que realitze en compliment de les disposicions reguladores del distintiu. Així mateix, comunicarà les incidències que es produïsquen en el seguiment del distintiu, en particular les altes, baixes i variacions en els tipus d’inspecció o de control.

La conselleria competent en qualitat de l’edificació podrà supervisar i inspeccionar qualsevol fase del procés de seguiment, i podrà realitzar verificacions de contrast, que podran portar fins i tot a la retirada del reconeixement del distintiu, en el cas que no es resolguen les possibles incidències detectades.




TÍTOL V
Entitats i laboratoris de qualitat en l’edificació

CAPÍTOL I
Declaració responsable d’entitats i laboratoris

Article 20. Òrgan competent
La conselleria competent en matèria de qualitat de l’edificació serà l’òrgan competent als efectes del compliment del Reial Decret 410/2010, de 31 de març, pel qual es despleguen els requisits exigibles a les entitats de control de qualitat de l’edificació i als laboratoris d’assajos per al control de qualitat de l’edificació, per a l’exercici de la seua activitat, que té el caràcter de bàsic.
L’òrgan competent podrà realitzar avaluacions i inspeccions de qualsevol entitat o laboratori. Així mateix, podrà fer contrastos entre diverses entitats o laboratoris, de manera que puga comprovar-se, per a un tipus d’assajos determinat, la idoneïtat de les actuacions, així com dels resultats estadístics del conjunt sotmés a contrast.

Article 21. Declaració responsable davant de l’administració
1. Les entitats o laboratoris que pretenguen exercir la seua activitat hauran de presentar una declaració responsable davant de l’òrgan competent, amb la informació següent:
a) Identificació de l’entitat o laboratori.
b) Seu principal, entitats associades, establiment físic i locals complementaris.
c) Identificació de l’assistència tècnica que presten i, si és el cas, dels assajos i proves que pretenguen realitzar.
d) Declaració del compliment del que disposa el Reial Decret 410/2010, de 31 de març, pel qual es despleguen els requisits exigibles a les entitats de control de qualitat de l’edificació i a laboratoris d’assajos per al control de qualitat de l’edificació, per a l’exercici de la seua activitat.
2. L’òrgan competent remetrà al ministeri amb competències en matèria de qualitat de l’edificació la proposta per a la seua inscripció en el Registre General del CTE.
3. La documentació adjunta a la declaració responsable serà presentada per via electrònica a l’òrgan competent i arxivada per a la seua avaluació oportuna, en el registre habilitat a este efecte.


CAPÍTOL II
Documentació i inspecció d’entitats i laboratoris

Article 22. Règim d’inspecció de les entitats i laboratoris
1. L’òrgan competent podrà inspeccionar les entitats i laboratoris per a vetlar pel compliment dels requisits exigibles d’acord amb el citat Reial Decret 410/2010, de 31 de març, i s’exigiran, a estos efectes, les corresponents taxes.
2. A estos efectes, l’òrgan competent podrà efectuar inspeccions documentals per a comprovar que les entitats i laboratoris tenen implantat un sistema de gestió de la qualitat per a les seues activitats, d’acord amb els annexos I i II, respectivament, del Reial Decret 410/2010, de 31 de març, així com que disposen dels corresponents procediments tècnics per al desenrotllament de la seua assistència tècnica. Igualment, podrà inspeccionar presencialment les seues instal·lacions.

Article 23. Incompliment
En el cas d’incompliment dels requisits exigibles i de conformitat amb el que establix el Reial Decret 410/2010, de 31 de març, pel qual es despleguen els requisits exigibles a les entitats de control de qualitat de l’edificació i a laboratoris d’assajos per al control de qualitat de l’edificació, per a l’exercici de la seua activitat, l’òrgan competent durà a cap les actuacions següents:
1. Aplicarà el que preveu l’article 71 bis de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, sense perjuí de les responsabilitats penals, civils o administratives que pertocaren.
2. Iniciarà el procediment de cancel·lació de la seua inscripció en el Registre General del Codi Tècnic de l’Edificació, amb els tràmits previs oportuns de participació i audiència.

linea
Mapa web