RESOLUCIÓ de 6 d'abril de 2022, de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública per la qual es publica el Pla Específic d'Ordenació de Recursos Humans previst en la disposició addicional tercera del Decret 108/2021, de 6 d'agost, del Consell, d'estructura i organització del Servei d'Emergències. [2022/3239]
(DOGV núm. 9324 de 25.04.2022) Ref. Base de dades 003387/2022
-
Anàlisi jurídica
-
Anàlisi documental
Origen de disposició: Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública Grup temàtic: Ocupació pública
RESOLUCIÓ de 6 d'abril de 2022, de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública per la qual es publica el Pla Específic d'Ordenació de Recursos Humans previst en la disposició addicional tercera del Decret 108/2021, de 6 d'agost, del Consell, d'estructura i organització del Servei d'Emergències. [2022/3239]
El model dassistència urgent extrahospitalària a la Comunitat Valenciana va fer els seus primers passos amb laprovació, per Decret 122/1984, de 12 de novembre, del Consell, del Pla dInformació i Coordinació dUrgències, lobjecte principal del qual el constituïa la creació de Centres dInformació i Coordinació dUrgències, centres capaços de donar una resposta a les peticions dassistència mèdica de caràcter urgent, amb una atenció eficaç i immediata.
Per a això es va procedir a la publicació del Pla director del Sistema dAtenció Sanitària dUrgències (SASU) de la Comunitat Valenciana després de lAcord del Consell de 13 de maig de 1991, que va originar la reforma dels serveis durgències extrahospitalàries, que dota la població de la Comunitat Valenciana amb serveis especialitzats en latenció a les urgències i les emergències, amb la creació dunitats de Suport Vital Avançat o «Servei dAjuda Mèdica Urgent» (SAMU) i els Centres dInformació i Coordinació dUrgències (CICU), que van ser regulats en lOrdre d11 de juliol de 2000, de la Conselleria de Sanitat, cosa que va donar lloc al seu desenvolupament organitzatiu en matèria de mitjans personals dels serveis durgències extrahospitalàries, i es creaven les categories de metge, ats/due, conductor portalliteres del SAMU i locutor de CICU pel Decret 149/2002, de 10 de setembre, del Govern Valencià.
Al seu torn sha produït levolució del sistema de protecció civil i gestió demergències de la Generalitat Valenciana recollit en la Llei 9/2002, de 12 de desembre, que dona forma a un model dactuació centralitzat de resposta a totes les situacions de risc i emergència que puguen originar-se en la Comunitat Valenciana, un model capaç dassumir i desenvolupar el concepte de «protecció civil», per a garantir la disposició permanent dun sistema integrat. Va ser derogada per laprovació de la Llei 13/2010, de 23 de novembre, de la Generalitat Valenciana, de protecció civil i gestió demergències i laprovació del Pla Territorial dEmergència de la Comunitat Valenciana per Decret 119/2013, de 13 de setembre, del Consell, que va fixar les bases per a lorganització en cas de gran emergència de caràcter general, a fi de minimitzar les conseqüències que les emergències poden tindre sobre les persones, els béns i el medi ambient. És competent la Generalitat Valenciana (si no shi ha declarat linterés nacional per part del Ministeri de lInterior) i el seu àmbit dactuació tot el territori de la Comunitat Valenciana.
Moltes han sigut les innovacions introduïdes en la gestió demergències, com la implantació del telèfon únic demergències 1·1·2, major especialització, noves tecnologies aplicades a la gestió demergències, lincrement dels recursos disponibles en aquesta matèria, la integració operativa en lesmentat 1·1·2 dels CICU centralitzant-se latenció de la trucada sanitària durgències i emergències, el desenvolupament i evolució dels sistemes i tecnologies de la informació, etc.
Tot això ha donat lloc a canvis en els processos de treball, a causa de la integració de la gestió sanitària en laplicació de l1.1.2, així com en lorganització i funcionament dels CICU amb la finalitat de millorar latenció, assegurar una resposta eficaç a les urgències i emergències sanitàries i estar preparats per a respondre a situacions de catàstrofes que pogueren produir-se en el nostre territori.
La necessària evolució del Sistema dUrgències i Emergències de la conselleria amb competències en sanitat converteix en inajornable ladaptació de la seua estructura i del seu funcionament als canvis que shan produït, tant normatius com operatius. Per aquest motiu, sha publicat el Decret 108/2021, de 6 dagost, del Consell, destructura i organització del Servei dEmergències Sanitàries, en el qual al seu torn sestableix, en la disposició addicional tercera, la necessitat de dur a terme lactualització de lestructura i organització del Servei dEmergències Sanitàries de la Comunitat Valenciana (dara en avant SESCV), a través de «un pla específic dordenació de recursos humans».
1. Marc legal del Pla Específic dOrdenació de Recursos Humans
Els plans dordenació de recursos humans es consideren «instruments bàsics de planificació dels recursos humans» en la Llei 55/2003, de 16 de desembre, de lEstatut Marc del Personal Estatutari dels Serveis de Salut, així com en el Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 doctubre, pel qual saprova el text refós de la Llei de lEstatut bàsic de lempleat públic, i la Generalitat és competent per a regular i aprovar els instruments de planificació dels recursos humans de les seues administracions públiques.
Per part seua, el Decret 192/2017, d1 de desembre, del Consell, pel qual saprova el Reglament de selecció i provisió de personal estatutari al servei dinstitucions sanitàries públiques del Sistema Valencià de Salut recull, en larticle 37.4 «Mobilitat per raons organitzatives o assistencials»
«que quan la mobilitat signifique un canvi a una distància superior a 30 quilòmetres, sexecutarà un pla específic dordenació de recursos humans negociat en mesa sectorial
». Els articles 63 i 64 defineixen els plans específics dordenació de recursos humans com a instruments de planificació de personal «per a atendre situacions per les quals hagen de produir-se canvis en la distribució o necessitats de personal derivades duna reordenació funcional, assistencial, duna intervenció en les infraestructures sanitàries, o de canvis organitzatius conjunturals relacionats amb la forma de gestió de departaments o serveis».
Així mateix, el Decret 7/2019, de 25 de gener, del Consell, pel qual saprova el Pla dordenació de recursos humans 2019 2021, del personal de gestió directa de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut pública estableix la possibilitat d«aprovació de plans específics dordenació de personal», amb la finalitat daconseguir efectivitat en la prestació del servei i loptimització de la utilització dels recursos disponibles.
2. Objectius del Pla específic dordenació de recursos humans
La unificació de la gestió de tots els recursos humans de làmbit del Servei dEmergències Sanitàries de la Comunitat Valenciana en un únic centre determina la modificació de la ubicació dels recursos humans de les actuals unitats de gestió provincials SES i CICU.
Els objectius organitzatius i assistencials requereixen una gestió integral dels recursos, tant humans com materials, superant lactual distribució provincial, la qual cosa no facilita la versatilitat necessària per a atendre la demanda assistencial existent.
Per a això, el present Pla dOrdenació Específic té per objecte actualitzar lestructura i lorganització integral del Servei dEmergències Sanitàries de la Comunitat Valenciana (dara en avant SESCV), inclòs el Centre dInformació i Coordinació dUrgències de la Conselleria (dara en avant, CICU), en làmbit del Sistema dUrgències i Emergències de la conselleria que té atribuïdes les competències en matèria de Sanitat.
El SESCV exercirà integralment la gestió administrativa i dels seus recursos humans i materials, a través dun únic centre de treball i un únic centre de despesa, sota la dependència de la direcció general que tinga atribuïdes les competències en planificació, gestió i avaluació de les urgències i emergències.
El CICU, amb dependència orgànica i funcional del SESCV, adoptarà en el seu funcionament la tecnologia, els procediments i les directrius organitzatives i operatives, en exercici de la seua dependència funcional, del servei competent en la matèria, adscrit a la direcció general amb competències en assistència sanitària.
3. Àmbit daplicació
La reorganització de lestructura i reordenació funcional aprovada pel Decret 108/2021, de 6 dagost, del Consell, destructura i organització del Servei dEmergències Sanitària es porta a efecte mitjançant laprovació del present Pla Específic dOrdenació de Recursos Humans.
Serà aplicable al Servei dEmergències Sanitàries de la Comunitat Valenciana (SESCV), de tal manera que els centres de treball afectats són els següents:
Centres de Treball que se suprimeixen:
1. Servei dEmergències Sanitàries SES:
a. Unitat de Gestió SES dAlacant.
b. Unitat de Gestió SES de Castelló.
c. Unitat de Gestió SES de València.
2. Centre dInformació i Coordinació dUrgències:
a. Centre dInformació i Coordinació dUrgències CICU dAlacant.
b. Centre dInformació i Coordinació dUrgències CICU de Castelló.
c. Centre dInformació i Coordinació dUrgències CICU València
Centre de treball i centre de gestió que es crea:
Servei dEmergències de la Comunitat Valenciana (SESCV), al qual sadscriurà la gestió de tots els centres de treball del seu àmbit.
A conseqüència de la desaparició dels centres de treball anteriors, els llocs de treball a ells adscrits es reassignen al nou centre de treball SESCV, excepte els de conductor de vehicle especial de la província dAlacant, que es reassignen als departaments on presten servei. La ubicació física del nou centre estarà situada a la ciutat de València, en el Complex Sanitari Campanar Ernest Lluch.
Si bé els llocs de treball dels actuals SES i CICU de València, els de les unitats SAMU de les tres províncies i els conductors de vehicle especial també són objecte del canvi dadscripció orgànica i funcional, no experimenten modificació de condicions de treball ni cap mesura de mobilitat de les regulades en el present Pla dOrdenació Específic, per la qual cosa, en virtut de laplicació de larticle 37.2 del Decret 192/2017, no sinclouen en aquest.
4. Reorganització dàmbit competencial
La unificació dels centres de treball duta a terme mitjançant el Decret 108/2021, del Consell, destructura i organització del Servei dEmergències Sanitàries, donarà lloc a lampliació de làmbit competencial dels llocs de treball afectats pel present pla, que atendran les seues respectives comeses respecte de la totalitat del territori de la comunitat autònoma, sobre el qual desenvoluparan les competències que la CSUSP tinga atribuïdes en matèria demergències, dins de les pròpies de cada categoria professional.
5. Centres Afectats.
Els Centres de Despesa SES València, SES Alacant I SES Castelló, passen a un únic centre de Despesa SESCV i a dependre duna única direcció, situada a la ciutat de València.
Aquesta reassignació de Centres de Despesa significa el tancament dels següents centres de treball:
CICU dAlacant (1451), situat en Hospital General dAlacant.
La Unitat de Gestió dAlacant (79026), situada al C/ Aaiun, s/n, Alacant.
CICU Castelló (2329), situada en lHospital la Magdalena.
La Unitat de Gestió de Castelló no té hui dia cap persona assignada.
6. Relació dunitats i serveis als quals afecta la reubicació disposada en el present Pla
SES DALACANT.
A. UNITAT DE GESTIÓ
a) PERSONAL I NÒMINES (RH)
b) GESTIÓ ECONÒMICA
c) FACTURACIÓ A TERCERS
d) SUBMINISTRAMENTS
e) INFORMÀTICA
f) MANTENIMENT
B. CICU
SES DE CASTELLÓ
a) CICU
7. Identificació i característiques de les places afectades
Les Places sobre les quals sopera la reassignació material de centre de treball són les que figuren en lannex II.
8. Criteris de valoració per a prendre les decisions relatives a places i persones
Els criteris per a donar lloc a la mobilitat del personal, en relació amb les places afectades pel present pla, vindran determinats per la naturalesa fixa o temporal del personal que les ocupa i per la mena de nomenament, en propietat, en substitució o amb destinació provisional.
De laplicació daquests criteris generals resulta:
El personal titular duna plaça afectada pel present pla podrà optar per la reubicació en el nou Centre de Treball SESCV i CICUCV, segons corresponga, amb la corresponent indemnització en cas de canvi de residència, o bé per reassignar la seua plaça en qualsevol centre de treball dependent de Departament de Salut, Centre de Transfusions de la Comunitat Valenciana o HACLE de la província respectiva, sempre que existisquen places anàlogues. A aquest efecte el personal podrà conéixer les característiques, com a règim de treball i altres, del lloc que se li puga oferir. En el cas dels locutors, podran optar per reubicar-se realitzant funcions dauxiliar administratiu, conductor o telefonista, conservant la seua categoria professional de locutor CICU.
En el cas que el personal afectat no exercira expressament aquesta opció, ladministració li assignaria un lloc de conformitat amb el que sestableix en el paràgraf anterior, la ubicació del qual ha de ser a menys de 30 quilòmetres de lactual destinació.
El personal fix que ocupe mitjançant nomenament provisional, de lliure designació o comissió de servei, una plaça afectada per aquest pla, i siga al seu torn titular duna altra reservada fora del seu àmbit, podrà optar per la reubicació amb la corresponent indemnització o bé per retornar a la seua plaça.
El personal temporal que exercisca una plaça afectada pel present pla podrà optar per ser reubicat amb la seua plaça en SESCV o CICUCV, amb la corresponent indemnització. El rebuig determinarà la finalització del seu nomenament.
La decisió del titular de la plaça afectada pel present pla determinarà lopció que es traslladarà a la persona que locupava.
Les conseqüències de laplicació dels anteriors criteris a les places afectades pel Pla es detallen en lannex IV.
9. Indemnitzacions
Les indemnitzacions per al personal que opte a la reubicació en el SESCV o CICUCV, sempre que això determine un canvi efectiu de residència, consistiran en:
Despeses de viatge del treballador i família convivent.
3 dietes dhostalatge i restauració per cada membre de la família, que efectivament es trasllada.
Despeses de mudança (trasllat de mobiliari i estris).
Tres mensualitats de les retribucions íntegres, amb mitjana del que sha percebut en concepte datenció continuada els sis mesos anteriors.
Lopció de reubicació en els nous centres de treball i la percepció de la consegüent indemnització, quan corresponga, implica també el compromís dacompliment de la plaça durant un termini mínim dun any. En cas que el perceptor deixe de prestar servei en la nova plaça per voluntat pròpia abans del transcurs del termini, estarà obligat a reintegrar les indemnitzacions percebudes.
10. Terminis daplicació, fases dexecució
1. Lelaboració del present a pla ha comportat realitzar una consulta als treballadors afectats, a fi de conéixer, duna banda, aquells que opten per la reubicació, i poder realitzar la memòria econòmica comprenent les seues indemnitzacions i, duna altra, les destinacions a les quals vol accedir el personal que opta per no participar en aquest procés.
2. Una vegada determinades les opcions, i comprovada la seua viabilitat, les noves assignacions han resultat reflectides els annexos del pla que ens ocupa.
3. Després de la publicació de la resolució de la consellera que conté el Pla específic dordenació de recursos humans previst en la disposició addicional tercera del Decret 108/2021, de 6 dagost, del Consell, destructura i organització del Servei dEmergències, es procedirà a laprovació dels expedients de modificació de plantilla necessaris per a loportuna reubicació de les places dacord amb el que sestableix en el pla.
4. La directora general de recursos humans dictarà, culminats els tràmits anteriors, les resolucions relatives a la mobilitat del personal afectat en els casos que procedisca, de manera que, al llarg de lany en curs, shaja pogut ultimar en la seua integritat lestructura establida en el Decret 108/2021, de 6 dagost, del Consell, destructura i organització del Servei dEmergències.
Sadjunta la següent documentació com a annexos:
Annex 1. Necessitats de plantilla en les Unitats de Gestió SES i CICU, per a la unificació del Servei dEmergències Sanitàries de la Comunitat Valenciana (SESCV i CICUCV).
Annex 2. Relació de personal i llocs afectats materialment en les Unitats de Gestió i CICU dAlacant i Castelló, amb la seua relació jurídica, incloses les vacants ocupades i no ocupades.
Annex 3. Memòria econòmica.
Annex 4. Detall de les conseqüències de laplicació dels criteris a les places afectades pel pla.
Annex 5. Resum de reubicacions a les quals opta el personal afectat pel pla.
València, de 6 dabril de 2022. La consellera de Sanitat Universal i Salut Pública: Ana Barceló Chico.