Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

DECRET 43/2024, de 16 d'abril, del Consell, d'estructura i organització del Servei d'Emergències Sanitàries i les seues unitats funcionals. [2024/3270]

(DOGV núm. 9830 de 17.04.2024) Ref. Base de dades 003239/2024

DECRET 43/2024, de 16 d'abril, del Consell, d'estructura i organització del Servei d'Emergències Sanitàries i les seues unitats funcionals. [2024/3270]
PREÀMBUL
L’actual model d’assistència urgent extrahospitalària en la Comunitat Valenciana ha estat regulat en el Decret 108/2021, de 6 d’agost, del Consell, d’estructura i organització del Servei d’Emergències Sanitàries (DOGV 9155, 19.08.2021).
De conformitat amb este, el Servei d’Emergències Sanitàries de la Comunitat Valenciana (SESCV), dependent funcionalment del centre directiu competent en urgències i emergències sanitàries, es gestiona íntegrament a través d’un únic centre de gestió i mitjançant un únic centre de gasto, i el seu àmbit d’actuació és el territori de la Comunitat Valenciana, encara que excepcionalment podrà desenvolupar la seua activitat en l’àmbit nacional o internacional.
Esta disposició va determinar un únic Centre d’Informació i Coordinació d’Urgències (CICU) amb àmbit territorial en la Comunitat Valenciana, amb dependència orgànica i funcional del Servei d’Emergències Sanitàries de la Comunitat Valenciana. Si bé, mantenint l’actual estructura del SESCV, s’ha vist aconsellable flexibilitzar la distribució dels mitjans i l’àmbit territorial d’actuació de les seues unitats funcionals, els centres d’informació i coordinació de les urgències, amb l’objectiu de prestar un servici més eficient i adequat, que s’adapte de manera permanent a les actuals necessitats dels servicis d’emergències. Pel que s’ha indicat, la necessitat de tramitació d’esta norma és donada per l’exigència d’adaptació de les estructures actuals del Servei d’Emergències Sanitàries.
Per a l’elaboració d’este decret s’han seguit els principis recollits en la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Quant a la necessitat i eficàcia, queda justificada en el contingut del mateix decret.
Quant al de proporcionalitat, és una mesura ajustada i convenient per a la realització de les funcions que l’Administració té encomanades.

Quant a la transparència en la tramitació d’este decret, s’ha seguit la normativa continguda en la mateixa Llei 39/2015 d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú i en la Llei 1/2022, de 13 d’abril, de transparència i bon govern de la Comunitat Valenciana, així com el que s’establix en la Llei 4/2023, de 13 d’abril, de participació ciutadana i foment de l’associacionisme de la Comunitat Valenciana, i s’ha publicat en la web de la Conselleria de Sanitat amb el propòsit de donar audiència a les persones interessades, tant en la consulta pública prèvia a la realització d’esta norma, com en el tràmit d’audiència i informació pública, a l’efecte de recaptar totes aquelles aportacions que puguen realitzar-se per la ciutadania.
I, finalment, quant a l’eficiència, esta iniciativa normativa, racionalitzarà en la seua aplicació la gestió dels recursos públics, evitant càrregues administratives innecessàries o accessòries.
És important assenyalar que un dels objectius que inspiren el present decret és a més garantir i conjugar el dret d’assistència sanitària que té tot pacient del sistema sanitari públic amb el dret d’elecció de centre, sempre que es trobe en llista d’espera. La present modificació donarà resposta al compliment de les garanties dels temps i redundarà en la millora de la qualitat de vida, prestant així un servici més eficient que s’adapte a la situació actual de recuperació de l’activitat, i que és també objectiu del decret que s’ordena.

Per tot això, emesos els preceptius informes, realitzats els tràmits d’audiència pertinents i havent donat compliment a l’article 43 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, a proposta del conseller de Sanitat, en virtut del que es disposa en l’article 28.c de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, així com el que s’establix en l’article 4 del Decret 135/2023, de 10 d’agost, del Consell, pel qual s’aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria de Sanitat, desplegat per l’Ordre 4/2023, de 13 d’octubre, de la Conselleria de Sanitat, i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió de 16 d’abril de 2024,

DECRETE

Article 1. Objecte
L’objecte d’este decret és definir l’estructura i organització del Servei d’Emergències Sanitàries de la Comunitat Valenciana i les seues unitats funcionals, en l’àmbit del sistema d’urgències i emergències.


Article 2. Organització del Servei d’Emergències Sanitàries de la Comunitat Valenciana
1. El Servei d’Emergències Sanitàries de la Comunitat Valenciana (SESCV), dependent funcionalment del centre directiu competent en urgències i emergències sanitàries de la conselleria amb competències en sanitat, es gestionarà íntegrament a través d’un únic centre de gestió i mitjançant un únic centre de gasto.
2. Dependran del SESCV els recursos, tant propis com concertats, humans i materials assistencials destinats a la gestió de les urgències i emergències; així com els recursos no assistencials responsables de l’administració del funcionament dels centres i servicis davall la seua dependència.
3. L’àmbit d’actuació del SESCV és el territori de la Comunitat Valenciana, sense perjuí que excepcionalment siga requerida la seua actuació en l’àmbit nacional o internacional.
4. Com a òrgan no departamental, podrà comptar amb els llocs directius previstos per l’article 4.1 del Decret 30/2012, de 3 de febrer, del Consell, pel qual es modifiquen l’estructura, funcions i règim retributiu del personal directiu d’institucions sanitàries de la Conselleria de Sanitat.
La planificació del nombre, classe i distribució dels recursos d’emergències, i mitjans de transport sanitari, es realitzarà pel centre directiu competent en urgències i emergències sanitàries.

Article 3. Organització del Centre d’Informació i Coordinació d’Urgències
1. El Centre d’Informació i Coordinació d’Urgències de la Comunitat Valenciana (CICU), amb àmbit territorial en la Comunitat Valenciana, depén orgànicament i funcionalment del Servei d’Emergències Sanitàries de la Comunitat Valenciana, sense perjuí de la coordinació amb el centre directiu competent en esta matèria.
2. El CICU gestionarà i coordinarà permanentment tots els recursos assistencials i sanitaris, tant de la conselleria competent en matèria de sanitat com concertats i privats, que participen en la resposta sanitària a les urgències i emergències, i desenvoluparà la coordinació amb altres centres operatius i de coordinació de recursos no sanitaris que puguen participar en la resposta a les emergències i catàstrofes.

3. El CICU podrà disposar per al seu millor funcionament d’unitats operatives funcionals distribuïdes en àmbit territorial en la Comunitat Valenciana, que cobrisquen la totalitat del territori, en el nombre que tècnicament es considere necessari, existint com a mínim una unitat a Alacant, a Castelló i a València. No obstant això, estes unitats funcionals CICU dependran, amb caràcter general, del SESCV.
4. El personal adscrit al CICU realitza la seua activitat tant en el mateix centre de treball com, en casos d’emergència o catàstrofe, en el lloc on siga requerida la seua presència per les autoritats sanitàries. Així mateix, és responsable de la gestió i custòdia de la informació sanitària.



DISPOSICIONS ADDICIONALS

Primera. Incidència pressupostària
L’aplicació i desplegament d’este decret no podrà tindre cap incidència en la dotació de tots i cada un dels capítols de gasto assignats a la conselleria amb competències en matèria de sanitat.

Segona. Referències normatives
A partir de l’entrada en vigor d’este decret, les referències normatives realitzades als centres provincials dels servicis d’emergències sanitàries (SES) i dels CICU, s’entendran fetes als actuals servicis d’emergències sanitàries de la Comunitat Valenciana i al Centre d’Informació i Coordinació d’Urgències.

Tercera. Pla específic d’ordenació de recursos humans
L’actualització de l’estructura i organització del SESCV serà objecte d’un pla específic d’ordenació de recursos humans, d’acord amb el que s’establix en l’article 64 del Decret 192/2017, d’1 de desembre, del Consell, pel qual s’aprova el Reglament de selecció i provisió de personal estatutari al servici d’institucions sanitàries públiques del Sistema Valencià de Salut.


DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

Única. Derogació normativa
Queda derogat el Decret 108/2021, de 6 d’agost, del Consell, d’estructura i organització del Servei d’Emergències Sanitàries, i els decrets 191/2005, de 16 de desembre i 238/2022, de 30 de desembre, del Consell, pels quals es modifica el Decret 97/1996, de 21 de maig, del Govern Valencià, pel qual s’adopten mesures excepcionals per a eliminar les llistes d’espera quirúrgiques en el sistema sanitari de la Comunitat Valenciana i totes aquelles disposicions d’igual o inferior rang que s’oposen al que s’establix en este decret.


DISPOSICIONS FINALS

Primera. Habilitació normativa
Es faculta la persona titular de la conselleria competent en matèria de sanitat per a executar i desplegar este decret.

Segona. Modificació del Decret 97/1996, de 21 de maig, del Govern Valencià.
Es modifica l’article 1 del Decret 97/1996, de 21 de maig, del Govern Valencià, pel qual s’adopten mesures excepcionals per a eliminar les llistes d’espera quirúrgiques en el sistema sanitari de la Comunitat Valenciana, la redacció del qual passarà a ser la següent:
«Article 1
Aquelles persones beneficiàries del dret a l’assistència sanitària que, havent de ser prestada esta per la conselleria amb competències en matèria de sanitat, es troben en llista d’espera pendents d’assistència quirúrgica per un termini superior a seixanta dies, podran sol·licitar elles mateixes la designació del centre privat radicat, registrat i autoritzat a la Comunitat Valenciana pel qual es procedirà a prestar l’assistència corresponent.»

Tercera. Entrada en vigor
Este decret entrarà en vigor l’endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

València, 16 d’abril de 2024

El president de la Generalitat,
CARLOS MAZÓN GUIXOT

El conseller de Sanitat,
MARCIANO GÓMEZ GÓMEZ

linea
Mapa web