DECRET 108/2021, de 6 d'agost, del Consell, d'estructura i organització del Servei d'Emergències Sanitàries. [2021/8725]
(DOGV núm. 9155 de 19.08.2021) Ref. Base de dades 008050/2021
-
Anàlisi jurídica
Data d'entrada en vigor: 20.08.2021 Data de fi de vigència: 18.04.2024 Aquesta disposició afecta: Deroga: Modifica: - DECRET 74/2007, de 18 de maig, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament sobre estructura, organització i funcionament de l'atenció sanitària a la Comunitat Valenciana.. [2007/6632]
- ORDRE d'11 de juliol de 2000, de la Conselleria de Sanitat, per la qual es regulen els Centres d'Informació i Coordinació d'Urgències (CICU) i els Serveis d'Ajuda Mèdica Urgent (SAMU). [2000/6235]
Aquesta disposició està afectada per: Afectada per: Derogada per: -
Anàlisi documental
Origen de disposició: Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública Grup temàtic: Legislació Matèries: Assistència sanitària Salut pública Descriptors: Temàtics: legislació sanitària, sistema sanitari, organització sanitària, centre mèdic, establiment hospitalari, servei sanitari, drets del malalt
DECRET 108/2021, de 6 d'agost, del Consell, d'estructura i organització del Servei d'Emergències Sanitàries. [2021/8725]
Lactual model dassistència urgent extrahospitalària a la Comunitat Valenciana té els seus antecedents en el Decret 122/1984, de 12 de novembre, del Consell de la Generalitat Valenciana, pel qual saprova el Pla dinformació i coordinació durgències; en la Llei 14/1986, de 25 dabril, general de sanitat, i en el Pla director del Sistema dAtenció Sanitària dUrgències (SASU) de la Comunitat Valenciana, aprovat per lAcord del Consell de 13 de maig de 1991, que van fer possible, mitjançant un important esforç organitzatiu i negociador, reformar el model tradicional dels serveis durgències extrahospitalàries que sorganitzaven en els antics serveis especials i ordinaris durgència, segons la legislació de lInstitut Nacional de Previsió i Règim General de Seguretat Social dels anys seixanta.
Els tres centres dInformació i Coordinació dUrgència i les direccions daquests centres es van anar instaurant gradualment a partir daquestes estructures i segons les possibilitats tecnològiques en sistemes de gestió demergències sanitàries i de comunicacions disponibles. Per això es crea el Centre dInformació i Coordinació dUrgències (CICU) a la província de València en 1992, en 1995 a la província dAlacant, i en 1998 en la província de Castelló. Aquesta reorganització va permetre dotar la població de la Comunitat Valenciana duns serveis especialitzats en latenció a les urgències i les emergències mitjançant el desenvolupament de les unitats de Suport Vital Avançat, la denominació de les quals a la Comunitat Valenciana és Servei dAjuda Mèdica Urgent (SAMU) i la implantació dels centres dInformació i Coordinació dUrgències (CICU).
Lany 2000, atés el nivell de desenvolupament aconseguit dels nous serveis, amb 3 centres dInformació i Coordinació dUrgències (CICU) dàmbit provincial i 31 unitats del Servei dAjuda Mèdica Urgent (SAMU), i la falta de definició de les seues funcions, esdevingue necessari fer-ne una regulació mitjançant lOrdre d11 de juliol de 2000, de la Conselleria de Sanitat, per la qual es regulen els centres dInformació i Coordinació dUrgències i els serveis dAjuda Mèdica Urgent.
El Decret 149/2002, de 10 de setembre, del Govern Valencià, va organitzar els mitjans personals dels serveis durgències extrahospitalàries a la Comunitat Valenciana. En la disposició addicional primera es modifica la denominació dels tres antics serveis especials i ordinaris durgències, amb àmbit provincial, a Servei dEmergències Sanitàries de cadascuna de les províncies, però no es realitza la modernització de la seua estructura.
Per la seua part, el Decret 74/2007, de 18 de maig, del Consell, pel qual saprova el Reglament sobre estructura, organització i funcionament de latenció sanitària a la Comunitat Valenciana, va regular en larticle 21 les urgències i emergències sanitàries.
La Llei 13/2010, de 23 de novembre, de la Generalitat Valenciana, de protecció civil i gestió demergències, i el Decret 119/2013, de 13 de setembre, del Consell pel qual saprova el Pla territorial demergència de la Comunitat Valenciana, tipifiquen els plans de protecció civil i estableixen, entre altres, lestructura de coordinació, les comunicacions, la recepció i gestió de les telefonades demergència a través del «1-1-2 Comunitat Valenciana», així com el sistema de comandament i el control comú dels diferents òrgans i entitats que actuen en resposta a lemergència, en els quals participen els mitjans i recursos datenció a les urgències i les emergències de la conselleria amb competències en sanitat.
En 2013, els CICU, dependents orgànicament i funcionalment de la conselleria amb competències en matèria de sanitat, sintegren operativament en l«1-1-2 Comunitat Valenciana», de tal manera que les telefonades de la població rebudes en els CICU provincials es dirigeixen i centralitzen en Servei 112 i sunifica la classificació de la demanda sanitària mitjançant protocols operatius a escala autonòmica.
La centralització de latenció de la telefonada sanitària durgències i emergències en el 112, la incorporació de noves comeses en el CICU, així com el desenvolupament i evolució dels sistemes i tecnologies de la informació i comunicacions aplicats a les centrals de coordinació de recursos, han obligat a fer canvis en lorganització i funcionament dels CICU, ja que làmbit provincial dels CICU queda sobrepassat per lespecialització del sistema demergències sanitàries i exigeix que el CICU tinga un àmbit comunitari, per a incorporar els avanços tecnològics i nous perfils professionals amb la finalitat de millorar latenció de la demanda demergències sanitàries, assegurar una resposta eficaç a les urgències i emergències sanitàries i estar permanentment capacitats per a respondre a les potencials situacions de catàstrofes que poden esdevindre en làmbit de la Comunitat Valenciana.
Els resultats i lexperiència acumulada al llarg daquest període han demostrat la necessitat ineludible de modernitzar i adaptar lestructura i organització del Servei dEmergències Sanitàries a la situació actual i a les noves necessitats, amb una direcció de centre única, i la integració econòmica i administrativa dels tres centres de despesa actuals, de manera que es garantisca una adequada ordenació i coordinació de tots els recursos.
Lobjectiu daquesta reorganització de recursos no departamentals és ladaptació de lestructura i funcionament del Servei dEmergències Sanitàries als canvis que shan produït tant normatius com operatius; té, per tant, un caràcter organitzatiu.
Per a lelaboració daquest decret shan seguit els principis recollits en la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Quant a la necessitat i eficàcia, queda justificada en el contingut del mateix decret.
Quant al de proporcionalitat, és una mesura ajustada i necessària per a la realització de les funcions que lAdministració té encomanades.
En relació a la transparència en la tramitació daquest decret, sha seguit la normativa continguda en la Llei 39/2015 i en la Llei 2/2015, de 2 dabril, de la Generalitat, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana, i és objecte de publicació en la pàgina web de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública amb el propòsit de donar audiència a les persones interessades, tant en la consulta pública prèvia a la realització daquesta norma, com en el tràmit daudiència i informació pública, a lefecte de recollir totes les aportacions que puga realitzar la ciutadania.
I, finalment, quant a leficiència, aquesta iniciativa normativa racionalitzarà en laplicació la gestió dels recursos públics i evitarà càrregues administratives innecessàries o accessòries.
Aquesta disposició està inclosa en el Pla normatiu de lAdministració de la Generalitat per a 2021.
En conseqüència, dacord amb larticle 28.c de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, a proposta de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió de 6 dagost de 2021,
DECRETE
Article 1. Objecte
Lobjecte daquest decret és definir lestructura i organització del Servei dEmergències Sanitàries de la Comunitat Valenciana, en làmbit del sistema durgències i emergències.
Article 2. Organització del Servei dEmergències Sanitàries de la Comunitat Valenciana
1. El Servei dEmergències Sanitàries de la Comunitat Valenciana (SESCV), dependent funcionalment del centre directiu competent en urgències i emergències sanitàries, es gestionarà integralment a través dun únic centre de treball, i mitjançant un únic centre de despesa.
2. Dependran orgànicament i funcionalment del SESCV els recursos, tant propis com concertats, humans i materials assistencials destinats a la gestió de les urgències i emergències; així com els recursos no assistencials responsables de ladministració del funcionament dels centres i serveis sota la seua dependència.
4. Làmbit dactuació del SESCV és el territori de la Comunitat Valenciana, encara que excepcionalment podrà desenvolupar la seua activitat en làmbit nacional o en linternacional.
5. Com a òrgan no departamental, podrà disposar dels llocs directius previstos per larticle 4.1 del Decret 30/2012, de 3 de febrer, del Consell, pel qual es modifiquen lestructura, funcions i règim retributiu del personal directiu dinstitucions sanitàries de la Conselleria de Sanitat.
La planificació del nombre, classe i distribució dels recursos demergències, i dels mitjans de transport sanitari, es realitzarà pel centre directiu competent en urgències i emergències sanitàries.
Article 3. Organització del Centre dInformació i Coordinació dUrgències
1. Els actuals centres dInformació i Coordinació dUrgències (CICU) sintegren en un únic centre CICU, amb àmbit territorial a la Comunitat Valenciana.
2. El CICU depén orgànicament i funcionalment del Servei dEmergències Sanitàries de la Comunitat Valenciana, sense perjudici de la coordinació amb el centre directiu competent en assistència sanitària.
3. El CICU gestionarà i coordinarà permanentment tots els recursos assistencials i sanitaris, tant de la conselleria competent en sanitat com concertats i privats, que participen en la resposta sanitària a les urgències i emergències, i desenvoluparà la coordinació amb altres centres operatius i de coordinació de recursos no sanitaris que puguen participar en la resposta a les emergències i catàstrofes.
4. El personal adscrit al CICU realitza la seua activitat tant al centre de treball com, en casos demergència o catàstrofe, al lloc on siga requerida la seua presència per les autoritats sanitàries. Així mateix, és responsable de la gestió i custòdia de la informació sanitària.
DISPOSICIONS ADDICIONALS
Primera. Incidència pressupostària
Laplicació i el desplegament daquest decret no tindran gens dincidència en la dotació dels capítols de despesa del pressupost de la Generalitat, i, en tot cas, haurà de ser atesa amb els seus mitjans humans i materials.
Segona. Referències normatives
A partir de lentrada en vigor daquest decret, les referències normatives realitzades als centres provincials dels serveis dEmergències Sanitàries (SES) i dels CICU, sentendran fetes als actuals Servei dEmergències Sanitàries de la Comunitat Valenciana i Centre dInformació i Coordinació dUrgències.
Tercera. Pla específic dordenació de recursos humans
Lactualització de lestructura i organització del SESCV serà objecte dun pla específic dordenació de recursos humans, dacord amb el que es preveu en larticle 64 del Decret 192/2017, d1 de desembre, del Consell, pel qual saprova el Reglament de selecció i provisió de personal estatutari al servei dinstitucions sanitàries públiques del Sistema Valencià de Salut.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Única. Derogació normativa
1. Queden derogades les següents disposicions:
a) El Decret 122/1984, de 12 de novembre, del Consell de la Generalitat Valenciana, pel qual saprova el Pla dInformació i Coordinació dUrgències.
b) Larticle 21.2 del Decret 74/2007, de 18 de maig, del Consell, pel qual saprova el Reglament sobre estructura, organització i funcionament de latenció sanitària en la Comunitat Valenciana.
c) Larticle 10 de lOrdre 11 de juliol de 2000, de la Conselleria de Sanitat, per la qual es regulen els centres dInformació i Coordinació dUrgències (CICU) i els serveis dAjuda Mèdica Urgent (SAMU).
2. Així mateix, queden derogades totes les disposicions digual o inferior rang que soposen al que sestableix en aquest decret.
DISPOSICIONS FINALS
Primera. Habilitació normativa
Es faculta la persona titular de la conselleria competent en sanitat per a executar i desplegar aquest decret.
Segona. Entrada en vigor
Aquest decret entrarà en vigor lendemà de ser publicat en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
València, 6 dagost de 2021
El president de la Generalitat,
XIMO PUIG I FERRER
La consellera de Sanitat Universal i Salut Pública,
ANA BARCELÓ CHICO