DECRET 10/2023, de 3 de febrer, del Consell, de regulació de la gestió de la qualitat en obres d'edificació. [2023/1172]
(DOGV núm. 9530 de 09.02.2023) Ref. Base de dades 001353/2023
-
Anàlisi jurídica
Data d'entrada en vigor: 09.05.2023 Aquesta disposició afecta: Deroga: Desenvolupa o complementa: -
Anàlisi documental
Origen de disposició: Vicepresidència Segona i Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica Grup temàtic: Legislació Matèries: Arquitectura i habitatge Descriptors: Temàtics: reglamentació de la construcció, control de qualitat, habitatge, indústria de la construcció, control de qualitat, assaig, homologació, centre d'investigació, material de construcció, norma de qualitat
DECRET 10/2023, de 3 de febrer, del Consell, de regulació de la gestió de la qualitat en obres d'edificació. [2023/1172]
Índex
Preàmbul
Títol I. Disposició preliminar
Article 1. Objecte i àmbit daplicació
Títol II. Gestió i control de la qualitat en obres dedificació
Capítol I. Planificació del control de qualitat
Article 2. Pla de control
Capítol II. Control de qualitat
Article 3. Control de recepció de productes
Article 4. Productes i sistemes la recepció dels quals ha de justificar-se
Article 5. Control de recepció de productes no coberts per normes harmonitzades
Article 6. Control dexecució. Factors de risc
Article 7. Control de qualitat de lobra acabada. Proves de servei
Capítol III. Programa de control. Llibre de gestió de qualitat dobra
Article 8. Programa de control
Article 9. Llibre de gestió de qualitat dobra
Article 10. Registre del Llibre de gestió de qualitat dobra
Article 11. Elaboració i inscripció en el Registre del Llibre de gestió de qualitat dobra
Títol III. Certificat final dobra
Article 12. Exigència del certificat final dobra
Article 13. Contingut del certificat final dobra
Article 14. Subscripció i visat
Títol IV. Entitats i laboratoris de qualitat de ledificació
Capítol I. Òrgan competent. Declaració responsable dentitats i laboratoris
Article 15. Òrgan competent
Article 16. Declaració responsable davant de lAdministració
Capítol II. Documentació i inspecció dentitats i laboratoris
Article 17. Documentació justificativa del compliment dels requisits exigibles a les entitats
Article 18. Documentació justificativa del compliment dels requisits exigibles als laboratoris
Article 19. Règim dinspecció de les entitats i laboratoris
Article 20. Incompliment dels requisits exigibles
Disposició addicional única. Incidència pressupostària
Disposició transitòria primera. Elaboració i inscripció en el Registre del Llibre de gestió de qualitat dobra
Disposició transitòria segona. Vigència dels distintius de qualitat
Disposició derogatòria única. Derogació normativa
Disposició final primera. Habilitació per al desenvolupament reglamentari
Disposició final segona. Entrada en vigor
Annex I. Control dexecució dunitats dobra no estructurals. Factors i nivells de risc en ledifici
Annex II. Freqüències de comprovació de les fases dexecució, segons els nivells dels factors de risc de ledifici
Annex III. Proves de servei de justificació obligatòria per aplicació del factor de risc dimensional
Annex IV. Certificat final dobra
PREÀMBUL
En lexercici de les seues competències, la Generalitat ha conformat un marc normatiu en matèria de qualitat en ledificació, articulat fonamentalment a través de la Llei 3/2004, de 30 de juny, de la Generalitat, dordenació i foment de la qualitat de ledificació (dara en avant, LOFQE).
La LOFQE regula el procés edificatori, complementant la Llei dàmbit estatal 38/1999, de 5 de novembre, dordenació de ledificació (dara en avant, LOE), que es refereix fonamentalment a lelement subjectiu del procés, els agents de ledificació.
A través de la LOFQE sha articulat un sistema de gestió de la qualitat, que ha tingut el seu desenvolupament reglamentari basat en:
1. Documentació de les actuacions de control de qualitat en les obres dedificació, mitjançant el denominat Llibre de gestió de qualitat dobra.
2. Impuls a la investigació, millora de la transparència del sector i foment dels distintius de qualitat dels productes i serveis.
3. Sistema dinspecció de laboratoris i entitats de control de ledificació.
El desenvolupament reglamentari de la LOFQE sha plasmat en diferents disposicions de caràcter general publicades fins hui. Una daquestes és el Decret 1/2015, de 9 de gener, del Consell, pel qual saprova el Reglament de gestió de la qualitat en obres dedificació, lactualització del qual resulta en aquest moment necessària per a adequar-lo al Reial decret 470/2021, pel qual saprova el Codi estructural, en substitució de lanterior Instrucció de formigó estructural EHE-08.
El compromís daquesta Administració en la revisió i actualització del marc normatiu respon a la realitat actual demergència i de lluita contra el canvi climàtic. En aquest sentit, es possibilita la incorporació de sistemes innovadors i criteris de sostenibilitat en les obres dedificació, incloses les dintervenció en edificis existents.
En un context actual de transició cap a una economia circular, es considera que entre les dades rellevants del control de qualitat de les obres estan les referides als distintius de sostenibilitat de productes i procediments que contribueixen a la qualitat ambiental de les edificacions.
Com a garantia per a la qualitat de les obres, els distintius de qualitat certifiquen la conformitat a normes de les característiques de productes, serveis i obres de la construcció. No obstant això, i a lefecte devitar duplicitats en les actuacions de reconeixement oficial de distintius de qualitat de productes, serveis i obres de la construcció amb el ministeri amb competències en làmbit de ledificació, no es considera necessari mantindre la regulació continguda en el títol IV del Decret 1/2015, de 9 de gener, del Consell, pel que fa al reconeixement oficial de distintius, marques de conformitat o segells de qualitat, sense perjudici dun posterior desplegament reglamentari.
A més daquesta necessària adequació, el present decret desenvolupa i actualitza en làmbit autonòmic el Reial decret 410/2010, de 31 de març, pel qual sestableixen els requisits exigibles a les entitats de control de qualitat de ledificació i als laboratoris dassajos per al control de qualitat de ledificació, per a lexercici de la seua activitat (dara en avant, Reial decret 410/2010).
Aquesta disposició es concep en virtut del principi de necessitat. Atés el desplegament normatiu que hi ha hagut en els últims anys, es requereix un nou reglament que harmonitze termes i paràmetres amb el que es disposa en la normativa estatal i en directrius comunitàries. Així mateix, lavanç dels procediments administratius telemàtics requereix una actualització dels canals de comunicació entre Administració i professionals.
Pel que fa al principi deficàcia, aquesta disposició suposa un instrument adequat per a ampliar i precisar algunes de les exigències a laboratoris i entitats de control, establides en normativa estatal.
El decret respon al principi de proporcionalitat, ja que comprén la regulació precisa per al desenvolupament dels fonaments recollits en la LOFQE i en el Reial decret 410/2010.
En la seua redacció sha seguit, a més, el principi de seguretat jurídica, establint una regulació dacord amb la normativa bàsica i la de rang superior per a crear un instrument jurídic de caràcter estable i aclaridor que responga, igualment, al principi deficiència, evitant càrregues administratives innecessàries o accessòries i racionalitzant amb això la gestió dels recursos públics.
En virtut del principi de transparència, en el present preàmbul sexposen els principals objectius que persegueix aquesta disposició. A més, en la tramitació del projecte de decret sha comptat amb la participació dagents socials i professionals implicats a través dels corresponents tràmits de consulta pública i dinformació pública, mitjançant la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
Aquest decret saprova a lempara del que sestableix en els articles 49.1.9.a i 49.3.12.a de lEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana, en virtut del que sestableix en els articles 13 i 14 del Decret 24/2009, de 13 de febrer, del Consell, pel qual es regula la forma, estructura i procediment delaboració dels projectes normatius de la Generalitat i larticle 28.c de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, i en desplegament de la LOFQE, segons el que sestableix la seua disposició final segona.
En virtut de tot això, complits els tràmits procedimentals previstos en larticle 43 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, a proposta del vicepresident segon i conseller dHabitatge i Arquitectura Bioclimàtica, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, i després de la deliberació prèvia del Consell, en la reunió del dia 3 de febrer de 2023,
DECRETE
TÍTOL I
Disposició preliminar
Article 1. Objecte i àmbit daplicació
1. Aquest decret té com a objecte la regulació de la gestió de qualitat dobra en els edificis inclosos en làmbit daplicació de la Llei 38/1999, de 5 de novembre, dordenació de ledificació, així com el desplegament de la Llei 3/2004, de 30 de juny, de la Generalitat, dordenació i foment de la qualitat de ledificació.
2. Així mateix, és objecte daquest decret el desplegament reglamentari del certificat final dobra en el marc de la LOFQE, així com la determinació del procediment de verificació del compliment dels requisits exigibles als laboratoris dassajos i entitats de control de qualitat de ledificació que duguen a terme la seua activitat a làmbit territorial de la Comunitat Valenciana.
3. La gestió i el control de qualitat en obres dedificació que es regula en el títol II daquest decret saplicarà a totes les obres que es realitzen en els edificis lús principal dels quals siga residencial en totes les seues formes, administratiu, sanitari, religiós, docent i cultural. Entre les obres dedificació sinclouen les obres de nova construcció i les obres dintervenció en edificis existents que requereixen projecte dedificació dacord amb el que es disposa en la LOE.
4. El que sestableix en el present decret sentendrà sense perjudici daltres controls que siguen procedents, per raó daltres normatives sectorials, sobre instal·lacions o elements de ledifici, com són els ascensors, instal·lacions de protecció contra el foc, elèctriques, de telecomunicació, de calefacció, de producció daigua calenta sanitària, o altres sotmeses a control específic.
TÍTOL II
Gestió i control de qualitat en obres dedificació
CAPÍTOL I
Planificació del control de qualitat
Article 2. Pla de control
1. El projecte dexecució dels edificis inclosos en làmbit daplicació daquest títol II haurà de contindre un pla de control en què sincloguen, degudament valorades, les accions de control en obra per a la recepció de productes, el control de lexecució i les proves de servei, de conformitat amb el que sestableix en larticle 6.1.2 i en lannex I de la part I del Codi tècnic de ledificació (dara en avant, CTE), aprovat pel Reial decret 314/2006, de 17 de març, o la norma que el substituïsca.
2. Pel que fa a la recepció de productes, el pla de control haurà despecificar les seues prestacions i característiques a verificar en obra, mitjançant control documental, distintius o assajos. El pla de control indicarà els nivells de control a aplicar quan siga procedent, i els criteris dacceptació i rebuig, almenys per als productes de justificació obligatòria recollits en larticle 4 daquesta disposició.
3. En relació amb el control de lexecució de les diferents unitats dobra i instal·lacions, el pla de control fixarà els factors de risc i els seus nivells, depenent de les característiques de lobra projectada, tal com es recull en lannex I daquesta disposició.
4. Pel que fa a les proves de servei, el pla de control establirà les que corresponga efectuar, així com els criteris de mostreig.
5. El cost de les accions prescrites en el pla de control haurà dincloures en un capítol específic del pressupost dexecució material del projecte dexecució.
6. Els plans de control promouran laplicació i utilització dels documents reconeguts per a la qualitat en ledificació aprovats per la Generalitat, aprovats pel Decret 132/2006, de 29 de setembre, del Consell, pel qual es regulen els documents reconeguts per a la qualitat en ledificació.
CAPÍTOL II
Control de qualitat
Article 3. Control de recepció de productes
El control de la recepció de productes es realitzarà de conformitat amb el que sestableix en larticle 7.2 de la part I del CTE segons els següents apartats:
a) Control documental dels subministraments. En aquesta forma de control, que resulta adequat per a la majoria dels subministraments, el subministrador facilitarà al constructor els documents de qualitat exigits per la legislació aplicable, pel projecte o per la direcció facultativa.
b) Control mitjançant distintius de qualitat o avaluacions tècniques didoneïtat per a la comprovació de determinades característiques o per la major confiança en la qualitat associada al distintiu. En el cas de distintius oficialment reconeguts, el pla de control pot disminuir o fins i tot suprimir els assajos referents a les característiques emparades pel distintiu.
c) Assajos o proves, que seran aplicables quan així ho establisquen la legislació vigent, el projecte de ledifici o la direcció facultativa.
Els assajos o proves seran realitzats per entitats o laboratoris que complisquen els requisits establits en el Reial decret 410/2010.
Article 4. Productes i sistemes la recepció dels quals ha de justificar-se
1. Es justificarà el control de recepció dels productes estructurals realitzat dacord amb el que sestableix en la reglamentació que hi siga aplicable.
2. Per la seua major rellevància en la qualitat de ledifici, i sense perjudici que, mitjançant una ordre de la conselleria competent en matèria de qualitat de ledificació, siga modificada la relació que sindica a continuació, sestableix com a obligatòria la justificació del control de recepció de les famílies de productes següents i, si és el cas, sistemes:
a) Aïllants tèrmics i acústics.
b) Impermeabilitzants en lenvolupant de ledifici.
c) Revestiments de façanes.
d) Productes per a paviments interiors i exteriors.
e) Fusteria exterior.
f) Morters dobra de construcció i adhesius ceràmics.
3. Resultaran igualment de justificació obligada totes les comprovacions, documentals o experimentals, que hagen sigut establides pel pla del control de projecte o pel programa de control, o bé siguen ordenades per la direcció facultativa durant lexecució de lobra.
Article 5. Control de recepció de productes no coberts per normes harmonitzades
1. Per a la justificació de la recepció daquests productes, saportarà la documentació establida en el Reglament (UE) número 305/2011, del Parlament Europeu i del Consell, de 9 de març de 2011, pel qual sestableixen condicions harmonitzades per a la comercialització de productes de construcció i es deroga la Directiva 89/106/CEE, del Consell. De manera voluntària, podrà incloures una valoració de la seua idoneïtat per a lús previst, subscrita per organismes autoritzats.
2. Així mateix, quan així ho establisca el pla o el programa de control, es realitzaran els assajos o les proves que justifiquen que les prestacions daquests productes són adequades i equivalents a les que sobtindrien amb productes inclosos en normes harmonitzades; de tot això haurà de quedar constància documental.
Article 6. Control dexecució. Factors de risc
1. Es justificarà el control dexecució dels elements estructurals realitzat dacord amb els procediments dactuació de la reglamentació que els siga aplicable.
2. La justificació del control dexecució dunitats dobra no estructurals i instal·lacions atendrà el que es disposa a continuació:
a) Es determinaran els factors i nivells de risc en ledifici definits en lannex I.
b) En funció dels nivells dels factors de risc de ledifici, es definiran les freqüències de comprovació de les fases dexecució de les unitats dobra i instal·lacions, segons sestableix en lannex II.
3. Igualment, es justificarà el control dexecució establit en el pla de control del projecte, en el programa de control, o bé allò que siga ordenat per la direcció facultativa durant lexecució de lobra.
4. En les unitats no previstes en aquesta disposició, el control dexecució sadequarà al que sestableix en la normativa vigent que resulte aplicable.
Article 7. Control de qualitat de lobra acabada. Proves de servei
1. És obligatòria la justificació de la realització amb resultats satisfactoris de les proves de servei que figuren en lannex III, determinades per laplicació del factor de risc dimensional de ledifici.
2. Les proves de servei hauran de ser realitzades per laboratoris dassajos per al control de qualitat de ledificació, i per a això hauran de seguir-se els procediments establits en els documents reconeguts per a la qualitat en ledificació aprovats per la Generalitat, amb els codis DRC 05/23 (estanquitat de cobertes), DRC 06/23 (estanquitat de façanes), DRC 07/23 (xarxa interior de subministrament daigua) i DRC 08/23 (xarxes devacuació daigües), o altres procediments equivalents degudament justificats.
3. Igualment, es justificaran totes les proves addicionals de servei que hagen sigut previstes en el pla de control del projecte, en el programa de control, o bé siguen ordenades per la direcció facultativa durant lexecució de lobra.
CAPÍTOL III
Programa de control. Llibre de gestió de qualitat dobra
Article 8. Programa de control
1. Amb caràcter previ a linici de lobra, el director dexecució de lobra haurà de redactar el programa de control, basat en el pla de control de projecte i en el pla dobra del constructor. En aquest últim es preveuran els mitjans materials i humans que participaran en lobra i la seqüència de realització de parts o fases de lobra, així com els temps previstos en la planificació.
2. En el programa de control es determinaran les accions específiques de control a realitzar, així com la intervenció de laboratoris dassajos i, si és el cas, dentitats de control de qualitat.
3. El programa de control haurà de definir amb precisió:
a) Els lots que corresponguen al control de recepció de productes.
b) Les unitats dinspecció o, si és el cas, lots dexecució que corresponguen al control dexecució, determinant les corresponents freqüències de comprovació.
c) Les proves de servei per al control de lobra acabada.
4. El control dexecució o les proves de servei podran disminuir-se si lempresa constructora té establit un sistema de gestió de qualitat amb reconeixement oficial.
5. Durant lexecució de lobra, la direcció facultativa podrà modificar el programa de control en el cas que fora convenient segons les circumstàncies del control.
Article 9. Llibre de gestió de qualitat dobra
1. El Llibre de gestió de qualitat dobra té per finalitat contindre les dades didentificació de ledifici, dels agents de ledificació que intervenen en lobra i les corresponents als controls de recepció, dexecució i de les proves de servei, amb ressenya dels resultats del control, així com de la seua acceptació. Formarà part del Llibre de gestió de qualitat dobra la documentació que es genere durant la realització de les actuacions de control.
2. La gestió de qualitat en obra es documentarà i justificarà en el Llibre de gestió de qualitat dobra, a través de laplicació informàtica GESCAL, accessible des de la seu electrònica de la Generalitat, http://sede.gva.es, o les seues posteriors actualitzacions.
3. La informació continguda en el Llibre de gestió de qualitat dobra sestructura en els següents apartats:
a) Les dades generals de ledifici i dels agents de ledificació que intervenen.
b) El control de recepció dels productes i sistemes de justificació obligatòria dacord amb larticle 4 daquest decret.
c) El control de recepció de productes de justificació no obligatòria, si és el cas.
d) El control de recepció de productes estructurals de conformitat amb el Codi estructural o, si és el cas, el CTE.
e) El control dexecució.
f) Les proves de servei.
4. Els documents a incloure en el Llibre de gestió de qualitat dobra són els referents a:
a) El control de la documentació dels subministraments, incloent-hi, si és el cas, documents dorigen, full de subministrament i etiquetatge; certificat de garantia del fabricador, signat per persona física; declaració de prestacions i marcatge CE; certificat de subministrament i aquells documents corresponents als productes estructurals que específicament siguen exigibles reglamentàriament.
b) El control de recepció mitjançant distintius o avaluacions tècniques didoneïtat:
Distintiu que ostente cada producte, equip, sistema o procés dexecució dobra, incloent-hi les característiques i prestacions que proporcionen. En cas de distintiu oficialment reconegut, ha de documentar-se aquesta circumstància i la seua vigència.
Avaluació tècnica didoneïtat.
c) El control de recepció mitjançant assajos, que inclourà les actes dassaig amb els seus resultats.
d) El control dobra acabada mitjançant proves de servei, que inclourà les actes dassaig amb els seus resultats.
Article 10. Registre del Llibre de gestió de qualitat dobra
1. El Llibre de gestió de qualitat dobra sinscriurà en el Registre autonòmic creat a aquest efecte, adscrit a la conselleria competent en matèria de qualitat en ledificació.
2. La sol·licitud dinscripció en el Registre es realitzarà telemàticament a través de laplicació GESCAL, i es generarà el corresponent justificant de registre dentrada, disponible en la carpeta ciutadana.
3. El registre tindrà caràcter administratiu i es regirà pel que sestableix en la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Laccés per part de qualsevol persona a dades de caràcter personal contingudes en el Registre es regirà pel que es disposa en els articles 5.3 i 15 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, en el Reglament (UE) núm. 2016/679 i en la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.
Les comunicacions de dades que es realitzen mitjançant la col·laboració entre administracions es realitzaran amb fonament en una norma amb rang de llei.
4. La inscripció en el Registre del Llibre de gestió de qualitat dobra servirà per a justificar el compliment del nivell de qualitat previst en el projecte, a lefecte de la subscripció del certificat final dobra, de conformitat amb el que sestableix en el títol III daquesta disposició. En el Llibre de ledifici haurà de quedar constància de la inscripció en el Registre del Llibre de gestió de qualitat dobra.
5. La inscripció en el Registre farà efecte des del moment de la inscripció, sense perjudici que la conselleria amb competències en qualitat en ledificació puga sol·licitar totes les informacions o modificacions que siguen oportunes en el termini de tres mesos.
6. La inscripció en el Registre del Llibre de gestió de qualitat dobra no suposarà, en cap cas, la conformitat de lAdministració amb el contingut daquest.
Article 11. Elaboració i inscripció en el Registre del Llibre de gestió de qualitat dobra
1. El director de lexecució de lobra elaborarà el Llibre de gestió de qualitat dobra durant lexecució de lobra.
2. Quan shaja acabat lobra i shaja emplenat el Llibre de gestió de qualitat dobra amb els resultats del control i la documentació annexa corresponent, el promotor de lobra i el director dexecució de lobra validaran el Llibre amb la seua signatura electrònica. Altres agents intervinents en lobra, com el constructor, el laboratori dassajos o lentitat de control, signaran electrònicament els apartats del Llibre en els quals hagen intervingut.
3. El promotor o, si és el cas, el director dexecució de lobra, en representació del promotor, sol·licitarà la inscripció del Llibre de gestió de qualitat dobra en el registre.
4. Una vegada registrat el Llibre de gestió de qualitat dobra, la conselleria competent en matèria de qualitat en ledificació notificarà al promotor, al director dexecució dobra, al director dobra i al constructor, el número de registre que se li ha atorgat.
5. El promotor de lobra serà el responsable dincloure una còpia del Llibre de gestió de qualitat dobra en el Llibre de ledifici, juntament amb la justificació del registre telemàtic.
TÍTOL III
Certificat final dobra
Article 12. Exigència del certificat final dobra
1. El certificat final dobra serà exigible, en làmbit de la Comunitat Valenciana, als edificis i obres regulats en larticle 1 daquest decret.
2. El certificat final dobra podrà referir-se a la totalitat de lobra o a una fase completa i acabada daquesta.
Article 13. Contingut del certificat final dobra
1. El certificat final dobra expressarà el compliment de les condicions següents:
a) Lajust de lobra al projecte dexecució i a les seues eventuals modificacions ordenades pel director dobra, i que compten amb la conformitat del promotor. Quan les modificacions alteren les condicions per a la concessió de la llicència municipal dedificació, ladministració corresponent farà constar laprovació de les modificacions realitzades i tot això haurà de quedar documentat en el projecte final dobra.
b) El compliment del nivell de qualitat previst en el projecte, que quedarà justificat en el Llibre de gestió de qualitat dobra, quan corresponga.
c) La suficiència dels serveis urbanístics exigibles segons la llicència municipal dedificació i la connexió amb les xarxes dinfraestructures corresponents i, si és el cas, les garanties necessàries per a la reposició dels serveis i infraestructures afectats provisionalment.
d) La viabilitat per a ser destinada a la finalitat per a la qual es va construir, sempre que siga conservada segons la corresponent documentació dús i manteniment continguda en el Llibre de ledifici
2. Per a inscriure obres noves finalitzades, en el certificat final dobra el tècnic o tècnica acreditarà que la descripció que pretén fer accedir al Registre de la Propietat concorda amb la realitat i amb el projecte per al qual es va obtindre llicència o títol habilitant que corresponga.
Article 14. Subscripció i visat
1. El certificat final dobra és un document únic que sestendrà en el model dimpresos que corresponga segons sinclou en lannex IV daquest decret, i haurà de ser subscrit pel director dobra i el director dexecució dobra, així com visat pel col·legi professional corresponent.
2. Quan la direcció facultativa recaiga totalment o parcialment sobre una persona jurídica, el certificat final dobra haurà de ser subscrit per una persona física amb titulació acadèmica i professional habilitadora.
3. Les administracions competents exigiran el certificat final dobra per a la concessió de cèdules, llicències i altres autoritzacions. Així mateix, serà exigit aquest certificat per notaries i registres de la propietat, per a lautorització i inscripció, respectivament, de les escriptures de declaració dobra nova acabada i les actes de terminació dobra.
TÍTOL IV
Entitats i laboratoris de qualitat de ledificació
CAPÍTOL I
Òrgan competent. Declaració responsable
dentitats i laboratoris
Article 15. Òrgan competent
1. La conselleria competent en matèria de qualitat en ledificació serà lòrgan competent a lefecte de vetlar pel compliment del Reial decret 410/2010, de 31 de març, pel qual es desenvolupen els requisits exigibles a les entitats de control de qualitat de ledificació i als laboratoris dassajos per al control de qualitat de ledificació, per a lexercici de la seua activitat o norma que la substituïsca, que té el caràcter de bàsic.
2. Lòrgan competent podrà realitzar avaluacions i inspeccions de qualsevol entitat o laboratori. Així mateix, podrà realitzar contrastos entre diverses entitats o laboratoris, de manera que puga comprovar-se, per a un tipus dassajos determinat, la idoneïtat de les actuacions, així com dels resultats estadístics del conjunt sotmés a contrast.
Article 16. Declaració responsable davant de lAdministració
1. Les entitats o laboratoris que pretenguen exercir la seua activitat hauran de presentar una declaració responsable davant de lòrgan competent, que sadequarà a larticle 69 de la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, amb la següent informació:
a) Identificació de lentitat o laboratori.
b) Seu principal, entitats associades, establiment físic i locals complementaris.
c) Identificació de lassistència tècnica que presten i, si és el cas, dels assajos i les proves que pretenguen realitzar.
d) Declaració del compliment del que es disposa en el Reial decret 410/2010, de 31 de març, pel qual es desenvolupen els requisits exigibles a les entitats de control de qualitat de ledificació i a laboratoris dassajos per al control de qualitat de ledificació, per a lexercici de la seua activitat, segons larticle 4 del reial decret esmentat.
2. Lòrgan competent remetrà al ministeri amb competències en matèria de qualitat de ledificació la proposta per a la seua inscripció en el Registre general del Codi tècnic de ledificació.
3. La documentació adjunta a la declaració responsable serà presentada per via electrònica a lòrgan competent, a través dels mecanismes que establisca la conselleria competent en matèria de qualitat de ledificació, per a la seua avaluació oportuna.
CAPÍTOL II
Documentació i inspecció dentitats i laboratoris
Article 17. Documentació justificativa del compliment dels requisits exigibles a les entitats
1. Una vegada acceptada a tràmit la declaració responsable i inscrita lentitat en el Registre general dentitats de control de qualitat de ledificació del CTE, a lefecte de justificar davant de lòrgan competent els requisits exigibles, lentitat serà requerida perquè aporte, mitjançant els mecanismes telemàtics que establisca la conselleria competent en matèria de qualitat en ledificació, la documentació següent:
a) Documentació legal administrativa que justifique que lentitat està legalment constituïda per a exercir la seua activitat, incloent-hi, si és el cas, lescriptura pública de constitució i aprovació destatuts, inscrita en el Registre Mercantil, en la qual conste com a objecte social lactivitat dassistència tècnica; identificació de la persona representant legal; targeta acreditativa del NIF; justificació documental de la titularitat de lempresari o empresària individual; justificació que lestabliment on realitza lactivitat compleix les condicions de seguretat, tècniques i mediambientals exigibles a aquest tipus dinstal·lacions.
b) Documentació que justifique, de conformitat amb el que sha indicat en lannex I del Reial decret 410/2010, tindre implantat un sistema de gestió dacord amb la norma UNE-EN ISO/IEC 17020, «Avaluació de la conformitat. Requisits per al funcionament de diferents tipus dorganismes que realitzen la inspecció».
c) Si és el cas, la justificació que acredite tindre una assegurança de responsabilitat adequada a les assistències tècniques que presta.
d) Si és el cas, justificació documental de tindre implantat un sistema de gestió de la qualitat, dacord amb la norma UNE-EN ISO 9001, certificat per un organisme acreditat per lEntitat Nacional dAcreditació (ENAC); o de disposar davaluacions tècniques favorables o certificacions emeses per un organisme especialitzat i independent, designat o reconegut per lòrgan competent.
2. De cada nou any dactivitat, lentitat aportarà abans del 31 de març, a través dels mecanismes telemàtics que establisca la conselleria competent en matèria de qualitat en ledificació, la documentació de manteniment i actualització anual, que inclou:
a) Llibre de registre de les actuacions de verificació en el qual ha de figurar, com a mínim, per a cada actuació: un codi de referència de linforme; la data de lencàrrec; el nom, ladreça i el NIF de lagent autor de lencàrrec; lobjecte de la verificació; les actuacions encarregades i la data demissió de linforme.
b) Si és el cas, justificant del pagament de la prima de lassegurança de responsabilitat civil.
c) Si és el cas, comunicacions de les altes i baixes del personal tècnic responsable.
d) Si és el cas, la documentació justificativa vigent a què fa referència lapartat 1.d.
Article 18. Documentació justificativa del compliment dels requisits exigibles als laboratoris
1. Una vegada acceptada a tràmit la declaració responsable i inscrit el laboratori en el Registre general de laboratoris dassaig per al control de qualitat de ledificació del CTE, a lefecte de justificar davant de lòrgan competent els requisits exigibles, el laboratori serà requerit perquè aporte, mitjançant els mecanismes telemàtics que establisca la conselleria competent en matèria de qualitat en ledificació, la documentació següent:
a) Documentació legal administrativa que justifique que el laboratori està legalment constituït per a exercir la seua activitat, incloent-hi, si és el cas, escriptura pública de constitució i aprovació destatuts, inscrita en el Registre Mercantil, en la qual conste com a objecte social lactivitat de realització dassajos; identificació de la persona representant legal; targeta acreditativa del NIF, llicència municipal dobertura o llicència ambiental de lactivitat del laboratori.
b) Documentació que justifique tindre implantat, de conformitat amb el que sha indicat en lannex II del Reial decret 410/2010, un sistema de gestió dacord amb la norma UNE-EN ISO/IEC 17025, Requisits generals per a la competència dels laboratoris dassaig i calibratge.
c) Documentació justificativa de complir les condicions de seguretat, tècniques i mediambientals exigibles a aquest tipus dinstal·lacions.
d) Si és el cas, la justificació que acredite tindre una assegurança de responsabilitat adequada a les assistències tècniques que presta.
e) Si és el cas, justificació documental destar en possessió dacreditació obtinguda de conformitat amb el Reglament (CE) núm. 765/2008, del Parlament Europeu i del Consell, atorgada per ENAC; o de tindre implantat un sistema de gestió de la qualitat, dacord amb la norma UNE-EN ISO 9001, certificat per un organisme acreditat per ENAC; o de disposar davaluacions tècniques favorables o certificats emesos per un organisme especialitzat i independent, designat o reconegut per lòrgan competent.
2. De cada nou any dactivitat, el laboratori aportarà abans del 31 de març, a través dels mecanismes telemàtics que establisca la conselleria competent en matèria de qualitat en ledificació, la documentació de manteniment i actualització anual, que inclou:
a) Llibre de registre dels assajos realitzats, que ha destar actualitzat de manera permanent i en el qual ha de figurar, com a mínim, per a cada acta o informe de resultats dassajos: un codi de referència; la data de lencàrrec; el nom, ladreça i el NIF de lagent autor de lencàrrec; la procedència de la mostra, el material de la mostra, els assajos realitzats, i la data dacta o informe de resultats.
b) Registres dassegurament de la qualitat, dacord amb larticle 7.7 de la norma UNE-EN ISO/IEC 17025, per exemple, de participació en comparacions interlaboratoris.
c) Registres de calibratges dels equips dassaig.
d) Si és el cas, justificant del pagament de la prima de lassegurança de responsabilitat civil.
e) Si és el cas, comunicacions de les altes i baixes del personal tècnic responsable.
En el cas que el laboratori justifique disposar dacreditacions, certificats o avaluacions tècniques favorables dacord amb el que sha indicat en lapartat 1.e, no caldrà presentar la documentació a què fan referència els apartats b, c i d.
Article 19. Règim dinspecció dentitats i laboratoris
1. Lòrgan competent podrà inspeccionar les entitats i els laboratoris per a vetlar pel compliment dels requisits exigibles, de conformitat amb el Reial decret 410/2010 i aquest decret, i sexigiran, a aquest efecte, les corresponents taxes.
2. A aquest efecte, lòrgan competent podrà efectuar inspeccions documentals i, si és el cas, presencials, per a comprovar que lentitat o el laboratori compleix els requisits exigibles.
3. Lòrgan competent podrà establir la intervenció dentitats col·laboradores independents per a la realització dauditories tècniques i de qualitat, a fi dassistir lòrgan competent en les actuacions dinspecció. En aquest cas, lòrgan competent determinarà les condicions en les quals actuen aquestes entitats independents i les prestacions tècniques i de qualitat que shan dobtindre.
Per a la realització daquestes auditories, lentitat o el laboratori permetran el lliure accés a les seues dependències i a la documentació relativa a lexercici de la seua activitat.
4. Lòrgan competent podrà reduir, si és el cas, la freqüència de les inspeccions a les entitats en el cas que aquestes disposen dauditories, certificats o avaluacions tècniques a què fa referència larticle 5.4 del Reial decret 410/2010.
5. Lòrgan competent podrà reduir, si és el cas, la freqüència de les inspeccions als laboratoris en el cas que aquests disposen dacreditació obtinguda dacord amb el Reglament (CE) núm. 765/2008, del Parlament Europeu i del Consell, atorgada per ENAC; o tinguen implantat un sistema de gestió de la qualitat, de conformitat amb la norma UNE-EN ISO 9001, certificat per un organisme acreditat per ENAC; o quan disposen dauditories, avaluacions tècniques o certificats emesos per un organisme especialitzat i independent, designat o reconegut per lòrgan competent.
6. De cada inspecció salçarà la corresponent acta, en la qual es farà constar, o bé la conformitat amb els requisits exigibles, o bé les deficiències detectades en la inspecció o, si és el cas, auditoria.
7. En el cas que shagen consignat deficiències, aquestes es classificaran dacord amb la seua gravetat en:
a) No conformitat major: aquella que qüestiona la competència del personal, la validesa dels resultats o que posen de manifest un incompliment dels requisits de gestió que afecta els resultats de les verificacions (entitats) o dels assajos (laboratoris).
b) No conformitat menor: aquella que no qüestiona la competència del personal o la validesa dels resultats o que es produeixen de manera aïllada o puntual i no afecta els resultats de les verificacions (entitats) o dels assajos (laboratoris).
8. En lacta de la inspecció, en cas que shagen consignat deficiències, sestablirà el termini perquè lentitat o el laboratori presente un pla daccions correctores per al tractament de les no conformitats menors i, si és el cas, el termini per a lesmena de les no conformitats majors. Una vegada que shaja acceptat el pla daccions correctores, shaja portat a efecte i, si és el cas, se nhaja evidenciat lesmena dins del termini de les no conformitats majors, es procedirà al tancament de la inspecció. En cas contrari, es procedirà segons el que es disposa en el següent article.
Article 20. Incompliment dels requisits exigibles
En el cas dincompliment dels requisits exigibles i de conformitat amb el que sestableix en el Reial decret 410/2010, lòrgan competent realitzarà les actuacions següents:
1. En relació amb la declaració responsable, saplicarà el que sestableix en larticle 69.4 de la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, sense perjudici de les responsabilitats penals, civils o administratives que corresponga.
2. Iniciarà el procediment de cancel·lació de la seua inscripció en el Registre general del Codi tècnic de ledificació, després dels tràmits previs oportuns de participació i audiència.
DISPOSICIÓ ADDICIONAL
Única. Incidència pressupostària
Laplicació del que es disposa en aquest decret no podrà tindre cap incidència en la dotació dels capítols de despesa assignada a la conselleria competent en matèria de qualitat en ledificació i, en tot cas, haurà de ser atés amb els mitjans personals i materials daquesta.
DISPOSICIONS TRANSITÒRIES
Primera. Elaboració i inscripció en el Registre del Llibre de gestió de qualitat dobra
Aquest decret no serà aplicable als edificis la sol·licitud de llicència municipal dedificació dels quals siga anterior a la seua data dentrada en vigor. Quan aquesta siga posterior, durant els sis mesos següents a la data dentrada en vigor daquest decret, lelaboració i la sol·licitud dinscripció del Llibre de gestió de qualitat dobra en el Registre podrà realitzar-se, bé pel procediment regulat en el Decret 1/2015, o bé utilitzant laplicació informàtica en línia GESCAL, a la qual es pot accedir en la seu electrònica de la Generalitat, http://sede.gva.es. Transcorregut aquest període, sutilitzarà laplicació informàtica exclusivament.
Segona. Vigència dels distintius de qualitat
La vigència dels distintius de qualitat que actualment tinguen el reconeixement oficial atorgat per la direcció general competent en matèria de qualitat en ledificació finalitzarà transcorreguts dos anys des de latorgament, sense possibilitat de pròrroga.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Única. Derogació normativa
Queda derogat el Decret 1/2015, de 9 de gener, del Consell, pel qual saprova el Reglament de gestió de la qualitat en obres dedificació.
Així mateix, queden derogades les disposicions digual o inferior rang que soposen al que es disposa en aquest decret.
DISPOSICIONS FINALS
Primera. Habilitació per al desplegament reglamentari
Es faculta el conseller competent en matèria de qualitat en ledificació per a dictar les disposicions per al desplegament daquest decret que siguen necessàries, així com per a modificar els documents continguts en els annexos daquesta disposició.
Segona. Entrada en vigor
Aquest decret entrarà en vigor al cap de tres mesos de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
València, 3 de febrer de 2023
El president de la Generalitat,
XIMO PUIG i FERRER
El vicepresident segon
i conseller dHabitatge i Arquitectura Bioclimàtica,
HÉCTOR ILLUECA BALLESTER