Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

DECRET 146/2023, de 5 de setembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Agricultura, Ramaderia i Pesca. [2023/9177]

(DOGV núm. 9678 de 07.09.2023) Ref. Base de dades 009000/2023

DECRET 146/2023, de 5 de setembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Agricultura, Ramaderia i Pesca. [2023/9177]
Índex
Preàmbul
Títol I. Disposicions generals
Article 1. Competències de la Conselleria d’Agricultura, Ramaderia i Pesca
Article 2. Òrgans superiors i centres directius
Article 3. Nivell administratiu
Títol II. Estructura i funcions dels òrgans superiors i centres directius
Capítol I. De la persona titular de la Conselleria d’Agricultura, Ramaderia i Pesca
Article 4. Atribucions de la persona titular de la Conselleria
Article 5. Substitucions
Article 6. Gabinet
Article 7. Consell de Direcció
Capítol II. De la Secretaria Autonòmica d’Agricultura, Ramaderia i Pesca
Article 8. Secretaria Autonòmica d’Agricultura, Ramaderia i Pesca

Article 9. Nivell directiu de la Secretaria Autonòmica d’Agricultura, Ramaderia i Pesca
Article 10. Direcció General de Producció Agrícola i Ramadera
Article 11. Direcció General de Desenvolupament Rural
Article 12. Direcció General de la Indústria i Cadena Agroalimentària
Article 13 Direcció General de Política Agrària Comuna (PAC)
Article 14. Direcció General de Pesca
Capítol III. Sotssecretaria
Article 15. Sotssecretaria
Títol III. Organització territorial
Article 16. Direccions territorials
Disposició addicional
Primera. Incidència pressupostària
Segona. Laboratori Agroalimentari, Enològic i Mediambiental
Disposició transitòria
Única. Unitats i llocs de treball de nivell administratiu
Disposició derogatòria
Única. Derogació normativa
Disposicions finals
Primera. Modificació del Decret 123/2006, de 8 de setembre, del Consell, pel qual s’aprova l’Estatut de l’Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària
Segona. Desplegament
Tercera. Entrada en vigor


PREÀMBUL

El Decret 10/2023, de 19 de juliol, del president de la Generalitat, pel qual es determinen el nombre i la denominació de les conselleries i les seues atribucions, estableix la Conselleria d’Agricultura, Ramaderia i Pesca, i li assigna les competències en matèria d’agricultura, ramaderia, pesca, alimentació, política agrària comuna i regadius.
Aquesta norma organitzativa ha sigut completada, quant a les secretaries autonòmiques, pel Decret 12/2023, de 20 de juliol, del president de la Generalitat, pel qual es determinen les secretaries autonòmiques de l’Administració del Consell.
Així mateix, per Decret 112/2023, de 25 de juliol, del Consell, modificat en determinats aspectes pel Decret 126/2023, de 4 d’agost, del Consell, de modificació de determinats aspectes del Decret 112/2023, de 25 de juliol, del consell, pel qual estableix l’estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat, s’estableix l’estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat.
En conseqüència, i a l’empara del que disposa l’article 64 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, resulta necessari aprovar el Reglament orgànic i funcional Conselleria d’Agricultura, Ramaderia i Pesca, i clarificar i completar alguns aspectes de l’atribució de funcions assignades a aquesta.
Per tot això, de conformitat amb el que estableixen els articles 28. f i 64 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, a proposta del conseller d’Agricultura, Ramaderia i Pesca, i després de la deliberació del Consell, en la reunió del dia 5 de setembre de 2023,


DECRETE

TÍTOL I
Disposicions generals

Article 1. Competències de la Conselleria d’Agricultura, Ramaderia i Pesca
1. La Conselleria d’Agricultura, Ramaderia i Pesca és el màxim òrgan encarregat de la direcció i l’execució de la política del Consell en matèria d’agricultura, ramaderia, pesca, alimentació, política agrària comuna i regadius.
2. Sota la superior autoritat de la persona titular del departament, la Conselleria d’Agricultura, Ramaderia i Pesca, dirigeix, impulsa i executa l’acció política i administrativa en les matèries de la seua competència i d’aquelles que li siguen conferides per la legislació vigent.
3. Territorialment, la Conselleria s’organitza en serveis centrals i serveis perifèrics i, funcionalment, en nivell superior, nivell directiu i nivell administratiu.

Article 2. Òrgans superiors i centres directius
1. Sota la direcció superior de la persona titular, la Conselleria d’Agricultura, Ramaderia i Pesca està integrada per l’òrgan superior i centres directius següents:
a) Secretaria Autonòmica d’Agricultura, Ramaderia i Pesca
b) Sotssecretaria
c) Direcció General de Producció Agrícola i Ramadera
d) Direcció General de Desenvolupament Rural
e) Direcció General de la Indústria i Cadena Agroalimentària
f) Direcció General de Política Agrària Comuna (PAC)
g) Direcció General de Pesca
2. La Secretaria Autonòmica d’Agricultura, Ramaderia i Pesca i la resta de centres directius, a més de les funcions establides en el present Decret, assumiran qualsevol altra que se li encomane o delegue o que li confereixen les disposicions legals o reglamentàries.

Article 3. Nivell administratiu
El nivell administratiu de la Conselleria està constituït per totes les unitats dependents directament dels òrgans superiors i del nivell directiu. El nivell administratiu es desenvoluparà en la corresponent Ordre de desplegament d’acord amb el que estableix l’article 106.2 del Decret 112/2023, de 25 de juliol, del Consell.


TÍTOL II
De l’estructura i funcions dels òrgans superiors
i centres directius

CAPÍTOL I
De la persona titular de la Conselleria d’Agricultura,
Ramaderia i Pesca

Article 4. Atribucions de la persona titular de la Conselleria
1. La persona titular de la Conselleria d’Agricultura, Ramaderia i Pesca és l’òrgan jeràrquic superior del departament i exerceix totes les atribucions conferides per la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, en l’àmbit de les competències que estableix l’article 9 del Decret 10/2023, de 19 de juliol, del president de la Generalitat, pel qual es determina el nombre i la denominació de les Conselleries i les seues atribucions, i qualsevol altra que li atorgue l’ordenament jurídic en l’esmentat àmbit competencial.
2. La persona titular de la Conselleria, sota la superior autoritat del Consell, assumeix la representació orgànica de la Conselleria d’Agricultura, Ramaderia i Pesca davant qualsevol tipus d’institucions públiques i privades.

Article 5. Substitucions
1. En els casos de vacant, absència, o malaltia de la persona titular del departament, serà aplicable el que disposa l’apartat i de l’article 12.1 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell.
Fins que es resolga la substitució, les funcions de qui exercisca la titularitat del departament en els casos de vacant, absència o malaltia, a excepció de les que li corresponen com a membre del Consell, seran exercides temporalment, per aquest ordre:
a) per la persona titular de la Secretaria Autonòmica d’Agricultura, Ramaderia i Pesca.
b) per la persona titular de la Sotssecretaria.
2. En els casos d’absència, vacant o malaltia de la persona titular de la Secretaria Autonòmica d’Agricultura, Ramaderia i Pesca, les funcions d’aquesta seran exercides temporalment per la direcció general amb competències en la matèria corresponent.
3. En els casos d’absència, vacant o malaltia de la persona titular de la Sotssecretaria, les funcions d’aquesta seran exercides temporalment per la persona titular de la Secretaria Autonòmica d’Agricultura, Ramaderia i Pesca.
4. En els casos d’absència, vacant o malaltia de la persona titular d’alguna de les direccions generals, les funcions d’aquestes seran exercides temporalment per la persona titular de la Secretaria Autonòmica d’Agricultura, Ramaderia i Pesca.
5. Si concorre simultàniament el supòsit d’absència, vacant o malaltia, tant de la persona titular de la Secretaria Autonòmica d’Agricultura, Ramaderia i Pesca com de la persona titular de la direcció general amb competència en la matèria, les funcions seran exercides temporalment per la persona titular de la Sotssecretaria.
6. El que s’estableix en els apartats anteriors s’entén sense perjuí del que, si és procedent, dispose la persona titular de la Conselleria mitjançant resolució.

Article 6. Del Gabinet
1. El gabinet de la persona titular de la Conselleria és la unitat a la qual correspon el suport, assessorament i assistència immediata a la persona titular del departament, de qui depén directament.
2. El Gabinet de la persona titular de la Conselleria d’Agricultura, Ramaderia i Pesca té al seu càrrec el manteniment de les relacions de la persona titular del departament amb els alts òrgans i institucions de la Generalitat, de l’Estat i de les altres administracions públiques, així com el desenvolupament de totes les funcions que se li encomanen.

Article 7. Consell de Direcció
1. El Consell de Direcció és l’òrgan col·legiat d’assessorament i assistència a la persona titular de la Conselleria en l’elaboració, coordinació i execució del programa d’actuacions del departament. Davall la seua presidència, el Consell de Direcció està integrat per les persones titulars de la Secretaria Autonòmica, la Sotssecretaria, les direccions generals i del Gabinet de la persona titular de la Conselleria, que exercirà la secretaria.
2. A les sessions del Consell de Direcció podran assistir, també, les persones responsables de centres, òrgans, unitats o ens adscrits al departament quan la persona titular de la Conselleria ho considere convenient.
3. La persona titular de la Conselleria pot acordar, sempre que ho considere convenient, la constitució d’altres grups o comissions de treball de caràcter consultiu i d’assessorament per a matèries concretes o assumptes específics amb la composició que en cada cas es determine.

CAPÍTOL II
De la Secretaria Autonòmica d’Agricultura, Ramaderia i Pesca

Article 8. Secretaria Autonòmica d’Agricultura, Ramaderia i Pesca
La Secretaria Autonòmica d’Agricultura, Ramaderia i Pesca exerceix les funcions que se li atribueixen en l’article 68 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, en matèria de foment i garantia agrària, política agrària comuna, desenvolupament rural, investigació i innovació agroalimentària, programes operatius, cadena agroalimentària, producció i comercialització agrària, indústria alimentària, cooperativisme agrari, ramaderia, silvicultura, pesca i aqüicultura, ordenació del sector pesquer i programes operatius en aquest àmbit, així com protecció, qualitat, innovació i tecnologia agroalimentària.

Article 9. Nivell directiu de la Secretaria Autonòmica d’Agricultura, Ramaderia i Pesca
1. A la Secretaria Autonòmica d’Agricultura, Ramaderia i Pesca correspon dirigir i coordinar els centres directius que s’adscriuen sota la seua dependència, així com les unitats administratives que s’hi integren.

2. Li correspon, així mateix, impulsar i coordinar la consecució dels programes i l’execució dels projectes que exercisquen els centres directius que estiguen sota la seua dependència, controlant i supervisant el compliment dels objectius. Així com, resoldre els recursos que s’interposen contra les resolucions dels centres directius que estiguen sota la seua dependència i els actes dels quals no esgoten la via administrativa.
3. De la Secretaria Autonòmica d’Agricultura, Ramaderia i Pesca depenen els centres directius següents:
a) Direcció General de Producció Agrícola i Ramadera
b) Direcció General de Desenvolupament Rural
c) Direcció General de la Indústria i Cadena Agroalimentària
d) Direcció General de Política Agrària Comuna (PAC)
e) Direcció General de Pesca
4. De la Secretaria Autonòmica d’Agricultura, Ramaderia i Pesca depén l’Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària.

Article 10. Direcció General de Producció Agrícola i Ramadera
1. La Direcció General de Producció Agrícola i Ramadera exerceix les funcions establides en l’article 70 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, i les altres previstes en l’ordenament jurídic, en matèria de modernització de regadius, estructures agràries sostenibles i dimensionat competitiu de les explotacions agràries; campanyes de divulgació i conscienciació dels professionals agraris; assegurances agràries, ramaderia; relacions agràries, cooperativisme agrari i organitzacions professionals en l’àmbit de competència de la Conselleria, sanitat vegetal i animal, així com en matèria d’infraestructures agràries i reordenació de les estructures productives.
2. El desenvolupament d’aquestes funcions per la direcció general comprén les àrees següents:
a) Producció i Sanitat Animal, consistent a programar, gestionar i executar les activitats en matèria de sanitat animal dels animals de producció per a la prevenció, control i erradicació de les malalties subjectes a mesures de control oficial de les espècies ramaderes i aqüícoles i les zoonosis en animals, així com la planificació i coordinació de les actuacions sanitàries en l’àmbit dels animals de companyia i animals de la fauna silvestre en les malalties subjectes a mesures de control oficial i en aquests casos l’adopció de les mesures de control i erradicació; la supervisió i control dels programes sanitaris de les explotacions ramaderes i aqüícoles i de les agrupacions de defensa sanitària ramaderes i aqüícoles i, en general, en aquelles instal·lacions amb animals susceptibles de malalties de declaració obligatòria, així com, si és procedent, l’autorització per raons de sanitat animal dels mercats, fires, exhibicions, concursos, subhastes i exhibicions amb animals; programar, gestionar i controlar les activitats en matèria de foment, ordenació i registre d’explotacions, instal·lacions i transports d’interés ramader; gestionar els registres corresponents en matèries de la seua competència, en particular, el Registre d’Explotacions Ramaderes (REGA), el Registre d’Identificació Individual d’Animals (RIIA), el Registre General de Moviment de Bestiar (REMO), Registre dels Centres de Neteja i Desinfecció de Vehicles (CEDEGA i RECELIDE) i el Registre Transportistes d’animals vius (SIRENTRA); la programació, gestió i execució de les activitats de control de traçabilitat i identificació animal i el control del moviment pecuari en els animals de producció i en aquells animals en els quals la normativa així ho exigisca; la programació, gestió i execució de les activitats de control en matèria de benestar animal d’espècies de producció animal en explotacions ramaderes i en captivitat, en el transport, en l’experimentació i en el sacrifici sense perjuí de les actuacions de la Conselleria de Sanitat en escorxadors, així com la gestió del benestar animal en animals de companyia sense perjuí de les actuacions de la conselleria competent en matèria de medi natural i animal; la gestió d’ajuts i subvencions per a la modernització i la millora de les estructures productives de les explotacions ramaderes, la millora de la sanitat animal, la reducció de l’impacte mediambiental, el foment de les millores zootècniques, la reposició d’animals i les indemnitzacions per sacrifici.

b) Estructures Agràries i Cooperativisme, consistent a millorar les estructures agràries com a element d’ordenació del territori; la relació amb les organitzacions professionals agràries valencianes i actuar com a suport en aquestes; fixar i impulsar les directrius en matèria de cooperativisme agrari, així com planificar, gestionar, coordinar i executar les mesures específiques en aquesta matèria; arrendaments rústics i històrics.
c) Ordenació Agrària, consistent a realitzar la programació i execució de les activitats tècniques derivades de l’ordenació i millora de les produccions agràries en el marc de la normativa comunitària, incloent-hi les mesures de reestructuració i reconversió de conreus, elaborar plans d’actuació sectorial, així com els ajuts que es puguen establir i les mesures relatives als mitjans de producció; la introducció d’innovacions i avaluació de noves tècniques, la cobertura enfront de danys climatològics mitjançant el foment de la contractació d’assegurances agràries; la valoració i instrumentació d’ajuts econòmics en cas, de catàstrofes meteorològiques, de danys als cultius per plagues d’espècies cinegètiques, i de danys als cultius en espais protegits; gestionar les línies d’ajuts conjunturals a les explotacions agràries, supervisar les actuacions en matèria de maquinària agrícola.

d) Ajuts estructurals, consistent a programar, dirigir, executar i controlar els procediments necessaris per a la gestió dels ajuts comunitaris o nacionals, els beneficiaris dels quals siguen els agricultors i ramaders l’objectiu dels quals siga modernitzar les explotacions agràries i millorar la seua competitivitat promovent la incorporació de noves tecnologies o la seua adaptació a les exigències del mercat o de la legislació sectorial o mediambiental, les mesures de millora i ajust del marc estructural de les explotacions de la Comunitat Valenciana, incloent-hi iniciatives de gestió comuna o de coordinació i millora del mercat de la terra, cessió d’explotacions o cessament d’activitat.
e) Sanitat vegetal, consistent a desenvolupar i aplicar els programes de protecció, prevenció, defensa, control i erradicació de plagues i malalties dels cultius, incloent-hi les campanyes institucionals; difondre, fomentar i controlar els programes sanitaris de les explotacions i de les seues associacions i agrupacions, i gestionar els ajuts derivats; desenvolupar i aplicar els programes de lluita biològica i gestió integrada de plagues, i els plans derivats de l’autorització i l’ús sostenible de productes fitosanitaris; gestionar els registres d’establiments de comercialització de material vegetal, el seu control i l’expedició de passaports fitosanitaris i el Registre oficial de productors i operadors de mitjans de defensa fitosanitària; gestió del registre d’ITEAF (estacions d’inspecció d’equips d’aplicació de productes fitosanitaris) i del registre REGANIP (Registre d’aeronaus i instal·lacions permanents), així com la seua inspecció i control; el control de les parcel·les incloses en protocols d’exportació a tercers països. Tot això en coordinació amb l’òrgan directiu competent en matèria de qualitat agroalimentària.

g) Regadius, consistent a dirigir, controlar i gestionar els projectes i altres documents tècnics d’infraestructures hidràuliques de modernització de regadiu i ús eficient d’aigua per a reg; la redacció dels projectes i la direcció i control d’obres d’infraestructures hidràuliques de modernització de regadiu; l’aplicació de les normes sobre seguretat contingudes en la normativa sectorial aplicable en matèria d’ordenació i innovació d’infraestructures de modernització de regadiu a la Comunitat Valenciana; el suport de les polítiques d’ampliació i millores en les infraestructures de modernització de regadiu i eficiència en l’ús de l’aigua i l’optimització i programació de la modernització del sistema de regadius i la racionalització de l’ús de l’aigua per a reg; l’elaboració de la normativa sectorial sobre seguretat de preses, embassaments i basses per a reg i controlar l’aplicació de la normativa sectorial sobre seguretat de preses, embassaments i basses per a reg ubicades fora del domini públic hidràulic. Això sense perjuí de les actuacions de la conselleria competent en matèria d’infraestructures hidràuliques i estalvi de l’aigua.

Article 11. Direcció General de Desenvolupament Rural
1. La Direcció General de Desenvolupament Rural exerceix les funcions establides en l’article 70 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, i les altres previstes en l’ordenament jurídic en matèria d’impuls de polítiques de desenvolupament rural, foment de l’agricultura ecològica, de nous models productius i sostenibles, de la competitivitat, de l’eficiència i de l’economia sostenible de la indústria agroalimentària; desenvolupament i implantació de noves àrees de producció i d’augment de valor afegit dels productes agrícoles, ramaders i forestals, i figures de qualitat.
2. Així mateix, s’adscriuen a aquesta direcció general les competències i tutela sobre les corporacions de dret públic constituïdes o que es constituïsquen en matèria de figures de qualitat, denominacions d’origen, i qualsevol tipus d’organització que es cree i regule en relació amb el sector agroalimentari, així com els consorcis de protecció i foment agrari.
3. Les oficines comarcals, unitats administratives territorialment desconcentrades d’atenció directa a la ciutadania, seran coordinades per la Direcció General de Desenvolupament Rural en la forma que es determine en l’ordre de desplegament del present decret, sense perjuí de la dependència funcional d’aquestes dels òrgans directius corresponents a través de les direccions territorials en la forma que es determine en l’ordre de desplegament del present decret.
4. El desenvolupament de les funcions per la direcció general comprén les àrees següents:
a) Desenvolupament de les zones rurals i despoblades, consistent en l’execució de l’estratègia territorial rural de la Comunitat Valenciana, realitzant les funcions de gestionar, coordinar i resoldre i controlar les convocatòries d’ajudes en matèria de desenvolupament rural; controlar i aplicar els mecanismes de pagament de les esmentades convocatòries; actuar com a unitat de suport en la col·laboració i concertació amb les diferents administracions en la implantació de l’estratègia de desenvolupament rural de la Comunitat i a la Comissió Interdepartamental per a la Lluita contra el Despoblament dels Municipis Valencians.
b) Explotacions familiars i relleu generacional, consistent a potenciar la incorporació i consolidació de la dona i membres de la família en l’àmbit rural, millorant les seues condicions, facilitant la seua formació, prestant assessorament i promocionant la seua evolució dins del sector econòmic rural, especialment, agrari i agroalimentari; fomentar la seua participació en els àmbits de presa de decisió, ser fòrum de detecció i/ o transmissió de necessitats reals, tractant de buscar vies de solució i/o millora d’aquestes; actuar com a departament de col·laboració amb institucions i agents socials que treballen per la igualtat d’oportunitats de tots ells dins de l’esmentat àmbit; estimular i facilitar l’apropament als graduats, especialment, de les especialitats agràries i ramaderes, a l’àmbit rural, facilitant el seu treball, a través del desenvolupament de les capacitats apreses durant els seus estudis, així com la seua permanència en l’àmbit rural.
c) Producció ecològica i innovació, consistent a fomentar la producció ecològica i la valorització dels productes ecològics i el seu consum, el desenvolupament i la promoció de productes ecològics; gestionar i coordinar amb altres administracions públiques, institucions, associacions o empreses competents en la matèria, programes específics que permeten millorar de forma contínua, coherent i des d’una perspectiva integral la producció ecològica; facilitar la formació en agricultura ecològica a les escoles, universitats, centres de formació professional en coordinació amb els òrgans competents; el desenvolupament de tècniques agroecològiques; la implantació i difusió de mètodes ecològics en la lluita contra plagues i el desenvolupament de productes ecològics en la producció ecològica; innovació contínua.
d) Figures de qualitat agroalimentària, consistent en la promoció de nous mercats per als productes de qualitat agroalimentaris i els productes ecològics valencians, el desenvolupament d’una cadena alimentària que proporcione aliments sans i de qualitat al consumidor; impulsar i tutelar les figures de qualitat diferenciada, agricultura ecològica i altres marques de qualitat relatives a la producció agroalimentària de la Comunitat Valenciana; impulsar els programes voluntaris de qualitat en la producció; el foment d’empreses agroalimentàries de productes artesanals i diferencials; tramitar la resolució i control dels ajuts a favor de la competitivitat del sector agroalimentari; prestar serveis de millora de la qualitat i la formació d’emprenedors agroalimentaris; desenvolupament de productes agroalimentaris de qualitat agroecològica i el desenvolupament de mercats per a aquests; col·laborar i coordinar amb altres administracions en el foment i la promoció dels productes de qualitat agroalimentaris, a més del suport a les actuacions de les associacions, fundacions, federacions, i interprofessionals dirigides a aquesta mateixa finalitat.

Article 12. Direcció General de la Indústria i Cadena Agroalimentària
1. La Direcció General de la Indústria i Cadena Agroalimentària exerceix les funcions establides en l’article 70 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, i les altres previstes en l’ordenament jurídic, en matèria de seguretat en les instal·lacions de la indústria alimentària i el desenvolupament de polítiques que impulsen i modernitzen les infraestructures de la cadena agroalimentària i el funcionament eficient i sostenible de la cadena agroalimentària així com el control de la qualitat agroalimentària.
2. La Direcció General de la Indústria i Cadena Agroalimentària és l’autoritat d’execució de la Llei de la Cadena Alimentària a la Comunitat Valenciana.
3. S’adscriu a la Conselleria d’Agricultura, Ramaderia i Pesca, a través de la Direcció General de la Indústria i Cadena Agroalimentària, l’Observatori de Preus dels Productes Agroalimentaris de la Comunitat Valenciana, com a òrgan col·legiat amb funcions d’informació, consulta, assessorament, proposta i estudi en matèria de preus dels aliments.

4. El desenvolupament de les funcions per la direcció general comprén les àrees següents:
a) Indústries agroalimentàries i concentració de l’oferta, consistent a donar suport a la gestió tècnica, documental i tramitació d’ajuts de les activitats de transformació i industrialització de les petites i grans empreses, cooperatives i organitzacions de productors agroalimentaris; la programació, desplegament i aplicació de les mesures i les polítiques sectorials actives relacionades amb l’organització, foment i millora de la diferenciació i competitivitat de les indústries agràries i alimentàries fent més èmfasi en l’aplicació del coneixement innovador, la tecnologia i la digitalització; la concentració de l’oferta i la millora de l’orientació al mercat, i l’organització amb finalitats econòmiques dels productors agraris, foment de l’associacionisme mitjançant la concentració, seguiment i control de les agrupacions, organitzacions de productors i altres operadors sectorials associatius; promoure mesures de sostenibilitat, eficiència i innovació en la cadena alimentària, mesures de crisi de mercats, relacions interprofessionals, aprofitament alimentari, la gestió dels ajuts comunitaris, nacionals i autonòmics relatius a aquestes matèries.

b) El Control de la qualitat agroalimentària, consistent a elaborar plans d’inspecció en matèria de lluita contra el frau en la producció i comercialització de productes agroalimentaris; el control oficial de les mesures que adopten la indústria i els agents comercials del sector agroalimentari en matèria d’implantació i gestió de qualitat, exclosos els punts de venda directa al consumidor i els agents de la producció primària; el control oficial de qualitat dels productes alimentaris, en les fases de manipulació, transformació, envasament, emmagatzematge i transport, amb destinació al mercat de la Unió Europea; el control oficial de la qualitat en fertilitzants, en les fases de producció, transformació, envasament, emmagatzematge, transport i comercialització majorista i minorista, amb destinació al mercat de la Unió Europea; la gestió dels laboratoris agraris; el control en escorxadors de la classificació de canals en vaquí i porcí; la instrucció dels expedients sancionadors en matèria de defensa de la qualitat agroalimentària, així com coordinar aquestes competències amb els plans i programes elaborats per l’òrgan directiu competent en matèria de sanitat vegetal.

c) Seguretat i control de la producció agrària, consistent a gestionar el risc per a la salut derivat de la utilització dels mitjans de producció agrària. Coordinar les actuacions en matèria de seguretat alimentària, tant en l’àmbit de la producció agrícola com ramadera, incloent-hi la pesca extractiva i les explotacions aqüícoles, i programar els controls d’higiene en aquestes explotacions; proposar actuacions de recerca en animals vius i en productes d’origen animal de residus de medicaments veterinaris i altres productes que es puguen detectar i executar actuacions en matèria de comercialització i ús racional de medicaments veterinaris; dirigir les actuacions de control en els establiments i operadors del sector de l’alimentació animal, en l’àmbit dels subproductes animals i els productes derivats no destinats al consum humà, garantint la seguretat de les substàncies que s’incorporen a la cadena de producció, comercialització i en la fabricació dels pinsos; gestionar el registre d’operadors d’alimentació animal així com el d’operadors de subproductes animals i productes derivats no destinats al consum humà; dirigir les actuacions en matèria de comercialització i utilització de productes fitosanitaris a les explotacions agràries; fomentar i controlar l’adopció de bones pràctiques agrícoles, especialment en la gestió de recursos potencialment contaminants del sòl i de l’aigua; coordinar les actuacions en matèria de dejeccions ramaderes així com els plans d’acció en zones vulnerables a la contaminació de nitrats incloent-hi el control de l’ús dels llots de depuradores en coordinació amb els centres directius competents en la matèria; la unitat d’anàlisi de sanitat animal adscrita a la conselleria; l’exercici de la potestat sancionadora en l’àmbit de les seues competències.

d) Anàlisi i informació de la cadena alimentària, consistent a coordinar i mantindre les fonts d’informació, inclosos els registres i les bases de dades de la Comunitat Valenciana, que reporten informació sobre els operadors de la cadena alimentària i la seua activitat, així com les relacions entre ells; explotar la informació continguda en les dites fonts d’informació i, d’altres que puguen estar disponibles, amb l’objectiu de realitzar anàlisis sectorials i, si és procedent, estudis de mercat; també, analitzar costos de producció, estudiar la geografia dels diferents elements de la cadena alimentària i el seu impacte territorial, entre els quals, la generació de subproductes agroalimentaris que puguen ser valoritzats; analitzar models de contractes agraris; qualssevol altres funcions d’anàloga finalitat que li siguen encomanades.

Article 13. Direcció General de Política Agrària Comuna (PAC)
1. La Direcció General de Política Agrària Comuna (PAC) exerceix les funcions establides a l’article 70 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, i les altres previstes en l’ordenament jurídic en matèria de foment i garantia agrària i la Política Agrària Comuna, i R+D+I en el sector agroalimentari i transferència tecnològica.
2. L’Institut Valencià d’Investigacions Agràries, que es regirà per la seua normativa específica, i els centres d’investigació, s’adscriuen a la Conselleria d’Agricultura, Ramaderia i Pesca a través de la Direcció General de Política Agrària Comuna (PAC).
3. El desenvolupament de les funcions per la direcció general comprén les àrees següents:
a) Els pagaments directes i la sol·licitud única, consistent a programar, dirigir, executar i controlar els procediments necessaris per a la gestió dels ajuts comunitaris o nacionals, cofinançats amb fons comunitaris, tant del primer com del segon pilar de la PAC, adreçades a titulars d’explotacions agràries i l’objectiu de les quals siga donar suport a una renda viable dels productors, especialment dones i joves, i promoure la resiliència de les explotacions agrícoles; promoure una activitat i un desenvolupament agrari i rural sostenible econòmicament, socialment i mediambientalment, contribuint a una gestió més eficient dels recursos naturals i la potenciació dels serveis ecosistèmics en qualsevol zona del territori rural; mantindre actualitzades les bases de dades necessàries per a la tramitació dels ajuts PAC; emetre informes i estadístiques en relació amb els pagaments directes de la PAC i ajudes a superfícies per al desenvolupament rural a la Comunitat Valenciana; participar i coordinar grups de treball sobre orientació i desenvolupament de la PAC.

b) Control i suport tècnic, consistent a programar, dirigir i executar els plans de control necessaris per a l’aplicació de la PAC a la Comunitat Valenciana, posant especial èmfasi en l’aplicació del coneixement, la tecnologia i la digitalització necessària per millorar i ser més eficients en la prestació dels serveis, inclosa la coordinació de les tècniques de monitoratge requerides pels plans de control anteriors. Aplicar les mesures d’intervenció en els mercats derivada de la PAC; suport tècnic a l’aplicació dels diferents programes sectorials de l’Organització Comuna de Mercats Agraris (OCMA), els sistemes d’informació geogràfica relacionats amb les funcions relatives a la Política Agrària Comuna, el Registre Vitícola, el Bici, així com el de nous registres que siguen necessaris per a l’aplicació de la PAC.

c) La Gestió agrària sostenible, consistent a gestionar les mesures de foment previstes en la reglamentació comunitària tendent a la utilització sostenible de la superfície agrària, així com les destinades a pal·liar la problemàtica de l’agricultura en les zones de muntanya desfavorides, i elaborar informes de seguiment sobre l’aplicació de les mesures que se li encomanen i les propostes de millora per incrementar la seua eficàcia. Coordinar el manteniment i suport tècnic i normatiu dels registres administratius interconnectats i bases de dades, amb la informació de les explotacions agràries de la Comunitat Valenciana, així com de la implantació, manteniment i formació del quadern digital d’explotació agrícola.
d) Transferència de tecnologia, consistent en la detecció i actuació sobre els problemes que afecten les produccions agràries i ramaderes, l’experimentació i adaptació de les innovacions en les tècniques de producció agropecuària, la introducció i l’assaig de nous materials vegetals, el suport a la recerca agrària, la transferència de tecnologia als sectors productius agraris, l’assessorament i l’assistència tècnica als agricultors i ramaders, la divulgació de la informació sobre els avenços tecnològics, l’estudi dels cultius adaptat a les característiques de cada comarca, l’estudi dels microclimes per adaptar-ne els cultius, el desenvolupament i la implantació de noves tecnologies, la formació contínua a través de l’organització de cursos, conferències i demostracions. Les estacions experimentals i instituts tecnològics en allò que estiga relacionat amb les seues competències.


Article 14. Direcció General de Pesca
1. La Direcció General de Pesca exerceix les funcions establides en l’article 70 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, i les altres establides en l’ordenament jurídic, en matèria de modernització d’infraestructures pesqueres, pesca i aqüicultura, així com el desenvolupament de polítiques destinades al sector pesquer i els seus professionals.
2. El desenvolupament d’aquestes funcions per la direcció general comprén les àrees següents:
a) Ordenació del sector pesquer, consistent a organitzar, promoure i modernitzar el sector pesquer així com controlar el cens de la flota operativa, els canvis de modalitats, canvis de port base, i supeditar la construcció i modernització dels vaixells pesquers; coordinar i fomentar la diversificació econòmica del sector pesquer i planificar les polítiques d’integració i igualtat en el sector; impulsar la modernització en el sector; promocionar l’associacionisme, fomentar la constitució d’organitzacions de productors, i el seu reconeixement; realitzar les activitats formatives del sector; col·laborar i preparar els processos electorals de les confraries de pescadors i de les seues federacions; així com determinar els agents autoritzats a exercir aquesta activitat i, en general, establir mesures que faciliten la transparència dels mercats pesquers; tramitar les línies d’ajuts i altres mesures destinades a la millora estructural del sector, així com els registres associats a les funcions pròpies.

b) Gestió de recursos pesquers, consistent a administrar l’activitat pesquera en les aigües interiors de la Comunitat Valenciana, i controlar l’esforç pesquer, establint com a mesures ordinàries les vedes espaciotemporals, els horaris d’activitat i les parades biològiques; coordinar i planificar l’activitat investigadora en matèria de recursos pesquers; elaborar propostes de plans de gestió de l’activitat pesquera, així com plans de seguiment dels recursos pesquers; analitzar les zones de marisqueig de mol·luscos bivalves a través de la presa de mostres per a la classificació d’aquestes i el posterior manteniment d’aquesta classificació; proposar la declaració i determinar l’activitat corresponent en les zones de protecció pesquera, autoritzar la instal·lació dels diferents tipus d’esculls artificials, en aigües interiors de la Comunitat Valenciana i el seu posterior seguiment; recopilar i processar la informació relativa al control de l’activitat pesquera, referida especialment a notes de primera venda, i esforç de la flota; coordinar, a escala autonòmica, la transposició de les mesures adoptades per la Secretaria General de Pesca; inspeccionar, vigilar, controlar i sancionar les activitats relacionades amb els recursos pesquers.

c) Sector de l’aqüicultura, consistent a organitzar, promoure i modernitzar el sector de l’aqüicultura; controlar el cens de la flota auxiliar, planificar les polítiques d’integració i igualtat en el sector; definir la política de promoció dels productes aqüícoles de la Comunitat Valenciana; coordinar i donar suport a la innovació en el sector; fomentar la constitució d’organitzacions de productors aqüícoles, controlar les zones de producció de mol·luscos bivalves, així com establir la classificació d’aquestes; foment de la recerca en noves espècies adaptables als sistemes de producció aqüícola; realitzar les activitats formatives del sector, així com gestionar les llicències i autoritzacions corresponents; gestionar les línies d’ajuts i altres mesures de foment destinades a la millora estructural del sector aqüícola, així com gestionar els registres associats a les funcions pròpies; inspeccionar, vigilar, controlar i sancionar les activitats relacionades amb els recursos pesquers; desenvolupar el Pla Estratègic d’Aqüicultura de la Comunitat Valenciana en el marc del pla nacional.
d) Primera venda, processament, transformació i promoció de productes pesquers i procedents de l’aqüicultura, consistent a autoritzar els establiments relacionats amb la comercialització pesquera i aqüícola; promocionar la renovació dels establiments relacionats amb la comercialització pesquera, gestionar les llicències i autoritzacions corresponents; millorar les infraestructures i els mecanismes relatius al processament i transformat dels productes de la pesca i l’aqüicultura; creació i promoció de marques i distintius de qualitat dins l’àmbit de la pesca i l’aqüicultura; tramitar les línies d’ajuts i altres mesures destinades a la millora estructural del processament i la transformació dels dos sectors.


CAPÍTOL III
La Sotssecretaria

Article 15. Sotssecretaria
1. La Sotssecretaria, sota la dependència directa de la persona titular de la conselleria, exercirà les funcions establides en l’article 69 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, així com la tramitació dels procediments de responsabilitat patrimonial i l’exercici de la potestat disciplinària respecte del personal adscrit a la Conselleria d’Agricultura, Ramaderia i Pesca, excepte en el supòsit que la sanció proposada siga la de separació del servei.
2. En especial, té atribuïdes les funcions següents:
a) Supervisar i remetre els expedients d’assumptes que s’hagen d’elevar a la Comissió de Secretaries Autonòmiques i Sotssecretaries, així com emetre informe sobre els assumptes que s’hagen de sotmetre al Consell, al president o a la presidenta de la Generalitat o a altres òrgans, quan això siga preceptiu o així ho dispose la persona titular de la Conselleria.
b) Dirigir i coordinar l’organització i el funcionament de tots els centres, serveis i unitats de la conselleria.
c) Donar suport tècnic i coordinar la tramitació dels convenis i acords de col·laboració de la conselleria, així com els que s’hagen de proposar al Consell per a la seua subscripció amb entitats públiques o privades.
d) Donar suport tècnic i impulsar i coordinar la tramitació de projectes normatius.
e) Realitzar la planificació i programació econòmica, elaborar la proposta d’avantprojecte del pressupost anual, tramitar les modificacions pressupostàries i fer el seguiment de l’execució del pressupost.

f) Tramitar, proposar i, en general, executar els actes de gestió econòmica i administrativa que corresponguen a l’àmbit funcional de la Sotssecretaria i d’acord amb el que establisquen les disposicions i instruccions dictades pels òrgans competents.
g) Gestionar el personal de la Conselleria, les despeses de personal i les seues incidències de nòmina, sense perjuí de les facultats atribuïdes a altres òrgans, exercint la direcció, coordinació i control sobre les diferents unitats de la Conselleria que intervinguen en el seu procés d’elaboració.
h) L’exercici de la potestat disciplinària, respecte del personal adscrit a la Conselleria d’Agricultura, Ramaderia i Pesca, excepte en el supòsit que la sanció proposada siga la de separació del servei.

i) Informar el personal directiu de la conselleria de la procedència legal i viabilitat econòmica dels seus projectes, plans i programes d’actuació.
j) Tramitar i coordinar les consultes davant l’Advocacia General de la Generalitat que assistisca al departament, dels òrgans superiors i directius i unitats administratives de la conselleria.
k) Tramitar i formalitzar els ingressos que s’originen per les activitats dels diferents centres directius de la conselleria.
l) Dissenyar, executar i mantindre actualitzats els programes d’informació i gestió econòmica de la Conselleria, establint les directrius per a la correcta gestió de despeses i ingressos i l’òptima utilització dels recursos.
m) Tramitar els expedients de contractació.
n) Tramitar els expedients de responsabilitat patrimonial.
o) La gestió patrimonial dels béns afectes a la conselleria.
p) Realització dels informes i activitat parlamentària.
q) Realitzar la supervisió dels projectes, infraestructures i gestió energètica.
r) Recopilar i analitzar la documentació, publicacions i estadística departamental.
s) Planificar i coordinar la informatització dels procediments de la Conselleria.
t) Disposar la publicació, quan corresponga, de les disposicions, resolucions i anuncis que emanen d’òrgans de la Conselleria en els diaris oficials.
u) Elaborar, emetre informes i proposar disposicions sobre matèries del seu àmbit funcional, així com dictar resolucions, circulars i instruccions en assumptes de la seua competència.
v) Racionalitzar i simplificar els procediments administratius, sense perjuí de les competències que corresponguen a l’òrgan competent en matèria de simplificació administrativa.
w) Promoure i coordinar les accions i mesures de transparència que s’establisquen en l’àmbit de la conselleria, en compliment de la normativa en vigor i fer-ne el seguiment i vigilància.
x) Promoure i coordinar les accions i mesures de protecció de dades de caràcter personal que s’estableixen en l’àmbit de la Conselleria, en compliment del que disposa la normativa reguladora de la matèria, i fer-ne el seguiment i vigilància.


TÍTOL III
Organització Territorial

Article 16. Direccions territorials
1. Com a expressió del principi de descentralització administrativa, en cada una de les capitals de les províncies d’Alacant, Castelló i València existirà una Direcció Territorial d’Agricultura, Ramaderia i Pesca, sota la dependència orgànica de la Sotssecretaria i amb competència en el territori de la respectiva província.
2. Orgànicament i funcionalment, les direccions territorials depenen de la Sotssecretaria i de les direccions generals en consideració a la matèria a què, en cada cas, es referisca la corresponent actuació administrativa.

DISPOSICIÓ ADDICIONAL

Primera. Incidència pressupostària
La implantació i desenvolupament d’aquest decret no té cap incidència en la dotació dels capítols de despesa assignats a la conselleria amb competències en matèria d’agricultura, ramaderia, pesca, alimentació, política agrària comuna i regadius.

Segona. Laboratori Agroalimentari, Enològic i Mediambiental
El Laboratori Agroalimentari, Enològic i Mediambiental, dependent de la Conselleria d’Agricultura, Ramaderia i Pesca, té funcions d’anàlisi fisicoquímiques i sensorials sobre aliments, vi, productes agrícoles, mitjans de la producció agrària, aigües i sòls, necessaris per a la vigilància i control del compliment dels requisits normatius, així com la participació en projectes d’R+D+I relatius a la seguretat, qualitat i autenticitat dels aliments i l’avaluació i reutilització dels recursos hídrics.


DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA

Única. Unitats i llocs de treball de nivell administratiu
Els diferents centres directius gestionaran els crèdits relatius a les competències que els han estat atribuïdes pel present decret. Al mateix temps, les unitats i llocs de treball de nivell administratiu configurades d’acord amb l’anterior estructura de conselleries del Consell i els corresponents reglaments orgànics i funcionals continuaran subsistents, retribuïdes amb càrrec als mateixos crèdits pressupostaris amb els quals ho eren fins al moment, i donant suport administratiu en relació amb aquells assumptes i expedients que els corresponguen en les matèries que gestionaven amb anterioritat a l’entrada en vigor del present decret, sense perjuí de la competència per a resoldre dels òrgans a qui els ha estat atribuïda.
Tot això es mantindrà fins que es duguen a terme les modificacions pressupostàries derivades del present reglament, així com les actuacions que procedisquen sobre els esmentats llocs de treball en el marc de la vigent normativa en matèria de funció pública per a l’adequació de la nova estructura orgànica i sense perjuí que, posteriorment, siguen aprovades les relacions de llocs de treball adaptades a aquella. Així mateix, des del moment de l’entrada en vigor del present decret, i sense perjuí de l’anterior, es podran produir els canvis d’adscripció d’unitats administratives que procedisquen, de conformitat amb la reorganització efectuada.


DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

Única. Derogació normativa
Queda derogat el Decret 176/2020, de 30 d’octubre, del Consell, d’aprovació del Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d’Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, sense perjuí del manteniment de les unitats administratives configurades d’acord amb l’anterior estructura de la Conselleria, que romandran vigents fins que s’aprove la corresponent ordre de desplegament del reglament orgànic i funcional en virtut del que es preveu en la disposició transitòria única.
Així mateix, queden derogades totes les disposicions d’igual o inferior rang que s’oposen al present decret.


DISPOSICIONS FINALS

Primera. Modificació del Decret 123/2006, de 8 de setembre, del Consell, pel qual aprova l’Estatut de l’Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària
Un. L’article 2.1 queda redactat en els termes següents:
«1. L’Agència s’adscriu a la conselleria que tinga atribuïdes les competències en matèria d’agricultura i ramaderia, a través de la secretaria autonòmica amb funcions en matèria de foment i garantia agrària, sota la superior direcció de la persona titular de la Conselleria.»
Dos. L’article 13.1 queda redactat en els termes següents:
«1. La persona directora de l’Agència, el titular de la qual serà el de la secretaria autonòmica amb funcions en matèria de foment i garantia agrària...»

Segona. Desplegament
Es faculta la persona titular de la Conselleria Agricultura, Ramaderia i Pesca, per a dictar totes les disposicions que requerisca el desplegament i l’execució d’aquest decret, en compliment del que disposa l’article 65 de la llei del Consell.

Tercera. Entrada en vigor
Aquest decret entrarà en vigor l’endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

Castelló de la Plana, 5 de setembre de 2023

El president de la Generalitat,
CARLOS MAZÓN GUIXOT

El conseller d’Agricultura, Ramaderia i Pesca,
JOSÉ LUIS AGUIRRE LARRAURI

linea
Mapa web