DECRET 43/2024, de 16 d'abril, del Consell, d'estructura i organització del Servei d'Emergències Sanitàries i les seues unitats funcionals. [2024/3270]
(DOGV núm. 9830 de 17.04.2024) Ref. Base de dades 003239/2024
-
Anàlisi jurídica
-
Anàlisi documental
Origen de disposició: Conselleria Sanitat Grup temàtic: Legislació Matèries: Sanitat Organització de l'administració Descriptors: Temàtics: organització administrativa, administració regional , Conselleria de Sanitat, monografies
DECRET 43/2024, de 16 d'abril, del Consell, d'estructura i organització del Servei d'Emergències Sanitàries i les seues unitats funcionals. [2024/3270]
PREÀMBUL
Lactual model dassistència urgent extrahospitalària en la Comunitat Valenciana ha estat regulat en el Decret 108/2021, de 6 dagost, del Consell, destructura i organització del Servei dEmergències Sanitàries (DOGV 9155, 19.08.2021).
De conformitat amb este, el Servei dEmergències Sanitàries de la Comunitat Valenciana (SESCV), dependent funcionalment del centre directiu competent en urgències i emergències sanitàries, es gestiona íntegrament a través dun únic centre de gestió i mitjançant un únic centre de gasto, i el seu àmbit dactuació és el territori de la Comunitat Valenciana, encara que excepcionalment podrà desenvolupar la seua activitat en làmbit nacional o internacional.
Esta disposició va determinar un únic Centre dInformació i Coordinació dUrgències (CICU) amb àmbit territorial en la Comunitat Valenciana, amb dependència orgànica i funcional del Servei dEmergències Sanitàries de la Comunitat Valenciana. Si bé, mantenint lactual estructura del SESCV, sha vist aconsellable flexibilitzar la distribució dels mitjans i làmbit territorial dactuació de les seues unitats funcionals, els centres dinformació i coordinació de les urgències, amb lobjectiu de prestar un servici més eficient i adequat, que sadapte de manera permanent a les actuals necessitats dels servicis demergències. Pel que sha indicat, la necessitat de tramitació desta norma és donada per lexigència dadaptació de les estructures actuals del Servei dEmergències Sanitàries.
Per a lelaboració deste decret shan seguit els principis recollits en la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Quant a la necessitat i eficàcia, queda justificada en el contingut del mateix decret.
Quant al de proporcionalitat, és una mesura ajustada i convenient per a la realització de les funcions que lAdministració té encomanades.
Quant a la transparència en la tramitació deste decret, sha seguit la normativa continguda en la mateixa Llei 39/2015 d1 doctubre, del procediment administratiu comú i en la Llei 1/2022, de 13 dabril, de transparència i bon govern de la Comunitat Valenciana, així com el que sestablix en la Llei 4/2023, de 13 dabril, de participació ciutadana i foment de lassociacionisme de la Comunitat Valenciana, i sha publicat en la web de la Conselleria de Sanitat amb el propòsit de donar audiència a les persones interessades, tant en la consulta pública prèvia a la realització desta norma, com en el tràmit daudiència i informació pública, a lefecte de recaptar totes aquelles aportacions que puguen realitzar-se per la ciutadania.
I, finalment, quant a leficiència, esta iniciativa normativa, racionalitzarà en la seua aplicació la gestió dels recursos públics, evitant càrregues administratives innecessàries o accessòries.
És important assenyalar que un dels objectius que inspiren el present decret és a més garantir i conjugar el dret dassistència sanitària que té tot pacient del sistema sanitari públic amb el dret delecció de centre, sempre que es trobe en llista despera. La present modificació donarà resposta al compliment de les garanties dels temps i redundarà en la millora de la qualitat de vida, prestant així un servici més eficient que sadapte a la situació actual de recuperació de lactivitat, i que és també objectiu del decret que sordena.
Per tot això, emesos els preceptius informes, realitzats els tràmits daudiència pertinents i havent donat compliment a larticle 43 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, a proposta del conseller de Sanitat, en virtut del que es disposa en larticle 28.c de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, així com el que sestablix en larticle 4 del Decret 135/2023, de 10 dagost, del Consell, pel qual saprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria de Sanitat, desplegat per lOrdre 4/2023, de 13 doctubre, de la Conselleria de Sanitat, i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió de 16 dabril de 2024,
DECRETE
Article 1. Objecte
Lobjecte deste decret és definir lestructura i organització del Servei dEmergències Sanitàries de la Comunitat Valenciana i les seues unitats funcionals, en làmbit del sistema durgències i emergències.
Article 2. Organització del Servei dEmergències Sanitàries de la Comunitat Valenciana
1. El Servei dEmergències Sanitàries de la Comunitat Valenciana (SESCV), dependent funcionalment del centre directiu competent en urgències i emergències sanitàries de la conselleria amb competències en sanitat, es gestionarà íntegrament a través dun únic centre de gestió i mitjançant un únic centre de gasto.
2. Dependran del SESCV els recursos, tant propis com concertats, humans i materials assistencials destinats a la gestió de les urgències i emergències; així com els recursos no assistencials responsables de ladministració del funcionament dels centres i servicis davall la seua dependència.
3. Làmbit dactuació del SESCV és el territori de la Comunitat Valenciana, sense perjuí que excepcionalment siga requerida la seua actuació en làmbit nacional o internacional.
4. Com a òrgan no departamental, podrà comptar amb els llocs directius previstos per larticle 4.1 del Decret 30/2012, de 3 de febrer, del Consell, pel qual es modifiquen lestructura, funcions i règim retributiu del personal directiu dinstitucions sanitàries de la Conselleria de Sanitat.
La planificació del nombre, classe i distribució dels recursos demergències, i mitjans de transport sanitari, es realitzarà pel centre directiu competent en urgències i emergències sanitàries.
Article 3. Organització del Centre dInformació i Coordinació dUrgències
1. El Centre dInformació i Coordinació dUrgències de la Comunitat Valenciana (CICU), amb àmbit territorial en la Comunitat Valenciana, depén orgànicament i funcionalment del Servei dEmergències Sanitàries de la Comunitat Valenciana, sense perjuí de la coordinació amb el centre directiu competent en esta matèria.
2. El CICU gestionarà i coordinarà permanentment tots els recursos assistencials i sanitaris, tant de la conselleria competent en matèria de sanitat com concertats i privats, que participen en la resposta sanitària a les urgències i emergències, i desenvoluparà la coordinació amb altres centres operatius i de coordinació de recursos no sanitaris que puguen participar en la resposta a les emergències i catàstrofes.
3. El CICU podrà disposar per al seu millor funcionament dunitats operatives funcionals distribuïdes en àmbit territorial en la Comunitat Valenciana, que cobrisquen la totalitat del territori, en el nombre que tècnicament es considere necessari, existint com a mínim una unitat a Alacant, a Castelló i a València. No obstant això, estes unitats funcionals CICU dependran, amb caràcter general, del SESCV.
4. El personal adscrit al CICU realitza la seua activitat tant en el mateix centre de treball com, en casos demergència o catàstrofe, en el lloc on siga requerida la seua presència per les autoritats sanitàries. Així mateix, és responsable de la gestió i custòdia de la informació sanitària.
DISPOSICIONS ADDICIONALS
Primera. Incidència pressupostària
Laplicació i desplegament deste decret no podrà tindre cap incidència en la dotació de tots i cada un dels capítols de gasto assignats a la conselleria amb competències en matèria de sanitat.
Segona. Referències normatives
A partir de lentrada en vigor deste decret, les referències normatives realitzades als centres provincials dels servicis demergències sanitàries (SES) i dels CICU, sentendran fetes als actuals servicis demergències sanitàries de la Comunitat Valenciana i al Centre dInformació i Coordinació dUrgències.
Tercera. Pla específic dordenació de recursos humans
Lactualització de lestructura i organització del SESCV serà objecte dun pla específic dordenació de recursos humans, dacord amb el que sestablix en larticle 64 del Decret 192/2017, d1 de desembre, del Consell, pel qual saprova el Reglament de selecció i provisió de personal estatutari al servici dinstitucions sanitàries públiques del Sistema Valencià de Salut.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Única. Derogació normativa
Queda derogat el Decret 108/2021, de 6 dagost, del Consell, destructura i organització del Servei dEmergències Sanitàries, i els decrets 191/2005, de 16 de desembre i 238/2022, de 30 de desembre, del Consell, pels quals es modifica el Decret 97/1996, de 21 de maig, del Govern Valencià, pel qual sadopten mesures excepcionals per a eliminar les llistes despera quirúrgiques en el sistema sanitari de la Comunitat Valenciana i totes aquelles disposicions digual o inferior rang que soposen al que sestablix en este decret.
DISPOSICIONS FINALS
Primera. Habilitació normativa
Es faculta la persona titular de la conselleria competent en matèria de sanitat per a executar i desplegar este decret.
Segona. Modificació del Decret 97/1996, de 21 de maig, del Govern Valencià.
Es modifica larticle 1 del Decret 97/1996, de 21 de maig, del Govern Valencià, pel qual sadopten mesures excepcionals per a eliminar les llistes despera quirúrgiques en el sistema sanitari de la Comunitat Valenciana, la redacció del qual passarà a ser la següent:
«Article 1
Aquelles persones beneficiàries del dret a lassistència sanitària que, havent de ser prestada esta per la conselleria amb competències en matèria de sanitat, es troben en llista despera pendents dassistència quirúrgica per un termini superior a seixanta dies, podran sol·licitar elles mateixes la designació del centre privat radicat, registrat i autoritzat a la Comunitat Valenciana pel qual es procedirà a prestar lassistència corresponent.»
Tercera. Entrada en vigor
Este decret entrarà en vigor lendemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
València, 16 dabril de 2024
El president de la Generalitat,
CARLOS MAZÓN GUIXOT
El conseller de Sanitat,
MARCIANO GÓMEZ GÓMEZ