Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

DECRET 20/2023, de 3 de març, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament d'organització i funcionament de l'Institut Valencià d'Art Modern. [2023/2359]

(DOGV núm. 9548 de 07.03.2023) Ref. Base de dades 002339/2023

DECRET 20/2023, de 3 de març, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament d'organització i funcionament de l'Institut Valencià d'Art Modern. [2023/2359]
PREÀMBUL

De conformitat amb el que s’estableix en l’article 148.1.17 de la Constitució, així com en l’article 49.1.4 de l’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana, la Generalitat té competència exclusiva en matèria de cultura.
En exercici de les facultats d’autoorganització autonòmica, es va promulgar la Llei 9/1986, de 30 de desembre, de la Generalitat, per mitjà de la qual es va crear l’Institut Valencià d’Art Modern (d’ara en avant, IVAM), que presta una especial atenció a la producció artística valenciana i impulsa la seua difusió, al mateix temps que estimula i valora la sensibilitat de la nostra societat per l’art modern realitzat fora de la nostra comunitat. Així mateix, la Generalitat, basant-se en la competència que li atribueix l’article 49.1.4, va promulgar la Llei 4/1998, d’11 de juny, del patrimoni cultural valencià, el títol IV de la qual està dedicat als museus i a les col·leccions museogràfiques permanents.
L’IVAM es va convertir des del seu inici –en complir els seus objectius fundacionals– en un fòrum multidisciplinari d’art modern, de generació de coneixement i debat en l’esfera pública. L’IVAM va arribar a ser, per les seues propostes artístiques innovadores, el vaixell almirall de les institucions de la Comunitat Valenciana i de la seua política cultural, que el va situar en l’avantguarda de l’escena artística internacional. L’experiència en la seua gestió va posar de manifest, també, en els últims anys la necessitat d’assegurar els controls ètics, de transparència i de bones pràctiques, imprescindibles per a recuperar la seua rellevància artística i rellançar la seua imatge i accions a escala internacional.
La història del museu evidencia una constant voluntat de modernització i compromís amb la creació contemporània.
En els últims anys, des de la gestió de l’IVAM s’ha advertit la necessitat d’escometre una profunda modernització del règim de la institució i la necessitat d’implementar nous valors emergents de controls sobre bones pràctiques, ètica i transparència, que permeta adequar el seu sistema d’organització i gestió a les exigències pròpies del dinamisme d’un museu d’art modern i contemporani. L’aprovació del seu Reglament d’organització i funcionament per Decret 27/2015, de 27 de febrer, del Consell, va iniciar la transformació del museu per a adaptar-lo als nous temps i a les noves necessitats de gestió de les institucions culturals, així com a tota la normativa autonòmica del sector públic valencià.

Igualment, havent transcorregut més de trenta anys des de l’aprovació de la Llei de creació de l’IVAM, amb l’objectiu d’actualitzar el seu règim legal, jurídic i els seus òrgans rectors i a fi de facilitar una especial agilitat de gestió, així com una estreta i activa col·laboració entre els diversos agents socials a través de la reforma de les competències dels òrgans rectors, es va promulgar la Llei 1/2018, de 9 de febrer, de la Generalitat, reguladora de l’Institut Valencià d’Art Modern, que articula el seu règim jurídic vigent.
La disposició final segona d’aquesta faculta el Consell per a dictar quantes disposicions siguen necessàries per al desenvolupament i l’execució d’aquesta llei i estableix l’obligació d’aprovar el nou reglament orgànic i funcional de l’IVAM.
En virtut d’aquesta i per a completar la regulació legal de l’IVAM resulta necessari i procedent l’aprovació del present desenvolupament reglamentari per decret del Consell, en el qual s’establisca el funcionament de l’entitat de dret públic, adaptant-lo a les funcions, règim, organització i funcionament que li fixa la seua vigent llei reguladora. Aquest desenvolupament es trobava previst en el Pla Normatiu de la Generalitat per a 2021 aprovat per l’Acord del Consell de 29 de desembre de 2020 amb l’epígraf 37 «Modificació Reglament d’organització i funcionament de l’Institut Valencià d’Art Modern».

El text està integrat per un article únic, una disposició addicional, una disposició derogatòria i dues disposicions finals. En l’article únic s’aprova el Reglament d’organització i funcionament de l’IVAM que s’incorpora com a annex al decret.
Aquesta norma s’articula sobre els principis de bona regulació: necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència previstos en l’article 129 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. En virtut dels principis de necessitat i eficàcia, es compleix el mandat establit en la Llei 1/2018, reguladora de l’IVAM, que regula de manera detallada el règim d’organització i funcionament.
Respecte al principi de proporcionalitat, aquest decret conté el desenvolupament de les previsions contingudes en la referida Llei 1/2018, el qual resulta necessari i és l’instrument previst per a regular el correcte funcionament de l’entitat, complint-se alhora el principi de seguretat jurídica en desenvolupar els preceptes continguts en la dita norma.
En aplicació del principi de transparència, s’han definit els objectius d’aquesta norma i es garanteix la transparència en totes les activitats administratives i compliment de les obligacions de bon govern per part dels responsables públics de l’IVAM. Ateses les previsions establides en la Llei 1/2022, de 13 d’abril, de transparència i bon govern de la Comunitat Valenciana, es preveu que l’IVAM disposarà d’un portal web, en el qual es publicarà informació actualitzada sobre l’activitat de l’entitat, que serà un portal públic la informació del qual estarà disponible per a la ciutadania.
Finalment, en aplicació del principi d’eficiència, aquest decret no comporta cap mena de càrregues administratives innecessàries, i suposa una racionalització de la gestió dels recursos públics destinats a la realització d’activitats prestacionals i de foment destinades al desenvolupament de les polítiques públiques de l’administració de la Generalitat.

Per tot això, a proposta de la persona titular de la Conselleria d’Educació, Cultura i Esport, de conformitat amb l’article 28 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, i amb l’article 6.5 de la Llei 1/2018, de 9 de febrer, reguladora de l’Institut Valencià d’Art Modern, havent emés el seu informe preceptiu, entre altres, el Consell Rector de l’IVAM, oït el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, i prèvia deliberació del Consell, en la reunió celebrada el dia 3 de març de 2023,

DECRETE

Article únic. Aprovació del Reglament d’organització i funcionament de l’Institut Valencià d’Art Modern
S’aprova el reglament d’organització i funcionament de l’entitat de dret públic Institut Valencià d’Art Modern, el text del qual figura com a annex del present decret del Consell.

DISPOSICIÓ ADDICIONAL

Única. Clàusula de no increment de la despesa pública
L’aplicació i el desenvolupament d’aquest decret del Consell no podrà suposar un increment de la despesa en el pressupost de la Generalitat. A aquest efecte, i pel que fa a les despeses de personal, les adaptacions que puguen realitzar-se, en el marc de la implantació de l’estructura organitzativa de l’entitat, no podran suposar increment de cap cost.


DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

Única. Derogació normativa
Queden derogades quantes disposicions d’igual o inferior rang s’oposen al que s’estableix en el present decret del Consell i, en particular, el Decret 27/2015, de 27 de febrer, del Consell, pel qual s’aprova el Reglament d’organització i funcionament de l’Institut Valencià d’Art Modern.

DISPOSICIONS FINALS

Primera. Habilitació
Es faculta la persona titular de la conselleria competent en matèria de cultura per a adoptar les mesures necessàries i dictar quantes disposicions exigisca l’aplicació i l’execució d’aquest decret del Consell, en l’àmbit de la seua competència.
Segona. Entrada en vigor
El present decret del Consell entrarà en vigor l’endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

Castelló de la Plana, 3 de març de 2023

El president de la Generalitat,
XIMO PUIG I FERRER

La consellera d’Educació, Cultura i Esport,
RAQUEL TAMARIT IRANZO


ANNEX
Reglament d’organització i funcionament
de l’Institut Valencià d’Art Modern

Capítol I. Disposicions generals.
Article 1. Naturalesa i règim jurídic
Article 2. Objecte propi i funcions
Capítol II. Organització.
Secció primera. Òrgans rectors.
Article 3. Òrgans rectors
Article 4. La Presidència de l’Institut Valencià d’Art Modern
Article 5. Composició del Consell Rector de l’Institut Valencià d’Art Modern
Article 6. Règim de funcionament del Consell Rector de l’Institut Valencià d’Art Modern
Article 7. Atribucions del Consell Rector de l’Institut Valencià d’Art Modern
Article 8. Consell Assessor de l’Institut Valencià d’Art Modern
Article 9. Composició del Consell Assessor de l’Institut Valencià d’Art Modern
Article 10. Règim de funcionament del Consell Assessor de l’Institut Valencià d’Art Modern
Article 11. La Direcció i la Gerència de l’Institut Valencià d’Art Modern.
Secció segona. Estructura orgànica.
Article 12. Estructura orgànica
Article 13. De la Direcció Adjunta
Article 14. Altres unitats orgàniques i funcionals
Capítol III. Règim de personal.
Article 15. Personal de l’Institut Valencià d’Art Modern
Capítol IV. Règim patrimonial.
Article 16. Patrimoni
Article 17. Inventari
Capítol V. Règim de contractació, pressupostari i economicofinancer
Article 18. Règim de contractació
Article 19. Recursos econòmics
Article 20. Ingressos per accés a les col·leccions i cessió d’espais

Article 21. Participació en consorcis, societats i fundacions
Article 22. Règim pressupostari
Article 23. Control economicofinancer
Article 24. Assistència jurídica
Article 25. Portal web i transparència


CAPÍTOL I
Disposicions generals

Article 1. Naturalesa i règim jurídic
1. L’IVAM és una entitat de dret públic de la Generalitat de les previstes en l’article 155 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d’hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.

2. L’IVAM té personalitat jurídica pròpia, autonomia econòmica i administrativa per a la realització dels seus fins i plena capacitat d’obrar. Està adscrit a la conselleria amb competències en matèria de cultura i desenvolupa principalment les seues activitats en l’àmbit de la Comunitat Valenciana.
3. L’IVAM es regeix pel que s’estableix en la Llei 1/2018, de 9 de febrer, de la Generalitat, reguladora de l’IVAM; en la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d’hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions; en la Llei 1/2013, de 21 de maig, de la Generalitat, de mesures de reestructuració i racionalització del sector públic empresarial i fundacional de la Generalitat; en la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es transposen a l’ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014; en el present reglament de funcionament; en l’altra normativa específica en matèria de sector públic empresarial, especialment, en el Decret llei 1/2011, de 30 de setembre, del Consell, de mesures urgents de règim economicofinancer del sector públic empresarial i fundacional; i en la Llei 14/2003, de 10 d’abril, de patrimoni de la Generalitat Valenciana.

4. L’entitat ajustarà la seua activitat a l’ordenament jurídic privat, amb les excepcions establides en la llei. En tot cas, subjectarà la seua activitat a les normes de dret públic en aquelles actuacions que suposen l’exercici de potestats administratives, en la formació de la voluntat dels seus òrgans, i en els aspectes específicament regulats per la legislació de la Generalitat sobre sector públic i pressupostos.

Article 2. Objecte propi i funcions
1. Constitueix l’objecte propi de l’IVAM el desenvolupament de la política cultural de la Generalitat Valenciana pel que concerneix al coneixement, tutela, foment i difusió de l’art modern i contemporani.
2. Són funcions pròpies de l’IVAM per al compliment dels seus fins les següents:
a) Constituir i custodiar un conjunt de col·leccions museístiques representatives del desenvolupament de l’art modern i contemporani, així com totes les funcions museogràfiques associades amb aquesta funció.
b) Organitzar i dur a terme exposicions temporals d’art modern i contemporani en les instal·lacions pròpies de l’IVAM, així com en aquells espais que, fins i tot no sent de la seua titularitat, es troben sota acords o convenis de cessió.
c) Fomentar i garantir l’accés a aquestes del públic i facilitar els seus estudis als investigadors.
d) Organitzar i dur a terme activitats culturals encaminades al coneixement i difusió de l’art modern i contemporani.
e) Establir relacions de col·laboració amb museus, universitats, escoles d’arts i superiors de disseny i institucions culturals, organitzant exposicions temporals i desenvolupant accions conjuntes per al compliment de les seues finalitats, posant l’accent principalment en les d’àmbit estatal i internacional.
f) Impulsar el coneixement i la difusió de les obres i de la identitat del patrimoni històric adscrit al museu, afavorint el desenvolupament de programes d’educació i activitats de divulgació cultural, així com millorant la seua difusió per mitjans digitals.

CAPÍTOL II
Organització

Secció primera. Òrgans rectors

Article 3. Òrgans rectors
Són òrgans rectors de l’IVAM els següents:
a) La Presidència
b) El Consell Rector
c) El Consell Assessor
d) La Direcció
e) La Gerència

Article 4. La Presidència de l’Institut Valencià d’Art Modern
1. La Presidència de l’IVAM, que ho serà també del seu Consell Rector, l’ostentarà la persona titular de la conselleria amb competència en matèria de cultura.
2. La persona que ocupe la Presidència de l’IVAM tindrà les següents atribucions:
a) Ostentar la representació de l’institut, que podrà delegar en la persona titular de la Vicepresidència.
b) Acordar la convocatòria de les sessions ordinàries i extraordinàries i la fixació de l’ordre del dia del Consell Rector.
c) Presidir i dirigir les deliberacions del Consell Rector.
d) Visar les actes i certificacions dels acords del Consell Rector.

e) L’autorització de la despesa, la disposició del crèdit, el reconeixement d’obligacions i l’ordenació dels pagaments. Aquestes facultats podran desconcentrar-se o delegar-se.
f) Qualssevol altres que li atribuïsca el Consell Rector, excepte les reservades a aquest.
g) Qualssevol altres funcions no atribuïdes expressament a un altre òrgan.

Article 5. Composició del Consell Rector de l’Institut Valencià d’Art Modern
1. El Consell Rector és el superior òrgan de govern de l’IVAM i li corresponen, amb caràcter general, les facultats de direcció, control i supervisió d’aquest.
2. A més de la Presidència de l’IVAM, formaran part del Consell Rector:
a) La Vicepresidència recaurà en la persona titular de la secretaria autonòmica que ostente les competències en matèria de cultura. Substituirà el titular de la Presidència de l’IVAM en casos d’absència, vacant o malaltia.
b) Vocals nats:
1. La persona que ostente la direcció de l’IVAM, que s’abstindrà del seu dret de vot en aquells temes en els quals es valore la seua gestió.
2. La persona titular de la direcció general amb competències en matèria de museus o patrimoni cultural.
3. La persona titular de la sotssecretaria de la conselleria amb competències en matèria de cultura.
c) Vocals designats:
1. Una persona representant del ministeri amb competències en matèria de cultura.
2. Una persona representant de la conselleria competent en matèria d’hisenda i del sector públic instrumental designada pel seu titular i amb el rang mínim de director general.
3. Tres persones vocals designades per la Presidència de l’IVAM, a proposta del Consell Valencià de Cultura, entre persones amb vinculació amb el món de l’art.
4. Fins a un màxim de cinc persones representants designades per la Presidència de l’IVAM, a proposta de la Direcció de l’IVAM, entre persones procedents del món de l’art i de la cultura, tenint en compte el codi de bones pràctiques en la cultura valenciana, elaborat i publicat per la conselleria amb competències en matèria de cultura, i, subsidiàriament, el codi de bones pràctiques d’àmbit estatal i el codi de deontologia de l’ICOM per als museus.
Aquests vocals exerciran el mandat durant cinc anys i es podran renovar una vegada per un període de la mateixa duració. El seu cessament es produirà al final del seu mandat o anticipadament per renúncia, defunció, incapacitat per a exercir les seues funcions, o incompliment de les bones pràctiques o del codi deontològic als quals es deuen. En aquest últim cas, serà necessari informe previ de la Direcció o Presidència i aprovació de la majoria absoluta del Consell Rector.
Per a l’elecció de les vocalies designades s’aplicarà la presència paritària de dones i homes en compliment de la legislació valenciana en la matèria.
3. La persona que ostente la Secretaria del Consell Rector, que serà designada per aquest d’entre el personal laboral que preste els seus serveis en l’IVAM, i assistirà a les reunions amb veu, però sense vot. Correspondrà a la Secretaria vetlar per la legalitat formal i material de les actuacions del Consell Rector, certificar les actuacions d’aquest i garantir que els procediments i regles de constitució i adopció d’acords són respectats.
4. A les reunions del Consell Rector assistirà, en tasques d’assessorament jurídic, amb veu però sense vot, una persona representant de l’Advocacia de la Generalitat.
5. Assistiran també a les reunions, amb veu però sense vot, la persona titular de la Gerència i la que exercisca l’auditoria interna de l’IVAM.
6. La pertinença com a membre del Consell Rector no comportarà la percepció de cap retribució econòmica ni compensació, excepte les despeses degudament justificades que l’exercici del càrrec els ocasione.

Article 6. Règim de funcionament del Consell Rector de l’Institut Valencià d’Art Modern
1. Les deliberacions del Consell Rector seran presidides i dirigides per la Presidència, que comptarà amb vot diriment. Per a la vàlida constitució del Consell Rector, a l’efecte de la celebració de sessions, deliberacions i presa d’acords, es requerirà l’assistència, presencial o a distància en el cas que les condicions de seguretat, privacitat i confidencialitat queden garantides, de la Presidència, la Secretaria o, si és el cas, dels qui els suplisquen, i la de la meitat, almenys, dels seus membres. Els acords es prendran per majoria simple dels assistents.

2. Les sessions ordinàries del Consell Rector se celebraran, almenys, dues vegades a l’any. Les reunions extraordinàries se celebraran prèvia convocatòria de la Presidència, o a sol·licitud, almenys, de la tercera part dels seus vocals, de la Direcció o de la Gerència del museu.
3. Les convocatòries hauran de fer-se per escrit i amb un mínim de cinc dies d’antelació, excepte casos d’urgència. La convocatòria urgent haurà de ser notificada amb, almenys, 48 hores d’antelació, i serà necessari que aquesta urgència siga ratificada a l’inici de la sessió per la majoria dels membres. Llevat que no resulte possible, les convocatòries seran remeses als membres del Consell Rector a través de mitjans electrònics, fent constar en aquesta l’ordre del dia juntament amb la documentació necessària per a la seua deliberació quan siga possible, les condicions en les quals se celebrarà la sessió, el sistema de connexió i, si és el cas, els llocs en què estiguen disponibles els mitjans tècnics necessaris per a assistir i participar en la reunió.
El Consell Rector es podrà constituir, convocar, celebrar les seues sessions, adoptar acords i remetre actes tant de manera presencial com a distància.
En les sessions que celebren a distància, els membres que no es troben en la seu de l’IVAM podran participar en la sessió sempre que s’assegure per mitjans telemàtics els següents aspectes:
a) La identitat dels membres o persones que els suplisquen.
b) El contingut de les seues manifestacions.
c) La interactivitat i intercomunicació entre les persones membres en temps real i la disponibilitat dels mitjans durant la sessió, així com garantir la seguretat, privacitat i confidencialitat. Si abans de cada sessió no queden prou acreditades aquestes garanties, només serà possible l’assistència presencial.
4. La Presidència del Consell Rector podrà convidar a assistir a les sessions d’aquest –amb veu, però sense vot– a persones especialistes o expertes, en aquells casos que es considere necessària la seua participació a fi d’informar o assessorar sobre algun aspecte inclòs en l’ordre del dia.
5. En allò que no es preveja en aquest Decret del Consell sobre el funcionament dels òrgans col·legiats de l’IVAM, s’aplicarà el que s’estableix en la normativa de règim jurídic del sector públic vigent quant al règim dels òrgans col·legiats de l’administració de l’Estat.

6. En els casos de vacant, absència o malaltia, s’estableix el següent règim de suplència:
a) La Vicepresidència, en la persona titular de la sotssecretaria de la conselleria amb competències en matèria de cultura.
b) Els vocals institucionals seran suplits d’acord amb el que s’estableix en la normativa de l’entitat a la qual representen.
c) La Secretaria, en la persona que designe el Consell Rector d’entre el personal laboral de l’IVAM.
7. Qualsevol membre podrà delegar el seu dret en un altre integrant d’aquest. La delegació haurà de constar per escrit i notificar-se a la presidenta o president de l’òrgan en el moment de la constitució de la sessió. Només s’admetrà una delegació de vot per membre del Consell Rector.
A l’efecte d’establir el quòrum per a la vàlida constitució de l’òrgan, així com les majories per a l’adopció d’acords, es considerarà present qui hi haja exercit la delegació, i s’atorgarà eficàcia al vot que l’integrant delegat emeta, si és el cas.

Article 7. Atribucions del Consell Rector de l’Institut Valencià d’Art Modern
Correspon al Consell Rector:
a) Aprovar el pla anual d’activitats.
b) Aprovar els estats d’execució del pressupost, la memòria i els comptes anuals de l’entitat.
c) Aprovar els avantprojectes de pressupost.
d) Aprovar la compra d’obres d’art i acceptar donacions i llegats.

e) Informar favorablement sobre la norma d’organització i funcionament de l’IVAM, que aprovarà el Consell, així com sobre l’aprovació o el desenvolupament de l’organització interna de l’entitat, conforme al que es disposa en aquesta norma organitzativa.
f) Aprovar la gestió anual realitzada per la Direcció i per la Gerència.
g) Designar els membres del Consell Assessor, a proposta de la Direcció.
h) Autoritzar la subscripció dels convenis i protocols en els quals participe l’IVAM, els quals signarà la Presidència. Podrà delegar-se en la Direcció o en la Gerència en virtut d’aquesta autorització.
i) Aprovar els ingressos de dret privat a proposta de la Gerència.

j) Autoritzar prèviament els contractes per quantia superior a 300.000 euros.
k) Aprovar, a proposta de la Gerència, l’organització funcional i les directrius bàsiques en matèria de recursos humans de l’entitat, incloent-hi l’aprovació de les relacions de llocs de treball i el règim de retribució del personal propi de l’entitat, dins de les limitacions legals i pressupostàries, sense perjudici de les competències atribuïdes a altres òrgans de la Generalitat.
l) Determinar anualment, a proposta de la Gerència, les necessitats de recursos humans amb assignació pressupostària, que han de proveir-se mitjançant la incorporació de personal de nou ingrés, per a la seua inclusió en les corresponents convocatòries.
m) L’aprovació de les convocatòries de proves d’admissió per a la selecció del personal propi al servei de l’entitat i les de provisió dels llocs de treball d’aquesta, a proposta de la Gerència.
n) Prendre raó de tots els contractes laborals subscrits des de la celebració de l’últim Consell.

Article 8. Consell Assessor de l’Institut Valencià d’Art Modern
El Consell Assessor és un òrgan amb funcions consultives, i li correspon informar sobre la programació i adquisició d’obres d’art, la proposta d’acceptació de donacions o cessions a l’IVAM, la valoració de les obres a adquirir per compravenda o donació, així com sobre totes aquelles qüestions que li siguen plantejades pel Consell Rector o la Direcció, en relació amb les qüestions artístiques que puguen derivar-se de l’activitat principal de l’IVAM.

Article 9. Composició del Consell Assessor de l’Institut Valencià d’Art Modern
1. El Consell Assessor estarà format per set membres, inclosa la Presidència i la Secretaria.
2. La Presidència del Consell Assessor, l’ostentarà la persona que exercisca la Direcció de l’IVAM, que s’abstindrà del seu dret a vot en aquells temes sobre els quals informe el Consell Assessor i que posteriorment haja de decidir el Consell Rector.
3. La resta dels membres del Consell Assessor seran nomenats pel Consell Rector entre persones procedents del món de l’art i de la cultura, tenint en compte el codi de bones pràctiques en la cultura valenciana, elaborat i publicat per la conselleria amb competències en matèria de cultura, i, subsidiàriament, el codi de bones pràctiques d’àmbit estatal i el codi de deontologia de l’ICOM per als museus:

a) Un membre a proposta de la conselleria competent en l’àmbit de la cultura,
b) un membre a proposta de les universitats públiques valencianes,

c) un membre a proposta del Consell Valencià de Cultura i
d) dos membres a proposta d’entitats de reconegut prestigi i trajectòria en el món de l’art.
4. La Secretaria serà nomenada entre el personal laboral que preste els serveis en l’IVAM i assistirà a les reunions amb veu, però sense vot.

5. Els membres exerciran el seu mandat durant cinc anys, i es podrà renovar aquest fins a una vegada per un període d’igual duració. El cessament es produirà al final del mandat o anticipadament per renúncia, defunció, incapacitat per a exercir les seues funcions, o incompliment de les bones pràctiques o del codi deontològic als quals es deuen. En aquest últim cas, serà necessari informe previ de la Direcció o Presidència i aprovació de la majoria absoluta del Consell Rector.

Per a l’elecció dels vocals designats, s’aplicarà la llei d’igualtat entre dones i homes, de la Generalitat, i també es tindrà en compte la vertebració i cohesió del territori.
6. En els casos de vacant, absència o malaltia, s’estableix el següent règim de suplències: la Presidència, en qualsevol dels membres del Consell Assessor, i la Secretaria, en el personal laboral que preste els seus serveis en l’IVAM.

Article 10. Règim de funcionament del Consell Assessor de l’Institut Valencià d’Art Modern
1. Les deliberacions del Consell Assessor seran presidides i dirigides per la Presidència, que comptarà amb vot diriment, sense perjudici del seu deure d’abstenció. Per a la vàlida constitució del Consell Assessor, a l’efecte de la celebració de sessions, deliberacions i presa d’acords, es requerirà l’assistència, presencial o a distància, de la persona que ostente la Presidència i Secretaria del Consell Assessor o de les persones que els suplisquen, i la de la meitat, almenys, dels seus membres.
2. Els acords es prendran per majoria simple de les persones assistents. Les sessions ordinàries del Consell Assessor se celebraran, almenys, una vegada a l’any. Les reunions extraordinàries se celebraran prèvia convocatòria de la Presidència del Consell o a sol·licitud, almenys, de la tercera part de les seues vocalies.
3. Les convocatòries hauran de fer-se per escrit i amb un mínim de cinc dies d’antelació, excepte casos d’urgència. La convocatòria urgent haurà de ser notificada amb, almenys, 48 hores d’antelació, i serà necessari que aquesta urgència siga ratificada a l’inici de la sessió per la majoria dels membres.
Llevat que no resulte possible, les convocatòries seran remeses a les persones membres del Consell Assessor a través de mitjans electrònics, fent constar en aquesta l’ordre del dia, les condicions en les quals se celebrarà la sessió, el sistema de connexió i, si és el cas, els llocs en què estiguen disponibles els mitjans tècnics necessaris per a assistir i participar en la reunió. Quan siga possible, també es remetrà la documentació necessària per a les deliberacions.
4. El Consell Assessor es podrà constituir, convocar, celebrar les seues sessions, adoptar acords i remetre actes tant de manera presencial com a distància.
En les sessions que celebren a distància, les persones membres que no es troben en la seu de l’IVAM podran participar en la sessió sempre que s’assegure per mitjans electrònics (correu electrònic, audioconferències, videoconferències, els telefònics i audiovisuals) els següents aspectes:
a) La identitat dels membres o persones que els suplisquen.
b) El contingut de les seues manifestacions.
c) El moment en què aquestes es produeixen.
d) La interactivitat i intercomunicació entre les persones membres en temps real i la disponibilitat dels mitjans durant la sessió, així com garantir la seguretat, privacitat i confidencialitat. Si abans de cada sessió no queden prou acreditades aquestes garanties, només serà possible l’assistència presencial.
5. La Presidència del Consell Assessor podrà convidar a assistir a les sessions d’aquest a persones especialistes o expertes, en aquells casos que es considere necessària la seua participació a fi d’informar o assessorar sobre algun aspecte inclòs en l’ordre del dia.
En allò que no es preveja en aquest Decret del Consell sobre el funcionament dels òrgans col·legiats de l’IVAM, s’aplicarà el que s’estableix en la Llei de règim jurídic del sector públic vigent quant al règim dels òrgans col·legiats de l’administració de l’Estat.
6. La pertinença com a membre del Consell Assessor no comportarà la percepció de cap retribució econòmica ni compensació, excepte les despeses degudament justificades que l’exercici del càrrec els ocasione.

7. Qualsevol membre podrà delegar el seu dret en un altre integrant d’aquest. La delegació haurà de constar per escrit i notificar-se a la presidenta o president de l’òrgan en el moment de la constitució de la sessió. Només s’admetrà una delegació de vot per membre del Consell Assessor.
A l’efecte d’establir el quòrum per a la vàlida constitució de l’òrgan, així com les majories per a l’adopció d’acords, es considerarà present qui hi haja exercit la delegació, i s’atorgarà eficàcia al vot que l’integrant delegat emeta, si és el cas.

Article 11. La Direcció i la Gerència de l’Institut Valencià d’Art Modern
1. La Direcció serà nomenada i cessada per decret del Consell, a proposta de la persona titular de la conselleria amb competències en matèria de cultura, oït el Consell Rector.
La selecció atendrà principis de mèrit i capacitat i criteris d’idoneïtat. Es durà a terme mitjançant procediments que garantisquen la publicitat i concurrència, tenint en compte el codi de bones pràctiques en la cultura valenciana, elaborat i publicat per la conselleria amb competències en matèria de cultura.
Correspondrà a la Direcció de l’IVAM la gestió ordinària de l’institut. En concret, li correspondran les següents funcions:
a) La direcció artística de l’institut de conformitat amb els acords del Consell Rector.
b) L’execució dels acords del Consell Rector i del Consell Assessor.

c) La preparació del pla anual d’activitats i la presentació de la memòria anual.
d) D’acord amb els termes establits en la normativa de patrimoni cultural valencià, l’aprovació de l’eixida temporal, siga quina siga la destinació, de les obres artístiques que siguen titularitat de l’IVAM fora de les instal·lacions del museu.
e) L’acceptació dels depòsits d’obres artístiques d’una altra titularitat al museu. La Direcció informarà el Consell Rector d’aquestes actuacions en el ple següent a adoptar-les.
f) El manteniment de les relacions protocol·làries i institucionals del museu, sense perjudici de les competències del president.
g) Totes les altres que el Consell Rector o la Presidència li encomane o delegue.
2. La Gerència serà nomenada i cessada per decret del Consell, a proposta de la persona titular de la conselleria amb competències en matèria de cultura.
La selecció atendrà principis de mèrit i capacitat i criteris d’idoneïtat. Es durà a terme mitjançant procediments que garantisquen la publicitat i concurrència, tenint en compte el codi de bon govern.

A la Gerència li correspondran les següents funcions:
a) La direcció economicoadministrativa de l’institut de conformitat amb els acords del Consell Rector.
b) L’execució dels acords del Consell Rector i del Consell Assessor.

c) La direcció del personal de l’ens i la seua gestió. Aquesta competència inclou la negociació col·lectiva, la proposta de la relació de llocs de treball i de l’organigrama i de l’oferta d’ocupació pública. Proposar al Consell Rector els criteris que han de regir el desenvolupament dels processos selectius de personal laboral propi de l’entitat. L’execució dels processos selectius, així com la contractació i acomiadament del personal laboral propi de l’entitat.
d) L’execució de les facultats, com a òrgan de contractació, ordinàries de l’entitat en els contractes, sense perjudici de les autoritzacions preceptives i el deure de subministrament de la informació previstos en la normativa aplicable.
e) La preparació de l’avantprojecte de pressupost i la presentació davant el Consell Rector per a la seua aprovació. La formulació dels comptes anuals comprensius del balanç de situació compte de pèrdues i guanys, memòria i informe de gestió perquè els aprove el Consell Rector. L’administració dels ingressos de l’institut i la política de mecenatge. L’autorització de les modificacions pressupostàries que li corresponguen, d’acord amb els termes previstos en la normativa vigent d’hisenda pública i pressupostos.
f) La política de responsabilitat social, transparència i sostenibilitat.

g) La seguretat i el control administratiu dels béns i valors constitutius del patrimoni de l’ens.
h) La resolució d’aquelles reclamacions que puguen plantejar-se en matèria de responsabilitat patrimonial. La resolució de recursos administratius de reposició i extraordinari de revisió, quan siga procedent dins del seu àmbit de competència.
i) Totes les altres que el Consell Rector, la Presidència o la Direcció li encomane o delegue.


Secció segona. Estructura orgànica

Article 12. Estructura orgànica
De la Direcció depenen directament:
La Gerència
La Direcció Adjunta

Article 13. De la Direcció Adjunta
Correspon a la Direcció Adjunta:
a) Supervisar les tasques i coordinar les relacions entre els departaments tecnicoartístics.
b) Impulsar l’agenda investigadora, així com la biblioteca i el Centre de Documentació de l’IVAM.
c) Desenvolupar una estratègia de mediació per a l’entitat entre els referits departaments.
d) Substituir la Direcció en els àmbits artístics i tècnics relacionats amb les funcions descrites.
e) Qualsevol altra d’aquesta índole que li encomane la Direcció.

Article 14. Altres unitats orgàniques i funcionals
El Consell Rector, a proposta de la Gerència, mitjançant aprovació anual de la relació de llocs de treball de l’IVAM, determinarà la resta dels departaments o unitats en els quals s’estructura l’IVAM i les funcions atribuïdes a cadascun d’ells, en el marc dels objectius i plans d’actuació de l’IVAM, sense perjudici dels que establisquen les conselleries competents en matèria de cultura, d’hisenda i de sector públic empresarial.


CAPÍTOL III
Règim de personal

Article 15. Personal de l’Institut Valencià d’Art Modern
1. El personal propi de l’IVAM tindrà la consideració de personal laboral i es regirà pel dret laboral, i en concret per les normes convencionalment aplicables, les normes sobre règim del sector públic administratiu, les disposicions de les successives lleis de pressupostos i, a més, li seran aplicables les previsions del Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d’octubre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de l’Estatut dels Treballadors, del Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d’octubre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de l’Estatut Bàsic de l’Empleat públic, i de la legislació de la funció pública valenciana, sense perjudici que es puguen adscriure funcionaris públics en els termes i les condicions previstos en la normativa en vigor.

2. La selecció del personal de l’IVAM es realitzarà sobre la base dels principis d’igualtat, mèrit, capacitat i pública concurrència, realitzada mitjançant convocatòria publicada en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, de conformitat amb les previsions recollides en el conveni col·lectiu aplicable, el Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d’octubre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de l’Estatut Bàsic de l’Empleat Públic, i en la normativa de la funció pública valenciana.

3. Anualment, es publicarà en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana la relació de llocs de treball de l’entitat.
4. El règim retributiu del personal laboral de l’entitat s’ajustarà a les previsions contingudes en les successives lleis de pressupostos de la Generalitat.
5. El personal al servei de l’IVAM estarà subjecte al règim d’incompatibilitats establit, amb caràcter general, per al personal al servei de les administracions públiques.
6. L’IVAM podrà comptar amb personal directiu en els termes i condicions establits en el Decret 95/2016, de 29 de juliol, del Consell, de regulació, limitació i transparència del règim del personal directiu del sector públic instrumental de la Generalitat, o normativa que el substituïsca.
7. L’IVAM es troba adherit al II Conveni Col·lectiu del personal laboral al servei de l’administració autonòmica.


CAPÍTOL IV
Règim patrimonial

Article 16. Patrimoni
1. La col·lecció de l’IVAM està constituïda pel conjunt d’obres artístiques creades al llarg dels segles XX i XXI que li pertanyen, o que puguen incorporar-se en el futur mitjançant adquisicions, donacions, llegats o depòsits d’entitats o persones públiques i privades. Les obres propietat de l’IVAM tenen la condició de béns de domini públic afectes al servei de la cultura i de l’educació.
2. Tot el patrimoni de l’IVAM tindrà la consideració de domini públic de la Generalitat, com a patrimoni afecte a un servei públic.
3. L’IVAM podrà adquirir tota classe de béns i drets a títol onerós i gratuït, posseir i arrendar béns i drets de qualsevol classe, per qualsevol de les maneres admeses en dret, i s’entendrà implícita l’afectació als fins de l’IVAM en aprovar-se l’adquisició d’aquests.

Les competències relatives a l’adquisició a títol onerós de béns immobles, així com per a subscriure contractes en matèria d’arrendament, corresponen al Consell Rector.
4. Existirà un inventari actualitzat de tot el patrimoni de l’IVAM.


Article 17. Inventari
L’IVAM formarà i mantindrà actualitzat el seu inventari de béns i drets, tant propis com adscrits, amb excepció dels de caràcter fungible, en la forma establida en la Llei 14/2003, de 10 d’abril, de patrimoni de la Generalitat Valenciana. L’inventari es revisarà anualment prenent el 31 de desembre com a data de referència i se sotmetrà a l’aprovació del Consell Rector.


CAPÍTOL V
Règim de contractació, pressupostari i economicofinancer

Article 18. Règim de contractació
Als efectes previstos en la legislació vigent en matèria de contractació del sector públic, l’entitat tindrà la consideració d’administració pública, i en conseqüència els seus contractes se subjectaran a les previsions normatives per a aquest tipus d’ens.

Article 19. Recursos econòmics
1. Per a complir els seus fins i exercir les seues funcions pròpies, l’IVAM disposarà dels següents recursos:
a) Les consignacions previstes en els pressupostos generals de la Generalitat Valenciana.
b) Els béns mobles o immobles i les instal·lacions que per al compliment dels seus fins li siguen adscrits per la Generalitat Valenciana o qualsevol altra administració pública, i aquells que formen part del seu patrimoni.
c) Els productes i les rendes del seu patrimoni.
d) Les subvencions que li siguen concedides i les donacions, llegats i aportacions realitzades per institucions, entitats o particulars.
e) Els ingressos que s’obtinguen per les seues activitats de gestió i explotació, així com dels serveis que es puguen realitzar.
f) Els ingressos rebuts de persones físiques o jurídiques a conseqüència del patrocini o d’activitats de mecenatge.
g) Qualssevol altres recursos que se li pogueren atribuir.
2. El Consell Rector de l’IVAM i la Gerència realitzaran una labor activa de captació de recursos propis, especialment els derivats de l’exercici de l’activitat de l’IVAM, les aportacions a títol gratuït d’entitats privades i de particulars i dels ingressos rebuts a conseqüència del patrocini i mecenatge.

Article 20. Ingressos per accés a les col·leccions i cessió d’espais

1. L’IVAM podrà percebre ingressos procedents de l’accés i visita a les col·leccions exhibides en els immobles que integren el seu patrimoni.
2. Els ingressos procedents de la utilització d’espais dels immobles, propis o adscrits, que estiguen qualificats com a demanials, així com les contraprestacions resultants de la utilització privativa o l’aprofitament especial de béns mobles de domini públic, tenen la naturalesa de taxa i es regulen en la normativa pròpia de taxes de la Generalitat. L’establiment o modificació de la seua quantia es farà de conformitat amb la citada normativa, a iniciativa de l’IVAM.
3. La gestió i recaptació dels preus i de les taxes les realitzarà l’IVAM, i els ingressarà en el seu patrimoni.
4. Els ingressos de dret privat seran aprovats pel Consell Rector, a proposta de la Gerència.

Article 21. Participació en consorcis, societats i fundacions
La participació de l’IVAM en consorcis, societats i fundacions haurà de coincidir amb els fins propis i ser autoritzada pel Consell de la Generalitat, prèvia aprovació del Consell Rector. Tot això sense perjudici del que es disposa en la disposició addicional setzena de la Llei 1/2013, de 21 de maig, de Generalitat, de mesures de reestructuració i racionalització del sector públic empresarial i fundacional de la Generalitat. En cap cas aquesta participació podrà suposar la creació de cap ens.


Article 22. Règim pressupostari
1. El règim pressupostari de l’entitat s’ajustarà al que s’estableix per a les entitats de dret públic en la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d’hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions i a les previsions de les lleis de pressupostos de la Generalitat.

2. Seguint els criteris artístics i de programació de la Direcció, l’avantprojecte de pressupost serà presentat per la Gerència per a la seua aprovació pel Consell de Rector i es remetrà a la conselleria competent en matèria de cultura, per a la seua posterior elevació a la conselleria competent en matèria d’hisenda, a l’efecte de la seua integració en el pressupost de la Generalitat, i això sense perjudici de les competències assignades a la conselleria competent en matèria de sector públic.


Article 23. Control economicofinancer
1. El control financer de l’entitat s’efectuarà d’acord amb el que estableix la llei 1/2015 de 6 de febrer, de la generalitat, d’hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, sense perjudici de la possibilitat que s’adopten les mesures addicionals de control previstes en el Decret llei 1/2011, de 30 de setembre, del consell, de mesures urgents de règim economicofinancer del sector públic empresarial i fundacional.
2. La comptabilitat s’ajustarà a les normes aplicables a les entitats de dret públic de la Generalitat en aquesta normativa.
3. L’entitat se sotmetrà a la supervisió i control economicofinancer previst en la normativa vigent en matèria del sector públic de la Generalitat. A tals efectes haurà d’aportar i subministrar quanta documentació i informació li siga requerida per la Conselleria competent en matèria de sector públic de la Generalitat.
4. De conformitat amb la disposició addicional desena de la Llei 1/2013, de 21 de maig, de la Generalitat, de mesures de reestructuració i racionalització del sector públic empresarial i fundacional de la Generalitat, l’entitat comptarà amb un auditor intern o una auditora interna, amb les funcions establides en l’article 9 del Decret llei 1/2011, que exercirà les seues funcions amb independència en el si de l’ens, i informarà el Consell Rector.
Tot el personal de l’entitat estarà obligat a col·laborar amb l’auditor intern o l’auditora interna i a subministrar-li tota la informació que li sol·licite. En cas de discrepància amb els seus informes, la Direcció elevarà les seues al·legacions al Consell Rector.

Article 24. Assistència jurídica
L’assistència jurídica de l’IVAM, consistent en l’assessorament jurídic i en la representació i defensa en judici, correspon a l’Advocacia General de la Generalitat en virtut del que es disposa en la Llei 10/2005, de 9 de desembre, de la Generalitat, d’assistència jurídica a la Generalitat.

Article 25. Portal web i transparència
1. L’IVAM disposarà d’un portal web, en el qual es publicarà a més del que s’estableix per la Llei 1/2022, de 13 d’abril, de transparència i bon govern de la Comunitat Valenciana que siga aplicable a l’IVAM, informació actualitzada sobre el pla anual d’actuació.
El portal web serà públic, i la informació estarà disponible per a la ciutadania, salvaguardant la confidencialitat derivada del compliment de les lleis de protecció de dades.
2. L’IVAM publicarà en el seu portal web, i a més en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, totes les convocatòries de selecció del seu personal fix, així com els resultats d’aquestes convocatòries. També seran objecte de publicitat pel mateix procediment la convocatòria de constitució de borses de treball.

linea
Mapa web