ACORD de 28 de juliol de 2017, del Consell, pel qual es modifica l'acord del Consell de 26 de juliol de 2001, d'aprovació del Pla Eòlic de la Comunitat Valenciana [2017/7107]
(DOGV núm. 8096 de 01.08.2017) Ref. Base de dades 006942/2017
-
Anàlisi jurídica
Data d'entrada en vigor: 28.07.2017 Aquesta disposició afecta: Modifica: -
Anàlisi documental
Origen de disposició: Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball;Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural;Conselleria d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori Grup temàtic: Legislació Matèries: Indústria i energia Descriptors: Temàtics: energia eòlica, programa d'actuació, monografia
ACORD de 28 de juliol de 2017, del Consell, pel qual es modifica l'acord del Consell de 26 de juliol de 2001, d'aprovació del Pla Eòlic de la Comunitat Valenciana [2017/7107]
El 26 de juliol de 2001, el Consell va aprovar el Pla eòlic de la Comunitat Valenciana, lobjecte del qual és regular la instal·lació de parcs eòlics en les zones qualificades com a aptes per a lesmentat fi.
La construcció i posada en marxa de centrals elèctriques terrestres que únicament utilitzen com a energia primària la cinètica aprofitable del vent, lemplaçament de les quals radique íntegrament en aquesta comunitat autònoma, a més de per la legislació bàsica del sector elèctric i les normes generals i especials de caràcter urbanístic i mediambiental, està regulada, de forma singular i complementària per la normativa sectorial enfront de la resta de tecnologies de producció delectricitat, per lAcord adés esmentat, de 26 de juliol de 2001, del Consell, pel qual es va aprovar el Pla Eòlic de la Comunitat Valenciana (PECV).
Dacord amb les Normes del PECV que figuren en lannex daquest acord, i tret que es tracten de petites instal·lacions (fins a 3 MW) vinculades al consum propi, per a poder implantar parcs eòlics en terra connectades a la xarxa elèctrica general, cal que el departament competent en matèria denergia efectue una convocatòria pública, perquè les persones qui hi estan interessades presenten les seues sol·licituds, acompanyades de la documentació establerta en aquell i en la corresponent convocatòria.
Aquest requisit de sotmetre a un concurs previ les sol·licituds de construcció daquest tipus de centrals elèctriques que es presenten a la corresponent convocatòria, perquè només aquelles que siguen seleccionades dacord amb la valoració que determine una comissió de selecció de projectes, puguen ser sotmeses a informació pública i tramitar-se, suposa una mesura, no sols de dubtós encaix en la vigent regulació bàsica del sector elèctric, per transformar, fins quasi arribar a desnaturalitzar-lo, el dret dels productors delectricitat a la lliure instal·lació, la qual cosa ja per si mateix justificaria ladopció daquest acord, sinó també una mena de barrera administrativa en un doble sentit en impedir, duna banda, lentrada daltres projectes i operadors mentre no hi haja noves convocatòries i, duna altra, dilatar els terminis per a la posada en servei de nova potència eòlica, problema aquest últim que no es compadeix amb la urgent i inajornable necessitat de fer realitat la transformació de lactual model energètic cap a un altre de més sostenible mediambientalment, amb els objectius de descarbonitzar el parc de generació elèctrica i aprofitar al màxim les fonts disponibles denergia primària autòctones dorigen renovable, que contribuïsquen a la seguretat de subministrament i a lautoabastiment energètic de la Comunitat Valenciana.
La modificació introduïda en el PECV amb el aquest acord, per tant, persegueix, essencialment, suprimir linstrument de la convocatòria (previst en larticle 4 de les actuals normes del PECV); no obstant, aquest canvi implica que shaja de donar una nova redacció a la resta de larticulat en tot allò que sha relacionat amb aquell, a fi de concordar-ho i donar-li ladequada coherència. En aquest sentit, és necessari deixar clar que leliminació de linstrument de la convocatòria en absolut significa que les noves instal·lacions eòliques que es proposen puguen emplaçar-se, sense més, en qualsevol lloc, perquè la seua implantació efectiva seguirà subjecta a les normes dordenació del PECV, que es mantenen (incloses, naturalment, les resolucions ja dictades sobre estudis dimpacte ambiental, plans especials i energètics, en execució i el seu desenvolupament), a més del pronunciament favorable previ a la seua construcció per part dels òrgans competents en matèria denergia, avaluació ambiental, ordenació territorial i urbanística.
Daltra banda, i atenent, tant al temps transcorregut des de la seua aprovació com als resultats obtesos pel vigent PECV, cal avaluar lactual model dexecució i desenvolupament de lenergia eòlica a la Comunitat Valenciana per a procedir-ne a una revisió o reformulació, a fi de continuar aprofitant, en les zones en què siga sostenible, els recursos energètics renovables disponibles en el nostre territori.
En efecte, sota el model de concurs previ es van formular dues convocatòries en 2001 i 2008, que van ser resoltes, respectivament, en 2003 i 2009, la qual cosa ha permès que en lactualitat estiguen funcionant prop de 1200 MW de potència elèctrica instal·lada de tipus eòlic a la nostra Comunitat, evitant cada any lemissió dentorn de 540.000 tones de CO2 equivalents a latmosfera.
No obstant això, i sent positiva aquesta dada, no ho és menys que la potència adjudicada en les esmentades convocatòries va ser més del doble de la que està en servei, havent-se desenvolupat aquesta potència de forma desigual en termes territorials en les quinze zones geogràfiques que contempla lactual PECV, revelant aquesta pronunciada discrepància lexistència de factors i causes impeditives del desenvolupament projectat de lenergia eòlica en aquesta comunitat autònoma, que és necessari analitzar i resoldre adequadament a fi de cohonestar laprofitament del recurs eòlic amb la resta de valors que, així mateix, han de ponderar-se en aquelles zones on és realment viable tal aprofitament des del punt de vista del recurs energètic disponible, i en definitiva sostenible, en el sentit més ampli, també des de la perspectiva de la seua acceptabilitat social.
Daquesta manera, amb aquest acord es remou una mesura discriminatòria enfront de la resta de tecnologies de generació elèctrica, com és la convocatòria prèvia per a la selecció de projectes dinstal·lacions eòliques en aquesta comunitat, que com altres instal·lacions elèctriques que transformen energies renovables, amb els canvis reguladors estatals, especialment els de tipus retributiu i fiscal dels últims anys, sumats a les incerteses derivades del context econòmic i de la pròpia regulació sectorial bàsica, amb canvis continus, ha desincentivat, i per tant desaccelerat, limprescindible procés de transformació del parc de producció elèctrica convencional per un altre basat en centrals a partir de fonts denergia renovables, que és necessari tractar de pal·liar des de les competències que ostenten les comunitats autònomes, introduint els canvis en la seua regulació pròpia que, en fi, faciliten la implantació de noves instal·lacions eòliques allà on siga possible, contribuint daquesta manera, des de lesfera autonòmica, al compliment dels objectius i compromisos energètics i de canvi climàtic que Espanya té per la seua pertinença a la Unió Europea, a més dels Acords internacionals que aquesta ha subscrit, i que per tant també vinculen els estats membres, com el recent Acord de París, negociat en la XXI Conferència sobre Canvi Climàtic (COP 21) dins de la Convenció Marc de les Nacions Unides sobre el Canvi Climàtic en què sestableixen mesures per a la reducció de les emissions de Gasos dEfecte dHivernacle (GEI).
De conformitat amb lanterior, dacord amb les competències atribuïdes en la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, a proposta conjunta dels conselleres i conselleres competents en matèria denergia, medi ambient i ordenació del territori i urbanisme, el Consell, prèvia deliberació, en la reunió del 28 de juliol de 2017,
ACORDA
Primer. Modificació del Pla Eòlic de la Comunitat Valenciana
Queda modificat, com sindica en lannex, el Pla Eòlic de la Comunitat Valenciana, aprovat per lAcord de 26 de juliol de 2001, del Govern Valencià.
Segon. Supressió de la Comissió de selecció de projectes
Queda suprimit el punt segon de lAcord de 26 de juliol de 2001, del Govern Valencià, pel qual saprova el Pla Eòlic de la Comunitat Valenciana, pel qual es designen els components que integren la Comissió de Selecció de Projectes de plans especials dordenació de zones per a la implantació de parcs eòlics, plans energètics i estudis dimpacte ambiental.
Tercer. Reformulació de lactual Pla Eòlic de la Comunitat Valenciana
En el termini màxim de dotze mesos les conselleries competents en matèria denergia, medi ambient i ordenació del territori i urbanisme, en la seua qualitat de departaments promotors del Pla Eòlic de la Comunitat Valenciana (PECV), avaluaran els objectius que shi preveuen, elevant una proposta en què es reformule el model dimplantació de lenergia eòlica en el nostre territori, amb especial atenció a la idoneïtat de les zones eòliques existents així com la seua capacitat energètica, amb lobjectiu bàsic i essencial doptimitzar, de forma sostenible, laprofitament del recurs eòlic disponible per a la producció denergia elèctrica dorigen renovable que contribuïsca a lincrement de lautosuficiència i diversificació energètica de la Comunitat Valenciana. La proposta esmentada haurà de tindre en compte i ser coherent amb la nova «Estratègia Valenciana dEnergia i Canvi Climàtic de la Comunitat Valenciana 2017-2020-2030».
Quart. Incidència pressupostària
Aquest acord no comporta cap despesa ni té incidència pressupostària per a la Generalitat.
Cinquè. Publicitat
Publicar aquest Acord en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
València, 28 de juliol de 2017
La consellera secretària,
MÓNICA OLTRA JARQUE
ANNEX
Modificació del Pla Eòlic de la Comunitat Valenciana
Primer
Es deixen sense contingut els articles 4, 7, 8, 9 i 11.
Segon
Es dóna una nova redacció de larticle 5, presentació de sol·licituds, que queda com segueix:
«Article 5. Presentació de sol·licituds i documentació necessària
1. La presentació de sol·licituds per a la construcció i posada en servei dinstal·lacions de producció denergia elèctrica que utilitzen com a energia primària lenergia eòlica, i la documentació preceptiva que les haja dacompanyar, sajustarà, atenent a la localització del projecte promogut, al que disposa la regulació sectorial elèctrica, mediambiental i dordenació del territori i urbanística vigent.
En tot cas, la documentació tècnica descriptiva i gràfica definitòria de la instal·lació eòlica detallarà el seu emplaçament fent referència a com sintegrarà aquesta en lestructura del territori i la seua ordenació, amb indicació de la superfície total, edificació, superfícies pavimentades, accessos existents i nous, distribució dels grups generadors, etc., i la resta de requisits establits per lesmentada regulació en matèria dordenació territorial i urbanística daplicació.
Les sol·licituds es formularan per cada instal·lació de producció, formant part daquestes les seues infraestructures devacuació, que inclouen la connexió amb la xarxa de transport o de distribució, i si és el cas, la transformació denergia elèctrica.
2. Sense perjuí dallò que sha indicat en el punt anterior, totes les sol·licituds, necessàriament, hauran danar acompanyades de loportuna documentació acreditativa de lexistència de recurs eòlic suficient i adequat per a lexplotació del parc eòlic en la localització que es proposa, en la qual sespecificarà si està basada en mesures de vent reals en lemplaçament proposat, o en la modelització del recurs, assenyalant en qualsevol daquests casos la metodologia seguida per a això. En la documentació sinclouran les millors previsions de produccions denergia elèctrica convenientment temporalitzades.
3. Només sadmetran a tràmit sol·licituds referides a projectes dinstal·lacions que es vagen a ubicar en zones declarades aptes o aptes amb compliment de prescripcions en el Pla Eòlic de la Comunitat Valenciana, no admetent-se tampoc aquelles sol·licituds en emplaçaments que, dacord amb les corresponents pronunciaments en desplegament i execució del PECV, hagen resultat incompatibles amb les infraestructures daprofitament eòlic».
Tercer
Es dóna una nova redacció de larticle 6, admissió a tràmit de sol·licituds, que queda com segueix:
«Article 6. Procediment i resolució
1. Les sol·licituds presentades i la seua resolució se sotmetran al procediment i normes establertes en la regulació sectorial elèctrica, mediambiental i dordenació del territori i urbanística vigents, i evidentment al que preveu el Pla Eòlic de la Comunitat Valenciana.
2. En tot cas, la informació pública a què hagen de sotmetres aquestes sol·licituds, dacord amb la regulació anterior, es farà de forma conjunta a fi de coordinar, agilitzar i simplificar els corresponents procediments».
Quart
Es dóna una nova redacció de larticle 10, execució de les instal·lacions eòliques, que queda com segueix:
«Article 10. Execució de les instal·lacions
Els projectes autoritzats sexecutaran dacord amb la legislació sectorial elèctrica, seguretat industrial, prevenció de riscos laborals, mediambiental i dordenació del territori i urbanística vigent, sotmetent-se igualment a lobtenció de les llicències, permisos, autoritzacions i/o habilitacions que siguen exigibles dacord amb la regulació de construcció».
Cinquè
Safegeix un nou punt al final de larticle 12, plans especials per a lordenació de les zones eòliques:
«5. Quan ja hagen estat aprovats plans especials en una zona del Pla Eòlic, els plans especials com a instruments dordenació que hagen de presentar-se amb les noves sol·licituds per a la construcció i posada en servei dinstal·lacions eòliques, es referiran exclusivament a làrea específica en què se sol·liciten ordenar els usos del sòl, compatibilitzant els existents amb el de producció denergia elèctrica mitjançant aerogeneradors, incloses les seues instal·lacions devacuació. En tot cas, els projectes de plans especials que es presenten hauran dacreditar la seua coherència territorial, urbanística i mediambiental amb els referits plans especials de zona aprovats».
Sisè
Es dóna una nova redacció de larticle 16, càrregues i obligacions derivades dels instruments dexecució i desenvolupament del Pla Eòlic de la Comunitat Valenciana, que queda com segueix:
«Article 16. Càrregues i obligacions derivades dels instruments dexecució i desenvolupament del Pla Eòlic de la Comunitat Valenciana
1. Els que promoguen instal·lacions de producció denergia elèctrica que utilitzen com a energia primària lenergia eòlica a la Comunitat Valenciana, estaran obligats al compliment dels deures, obligacions i càrregues que sespecifiquen en els plans especials, i la resta dinstruments dordenació, que formulen i saproven definitivament.
2. En tot cas, les persones titulars daquest tipus dinstal·lacions quedaran igualment obligades al compliment de les mesures de tipus econòmic, o duna altra naturalesa, que sestablisquen com a compensació a les afeccions vinculades a la implantació i explotació daquelles per a laprofitament del recurs eòlic de la Comunitat Valenciana».
Setè
Es dóna una nova redacció de larticle 17, fiances, que queda com segueix:
«Article 17. Garanties econòmiques associades a instal·lacions eòliques
1. La construcció, posada en funcionament, explotació, modificació, transmissió, tancament temporal o definitiu i desmantellament dinstal·lacions de producció denergia elèctrica, que utilitzen com a energia primària lenergia eòlica, se sotmetran al règim jurídic de garanties econòmiques establert en la regulació sectorial elèctrica, mediambiental i dordenació del territori i urbanística vigent.
En tot cas, abans de començar els tràmits dinformació pública requerits, els que desitgen promoure una instal·lació eòlica hauran de presentar davant lòrgan competent per a atorgar lautorització administrativa, còpia del resguard dhaver presentat la garantia econòmica a què es fa referència en larticle 59 bis o 66 bis del Reial decret 1.955/2000, d1 de desembre, pel qual es regulen les activitats de transport, distribució, comercialització, subministrament i procediments dautorització dinstal·lacions denergia elèctrica, o normes que les substituïsquen.
2. A més, en virtut del que preveu la legislació mediambiental, sexigiran altres garanties econòmiques a fi dassegurar el correcte desenvolupament i fidel compliment de les mesures correctores contingudes en la declaració dimpacte, i fins i tot, a fi de garantir la correcta reposició a lestat original del mitjà, en cas de desmantellament de les instal·lacions, bé es produïsca aquest pel transcurs del termini o de forma anticipada pel 2 % del pressupost total daquestes, incloent-hi tant els grups generadors com les infraestructures devacuació, tot això a fi de garantir el compliment del Pla de vigilància ambiental i el desmantellament, si és el cas, de les instal·lacions esmentades. Lacreditació dhaver constituït degudament aquesta garantia shaurà daportar amb la sol·licitud dautorització dexplotació de la instal·lació».
Vuitè
Es dóna una nova redacció de larticle 26, amplària dels camins daccés a les instal·lacions eòliques, que queda com segueix:
«Article 26. Amplària dels camins daccés a les instal·lacions eòliques»
Els camins daccés a les instal·lacions eòliques tindran una amplària, durant lexecució de les obres, fitada a lestrictament necessària per a la seua realització. Aquesta amplària es justificarà en lestudi dimpacte ambiental que forme part de la documentació que cada promotor haja de presentar dacord amb la regulació dordenació territorial, urbanística i mediambiental, i en la justificació esmentada es tindran en compte les condicions de seguretat necessàries per al desenvolupament de les esmentades obres. Finalitzades aquestes, lamplària del camí es reduirà fins a 3,50 metres, i per a això es duran a terme les necessàries labors de remoció de terres, revegetació i plantacions, que hauran de ser especificades i valorades en el mencionat estudi dimpacte ambiental».
Novè
Es dóna una nova redacció de larticle 31, finalitat i fases del Pla de Vigilància Ambiental, que queda com segueix:
«Article 31. Finalitat i fases del Pla de Vigilància Ambiental
El Pla de Vigilància Ambiental tindrà la finalitat de fixar les pautes per al control i seguiment de les mesures protectores, correctores i compensatòries proposades en els estudis dimpacte ambiental que formen part de la documentació, que hauran delaborar els que sol·liciten la construcció de parcs eòlics.
Constarà, com a mínim, de tres fases: la primera fase es correspondrà amb el període dexecució de les mesures correctores, i sestendrà des de la data de lacta de replantejament fins la de recepció de les obres; la segona fase sestén entre la recepció de les obres i el període de garantia; la tercera fase inclou el període dexplotació de les instal·lacions, tot això sense perjuí del que establisca la regulació sectorial a lefecte».
Deu
La secció disposicions transitòries queda redactada com segueix:
«Única. Instal·lacions eòliques derivades de les convocatòries resoltes
1. Les instal·lacions eòliques en explotació derivades de les convocatòries resoltes dacord amb el que estableix lAcord de 26 de juliol de 2001, del Govern Valencià, seguiran regint-se per les Normes del Pla Eòlic de la Comunitat Valenciana amb què aquelles van ser adjudicades, fins al seu tancament definitiu i desmantellament.»
2. Els procediments administratius en tràmit dinstal·lacions eòliques derivats de les convocatòries esmentades es resoldran conforme a aquestes, sense perjudici que les persones titulars puguen desistir daquells.
No obstant això, les persones titulars podran tornar a presentar una nova sol·licitud per a la construcció i posada en servei dinstal·lacions de producció denergia elèctrica que utilitzen com a energia primària lenergia eòlica a la mateixa àrea geogràfica, que se sotmetrà al que es disposa en aquest acord, la qual cosa suposarà el desestiment del resultat de la convocatòria de la qual hagueren estat adjudicatàries.»