Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

ORDE 8/2012, de 20 de febrer, de la Conselleria de Justícia i Benestar Social, per la qual es modifica l'Orde de 4 de febrer de 2005, de la Conselleria de Benestar Social, per la qual es regula el règim d'autorització i funcionament dels centres de servicis socials especialitzats per a l'atenció de les persones majors. [2012/2246]

(DOGV núm. 6728 de 06.03.2012) Ref. Base de dades 002390/2012

ORDE 8/2012, de 20 de febrer, de la Conselleria de Justícia i Benestar Social, per la qual es modifica l'Orde de 4 de febrer de 2005, de la Conselleria de Benestar Social, per la qual es regula el règim d'autorització i funcionament dels centres de servicis socials especialitzats per a l'atenció de les persones majors. [2012/2246]
PREÀMBUL

La Llei 5/1997, de 25 de juny, de la Generalitat Valenciana, per la qual es regula el Sistema dels Servicis Socials en l'Àmbit de la Comunitat Valenciana, en l'article 13, definix els servicis socials especialitzats com aquells que es dirigixen als sectors de la població que, per les seues condicions, edat, sexe, discapacitat o altres circumstàncies de caràcter social, cultural o econòmic, requerisquen un tipus d'atenció més específica en el pla tècnic i professional, que la que presten els servicis socials generals.
D'acord amb la mencionada llei i amb el Decret 91/2002, del Consell, sobre el Registre dels Titulars d'Activitats d'Acció Social i de Registre i Autorització de Funcionament dels Servicis i Centres d'Acció Social a la Comunitat Valenciana, es va dictar l'Orde de 4 de febrer de 2005, de la Conselleria de Benestar Social, per la qual es regula el règim d'autorització i funcionament dels centres de servicis socials especialitzats per a l'atenció de les persones majors.
Esta orde de 4 de febrer de 2005 dedica bona part de la seua regulació als centres de servicis socials especialitzats en l'atenció a les persones majors destinats als membres d'este col·lectiu en situació de dependència. De fet, regula exhaustivament els requisits, els equipaments i servicis bàsics dels centres de dia per a les persones majors dependents i les residències per a les persones majors dependents.

Esta regulació exhaustiva està motivada per la importància quantitativa que tenen els majors dependents sobre la totalitat del col·lectiu, ja que a les persones majors que arriben a esta situació com a conseqüència de patologies, s'afigen aquelles que ho estan com a resultat del procés propi d'envelliment.
La Llei 39/2006, de 14 de desembre, de Promoció de l'Autonomia Personal i Atenció a les Persones en Situació de Dependència, establix dins del seu catàleg, els servicis de prevenció de les situacions de dependència i els de promoció de l'autonomia personal que tenen com a finalitat previndre l'aparició o l'agreujament de malalties o discapacitats i de les seues seqüeles, per mitjà del desenrotllament coordinat, entre els servicis socials i els de salut, d'actuacions per a promoure les condicions de vida saludables, programes específics de caràcter preventiu i de rehabilitació dirigits a les persones majors i persones amb discapacitat i aquelles que estan afectades per processos d'hospitalització complexos.
Esta intervenció, d'un caràcter marcadament preventiu, es considera la més respectuosa amb l'autonomia personal ja que permet les persones usuàries romandre en el seu entorn sociofamiliar mentres reben l'atenció i, a més, aconseguix evitar que més persones majors caiguen en una situació de dependència o les que ja estiguen l'agreugen i entren en altres graus més severs que requerixen de servicis socials més costosos per al sistema, per a l'autonomia i l'atenció a la dependència.
Fins a este moment els centres d'atenció especialitzada d'atenció als majors, un tipus de centres de servicis socials especialitzat en persones majors, es regulaven per una orde específica de la Conselleria de Treball i Assumptes Socials de 22 d'octubre de 1996.
Sobre estos pressupostos, l'objecte de la present modificació se circumscriu a la creació una nova tipologia de centres públics, centrats en els servicis de prevenció de les situacions de dependència i de promoció de l'autonomia personal, per a integrar en una única disposició la regulació dels centres de servicis socials especialitzats en l'atenció a les persones majors, que abans estava dispersa en dos ordes i establir en una única norma un sistema coherent que integre tots els servicis disponibles per a l'atenció de les persones majors des dels servicis preventius fins els que atenen les situacions de dependència.
La classificació dels centres d'atenció preventiva per a les persones majors que s'establix es fa en funció de la titularitat dels centres, diferenciant-se els centres especialitzats d'atenció als majors pertanyents exclusivament a la Generalitat i els centres integrals de majors titularitat de les entitats locals, els quals veuen reconeguda d'esta manera la seua capacitat per a gestionar els centres d'esta naturalesa.

Per tot el susdit, segons el que establix l'article 28.e de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, i en virtut de les competències atribuïdes pel Decret 99/2011, de 26 d'agost, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament Orgànic i Funcional de la Conselleria de Justícia i Benestar Social, i emés l'informe preceptiu de l'Advocacia General de la Generalitat,


ORDENE

Article únic. Modificació de l'Orde de 4 de febrer de 2005
Es modifiquen els articles 3, 7 i 9, s'inclouen un títol V i un punt VI a l'annex II de l'Orde de 4 de febrer de 2005, de la Conselleria de Benestar Social, per la qual es regula el règim d'autorització i funcionament dels centres de servicis socials especialitzats per a l'atenció de les persones majors, d'acord amb la redacció que consta com a annex d'esta orde.


DISPOSICIONS TRANSITÒRIES

Primera. CEAM existents de titularitat de les entitats locals
La conselleria amb competències en matèria de benestar social iniciarà d'ofici, en el termini de tres mesos des de l'entrada en vigor de la present orde, els tràmits per a la concessió de l'autorització pertinent per a atorgar als CEAM existents, que siguen de titularitat de les entitats locals l'estatut de CIM, previst en esta orde, sempre que complisquen els requisits exigits per a això. Durant la tramitació d'este procediment els centres podran continuar desenrotllant provisionalment la seua activitat fins a l'obtenció definitiva de la seua nova autorització.


Segona. Inscripció
Els centres integrals de majors que es constituïsquen, ja siga per mitjà del procediment de la disposició transitòria primera d'esta orde com els que ho facen per mitjà de la concessió d'una autorització de funcionament per al començament de l'activitat, hauran de ser inscrits en el Registre General de Titulars d'Activitats i dels Servicis i Centres d'Acció Social de la Comunitat Valenciana, regulat pel Decret 91/2002, de 30 de maig.

Tercera. Conversió dels clubs de convivència
Les entitats locals que tinguen actualment clubs de convivència, regulats en l'Orde de 9 d'abril de 1990, podran sol·licitar a la Conselleria de Benestar Social, en el termini d'un any des de la publicació de la present orde, l'autorització per a convertir estos clubs en centres integrals de majors sempre que complisquen els requisits necessaris per a això.


DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

Única. Derogació normativa
Queda derogada l'Orde de la Conselleria de Treball i Assumptes Socials de 22 d'octubre de 1996, per la qual es regulen els centres especialitzats d'atenció a majors.
Igualment, queden derogades totes les disposicions que del mateix rang o d'un rang inferior s'oposen al que disposa la present orde.


DISPOSICIÓ FINAL

Única. Entrada en vigor
La present orde entrarà en vigor als 10 dies de la publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.

València, 20 de febrer de 2012

El conseller de Justícia i Benestar Social,
JORGE CABRÉ RICO



ANNEX

Primer
Es modifica l'article 3 de l'orde, el qual queda redactat de la manera següent:

«Article 3. Tipologia dels centres
1. Són centres de servicis socials especialitzats per a l'atenció de les persones majors els següents:
a) Els centres d'atenció preventiva per a persones majors que, alhora, poden ser:
1r. Centres especialitzats d'atenció als majors (CEAM)
2n. Centres integrals de majors (CIM)
b) Els centres de dia per a persones majors dependents.
c) Els centres residencials que, alhora, poden ser:
1r. Centres residencials per a persones majors
2n. Residències per a persones majors dependents
2. Els centres regulats en la present orde podran ser de titularitat pública o privada.
3. Els centres de titularitat pública podran ser gestionats directament per l'administració que els va crear o a través de gestió indirecta encomanada a una altra entitat pública o privada».

Segon
Queda modificat l'article 7 de l'orde, el qual queda redactat de la manera següent:

«Article 7. Règim de participació
1. Els titulars dels centres de servicis socials especialitzats per a l'atenció de les persones majors garantiran la participació dels usuaris/àries en les activitats i funcionament del centre.
2. El reglament de règim interior dels centres residencials i dels centres de dia per a les persones majors dependents regulats en la present orde haurà de preveure el règim de participació i representació de les persones usuàries en el centre, en els termes establits en l'annex V.

3. Els drets i deures dels usuaris i les usuàries i el règim sancionador aplicable a l'incompliment d'estes obligacions s'ajustarà al que disposa l'Orde de 20 de desembre de 2005, de la Conselleria de Benestar Social, per la qual es regula l'Estatut dels usuaris dels centres de servicis socials especialitzats per a l'atenció de persones majors.

4. El règim de participació en els centres d'atenció preventiva per a les persones majors serà l'establit en l'article 57 de la present orde».


Tercer
Queda modificat l'article 9 de l'orde, el qual queda redactat de la manera següent:

«Article 9. Classes d'autoritzacions
1. La Generalitat, en l'exercici de les seues competències, podrà promoure, a través d'una resolució del conseller o consellera amb competències en benestar social, la creació de centres de servicis socials especialitzats per a l'atenció de persones majors.
2. Els centres especialitzats per a l'atenció de persones majors que no siguen de titularitat de la Generalitat estaran subjectes a autorització administrativa.
Estes autoritzacions seran:
a) Autorització de funcionament per al començament de l'activitat pròpia del centre, la qual pot ser provisional o definitiva.
b) Autorització per modificació substancial del centre per als actes que es descriuen en l'article 27 del Decret 91/2002.
c) Autorització de cessament de l'activitat exercida en el centre o del seu tancament».

Quart
S'inclou un títol V en l'orde amb la redacció següent:


«TÍTOL V
Centres d'atenció preventiva per a les persones majors

CAPÍTOL I
Disposicions generals

Article 53. Definició
1. Els centres d'atenció preventiva per a les persones majors, com a centres de dia, estan destinats a oferir servicis especialitzats i específics tendents a aconseguir el manteniment de les persones majors en un estat físic i emocional que els permeta valdre's per si mateixes i romandre en el seu medi familiar i social, a fi de retardar el seu ingrés en residències i hospitals.
2. Els centres d'atenció preventiva per a persones majors es configuren com a unitats de prevenció, manteniment de la salut, rehabilitació, formació, informació i exercici d'activitats culturals, d'oci, convivència i promoció social. Per a això, propiciaran hàbits de vida saludable, al mateix temps que dinamitzaran les relacions interpersonals i de grup, a fi d'evitar la soledat i el desarrelament, convertint-se en un recurs de suport tant per als majors com per a la famílies a fi de facilitar-los el romandre en el seu entorn el màxim temps possible.


Article 54. Usuaris/àries
1. Podrà ser usuària dels centres d'atenció preventiva per a les persones majors tota persona que tinga complits els 60 anys d'edat, no patisca malaltia infectocontagiosa ni psicopaties susceptibles d'alterar la convivència normal del centre.
2. Les diferents àrees de treball estaran encaminades a l'atenció de les necessitats dels usuaris. Per a la millor delimitació d'estes necessitats s'establiran els perfils dels usuaris/àries. Estos perfils podran ser:

Persones majors sanes, en les quals la involució pròpia de l'edat determinarà l'aparició d'unes limitacions que, sense constituir seqüeles d'una patologia, impedirà o, com a mínim, limitarà la realització de certes activitats.
Persones majors en què l'aparició d'estes limitacions ja ha originat una disminució de les seues capacitats físiques i en molts casos de les seues capacitats de relació social. En estos casos és molt important recuperar i/o millorar en la mesura que siga possible les limitacions ja existents.
Persones majors que continuen patint seqüeles després d'haver superat el procés de rehabilitació funcional a través dels sistemes hospitalaris i ambulatori, i que precisen continuar amb els exercicis de manteniment, però que per la seua situació emocional són incapaços de realitzar-los per si sols en el seu domicili. D'esta manera se'ls facilita l'ajuda i també a les seues famílies.

Article 55. Àrees de treball
Per a l'atenció de les necessitats dels majors els centres podran disposar de les àrees següents:
a) Àrea de prevenció i manteniment de la salut
b) Àrea de rehabilitació preventiva
c) Àrea d'informació i formació d'hàbits de la salut
d) Àrea d'activitats físicoesportives
e) Àrea de teràpia ocupacional
f) Àrea socioeducativa
g) Àrea d'activitats d'oci i convivència


Article 56. Servicis
Per a l'atenció d'estes àrees de treball els centres d'atenció preventiva per a persones majors podran disposar, entre altres, dels servicis següents:
a) Servici mèdic
b) Servici social
c) Servici de podologia
d) Servici de perruqueries
e) Servici de menjador cafeteria
f) Autoservici de bugaderia
g) Altres servicis, com ara, biblioteca, zona d'esplai, televisió, etc., i qualsevol altre servici autoritzat per l'organisme competent, sempre que els recursos tant humans com d'espai de cada centre ho permeten.


Article 57. Participació dels majors en el funcionament del centre

1. La participació dels majors en el funcionament del centre estarà implantada en cinc nivells:
Primer nivell. La integració de l'usuari/ària en els distints servicis i/o activitats o grups.
Segon nivell. Les persones amb inquietuds i voluntat de col·laborar, que per les seues facultats, experiència i potencialitats contribuïsquen activament en la creació i el manteniment de les activitats i grups, i que servixen de motivació tant per a ells com per a la resta d'usuaris.
Tercer nivell. El voluntariat social a nivell de suport a les persones majors que ho precisen, tant dins del centre com en el seu domicili i l'entorn, per a l'exercici de les activitats que faciliten les relacions i integració en el centre.
Quart nivell. Dins de l'activitat o el grup es triarà anualment, per i entre els integrants, un delegat la competència del qual serà arreplegar i derivar cap al representant de la seua àrea de treball les demandes, els suggeriments i les propostes que consideren oportunes
Quint nivell. Per cada àrea de treball es triarà anualment, per i entre els delegats de les activitats i grups integrats en eixa àrea, un representant, el qual formarà part de Consell d'Usuaris.

2. L'òrgan de representació dels majors en el centre, serà el Consell d'Usuaris.
3. El Consell d'Usuaris estarà integrat pels representants dels usuaris elegits per cada àrea de treball, el director del centre i els professionals necessaris segons els temes a tractar.
4. Els representants seran elegits anualment per i entre els usuaris/àries de les distintes activitats i dels grups programats per a eixe exercici. Serà requisit imprescindible que cada un d'ells estiga integrat activament en el grup o l'activitat per a la qual haja sigut triat. Els representants tindran com a missió primordial elevar al Consell totes aquelles demandes, suggeriments i propostes que els siguen presentades pels delegats de les activitats o grups de la seua àrea de competència.
5. El funcionament estarà subjecte al que disposa el reglament de règim interior del centre.

Article 58. Tipologia
En funció de la seua titularitat els centres d'atenció preventiva per a les persones majors podran ser:
a) Centres especialitzats d'atenció als majors (CEAM)
b) Centres integrals de majors (CIM)


CAPÍTOL II
Centres especialitzats d'atenció als majors

Article 59. Titularitat i àmbit d'actuació
1. La titularitat dels centres especialitzats d'atenció als majors correspon a la Generalitat Valenciana i s'exercix a través de la conselleria amb competències en benestar social.
2. La norma de creació dels centres especialitzats d'atenció dels majors determinarà l'àmbit d'actuació del centre.

Article 60. Creació
Els centres especialitzats d'atenció als majors es crearan exclusivament mitjançant una resolució de la conselleria amb competències en benestar social en la qual s'establiran les disposicions necessàries per al funcionament del centre.

Article 61. Finançament i gestió
1. El finançament dels centres d'atenció als majors correspondrà a la Generalitat Valenciana.
2. La Generalitat Valenciana podrà gestionar els centres directament o per mitjà de fórmules de col·laboració amb ens institucionals dependents o del sector privat.
3. Es podran establir fórmules perquè els usuaris col·laboren amb els gastos necessaris per al sosteniment dels centres.

Article 62. Servicis
1. Els centres d'atenció especialitzada als majors disposaran de totes les àrees de treball enumerades en l'article 55 de la present orde.

2. Els centres col·laboraran en la implementació dels programes gestionats per la conselleria amb competències en benestar social que amb caràcter general es destinen a tota la població de les persones majors de la Comunitat Valenciana. A este efecte s'assignarà a cada centre una zona d'influència determinada respecte a la seua ubicació.
3. Els centres especialitzats d'atenció als majors desenrotllaran programes conjunts de coordinació i col·laboració amb els ajuntaments, especialment amb els centres integrals de majors, a fi d'evitar duplicitats i rendibilitzar els recursos existents.


CAPÍTOL III
Centres integrals de majors

Article 63. Titularitat i àmbit
1. La titularitat dels centres integrals de majors correspon a les entitats locals.
2. L'autorització de funcionament dels centres integrals de majors determinarà el seu àmbit d'actuació.

Article 64. Autorització
1. El règim d'autoritzacions dels centres integrals de majors serà el determinat en el títol I d'esta orde.
2. En el procediment d'autorització dels centres integrals de majors no serà exigida la documentació prevista en l'article 16.1.a.


Article 65. Finançament i gestió
1. El finançament dels centres d'atenció de majors serà efectuat per l'entitat local que sol·licite l'autorització de funcionament del centre, sense perjuí de l'aportació, que per mitjà de programes finalistes, puguen rebre per part d'altres administracions i institucions.
2. L'entitat local podrà gestionar els centres integrals de majors directament o per mitjà de fórmules de col·laboració amb ens institucionals propis o del sector privat.
3. Es podran establir fórmules perquè els usuaris col·laboren amb els gastos necessaris per al sosteniment dels centres.

Article 66. Servicis
1. Els centres integrals de majors disposaran necessàriament de les àrees de treball enumerades en els apartats c, d, e, f i g de l'article 55 d'esta orde i, potestativament, de les arreplegades en els apartats a i b d'este mateix article. L'autorització de funcionament determinarà quines seran les àrees de treball de què disposarà el centre.
2. Els centres podran col·laborar en la implementació dels programes gestionats per la conselleria amb competències en benestar social que amb caràcter general siguen destinats a tota la població de persones majors de la Comunitat Valenciana. A este efecte es podrà subscriure el conveni corresponent entre l'entitat local i la Conselleria de Benestar Social.
3. Els centres integrals de majors realitzaran programes conjunts de coordinació i col·laboració amb la conselleria amb competències en benestar social, especialment amb els centres d'atenció especialitzada per a majors, a fi d'evitar duplicitats i rendibilitzar els recursos existents».

Quint
S'afig un punt VI a l'annex II de l'orde, amb la redacció següent:


«VI. CENTRES D'ATENCIÓ PREVENTIVA.

A) Ubicació, entorn i espais exteriors
Els centres d'atenció especialitzada als majors s'ubicaran en el nucli urbà o en un lloc molt pròxim, amb una adequada xarxa de transports o amb un servici regular de transport que facilite la integració en l'entorn. Disposaran de les infraestructures mínimes, com ara accés rodat, xarxa de sanejament municipal, abastiment d'aigua potable, subministrament d'energia elèctrica i telèfon.
A més d'apartar-se a les normes generals, s'adaptaran a les normes urbanístiques vigents en el municipi en el qual s'ubique.
Les vies d'accés seran accessibles a vehicle de servici públic i transport adaptat.
S'ubicaran en planta baixa i primera sense barreres arquitectòniques en els accessos des de l'exterior i circulacions interiors.
B) Espais
B.1) Espais mínims:
Àrea d'accés:
- Accés/recepció
- Direcció/administració
Àrea de servicis generals:
- Cafeteria amb servici de menjars: destinada per a consumir begudes o menjars indistintament en barra o en taules.
- Perruqueria.
- Bugaderia.
- Despatx polivalent: mínim 1 unitat.
- Lavabos adaptats de servicis comuns.
- Altres espais dels qual s'hauran de dotar els centres en funció de les seues necessitats seran: magatzems, vestuari i lavabos del personal.
Àrea de salut:
- Sala de tractaments i cures: mínim 1 unitat.
- Consulta mèdica: mínim 1 unitat.
- Sala de rehabilitació: mínim 40 m².
- Podologia.
Àrea de teràpia i activitats:
- Sales polivalents o multifuncionals d'activitats: mínim 70 m² en total.
B.2) Espais opcionals:
- Altres
Respecte als espais, elements i instal·lacions, caldrà ajustar-se al que disposa l'annex III de l'Orde de 4 de febrer de 2005».

linea
Mapa web