Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

ORDE 2/2011, de 7 de febrer, de la Conselleria de Sanitat, per la qual regula l'organització i el funcionament de la Central de Compres de Béns i Servicis. [2011/1745]

(DOGV núm. 6462 de 17.02.2011) Ref. Base de dades 002065/2011

ORDE 2/2011, de 7 de febrer, de la Conselleria de Sanitat, per la qual regula l'organització i el funcionament de la Central de Compres de Béns i Servicis. [2011/1745]
Amb l'objectiu prioritari de racionalitzar i optimar els processos d'aprovisionament de productes i servicis per a tots els centres de la conselleria, l'Orde de 19 de gener de 1996 va crear i va regular l'organització i el funcionament de la Central de Compres de Béns i Servicis de la Conselleria de Sanitat i Consum per a tots els centres que en depenen, amb les modificacions successives d'adaptació als reglaments orgànics i funcionals de la Conselleria de Sanitat.
L'entrada en vigor de la Llei 30/2007, de 30 d'octubre, de Contractes del Sector Públic, obliga a adaptar la Central de Compres de Béns i Servicis i la identifica amb el que denomina «centrals de contractació», dedicades a la centralització de la contractació d'obres, servicis i subministraments.
Esta orde no és una mera adaptació formal als canvis legislatius que s'han produït en matèria de contractació, sinó que també du a terme l'adaptació funcional de les unitats dedicades a la gestió de compres, que ha d'atendre els canvis experimentats en l'última dècada en els processos d'aprovisionament, fruit dels avanços tecnològics. Estes modificacions giren entorn del Catàleg de Productes Sanitaris, no Sanitaris i Productes Farmacèutics, la creació del qual disposa esta mateixa orde, i que s'integra en el sistema d'informació per a la gestió logística i econòmica de la Conselleria de Sanitat i els departaments de salut. La posada en marxa d'este sistema d'informació i, per tant, del catàleg, obeïx a la necessitat de dotar-se d'una plataforma tecnològica sòlida per a la gestió logística de la Conselleria de Sanitat, sobre la qual pot créixer i desenvolupar-se una organització flexible i adaptable a unes necessitats canviants.
Per tot això, oït el Consell Jurídic Consultiu, i d'acord amb el que disposa el Decret 120/2007, del Consell, pel qual aprova el Reglament Orgànic i Funcional de la Conselleria de Sanitat, així com el que disposa la Llei 30/2007, de 30 d'octubre, de Contractes del Sector Públic,
DECRETE
CAPÍTOL I
L'organització de la Central de Compres
de Béns i Servicis
Article 1. Finalitat
La Central de Compres de Béns i Servicis de la Conselleria de Sanitat respon a la necessitat de disposar d'un mecanisme per a l'adquisició centralitzada de determinats grups, subgrups o famílies de productes o servicis que han d'usar els centres i ens que integren el sistema sanitari valencià.
Article 2. Destinataris
La Central de Compres de Béns i Servicis de la Conselleria de Sanitat dirigix l'activitat a tots els centres que pertanyen a la Conselleria de Sanitat i a l'Agència Valenciana de Salut.
També poden beneficiar-se del sistema d'adquisició centralitzada de la central els organismes adherits: societats, fundacions, ens, organismes i entitats del sector públic pertanyents al sistema sanitari valencià si subscriuen l'acord d'adhesió amb la Direcció General de Recursos Econòmics.
Article 3. Organització
L'estructura organitzativa de la Central de Compres s'instrumenta a través de dos òrgans l'actuació dels quals es desplega de forma coordinada: el Servici d'Aprovisionament, adscrit a la Direcció General de Recursos Econòmics, i la Comissió de Compres, òrgan col·legiat amb funcions consultives i executives regulades en l'article 6 de la present orde.
Article 4. Servici d'Aprovisionament
El Servici d'Aprovisionament es configura com una unitat administrativa de suport a la gestió de la Central de Compres i com a òrgan executor de les decisions adoptades per la Comissió de Compres, tant pel que fa a compres de productes com a la contractació de servicis.
Article 5. Servici d'Aprovisionament: composició
Per al compliment correcte de les funcions, el Servici d'Aprovisionament està format per tres unitats especialitzades en les tasques successives requerides pel procés d'aprovisionament:
1. La Unitat de Gestió del Catàleg s'encarrega de la tasca administrativa de manteniment i conservació del Catàleg de Productes Sanitaris, no Sanitaris i Productes Farmacèutics, classificats en grups, subgrups, famílies i subfamílies.
2. La Secció de Contractes d'Aprovisionament s'encarrega de l'execució de tots els tràmits requerits per la contractació administrativa quan la duen a terme els Servicis Centrals de la Conselleria de Sanitat, i la coordinació i supervisió dels tràmits contractuals fets pels propis centres de la Conselleria de Sanitat i de l'Agència Valenciana de Salut, en ambdós casos els referits tant a compres de productes com a contractació de servicis. A més, ha d'exercir les tasques pròpies de la secretària de la mesa de contractació quan la Comissió de Compres actue com a tal.
3. La Unitat Central Logística: té com a missió essencial monitoritzar la gestió de comandes a través de l'aplicació informàtica dissenyada per a això, que és el mitjà exclusiu per a l'emissió i recepció de comandes, en combinació amb els sistemes d'informació automatitzats que s'establisquen.
Així mateix, proposa les directrius per a l'optimització de l'emmagatzemament i la gestió d'estoc en els centres de la Conselleria de Sanitat i de l'Agència Valenciana de Salut, du a terme l'avaluació de la qualitat dels productes i servicis subministrats pels proveïdors i redacta els plecs d'especificacions tècniques per als procediments gestionats per la Central de Compres.
Article 6. Comissió de Compres: seu i funcions
La Comissió de Compres s'adscriu a la Direcció General de Recursos Econòmics.
La Comissió de Compres, com a òrgan col·legiat, té com a finalitat bàsica coordinar la política d'aprovisionament de productes i servicis de la Conselleria de Sanitat i de l'Agència Valenciana de Salut, amb el suport i ajuda del Servici d'Aprovisionament, per a la qual cosa ha d'exercir les funcions següents:
a) Decidir, a proposta del Servici d'Aprovisionament, les famílies de productes, o els servicis externs, l'adquisició dels quals haja de ser gestionada centralitzadament.
b) Aprovar, a proposta del Servici d'Aprovisionament, els articles que conformen el Catàleg de Productes Sanitaris, no Sanitaris i Farmacèutics.
c) Actuar com a mesa de contractació en els expedients d'adquisició centralitzada, amb subjecció a les normes de procediment vigents per a la contractació administrativa.
d) Servir com a òrgan consultiu i assessor per a totes les qüestions que plantegen els centres destinataris dels procediments d'adquisició centralitzada.
En el termini d'un mes des de la seua constitució, la Comissió de Compres s'ha de dotar d'un reglament intern de funcionament que regule la periodicitat de les reunions, convocatòries, mecanisme d'adopció de decisions i tots els punts que es consideren necessaris per a un bon funcionament.
En tots els casos, el funcionament de la Comissió de Compres es regix pel que disposa el capítol II del títol II de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.
Article 7. Comissió de Compres: components
1. Per a l'exercici de les funcions a), b) i d) de les enumerades en l'article 5 anterior, la Comissió de Compres està integrada pels membres següents:
- El/la director/a general de Recursos Econòmics, que exercix la presidència de la comissió.
- El/la director/a general d'Assistència Sanitària de l'Agència Valenciana de Salut, que exercix de vocal.
- El/la director/a general de Farmàcia i Productes Sanitaris de l'Agència Valenciana de Salut, que exercix de vocal.
- El/la cap del Servici de Coordinació i Planificació de Recursos Econòmics de l'Agència Valenciana de Salut, que exercix de vocal.
- El/la cap del Servici d'Aprovisionament, que exercix de vocal.
El/la cap de la Secció de Contractes d'Aprovisionament assumix la secretaria en l'exercici de les funcions a què es referix este punt.
Els membres esmentats poden assistir-hi personalment, o a través de persones que hi deleguen de forma expressa, entre els funcionaris de les unitats respectives.
Els membres esmentats poden assistir a les reunions acompanyats d'especialistes en la matèria de què es tracte, els quals hi tenen veu però no vot.
2. Per a l'exercici de la funció c) expressada en l'article 6, a la Comissió de Compres s'incorporen, a més a més, els membres següents:
- Un representant de l'Advocacia General de la Generalitat.
- Un representant de la Intervenció Delegada en la Conselleria de Sanitat.
- El/la cap de la Secció de Contractes d'Aprovisionament, que ha d'actuar com a secretari/ària quan la comissió es constituïsca en mesa de contractació.
L'últim membre citat s'incorporarà a la Comissió de Compres només en el cas que no es trobe ja incorporat per delegació del membre primer i cinqué dels citats en el punt anterior.
CAPÍTOL II
El funcionament de la Central de Compres
de Béns i Servicis
Article 8. Procediment d'inclusió en la Central de Compres de Béns i Servicis
Per al cas d'adquisició de productes, la incorporació a procediments de contractació centralitzada s'ha de fer, com a regla general, a través de famílies completes de productes, que han de ser incorporades abans al Catàleg de Productes Sanitaris, no Sanitaris i Farmacèutics.
Una vegada incorporada una família de productes a un procediment de contractació centralitzada, els centres dependents de la Conselleria de Sanitat i de l'Agència Valenciana de Salut només poden adquirir-ne a les empreses adjudicatàries en estos procediments i a través del sistema d'informació per a la gestió logística i econòmica que s'establisca.
No obstant això, els centres poden sol·licitar a la Comissió de Compres, a través del Servici d'Aprovisionament, la inclusió de nous productes en una família, per mitjà d'una memòria que valore la conveniència d'eixa inclusió i una descripció de les característiques del producte a què es referisca.
Excepcionalment, la Comissió de Compres pot decidir incloure un producte concret en procediments de contractació centralitzada sense que la família respectiva estiga inclosa.
Per al cas de la contractació de servicis, la Comissió de Compres n'ha de decidir en cada cas la inclusió en procediments de contractació centralitzada.
Article 9. Contractes de la Central de Compres
1. Els contractes de la Central de Compres per a l'adquisició de productes i servicis de forma centralitzada són els previstos en la legislació de contractació pública.
2. Per al cas d'adquisició de productes, siga quin siga el procediment de contractació, l'adjudicació del contracte s'ha de fer per un preu unitari sobre la base d'un pressupost estimat. La quantia total que s'ha d'adquirir a cada proveïdor s'ha de conéixer al final de la vigència del contracte com a resultat de multiplicar el nombre d'unitats base servides pel preu efectivament aplicat a cada comanda.
3. Els expedients de contractació centralitzada tenen com a destinació tots els centres dependents de la Conselleria de Sanitat i de l'Agència València de Salut, en una tramitació única i comuna per a tots els centres, amb clàusules administratives particulars i prescripcions tècniques comunes.
4. Per a la contractació de servicis de forma centralitzada, la selecció dels adjudicataris ha d'anar unida en tots els casos als centres gestors que hagen de ser receptors dels servicis i, per tant, amb un pressupost estimat en l'adjudicació, de forma individual per a cada centre gestor.
5. Les previsions de consum que figuren en els expedients de contractació s'han de fer d'acord amb les necessitats dels centres receptors i a càrrec dels pressupostos respectius.
6. D'acord amb l'Orde de 18 de gener de 2006, que fa delegacions en matèria econòmica i pressupostària, l'òrgan de contractació per als procediments de contractació centralitzada és, en tots els casos, el director general de Recursos Econòmics, i la comissió de compres establida en esta orde actua com a mesa de contractació.
Article 10. Gestió de les comandes a través de la Central de Compres
La gestió de comandes, referida a expedients d'adquisició tant centralitzada com descentralitzada ha de dur-se a terme a través del sistema d'informació per a la gestió logística i econòmica que s'establisca.
Article 11. Gestió pressupostària dels contractes de la Central de Compres
Sobre la base de les condicions establides en el plec de clàusules administratives particulars i les que s'establisquen en el plec de prescripcions tècniques elaborat per a cada tipus de productes, l'import del contracte es determina aplicant els preus vigents en cada període al nombre d'unitats que finalment subministre cada adjudicatari.
Per a l'adquisició de productes de forma centralitzada, el Servici d'Aprovisionament ha de sol·licitar, a cada centre que n'use, la confecció de la proposta de document comptable RA corresponent per un import proporcional a la participació en el consum total dels productes de què es tracte, fins a sumar amb els documents comptables de tots els centres una quantitat inicial sobre la qual es pot començar el procés de compra.
Quan cada centre rep el producte, ha de pagar cada factura basant-se en el preu aplicat en cada comanda, per mitjà de la confecció d'una proposta de document comptable RA/ i ADOK simultanis (opció «RA/…» de la comptabilitat pressupostària). En el cas que l'import subministrat arribe a superar l'import consignat en el document comptable RA inicial, el centre ha d'elaborar propostes de documents comptables RA successives per a donar cobertura al pagament posterior de les factures.
La gestió pressupostària de les adquisicions que facen els organismes adherits es du a terme de la manera prevista en les normes reguladores que s'apliquen.
Les comandes que faça cada centre a la Unitat Central Logística han de trobar-se cobertes per la consignació pressupostària corresponent del centre. És responsabilitat del centre la tramitació de comandes en cas contrari.
CAPÍTOL III
El Catàleg de Productes Sanitaris, no Sanitaris
i Productes Farmacèutics
Article 12. Objecte i finalitat
El Catàleg de Productes Sanitaris, no Sanitaris i Productes Farmacèutics respon a la necessitat de comptar amb una ferramenta única que permeta identificar i catalogar de forma progressiva els grups, subgrups, famílies i subfamílies d'articles que usen els centres gestors dependents de la Conselleria de Sanitat i de l'Agència Valenciana de Salut, i compta amb un reposador únic d'informació, que és manté i s'actualitza permanentment.
Article 13. Efecte
El catàleg és d'ús obligat amb caràcter general i, en especial, per a identificar els productes que s'adquirisquen o siguen objecte de qualsevol tipus de transacció pels centres dependents de la Conselleria de Sanitat i de l'Agència Valenciana de Salut.
Els proveïdors que vulguen concórrer com a licitadors als procediments de contractació convocats tant per la Central de Compres com pels centres dependents de la Conselleria de Sanitat i de l'Agència Valenciana de Salut, han d'estar donats d'alta en el catàleg.
No es deriva cap avantatge competitiu de la inclusió voluntària o preceptiva en el catàleg, coincidisca o no amb períodes de licitació,.
Article 14. Abast dels articles inclosos en el catàleg
Els articles que conformen el Catàleg de Productes Sanitaris, no Sanitaris i Farmacèutics, classificats en grups, subgrups, famílies i subfamílies, són exclusivament els que haja determinat la Comissió de Compres de la Central de Compres de Béns i Servicis.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Única
Queden derogades qualssevol altres disposicions del mateix rang o d'un rang inferior que s'oposen al que disposa esta orde, en particular, l'Orde de 19 de gener de 1996, de la Conselleria de Sanitat i Consum, per la qual regula l'organització i funcionament de la Central de Compres de Béns i Servicis per a tots els centres que en depenen, així com les posteriors ordes que la modifiquen i el reglament intern de funcionament de la Comissió de Compres de 2 de juliol de 1996.
DISPOSICIONS FINALS
Primera. Autorització per al desplegament i aplicació
S'autoritza el director general de Recursos Econòmics perquè dicte totes les disposicions que siguen necessàries per al desplegament i aplicació d'esta orde.
Segona. Entrada en vigor
Esta orde entra en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.
València, 7 de febrer de 2011
El conseller de Sanitat,
MANUEL CERVERA TAULET

linea
Mapa web