Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

Presidència de la Generalitat. RESOLUCIÓ de 7 de juny de 2023, de la Direcció General de Relacions amb la Unió Europea i l'Estat, per la qual es publica l'acord de la Comissió Bilateral de Cooperació Administració general de l'Estat-Generalitat, en relació amb la Llei 5/2022, de 29 de novembre, de la Generalitat, de residus i sòls contaminats per al foment de l'economia circular en la Comunitat Valenciana. [2023/6717]

(DOGV núm. 9622 de 21.06.2023) Ref. Base de dades 006722/2023

RESOLUCIÓ de 7 de juny de 2023, de la Direcció General de Relacions amb la Unió Europea i l'Estat, per la qual es publica l'acord de la Comissió Bilateral de Cooperació Administració general de l'Estat-Generalitat, en relació amb la Llei 5/2022, de 29 de novembre, de la Generalitat, de residus i sòls contaminats per al foment de l'economia circular en la Comunitat Valenciana. [2023/6717]

D’acord amb el que estableix l’article 33 de la Llei orgànica 2/1979, de 3 d’octubre, del Tribunal Constitucional, modificat per la Llei orgànica 1/2000, de 7 de gener, aquesta direcció general disposa la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana de l’acord que es transcriu com a annex en aquesta resolució.

València, 7 de juny de 2023.– La directora general de Relacions amb la Unió Europea i l’Estat: Daria Terradez Salom.


ANNEX

Acord de la Comissió Bilateral de Cooperació Administració general de l’Estat-Generalitat en relació amb la Llei 5/2022, de 29 de novembre, de la Generalitat, de residus i sòls contaminats per al foment d’una economia circular a la Comunitat Valenciana.

1r. De conformitat amb les negociacions prèvies celebrades pel Grup de treball constituït per Acord de la Comissió Bilateral de Cooperació Administració general de l’Estat-Generalitat de València per a l’estudi i proposta de solució de les discrepàncies manifestades en relació amb els articles 2, 3, 6, 7, 32, 33, 35, 37, 41, 43, 47, 64, 67 i les disposicions addicionals segona i cinquena de la Llei 5/2022, de 29 de novembre, de la Generalitat, de residus i sòls contaminats per al foment de l’economia circular en la Comunitat Valenciana, totes dues parts les consideren solucionades conformement amb els següents compromisos i consideracions:
a) En relació amb l’article 2.u, que defineix el concepte d’«Envàs comercial», totes dues parts acorden que la Generalitat Valenciana es compromet a promoure la corresponent modificació legislativa per a la supressió de la frase «i que no és susceptible de ser adquirit pel consumidor en els comerços» a fi d’adaptar-ho a la definició donada amb caràcter bàsic en l’article 2.h del Reial decret 1055/2022, de 27 de desembre, d’envasos i residus d’envasos.
b) En relació amb l’article 2.ag), que defineix les «Instal·lacions portuàries receptores», totes dues parts acorden que la Generalitat Valenciana es compromet a promoure la corresponent modificació legislativa a fi de substituir la referència a l’«article 2.1.e del Reial decret 1381/2002, de 20 de desembre, sobre instal·lacions portuàries de recepció de deixalles generades pels vaixells i residus de càrrega», per l’«article 2.q del Reial decret 128/2022, de 15 de febrer, sobre instal·lacions portuàries receptores de deixalles de vaixells».
c) En relació amb l’apartat 3 de l’article 3, totes dues parts acorden que la seua interpretació i aplicació conformement amb l’ordre constitucional de competències ha de fer-se de tal manera que la demostració de la no perillositat dels sediments dels ports d’interés general de l’Estat s’efectuarà, exclusivament, de conformitat amb les directrius que aprove l’Administració general de l’Estat, tenint en compte a més el que es disposa en la Llei 41/2010, de 29 de desembre, de protecció del medi marí.»
d) En relació amb l’article 6.1.b, en el qual es regula el principi de jerarquia de residus, totes dues parts acorden que la Generalitat Valenciana es compromet a promoure la corresponent modificació legislativa per a la supressió del terme «Reutilització» de l’apartat 2 dedicat a la «Preparació per a la reutilització», de conformitat amb el que es disposa amb caràcter bàsic en els articles 8 i 2.z de la Llei 7/2022, de 8 d’abril, de residus i sòls contaminats per a una economia circular.

e) En relació amb l’article 32.3.a.II que regula com a mesura de prevenció que les administracions públiques autonòmiques i locals de la Comunitat Valenciana garantisquen que els gots d’un sol ús subministrats siguen compostables, totes dues parts acorden que la Generalitat Valenciana es compromet a promoure la corresponent modificació legislativa per a eliminar la referència «compostable», de conformitat amb els objectius de reducció de productes de plàstics d’un sol ús prevists amb caràcter bàsic en l’article 55.1 de la Llei 7/2022, de 8 d’abril, de residus i sòls contaminats per a una economia circular.
f) En relació amb l’article 32.4 que regula entre les mesures de prevenció l’obligació als establiments d’alimentació que venguen productes frescos i begudes d’acceptar l’ús de recipients reutilitzables, totes dues parts acorden que la Generalitat Valenciana es compromet a promoure la corresponent modificació legislativa per a especificar que s’aplicarà a establiments d’alimentació que venguen «a granel» aliments i begudes, de conformitat amb el que es disposa amb caràcter bàsic per l’article 9.3 del Reial decret 1055/2022, de 27 de desembre, d’envasos i residus d’envasos.
g) Respecte de les discrepàncies manifestades en relació amb l’article 33, apartat 3, totes dues parts coincideixen a considerar que aquest precepte ha d’interpretar-se i aplicar-se, quant al compost o digerit de màxima qualitat de la lletra d, en els termes establits en l’article 14, apartat 2 del Reial decret 1051/2022, de 27 de desembre, pel qual s’estableixen les normes per a la nutrició sostenible de sòls agraris, i l’annex VIII al qual es remet.
h) En relació amb l’article 35, sobre film no envàs i embalatges no reutilitzables i difícilment o no reciclables, totes dues parts acorden que la Generalitat Valenciana es compromet a promoure la corresponent modificació legislativa a fi de suprimir l’apartat 5.
Així mateix, totes dues parts acorden que la Generalitat Valenciana es compromet a promoure la corresponent modificació legislativa a fi d’adaptar la redacció dels apartats que s’indiquen a continuació al següent tenor literal:
«2. En relació amb la comercialització de paquets de llandes de begudes o botelles de begudes mitjançant envasos secundaris, caldrà ajustar-se al que es disposa en l’article 37 de la Llei 7/2022, de 8 d’abril, de residus i sòls contaminats per a una economia circular i el seu reial decret de desplegament. Referent a això, i en aplicació del que es disposa en l’article 8.2 de la Llei 7/2022, de 8 d’abril, la Generalitat Valenciana podrà aplicar sistemes d’incentiu fiscal autonòmics als fabricants i productors implantats a la Comunitat Valenciana, segons les següents especificacions:
 Per als envasos secundaris de plàstic film que continguen almenys un 50 % de plàstic reciclat i no fragmentable, segons la norma UNE-EN 15343:2008, a partir de l’1 de gener de 2024, que ha de ser del 70 % a partir de l’1 de gener de 2025.
Per als envasos secundaris de plàstic film que continguen almenys un 50 % de plàstic d’origen biològic, certificat mitjançant la norma UNE-CEN/TS 16137:2012, a partir de l’1 de gener de 2024, que ha de ser del 70 % a partir de l’1 de gener de 2025.
Per als envasos secundaris de plàstic film que continguen almenys un 50 % de matèries primeres renovables, bioplàstics o materials provinents del reciclatge químic de plàstics, certificat mitjançant un esquema de certificació basat en la traçabilitat i el balanç de masses com la certificació ISCC Plus o altres relacionades, a partir de l’1 de gener de 2024, havent de ser del 70 % a partir de l’1 de gener de 2025.
3. En relació amb la comercialització d’envasos mitjançant anelles de plàstic, i a fi d’avançar en el que es disposa en l’article 55.4 de la llei 7/2022, de 8 d’abril, es fomentarà la seua eliminació o substitució gradual per altres tipus d’elements:
Abans del 31 de desembre de 2024, eliminar o substituir el 50 % de les anelles de plàstic que es posen en el mercat a la Comunitat Valenciana.
Abans del 31 de desembre de 2025, eliminar o substituir el 70 % de les anelles de plàstic que es posen en el mercat a la Comunitat Valenciana.
Abans del 31 de desembre de 2026, eliminar o substituir el 90 % de les anelles de plàstic que es posen en el mercat a la Comunitat Valenciana. 
4. Així mateix, es fomentarà l’eliminació gradual de l’embalatge de menjars cuinats mitjançant envasos:
a) que no siguen reutilitzables,
b) que no siguen compostables segons la norma UNE EN 13.432: 2000
c) que no siguen d’alumini, cartó, fusta o de qualsevol altre material fàcilment reciclable, tant en l’envàs de l’aliment com en el film de recobriment, en cas de tindre’n.
En cas de tractar-se de recipients d’un sol ús, han d’estar adherits a un sistema de responsabilitat ampliada del productor o un sistema integrat de gestió d’acord amb la normativa bàsica estatal.
La conselleria competent en matèria de residus, fent ús del millor coneixement disponible, ha d’establir i publicar periòdicament una relació de materials considerats fàcilment reciclables, que s’actualitzarà tenint en compte l’evolució del mercat i de les tècniques disponibles de separació, classificació i reciclatge de materials.
[…]
6. En els establiments d’hostaleria, restauració i càtering, es procurarà evitar l’ús de productes alimentaris en envasos monodosi que no siguen com a mínim reciclables, a excepció d’aquelles restriccions establides pel Reial decret 895/2013. En aplicació del que es disposa en l’article 56.a de la Llei 7/2022, de 8 d’abril, no es proporcionaran utensilis d’un sol ús per al consum d’aliments i begudes en el mateix local, a excepció dels consumibles de cel·lulosa.
i) En relació amb l’article 37 que recull determinades prescripcions aplicables a envasos reutilitzables de begudes, totes dues parts acorden que la seua interpretació conforme a l’ordre competencial ha de fer-se de conformitat amb el que es disposa en la legislació bàsica de l’Estat i, en particular, en el Reial decret 1055/2022, de 27 de desembre, d’envasos i residus d’envasos.
j) En relació amb l’article 41.9 relatiu a la informació a remetre a la Generalitat sobre les característiques de la reciclabilitat dels envasos, totes dues parts acorden que la Generalitat Valenciana es compromet a promoure la corresponent modificació legislativa per a la supressió del termini «amb una antelació mínima de sis mesos» abans de la posada en el mercat de nous envasos lleugers, per a adaptar-ho així al que es disposa amb caràcter bàsic en el Reial decret 1055/2022, de 27 de desembre, d’envasos i residus d’envasos.
k) En relació amb l’article 43 sobre els sistemes complementaris de recollida de selectiva, ambdues parteixen acorden que la Generalitat Valenciana es compromet a promoure la corresponent modificació legislativa a fi d’adaptar la redacció dels apartats que s’indiquen a continuació, al següent tenor literal:
«1. Com a contribució als objectius estatals en matèria de recollida separada i evitació de fem dispers, i d’acord amb les normes de la Llei 7/2022, de 8 d’abril, de residus i sòls contaminats per a una economia circular, a partir de  l’1 de gener de 2023, la implantació de sistemes de devolució per incentiu econòmic, també denominats SDI, mitjançant equips automàtics o equipaments amb sistemes informàtics que permeten la identificació de l’usuari, com a mínim, per a botelles de plàstic de begudes amb una capacitat inferior a tres litres, incloses les seues tapes i taps, és obligatòria en la Comunitat Valenciana, com a sistemes  de recollida separada complementaris a l’actualment implantat pels sistemes col·lectius de responsabilitat ampliada del productor d’envasos lleugers. Addicionalment, es podran implantar amb caràcter voluntari sistemes de devolució per incentiu econòmic SDI per a altres envasos de plàstic de begudes independentment de la seua capacitat.
[…]

4. En la mesura en què el sistema esmentat en l’apartat 1 és complementari als sistemes de recollida separada d’envasos existents, els subjectes obligats a la seua implantació són els productors de producte definits en l’article 2.t del Reial decret 1055/2022, de 27 de desembre, d’envasos i residus d’envasos, que comercialitzen envasos d’aquestes begudes en el territori de la Comunitat Valenciana, a través dels sistemes individuals i col·lectius de responsabilitat ampliada del productor. Els productors de producte han d’establir els requeriments necessaris quant a ús de contenidors i equips automàtics receptors vinculats al SDIR o equipaments amb sistemes informàtics que permeten la identificació de l’usuari vinculats al SDI que siga econòmicament eficient i garantisca que el sistema de recollida separada d’envasos lleugers compleix els objectius de recollida i reciclatge d’aquesta fracció de residus establits en aquesta llei i en la Llei 7/2022, de 8 d’abril, de residus i sòls contaminats per a una economia circular i el Reial decret 1055/2022, de 27 de desembre, d’envasos i residus d’envasos, com a contribució de la Comunitat Valenciana als objectius estatals de gestió d’aquesta fracció de residus. La Generalitat Valenciana i la resta d’administracions públiques de la Comunitat Valenciana poden col·laborar en el desenvolupament i execució del sistema complementari que s’implante.

5. L’incentiu econòmic mínim dels sistemes de devolució per incentiu econòmic mitjançant equips automàtics o equipaments amb sistemes informàtics que permeten la identificació dels usuaris es fixa en dos cèntims d’euro per unitat d’envàs. A partir de l’1 de gener de 2025, mitjançant una resolució de la persona titular de la conselleria competent en matèria de residus, amb l’informe previ de l’Agència Valenciana de Residus i Economia Circular, es pot incrementar aquesta quantia amb la finalitat de millorar l’eficàcia dels sistemes de recollida separada dels envasos lleugers sotmesos a sistemes complementaris obligatoris en la Comunitat Valenciana, i aconseguir els objectius establits a escala autonòmica així com contribuir a l’assoliment dels objectius estatals i europeus en aquesta matèria. Aquesta resolució té efectes l’endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

Aquest incentiu no té la consideració del depòsit contemplat en la disposició addicional dessetena de la llei 7/2022, de 8 d’abril, de residus i sòls contaminats per a una economia circular.  
[…]
 9. Els titulars dels establiments comercials no estan obligats a situar en les seues dependències comercials, interiors o exteriors, els equips automàtics o equipaments amb sistemes que permeten la identificació de l’usuari vinculats als sistemes de devolució per incentiu econòmic, sense perjudici dels acords als quals puguen arribar amb els operadors d’aquests sistemes per a la ubicació dels equips a l’interior dels seus establiments o aparcaments privatius, i si disposen d’aparcament privatiu exterior, a l’exterior dels establiments, d’acord amb la normativa urbanística i comercial aplicable.
10. En el marc de la Llei 7/2022, de 8 d’abril, de residus i sòls contaminats per a una economia circular, les administracions autonòmica i locals de la Comunitat Valenciana han de prestar tota la col·laboració necessària per a la implantació dels sistemes de depòsit, devolució i retorn, en cas que es determine l’obligatorietat de la seua posada en marxa, i facilitar una adequada transició des dels sistemes obligatoris de devolució per incentiu econòmic als sistemes de depòsit, devolució i retorn que s’establisquen. La conselleria competent en matèria de residus, en l’àmbit de les seues competències, ha de vetlar perquè la Comunitat Valenciana constituïsca un territori prioritari per a la posada en marxa dels sistemes de depòsit, devolució i retorn que s’establisquen a escala estatal amb la finalitat de garantir una adequada contribució autonòmica als objectius estatals de recollida separada.
[…]
13. L’Agència Valenciana de Residus i Economia Circular pot autoritzar la implantació voluntària d’altres sistemes de devolució per incentiu econòmic o sistemes de depòsit, devolució i retorn per a envasos lleugers.»
l) En relació amb l’article 47, aquest haurà d’interpretar-se i aplicar-se tenint en compte les prescripcions de l’article 27 de la Llei 7/2022, de 8 d’abril, de residus i sòls contaminats per a una economia circular, en la redacció donada per la Llei 30/2022, de 23 de desembre, per la qual es regula el sistema de gestió de la Política Agrària Comuna, posterior a l’aprovació de la norma autonòmica.
m) En relació amb la disposició addicional segona «Material bioestabilitzat», aquesta haurà d’interpretar-se i aplicar-se en els termes establits en l’article 14, apartat 2 del citat Reial decret 1051/2022, de 27 de desembre, pel qual s’estableixen les normes per a la nutrició sostenible de sòls agraris, i l’annex VIII al qual es remet, aplicant-se exclusivament en el que no s’opose a la norma bàsica quan es referisca a sòls agraris.

2n. En raó a l’acord aconseguit, totes dues parts consideren resoltes les discrepàncies manifestades i concloses les controvèrsies plantejades.


3r. Comunicar aquest acord al Tribunal Constitucional als efectes establits en l’article 33.2 de la Llei orgànica 2/1979 de 3 d’octubre, del Tribunal Constitucional, així com publicar aquest acord en el Boletín Oficial del Estado i en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

linea
Mapa web