Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

DECRET 108/2021, de 6 d'agost, del Consell, d'estructura i organització del Servei d'Emergències Sanitàries. [2021/8725]

(DOGV núm. 9155 de 19.08.2021) Ref. Base de dades 008050/2021

DECRET 108/2021, de 6 d'agost, del Consell, d'estructura i organització del Servei d'Emergències Sanitàries. [2021/8725]
L’actual model d’assistència urgent extrahospitalària a la Comunitat Valenciana té els seus antecedents en el Decret 122/1984, de 12 de novembre, del Consell de la Generalitat Valenciana, pel qual s’aprova el Pla d’informació i coordinació d’urgències; en la Llei 14/1986, de 25 d’abril, general de sanitat, i en el Pla director del Sistema d’Atenció Sanitària d’Urgències (SASU) de la Comunitat Valenciana, aprovat per l’Acord del Consell de 13 de maig de 1991, que van fer possible, mitjançant un important esforç organitzatiu i negociador, reformar el model tradicional dels serveis d’urgències extrahospitalàries que s’organitzaven en els antics serveis especials i ordinaris d’urgència, segons la legislació de l’Institut Nacional de Previsió i Règim General de Seguretat Social dels anys seixanta.
Els tres centres d’Informació i Coordinació d’Urgència i les direccions d’aquests centres es van anar instaurant gradualment a partir d’aquestes estructures i segons les possibilitats tecnològiques en sistemes de gestió d’emergències sanitàries i de comunicacions disponibles. Per això es crea el Centre d’Informació i Coordinació d’Urgències (CICU) a la província de València en 1992, en 1995 a la província d’Alacant, i en 1998 en la província de Castelló. Aquesta reorganització va permetre dotar la població de la Comunitat Valenciana d’uns serveis especialitzats en l’atenció a les urgències i les emergències mitjançant el desenvolupament de les unitats de Suport Vital Avançat, la denominació de les quals a la Comunitat Valenciana és Servei d’Ajuda Mèdica Urgent (SAMU) i la implantació dels centres d’Informació i Coordinació d’Urgències (CICU).
L’any 2000, atés el nivell de desenvolupament aconseguit dels nous serveis, amb 3 centres d’Informació i Coordinació d’Urgències (CICU) d’àmbit provincial i 31 unitats del Servei d’Ajuda Mèdica Urgent (SAMU), i la falta de definició de les seues funcions, esdevingue necessari fer-ne una regulació mitjançant l’Ordre d’11 de juliol de 2000, de la Conselleria de Sanitat, per la qual es regulen els centres d’Informació i Coordinació d’Urgències i els serveis d’Ajuda Mèdica Urgent.
El Decret 149/2002, de 10 de setembre, del Govern Valencià, va organitzar els mitjans personals dels serveis d’urgències extrahospitalàries a la Comunitat Valenciana. En la disposició addicional primera es modifica la denominació dels tres antics serveis especials i ordinaris d’urgències, amb àmbit provincial, a Servei d’Emergències Sanitàries de cadascuna de les províncies, però no es realitza la modernització de la seua estructura.
Per la seua part, el Decret 74/2007, de 18 de maig, del Consell, pel qual s’aprova el Reglament sobre estructura, organització i funcionament de l’atenció sanitària a la Comunitat Valenciana, va regular en l’article 21 les urgències i emergències sanitàries.
La Llei 13/2010, de 23 de novembre, de la Generalitat Valenciana, de protecció civil i gestió d’emergències, i el Decret 119/2013, de 13 de setembre, del Consell pel qual s’aprova el Pla territorial d’emergència de la Comunitat Valenciana, tipifiquen els plans de protecció civil i estableixen, entre altres, l’estructura de coordinació, les comunicacions, la recepció i gestió de les telefonades d’emergència a través del «1-1-2 Comunitat Valenciana», així com el sistema de comandament i el control comú dels diferents òrgans i entitats que actuen en resposta a l’emergència, en els quals participen els mitjans i recursos d’atenció a les urgències i les emergències de la conselleria amb competències en sanitat.
En 2013, els CICU, dependents orgànicament i funcionalment de la conselleria amb competències en matèria de sanitat, s’integren operativament en l’«1-1-2 Comunitat Valenciana», de tal manera que les telefonades de la població rebudes en els CICU provincials es dirigeixen i centralitzen en Servei 112 i s’unifica la classificació de la demanda sanitària mitjançant protocols operatius a escala autonòmica.
La centralització de l’atenció de la telefonada sanitària d’urgències i emergències en el 112, la incorporació de noves comeses en el CICU, així com el desenvolupament i evolució dels sistemes i tecnologies de la informació i comunicacions aplicats a les centrals de coordinació de recursos, han obligat a fer canvis en l’organització i funcionament dels CICU, ja que l’àmbit provincial dels CICU queda sobrepassat per l’especialització del sistema d’emergències sanitàries i exigeix que el CICU tinga un àmbit comunitari, per a incorporar els avanços tecnològics i nous perfils professionals amb la finalitat de millorar l’atenció de la demanda d’emergències sanitàries, assegurar una resposta eficaç a les urgències i emergències sanitàries i estar permanentment capacitats per a respondre a les potencials situacions de catàstrofes que poden esdevindre en l’àmbit de la Comunitat Valenciana.
Els resultats i l’experiència acumulada al llarg d’aquest període han demostrat la necessitat ineludible de modernitzar i adaptar l’estructura i organització del Servei d’Emergències Sanitàries a la situació actual i a les noves necessitats, amb una direcció de centre única, i la integració econòmica i administrativa dels tres centres de despesa actuals, de manera que es garantisca una adequada ordenació i coordinació de tots els recursos.
L’objectiu d’aquesta reorganització de recursos no departamentals és l’adaptació de l’estructura i funcionament del Servei d’Emergències Sanitàries als canvis que s’han produït tant normatius com operatius; té, per tant, un caràcter organitzatiu.
Per a l’elaboració d’aquest decret s’han seguit els principis recollits en la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Quant a la necessitat i eficàcia, queda justificada en el contingut del mateix decret.
Quant al de proporcionalitat, és una mesura ajustada i necessària per a la realització de les funcions que l’Administració té encomanades.

En relació a la transparència en la tramitació d’aquest decret, s’ha seguit la normativa continguda en la Llei 39/2015 i en la Llei 2/2015, de 2 d’abril, de la Generalitat, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana, i és objecte de publicació en la pàgina web de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública amb el propòsit de donar audiència a les persones interessades, tant en la consulta pública prèvia a la realització d’aquesta norma, com en el tràmit d’audiència i informació pública, a l’efecte de recollir totes les aportacions que puga realitzar la ciutadania.
I, finalment, quant a l’eficiència, aquesta iniciativa normativa racionalitzarà en l’aplicació la gestió dels recursos públics i evitarà càrregues administratives innecessàries o accessòries.
Aquesta disposició està inclosa en el Pla normatiu de l’Administració de la Generalitat per a 2021.
En conseqüència, d’acord amb l’article 28.c de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, a proposta de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió de 6 d’agost de 2021,


DECRETE

Article 1. Objecte
L’objecte d’aquest decret és definir l’estructura i organització del Servei d’Emergències Sanitàries de la Comunitat Valenciana, en l’àmbit del sistema d’urgències i emergències.

Article 2. Organització del Servei d’Emergències Sanitàries de la Comunitat Valenciana
1. El Servei d’Emergències Sanitàries de la Comunitat Valenciana (SESCV), dependent funcionalment del centre directiu competent en urgències i emergències sanitàries, es gestionarà integralment a través d’un únic centre de treball, i mitjançant un únic centre de despesa.

2. Dependran orgànicament i funcionalment del SESCV els recursos, tant propis com concertats, humans i materials assistencials destinats a la gestió de les urgències i emergències; així com els recursos no assistencials responsables de l’administració del funcionament dels centres i serveis sota la seua dependència.
4. L’àmbit d’actuació del SESCV és el territori de la Comunitat Valenciana, encara que excepcionalment podrà desenvolupar la seua activitat en l’àmbit nacional o en l’internacional.
5. Com a òrgan no departamental, podrà disposar dels llocs directius previstos per l’article 4.1 del Decret 30/2012, de 3 de febrer, del Consell, pel qual es modifiquen l’estructura, funcions i règim retributiu del personal directiu d’institucions sanitàries de la Conselleria de Sanitat.
La planificació del nombre, classe i distribució dels recursos d’emergències, i dels mitjans de transport sanitari, es realitzarà pel centre directiu competent en urgències i emergències sanitàries.

Article 3. Organització del Centre d’Informació i Coordinació d’Urgències
1. Els actuals centres d’Informació i Coordinació d’Urgències (CICU) s’integren en un únic centre CICU, amb àmbit territorial a la Comunitat Valenciana.
2. El CICU depén orgànicament i funcionalment del Servei d’Emergències Sanitàries de la Comunitat Valenciana, sense perjudici de la coordinació amb el centre directiu competent en assistència sanitària.
3. El CICU gestionarà i coordinarà permanentment tots els recursos assistencials i sanitaris, tant de la conselleria competent en sanitat com concertats i privats, que participen en la resposta sanitària a les urgències i emergències, i desenvoluparà la coordinació amb altres centres operatius i de coordinació de recursos no sanitaris que puguen participar en la resposta a les emergències i catàstrofes.
4. El personal adscrit al CICU realitza la seua activitat tant al centre de treball com, en casos d’emergència o catàstrofe, al lloc on siga requerida la seua presència per les autoritats sanitàries. Així mateix, és responsable de la gestió i custòdia de la informació sanitària.


DISPOSICIONS ADDICIONALS

Primera. Incidència pressupostària
L’aplicació i el desplegament d’aquest decret no tindran gens d’incidència en la dotació dels capítols de despesa del pressupost de la Generalitat, i, en tot cas, haurà de ser atesa amb els seus mitjans humans i materials.

Segona. Referències normatives
A partir de l’entrada en vigor d’aquest decret, les referències normatives realitzades als centres provincials dels serveis d’Emergències Sanitàries (SES) i dels CICU, s’entendran fetes als actuals Servei d’Emergències Sanitàries de la Comunitat Valenciana i Centre d’Informació i Coordinació d’Urgències.

Tercera. Pla específic d’ordenació de recursos humans
L’actualització de l’estructura i organització del SESCV serà objecte d’un pla específic d’ordenació de recursos humans, d’acord amb el que es preveu en l’article 64 del Decret 192/2017, d’1 de desembre, del Consell, pel qual s’aprova el Reglament de selecció i provisió de personal estatutari al servei d’institucions sanitàries públiques del Sistema Valencià de Salut.


DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

Única. Derogació normativa
1. Queden derogades les següents disposicions:
a) El Decret 122/1984, de 12 de novembre, del Consell de la Generalitat Valenciana, pel qual s’aprova el Pla d’Informació i Coordinació d’Urgències.
b) L’article 21.2 del Decret 74/2007, de 18 de maig, del Consell, pel qual s’aprova el Reglament sobre estructura, organització i funcionament de l’atenció sanitària en la Comunitat Valenciana.
c) L’article 10 de l’Ordre 11 de juliol de 2000, de la Conselleria de Sanitat, per la qual es regulen els centres d’Informació i Coordinació d’Urgències (CICU) i els serveis d’Ajuda Mèdica Urgent (SAMU).

2. Així mateix, queden derogades totes les disposicions d’igual o inferior rang que s’oposen al que s’estableix en aquest decret.


DISPOSICIONS FINALS

Primera. Habilitació normativa
Es faculta la persona titular de la conselleria competent en sanitat per a executar i desplegar aquest decret.
Segona. Entrada en vigor
Aquest decret entrarà en vigor l’endemà de ser publicat en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

València, 6 d’agost de 2021

El president de la Generalitat,
XIMO PUIG I FERRER

La consellera de Sanitat Universal i Salut Pública,
ANA BARCELÓ CHICO

linea
Mapa web