Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

DECRET 180/2021, de 5 de novembre, del Consell, de regulació i inscripció del document de voluntats anticipades en el Registre centralitzat de voluntats anticipades de la Comunitat Valenciana. [2021/11632]

(DOGV núm. 9218 de 18.11.2021) Ref. Base de dades 010588/2021

DECRET 180/2021, de 5 de novembre, del Consell, de regulació i inscripció del document de voluntats anticipades en el Registre centralitzat de voluntats anticipades de la Comunitat Valenciana. [2021/11632]
Índex

Capítol I. Disposicions generals
Article 1. Objecte i àmbit d’aplicació
Capítol II. Document de voluntats anticipades
Article 2. Document de voluntats anticipades
Article 3. Representació
Article 4. Formalització del document de voluntats anticipades
Article 5. Modificació, substitució i revocació del document de voluntats anticipades
Article 6. Eficàcia del document de voluntats anticipades
Article 7. La planificació anticipada de les decisions (PAD)
Capítol III. Registre centralitzat de voluntats anticipades de la Comunitat Valenciana
Article 8. Registre centralitzat de voluntats anticipades de la Comunitat Valenciana
Article 9. Inscripció del document de voluntats anticipades a través dels SAIP
Article 10. Inscripció del document de voluntats anticipades a través de notaria
Article 11. Inscripció del document de voluntats anticipades de manera telemàtica
Article 12. Accés al Registre centralitzat de voluntats anticipades de la Comunitat Valenciana
Article 13. Protecció de dades de caràcter personal i confidencialitat

Disposició addicional primera. Incidència pressupostària
Disposició addicional segona. Desplegament
Disposició transitòria única. Validesa del registre previ
Disposició derogatòria primera. Derogació normativa
Disposició derogatòria segona. Derogació de l’Ordre 2/2015
Disposició final primera. Habilitació normativa
Disposició final segona. Entrada en vigor

La Llei 41/2002, de 14 de novembre, bàsica reguladora de l’autonomia del pacient i de drets i obligacions en matèria d’informació i documentació clínica, regula, en l’article 11, les instruccions prèvies, definint-les com aquell document pel qual una persona major d’edat, capaç i lliure, manifesta anticipadament la seua voluntat, a fi que aquesta es complisca en el moment en què arribe a situacions en les circumstàncies de les quals no siga capaç d’expressar-les personalment, sobre les cures i el tractament de la seua salut, o una vegada arribada la defunció, sobre la destinació del seu cos o dels òrgans d’aquest. Permet, així mateix, a qui atorga el document, poder designar, a més, la persona que el represente perquè, arribat el cas, siga la persona que assumisca la funció d’interlocutora amb el personal sanitari que l’atén per a procurar el compliment de les seues voluntats.
La Llei 10/2014, de 29 de desembre, de salut de la Comunitat Valenciana, reconeix en l’article 45 el dret a les voluntats anticipades o instruccions prèvies, i regula la manera d’exterioritzar-les per a fer efectiu aquest dret.
La base del document de voluntats anticipades es troba en el respecte i la promoció de l’autonomia de la persona, autonomia que es manifesta mitjançant un document de voluntats anticipades i es fa efectiu quan la persona no estiga en condicions de decidir per si mateixa.

L’esmentada Llei 10/2014 contempla a més la possibilitat que la persona atorgant puga designar a qui la represente i que faça constar la seua decisió respecte a la donació dels seus òrgans i teixits amb finalitat terapèutica, docent o d’investigació.
Amb la Llei 16/2018, de 28 de juny, de la Generalitat, de drets i garanties de la dignitat de la persona en el procés d’atenció al final de la vida, s’amplien i modifiquen les qüestions normatives relacionades amb les voluntats anticipades i ho emmarca en la planificació anticipada de les decisions.
Així, es dedica l’article 11 al dret a realitzar la declaració de voluntats anticipades o instruccions prèvies i l’article 12 al dret a realitzar la planificació anticipada de decisions.
La Llei orgànica 3/2021, de 24 de març, de regulació de l’eutanàsia, en l’article 5, Requisits per a rebre la prestació d’ajuda per a morir, regula en el punt 2 que no serà aplicable el que es preveu en les lletres b, c i e de l’apartat anterior en aquells casos en els quals el metge o metgessa responsables certifiquen que el pacient no es troba en el ple ús de les seues facultats ni pot prestar la seua conformitat lliure, voluntària i conscient per a realitzar les sol·licituds, complisca el que es preveu en l’apartat 1.d, i haja subscrit amb anterioritat un document d’instruccions prèvies, testament vital, voluntats anticipades o documents equivalents legalment reconeguts, i en aquest cas es podrà facilitar la prestació d’ajuda per a morir conforme al que es disposa en aquest document.

Amb la finalitat de fer efectius aquests drets i que els desitjos de les persones siguen respectats amb les màximes garanties, el Decret 168/2004, de 10 de setembre, del Consell de la Generalitat, va crear un registre centralitzat de voluntats anticipades amb dues finalitats: una, de recopilació i custòdia dels documents, tant dels que continguen voluntats anticipades com dels que les revoquen, substituïsquen o modifiquen; i, una altra, de publicitat restringida per a les persones atorgants i el cos de professionals, de manera que es possibilite la consulta àgil i ràpida de la voluntat per elles expressades en aquells supòsits contemplats en la llei.
El Reial decret 124/2007, de 2 de febrer, pel qual es regula el Registre nacional d’instruccions prèvies (RNIP) i el corresponent fitxer automatitzat de dades de caràcter personal, assegura l’eficàcia en tot el territori nacional de les instruccions prèvies manifestades per la ciutadania, garantint la intercomunicació entre les comunitats autònomes de les instruccions prèvies o voluntats anticipades.
Es garanteix el dret a la intimitat personal i la garantia de l’exercici dels drets d’accés, rectificació i supressió de dades personals, de conformitat amb el nou Reglament general de protecció de dades de la UE (RGPD) i la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.

Aquesta disposició està inclosa en el Pla Normatiu de l’Administració de la Generalitat, de 2021 i s’adequa als principis de bona regulació previstos en l’article 129 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. La seua necessitat i eficàcia queda justificada en el mateix decret ja que és d’interés general que es complisca el dret a decidir de tota persona sobre la seua situació sanitària, i en concret quan la situació cognitiva li impedisca decidir per si mateixa, mantenint la coherència amb la normativa estatal i de la Unió Europea. Quant al principi de proporcionalitat, és ajustat a les funcions que l’Administració té encomanades. Quant a la transparència, en la tramitació d’aquest decret s’ha seguit la normativa continguda en la mateixa Llei 39/2015, d’1 d’octubre, i en la Llei 2/2015, de 2 d’abril, de la Generalitat, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana, i és objecte de publicació en la web de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública amb el propòsit de donar audiència a les persones interessades, tant en la consulta pública prèvia a la realització d’aquesta norma com en el tràmit d’audiència i informació pública, a l’efecte de recollir totes les aportacions que puga realitzar la ciutadania. I, finalment, respecte al principi d’eficiència, aquesta iniciativa normativa ordena, concreta i disminueix les càrregues administratives, i amb això millora la gestió dels recursos públics.

El Decret llei 6/2021, d’1 d’abril, del Consell, de mesures urgents en matèria economicoadministrativa per a l’execució d’actuacions finançades per instruments europeus per a donar suport a la recuperació de la crisi conseqüència de la Covid-19, introdueix determinades modificacions en la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d’hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, entre altres, en matèria de subvencions, i procedeix en el capítol II, article 4, a donar una nova redacció a l’article 160.2 de la Llei 1/2015, que queda redactat en els següents termes: «2. Les persones titulars de les conselleries […] són els òrgans competents per a: […] b) Aprovar mitjançant una ordre les oportunes bases reguladores de la concessió de subvencions, que no tindran la consideració de disposicions de caràcter general».

Per a la tramitació d’una nova ordre conforme a la modificació citada de la Llei 1/2015, és necessària la derogació prèvia de l’Ordre 2/2015, de 28 d’agost, de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, per la qual s’aproven les bases reguladores de l’ajuda destinada a finançar programes d’ajuda mútua i autoajuda, duts a terme per associacions o entitats sense ànim de lucre de pacients, dels seus familiars, de voluntariat sanitari o aquelles el fi de les quals siga la millora de la qualitat de vida de les persones pacients, actualment en vigor, mitjançant una disposició de caràcter general d’igual rang o de rang superior. La disposició derogatòria segona contempla aquesta situació.
En el procés d’elaboració d’aquest decret s’han emés els preceptius informes i s’han realitzat els tràmits d’audiència pertinents, complint l’article 43 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell.

Per tant, de conformitat amb el que es disposa en l’article 28.c de la Llei 5/1983, de 5 de desembre, de la Generalitat, del Consell, a proposta de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu, prèvia deliberació del Consell, en la reunió de 5 de novembre de 2021,


DECRETE

CAPÍTOL I
Disposicions generals

Article 1. Objecte i àmbit d’aplicació
1. Aquest decret té per objecte l’aprovació del procediment previst en l’article 11.2 de la Llei 41/2002, que garantisca el compliment de les instruccions prèvies o voluntats anticipades de cada persona, que hauran de constar sempre per escrit, així com el seu procés d’inscripció en el Registre centralitzat de voluntats anticipades de la Comunitat Valenciana.
2. S’aplicarà a les voluntats que s’atorguen en l’àmbit territorial de la Comunitat Valenciana.


CAPÍTOL II
Document de voluntats anticipades

Article 2. Document de voluntats anticipades
1. El document de voluntats anticipades o instruccions prèvies és aquell mitjançant el qual una persona major d’edat o menor emancipada amb capacitat legal suficient manifesta lliurement les instruccions que sobre les actuacions mèdiques s’han de tindre en compte quan es trobe en una situació en la qual les circumstàncies no li permeten expressar lliurement la seua voluntat, amb la possibilitat de designar una persona representant.
2. En la declaració de voluntats anticipades, la persona interessada podrà fer constar la decisió respecte a la donació dels seus òrgans amb finalitat terapèutica, docent o d’investigació. En aquest cas, no es requerirà autorització per a l’extracció o la utilització dels òrgans donats.
3. En el document de voluntats anticipades, la persona interessada podrà fer constar la sol·licitud de prestació d’ajuda per a morir, segons la Llei orgànica 3/2021.
4. No seran aplicades les instruccions prèvies contràries a l’ordenament jurídic, a la lex artis, ni les que no es corresponguen amb el supòsit de fet que la persona interessada haja previst en el moment de manifestar-les. En la història clínica del pacient quedarà constància raonada de les anotacions relacionades amb aquestes previsions.

Article 3. Representació
1. La persona atorgant del document pot designar, a més, una persona representant perquè, arribat el cas, servisca com a interlocutora seua amb el metge o metgessa o l’equip sanitari per a procurar el compliment de les instruccions prèvies, amb les limitacions regulades en l’article 9 de la Llei 41/2002.
2. Podrà ser representant qualsevol persona major d’edat que no haja sigut incapacitada legalment, amb l’excepció de les següents persones:
a) El notari o la notària autoritzadors del document de voluntats anticipades.
b) El personal funcionari o empleat públic a càrrec del Registre centralitzat de voluntats anticipades de la Comunitat Valenciana.
c) Les persones que hagen atestat per a la formalització del document de voluntats anticipades.
d) El personal sanitari que ha d’aplicar les voluntats anticipades.
e) En l’àmbit de la sanitat privada, el personal amb relació contractual, de servei o anàloga, amb l’entitat privada d’assegurança mèdica.

Article 4. Formalització del document de voluntats anticipades
El document es formalitzarà per qualsevol dels següents mitjans:

1. Per escrit, davant de dues persones en qualitat de testimonis, que hauran de ser majors d’edat, amb plena capacitat d’obrar, de les quals almenys una no tindrà amb l’atorgant relació per raó de matrimoni, parella de fet, parentiu fins al segon grau de consanguinitat o afinitat ni cap relació patrimonial.
Sense perjudici de l’anterior, la conselleria amb competències en matèria de sanitat facilitarà a través del portal web de la Generalitat un model de document de voluntats anticipades que reunisca tots els requisits formals.
2. En escriptura pública notarial.

Article 5. Modificació, substitució i revocació del document de voluntats anticipades
1. La persona atorgant podrà fer qualsevol modificació en el document de voluntats anticipades o substituir-lo per un altre, sempre que en el moment de fer-ho tinga la capacitat establida en l’article 2.1 d’aquest decret i declare la seua voluntat lliurement.
La modificació o substitució es formalitzarà conformement al que es preveu en els articles 9 i 10, deixant constància d’això per escrit.
2. La persona atorgant podrà revocar qualsevol document de voluntats anticipades anterior, deixant constància per escrit d’això, conformement al que es preveu en els articles 9 i 10 d’aquest decret.

Article 6. Eficàcia del document de voluntats anticipades
1. Mentre la persona atorgant conserve la capacitat d’obrar, la seua llibertat d’actuació i la possibilitat d’expressar la seua voluntat, aquestes prevalen davant de qualsevol actuació clínica, sobre les instruccions contingudes en el document de voluntats anticipades.
2. Quan siga necessari, el personal sanitari responsable de l’assistència sanitària autoritzat podrà consultar el Registre centralitzat de voluntats anticipades de la Comunitat Valenciana per a obtindre, si existeix, el document de voluntats anticipades, que s’incorporarà a la història clínica.
3. El document de voluntats anticipades produirà plens efectes per si mateix i haurà de ser respectat pels serveis sanitaris i per totes les persones que tinguen alguna relació amb la persona atorgant.
4. En cas que en el compliment del document de voluntats anticipades sorgisca l’objecció de consciència d’algun facultatiu o facultativa, l’Administració posarà els recursos suficients per a atendre la voluntat anticipada de les persones pacients i persones usuàries en els supòsits recollits en l’actual ordenament jurídic.

Article 7. La planificació anticipada de les decisions (PAD)
1. La planificació anticipada de les decisions és el procés voluntari de comunicació i deliberació entre una persona capaç i el personal sanitari amb implicació en la seua atenció, sobre els valors, desitjos i preferències que vol que es tinguen en compte respecte a l’atenció sanitària que rebrà com a pacient, fonamentalment, en els moments finals de la seua vida.
La seua finalitat última és elaborar un pla conjunt perquè, en el cas que la persona perda la seua capacitat de decidir, bé temporalment o permanentment, puguen prendre’s decisions sanitàries coherents amb els seus desitjos.
2. Tota persona té dret a planificar l’atenció futura de manera conjunta amb el personal que l’atén habitualment, mitjançant un procés voluntari i progressiu de comunicació i deliberació. El contingut resultant d’aquest procés quedarà registrat electrònicament i serà accessible en la història clínica electrònica. Podrà ser permanentment actualitzat i es disposarà un senyal visual en la història clínica electrònica que alerte tot el personal amb implicació en l’atenció de la persona malalta de qualsevol modificació realitzada.
3. En aquest procés podran participar, si així ho expressa la persona atorgant, familiars, la persona representant designada o altres persones del seu entorn.
4. En els supòsits de contradicció amb el document de voluntats anticipades que la persona pacient haja atorgat en el seu moment, el contingut de la PAD prevaldrà en tot cas, sempre que aquesta siga posterior al document de voluntats anticipades


CAPÍTOL III
Registre centralitzat de voluntats anticipades de la Comunitat Valenciana

Article 8. Registre centralitzat de voluntats anticipades de la Comunitat Valenciana
1. S’ordena en aquest decret el Registre centralitzat de voluntats anticipades de la Comunitat Valenciana.
2. Aquest registre constitueix un instrument que permet el coneixement de l’existència de documents de voluntats anticipades i del seu contingut i permet l’accés a aquests per part del cos de professionals sanitaris, en els supòsits previstos en la Llei 10/2014.
3. Aquest registre es troba adscrit a la direcció general amb competències en matèria d’atenció al pacient de la conselleria competent en matèria de sanitat i és únic en tot l’àmbit de la Comunitat Valenciana.

4. El Registre centralitzat de voluntats anticipades de la Comunitat Valenciana funcionarà conformement als principis de:
a) Confidencialitat dels documents registrats, en els termes previstos tant en la normativa sanitària com en la relativa a la protecció de dades de caràcter personal.
b) Seguretat i control d’accés, que només es podrà realitzar a través d’un sistema de signatura electrònica avançada per les persones usuàries autoritzades
c) Interoperabilitat amb altres administracions. A aquest efecte, i amb la finalitat d’assegurar l’eficàcia en tot el territori nacional de les voluntats anticipades manifestades i formalitzades d’acord amb el que es disposa en la legislació de les respectives comunitats autònomes, s’establirà la interconnexió amb el Registre nacional d’instruccions prèvies (RNIP), la finalitat de les quals siga prestar assistència sanitària, de manera que no necessite el consentiment exprés de la persona atorgant.
5. El document de voluntats anticipades, la seua modificació, substitució o revocació serà inscriptible, sempre a instàncies de la seua persona atorgant o representant, en el Registre centralitzat de voluntats anticipades de la Comunitat Valenciana, en la forma que es determina en els articles següents.

Article 9. Inscripció del document de voluntats anticipades a través dels SAIP
1. La inscripció del document de voluntats anticipades serà realitzada directament en els serveis d’atenció i informació al pacient (SAIP) per la persona atorgant o representant designada en el document original, presentant per a això una sol·licitud d’inscripció en el Registre centralitzat de voluntats anticipades de la Comunitat Valenciana, juntament amb la següent documentació:
– El document de voluntats anticipades original. Si s’utilitza el model facilitat a aquest efecte en el portal web de la Generalitat, aquest inclou la mateixa sol·licitud d’inscripció en l’indicat Registre centralitzat de voluntats anticipades de la Comunitat Valenciana.
– Els documents que acrediten la identitat de la persona atorgant, testimonis i representant (document nacional d’identitat, número d’identificació fiscal o passaport).
– La targeta sanitària SIP de la Comunitat Valenciana. En el cas de mutualistes d’opció concertada i en aquells altres supòsits de persones que no reunisquen els requisits perquè se’ls expedisca la targeta sanitària individualitza (TSI), hauran d’entregar el document administratiu d’inclusió a què es refereix l’article 19.4 de la Llei 10/2014, que podrà obtindre’s en el corresponent centre de salut.
– La declaració de la persona atorgant que assegure que no està lligada per raó de matrimoni, parella de fet, parentiu fins al segon grau per consanguinitat o afinitat, ni per vincles patrimonials amb almenys una de les persones que actuen com a testimonis.
– El document d’acceptació de la representació de la persona representant.
2. L’atorgant podrà delegar la presentació de la seua documentació perquè siga registrada en la seua persona representant o en una altra persona habilitada per a això.
3. El personal del SAIP encarregat de registrar les voluntats anticipades revisarà la documentació presentada, comprovant la seua veracitat i, si és el cas, requerirà a la persona interessada o al seu representant que esmene la falta o presente la documentació necessària, advertint-la que, en cas contrari, se la tindrà per desistida de la seua petició. Tot això, de conformitat amb el que s’estableix en la normativa reguladora del procediment administratiu comú.
4. Una vegada completada la documentació, es procedirà a la inscripció del document de voluntats anticipades en el Registre centralitzat de voluntats anticipades, i s’entregarà a la persona interessada l’acreditació que aquest document ha sigut inscrit en l’esmentat registre i en l’RNIP juntament amb l’original del document de voluntats anticipades.


Article 10. Inscripció del document de voluntats anticipades a través de notaria
1. La inscripció del document de voluntats anticipades que s’haja atorgat a través d’una escriptura pública notarial es realitzarà a través de la notaria, si així ho manifesta la persona atorgant. Tot això, de conformitat amb el procediment de transmissió telemàtica recollit en el conveni vigent subscrit entre la conselleria competent en matèria de sanitat i el col·legi notarial corresponent per a la transmissió telemàtica dels documents de voluntats anticipades.
2. Serà el notari o notària qui done fe de l’autenticitat del document de voluntats anticipades, així com que ha rebut el document que acredite l’acceptació del càrrec per part de la persona representant.

3. La confirmació a la persona interessada que el document de voluntats anticipades ha sigut inscrit en el Registre centralitzat de voluntats anticipades de la Comunitat Valenciana es farà constar en la matriu de document notarial.

Article 11. Inscripció del document de voluntats anticipades de manera telemàtica
1. La sol·licitud d’inscripció del document de voluntats anticipades mitjançant el procediment telemàtic es realitzarà de conformitat amb la normativa d’administració electrònica de la Comunitat Valenciana.
2. En aquests casos, s’haurà d’aportar tota la documentació assenyalada en l’article 9 del present reglament, i procedir a tramitar-la en la forma allí establida.
3. Una vegada aprovada la seua inscripció en el Registre centralitzat de voluntats anticipades de la Comunitat Valenciana, es comunicarà a la persona sol·licitant de manera telemàtica la seua inscripció en l’esmentat registre, així com en el Registre nacional d’instruccions prèvies (RNIP).

Article 12. Accés al Registre centralitzat de voluntats anticipades de la Comunitat Valenciana
L’accés al Registre centralitzat de voluntats anticipades de la Comunitat Valenciana el podrà realitzar:
a) L’atorgant del document de voluntats anticipades inscrit en el Registre centralitzat de voluntats anticipades de la Comunitat Valenciana, o la seua persona representant, una vegada comprovada la vigència d’aquesta representació, que podrà accedir en qualsevol moment al document registrat, mitjançant una sol·licitud dirigida als serveis d’atenció i informació al pacient.
b) El personal sanitari responsable que estiga prestant assistència sanitària a la persona pacient, per a comprovar si existeix un document de voluntats anticipades degudament inscrit atorgat per aquesta i, en cas afirmatiu, conéixer el seu contingut. Aquest accés del personal sanitari es farà a través de la seua identificació com a persona usuària del Sistema Valencià de Salut mitjançant l’ús de signatura electrònica avançada. Les persones que, a causa del seu lloc de treball, accedisquen a qualsevol de les dades de l’esmentat registre estan subjectes al deure de guardar secret.

Article 13. Protecció de dades de caràcter personal i confidencialitat

1. Les dades personals seran tractades de conformitat amb el que es disposa en el Reglament 2016/679/UE, de 27 d’abril, de protecció de les persones físiques (RGPD), i en la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals. El mateix règim jurídic serà aplicable a l’accés a les dades contingudes en el registre regulat en aquest decret.
2. La direcció general amb competències en matèria d’atenció a la persona pacient garantirà:
a) L’aplicació dels principis de protecció de dades regulades en l’article 5 de l’RGPD.
b) El compliment del deure d’informació de conformitat amb els articles 13 i 14 de l’RGPD amb totes aquelles persones interessades les dades de les quals siguen objecte de tractament de les activitats regulades en aquest decret.
c) L’adopció de mesures d’índole tècnica i organitzativa que siguen necessàries, apropiades per a garantir un nivell de seguretat adequat al risc, assegurant, en tot cas, la confidencialitat, seguretat i integritat de les dades, així com les conduents a fer efectives les garanties, obligacions i drets reconeguts en l’RGPD. Aquestes mesures es correspondran amb les establides per l’Esquema Nacional de Seguretat.

3. El personal dels serveis que intervinguen en el procediment únicament podrà accedir a les dades i informació del Registre de voluntats anticipades en l’exercici de les seues funcions, i haurà de complir amb les obligacions legals de confidencialitat.
4. Les comunicacions de dades que es realitzen a conseqüència de la col·laboració entre administracions públiques, així com l’accés als registres, es realitzaran amb fonament en una norma amb rang de llei, havent de considerar, especialment, el que es disposa en la Llei 41/2002, en la Llei 10/2014, i en la Llei orgànica 3/2021.


DISPOSICIONS ADDICIONALS

Primera. Incidència pressupostària
L’aplicació i desplegament d’aquest decret no podrà tindre cap incidència en la dels capítols de despesa del pressupost de la Generalitat, i en tot cas haurà de ser atés amb els seus mitjans humans i materials.


Segona. Desplegament
La conselleria competent en matèria de sanitat elaborarà un document orientatiu que podrà ser utilitzat per a atorgar voluntats anticipades i posarà a la disposició de la ciutadania una guia amb la informació necessària per a facilitar-li’n el coneixement i la reflexió sobre la seua decisió.


DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA

Única. Validesa del registre previ
Les voluntats anticipades inscrites des de 2005 en l’actual Registre de voluntats anticipades continuen vigents i conserven la mateixa validesa i eficàcia.


DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

Primera. Derogació normativa
Queden derogades totes les disposicions d’igual o inferior rang que s’oposen al que es disposa en aquest decret i, en concret el Decret 168/2004, de 10 de setembre, del Consell de la Generalitat, pel qual es regula el document de voluntats anticipades i es crea el Registre centralitzat de voluntats anticipades de la Comunitat Valenciana, i l’Ordre de 25 de febrer de 2005, de la Conselleria de Sanitat, de desplegament del Decret 168/2004, de 10 de setembre, del Consell de la Generalitat, pel qual es regula el document de voluntats anticipades i es crea el Registre centralitzat de voluntats anticipades.

Segona. Derogació de l’Ordre 2/2015
Queda derogada l’Ordre 2/2015, de 28 d’agost, de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, per la qual s’aproven les bases reguladores de l’ajuda destinada a finançar programes d’ajuda mútua i autoajuda, duts a terme per associacions o entitats sense ànim de lucre de pacients, dels seus familiars, de voluntariat sanitari o aquelles la fi de les quals siga la millora de la qualitat de vida dels pacients sense perjudici de mantindre la seua vigència a l’efecte dels actes i actuacions que deriven de la convocatòria d’ajudes per a 2021, aprovada per la Resolució de 21 de juny de 2021, de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, per la qual es convoquen ajudes destinades a finançar programes d’ajuda mútua i autoajuda duts a terme per associacions o entitats sense ànim de lucre, de pacients, dels seus familiars, de voluntariat sanitari o aquelles els fins de les quals siguen la millora de la qualitat de vida dels pacients.


DISPOSICIONS FINALS

Primera. Habilitació normativa
Es faculta la persona titular de la conselleria competent en matèria de sanitat perquè, en l’àmbit de la seua competència, dicte les disposicions i adopte totes les mesures que exigisca el desplegament i aplicació del que es disposa en aquest decret.

Segona. Entrada en vigor
Aquest decret entrarà en vigor l’endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

Alacant, 5 de novembre de 2021

El president de la Generalitat,
XIMO PUIG I FERRER

La consellera de Sanitat Universal i Salut Pública,
ANA BARCELÓ CHICO

linea
Mapa web