Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

DECRET 176/2020, de 30 d'octubre, del Consell, d'aprovació del Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica [2020/10144]

(DOGV núm. 8961 de 26.11.2020) Ref. Base de dades 009634/2020

DECRET 176/2020, de 30 d'octubre, del Consell, d'aprovació del Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica [2020/10144]
El Decret 5/2019, de 16 de juny, del president de la Generalitat, pel qual es determina el nombre i la denominació de les conselleries en què s’organitza l’Administració de la Generalitat, crea la Conselleria d’Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, i li assigna les competències en matèria d’agricultura, ramaderia, pesca, alimentació, desenvolupament rural, política agrària comuna, medi ambient, recursos hídrics, canvi climàtic i prevenció d’incendis.
Aquesta norma organitzativa ha sigut completada, quant a les secretaries autonòmiques, pel Decret 7/2019, de 20 de juny, del president de la Generalitat, pel qual es determinen les secretaries autonòmiques de l’Administració del Consell.
Així mateix, pel Decret 105/2019, de 5 de juliol, del Consell, s’estableix l’estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat.
En conseqüència, i a l’empara del que disposa l’article 64 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, és necessari aprovar el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d’Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, i aclarir i completar alguns aspectes de l’atribució de competències assignades a aquesta.
Per tot això, de conformitat amb el que estableixen els articles 28. f i 64 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, a proposta de la consellera d’Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, i amb deliberació prèvia del Consell, en la reunió de 30 d’octubre de 2020,


DECRETE

TÍTOL I
Disposicions generals

Article 1. Competències de la Conselleria d’Agricultura, Medi Am­bient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural
La Conselleria d’Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, és el màxim òrgan encarregat de la direcció i execució de la política del Consell en matèria d’agricultura, ramaderia, pesca, alimentació, desenvolupament rural, política agrària comuna, medi ambient, recursos hídrics, canvi climàtic i prevenció d’incendis.

Article 2. Organització de la Conselleria d’Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica
1. Sota la direcció superior de la persona titular, la Conselleria d’Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica s’estructura en tres nivells: nivell superior i nivell directiu, de conformitat amb el que es disposa en el present decret, i nivell administratiu.
2. El nivell administratiu de la Conselleria està constituït per totes les unitats dependents directament dels òrgans superiors i del nivell directiu. El nivell administratiu es desenvoluparà en la corresponent ordre de desenvolupament segons el que s’ha fixat en l’article 120.2 del Decret 105/2019, de 5 de juliol, del Consell, pel qual estableix l’estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat.


TÍTOL II
De l’estructura i funcions dels òrgans
superiors i centres directius

Article 3. Estructura dels òrgans superiors i directius
Sota la direcció superior de la persona titular, la Conselleria d’Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica està integrada pels òrgans superiors i centres directius següents:

a) Secretaria Autonòmica d’Agricultura i Desenvolupament Rural
b) Secretaria Autonòmica d’Emergència Climàtica i Transició Ecològica
c) Sotssecretaria
d) Direcció General d’Agricultura, Ramaderia i Pesca
e) Direcció General de Desenvolupament Rural
f) Direcció General de Política Agrària Comuna (PAC)
g) Direcció General de Medi Natural i d’Avaluació Ambiental
h) Direcció General de Qualitat i Educació Ambiental
i) Direcció General de l’Aigua
j) Direcció General de Prevenció d’Incendis Forestals
k) Direcció General del Canvi Climàtic
l) Direcció General de Transició Ecològica


CAPÍTOL I
De la persona titular de la Conselleria

Article 4. Competències de la persona titular de la Conselleria d’Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica
La persona titular de la Conselleria d’Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica és l’òrgan jeràrquic superior del departament i exerceix totes les atribucions conferides per la Llei del Consell en l’àmbit de les competències que estableix l’article 10 del Decret 5/2019, de 16 de juny, del president de la Generalitat, pel qual es determinen el nombre i la denominació de les conselleries, i les seues atribucions, i qualsevol altra que li atorgue l’ordenament jurídic en l’àmbit competencial esmentat.

Article 5. Del Gabinet de la persona titular de la Conselleria d’Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica
El Gabinet de la persona titular de la Conselleria és la unitat a la qual correspon el suport, l’assessorament i l’assistència immediata a la persona titular del departament, de qui depén directament, així com el desenvolupament de totes les funcions que li siguen encomanades.

Article 6. Substitucions
1. En els casos d’absència o malaltia de la persona titular del departament, serà aplicable el que es disposa en l’apartat i de l’article 12.1 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell. Fins que es resolga la substitució, les funcions de qui exercisca la titularitat del departament en els casos de vacant absència o malaltia, a excepció de les que li corresponen com a membre del Consell, seran exercides temporalment per les persones titulars de les secretaries autonòmiques, per aquest ordre:

a) Secretaria Autonòmica d’Emergència Climàtica i Transició Ecològica
b) Secretaria Autonòmica d’Agricultura i Desenvolupament Rural
2. En cas d’absència, vacant o malaltia de la persona titular d’alguna de les secretaries autonòmiques, les funcions d’aquestes seran exercides per la direcció general que depenga de la secretaria autonòmica amb competències en la matèria corresponent.
3. En cas d’absència, vacant o malaltia de la persona titular de la sotssecretaria, les funcions d’aquesta seran exercides temporalment per les persones titulars de les secretaries autonòmiques, per aquest ordre:

a) Secretaria Autonòmica d’Emergència Climàtica i Transició Ecològica
b) Secretaria Autonòmica d’Agricultura i Desenvolupament Rural
4. En cas d’absència, vacant o malaltia de la persona titular d’alguna de les direccions generals, les funcions d’aquestes seran exercides per la secretaria autonòmica de la qual depenga la direcció general afectada.

5. Si concorre simultàniament el supòsit d’absència, vacant o malaltia tant de la persona titular d’alguna de les secretaries autonòmiques com de la persona titular de la direcció general amb competències en la matèria, la funció corresponent passarà a exercir-la la sotssecretaria.



CAPÍTOL II
De les secretàries autonòmiques

Article 7. Secretaria Autonòmica d’Agricultura i Desenvolupament Rural i òrgans directius dependents
1. La Secretaria Autonòmica d’Agricultura i Desenvolupament Rural exerceix les funcions que se li atribueixen en l’article 68 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, en matèria de foment i garantia agrària, política agrària comuna, desenvolupament rural, investigació i innovació agroalimentària, programes operatius, cadena agroalimentària, producció i comercialització agrària, indústria alimentària, cooperativisme agrari, ramaderia, silvicultura, pesca i aqüicultura, ordenació del sector pesquer i programes operatius en aquest àmbit, així com protecció, qualitat, innovació i tecnologia agroalimentària.
2. En concret, assumeix les funcions executives següents: impuls i coordinació dels programes i l’execució dels projectes que exerceixen els centres directius que estan sota la seua dependència, controlant i supervisant el compliment dels seus objectius; resolució dels recursos que s’interposen contra les resolucions dels centres directius que estan sota la seua dependència i els actes dels quals no esgoten la via administrativa i qualssevol altres que els atribuïsca la legisltació vigent o se’ls assignen reglamentàriament.
3. De la Secretaria Autonòmica d’Agricultura i Desenvolupament Rural depenen els centres directius següents:
a) Direcció General d’Agricultura, Ramaderia i Pesca
b) Direcció General de Desenvolupament Rural
c) Direcció General de Política Agrària Comuna (PAC)
4. Així mateix, s’adscriu a la Conselleria d’Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, a través de la Secretaria Autonòmica d’Agricultura i Desenvolupament Rural, l’Observatori de Preus dels Productes Agroalimentaris de la Comunitat Valenciana, com a òrgan col·legiat amb funcions d’informació, consulta, assessorament, proposta i estudi en matèria de preus dels aliments.

5. L’Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària (AVFGA) s’adscriu a la Conselleria d’Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, a través de la Secretaria Autonòmica d’Agricultura i Desenvolupament Rural. La direcció de l’Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària correspon a la persona titular de la Sotssecretaria, sota la superior direcció de la persona titular de la Conselleria.

Article 8. Direcció General d’Agricultura, Ramaderia i Pesca
La Direcció General d’Agricultura, Ramaderia i Pesca exerceix les funcions establides en l’article 70 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, i les altres previstes en l’ordenament jurídic, en matèria d’infraestructures agràries i reordenació de les estructures productives, estructures agràries sostenibles i dimensionament competitiu de les explotacions agràries, pesqueres i forestals; campanyes de divulgació i conscienciació de les i dels professionals agraris, de la pesca i aqüicultura i la silvicultura; assegurances agràries, protecció i sanitat agrària, ramaderia i benestar animal, pesca i aqüicultura, ordenació del sector pesquer i programes operatius en aquest àmbit; funcionament eficient i sostenible de la cadena agroalimentària; relacions agràries, cooperativisme agrari i organitzacions professionals en l’àmbit de competència de la Conselleria.

L’Institut Politècnic Maritimopesquer del Mediterrani s’adscriu a la Direcció General d’Agricultura, Ramaderia i Pesca, sense perjudici de les competències que sobre aquest haja d’exercir la conselleria amb competències en matèria d’educació en el seu respectiu àmbit competencial.
El nivell administratiu de la Direcció General d’Agricultura, Ramaderia i Pesca es desenvoluparà mitjançant ordre en aquelles unitats administratives que es consideren oportunes segons el que s’ha fixat en l’article 120.2 del Decret 105/2019, de 5 de juliol, del Consell, pel qual s’estableix l’estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat. El desenvolupament d’aquestes competències per la direcció general comprén el desenvolupament de les funcions següents:
a) Ordenació del sector pesquer, consistent a ordenar, fomentar i modernitzar el sector pesquer i aqüícola, i millorar les infraestructures vinculades amb la seua comercialització i transformació; controlar el cens de la flota operativa, els canvis de modalitats, canvis de base, i controlar la construcció i modernització dels vaixells pesquers; coordinar i fomentar la diversificació econòmica del sector pesquer i planificar les polítiques d’integració i igualtat en el sector; definir la política de promoció dels productes pesquers de la Comunitat Valenciana i fomentar la qualitat d’aquests; coordinar i donar suport a la innovació en el sector pesquer i aqüícola; promocionar l’associacionisme pesquer, fomentar la constitució d’organitzacions de productors pesquers i aqüícoles, i el seu reconeixement, així com col·laborar amb les confraries de pescadors i preparar i fer el seguiment dels processos electorals d’aquestes i de les seues federacions; regular la comercialització i transformació pesquera en general i de la primera venda en llotja en particular, així com determinar els agents autoritzats a exercir aqueixa activitat i, en general, establir mesures que faciliten la transparència dels mercats pesquers; autoritzar els centres d’expedició i de depuració de mariscos, així com els establiments relacionats amb la comercialització pesquera i aqüícola; realitzar les activitats formatives del sector, així com gestionar les llicències i autoritzacions corresponents; gestionar les línies d’ajudes i altres mesures de foment destinades a la millora estructural del sector pesquer, així com gestionar els registres associats a les funcions pròpies.


b) Conservació de recursos pesquers, consistent a establir i gestionar les mesures de protecció, conservació i regeneració dels recursos pesquers i del medi marí; gestionar l’activitat pesquera en les aigües interiors de la Comunitat Valenciana, i controlar l’esforç pesquer, i establir, entre altres mesures, vedes temporals i parades biològiques de la flota; coordinar i planificar l’activitat investigadora en matèria de recursos pesquers; elaborar propostes de plans de gestió de l’activitat pesquera, així com plans de seguiment dels recursos pesquers; controlar les zones de producció de mol·luscos, i la presa de mostres, així com establir la classificació d’aquestes; proposar la declaració i gestió de l’activitat corresponent en les zones de protecció pesquera i la creació i seguiment d’esculls artificials; participar i coordinar estratègies, plans i mesures per a la conservació dels recursos marins vius i dels seus ecosistemes; recollir i tractar la informació relativa al control de l’activitat pesquera, referida especialment a notes de primera venda, i esforç de la flota; gestionar les línies d’ajudes i altres mesures de foment destinades a la protecció dels recursos pesquers i aqüicultura; coordinar, a escala autonòmica, la participació en els plans nacionals d’aqüicultura; inspeccionar, vigilar, controlar i sancionar les activitats relacionades amb els recursos pesquers.

c) Producció i sanitat animal, consistent en la programació i execució de les activitats en matèria de sanitat animal, incloent el control del moviment comercial, els programes sanitaris de les explotacions, les seues agrupacions i la gestió de les ajudes necessàries per a aquestes finalitats. Així mateix, li correspon la programació i gestió de les activitats en matèria d’ordenació i registre d’explotacions, mesures de producció, comercialització de productes d’origen animal, identificació animal i sistemes de traçabilitat i la gestió de les ajudes necessàries a aquestes finalitats. La gestió i control del paquet lacti, així com gestionar la protecció i benestar animal en animals de producció, companyia i experimentació; gestionar els registres corresponents, incloent els parcs i nuclis zoològics.
d) Estructures agràries i cooperativisme consistent en l’ordenació del territori dirigida a la millora de les estructures agràries; la relació amb les organitzacions professionals agràries valencianes i actuar com a suport a aquestes; fixar i impulsar les directrius en matèria de cooperativisme agrari; així com planificar, gestionar, coordinar i executar les mesures específiques en aquesta matèria; arrendaments rústics i històrics; les actuacions dirigides a la modernització dels regadius, això és, aquelles relacionades amb l’impuls de mesures d’innovació tècnica, transferència de bones pràctiques, conscienciació per a l’aprofitament de l’aigua entre els agricultors i l’elaboració de normes d’explotació, així com l’aplicació de les normes de seguretat contingudes en la norma sectorial aplicable en matèria d’ordenació i modernització; coordinar les actuacions de les diferents unitats administratives relatives a l’emissió dels informes de caràcter urbanístic i territorial competència de la conselleria, i ordenar la seua actuació per a garantir l’aplicació de criteris uniformes en els diferents àmbits territorials.

e) Ordenació agrària, consistent a realitzar la programació i execució de les activitats tècniques derivades de l’ordenació i millora de les produccions agràries en el marc de la normativa comunitària, incloent les mesures de reestructuració i reconversió de cultius, elaborar plans d’actuació sectorial i mapes de cultius, així com les ajudes que es puguen establir, les mesures relatives als mitjans de producció; la introducció d’innovacions i avaluació de noves tècniques, la cobertura davant de danys climatològics mitjançant el foment de la contractació d’assegurances agràries; la valoració i instrumentació d’ajudes econòmiques en cas de catàstrofes meteorològiques, gestionar les línies d’ajudes conjunturals a les explotacions agràries, supervisar les actuacions en matèria de maquinària agrícola.
f) Ajudes estructurals, consistents a programar, dirigir, executar i controlar els procediments necessaris per a la gestió de les ajudes comunitàries o nacionals, els beneficiaris de les quals siguen els agricultors i ramaders l’objectiu dels quals siga modernitzar les explotacions agràries i millorar la seua competitivitat promovent la incorporació de noves tecnologies o la seua adaptació a les exigències del mercat o de la legislació sectorial o mediambiental, les mesures de millora i ajust del marc estructural de les explotacions valencianes, incloent-hi iniciatives de gestió comuna o de coordinació i millora del mercat de la terra, cessió d’explotacions o cessament d’activitat.
g) Sanitat vegetal consistent a desenvolupar i aplicar els programes de protecció, prevenció, defensa, control i erradicació de plagues i malalties dels cultius, incloent les campanyes institucionals; difondre, fomentar i controlar els programes sanitaris de les explotacions i de les seues associacions i agrupacions, i gestionar les ajudes derivades; desenvolupar i aplicar els programes de lluita biològica i gestió integrada de plagues, i els plans derivats de l’autorització i l’ús sostenible de productes fitosanitaris; gestionar els registres d’establiments de comercialització de material vegetal, el seu control i l’expedició de passaports fitosanitaris i el Registre oficial de productors i operadors de mitjans de defensa fitosanitària; gestió del registre d’ITEAF (estacions d’inspecció d’equips d’aplicació de productes fitosanitaris) i del registre REGANIP (Registre d’aeronaus i instal·lacions permanents), així com la seua inspecció i control; el control de les parcel·les incloses en protocols d’exportació a països tercers. Tot això en coordinació amb l’òrgan directiu competent en matèria de qualitat agroalimentària.

h) Seguretat i control de la producció agrària, consistent a gestionar el risc per a la salut derivat de la utilització dels mitjans de producció agrària. Coordinar les actuacions en matèria de seguretat alimentària, tant en l’àmbit de la producció agrícola com ramadera, incloent-hi la pesca extractiva i les explotacions aqüícoles, i programar els controls d’higiene en aquestes explotacions; proposar actuacions d’investigació en animals vius i en productes d’origen animal de residus de medicaments veterinaris i altres productes que es puguen detectar i executar actuacions en matèria de comercialització i ús racional de medicaments veterinaris; dirigir les actuacions de control en els establiments i operadors del sector de l’alimentació animal, en l’àmbit dels subproductes animals i els productes derivats no destinats al consum humà, i garantir la seguretat de les substàncies que s’incorporen a la cadena de producció, comercialització i en la fabricació dels pinsos; gestionar el registre d’operadors d’alimentació animal, així com el d’operadors de subproductes animals i productes derivats no destinats al consum humà; dirigir les actuacions en matèria de comercialització i utilització de productes fitosanitaris en les explotacions agràries; fomentar i controlar l’adopció de bones pràctiques agrícoles, especialment en la gestió de recursos potencialment contaminants del sòl i de l’aigua; coordinar les actuacions en matèria de dejeccions ramaderes, així com els plans d’acció en zones vulnerables a la contaminació de nitrats incloent el control de l’ús dels llots de depuradores en coordinació amb altres direccions generals de la Conselleria; la unitat d’anàlisi de sanitat animal adscrits a la Conselleria; l’exercici de la potestat sancionadora en l’àmbit de les seues competències.



Article 9. Direcció General de Desenvolupament Rural
1. La Direcció General de Desenvolupament Rural exerceix les funcions establides en l’article 70 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, i les altres previstes en l’ordenament jurídic en matèria d’impuls de polítiques de desenvolupament rural; foment de l’agricultura ecològica, de nous models productius i sostenibles, de la competitivitat, de l’eficiència i de l’economia sostenible de la indústria agroalimentària; desenvolupament i implantació de noves àrees de producció i d’augment de valor afegit dels productes agrícoles, ramaders i forestals, i figures de qualitat.
2. Així mateix s’adscriu a aquesta direcció general les competències i tutela sobre les corporacions de dret públic constituïdes o que es constituïsquen en matèria de figures de qualitat, denominacions d’origen i qualsevol tipus d’organització que es cree i regule en relació amb el sector agroalimentari, així com els consorcis de protecció i foment agrari.

3. Les oficines comarcals, unitats administratives territorialment desconcentrades d’atenció directa a la ciutadania seran coordinades per la Direcció General de Desenvolupament Rural en la forma que es determine en l’ordre de desenvolupament del present decret, sense perjudici de la dependència funcional d’aquestes dels òrgans directius corresponents a través de les direccions territorials en la forma que es determine en l’ordre de desenvolupament del present decret.
4. El nivell administratiu de la Direcció General de Desenvolupament Rural es desenvoluparà mitjançant ordre en aquelles unitats administratives que es consideren oportunes segons el que s’ha fixat en l’article 120.2 del Decret 105/2019, de 5 de juliol, del Consell, pel qual s’estableix l’estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat. El desenvolupament d’aquestes competències per la direcció general comprén el desenvolupament de les funcions següents:
a) Estratègia territorial rural, consistent en l’execució de l’estratègia territorial rural de la Comunitat Valenciana, realitzant les funcions de gestionar, coordinar i resoldre i controlar les convocatòries d’ajudes en matèria de desenvolupament rural; controlar i aplicar els mecanismes de pagament de les esmentades convocatòries; actuar com a unitat de suport en la col·laboració i concertació amb les diferents administracions en la implantació de l’estratègia de desenvolupament rural de la Comunitat i a la Comissió Interdepartamental per a la Lluita contra el Despoblament dels Municipis Valencians; qualssevol altres funcions d’anàloga finalitat que li siguen encomanades.
b) Promoció de la dona, consistent a facilitar la incorporació de les dones en l’àmbit rural als sectors econòmics i millorar les seues condicions, reconeixent-les professionalment i promocionant la seua evolució dins del sector econòmic i, especialment agrari i agroalimentari; impulsar i difondre actuacions que fomenten una visualització de les dones, fomentar la participació de dones en els àmbits de presa de decisions, ser fòrum de detecció i/o transmissió de necessitats reals de les dones de l’àmbit rural, tractant de buscar vies de solució i/o millora d’aquestes, actuar com a departament de col·laboració amb institucions i agents socials que treballen per la igualtat d’oportunitats de les dones dins de l’àmbit esmentat.

c) Producció ecològica i innovació, consistent a fomentar la producció ecològica i la valorització dels productes ecològics i el seu consum, el desenvolupament de productes ecològics i la promoció d’aquests; gestionar i coordinar amb altres administracions públiques, institucions, associacions o empreses competents en la matèria, programes específics que permeten millorar de manera contínua, coherent i des d’una perspectiva integral la producció ecològica; fomentar la formació en agricultura ecològica a les escoles, universitats, centres de formació professional en coordinació amb els òrgans competents; el desenvolupament de tècniques agroecològiques; la implantació i difusió de mètodes ecològics en la lluita contra plagues i el desenvolupament de productes ecològics en la producció ecològica; la innovació contínua.
d) Figures de qualitat agroalimentària, consistent en la promoció de nous mercats per als productes de qualitat agroalimentaris i els productes ecològics valencians, el desenvolupament d’una cadena alimentària que proporcione aliments sans i de qualitat al consumidor; impulsar i tutelar les figures de qualitat diferenciada, agricultura ecològica i altres marques de qualitat relatives a la producció agroalimentària de la Comunitat Valenciana; impulsar els programes voluntaris de qualitat en la producció; el foment d’empreses agroalimentàries de productes artesanals i diferencials; tramitar la resolució i control de les ajudes a favor de la competitivitat del sector agroalimentari; prestar serveis de millora de la qualitat i la formació d’emprenedors agroalimentaris; desenvolupament de productes agroalimentaris de qualitat agroecològica i el desenvolupament de mercats per a aquests; col·laborar i coordinar amb altres administracions en el foment i la promoció dels productes agroalimentaris, a més del suport a les actuacions de les associacions, fundacions, federacions, i interprofessionals dirigides a aquesta mateixa finalitat.
e) El Control de la qualitat agroalimentària, consistent a elaborar plans d’inspecció en matèria de lluita contra el frau en la producció i comercialització de productes agroalimentaris; el control oficial de les mesures que adopten la indústria i els agents comercials del sector agroalimentari en matèria d’implantació i gestió de qualitat, exclosos els punts de venda directa al consumidor i els agents de la producció primària; el control oficial de qualitat dels productes alimentaris, en les fases de manipulació, transformació, envasament, emmagatzematge i transport, amb destinació al mercat de la Unió Europea; el control oficial de la qualitat en fertilitzants, en les fases de producció, transformació, envasament, emmagatzematge, transport i comercialització majorista i minorista, amb destinació al mercat de la Unió Europea; la gestió dels laboratoris agraris; el control en escorxadors de la classificació de canals en boví i porcí; la instrucció dels expedients sancionadors en matèria de defensa de la qualitat agroalimentària, així com coordinar aquestes competències amb els plans i programes elaborats per l’òrgan directiu competent en matèria de sanitat vegetal.


Article 10. Direcció General de Política Agrària Comuna (PAC)
1. La Direcció General de Política Agrària Comuna (PAC) exerceix les funcions establides en l’article 70 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, i les altres previstes en l’ordenament jurídic en matèria de foment i garantia agrària i la Política Agrària Comuna, i R+D+I en el sector agroalimentari i transferència tecnològica.

2. L’Institut Valencià d’Investigacions Agràries, que es regirà per la seua normativa específica, i els centres d’investigació s’adscriuen a la Conselleria d’Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica a través de la Direcció General de Política Agrària Comuna (PAC).
El nivell administratiu de la Direcció General de Política Agrària Comuna (PAC) es desenvoluparà mitjançant ordre en aquelles unitats administratives que es consideren oportunes segons el que s’ha fixat en l’article 120.2 del Decret 105/2019, de 5 de juliol, del Consell, pel qual estableix l’estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat. El desenvolupament d’aquestes competències per la direcció general comprén el desenvolupament de les funcions següents:
a) Els pagaments directes i la sol·licitud única, consistent a programar, dirigir, executar i controlar els procediments necessaris per a la gestió de les ajudes comunitàries o nacionals, cofinançades amb fons comunitaris, tant del primer com del segon pilar de la PAC, dirigides a titulars d’explotacions agràries i l’objectiu de les quals siga donar suport a una renda viable dels productors, especialment dones i joves, i promoure la resiliència de les explotacions agrícoles; promoure una activitat i un desenvolupament agrari i rural sostenible econòmicament, socialment i mediambientalment, contribuint a una gestió més eficient dels recursos naturals i la potenciació dels serveis ecosistèmics en qualsevol zona del territori rural; mantindre actualitzades les bases de dades necessàries per a la tramitació de les ajudes PAC; emetre informes i estadístiques en relació amb els pagaments directes de la PAC i ajudes a superfícies per al desenvolupament rural a la Comunitat Valenciana; participar i coordinar grups de treball sobre orientació i desenvolupament de la PAC.
b) Control i suport tècnic, consistent a programar, dirigir i executar els plans de control necessaris per a l’aplicació de la PAC a la Comunitat Valenciana, posant especial èmfasi en l’aplicació del coneixement, la tecnologia i la digitalització necessària per a millorar i ser més eficients en la prestació dels serveis, inclosa la coordinació de les tècniques de monitoratge requerides pels plans de control anteriors. També li corresponen les funcions d’aplicació de les mesures d’intervenció en els mercats derivada de la política agrària comuna; suport tècnic a l’aplicació dels diferents programes sectorials de l’Organització Comuna de Mercats Agraris (OCMA), els sistemes d’informació geogràfica relacionats amb les funcions relatives a la política agrària comuna i competitivitat, el registre vitícola, el SIGPAC, així com el de nous registres que siguen necessaris per a l’aplicació de la PAC.

c) Indústries agroalimentàries i concentració de l’oferta, consistent a donar suport a la gestió tècnica, documental i tramitació d’ajudes de les activitats de transformació i industrialització de les petites i grans empreses, cooperatives i organitzacions de productors agroalimentaris; la programació, desplegament i aplicació de les mesures i les polítiques sectorials actives relacionades amb l’organització, foment i millora de la diferenciació i competitivitat de les indústries agràries i alimentàries fent més èmfasi en l’aplicació del coneixement innovador, la tecnologia i la digitalització; la concentració de l’oferta i la millora de l’orientació al mercat, i l’organització amb finalitats econòmiques dels productors agraris, foment de l’associacionisme mitjançant la concentració, seguiment i control de les agrupacions, organitzacions de productors i altres operadors sectorials associatius; promoure mesures d’eficiència i innovació en la cadena alimentària, mesures de crisis de mercats, relacions interprofessionals, aprofitament alimentari, la gestió de les ajudes comunitàries, nacionals i autonòmiques relatives a aquestes matèries; l’ordenació, funcionament i control administratiu del Registre d’Establiments Alimentaris (REA), així com el Registre d’Embotelladors i el Registre d’Etiquetatge d’Empreses Vitivinícoles, i gestionar i custodiar el Registre de Societats Agràries de Transformació de la Comunitat Valenciana, desenvolupant les actuacions que procedisquen en matèria de qualificació, promoció i ordenació de les mateixes societats.


d) La gestió agrària sostenible, consistent a gestionar les mesures de foment previstes en la reglamentació comunitària tendent a la utilització sostenible de la superfície agrària, així com les destinades a pal·liar la problemàtica de l’agricultura en les zones de muntanya desfavorides, i elaborar informes de seguiment sobre l’aplicació de les mesures que se li encomanen i les propostes de millora per a incrementar la seua eficàcia. També coordinarà el manteniment i suport tècnic i normatiu del registre de titulars d’efectius productius agrícoles, en particular, el Registre d’Explotacions de Productors Agraris, amb funcionalitats que faciliten l’expansió de l’administració electrònica i la digitalització del món rural.
e) La transferència de tecnologia, consistent en la detecció i actuació sobre els problemes que afecten les produccions agràries, l’experimentació i adaptació de les innovacions en les tècniques de producció agropecuària, la introducció i l’assaig de nous materials vegetals, el suport a la investigació agrària, la transferència de tecnologia als sectors productius agraris, l’assessorament i l’assistència tècnica als agricultors i ramaders, la divulgació de la informació sobre els avanços tecnològics, l’estudi dels cultius adaptat a les característiques de cada comarca, l’estudi dels microclimes per a adaptar els cultius a aquests, l’estudi de l’impacte del canvi climàtic en els cultius actuals, el desenvolupament i la implantació de noves tecnologies, la formació contínua a través de l’organització de cursos, conferències i demostracions. Les estacions experimentals i instituts tecnològics en allò que estiga relacionat amb les seues competències.


Article 11. Secretaria Autonòmica d’Emergència Climàtica i Transició Ecològica
1. La Secretaria Autonòmica d’Emergència Climàtica i Transició Ecològica exerceix les funcions que se li atribueixen en l’article 68 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, en matèria de residus, canvi climàtic i, particularment, la coordinació de les polítiques en aquest àmbit que puguen recaure en centres directius a càrrec seu, espais naturals i biodiversitat; avaluació ambiental, qualitat ambiental; protecció de sòls i lluita contra l’erosió i prevenció d’incendis forestals; recursos hídrics i les funcions que corresponguen a la Generalitat en matèria d’aigües; així com la integració de les consideracions ambientals en les polítiques sectorials en matèria de prevenció i control integrat de la contaminació.
2. En concret, assumeix les funcions executives següents: impuls i coordinació dels programes i l’execució dels projectes que exerceixen els centres directius que estan sota la seua dependència, controlant i supervisant el compliment dels seus objectius; resolució dels recursos que s’interposen contra les resolucions dels centres directius que estan sota la seua dependència i els actes dels quals no esgoten la via administrativa i qualssevol altres que li atribuïsca la vigent legislació o se li assignen reglamentàriament.
3. De la Secretaria Autonòmica d’Emergència Climàtica i Transició Ecològica depenen els centres directius següents:
a) Direcció General de Medi natural i d’Avaluació Ambiental
b) Direcció General de Qualitat i Ambiental
c) Direcció General de l’Aigua
d) Direcció General de Prevenció d’Incendis Forestals
e) Direcció General del Canvi Climàtic
f) Direcció General de Transició Ecològica
4. La societat mercantil Valenciana d’Aprofitament Energètic de Residus, SA (VAERSA) que es regirà per la seua normativa específica, s’adscriu a la Conselleria d’Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica a través de la Secretaria Autonòmica d’Emergència Climàtica i Transició Ecològica.
5. L’Entitat Pública de Sanejament d’Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana (EPSAR), que es regirà per la seua normativa específica, s’adscriu a la Conselleria d’Agricultura, Desenvolupament Rural, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica a través de la Secretaria Autonòmica d’Emergència Climàtica i Transició Ecològica.
6. La Fundació Centre d’Estudis Ambientals del Mediterrani (CEAM), s’adscriu a la Conselleria d’Agricultura, Desenvolupament Rural, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica a través de la Secretaria Autonòmica d’Emergència Climàtica i Transició Ecològica.

Article 12. Direcció General de Medi Natural i d’Avaluació Ambiental

La Direcció General de Medi Natural i d’Avaluació Ambiental exerceix les funcions establides en l’article 70 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, i les altres previstes en l’ordenament jurídic, en matèria d’espais naturals protegits i biodiversitat; Xarxa Natura 2000; gestió forestal sostenible i vies pecuàries; caça i pesca esportiva; gestió de parcs naturals i avaluació ambiental estratègica.

S’adscriu a la Direcció General de Prevenció d’Incendis Forestals el Centre per a la Investigació i Experimentació Forestal (CIEF), creat pel Decret 19/2005, de 28 de gener, del Consell.
El nivell administratiu de la Direcció General de Medi Natural i d’Avaluació Ambiental es desenvoluparà mitjançant ordre en aquelles unitats administratives que es consideren oportunes segons el que s’ha fixat en l’article 120.2 del Decret 105/2019, de 5 de juliol, del Consell, pel qual s’estableix l’estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat. El desenvolupament d’aquestes competències per la direcció general comprén el desenvolupament de les funcions següents:
a) Vida Silvestre, consistent en les actuacions de conservació; l’avaluació de repercussions de plans i projectes sobre aquesta xarxa; el seguiment, estudi, protecció i recuperació de les espècies silvestres de fauna i flora; el manteniment del Banc de Dades de Biodiversitat de la Comunitat Valenciana i dels catàlegs d’espècies amenaçades; la gestió de les microreserves de flora i reserves de fauna; els plans i programes de recuperació d’espècies; el seguiment, control i erradicació d’espècies invasores.
b) Gestió d’espais naturals protegits, consistent en la gestió de reserves naturals, parcs naturals, paisatges protegits, monuments naturals, gestió i planificació de la Xarxa Ecològica Europea Natura 2000, cavitats subterrànies, la col·laboració amb els ajuntaments en la gestió dels paratges naturals municipals i àrees naturals protegides per instruments internacionals.
c) Caça i pesca, consistent en l’estudi i l’elaboració de propostes de directrius per a l’ordenació i gestió de la caça i pesca continental per a un aprofitament sostenible; la tramitació de períodes hàbils de caça i pesca; vedes especials; autoritzacions i plans tècnics de caça i pesca; reserves i vedats; aqüicultura continental; el foment i control de les espècies cinegètiques i piscícoles; la gestió de la caça i la pesca en els espais en què les tinga encomanades; la gestió dels espais cinegètics que, per raó de la seua naturalesa, li siguen atribuïts, i qualsevol altres funcions que se li encomanen en matèria de la seua competència sempre que no siguen expressament atribuïdes a altres direccions generals.

d) L’ordenació i gestió forestal, consistent en l’ordenació integrada i la gestió sostenible dels recursos forestals i, especialment, de les forests d’utilitat pública i de les forests patrimonials de la Generalitat; la seua gestió, l’aprofitament de les rendes forestals; la conservació i la defensa hidrologicoforestal, el control de l’erosió i la lluita contra la desertificació; les vies pecuàries, les ordenacions integrals de forests i els tractaments silvícoles i les estadístiques forestals, sense perjudici de les competències que en aquesta matèria puguen correspondre a la direcció general competent en matèria de prevenció d’incendis forestals; el control integrat de plagues i malalties en terrenys forestals; les obres de restauració i millora paisatgística d’ecosistemes forestals; l’elaboració, desplegament i aplicació de l’instrument de planificació i ordenació forestal de la Comunitat Valenciana; l’ordenació de l’ús públic sostenible de les forests; les tasques que se li encomanen en matèria de legalitat de la comercialització de la fusta i dels productes forestals i productes derivats; la gestió i inspecció de les ajudes que es puguen concedir a propietaris o titulars d’explotacions forestals; l’elaboració d’informes.

e) Avaluació ambiental estratègica, consistent en la tramitació de l’avaluació ambiental de plans i programes.

Article 13. Direcció General de Qualitat i Educació Ambiental
1. La Direcció General de Qualitat i Educació Ambiental exerceix les funcions establides en l’article 70 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, i les altres previstes en l’ordenament jurídic, en matèria de qualitat i educació ambiental, prevenció i control integral de la contaminació – en particular, dels residus, els sòls contaminats, la contaminació atmosfèrica i acústica -, l’impacte ambiental, incloent-hi els sistemes indicadors i les avaluacions ambientals, la qualitat de l’aire i protecció del medi ambient atmosfèric, la intervenció administrativa ambiental, la inspecció mediambiental i la mitigació i adaptació al canvi climàtic.

2. S’adscriu a la Direcció General de Qualitat i Educació Ambiental el Centre d’Informació i Documentació Ambiental (CIDAM) unitat administrativa les funcions de la qual estan regulades pel Decret 97/2010, d’11 de juny, del Consell, pel qual es regula l’exercici del dret d’accés a la informació ambiental i de participació pública en matèria de medi ambient de la Comunitat Valenciana.

El nivell administratiu de la Direcció General de Qualitat i Educació Ambiental es desenvoluparà mitjançant ordre en aquelles unitats administratives que es consideren oportunes segons el que s’ha fixat en l’article 120.2 del Decret 105/2019, de 5 de juliol, del Consell, pel qual s’estableix l’estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat. El desenvolupament d’aquestes competències per la direcció general comprén el desenvolupament de les funcions següents:
a) Prevenció i control integrat de la contaminació, consistent en la tramitació d’expedients d’autoritzacions ambientals integrades i la gestió del registre d’emissions i fonts contaminants (PRTR), i en general totes les funcions que li siguen encomanades en relació amb les anteriors, així com la col·laboració amb altres centres directius per al desenvolupament de les funcions de la seua competència segons se li encomane.
b) Residus, consistent en el règim d’autorització o inscripció de les operacions de producció o gestió de residus; la tramitació d’expedients de trasllats de residus; la tramitació d’expedients relatius a la normativa de sòls contaminats i restauració ambiental d’espais degradats; el règim d’utilització de residus inerts adequats, les actuacions d’execució, seguiment i impuls dels plans zonals de residus i la seua planificació territorial incloses les accions de sensibilització i foment dels plans zonals, així com la coordinació dels organismes encarregats de la seua execució, i en general totes les funcions que li siguen encomanades en relació amb les anteriors.

c) Inspecció mediambiental, consistent en la inspecció, la vigilància i el control del compliment de les matèries pròpies de la direcció general, en particular la proposta del pla i el programa anual d’inspecció en matèria de qualitat ambiental; la instrucció i tramitació d’expedients sancionadors i, quan siga procedent, de responsabilitat mediambiental en les matèries competència de la direcció general; la tramitació dels recursos contra els actes dictats en l’exercici d’aquestes funcions; la formació i informació en matèria sancionadora, en particular a agents de l’autoritat i altres administracions públiques, i en general totes les funcions que li siguen encomanades en relació amb les anteriors.

d) La protecció de l’atmosfera, consistent en l’explotació i gestió del sistema de vigilància i control de la qualitat de l’aire; les actuacions relatives al comerç de drets d’emissió de gasos d’efecte d’hivernacle; les actuacions relatives a les activitats potencialment contaminadores de l’atmosfera; la proposta d’actuacions en matèria de contaminació acústica; la tramitació de la concessió de l’etiqueta ecològica europea; la tramitació de les certificacions de les convalidacions per inversions mediambientals; la gestió del registre de centres segons el Reglament relatiu al sistema comunitari de gestió i auditoria mediambientals (EMAS); la gestió del registre d’entitats col·laboradores en matèria de qualitat ambiental, i en general totes les funcions que li siguen encomanades en relació amb les anteriors.
e) Prevenció, reutilització, foment del reciclatge i gestió circular de recursos consistent a establir el règim de les actuacions de prevenció i minimització de residus, les autoritzacions administratives de reutilització i preparació per a la reutilització de residus, les autoritzacions administratives de reutilització de residus per a convertir-los en recursos, la gestió de llots de depuració i material bioestabilitzat quan tenen la consideració de residu, així com l’educació ambiental en l’àmbit de les competències de la Direcció General de Qualitat.

f) Avaluació d’impacte ambiental, consistent en la tramitació de les avaluacions d’impacte ambiental de projectes públics i privats.

Article 14. Direcció General de l’Aigua
La Direcció General de l’Aigua exerceix les funcions establides en l’article 70 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, i les altres previstes en l’ordenament jurídic, en matèria de planificació, gestió i protecció de recursos hídrics; projectes d’infraestructures hidràuliques a la Comunitat Valenciana, construcció i explotació d’infraestructures hidràuliques, planificació i gestió de les conques internes de la Comunitat Valenciana, reutilització i estalvi de l’aigua; control i protecció de la qualitat de l’aigua, i autorització d’abocaments.

El nivell administratiu de la Direcció General de l’Aigua es desenvoluparà mitjançant ordre en aquelles unitats administratives que es consideren oportunes segons el que s’ha fixat en l’article 120.2 del Decret 105/2019, de 5 de juliol, del Consell, pel qual s’estableix l’estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat. El desenvolupament d’aquestes competències per la Direcció General comprén el desenvolupament de les funcions següents:
a) Planificació de recursos hidràulics i qualitat de les aigües, al qual corresponen les funcions següents: fer els treballs de planificació que afecten els sistemes d’explotació inclosos íntegrament a la Comunitat, en el marc de la demarcació hidrogràfica corresponent; elaborar i proposar accions en la planificació de les demarcacions hidrogràfiques de conques intercomunitàries que afecten la Comunitat Valenciana; elaborar gestionar i programar plans i estudis relacionats amb el proveïment, la defensa davant d’inundacions, i la qualitat, l’estalvi i la reutilització de l’aigua; elaborar i gestionar les bases d’informació relatives a l’inventari de recursos hídrics i la seua qualitat, i als estudis, projectes i implantació d’obres hidràuliques; realitzar el seguiment del Pla d’inversions estratègiques; participar i proposar actuacions en la planificació territorial; coordinar les relacions institucionals de la Generalitat amb els òrgans de govern, gestió i planificació de les demarcacions hidrogràfiques de les quals forma part; desenvolupar la Directiva marc de l’aigua i el control de qualitat en les aigües costeres i de transició de la Comunitat; controlar les aigües de bany; tramitacions relacionades amb l’autorització i control dels abocaments al domini públic maritimoterrestre.
b) La totalitat de les infraestructures hidràuliques, consistent a dirigir, controlar i gestionar els projectes i altres documents tècnics d’infraestructures hidràuliques, planificació, projecte, construcció, conservació i explotació de les infraestructures hidràuliques per a ús urbà, agrícola i aquelles actuacions de competència de la Generalitat declarades d’interés mediambiental; la de proposar la tramitació de contractes d’assistència tècnica per a la redacció de projectes i direccions d’obra; proposar el desenvolupament de normativa aplicable per a la redacció dels projectes i la direcció i control d’obres d’infraestructures hidràuliques; dirigir, supervisar i controlar, i certificar i proposar la modificació, en el seu cas, de les obres d’infraestructures hidràuliques que li siguen assignades i, en particular, les de proveïment urbà, canalització, sanejament i estalvi i reutilització de l’aigua, i la redacció dels documents tecnicoadministratius necessaris per a les contractacions corresponents; realitzar el seguiment en aquestes obres del compliment de la normativa vigent en matèria de seguretat i salut en el treball i impacte ambiental; coordinar l’execució dels diferents contractes de projectes i obres per a garantir la major eficiència en el compliment pressupostari; elaborar la normativa sectorial sobre seguretat de preses, embassaments i basses i controlar l’aplicació de la normativa sectorial en matèria de seguretat de preses, embassaments i basses per a reg situats fora del domini públic hidràulic; la construcció i la implantació de les infraestructures hidràuliques qualsevol que siga la seua finalitat i de reutilització per a reg d’aigües depurades.


Article 15. Direcció General de Prevenció d’Incendis Forestals
1. La Direcció General de Prevenció d’Incendis Forestals exerceix les funcions establides en l’article 70 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, i les altres previstes en l’ordenament jurídic, en matèria de prevenció d’incendis forestals, conscienciació ciutadana i divulgació, recerca i desenvolupament de nous mètodes de prevenció, restauració hidrologicoforestal; protecció de sòls, lluita contra l’erosió i educació ambiental per a la prevenció d’incendis.

El nivell administratiu de la Direcció General de Prevenció d’Incendis Forestals es desenvoluparà mitjançant una ordre en aquelles unitats administratives que es consideren oportunes segons el que s’ha fixat en l’article 120.2 del Decret 105/2019, de 5 de juliol, del Consell, pel qual s’estableix l’estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat. El desenvolupament d’aquestes competències per la direcció general comprén el desenvolupament de les funcions següents:
a) La prevenció d’incendis forestals, consistent en la gestió i planificació de les polítiques de prevenció de la iniciació i prevenció de la propagació dels incendis forestals en els terrenys forestals de la Comunitat Valenciana; la gestió i planificació de la silvicultura preventiva; les actuacions en infraestructures de prevenció d’incendis forestals; la investigació de causes, la coordinació, gestió, organització i dependència del Grup Operatiu d’Investigació d’Incendis Forestals; la recollida de dades sobre incendis forestals i la seua anàlisi estadística; l’ordenació i el desenvolupament en matèria de dades massives en prevenció d’incendis forestals; la gestió i coordinació de la cartografia temàtica en matèria de prevenció d’incendis forestals; la planificació, la direcció, la gestió i la coordinació de la vigilància davant del risc d’incendis, la vigilància preventiva com a element bàsic en aquesta matèria; la coordinació i desenvolupament d’actuacions post-incendi amb caràcter d’emergència durant el primer any posterior a l’incendi; l’estímul de la col·laboració científica i acadèmica, així com el seguiment i la participació en projectes nacionals i internacionals en matèria de prevenció d’incendis forestals; foment de les polítiques de desenvolupament tecnològic en matèria de prevenció d’incendis forestals; funcions de vigilància, control i instrucció d’expedients sancionadors en les matèries pròpies d’aquesta direcció general.

b) Conciliació d’usos i sensibilització per a la prevenció d’incendis, consistent en la gestió de polítiques d’informació, promoció i conscienciació ciutadana en matèria de prevenció d’incendis forestals; el desenvolupament, promoció i dinamització d’alternatives a l’ús cultural del foc en zones de risc; regulació dels aprofitaments i usos forestals amb finalitats de prevenció d’incendis en el marc de la sostenibilitat forestal i com a eina per a coadjuvar en l’economia rural del territori; el foment i la dinamització de la participació ciutadana en la política de prevenció d’incendis forestals; promoció i dinamització del voluntariat en activitats en prevenció d’incendis forestals; l’elaboració, redacció i gestió de les diferents línies de subvenció per a la prevenció d’incendis forestals; els convenis de col·laboració amb les associacions, el voluntariat i les federacions esportives que utilitzen la muntanya com a base de les seues activitats; les polítiques de prevenció, compatibilitat i conciliació en l’ús públic i recreatiu de les muntanyes; les funcions orientades a la formació i sensibilització ciutadana dels diferents sectors, campanyes institucionals d’educació ambiental i cursos de formació en la prevenció d’incendis forestals.


Article 16. Direcció General del Canvi Climàtic
1. La Direcció General del Canvi Climàtic exerceix les funcions establides en l’article 70 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, i les altres previstes en l’ordenament jurídic, en matèria de canvi climàtic i desenvolupament de l’Agenda 2030 amb la necessària col·laboració amb Presidència i la conselleria competent en matèria de cooperació internacional en les respectives atribucions; en particular les activitats d’investigació sobre el canvi climàtic i de l’observació del sistema climàtic, les avaluacions relatives als impactes, la vulnerabilitat i l’adaptació al canvi climàtic, la integració de l’adaptació al canvi climàtic en la planificació de les polítiques sectorials, la coordinació dels plans i programes que es desenvolupen en relació amb les mesures i estratègies d’adaptació al canvi climàtic, l’anàlisi i la promoció de polítiques i mesures de mitigació per a combatre les causes del canvi climàtic, així com executar els plans i programes que es desenvolupen en relació amb les esmentades mesures de mitigació, i l’anàlisi i la promoció de mesures per a afavorir el desenvolupament i la gestió sostenible dels embornals de carboni.

2. S’adscriu a la Direcció General del Canvi Climàtic el Centre d’Educació Ambiental de la Comunitat Valenciana (CEACV) creat pel Decret 195/1987, de 7 de desembre, del Consell de la Generalitat Valenciana.
El nivell administratiu de la Direcció General del Canvi Climàtic es desenvoluparà mitjançant una ordre en aquelles unitats administratives que es consideren oportunes segons el que s’ha fixat en l’article 120.2 del Decret 105/2019, de 5 de juliol, del Consell, pel qual s’estableix l’estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat. El desenvolupament d’aquestes competències per la direcció general comprén el desenvolupament de les funcions següents:
a) La coordinació de polítiques de canvi climàtic consistent a vetlar pel compliment de la Declaració d’Emergència Climàtica, aprovada pel Consell el 6 de setembre de 2019, realitzant el seguiment dels punts acordats en la mateixa declaració i donant suport a aquells departaments amb competències per a l’execució d’aquests punts, les activitats de coordinació, seguiment i avaluació de la posada en marxa de l’Estratègia Valenciana de Canvi Climàtic, donant visibilitat a les actuacions realitzades pels diferents departaments i observant l’evolució dels indicadors i les mesures acordades. D’altra banda, serà garant de la coordinació i impuls de legislació, plans i programes que es desenvolupen pel que fa a les mesures i estratègies de mitigació i adaptació al canvi climàtic i la coordinació amb altres administracions per a alinear estratègies i accions encaminades a la lluita contra el canvi climàtic i la promoció de mesures per a afavorir el desenvolupament i la gestió sostenible d’aquestes mesures inclosa l’educació ambiental en aquesta matèria, com són el suport a municipis valencians en el desenvolupament dels seus plans d’Adaptació de Clima i Energia, o alinear les polítiques i estratègies autonòmiques amb el Pla nacional integrat d’energia i clima o el Pla nacional d’adaptació al canvi climàtic, i la regulació que els desenvolupe.

b) El desenvolupament progressiu de les noves competències de la Generalitat Valenciana, en matèria de comercialització i manipulació de gasos fluorats i equips basats en aquests, certificació dels professionals que els utilitzen, requisits tècnics per a les instal·lacions que desenvolupen activitats que emeten gasos fluorats.
c) El desenvolupament, seguiment i compliment de l’Agenda 2030 a la Comunitat Valenciana.

Article 17. Direcció General de Transició Ecològica
La Direcció General de Transició Ecològica exerceix les funcions establides en l’article 70 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, i les altres previstes en l’ordenament jurídic, en matèria d’investigació energètica i innovació, i d’elaboració, gestió, impuls i execució d’actuacions encaminades a la descarbonització i el desenvolupament, foment i ús de les energies renovables.
El nivell administratiu de la Direcció General de Transició Ecològica es desenvoluparà mitjançant una ordre en aquelles unitats administratives que es consideren oportunes segons el que s’ha fixat en l’article 120.2 del Decret 105/2019, de 5 de juliol, del Consell, pel qual s’estableix l’estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat. El desenvolupament d’aquestes competències per la direcció general comprén el desenvolupament de les funcions següents:
a) El foment de les energies renovables, consistent en el foment de l’ús i instal·lació d’energies renovables tant en els diferents sectors econòmics valencians, com en la mateixa administració. També millorar la normativa, desenvolupar nous mecanismes econòmics i apostar per una major formació, comunicació i suport tècnic per al foment de l’energia eòlica, solar i altres fonts renovables. L’impuls i la gestió de línies d’ajudes pròpies de la Generalitat i d’altres administracions públiques per a la implantació d’energies renovables. El foment i impuls de l’autoconsum energètic amb energies renovables i que no contribuïsquen al canvi climàtic. La col·laboració amb les entitats locals i altres organismes per a la difusió en implantació d’energies renovables. La investigació i la col·laboració amb centres d’investigació en matèria de fonts d’energia renovables. La gestió de les autoritzacions d’instal·lacions d’energies renovables i de les seues connexions en coordinació amb aquelles conselleries amb competències concurrents.

b) Eficiència energètica per a la transició ecològica, consistent en el foment de l’eficiència energètica, tant en els diferents sectors econòmics com en la mateixa administració valenciana. També impulsar la investigació relacionada amb la transició energètica i l’eficiència energètica, a més de millorar-ne la normativa, desenvolupar nous mecanismes econòmics i apostar per una major formació, comunicació i suport tècnic per al foment de l’eficiència energètica. Així mateix, treballar i col·laborar amb les polítiques que permeten afavorir una transició ecològica en el nostre model econòmic, la reducció i mitigació de la contaminació lumínica, l’impuls de la mobilitat sostenible i de l’eficiència energètica en el transport i la introducció de noves fonts d’energia i del seu subministrament en el transport, l’elaboració o plans estratègics per als principals sectors emissors, i la coordinació i col·laboració d’aquestes polítiques amb els ens locals, entitats públiques i sector privat. Regular els procediments per a evitar les pèrdues d’energia i vetlar pel seu aprofitament. El foment de l’estalvi energètic i l’eficiència energètica en edificis i processos productius. L’exercici d’aquestes funcions estarà supeditat a la necessària coordinació altres centres directius amb competències concurrents amb en aquesta matèria.






CAPÍTOL III
De la Sotssecretaria

Article 18. Sotssecretaria
1. La Sotssecretaria, sota la directa dependència de la persona titular de la conselleria, exercirà les funcions establides en l’article 69 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, així com la tramitació dels procediments de responsabilitat patrimonial i l’exercici de la potestat disciplinària respecte del personal adscrit a la Conselleria d’Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, excepte en el cas que la sanció proposada siga la de separació del servei.

2. La Sotssecretaria, en particular, dirigeix i coordina les funcions corresponents a la gestió administrativa i de personal, contractació, supervisió de projectes, assumptes generals, gestió econòmica i pressupostària i organitzativa. Així mateix, li correspon les funcions d’assessorament, assistència i impuls en matèria d’igualtat, i les funcions que la normativa i la política de protecció de dades de la conselleria li assignen.
3. Per a l’execució de les funcions que té assignades, la Sotssecretaria s’estructura en aquelles unitats administratives que s’establisquen mitjançant una ordre que es consideren oportunes segons el que s’ha fixat en l’article 120.2 Decret 105/2019, de 5 de juliol, del Consell, pel qual s’estableix l’estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat les quals desenvoluparan, amb les corresponents dependències orgàniques i funcionals que s’establisquen, les funcions següents:
a) la planificació, documentació, publicacions, comunicació i seguiment parlamentari.
b) exercirà com a Unitat d’Igualtat de la Conselleria, amb caràcter transversal i en coordinació amb la direcció general amb competència en matèria d’igualtat de gènere. Les funcions com a Unitat d’Igualtat seran: vetlar per l’aplicació efectiva del principi d’igualtat entre dones i homes; dur a terme el seguiment, avaluació del desenvolupament i grau de compliment de la normativa vigent en matèria d’igualtat entre dones i homes; assessorar en l’elaboració d’informes sobre impacte per raó de gènere; supervisar i proposar mesures per a la incorporació de la perspectiva de gènere en els contractes, subvencions, convenis, acords, gestió de recursos humans i qualsevol altra actuació que es duga a terme en l’àmbit de les seues competències, així com analitzar l’impacte dels resultats que la seua realització ha tingut respecte del gènere; supervisar i proposar mesures per a la incorporació de la perspectiva de gènere en l’elaboració dels pressupostos; demanar la informació estadística generada per l’activitat del departament i assessorar en relació amb la seua elaboració, així com realitzar l’anàlisi, seguiment i control, des de la dimensió de gènere, de les estadístiques oficials relacionades amb el seu àmbit competencial; promoure l’elaboració d’estudis d’investigació i informes tècnics de diagnòstic de la situació de les dones, en relació amb les àrees d’activitat del departament, amb la finalitat de detectar i corregir possibles situacions de desigualtat entre dones i homes; assessorar en l’elaboració de plans d’igualtat, col·laborar en la seua avaluació i proposar l’adopció de mesures correctores; impulsar la formació i sensibilització del personal del seu departament quant a l’abast i significat del principi d’igualtat d’oportunitats entre dones i homes, mitjançant la formulació de propostes d’accions formatives a la direcció general amb competències en matèria d’igualtat de gènere; impulsar i proposar mesures específiques dirigides a corregir situacions de desigualtat social que afecten especialment dones en exclusió social, víctimes de violència o que pateixen discriminació múltiple, i promoure i impulsar el desenvolupament de mesures de corresponsabilitat i conciliació de la vida personal, laboral i familiar que s’adopten des de la conselleria amb competències en funció pública.

b) Realització dels informes i activitat parlamentària, consistent a assessorar, d’acord amb criteris de competència tècnica i des d’una perspectiva pluridisciplinària, la persona titular del departament; elaborar i analitzar la informació i documentació sobre les matèries pròpies de la conselleria, preparant els informes i estudis tècnics i memòries necessaris; coordinar les actuacions de la conselleria relacionades amb l’activitat parlamentària.
c) Documentació, publicacions i estadística departamental, consistent a recopilar, analitzar i proporcionar als òrgans superiors i directius la informació socioeconòmica adequada per a la política de la conselleria; l’organització i custòdia dels fons bibliogràfics amb la finalitat de mantindre un centre de documentació d’interés per a la conselleria; organitzar l’estadística agroalimentària valenciana, tant en ús propi com en compliment dels acords amb altres institucions; proposar i elaborar publicacions i estadístiques en matèria pròpia de la conselleria; l’elaboració d’informació periòdica del sector agrari i pesquer.

d) Coordinació i suport tècnic, consistent a donar suport tècnic en la confecció d’ordres, convenis i disposicions de caràcter general, tramitar aquells expedients que li corresponguen relatius a assumptes que hagen d’elevar-se al Consell o a la comissió prèvia per a la seua aprovació o coneixement, el trasllat dels seus acords i la custòdia de les certificacions d’aquests; coordinar i impulsar la tramitació de projectes normatius i convocatòries de subvencions i ajudes; tramitar convenis de col·laboració i acords de cooperació, i expedients de responsabilitat patrimonial que li corresponguen; tramitar els suggeriments i queixes que afecten matèries pròpies.
e) Gestió econòmica i pressupostària, consistent a elaborar la planificació i programació econòmica; elaborar l’avantprojecte de pressupostos i tramitar les modificacions pressupostàries; gestionar, fer el seguiment i controlar l’execució pressupostària, així com la gestió de despeses i ingressos; supervisar l’activitat de gestió economicopressupostària que realitzen altres unitats i tramitar els documents comptables de despeses i ingressos pressupostaris i extrapressupostaris; elaborar la informació economicopressupostària necessària per a la gestió de les unitats administratives; gestionar, fer el seguiment i controlar els fons comunitaris; coordinar i fer el seguiment de les caixes, així com de la comptabilització dels comptes justificatius dels fons de caixa fixa gestionats pels centres directius.
f) Personal, consistent a realitzar la gestió del personal tramitant-ne les incidències; coordinar les accions, processos, estructures i mètodes de treball, així com els procediments administratius i instruments de gestió del personal; preparar les propostes de modificació de les relacions de llocs de treball i les seues actualitzacions; conservar i custodiar els expedients personals dels empleats i les empleades públics; tramitar els expedients disciplinaris; confeccionar nòmines i incidències d’aquestes.
g) Contractació, consistent en tramitació i seguiment dels expedients de contractació de la conselleria i qualsevol altra que li siga encomanada en relació amb les matèries que li són pròpies.
h) La gestió dels assumptes generals i del patrimoni adscrit, al qual corresponen les funcions de gestionar, controlar i supervisar els serveis generals de la conselleria; la coordinació de les unitats de registre de documents de la conselleria i gestió del Registre General; la gestió de l’arxivament dels documents de la conselleria; la tramitació de la gestió patrimonial dels immobles adscrits a la conselleria, i qualsevol altra que li siga encomanada en relació amb les matèries que li són pròpies

i) Organització i tècniques de gestió, consistent a racionalitzar els procediments administratius; impulsar i coordinar la implantació i el desenvolupament dels sistemes i instruments de la gestió de la qualitat i transparència en la conselleria i accés a la informació pública; efectuar estudis i propostes sobre la normalització de documentació, simplificació i transparència administrativa, dur a terme les accions de millora de la qualitat; l’elaboració d’estudis i anàlisis prèvies a la informatització dels procediments. Coordinar, informar i donar compte a l’òrgan superior o centre directiu competent en matèria de qualitat dels serveis públics i simplificació administrativa, de transparència i participació ciutadana i de responsabilitat social, de totes les actuacions de la conselleria en aquestes matèries, coordinar les funcions de gestió necessàries en compliment de la normativa de protecció de dades de caràcter personal i donar suport tècnic als òrgans gestors de la conselleria, segons el que es preveu en la política de protecció de dades d’aquesta.

j) La supervisió de projectes, infraestructures i gestió energètica, verificant que s’han tingut en compte les disposicions de caràcter legal o reglamentari, així com la normativa tècnica que li siga d’aplicació a cada tipus dels avantprojectes i projectes d’obra, així com les seues modificacions i liquidacions, la supervisió de les quals exigisca la legislació vigent; examinar que els preus dels materials i de les unitats d’obra són els adequats per a l’execució del contracte d’obres; l’elaboració i manteniment de bases de preus d’unitats d’obra. Proposar a l’òrgan de contractació criteris i orientacions de caràcter tècnic per a la seua inclusió, en el seu cas, en la norma o instrucció corresponent. Dirigir la redacció o elaborar projectes o memòries valorades relatives a obres de reformes, reparacions o ampliacions dels edificis propis de la conselleria, així com supervisar-ne el manteniment, i procurar la racionalització i optimització de recursos, amb especial atenció al desenvolupament sostenible i la reducció de la despesa energètica, i, en general, les funcions relatives a projectes i obres, previstes en la legislació de contractes del sector públic, així com qualsevol altra funció anàloga que se li encomane en matèria de la seua competència, sempre que no siguen atribuïdes a altres departaments.
k) Informàtica, consistent a definir i gestionar el catàleg d’aplicacions d’ús específic en matèria agroalimentària, pesquera, de política agrària comuna, estructures agràries i medi ambient i canvi climàtic; definir i gestionar el catàleg d’aplicacions d’ús específic de l’Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària com a organisme pagador; efectuar suport tècnic per a l’elaboració de directrius i requisits tecnològics associats als procediments i normativa pròpia en matèria agroalimentària, pesquera, de política agrària comuna i estructures agràries; realitzar el desenvolupament, implantació i manteniment de les aplicacions del catàleg referides a agricultura, ramaderia, alimentació, pesca, política agrària comuna i estructures agràries, i possibilitar la seua integració amb altres sistemes d’informació relacionats amb el ministeri corresponent. L’exercici d’aquestes funcions estarà supeditat a la necessària coordinació amb els plans i programes competència de la Direcció General de les Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DGTIC).


TÍTOL III
Organització territorial

Article 19. Direccions territorials
1. Com a expressió del principi de desconcentració administrativa, en cadascuna de les capitals de les províncies d’Alacant, Castelló i València hi haurà una Direcció Territorial d’Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural sota la dependència orgànica de la Sotssecretaria i amb competència en el territori de la respectiva província.
2. Orgànicament i funcionalment, les direccions territorials depenen de la Sotssecretaria i de les direccions generals en consideració a la matèria a què, en cada cas, es referisca l’actuació administrativa corresponent.


DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA

Única. Règim transitori de les unitats i llocs de treball
Els diferents centres directius gestionaran els crèdits relatius a les competències que els han sigut atribuïdes pel present decret.
Al mateix temps, les unitats i llocs de treball de nivell administratiu configurades d’acord amb l’anterior estructura de conselleries del Consell i els corresponents reglaments orgànics i funcionals continuaran subsistents, retribuïdes a càrrec dels mateixos crèdits pressupostaris amb els quals ho eren fins al moment, i donaran suport administratiu en relació amb aquells assumptes i expedients que els corresponguen en les matèries que gestionaven abans de l’entrada en vigor del present decret, sense perjudici de la competència per a resoldre dels òrgans als quals els ha sigut atribuïda.

Tot això es mantindrà fins que es duguen a terme les modificacions pressupostàries derivades del present reglament, així com les actuacions que calguen sobre els citats llocs de treball en el marc de la vigent normativa en matèria de funció pública per a l’adequació de la nova estructura orgànica i sense perjudici que, posteriorment, siguen aprovades les relacions de llocs de treball adaptades a aquesta. Així mateix, des del moment de l’entrada en vigor del present decret, i sense perjudici de l’anterior, es podran produir els canvis d’adscripció d’unitats administratives que calguen, de conformitat amb la reorganització efectuada.



DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

Única. Derogació normativa
Queden derogades totes les disposicions d’igual o inferior rang que s’oposen al que s’estableix en el present decret.

DISPOSICIÓ FINAL

Única. Entrada en vigor
Aquest decret entrarà en vigor l’endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

València, 30 d’octubre de 2020

El president de la Generalitat
Ximo Puig i Ferrer

La consellera d’Agricultura, Desenvolupament Rural,
Emergència Climàtica i Transició Ecològica,
Mireia Mollà Herrera

linea
Mapa web