Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

ORDE de 17 de juliol de 2009, de la Conselleria d'Educació, per la qual es regulen els cursos preparatoris de les proves d'accés a la Formació Professional en centres docents de la Comunitat Valenciana que impartisquen ensenyances de Cicles Formatius i s'establix el procediment d'admissió per a cursar estes ensenyances finançades amb fons públics en centres docents. [2009/8915]

(DOGV núm. 6068 de 30.07.2009) Ref. Base de dades 008822/2009

ORDE de 17 de juliol de 2009, de la Conselleria d'Educació, per la qual es regulen els cursos preparatoris de les proves d'accés a la Formació Professional en centres docents de la Comunitat Valenciana que impartisquen ensenyances de Cicles Formatius i s'establix el procediment d'admissió per a cursar estes ensenyances finançades amb fons públics en centres docents. [2009/8915]
La Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, establix en l'article 41.1 que "podran cursar la Formació Professional de Grau Mitjà els qui es troben en possessió del títol de Graduat en Educació Secundària Obligatòria. Podran cursar la Formació Professional de Grau Superior els qui es troben en possessió del títol de Batxiller". Al seu torn, en el seu apartat 2 disposa que "també podran accedir a la Formació Professional aquells aspirants que, no tenint els requisits acadèmics, superen una prova d'accés regulada per les administracions educatives".
Igualment, en l'article 41.5 del mateix text legal s'indica que "les administracions educatives podran programar i oferir cursos destinats a la preparació de les proves per a l'accés a la Formació Professional de Grau Mitjà per part dels qui hagen superat un programa de qualificació professional inicial i per a l'accés a Grau Superior per part dels que estiguen en possessió del títol de tècnic a què es referix l'apartat 1 de l'article 44. Les qualificacions obtingudes en estos cursos seran tingudes en compte en la nota final de la respectiva prova d'accés".
L'article 27.2 del Reial Decret 1538/2006, de 15 de desembre, pel qual s'establix l'ordenació general de la Formació Professional del sistema educatiu, indica que "per a les persones que hagen realitzat el curs de preparació de la prova d'accés previst en l'article 41.5 de la Llei Orgànica 2/2006, d'Educació, en el càlcul de la nota final, s'afegirà a la mitjana aritmètica referida en el punt anterior la puntuació resultant de multiplicar pel coeficient 0,15 la qualificació obtinguda en el dit curs".
Vista la normativa mencionada, la Conselleria d'Educació es proposa regular, per al seu propi àmbit, els cursos preparatoris en virtut de les competències atribuïdes per l'article 53 de la Llei Orgànica 1/2006, de 10 d'abril, de reforma de la Llei Orgànica 5/1982, d'1 de juliol, d'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, que establix que és de la competència exclusiva de la Generalitat la regulació i administració de l'ensenyança en tota la seua extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats, en l'àmbit de les seues competències, sense perjuí del que disposa l'article 27 de la Constitució Espanyola i les lleis orgàniques que, d'acord amb l'apartat 1 de l'article 81 d'aquella, el despleguen, de les facultats que atribuïx a l'Estat el número 30 de l'apartat 1) de l'article 149 de la Constitució Espanyola, i de l'alta inspecció necessària per al seu compliment i garantia.
Per tot això, fent ús de les facultats que em conferix l'article 28.e de la Llei de la Generalitat Valenciana 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, de conformitat amb el dictamen del Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana i d'acord amb la proposta de la directora general d'Avaluació, Innovació i Qualitat Educativa i de la Formació Professional de data 17 de juliol de 2009,
ORDENE
Capítol I
Disposicions generals
Article 1. Objecte
1. La present orde té com a objecte regular els cursos preparatoris de les proves d'accés a cicles de Formació Professional a la Comunitat Valenciana, la superació dels quals dóna dret a l'increment previst en l'article 27.2 del Reial Decret 1538/2006, de 15 de desembre, pel qual s'establix l'ordenació general de la Formació Professional del sistema educatiu, en relació amb l'article 41.5 de la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, en la qualificació final de la prova d'accés per a aquells aspirants que hagen superat amb anterioritat el primer nivell d'un programa de qualificació professional inicial o un cicle formatiu de Grau Mitjà, sense perjuí que un altre alumnat assistisca a estos.
2. No obstant això, l'increment de puntuació en la prova d'accés serà aplicable també a aquells que, després de la superació del curs, superen, al seu torn, el primer nivell d'un programa de qualificació professional inicial o un cicle de Grau Mitjà, en relació amb les proves d'accés a cicles de Grau Mitjà i superior, respectivament.
Capítol II
Cursos preparatoris de les proves d'accés a cicles
de Formació Professional a la Comunitat
Article 2. Finalitat dels cursos
Els cursos tindran com a finalitat el desenrotllament de la maduresa de l'alumnat en relació amb els objectius de l'Educació Secundària Obligatòria, en el cas dels cursos preparatoris d'accés a cicles de Grau Mitjà, i del Batxillerat, en el cas dels cursos preparatoris d'accés a cicles de Grau Superior, així com les seues capacitats referents al camp professional del cicle formatiu de Grau Mitjà o de Grau Superior a què es vullga accedir.
Article 3. Requisits de l'alumnat
Els cursos preparatoris estan dirigits a alumnes que, no reunint els requisits d'accés directe, complisquen 16 anys -per a Grau Mitjà-i 18 anys -per a Grau Superior-, o més, en l'any natural que s'inicia el curs.
En la primera setmana del curs, cada centre que oferisca estes ensenyances efectuarà una prova de nivell que, a més de facilitar el coneixement del nivell del grup, permetrà orientar l'alumnat cap a la via o el centre i ritme més adequats per a preparar la prova.
Article 4. Autorització per a impartir els cursos preparatoris de les proves d'accés
1. Els centres educatius públics que disposen de professorat per a impartir els cursos preparatoris per a les proves d'accés, una vegada ateses les necessitats educatives de les ensenyances de formació reglada, podran sol·licitar la corresponent autorització per a impartir els cursos preparatoris de les proves d'accés abans del 20 de setembre en una sol·licitud segons el model de l'annex I, dirigida a la direcció territorial corresponent, en la qual s'indicarà l'horari que se seguirà i el professorat encarregat d'impartir els mòduls, sense que això supose més dotació de personal.
2. Els centres educatius privats podran sol·licitar autorització per a impartir els cursos preparatoris de les proves d'accés abans del 20 de setembre en una sol·licitud segons el model de l'annex I, dirigida a la direcció territorial corresponent, en la qual s'indicaran els espais a utilitzar, l'horari que se seguirà i la relació de professorat, i la seua titulació, encarregat d'impartir el mòdul.
3. La corresponent direcció territorial elaborarà la proposta de resolució, abans del 5 d'octubre, amb un informe previ de la Inspecció Educativa sobre la possibilitat d'impartició del curs, així com sobre la compatibilitat d'horaris i espais, i l'elevarà a la direcció general competent en matèria de formació professional.
4. Fins al 15 d'octubre, les direccions generals competents en matèria de formació professional i de centres docents autoritzaran, mitjançant una resolució conjunta, l'oferta d'estos cursos.
5. La resolució de la seua autorització o denegació, i de qualsevol altra que es dicte a l'empara de la present orde, esgota la via administrativa, i contra esta resolució podrà interposar-se, potestativament pels centres privats, un recurs de reposició davant del conseller d'Educació en el termini d'un mes a comptar de l'endemà de ser publicada o notificada, de conformitat amb el que disposen els articles 107, 116 i 117 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, o bé directament un recurs contenciós administratiu davant de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, en el termini de dos mesos a comptar de l'endemà de la notificació o publicació de la resolució, d'acord amb el que establix l'article 14 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa.
6. El Centre Específic d'Educació a Distància (CEED) podrà organitzar estos cursos en la modalitat de distància amb l'autorització prèvia a este efecte.
Article 5. Professorat
1. Quant a la dedicació del professorat, caldrà ajustar-se al que s'ha previst amb caràcter general en la normativa vigent.
2. Les matèries seran impartides pel professorat amb competència docent i destinació en els centres.
3. El professorat del curs estarà integrat en els departaments didàctics corresponents a la matèria.
4. Cada grup tindrà un tutor, que serà un dels professors del curs i que exercirà les funcions pròpies de la tutoria, d'acord amb el que establix la normativa vigent.
5. En el cas del professorat dels centres docents públics, l'horari lectiu del professorat que es necessite per a impartir els cursos podrà determinar-se fins a 21 hores lectives setmanals.
Article 6. Programació
1. La Conselleria d'Educació publicarà el currículum a què es referirà la programació dels cursos preparatoris d'accés a cicles formatius.
2. Cada professor elaborarà una programació didàctica de la matèria que haja d'impartir, que inclourà, almenys:
a) Els objectius, redactats en termes de capacitats.
b) Els continguts.
c) Les activitats d'ensenyança-aprenentatge.
d) La metodologia.
e) Els criteris d'avaluació.
f) Els procediments d'avaluació.
g) Els criteris de qualificació.
3. Les programacions didàctiques de cada una de les matèries s'integraran en la programació general del curs de preparació de les proves d'accés a Cicles Formatius de Grau Mitjà i Superior, que, al seu torn, s'incorporaran al projecte educatiu del centre.
4. L'equip de professors del curs preparatori haurà d'adaptar les programacions a les característiques de l'alumnat.
Article 7. Continguts
1. Els centres que oferisquen el curs preparatori per a la prova d'accés a cicles formatius de Grau Mitjà impartiran els continguts de tots els apartats de la prova: Llengua i Literatura (Castellà o Valencià), Ciències Socials: Geografia i Història, Ciències de la Naturalesa, Matemàtiques i Tecnologia.
2. Els centres que oferisquen el curs preparatori per a la prova d'accés a cicles formatius de Grau Superior impartiran els continguts de tots els apartats de la part comuna: Llengua i Literatura (Castellà o Valencià), Matemàtiques i Anglés.
3. Respecte a la part específica, cada centre decidirà, en funció de la seua disponibilitat, l'opció que vol impartir, sense perjuí que excepcionalment puga autoritzar-se més d'una opció:
a) Opció A: Humanitats i Ciències Socials, les matèries de la qual seran Història del Món Contemporani, Economia de l'Empresa i Geografia,
b) Opció B: Tecnologia, les matèries de la qual seran Dibuix Tècnic, Tecnologia Industrial i Física i Química,
c) Opció C: Ciències, les matèries de la qual seran Física, Biologia i Ciències de la Terra i del Medi Ambient i Química.
4. Les matèries cursades i superades no convalidaran amb les seues homòlogues de l'Educació Secundària Obligatòria o del Batxillerat.
Article 8. Organització
1. Els cursos preparatoris per a la prova d'accés a Cicles Formatius de Grau Mitjà hauran de tindre una duració de 300 hores anuals, distribuïdes de la manera següent:
Llengua i Literatura 60 hores
Ciències Socials: Geografia i Història 60 hores
Ciències de la Naturalesa 60 hores
Matemàtiques 90 hores
Tecnologia 30 hores
2. Els cursos preparatoris per a la prova d'accés a Cicles Formatius de Grau Superior hauran de tindre una duració de 336 hores anuals, distribuïdes de la manera següent:
Llengua i Literatura 56 hores
Matemàtiques 56 hores
Anglés 56 hores
Matèria 1 de l'opció que corresponga 56 hores
Matèria 2 de l'opció que corresponga 56 hores
Matèria 3 de l'opció que corresponga 56 hores
3. Les activitats lectives es realitzaran durant el curs escolar a partir del mes de novembre, amb una distribució que dependrà de les possibilitats organitzatives de cada centre.
4. L'horari, elaborat pel cap d'estudis del centre abans del començament del curs i consignat en la sol·licitud a la direcció territorial, serà aprovat per esta i es publicarà amb les vacants.
Capítol III
Procediment d'admissió per a cursar estes ensenyances
finançades amb fons públics en centres docents
Article 9. Sol·licitud d'admissió
1. Abans del 15 d'octubre, les direccions territorials publicaran -a través de les direccions dels centres- un llistat amb la relació de centres, cursos preparatoris de les proves d'accés als Cicles Formatius de Grau Mitjà i/o de Grau Superior que oferta cada centre, horaris dels cursos i vacants corresponents a la província, segons el model de l'annex II.
2. Els interessats a realitzar els cursos, quan estos compten amb finançament públic, presentaran la sol·licitud d'admissió en el centre docent on vullguen fer el curs, encara que, a més d'este centre, que figurarà com a primera opció, podran assenyalar quatre centres més, ordenats segons preferència.
La direcció general competent en matèria de formació professional publicarà el model de la dita sol·licitud.
El termini per a presentar sol·licituds serà de 5 dies hàbils a partir del 15 d'octubre i els centres disposaran d'un dia hàbil més per a la incorporació, en el suport informàtic que a l'efecte es determine, de les dades de les sol·licituds presentades.
Article 10. Criteris d'admissió per als cursos finançats amb fons públics
1. En cas que el nombre de sol·licituds presentades siga superior al de places oferides en cada curs preparatori, estes s'ordenaran segons els següents criteris de prioritat:
a) Per al curs preparatori de proves d'accés a cicles de Grau Mitjà:
1r) Haver superat el primer nivell d'un Programa de Qualificació Professional Inicial, ordenats segons la nota mitjana que s'haja obtingut.
L'empat es resoldrà per sorteig.
2n) Estar cursant el primer nivell d'un Programa de Qualificació Professional Inicial.
Si hi ha més sol·licituds que vacants, es resoldrà per sorteig.
3r) La resta d'interessats.
Si hi ha més sol·licituds que vacants, es resoldrà per sorteig.
4t) Repetidors.
Si hi ha més sol·licituds que vacants, es resoldrà per sorteig.
b) Per al curs preparatori de proves d'accés a cicles de Grau Superior:
1r) Haver superat un cicle formatiu de Grau Mitjà de Formació Professional, ordenats segons la nota mitjana de l'expedient.
L'empat es resoldrà per sorteig.
2n) Estar cursant el segon curs d'un cicle de Grau Mitjà, ordenats segons la nota mitjana de 1r, superat en la seua totalitat.
L'empat es resoldrà per sorteig.
3r) La resta d'interessats.
Si hi ha més sol·licituds que vacants, es resoldrà per sorteig.
4t) Repetidors.
Si hi ha més sol·licituds que vacants, es resoldrà per sorteig.
Article 11. Constitució de grups, admissió i matriculació per als cursos finançats amb fons públics.
1. La direcció general competent en matèria de centres docents autoritzarà la constitució efectiva d'unitat quan hi haja un mínim de 18 alumnes. El màxim serà de 30 alumnes.
Per a constituir unitat a distància en el Centre Específic d'Educació a Distància (CEED), es requerirà un mínim de 20 alumnes. El màxim serà de 50 alumnes.
2. L'aplicació dels criteris assenyalats en l'article 10 s'efectuarà per mitjà d'un procediment informàtic centralitzat.
3. El 26 d'octubre, els centres publicaran, segons el model de l'annex III, la llista provisional dels alumnes que, havent presentat la sol·licitud d'admissió en el centre, han sigut admesos. Igualment, publicaran, segons el model de l'annex IV, la llista provisional dels que no han sigut admesos, i s'hi indicarà, si és el cas, el centre que els correspon.
4. El termini per a presentar reclamacions serà de 2 dies hàbils, i la resolució i la publicació de la llista definitiva les realitzarà el mateix centre en el termini de 2 dies hàbils. A continuació, es formalitzarà la matrícula.
5. Les classes s'iniciaran el primer dia hàbil de novembre.
6. Les comissions de coordinació sectorial de cicles formatius ampliaran el seu àmbit competencial a estos cursos i seran les encarregades de facilitar la informació corresponent i de resoldre les consultes que es plantegen en relació amb estos processos.
7. Els alumnes que, en el moment de la matrícula, estiguen exempts de fer algun dels apartats de les proves d'accés, podran matricular-se només de la resta de matèries, havent de presentar la documentació justificativa de la dita exempció.
8. Una vegada finalitzat el període de matriculació, en cas que resten places vacants, els centres podran admetre i matricular els qui sol·liciten l'admissió en el curs preparatori de Grau Mitjà i/o Superior després que el curs s'haja iniciat, sempre que esta sol·licitud es faça abans que s'haja impartit un terç de les classes.
9. Quan, siga quina siga la causa, les absències a classes excedisquen el 33% d'estes, l'alumne serà donat de baixa.
10. Cada alumne podrà cursar una única vegada el curs preparatori de les proves d'accés, llevat que en els cursos successius resten vacants després dels corresponents processos d'admissió. Només serà possible una repetició.
Capítol IV
Avaluació i prescripcions sobre les proves
Article 12. Avaluació i qualificació
1. L'avaluació serà realitzada per la comissió d'avaluació, constituïda pel tutor del curs i els professors que impartisquen les matèries d'acord amb els models d'acta d'avaluació aportats en els annexos V i VI. Esta avaluació serà contínua i es farà per matèries, establint-se, almenys, dos avaluacions al llarg del curs, de les quals s'alçarà acta.
2. L'acta de la sessió d'avaluació final es farà segons els models d'acta d'avaluació final aportats en els annexos VII i VIII, i reflectirà la qualificació de les distintes matèries dels cursos en termes numèrics, de l'1 al 10, sense decimals.
Per a calcular la qualificació final, se seguirà el procés següent:
a) Per al curs preparatori per a la prova d'accés a Grau Mitjà
- Es calcularà la mitjana aritmètica amb dos decimals de les notes de Llengua i Literatura i de Ciències Socials, xifra que serà la nota de la Part Sociolingüística.
- Es calcularà la mitjana aritmètica ponderada amb dos decimals de les notes de Matemàtiques, Ciències Naturals i Tecnologia, que tindran un pes de 5, 3 i 2 respectivament, xifra que serà la nota de la part científica, matemàtica i tècnica.
- La nota final serà la mitjana aritmètica amb dos decimals de les dos parts de la prova, si bé la nota final només podrà calcular-se quan la nota de cada una de les parts de la prova siga superior a 4.
- Si la nota final és igual o superior a 5, el curs preparatori es considerarà superat.
b) Per al curs preparatori per a la prova d'accés a Grau Superior
- Es calcularà la mitjana aritmètica ponderada amb dos decimals de les notes de Llengua i Literatura, Matemàtiques i Anglés, que tindran un pes de 4, 4 i 2, respectivament, xifra que serà la nota de la part comuna.
- Es calcularà la nota de la part específica amb la mitjana aritmètica amb dos decimals de les notes de les tres optatives de l'opció triada.
- La nota final serà la mitjana aritmètica amb dos decimals de les dos parts de la prova, si bé la nota final només podrà calcular-se quan la nota de cada una de les parts de la prova siga superior a 4.
- Si la nota final és igual o superior a 5, el curs preparatori es considerarà superat.
Per als alumnes que no s'hagen matriculat d'alguna matèria per estar exempts de realitzar el corresponent apartat de la prova d'accés, la qualificació d'esta matèria serà la que corresponga a la dita exempció segons els criteris establits en l'article 12.4 de l'Orde de 31 de març de 2009, de la Conselleria d'Educació, per la qual es regulen les proves d'accés a cicles formatius corresponents a la Formació Professional Inicial del sistema educatiu en l'àmbit de gestió de la Comunitat Valenciana (DOCV de 17 d'abril) o la disposició general que la substituïsca i estiga vigent.
Article 13. Documentació i certificació
1. Els centres educatius obriran a cada alumne un expedient acadèmic o incorporaran les dades a l'expedient que posseïsquen de cada un, quan anteriorment ja hagen sigut alumnes del centre.
2. La secretaria del centre públic en què estiga matriculat l'alumnat o al qual es trobe adscrit el centre privat on estiga matriculat l'alumnat, emetrà, a sol·licitud de l'interessat, certificació de superació del curs segons models dels annexos IX i X, amb indicació de la nota obtinguda en este.
3. A efectes acadèmics i administratius, de matriculació i d'expedició de certificacions acadèmiques, el centre privat quedarà adscrit al mateix centre públic al qual estiga adscrit quant a les restants ensenyances que impartisca.
Article 14. Règim acadèmic de l'alumnat
L'alumnat matriculat en els cursos preparatoris previstos en esta orde tindran els drets i les obligacions establits en la normativa vigent per a l'alumnat que curse ensenyances a la Comunitat Valenciana.
Article 15. Informació sobre exempcions
En el moment de presentació de sol·licituds i de posterior matriculació, els centres docents oferiran als alumnes la informació necessària sobre les possibles exempcions de les parts o apartats de les proves d'accés als Cicles Formatius de Grau Mitjà i superior a què tinguen dret, segons el que establisca la normativa vigent reguladora de les proves.
DISPOSICIONS ADDICIONALS
Primera. Registre de centres
L'autorització dels cursos preparatoris donarà lloc a la corresponent inscripció en el Registre de Centres Docents de la Comunitat Valenciana.
Segona. Compliment i difusió
La Inspecció Educativa i les direccions de cada centre docent compliran i faran complir el que establix esta orde i adoptaran les mesures necessàries perquè el seu contingut siga conegut per tots els membres de la comunitat educativa.
DISPOSICIONS FINALS
Primera. Execució
Es faculten les direccions generals competents en matèria de formació professional, centres i personal perquè dicten, en els seus àmbits competencials, les disposicions necessàries per a l'execució i aplicació del que preveu esta orde.
Segona. Modificació d'annexos
Així mateix, es faculta la direcció general competent en matèria de formació professional a modificar per resolució els annexos de la present orde per a adaptar-los a la legislació vigent en cada moment.
Tercera. Entrada en vigor
La present orde entrarà en vigor l'endemà de ser publicada en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.
València, 17 de juliol de 2009
El conseller d'Educació,
ALEJANDRO FONT DE MORA TURÓN

linea
Mapa web