DECRET 20/2023, de 3 de març, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament d'organització i funcionament de l'Institut Valencià d'Art Modern. [2023/2359]
(DOGV núm. 9548 de 07.03.2023) Ref. Base de dades 002339/2023
-
Anàlisi jurídica
Data d'entrada en vigor: 08.03.2023 Aquesta disposició afecta: Deroga: -
Anàlisi documental
Origen de disposició: Conselleria d'Educació, Cultura i Esport Grup temàtic: Legislació Matèries: Organització de l'administració Descriptors: Temàtics: administració regional, organització administrativa , IVAM, monografies
DECRET 20/2023, de 3 de març, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament d'organització i funcionament de l'Institut Valencià d'Art Modern. [2023/2359]
PREÀMBUL
De conformitat amb el que sestableix en larticle 148.1.17 de la Constitució, així com en larticle 49.1.4 de lEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana, la Generalitat té competència exclusiva en matèria de cultura.
En exercici de les facultats dautoorganització autonòmica, es va promulgar la Llei 9/1986, de 30 de desembre, de la Generalitat, per mitjà de la qual es va crear lInstitut Valencià dArt Modern (dara en avant, IVAM), que presta una especial atenció a la producció artística valenciana i impulsa la seua difusió, al mateix temps que estimula i valora la sensibilitat de la nostra societat per lart modern realitzat fora de la nostra comunitat. Així mateix, la Generalitat, basant-se en la competència que li atribueix larticle 49.1.4, va promulgar la Llei 4/1998, d11 de juny, del patrimoni cultural valencià, el títol IV de la qual està dedicat als museus i a les col·leccions museogràfiques permanents.
LIVAM es va convertir des del seu inici en complir els seus objectius fundacionals en un fòrum multidisciplinari dart modern, de generació de coneixement i debat en lesfera pública. LIVAM va arribar a ser, per les seues propostes artístiques innovadores, el vaixell almirall de les institucions de la Comunitat Valenciana i de la seua política cultural, que el va situar en lavantguarda de lescena artística internacional. Lexperiència en la seua gestió va posar de manifest, també, en els últims anys la necessitat dassegurar els controls ètics, de transparència i de bones pràctiques, imprescindibles per a recuperar la seua rellevància artística i rellançar la seua imatge i accions a escala internacional.
La història del museu evidencia una constant voluntat de modernització i compromís amb la creació contemporània.
En els últims anys, des de la gestió de lIVAM sha advertit la necessitat descometre una profunda modernització del règim de la institució i la necessitat dimplementar nous valors emergents de controls sobre bones pràctiques, ètica i transparència, que permeta adequar el seu sistema dorganització i gestió a les exigències pròpies del dinamisme dun museu dart modern i contemporani. Laprovació del seu Reglament dorganització i funcionament per Decret 27/2015, de 27 de febrer, del Consell, va iniciar la transformació del museu per a adaptar-lo als nous temps i a les noves necessitats de gestió de les institucions culturals, així com a tota la normativa autonòmica del sector públic valencià.
Igualment, havent transcorregut més de trenta anys des de laprovació de la Llei de creació de lIVAM, amb lobjectiu dactualitzar el seu règim legal, jurídic i els seus òrgans rectors i a fi de facilitar una especial agilitat de gestió, així com una estreta i activa col·laboració entre els diversos agents socials a través de la reforma de les competències dels òrgans rectors, es va promulgar la Llei 1/2018, de 9 de febrer, de la Generalitat, reguladora de lInstitut Valencià dArt Modern, que articula el seu règim jurídic vigent.
La disposició final segona daquesta faculta el Consell per a dictar quantes disposicions siguen necessàries per al desenvolupament i lexecució daquesta llei i estableix lobligació daprovar el nou reglament orgànic i funcional de lIVAM.
En virtut daquesta i per a completar la regulació legal de lIVAM resulta necessari i procedent laprovació del present desenvolupament reglamentari per decret del Consell, en el qual sestablisca el funcionament de lentitat de dret públic, adaptant-lo a les funcions, règim, organització i funcionament que li fixa la seua vigent llei reguladora. Aquest desenvolupament es trobava previst en el Pla Normatiu de la Generalitat per a 2021 aprovat per lAcord del Consell de 29 de desembre de 2020 amb lepígraf 37 «Modificació Reglament dorganització i funcionament de lInstitut Valencià dArt Modern».
El text està integrat per un article únic, una disposició addicional, una disposició derogatòria i dues disposicions finals. En larticle únic saprova el Reglament dorganització i funcionament de lIVAM que sincorpora com a annex al decret.
Aquesta norma sarticula sobre els principis de bona regulació: necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència previstos en larticle 129 de la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. En virtut dels principis de necessitat i eficàcia, es compleix el mandat establit en la Llei 1/2018, reguladora de lIVAM, que regula de manera detallada el règim dorganització i funcionament.
Respecte al principi de proporcionalitat, aquest decret conté el desenvolupament de les previsions contingudes en la referida Llei 1/2018, el qual resulta necessari i és linstrument previst per a regular el correcte funcionament de lentitat, complint-se alhora el principi de seguretat jurídica en desenvolupar els preceptes continguts en la dita norma.
En aplicació del principi de transparència, shan definit els objectius daquesta norma i es garanteix la transparència en totes les activitats administratives i compliment de les obligacions de bon govern per part dels responsables públics de lIVAM. Ateses les previsions establides en la Llei 1/2022, de 13 dabril, de transparència i bon govern de la Comunitat Valenciana, es preveu que lIVAM disposarà dun portal web, en el qual es publicarà informació actualitzada sobre lactivitat de lentitat, que serà un portal públic la informació del qual estarà disponible per a la ciutadania.
Finalment, en aplicació del principi deficiència, aquest decret no comporta cap mena de càrregues administratives innecessàries, i suposa una racionalització de la gestió dels recursos públics destinats a la realització dactivitats prestacionals i de foment destinades al desenvolupament de les polítiques públiques de ladministració de la Generalitat.
Per tot això, a proposta de la persona titular de la Conselleria dEducació, Cultura i Esport, de conformitat amb larticle 28 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, i amb larticle 6.5 de la Llei 1/2018, de 9 de febrer, reguladora de lInstitut Valencià dArt Modern, havent emés el seu informe preceptiu, entre altres, el Consell Rector de lIVAM, oït el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, i prèvia deliberació del Consell, en la reunió celebrada el dia 3 de març de 2023,
DECRETE
Article únic. Aprovació del Reglament dorganització i funcionament de lInstitut Valencià dArt Modern
Saprova el reglament dorganització i funcionament de lentitat de dret públic Institut Valencià dArt Modern, el text del qual figura com a annex del present decret del Consell.
DISPOSICIÓ ADDICIONAL
Única. Clàusula de no increment de la despesa pública
Laplicació i el desenvolupament daquest decret del Consell no podrà suposar un increment de la despesa en el pressupost de la Generalitat. A aquest efecte, i pel que fa a les despeses de personal, les adaptacions que puguen realitzar-se, en el marc de la implantació de lestructura organitzativa de lentitat, no podran suposar increment de cap cost.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Única. Derogació normativa
Queden derogades quantes disposicions digual o inferior rang soposen al que sestableix en el present decret del Consell i, en particular, el Decret 27/2015, de 27 de febrer, del Consell, pel qual saprova el Reglament dorganització i funcionament de lInstitut Valencià dArt Modern.
DISPOSICIONS FINALS
Primera. Habilitació
Es faculta la persona titular de la conselleria competent en matèria de cultura per a adoptar les mesures necessàries i dictar quantes disposicions exigisca laplicació i lexecució daquest decret del Consell, en làmbit de la seua competència.
Segona. Entrada en vigor
El present decret del Consell entrarà en vigor lendemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
Castelló de la Plana, 3 de març de 2023
El president de la Generalitat,
XIMO PUIG I FERRER
La consellera dEducació, Cultura i Esport,
RAQUEL TAMARIT IRANZO
ANNEX
Reglament dorganització i funcionament
de lInstitut Valencià dArt Modern
Capítol I. Disposicions generals.
Article 1. Naturalesa i règim jurídic
Article 2. Objecte propi i funcions
Capítol II. Organització.
Secció primera. Òrgans rectors.
Article 3. Òrgans rectors
Article 4. La Presidència de lInstitut Valencià dArt Modern
Article 5. Composició del Consell Rector de lInstitut Valencià dArt Modern
Article 6. Règim de funcionament del Consell Rector de lInstitut Valencià dArt Modern
Article 7. Atribucions del Consell Rector de lInstitut Valencià dArt Modern
Article 8. Consell Assessor de lInstitut Valencià dArt Modern
Article 9. Composició del Consell Assessor de lInstitut Valencià dArt Modern
Article 10. Règim de funcionament del Consell Assessor de lInstitut Valencià dArt Modern
Article 11. La Direcció i la Gerència de lInstitut Valencià dArt Modern.
Secció segona. Estructura orgànica.
Article 12. Estructura orgànica
Article 13. De la Direcció Adjunta
Article 14. Altres unitats orgàniques i funcionals
Capítol III. Règim de personal.
Article 15. Personal de lInstitut Valencià dArt Modern
Capítol IV. Règim patrimonial.
Article 16. Patrimoni
Article 17. Inventari
Capítol V. Règim de contractació, pressupostari i economicofinancer
Article 18. Règim de contractació
Article 19. Recursos econòmics
Article 20. Ingressos per accés a les col·leccions i cessió despais
Article 21. Participació en consorcis, societats i fundacions
Article 22. Règim pressupostari
Article 23. Control economicofinancer
Article 24. Assistència jurídica
Article 25. Portal web i transparència
CAPÍTOL I
Disposicions generals
Article 1. Naturalesa i règim jurídic
1. LIVAM és una entitat de dret públic de la Generalitat de les previstes en larticle 155 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, dhisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.
2. LIVAM té personalitat jurídica pròpia, autonomia econòmica i administrativa per a la realització dels seus fins i plena capacitat dobrar. Està adscrit a la conselleria amb competències en matèria de cultura i desenvolupa principalment les seues activitats en làmbit de la Comunitat Valenciana.
3. LIVAM es regeix pel que sestableix en la Llei 1/2018, de 9 de febrer, de la Generalitat, reguladora de lIVAM; en la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, dhisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions; en la Llei 1/2013, de 21 de maig, de la Generalitat, de mesures de reestructuració i racionalització del sector públic empresarial i fundacional de la Generalitat; en la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es transposen a lordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014; en el present reglament de funcionament; en laltra normativa específica en matèria de sector públic empresarial, especialment, en el Decret llei 1/2011, de 30 de setembre, del Consell, de mesures urgents de règim economicofinancer del sector públic empresarial i fundacional; i en la Llei 14/2003, de 10 dabril, de patrimoni de la Generalitat Valenciana.
4. Lentitat ajustarà la seua activitat a lordenament jurídic privat, amb les excepcions establides en la llei. En tot cas, subjectarà la seua activitat a les normes de dret públic en aquelles actuacions que suposen lexercici de potestats administratives, en la formació de la voluntat dels seus òrgans, i en els aspectes específicament regulats per la legislació de la Generalitat sobre sector públic i pressupostos.
Article 2. Objecte propi i funcions
1. Constitueix lobjecte propi de lIVAM el desenvolupament de la política cultural de la Generalitat Valenciana pel que concerneix al coneixement, tutela, foment i difusió de lart modern i contemporani.
2. Són funcions pròpies de lIVAM per al compliment dels seus fins les següents:
a) Constituir i custodiar un conjunt de col·leccions museístiques representatives del desenvolupament de lart modern i contemporani, així com totes les funcions museogràfiques associades amb aquesta funció.
b) Organitzar i dur a terme exposicions temporals dart modern i contemporani en les instal·lacions pròpies de lIVAM, així com en aquells espais que, fins i tot no sent de la seua titularitat, es troben sota acords o convenis de cessió.
c) Fomentar i garantir laccés a aquestes del públic i facilitar els seus estudis als investigadors.
d) Organitzar i dur a terme activitats culturals encaminades al coneixement i difusió de lart modern i contemporani.
e) Establir relacions de col·laboració amb museus, universitats, escoles darts i superiors de disseny i institucions culturals, organitzant exposicions temporals i desenvolupant accions conjuntes per al compliment de les seues finalitats, posant laccent principalment en les dàmbit estatal i internacional.
f) Impulsar el coneixement i la difusió de les obres i de la identitat del patrimoni històric adscrit al museu, afavorint el desenvolupament de programes deducació i activitats de divulgació cultural, així com millorant la seua difusió per mitjans digitals.
CAPÍTOL II
Organització
Secció primera. Òrgans rectors
Article 3. Òrgans rectors
Són òrgans rectors de lIVAM els següents:
a) La Presidència
b) El Consell Rector
c) El Consell Assessor
d) La Direcció
e) La Gerència
Article 4. La Presidència de lInstitut Valencià dArt Modern
1. La Presidència de lIVAM, que ho serà també del seu Consell Rector, lostentarà la persona titular de la conselleria amb competència en matèria de cultura.
2. La persona que ocupe la Presidència de lIVAM tindrà les següents atribucions:
a) Ostentar la representació de linstitut, que podrà delegar en la persona titular de la Vicepresidència.
b) Acordar la convocatòria de les sessions ordinàries i extraordinàries i la fixació de lordre del dia del Consell Rector.
c) Presidir i dirigir les deliberacions del Consell Rector.
d) Visar les actes i certificacions dels acords del Consell Rector.
e) Lautorització de la despesa, la disposició del crèdit, el reconeixement dobligacions i lordenació dels pagaments. Aquestes facultats podran desconcentrar-se o delegar-se.
f) Qualssevol altres que li atribuïsca el Consell Rector, excepte les reservades a aquest.
g) Qualssevol altres funcions no atribuïdes expressament a un altre òrgan.
Article 5. Composició del Consell Rector de lInstitut Valencià dArt Modern
1. El Consell Rector és el superior òrgan de govern de lIVAM i li corresponen, amb caràcter general, les facultats de direcció, control i supervisió daquest.
2. A més de la Presidència de lIVAM, formaran part del Consell Rector:
a) La Vicepresidència recaurà en la persona titular de la secretaria autonòmica que ostente les competències en matèria de cultura. Substituirà el titular de la Presidència de lIVAM en casos dabsència, vacant o malaltia.
b) Vocals nats:
1. La persona que ostente la direcció de lIVAM, que sabstindrà del seu dret de vot en aquells temes en els quals es valore la seua gestió.
2. La persona titular de la direcció general amb competències en matèria de museus o patrimoni cultural.
3. La persona titular de la sotssecretaria de la conselleria amb competències en matèria de cultura.
c) Vocals designats:
1. Una persona representant del ministeri amb competències en matèria de cultura.
2. Una persona representant de la conselleria competent en matèria dhisenda i del sector públic instrumental designada pel seu titular i amb el rang mínim de director general.
3. Tres persones vocals designades per la Presidència de lIVAM, a proposta del Consell Valencià de Cultura, entre persones amb vinculació amb el món de lart.
4. Fins a un màxim de cinc persones representants designades per la Presidència de lIVAM, a proposta de la Direcció de lIVAM, entre persones procedents del món de lart i de la cultura, tenint en compte el codi de bones pràctiques en la cultura valenciana, elaborat i publicat per la conselleria amb competències en matèria de cultura, i, subsidiàriament, el codi de bones pràctiques dàmbit estatal i el codi de deontologia de lICOM per als museus.
Aquests vocals exerciran el mandat durant cinc anys i es podran renovar una vegada per un període de la mateixa duració. El seu cessament es produirà al final del seu mandat o anticipadament per renúncia, defunció, incapacitat per a exercir les seues funcions, o incompliment de les bones pràctiques o del codi deontològic als quals es deuen. En aquest últim cas, serà necessari informe previ de la Direcció o Presidència i aprovació de la majoria absoluta del Consell Rector.
Per a lelecció de les vocalies designades saplicarà la presència paritària de dones i homes en compliment de la legislació valenciana en la matèria.
3. La persona que ostente la Secretaria del Consell Rector, que serà designada per aquest dentre el personal laboral que preste els seus serveis en lIVAM, i assistirà a les reunions amb veu, però sense vot. Correspondrà a la Secretaria vetlar per la legalitat formal i material de les actuacions del Consell Rector, certificar les actuacions daquest i garantir que els procediments i regles de constitució i adopció dacords són respectats.
4. A les reunions del Consell Rector assistirà, en tasques dassessorament jurídic, amb veu però sense vot, una persona representant de lAdvocacia de la Generalitat.
5. Assistiran també a les reunions, amb veu però sense vot, la persona titular de la Gerència i la que exercisca lauditoria interna de lIVAM.
6. La pertinença com a membre del Consell Rector no comportarà la percepció de cap retribució econòmica ni compensació, excepte les despeses degudament justificades que lexercici del càrrec els ocasione.
Article 6. Règim de funcionament del Consell Rector de lInstitut Valencià dArt Modern
1. Les deliberacions del Consell Rector seran presidides i dirigides per la Presidència, que comptarà amb vot diriment. Per a la vàlida constitució del Consell Rector, a lefecte de la celebració de sessions, deliberacions i presa dacords, es requerirà lassistència, presencial o a distància en el cas que les condicions de seguretat, privacitat i confidencialitat queden garantides, de la Presidència, la Secretaria o, si és el cas, dels qui els suplisquen, i la de la meitat, almenys, dels seus membres. Els acords es prendran per majoria simple dels assistents.
2. Les sessions ordinàries del Consell Rector se celebraran, almenys, dues vegades a lany. Les reunions extraordinàries se celebraran prèvia convocatòria de la Presidència, o a sol·licitud, almenys, de la tercera part dels seus vocals, de la Direcció o de la Gerència del museu.
3. Les convocatòries hauran de fer-se per escrit i amb un mínim de cinc dies dantelació, excepte casos durgència. La convocatòria urgent haurà de ser notificada amb, almenys, 48 hores dantelació, i serà necessari que aquesta urgència siga ratificada a linici de la sessió per la majoria dels membres. Llevat que no resulte possible, les convocatòries seran remeses als membres del Consell Rector a través de mitjans electrònics, fent constar en aquesta lordre del dia juntament amb la documentació necessària per a la seua deliberació quan siga possible, les condicions en les quals se celebrarà la sessió, el sistema de connexió i, si és el cas, els llocs en què estiguen disponibles els mitjans tècnics necessaris per a assistir i participar en la reunió.
El Consell Rector es podrà constituir, convocar, celebrar les seues sessions, adoptar acords i remetre actes tant de manera presencial com a distància.
En les sessions que celebren a distància, els membres que no es troben en la seu de lIVAM podran participar en la sessió sempre que sassegure per mitjans telemàtics els següents aspectes:
a) La identitat dels membres o persones que els suplisquen.
b) El contingut de les seues manifestacions.
c) La interactivitat i intercomunicació entre les persones membres en temps real i la disponibilitat dels mitjans durant la sessió, així com garantir la seguretat, privacitat i confidencialitat. Si abans de cada sessió no queden prou acreditades aquestes garanties, només serà possible lassistència presencial.
4. La Presidència del Consell Rector podrà convidar a assistir a les sessions daquest amb veu, però sense vot a persones especialistes o expertes, en aquells casos que es considere necessària la seua participació a fi dinformar o assessorar sobre algun aspecte inclòs en lordre del dia.
5. En allò que no es preveja en aquest Decret del Consell sobre el funcionament dels òrgans col·legiats de lIVAM, saplicarà el que sestableix en la normativa de règim jurídic del sector públic vigent quant al règim dels òrgans col·legiats de ladministració de lEstat.
6. En els casos de vacant, absència o malaltia, sestableix el següent règim de suplència:
a) La Vicepresidència, en la persona titular de la sotssecretaria de la conselleria amb competències en matèria de cultura.
b) Els vocals institucionals seran suplits dacord amb el que sestableix en la normativa de lentitat a la qual representen.
c) La Secretaria, en la persona que designe el Consell Rector dentre el personal laboral de lIVAM.
7. Qualsevol membre podrà delegar el seu dret en un altre integrant daquest. La delegació haurà de constar per escrit i notificar-se a la presidenta o president de lòrgan en el moment de la constitució de la sessió. Només sadmetrà una delegació de vot per membre del Consell Rector.
A lefecte destablir el quòrum per a la vàlida constitució de lòrgan, així com les majories per a ladopció dacords, es considerarà present qui hi haja exercit la delegació, i satorgarà eficàcia al vot que lintegrant delegat emeta, si és el cas.
Article 7. Atribucions del Consell Rector de lInstitut Valencià dArt Modern
Correspon al Consell Rector:
a) Aprovar el pla anual dactivitats.
b) Aprovar els estats dexecució del pressupost, la memòria i els comptes anuals de lentitat.
c) Aprovar els avantprojectes de pressupost.
d) Aprovar la compra dobres dart i acceptar donacions i llegats.
e) Informar favorablement sobre la norma dorganització i funcionament de lIVAM, que aprovarà el Consell, així com sobre laprovació o el desenvolupament de lorganització interna de lentitat, conforme al que es disposa en aquesta norma organitzativa.
f) Aprovar la gestió anual realitzada per la Direcció i per la Gerència.
g) Designar els membres del Consell Assessor, a proposta de la Direcció.
h) Autoritzar la subscripció dels convenis i protocols en els quals participe lIVAM, els quals signarà la Presidència. Podrà delegar-se en la Direcció o en la Gerència en virtut daquesta autorització.
i) Aprovar els ingressos de dret privat a proposta de la Gerència.
j) Autoritzar prèviament els contractes per quantia superior a 300.000 euros.
k) Aprovar, a proposta de la Gerència, lorganització funcional i les directrius bàsiques en matèria de recursos humans de lentitat, incloent-hi laprovació de les relacions de llocs de treball i el règim de retribució del personal propi de lentitat, dins de les limitacions legals i pressupostàries, sense perjudici de les competències atribuïdes a altres òrgans de la Generalitat.
l) Determinar anualment, a proposta de la Gerència, les necessitats de recursos humans amb assignació pressupostària, que han de proveir-se mitjançant la incorporació de personal de nou ingrés, per a la seua inclusió en les corresponents convocatòries.
m) Laprovació de les convocatòries de proves dadmissió per a la selecció del personal propi al servei de lentitat i les de provisió dels llocs de treball daquesta, a proposta de la Gerència.
n) Prendre raó de tots els contractes laborals subscrits des de la celebració de lúltim Consell.
Article 8. Consell Assessor de lInstitut Valencià dArt Modern
El Consell Assessor és un òrgan amb funcions consultives, i li correspon informar sobre la programació i adquisició dobres dart, la proposta dacceptació de donacions o cessions a lIVAM, la valoració de les obres a adquirir per compravenda o donació, així com sobre totes aquelles qüestions que li siguen plantejades pel Consell Rector o la Direcció, en relació amb les qüestions artístiques que puguen derivar-se de lactivitat principal de lIVAM.
Article 9. Composició del Consell Assessor de lInstitut Valencià dArt Modern
1. El Consell Assessor estarà format per set membres, inclosa la Presidència i la Secretaria.
2. La Presidència del Consell Assessor, lostentarà la persona que exercisca la Direcció de lIVAM, que sabstindrà del seu dret a vot en aquells temes sobre els quals informe el Consell Assessor i que posteriorment haja de decidir el Consell Rector.
3. La resta dels membres del Consell Assessor seran nomenats pel Consell Rector entre persones procedents del món de lart i de la cultura, tenint en compte el codi de bones pràctiques en la cultura valenciana, elaborat i publicat per la conselleria amb competències en matèria de cultura, i, subsidiàriament, el codi de bones pràctiques dàmbit estatal i el codi de deontologia de lICOM per als museus:
a) Un membre a proposta de la conselleria competent en làmbit de la cultura,
b) un membre a proposta de les universitats públiques valencianes,
c) un membre a proposta del Consell Valencià de Cultura i
d) dos membres a proposta dentitats de reconegut prestigi i trajectòria en el món de lart.
4. La Secretaria serà nomenada entre el personal laboral que preste els serveis en lIVAM i assistirà a les reunions amb veu, però sense vot.
5. Els membres exerciran el seu mandat durant cinc anys, i es podrà renovar aquest fins a una vegada per un període digual duració. El cessament es produirà al final del mandat o anticipadament per renúncia, defunció, incapacitat per a exercir les seues funcions, o incompliment de les bones pràctiques o del codi deontològic als quals es deuen. En aquest últim cas, serà necessari informe previ de la Direcció o Presidència i aprovació de la majoria absoluta del Consell Rector.
Per a lelecció dels vocals designats, saplicarà la llei digualtat entre dones i homes, de la Generalitat, i també es tindrà en compte la vertebració i cohesió del territori.
6. En els casos de vacant, absència o malaltia, sestableix el següent règim de suplències: la Presidència, en qualsevol dels membres del Consell Assessor, i la Secretaria, en el personal laboral que preste els seus serveis en lIVAM.
Article 10. Règim de funcionament del Consell Assessor de lInstitut Valencià dArt Modern
1. Les deliberacions del Consell Assessor seran presidides i dirigides per la Presidència, que comptarà amb vot diriment, sense perjudici del seu deure dabstenció. Per a la vàlida constitució del Consell Assessor, a lefecte de la celebració de sessions, deliberacions i presa dacords, es requerirà lassistència, presencial o a distància, de la persona que ostente la Presidència i Secretaria del Consell Assessor o de les persones que els suplisquen, i la de la meitat, almenys, dels seus membres.
2. Els acords es prendran per majoria simple de les persones assistents. Les sessions ordinàries del Consell Assessor se celebraran, almenys, una vegada a lany. Les reunions extraordinàries se celebraran prèvia convocatòria de la Presidència del Consell o a sol·licitud, almenys, de la tercera part de les seues vocalies.
3. Les convocatòries hauran de fer-se per escrit i amb un mínim de cinc dies dantelació, excepte casos durgència. La convocatòria urgent haurà de ser notificada amb, almenys, 48 hores dantelació, i serà necessari que aquesta urgència siga ratificada a linici de la sessió per la majoria dels membres.
Llevat que no resulte possible, les convocatòries seran remeses a les persones membres del Consell Assessor a través de mitjans electrònics, fent constar en aquesta lordre del dia, les condicions en les quals se celebrarà la sessió, el sistema de connexió i, si és el cas, els llocs en què estiguen disponibles els mitjans tècnics necessaris per a assistir i participar en la reunió. Quan siga possible, també es remetrà la documentació necessària per a les deliberacions.
4. El Consell Assessor es podrà constituir, convocar, celebrar les seues sessions, adoptar acords i remetre actes tant de manera presencial com a distància.
En les sessions que celebren a distància, les persones membres que no es troben en la seu de lIVAM podran participar en la sessió sempre que sassegure per mitjans electrònics (correu electrònic, audioconferències, videoconferències, els telefònics i audiovisuals) els següents aspectes:
a) La identitat dels membres o persones que els suplisquen.
b) El contingut de les seues manifestacions.
c) El moment en què aquestes es produeixen.
d) La interactivitat i intercomunicació entre les persones membres en temps real i la disponibilitat dels mitjans durant la sessió, així com garantir la seguretat, privacitat i confidencialitat. Si abans de cada sessió no queden prou acreditades aquestes garanties, només serà possible lassistència presencial.
5. La Presidència del Consell Assessor podrà convidar a assistir a les sessions daquest a persones especialistes o expertes, en aquells casos que es considere necessària la seua participació a fi dinformar o assessorar sobre algun aspecte inclòs en lordre del dia.
En allò que no es preveja en aquest Decret del Consell sobre el funcionament dels òrgans col·legiats de lIVAM, saplicarà el que sestableix en la Llei de règim jurídic del sector públic vigent quant al règim dels òrgans col·legiats de ladministració de lEstat.
6. La pertinença com a membre del Consell Assessor no comportarà la percepció de cap retribució econòmica ni compensació, excepte les despeses degudament justificades que lexercici del càrrec els ocasione.
7. Qualsevol membre podrà delegar el seu dret en un altre integrant daquest. La delegació haurà de constar per escrit i notificar-se a la presidenta o president de lòrgan en el moment de la constitució de la sessió. Només sadmetrà una delegació de vot per membre del Consell Assessor.
A lefecte destablir el quòrum per a la vàlida constitució de lòrgan, així com les majories per a ladopció dacords, es considerarà present qui hi haja exercit la delegació, i satorgarà eficàcia al vot que lintegrant delegat emeta, si és el cas.
Article 11. La Direcció i la Gerència de lInstitut Valencià dArt Modern
1. La Direcció serà nomenada i cessada per decret del Consell, a proposta de la persona titular de la conselleria amb competències en matèria de cultura, oït el Consell Rector.
La selecció atendrà principis de mèrit i capacitat i criteris didoneïtat. Es durà a terme mitjançant procediments que garantisquen la publicitat i concurrència, tenint en compte el codi de bones pràctiques en la cultura valenciana, elaborat i publicat per la conselleria amb competències en matèria de cultura.
Correspondrà a la Direcció de lIVAM la gestió ordinària de linstitut. En concret, li correspondran les següents funcions:
a) La direcció artística de linstitut de conformitat amb els acords del Consell Rector.
b) Lexecució dels acords del Consell Rector i del Consell Assessor.
c) La preparació del pla anual dactivitats i la presentació de la memòria anual.
d) Dacord amb els termes establits en la normativa de patrimoni cultural valencià, laprovació de leixida temporal, siga quina siga la destinació, de les obres artístiques que siguen titularitat de lIVAM fora de les instal·lacions del museu.
e) Lacceptació dels depòsits dobres artístiques duna altra titularitat al museu. La Direcció informarà el Consell Rector daquestes actuacions en el ple següent a adoptar-les.
f) El manteniment de les relacions protocol·làries i institucionals del museu, sense perjudici de les competències del president.
g) Totes les altres que el Consell Rector o la Presidència li encomane o delegue.
2. La Gerència serà nomenada i cessada per decret del Consell, a proposta de la persona titular de la conselleria amb competències en matèria de cultura.
La selecció atendrà principis de mèrit i capacitat i criteris didoneïtat. Es durà a terme mitjançant procediments que garantisquen la publicitat i concurrència, tenint en compte el codi de bon govern.
A la Gerència li correspondran les següents funcions:
a) La direcció economicoadministrativa de linstitut de conformitat amb els acords del Consell Rector.
b) Lexecució dels acords del Consell Rector i del Consell Assessor.
c) La direcció del personal de lens i la seua gestió. Aquesta competència inclou la negociació col·lectiva, la proposta de la relació de llocs de treball i de lorganigrama i de loferta docupació pública. Proposar al Consell Rector els criteris que han de regir el desenvolupament dels processos selectius de personal laboral propi de lentitat. Lexecució dels processos selectius, així com la contractació i acomiadament del personal laboral propi de lentitat.
d) Lexecució de les facultats, com a òrgan de contractació, ordinàries de lentitat en els contractes, sense perjudici de les autoritzacions preceptives i el deure de subministrament de la informació previstos en la normativa aplicable.
e) La preparació de lavantprojecte de pressupost i la presentació davant el Consell Rector per a la seua aprovació. La formulació dels comptes anuals comprensius del balanç de situació compte de pèrdues i guanys, memòria i informe de gestió perquè els aprove el Consell Rector. Ladministració dels ingressos de linstitut i la política de mecenatge. Lautorització de les modificacions pressupostàries que li corresponguen, dacord amb els termes previstos en la normativa vigent dhisenda pública i pressupostos.
f) La política de responsabilitat social, transparència i sostenibilitat.
g) La seguretat i el control administratiu dels béns i valors constitutius del patrimoni de lens.
h) La resolució daquelles reclamacions que puguen plantejar-se en matèria de responsabilitat patrimonial. La resolució de recursos administratius de reposició i extraordinari de revisió, quan siga procedent dins del seu àmbit de competència.
i) Totes les altres que el Consell Rector, la Presidència o la Direcció li encomane o delegue.
Secció segona. Estructura orgànica
Article 12. Estructura orgànica
De la Direcció depenen directament:
La Gerència
La Direcció Adjunta
Article 13. De la Direcció Adjunta
Correspon a la Direcció Adjunta:
a) Supervisar les tasques i coordinar les relacions entre els departaments tecnicoartístics.
b) Impulsar lagenda investigadora, així com la biblioteca i el Centre de Documentació de lIVAM.
c) Desenvolupar una estratègia de mediació per a lentitat entre els referits departaments.
d) Substituir la Direcció en els àmbits artístics i tècnics relacionats amb les funcions descrites.
e) Qualsevol altra daquesta índole que li encomane la Direcció.
Article 14. Altres unitats orgàniques i funcionals
El Consell Rector, a proposta de la Gerència, mitjançant aprovació anual de la relació de llocs de treball de lIVAM, determinarà la resta dels departaments o unitats en els quals sestructura lIVAM i les funcions atribuïdes a cadascun dells, en el marc dels objectius i plans dactuació de lIVAM, sense perjudici dels que establisquen les conselleries competents en matèria de cultura, dhisenda i de sector públic empresarial.
CAPÍTOL III
Règim de personal
Article 15. Personal de lInstitut Valencià dArt Modern
1. El personal propi de lIVAM tindrà la consideració de personal laboral i es regirà pel dret laboral, i en concret per les normes convencionalment aplicables, les normes sobre règim del sector públic administratiu, les disposicions de les successives lleis de pressupostos i, a més, li seran aplicables les previsions del Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 doctubre, pel qual saprova el text refós de la Llei de lEstatut dels Treballadors, del Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 doctubre, pel qual saprova el text refós de la Llei de lEstatut Bàsic de lEmpleat públic, i de la legislació de la funció pública valenciana, sense perjudici que es puguen adscriure funcionaris públics en els termes i les condicions previstos en la normativa en vigor.
2. La selecció del personal de lIVAM es realitzarà sobre la base dels principis digualtat, mèrit, capacitat i pública concurrència, realitzada mitjançant convocatòria publicada en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, de conformitat amb les previsions recollides en el conveni col·lectiu aplicable, el Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 doctubre, pel qual saprova el text refós de la Llei de lEstatut Bàsic de lEmpleat Públic, i en la normativa de la funció pública valenciana.
3. Anualment, es publicarà en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana la relació de llocs de treball de lentitat.
4. El règim retributiu del personal laboral de lentitat sajustarà a les previsions contingudes en les successives lleis de pressupostos de la Generalitat.
5. El personal al servei de lIVAM estarà subjecte al règim dincompatibilitats establit, amb caràcter general, per al personal al servei de les administracions públiques.
6. LIVAM podrà comptar amb personal directiu en els termes i condicions establits en el Decret 95/2016, de 29 de juliol, del Consell, de regulació, limitació i transparència del règim del personal directiu del sector públic instrumental de la Generalitat, o normativa que el substituïsca.
7. LIVAM es troba adherit al II Conveni Col·lectiu del personal laboral al servei de ladministració autonòmica.
CAPÍTOL IV
Règim patrimonial
Article 16. Patrimoni
1. La col·lecció de lIVAM està constituïda pel conjunt dobres artístiques creades al llarg dels segles XX i XXI que li pertanyen, o que puguen incorporar-se en el futur mitjançant adquisicions, donacions, llegats o depòsits dentitats o persones públiques i privades. Les obres propietat de lIVAM tenen la condició de béns de domini públic afectes al servei de la cultura i de leducació.
2. Tot el patrimoni de lIVAM tindrà la consideració de domini públic de la Generalitat, com a patrimoni afecte a un servei públic.
3. LIVAM podrà adquirir tota classe de béns i drets a títol onerós i gratuït, posseir i arrendar béns i drets de qualsevol classe, per qualsevol de les maneres admeses en dret, i sentendrà implícita lafectació als fins de lIVAM en aprovar-se ladquisició daquests.
Les competències relatives a ladquisició a títol onerós de béns immobles, així com per a subscriure contractes en matèria darrendament, corresponen al Consell Rector.
4. Existirà un inventari actualitzat de tot el patrimoni de lIVAM.
Article 17. Inventari
LIVAM formarà i mantindrà actualitzat el seu inventari de béns i drets, tant propis com adscrits, amb excepció dels de caràcter fungible, en la forma establida en la Llei 14/2003, de 10 dabril, de patrimoni de la Generalitat Valenciana. Linventari es revisarà anualment prenent el 31 de desembre com a data de referència i se sotmetrà a laprovació del Consell Rector.
CAPÍTOL V
Règim de contractació, pressupostari i economicofinancer
Article 18. Règim de contractació
Als efectes previstos en la legislació vigent en matèria de contractació del sector públic, lentitat tindrà la consideració dadministració pública, i en conseqüència els seus contractes se subjectaran a les previsions normatives per a aquest tipus dens.
Article 19. Recursos econòmics
1. Per a complir els seus fins i exercir les seues funcions pròpies, lIVAM disposarà dels següents recursos:
a) Les consignacions previstes en els pressupostos generals de la Generalitat Valenciana.
b) Els béns mobles o immobles i les instal·lacions que per al compliment dels seus fins li siguen adscrits per la Generalitat Valenciana o qualsevol altra administració pública, i aquells que formen part del seu patrimoni.
c) Els productes i les rendes del seu patrimoni.
d) Les subvencions que li siguen concedides i les donacions, llegats i aportacions realitzades per institucions, entitats o particulars.
e) Els ingressos que sobtinguen per les seues activitats de gestió i explotació, així com dels serveis que es puguen realitzar.
f) Els ingressos rebuts de persones físiques o jurídiques a conseqüència del patrocini o dactivitats de mecenatge.
g) Qualssevol altres recursos que se li pogueren atribuir.
2. El Consell Rector de lIVAM i la Gerència realitzaran una labor activa de captació de recursos propis, especialment els derivats de lexercici de lactivitat de lIVAM, les aportacions a títol gratuït dentitats privades i de particulars i dels ingressos rebuts a conseqüència del patrocini i mecenatge.
Article 20. Ingressos per accés a les col·leccions i cessió despais
1. LIVAM podrà percebre ingressos procedents de laccés i visita a les col·leccions exhibides en els immobles que integren el seu patrimoni.
2. Els ingressos procedents de la utilització despais dels immobles, propis o adscrits, que estiguen qualificats com a demanials, així com les contraprestacions resultants de la utilització privativa o laprofitament especial de béns mobles de domini públic, tenen la naturalesa de taxa i es regulen en la normativa pròpia de taxes de la Generalitat. Lestabliment o modificació de la seua quantia es farà de conformitat amb la citada normativa, a iniciativa de lIVAM.
3. La gestió i recaptació dels preus i de les taxes les realitzarà lIVAM, i els ingressarà en el seu patrimoni.
4. Els ingressos de dret privat seran aprovats pel Consell Rector, a proposta de la Gerència.
Article 21. Participació en consorcis, societats i fundacions
La participació de lIVAM en consorcis, societats i fundacions haurà de coincidir amb els fins propis i ser autoritzada pel Consell de la Generalitat, prèvia aprovació del Consell Rector. Tot això sense perjudici del que es disposa en la disposició addicional setzena de la Llei 1/2013, de 21 de maig, de Generalitat, de mesures de reestructuració i racionalització del sector públic empresarial i fundacional de la Generalitat. En cap cas aquesta participació podrà suposar la creació de cap ens.
Article 22. Règim pressupostari
1. El règim pressupostari de lentitat sajustarà al que sestableix per a les entitats de dret públic en la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, dhisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions i a les previsions de les lleis de pressupostos de la Generalitat.
2. Seguint els criteris artístics i de programació de la Direcció, lavantprojecte de pressupost serà presentat per la Gerència per a la seua aprovació pel Consell de Rector i es remetrà a la conselleria competent en matèria de cultura, per a la seua posterior elevació a la conselleria competent en matèria dhisenda, a lefecte de la seua integració en el pressupost de la Generalitat, i això sense perjudici de les competències assignades a la conselleria competent en matèria de sector públic.
Article 23. Control economicofinancer
1. El control financer de lentitat sefectuarà dacord amb el que estableix la llei 1/2015 de 6 de febrer, de la generalitat, dhisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, sense perjudici de la possibilitat que sadopten les mesures addicionals de control previstes en el Decret llei 1/2011, de 30 de setembre, del consell, de mesures urgents de règim economicofinancer del sector públic empresarial i fundacional.
2. La comptabilitat sajustarà a les normes aplicables a les entitats de dret públic de la Generalitat en aquesta normativa.
3. Lentitat se sotmetrà a la supervisió i control economicofinancer previst en la normativa vigent en matèria del sector públic de la Generalitat. A tals efectes haurà daportar i subministrar quanta documentació i informació li siga requerida per la Conselleria competent en matèria de sector públic de la Generalitat.
4. De conformitat amb la disposició addicional desena de la Llei 1/2013, de 21 de maig, de la Generalitat, de mesures de reestructuració i racionalització del sector públic empresarial i fundacional de la Generalitat, lentitat comptarà amb un auditor intern o una auditora interna, amb les funcions establides en larticle 9 del Decret llei 1/2011, que exercirà les seues funcions amb independència en el si de lens, i informarà el Consell Rector.
Tot el personal de lentitat estarà obligat a col·laborar amb lauditor intern o lauditora interna i a subministrar-li tota la informació que li sol·licite. En cas de discrepància amb els seus informes, la Direcció elevarà les seues al·legacions al Consell Rector.
Article 24. Assistència jurídica
Lassistència jurídica de lIVAM, consistent en lassessorament jurídic i en la representació i defensa en judici, correspon a lAdvocacia General de la Generalitat en virtut del que es disposa en la Llei 10/2005, de 9 de desembre, de la Generalitat, dassistència jurídica a la Generalitat.
Article 25. Portal web i transparència
1. LIVAM disposarà dun portal web, en el qual es publicarà a més del que sestableix per la Llei 1/2022, de 13 dabril, de transparència i bon govern de la Comunitat Valenciana que siga aplicable a lIVAM, informació actualitzada sobre el pla anual dactuació.
El portal web serà públic, i la informació estarà disponible per a la ciutadania, salvaguardant la confidencialitat derivada del compliment de les lleis de protecció de dades.
2. LIVAM publicarà en el seu portal web, i a més en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, totes les convocatòries de selecció del seu personal fix, així com els resultats daquestes convocatòries. També seran objecte de publicitat pel mateix procediment la convocatòria de constitució de borses de treball.