DECRET 1/2015, de 9 de gener, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament de Gestió de la Qualitat en Obres d'Edificació. [2015/84]
(DOGV núm. 7440 de 12.01.2015) Ref. Base de dades 000209/2015
-
Anàlisi jurídica
-
Anàlisi documental
Origen de disposició: Conselleria Infraestructures, Territori i Medi Ambient Grup temàtic: Legislació Matèries: Arquitectura i habitatge Descriptors: Temàtics: reglamentació de la construcció, control de qualitat, habitatge, indústria de la construcció, control de qualitat, assaig, homologació, centre d'investigació, material de construcció, norma de qualitat
DECRET 1/2015, de 9 de gener, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament de Gestió de la Qualitat en Obres d'Edificació.
[2015/84]
ÍNDEX
Preàmbul
Article únic. Aprovació del reglament
Disposició addicional única. No-increment de la despesa pública
Disposició transitòria única. Edificis amb sol·licitud de llicència municipal dedificació
Disposició derogatòria única. Derogació normativa
Disposició final primera. Habilitació per al desplegament reglamentari
Disposició final segona. Entrada en vigor
Annex. Reglament de Gestió de la Qualitat en Obres dEdificació
Títol I. Disposició preliminar
Article 1. Objecte i àmbit daplicació
Títol II. Gestió i control de qualitat en obres dedificació
Capítol I. Planificació del control de qualitat
Article 2. El pla de control
Capítol II. Control de recepció
Article 3. Control de recepció de productes
Article 4. Productes la recepció dels quals ha de justificar-se
Article 5. Control de recepció de productes no coberts per normes harmonitzades
Capítol III. Control dexecució
Article 6. Control dexecució. Factors de risc
Capítol IV. Validació final de ledifici. Control de lobra acabada
Article 7. Control de qualitat de lobra acabada. Proves de servici
Capítol V. Programa de control. Llibre de Gestió de Qualitat dObra
Article 8. Programa de control. Llibre de Gestió de Qualitat dObra
Article 9. Registre del Llibre de Gestió de Qualitat dObra
Article 10. Documentació del Llibre de Gestió de Qualitat dObra
Article 11. Formalització i registre del Llibre de Gestió de Qualitat dObra
Títol III. Certificat final dobra
Article 12. Exigència del certificat
Article 13. Contingut del certificat
Article 14. Subscripció i visat
Títol IV. Reconeixement de distintius de qualitat
Capítol I. Finalitat i naturalesa
Article 15. Finalitat i naturalesa
Capítol II. Procés de reconeixement
Article 16. Requisits de lentitat de certificació
Article 17. Sol·licitud i equivalència del reconeixement
Article 18. Aprovació i validesa del reconeixement
Article 19. Seguiment del reconeixement
Títol V. Entitats i laboratoris de qualitat en ledificació
Capítol I. Declaració responsable dentitats i laboratoris
Article 20. Òrgan competent
Article 21. Declaració responsable davant de lAdministració
Capítol II. Documentació i inspecció dentitats i laboratoris
Article 22. Règim dinspecció de les entitats i laboratoris
Article 23. Incompliment
Annex I. Impresos del Llibre de Gestió de Qualitat dObra
Annex II. Impresos del certificat final dobra
PREÀMBUL
En exercici de les seues competències, la Generalitat ha conformat un marc normatiu en matèria de qualitat de ledificació, articulat fonamentalment a través de la Llei 3/2004, de 30 de juny, de la Generalitat, dOrdenació i Foment de la Qualitat de lEdificació (LOFCE).
La Llei 3/2004, de 30 de juny, de la Generalitat, regula el procés edificatori que complementa la Llei dàmbit estatal 38/1999, de 5 de novembre, dOrdenació de lEdificació (LOE), que es referix fonamentalment a lelement subjectiu del procés, els agents de ledificació.
A través de la LOFCE sha articulat un sistema de gestió de la qualitat, que ha tingut el seu desplegament reglamentari basat en:
1. Documentació de les actuacions de control de qualitat en les obres dedificació, per mitjà del denominat Llibre de Gestió de Qualitat dObra.
2. Reconeixement, per ladministració, dels distintius de qualitat.
3. Sistema dinspecció de laboratoris i entitats de control de ledificació.
El desplegament reglamentari de la LOFCE sha plasmat en diferents decrets lactualització dels quals resulta en este moment necessària per a la seua adequació a la normativa estatal i comunitària, entre estes, per la seua transcendència, ladaptació a la Llei 17/2009, de 23 de novembre, sobre el lliure accés a les activitats de servicis i el seu exercici, i la Llei 25/2009, de 22 de desembre, de modificació de diverses lleis per a la seua adaptació a la llei sobre el lliure accés a les activitats de servicis i el seu exercici.
A més desta necessària adequació, este decret desplega i actualitza en làmbit autonòmic el Reial Decret 410/2010, de 31 de març, pel qual sestablixen els requisits exigibles a les entitats de control de qualitat de ledificació i als laboratoris dassajos per al control de qualitat de ledificació, per a lexercici de la seua activitat, el Reial Decret 1247/2008, de 18 de juliol, pel qual es va aprovar la Instrucció de Formigó Estructural (EHE-08), i el Reial Decret 314/2006, de 17 de març pel qual es va aprovar el Codi Tècnic de lEdificació (CTE). Està dacord, a més, amb el Reglament (UE) número 305/2011, del Parlament Europeu i del Consell, de 9 de març de 2011, pel qual sestablixen condicions harmonitzades per a la comercialització de productes de construcció, que deroga la Directiva 89/106/CEE del Consell.
La redacció deste decret es produïx en el marc del Pla de Simplificació i Reducció de Càrregues Administratives de la Generalitat (SIRCA 2) per al període 2013 -2015. Així mateix, sha tingut en compte el que establix la Llei 20/2013, de 9 de desembre, de garantia de la unitat de mercat.
El reglament que saprova està dividit en títols independents per a cada un dels decrets que resulten actualitzats, i presenta lestructura següent:
Títol I. Disposició preliminar.
Títol II. En què es desenrotlla la gestió i control de qualitat en obres dedificació, a través del pla de control, el control de recepció, control dexecució, control dobra acabada i el Llibre de Gestió de Qualitat dObra.
Títol III. En el qual es regula el certificat final dobra.
Títol IV. Que desplega el reconeixement de distintius de qualitat.
Títol V. Que es referix a la regulació de la infraestructura de qualitat en ledificació.
Annex I. Llibre de Gestió de Qualitat dObra: model dimpresos.
Annex II. Certificat final dobra: model dimpresos.
Este reglament saprova a lempara del que establixen els articles 49.1.9.a i 49.3.12.a de lEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana i la Llei 3/2004, de 30 de juny, de la Generalitat, dOrdenació i Foment de la Qualitat de lEdificació.
En la tramitació desta disposició sha donat audiència pública a les entitats del sector, associacions empresarials, col·legis professionals daparelladors i arquitectes tècnics, arquitectes, enginyers de camins, canals i ports, entitats i laboratoris de control de qualitat, associacions de consumidors, administracions públiques i altres agents que pogueren resultar afectats.
En virtut de tot lantecedix, complits els tràmits procedimentals previstos en larticle 43 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, a proposta de la consellera dInfraestructures, Territori i Medi Ambient, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió del dia 9 de gener de 2015,
DECRET
Article únic. Aprovació del reglament
Saprova el Reglament de Gestió de la Qualitat en Obres dEdificació, que sadjunta com a annex a esta disposició.
DISPOSICIÓ ADDICIONAL
Única. No-increment de la despesa pública
La aplicació i el desplegament deste decret no podrà tindre cap incidència en la dotació de tots i cada un dels capítols de despesa assignats a la conselleria amb competències en matèria de la qualitat de ledificació, en la data que siga publicat, i, en tot cas, haurà de ser atesa amb els mitjans personals i materials de la conselleria esmentada.
DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA
Única. Edificis amb sol·licitud de llicència municipal dedificació
Este decret no serà aplicable als edificis la sol·licitud de llicència municipal dedificació dels quals siga anterior a la seua data dentrada en vigor.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Única. Derogació normativa
1. Queden derogades les disposicions següents:
a) El Decret 107/1991, de 10 de juny, del Consell, pel qual es regula el control de qualitat de ledificació de vivendes i la seua documentació.
b) El Decret 55/2009, de 17 dabril, del Consell, pel qual es va aprovar el certificat final dobra.
c) El Decret 164/1998, de 6 doctubre, del Consell, sobre reconeixement de distintius de qualitat dobres, de productes i de servicis utilitzats en edificació.
d) El Decret 107/2005, de 3 de juny, del Consell, pel qual es va aprovar el sistema dacreditació dentitats de control i laboratoris de control de qualitat de ledificació.
e) LOrde de 30 de setembre de 1991, del conseller dObres Públiques, Urbanisme i Transports, per la qual es va aprovar el Llibre de Control de Qualitat en Obres dEdificació de Vivendes, excepte el capítol 4, que no es deroga i que romandrà a títol orientatiu.
f) LOrde de 6 de febrer de 2002, del conseller dObres Públiques, Urbanisme i Transports, per la qual es van aprovar les disposicions reguladores de les àrees tècniques de lacreditació de laboratoris dassajos per al control de qualitat de ledificació.
2. Queden, així mateix, derogades totes les altres normes, del mateix rang o dun rang inferior, que soposen al que disposa este decret.
DISPOSICIONS FINALS
Primera. Habilitació per al desplegament reglamentari
Es faculta la persona titular de la conselleria competent en matèria de qualitat de ledificació per a dictar totes les disposicions que siguen necessàries per al desplegament deste decret, així com per a la modificació del contingut dels annexos I i II del reglament que saprova.
Segona. Entrada en vigor
Este decret entrarà en vigor als tres mesos de la seua publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.
Alacant, 9 de gener de 2015
El president de la Generalitat,
ALBERTO FABRA PART
La consellera dInfraestructures, Territori i Medi Ambient,
ISABEL BONIG TRIGUEROS
ANNEX
Reglament de Gestió de la Qualitat en Obres dEdificació
TÍTOL I
Disposició preliminar
CAPÍTOL ÚNIC
Objecte i àmbit daplicació
Article 1. Objecte i àmbit daplicació
1. Este reglament té per objecte la regulació de la gestió de qualitat dobra en els edificis i obres incloses en làmbit daplicació de la Llei 38/1999, de 5 de novembre, dOrdenació de lEdificació, així com el desplegament de la Llei 3/2004, de 30 de juny, de la Generalitat, dOrdenació i Foment de la Qualitat de lEdificació.
2. La gestió i control de qualitat en obres dedificació regulada en el títol II deste reglament serà aplicable a totes les obres que es realitzen en els edificis lús principal dels quals siga residencial en totes les seues formes, administratiu, sanitari, religiós, docent i cultural.
3. Làmbit territorial daplicació desta disposició és la Comunitat Valenciana.
TÍTOL II
Gestió i control de qualitat en obres dedificació
CAPÍTOL I
Planificació del control de qualitat
Article 2. El pla de control
1. El projecte dexecució dels edificis inclosos en làmbit daplicació deste títol II haurà de contindre un pla de control en què sincloguen, degudament valorades, les accions de control en obra per a la recepció de productes, el control de lexecució i les proves de servici, de conformitat amb el que establix larticle 6.1.2 i en lannex 1 del Codi Tècnic de lEdificació (dara en avant, CTE) aprovat pel Reial Decret 314/2006, de 17 de març, o norma que el substituïsca.
2. Pel que fa a la recepció de productes, el pla de control especificarà les seues prestacions i característiques a verificar en obra, per mitjà de control documental, distintius o assajos. El pla de control indicarà els nivells de control a aplicar quan pertoque, i els criteris dacceptació i rebuig, almenys per als productes de justificació obligatòria inclosos en larticle 4 desta disposició.
3. En relació amb el control de lexecució de les distintes unitats dobra, el pla de control fixarà els factors de risc i els seus nivells, depenent de les característiques de lobra projectada, tal com establix la taula de larticle 6 desta disposició.
4. Quant a les proves de servici, el pla de control establirà les que corresponga efectuar, així com els criteris de mostreig.
5. El cost de les accions prescrites en el pla de control haurà dincloures en un capítol específic del pressupost dexecució material del projecte dexecució.
6. Amb caràcter previ a linici de lobra, el director dexecució de lobra haurà de redactar el programa de control, basat en el pla de control i en el pla dobra del constructor. En este últim es preveuran els mitjans materials i humans que participaran en lobra i la seqüència de realització de parts o fases de lobra, així com els temps previstos en la planificació.
7. Els plans de control promouran laplicació i utilització dels documents reconeguts per la Generalitat, aprovats pel Decret 132/2006, de 29 de setembre, del Consell, pel qual es regulen els documents reconeguts per a la qualitat en ledificació.
CAPÍTOL II
Control de recepció
Article 3. Control de recepció de productes
1. El control de la recepció de productes es farà de conformitat amb el que establix larticle 7.2 del CTE:
a) Control documental dels subministraments. En este mode de control, que resulta adequat per a la majoria dels subministraments, el subministrador facilitarà al constructor els documents de qualitat exigits per la legislació aplicable, el projecte o per la direcció facultativa.
b) Control per mitjà de distintius de qualitat per a la comprovació de determinades característiques o per la major confiança en la qualitat associada al distintiu. En el cas de distintius oficialment reconeguts, el pla de control pot disminuir o fins i tot suprimir els assajos referents a les característiques emparades pel distintiu.
c) Assajos o proves, que seran aplicables quan així ho establisca la legislació vigent, el projecte de ledifici o la direcció facultativa.
2. Els assajos o proves seran realitzats per entitats o laboratoris que reunisquen els requisits establits en el Reial Decret 410/2010, de 31 de març, pel qual es desenrotllen els requisits exigibles a les entitats de control de qualitat de ledificació i als laboratoris dassajos per al control de qualitat de ledificació, per a lexercici de la seua activitat.
Article 4. Productes la recepció del qual ha de justificar-se
1. Per la seua major rellevància en la qualitat de ledifici, i sense perjuí que, mitjançant una orde de la conselleria competent en qualitat de ledificació, siga modificada la relació que sindica a continuació i els impresos corresponents, sestablix com obligatòria la justificació del control de recepció de les següents famílies de productes:
a) Aïllants tèrmics i acústics.
b) Impermeabilitzants en lenvolupant de ledifici.
c) Productes per a revestiments de fatxades.
d) Productes per a paviments interiors i exteriors.
e) Fusteries exteriors.
f) Morters dobra i adhesius ceràmics.
g) Productes per a lexecució de lestructura de formigó.
2. Resultaran igualment de justificació obligada totes les comprovacions, documentals o experimentals, que hagen sigut establides pel pla de control de projecte o pel programa de control, o bé que siguen ordenades per la direcció facultativa durant lexecució de lobra.
Article 5. Control de recepció de productes no coberts per normes harmonitzades
1. Per a la justificació de la recepció destos productes, saportarà la documentació establida en el Reglament (UE) núm. 305/2011, del Parlament Europeu i del Consell, de 9 de març de 2011, pel qual sestablixen condicions harmonitzades per a la comercialització de productes de construcció i es deroga la Directiva 89/106/CEE, del Consell. De forma voluntària, podrà incloures una valoració de la seua idoneïtat per a lús previst, subscrita per organismes autoritzats.
2. Així mateix, quan així ho establisca el pla o el programa de control, es realitzaran els assajos o proves que justifiquen que les prestacions destos productes són adequades i equivalents a les que sobtindrien amb productes inclosos en normes harmonitzades. De tot això haurà de quedar constància documental.
CAPÍTOL III
Control dexecució
Article 6. Control dexecució. Factors de risc
1. En el control dexecució sestablixen els següents factors i nivells de risc:
2. El control dexecució es justificarà en les unitats dobra incloses en limprés núm. 13 desta disposició, on sindiquen els factors de risc de ledifici.
3. Igualment es justificarà el control dexecució establit en el pla de control del projecte, en el programa de control, o bé allò que siga ordenat per la direcció facultativa durant lexecució de lobra.
4. En les unitats no previstes en esta disposició, el control dexecució sadequarà al que establix la normativa vigent que siga aplicable.
CAPÍTOL IV
Validació final de ledifici. Control de lobra acabada
Article 7. Control de qualitat de lobra acabada. Proves de servici
1. És obligatòria la justificació de les proves de servici incloses en limprés número 36 desta disposició.
2. Les proves de servici hauran de ser realitzades per laboratoris dassajos per al control de qualitat de ledificació, i per a això caldrà seguir els procediments establits en els documents reconeguts de la generalitat, amb els codis DRC 05/09 (estanquitat de cobertes), DRC 06/09 (estanquitat de fatxades), DRC 07/09 (xarxa interior de subministrament daigua) i DRC 08/09 (xarxes devacuació daigües), o altres procediments equivalents.
3. Igualment es justificaran totes les proves addicionals de servici que hagen sigut previstes en el pla de control del projecte, en el programa de control, o bé que siguen ordenades per la direcció facultativa durant lexecució de lobra.
CAPÍTOL V
Programa de control. Llibre de Gestió de Qualitat dObra
Article 8. Programa de control. Llibre de Gestió de Qualitat dObra
1. Amb caràcter previ a linici de lobra, el director dexecució de lobra redactarà el programa de control, basat en el pla de control de projecte i en el pla dobra del constructor. En el programa de control es determinaran les accions específiques de control a realitzar, així com la intervenció de laboratoris dassajos i, si és el cas, dentitats de control de qualitat.
2. El programa de control definirà amb precisió:
a) Els lots que corresponguen al control de productes.
b) Les unitats dinspecció que corresponguen al control dexecució i determinarà, si és el cas, les corresponents freqüències de comprovació.
c) Les proves per al control de lobra acabada.
3. Durant lexecució de lobra la direcció facultativa podrà modificar el programa de control en el cas que fóra convenient segons les circumstàncies del control. El control dexecució o les proves de servici podran disminuir-se si lempresa constructora té establit un sistema de gestió de qualitat amb reconeixement oficial.
4. Es crea el Llibre de Gestió de Qualitat dObra, els impresos del qual es contenen en lannex I deste reglament, en els quals es ressenyaran les dades i els resultats del control, així com la seua acceptació.
Article 9. Registre del Llibre de Gestió de Qualitat dObra
1. Es crea el Registre del Llibre de Gestió de Qualitat dObra, adscrit a la conselleria competent en matèria de qualitat de ledificació, en què sinscriurà el Llibre de Gestió de Qualitat dObra.
2. La inscripció en el registre es realitzarà en el format electrònic establit per la conselleria competent en matèria de qualitat de ledificació, i quedarà sotmés al règim establit per la Llei 11/2007, de 22 de juny, daccés electrònic dels ciutadans als servicis públics.
3. La inscripció en el Registre del Llibre de Gestió de Qualitat dObra servirà per a justificar el compliment del nivell de qualitat previst en el projecte, als efectes de la subscripció del certificat final dobra, de conformitat amb el que disposa el títol III desta disposició. En el Llibre de lEdifici haurà de quedar constància de la inscripció en el Registre del Llibre de Gestió de Qualitat dObra.
4. La inscripció en el registre produirà efectes des del moment de la inscripció, sense perjuí que la conselleria amb competències en qualitat de ledificació puga sol·licitar totes les informacions o modificacions que siguen oportunes, en el termini dun mes.
Article 10. Documentació del Llibre de Gestió de Qualitat dObra
1. La gestió de qualitat en obra es documentarà en el Llibre de Gestió de Qualitat dObra en el suport informàtic que a este efecte establisca la conselleria competent en matèria de qualitat de ledificació. El Llibre de Gestió de Qualitat dObra estarà integrat pels models dimpresos i pels documents que es generen durant la realització del control.
2. Els models dimpresos, que sinclouen en lannex I deste reglament, contenen la informació següent:
a) Les dades generals de ledifici i dels agents de ledificació que intervenen (imprés núm. 1).
b) El control de recepció de determinats productes i components delements constructius de justificació obligatòria (impresos núm. 2 al 4).
c) El control de recepció de productes de justificació no obligatòria (imprés núm. 5).
d) El control de recepció del productes dacord amb lEHE-08 (impresos núm. 6 a 12).
e) El control dexecució (impresos núm. 13 al 35).
f) Les proves de servici (impresos núm. 36 al 39).
3. Els documents a incloure en Llibre de Gestió de Qualitat dObra contenen dades referits a:
a) El control de la documentació dels subministraments, que inclourà:
Documents dorigen, full de subministrament i etiquetatge si és el cas.
Certificat de garantia de fabricant, firmat per una persona física.
Declaració de prestacions i marcatge CE.
b) El control de recepció per mitjà de distintius o avaluacions tècniques didoneïtat.
Distintiu que presente cada producte, equip o sistema, incloent-hi les característiques i prestacions que proporcionen. En cas de distintiu oficialment reconegut, ha de documentar-se esta circumstància.
Avaluació tècnica didoneïtat.
c) El control de recepció per mitjà dassajos o proves de servici, incloent-hi les actes dassaig amb els seus resultats.
Article 11. Formalització i registre del Llibre de Gestió de Qualitat dObra
1. Quan concloga lobra es formalitzarà el Llibre de Gestió de Qualitat dObra.
2. El director dexecució de lobra facilitarà una còpia del Llibre de Gestió de Qualitat dObra al promotor de ledifici. Al seu torn, el promotor entregarà una còpia del Llibre de Gestió de Qualitat dObra al director dobra i al constructor.
3. El promotor inscriurà el Llibre de Gestió de Qualitat dObra en el Registre del Llibre de Gestió de Qualitat dObra, incloent-hi una còpia del Llibre de Gestió de Qualitat dObra en el Llibre de lEdifici, junt amb la justificació de la seua inscripció en el Registre del Llibre de Gestió de Qualitat dObra.
TÍTOL III
Certificat final dobra
Article 12. Exigència del certificat
1. El certificat final dobra serà exigible, en làmbit de la Comunitat Valenciana, als edificis i obres regulats en larticle 1 deste reglament.
2. El certificat final dobra podrà referir-se a la totalitat de lobra o a una fase completa i acabada de la mateixa.
Article 13. Contingut del certificat
El certificat final dobra expressarà el compliment de les condicions següents:
1. Lajust de lobra al projecte dexecució i a les seues eventuals modificacions elaborades pel director dobra, i que compten amb la conformitat del promotor. Quan les modificacions alteren les condicions per a la concessió de la llicència dobra, es farà constar laprovació per ladministració corresponent de les modificacions realitzades, i tot això haurà de quedar documentat en el projecte final dobra.
2. El compliment del nivell de qualitat previst en el projecte, que quedarà justificat en el Llibre de Gestió de Qualitat dObra, quan pertoque.
3. La connexió dels servicis amb les xarxes dinfraestructures corresponents.
4. La viabilitat per a ser destinada al fi per al qual es va construir, sempre que siga conservada segons la corresponent documentació dús i manteniment.
Article 14. Subscripció i visat
1. El certificat final dobra és un document únic que sestendrà en el model dimpresos que corresponga segons sinclou en lannex II deste reglament, i haurà de ser subscrit pel director dobra i pel director dexecució dobra, així com visat pel col·legi professional corresponent.
2. Quan la direcció facultativa recaiguera totalment o parcialment sobre una persona jurídica, el certificat final dobra haurà de ser subscrit per una persona física amb titulació acadèmica i professional habilitant.
3. Les administracions competents exigiran el certificat final dobra per a la concessió de cèdules, llicències i la resta dautoritzacions. Així mateix, sexigirà este, certificat per notaris i registradors, per a lautorització i inscripció, respectivament, de les escriptures de declaració dobra nova acabada i de les actes de final dobra.
TÍTOL IV
Reconeixement de distintius de qualitat
CAPÍTOL I
Finalitat i naturalesa
Article 15. Finalitat i naturalesa
1. Els distintius de qualitat certifiquen la conformitat a normes de les característiques de productes, servicis i obres de la construcció.
2. El reconeixement oficial dun distintiu de qualitat suposa lacceptació expressa per ladministració de ladequació del procediment seguit per una entitat de certificació per al seu atorgament.
3. La conselleria competent en matèria de qualitat de ledificació, en els casos previstos en la disposició addicional quarta de la Llei 20/2013, de 9 de desembre, de garantia de la unitat de mercat, promourà lús voluntari de normes de qualitat, i certificarà, si és el cas, la conformitat amb la norma per mitjà del corresponent distintiu oficialment reconegut.
CAPÍTOL II
Procés de reconeixement
Article 16. Requisits de lentitat de certificació
1. Serà condició necessària per al reconeixement oficial dun distintiu que lentitat de certificació reunisca els requisits següents:
a) Disponibilitat del personal, així com dels mitjans i de lequip necessaris.
b) Competència tècnica i integritat professional.
c) Imparcialitat, quant a les seues actuacions de certificació i realització de la vigilància prevista en les disposicions reguladores, dels membres del personal dirigent i del personal tècnic, respecte a tots els mitjans, grups o persones directament o indirectament interessats en làmbit dels productes dedificació.
d) Respecte del secret professional i confidencialitat.
e) Contractació duna assegurança de responsabilitat civil en la quantia que es determine en les disposicions reguladores del distintiu, que seran aprovades per ladministració.
2. En el cas que lentitat haja sigut acreditada basant-se en la UNE-EN ISO/IEC 17065, lEntitat Nacional dAcreditació (ENAC), entendrà complits els requisits anteriors, i caldrà presentar-ne la documentació acreditativa davant de lAdministració.
Article 17. Sol·licitud i equivalència del reconeixement
Tota entitat de certificació que tinga establit un distintiu de qualitat de productes, servicis o obres, per a ledificació, podrà instar el reconeixement deste en les condicions desta disposició i de les seues normes de desplegament.
Sentendrà concedit el reconeixement dels distintius que ja es troben reconeguts o homologats pel ministeri competent en matèria de qualitat de ledificació.
Article 18. Aprovació i validesa del reconeixement
Correspon a la direcció general competent en matèria de qualitat de ledificació resoldre sobre el reconeixement dun distintiu, que es publicarà en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana, amb indicació de labast del reconeixement als efectes de laplicació de la normativa sobre qualitat de ledificació.
El reconeixement del distintiu tindrà una validesa de dos anys naturals, i es podrà prorrogar per períodes biennals amb la sol·licitud prèvia de lentitat de certificació. La pròrroga haurà de sol·licitar-se com a mínim tres mesos abans de la caducitat del reconeixement.
El reconeixement del distintiu podrà ser cancel·lat abans del venciment del termini, en el cas de lincompliment per lentitat de les condicions per al seu reconeixement.
Article 19. Seguiment del reconeixement
Lentitat de certificació facilitarà a la conselleria competent en qualitat de ledificació informació sobre els resultats dels controls, tant inicials com de manteniment, que realitze en compliment de les disposicions reguladores del distintiu. Així mateix, comunicarà les incidències que es produïsquen en el seguiment del distintiu, en particular les altes, baixes i variacions en els tipus dinspecció o de control.
La conselleria competent en qualitat de ledificació podrà supervisar i inspeccionar qualsevol fase del procés de seguiment, i podrà realitzar verificacions de contrast, que podran portar fins i tot a la retirada del reconeixement del distintiu, en el cas que no es resolguen les possibles incidències detectades.
TÍTOL V
Entitats i laboratoris de qualitat en ledificació
CAPÍTOL I
Declaració responsable dentitats i laboratoris
Article 20. Òrgan competent
La conselleria competent en matèria de qualitat de ledificació serà lòrgan competent als efectes del compliment del Reial Decret 410/2010, de 31 de març, pel qual es despleguen els requisits exigibles a les entitats de control de qualitat de ledificació i als laboratoris dassajos per al control de qualitat de ledificació, per a lexercici de la seua activitat, que té el caràcter de bàsic.
Lòrgan competent podrà realitzar avaluacions i inspeccions de qualsevol entitat o laboratori. Així mateix, podrà fer contrastos entre diverses entitats o laboratoris, de manera que puga comprovar-se, per a un tipus dassajos determinat, la idoneïtat de les actuacions, així com dels resultats estadístics del conjunt sotmés a contrast.
Article 21. Declaració responsable davant de ladministració
1. Les entitats o laboratoris que pretenguen exercir la seua activitat hauran de presentar una declaració responsable davant de lòrgan competent, amb la informació següent:
a) Identificació de lentitat o laboratori.
b) Seu principal, entitats associades, establiment físic i locals complementaris.
c) Identificació de lassistència tècnica que presten i, si és el cas, dels assajos i proves que pretenguen realitzar.
d) Declaració del compliment del que disposa el Reial Decret 410/2010, de 31 de març, pel qual es despleguen els requisits exigibles a les entitats de control de qualitat de ledificació i a laboratoris dassajos per al control de qualitat de ledificació, per a lexercici de la seua activitat.
2. Lòrgan competent remetrà al ministeri amb competències en matèria de qualitat de ledificació la proposta per a la seua inscripció en el Registre General del CTE.
3. La documentació adjunta a la declaració responsable serà presentada per via electrònica a lòrgan competent i arxivada per a la seua avaluació oportuna, en el registre habilitat a este efecte.
CAPÍTOL II
Documentació i inspecció dentitats i laboratoris
Article 22. Règim dinspecció de les entitats i laboratoris
1. Lòrgan competent podrà inspeccionar les entitats i laboratoris per a vetlar pel compliment dels requisits exigibles dacord amb el citat Reial Decret 410/2010, de 31 de març, i sexigiran, a estos efectes, les corresponents taxes.
2. A estos efectes, lòrgan competent podrà efectuar inspeccions documentals per a comprovar que les entitats i laboratoris tenen implantat un sistema de gestió de la qualitat per a les seues activitats, dacord amb els annexos I i II, respectivament, del Reial Decret 410/2010, de 31 de març, així com que disposen dels corresponents procediments tècnics per al desenrotllament de la seua assistència tècnica. Igualment, podrà inspeccionar presencialment les seues instal·lacions.
Article 23. Incompliment
En el cas dincompliment dels requisits exigibles i de conformitat amb el que establix el Reial Decret 410/2010, de 31 de març, pel qual es despleguen els requisits exigibles a les entitats de control de qualitat de ledificació i a laboratoris dassajos per al control de qualitat de ledificació, per a lexercici de la seua activitat, lòrgan competent durà a cap les actuacions següents:
1. Aplicarà el que preveu larticle 71 bis de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, sense perjuí de les responsabilitats penals, civils o administratives que pertocaren.
2. Iniciarà el procediment de cancel·lació de la seua inscripció en el Registre General del Codi Tècnic de lEdificació, amb els tràmits previs oportuns de participació i audiència.