Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

Decret 31/1997, de 26 de febrer del Govern Valencià, pel qual s'aprova el Reglament Orgànic i Funcional de la Conselleria d'Obres Públiques, Urbanisme i Transports.

(DOGV núm. 2942 de 01.03.1997) Ref. Base de dades 0529/1997

Decret 31/1997, de 26 de febrer del Govern Valencià, pel qual s'aprova el Reglament Orgànic i Funcional de la Conselleria d'Obres Públiques, Urbanisme i Transports.
Pel Decret 65/1991, del 15 d'abril, del Consell de la Generalitat Valenciana, es va aprovar el Reglament Orgànic i Funcional de la Conselleria d'Obres Públiques, Urbanisme i Transports, i es derogaven, en conseqüència, tots els textos anteriors que s'oposen a aquest.
Amb posterioritat es van produir diverses modificacions del reglament, en relació amb els ajustatges de competències i els altres desenvolupaments institucionals de la Conselleria, per tal d'adaptar les unitats administratives als serveis que es presten i que foren plasmades en els decrets del Consell de la Generalitat Valenciana 24/1994, de 8 de febrer, i 112/1996, de 5 de juny.
Aquesta dispersió de normes justifica la promulgació d'un únic text refós pel qual se substitueixen els decrets mencionats, i s'aclareix així la normativa aplicable, cosa que redundarà en un considerable benefici tant per a la pròpia administració com per al ciutadà.
Si el principi de seguretat jurídica proclamat per l'article 9.3 de la Constitució propicia la refosa de normes a l'objecte de garantir el coneixement de la legalitat vigent, no hi ha dubte que al mateix temps constitueix un pressupost necessari perquè l'organització i el funcionament administratius siguen coneguts pel ciutadà amb la finalitat d'aconseguir una administració més comprensible i receptiva.
Sense perjudici del caràcter de text refós d'aquest decret, ja que l'organització actual de la Conselleria necessita una modificació per a potenciar l'Àrea de Obres Públiques, es crea la figura del sotssecretari d'Obres Públiques com a òrgan que sota l'autoritat del conseller exerceix el màxim nivell directiu.
Per tot això, en compliment dels articles 35.f), 40 i 70 de la Llei de la Generalitat Valenciana 5/1983, de 30 de desembre, del Govern Valencià, a proposta del conseller d'Obres Públiques, Urbanisme i Transports i després de la deliberació del Govern Valencià, en la reunió del dia 26 de febrer de 1997,
DECRETE
TÍTOL I
Dels òrgans de la Conselleria
Article 1
La Conselleria d'Obres Públiques, Urbanisme i Transports, màxim òrgan responsable del Govern Valencià en matèria d'obres públiques, urbanisme i ordenació del territori, transports, i arquitectura i habitatge, s'organitza per a l'exercici de les competències que legalment té atribuïdes de la manera que disposa aquest decret.
Article 2
1. L'organització de la Conselleria d'Obres Públiques, Urbanisme i Transports, sota la superior direcció del conseller, s'estructura en dos nivells: directiu i administratiu.
2. Per raó del territori i els àmbits de competència, l'organització de la Conselleria s'estructura en serveis centrals i en serveis perifèrics o territorials.
Article 3
1. En el nivell directiu estan integrades les unitats següents:
- La Sotssecretaria d'Obres Públiques
- La Secretaria General
- Les direccions generals
2. Les direccions generals que integren la Conselleria d'Obres Públiques, Urbanisme i Transports són les següents:
- Urbanisme i Ordenació Territorial
- Transports
- Arquitectura i Habitatge
Article 4
En cas d'absència, vacant o malaltia, el conseller serà substituït en les seues funcions pels òrgans del nivell directiu esmentats en l'article 3 i en l'ordre que estableix el citat precepte, tret que el conseller decidisca explícitament en un altre sentit, i sense perjudici de les facultats de delegació previstes en l'article 68 de la Llei de la Generalitat Valenciana 5/1983, de 30 de desembre, de Govern Valencià.
Article 5
1. El nivell administratiu de la Conselleria d'Obres Públiques, Urbanisme i Transports està integrat per la resta de les unitats, sota la dependència de la Sotssecretaria d'Obres Públiques, la Secretaria General, les direccions generals, o directament del conseller.
2. La Secretaria General Administrativa, amb la màxima jerarquia del nivell administratiu, atendrà tots els serveis generals de la Conselleria sota la dependència de la Secretaria General.
Article 6
1. Les comissions territorials d'Urbanisme, la Junta Superior de Transports, les juntes arbitrals del Transport, el Consell Assessor i les comissions territorials d'Arquitectura i Habitatge de la Generalitat Valenciana són òrgans col·legiats integrats en la Conselleria d'Obres Públiques, Urbanisme i Transports, que continuaran regulant-se per la seua normativa específica, sempre que no la modifique aquest reglament.
2. L'Institut Valencià d'Habitatge, SA, empresa de la Generalitat Valenciana, es regirà per la seua normativa específica.
3. Els Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana, ens de dret públic, es regeix per la seua normativa específica i es relaciona amb el Govern Valencià a través de la Conselleria d'Obres Públiques, Urbanisme i Transports.
4. El Consell Consultiu de Ports de la Generalitat Valenciana és l'òrgan col·legiat de participació i consulta dels usuaris dels ports de la Generalitat Valenciana i de les administracions i col·lectius interessats, per a canalitzar les seues iniciatives i mostrar permanentment el seu estat d'opinió en relació amb els ports de gestió directa de la Generalitat Valenciana.
Pertoca al Consell emetre un informe sobre les matèries que li sotmeta a consideració els seu president.
La seua composició i el seu règim de funcionament, els regularà una ordre del conseller d'Obres Públiques, Urbanisme i Transports.
TÍTOL II
De l'estructura i funcions dels òrgans directius
i els serveis centrals de la Conselleria.
CAPÍTOL I
Del conseller
Secció primera
De les funcions del conseller
Article 7
El conseller és l'autoritat superior de la Conselleria. Exerceix totes les competències inherents a càrrec seu, i, en particular, aquestes funcions:
1. Proposar al Govern Valencià el nomenament i el cessament dels alts càrrecs del departament.
2. Preparar i presentar al Govern Valencià els avantprojectes de llei, les propostes d'acord i els projectes de decret relatius a les qüestions pròpies del departament, i ratificar aquests darrers una vegada aprovats.
3. Formular motivadament l'avantprojecte de pressupost de la Conselleria.
4. Exercir la potestat reglamentària en les matèries pròpies de la Conselleria, en forma d'ordres.
5. Proposar al Govern Valencià, per a l'aprovació, l'estructura i l'organització de la Conselleria.
6. Executar els acords del Govern Valencià en el marc de les seues competències.
7. Resoldre en via administrativa els recursos que s'interposen contra resolucions de la Sotssecretaria d'Obres Públiques, de la Secretaria General, de les direccions generals i dels òrgans col·legiats de la Conselleria, llevat les excepcions que establisquen les lleis.
8. Resoldre els conflictes d'atribucions que sorgisquen entre distints òrgans i autoritats de la Conselleria.
9. Exercir la direcció, la iniciativa i la inspecció de tots els serveis del departament i l'alta inspecció i la resta de funcions que li corresponguen respecte dels organismes autònoms adscrits a aquest.
10. Disposar les despeses pròpies dels serveis de la Conselleria dins dels límits legals i pressupostaris i les propostes de pagament corresponents.
11. Exercir les facultats ordinàries de contractació administrativa i expropiacions, dins dels límits legals i pressupostaris.
12. Aprovar els projectes i, si és el cas, atorgar les concessions corresponents, per a la construcció de nous ports i instal·lacions portuàries o per a les seues ampliacions, quan calga una nova adscripció de domini públic maritimoterrestre estatal, així com la modificació i l'extinció d'aquestes concessions.
13. Proposar al Govern Valencià o resoldre per si, si cal, el que siga pertinent per a l'exercici adequat de les funcions en matèria de col·legis professionals, traspassades mitjançant el Reial Decret 2.089/1983, de 29 de juny, i assignades pel Decret del president de la Generalitat Valenciana 107/1983, de 15 de setembre.
14. Presidir els òrgans col·legiats dependents de la Conselleria.
15. Exercir qualssevol altres facultats que li atribueixen les lleis, els reglaments, el Govern Valencià o el president de la Generalitat Valenciana.
Secció segona
De les unitats que depenen directament del conseller
Article 8
1. Per a assistir al conseller en l'elaboració i el seguiment del programa d'activitats de la Conselleria hi haurà un Consell de Direcció presidit pel titular del departament i integrat pel sotssecretari d'Obres Públiques, secretari general, que ho serà també d'aquest òrgan, els directors generals i el cap del Gabinet del Conseller. A les reunions d'aquest Consell de Direcció podran assistir el responsables de serveis i dependències que el conseller considere convenient.
2. El Gabinet del Conseller és l'òrgan de suport, assessorament i assistència immediata al titular de la Conselleria, del qual depén directament. S'ocuparà també de les relacions institucionals de la Conselleria.
3. Així mateix, dependrà del conseller l'òrgan consultiu de la Conselleria d'Obres Públiques, Urbanisme i Transports, integrat per persones de rellevant prestigi en les àrees d'Obres públiques, Urbanisme i Ordenació Territorial, Transports i Arquitectura i Habitatge, nomenades pel titular del departament, i al qual assistiran en relació amb els assumptes i les activitats que considere oportú sotmetre al seu parer.
CAPÍTOL II
De la Sotssecretaria d'Obres Públiques
i de les direccions generals
Article 9
1. La Sotssecretaria d'Obres Públiques i les direccions generals són els òrgans directius que, sota la direcció superior del conseller, programen i executen la política de la Conselleria i exerceixen les seus competències en les matèries del seu centre directiu.
2. Són funcions del sotssecretari d'Obres Públiques i dels directors generals:
- Disposar de tot allò que concerneix al règim intern dels serveis de les seues unitats i resoldre els respectius expedients, quan no siga facultat privativa del conseller o del secretari general.
- Dirigir i gestionar els serveis i resoldre els assumptes que li assigne aquest reglament o que el conseller els encomane.
- Vigilar, fiscalitzar i supervisar el funcionament de totes les dependències al seu càrrec.
- Proposar al conseller la resolució que estime procedent en assumptes que siguen de la seua competència i la tramitació dels quals correspon a la Sotssecretaria d'Obres Públiques o Direcció General.
- Establir el règim intern de les oficines que en depenguen.
- Elevar anualment al conseller un informe sobre el funcionament, el cost i el rendiment dels serveis a càrrec seu, proposant les modificacions que li assignen les lleis, els reglaments o el conseller.
- Resoldre els recursos interposats contra les resolucions dels serveis territorials.
- Qualsevol altre que li assignen les disposicions legals i reglamentàries vigents.
CAPÍTOL III
De la Sotssecretaria d'Obres Públiques
Secció primera
De les funcions de la Sotssecretaria d'Obres Públiques
Article 10
1. La Sotssecretaria d'Obres Públiques és l'òrgan directiu de la Conselleria d'Obres Públiques, Urbanisme i Transports que, sota la direcció superior del conseller, programa i executa la política de la Conselleria i exerceix les seues competències en matèria de personal, d'inspecció de serveis, de ports i costes, de carreteres i d'obres hidràuliques.
2. Són funcions de la Sotssecretaria d'Obres Públiques:
- Exercir la direcció de tot el personal de la Conselleria i realitzar la inspecció de tots els seus serveis.
- Elaborar propostes de planificació, programes d'inversió i pressupostos, així com el control i l'ajust d'aquests.
- Gestionar, supervisar i controlar les obres i els serveis inclosos en els corresponents programes d'actuació.
- Promoure els estudis i la normativa tècnica relacionada amb les matèries de la seua competència.
- La planificació, construcció, conservació i explotació dels ports que no siguen d'interés general a la Comunitat Valenciana, la prestació de serveis portuaris i la cura de les zones de servei dels ports, així com la vigilància de les instal·lacions que presten aquests serveis en règim de concessiu.
- L'ordenació del litoral i la tutela de la zona de servitud de protecció de costes.
- Emetre l'informe preceptiu a l'administració de l'estat en matèria de ports i costes.
- La planificació, construcció, conservació, gestió, explotació, conservació i senyalització de la xarxa de carreteres de la seua titularitat, així com la resta de funcions que li atribueix la legislació sobre carreteres.
- La planificació, construcció, conservació i explotació de la infraestructura hidràulica d'interés general comunitari i la cooperació amb els ens locals en la planificació i construcció d'obres de proveïment, sanejament i canalització, així com la participació en els òrgans de govern, planificació i gestió per a l'administració dels recursos hidràulics de la Comunitat Valenciana, establits en la Llei 29/1985, de 2 d'agost, d'Aigües.
- Les funcions en relació amb la protecció civil assignades pels decrets 84/1986, de 8 de juliol, i 19/1988, de 8 de febrer, del Consell de la Generalitat Valenciana.
- Les que en el futur puga encomanar-li el titular de la Conselleria, per delegació de les pròpies i per desplegament i complement de la normativa vigent.
3. En cas d'absència o malaltia, el sotssecretari d'Obres Públiques serà substituït pel secretari general o persona que el conseller designe.
Article 11
Es competència del sotssecretari d'Obres Públiques:
- Aprovar els projectes i atorgar autoritzacions i concessions en els ports dependents de la Generalitat Valenciana, quan no es necessite una adscripció de domini públic maritimoterrestre estatal i resoldre sobre les incidències d'aquestes.
- Autoritzar les obres i els usos en la zona de servitud de protecció en els termes de la Llei de Costes.
Secció segona
De les unitats que integren la Sotssecretaria
d'Obres Públiques
Article 12
Per al desplegament de les seues funcions, la Sotssecretaria d'Obres Públiques s'estructura en les unitats següents:
- Divisió de Ports i Costes
- Divisió de Carreteres
- Divisió de Recursos Hidràulics
Article 13
1. Les divisions de Ports i Costes, de Carreteres i de Recursos Hidràulics són unitats intermèdies entre el sotssecretari i els diferents serveis de la Sotssecretaria i exerceixen cadascuna les funcions encomanades en les matèries respectives. Especialment, s'encomana a les divisions l'execució, la gestió i el control dels plans i programes d'actuació; la proposició de programes, projectes, obres i contractes que despleguen els objectius establits pel sotssecretari d'Obres Públiques, i també la direcció i la inspecció de les obres corresponents.
2. Al capdavant de cada una de les esmentades unitats es troba un cap de divisió, que coordinarà i desplegarà les funcions pròpies de la divisió i les que pogués delegar-hi el sotssecretari.
Article 14
A la Divisió de Ports i Costes li correspon:
- La planificació del sector portuari competència de la Generalitat Valenciana, la redacció d'estudis, plans i projectes, i la direcció d'obres de nova infrastructura, així com la inspecció dels ports explotats en règim de concessió.
- La direcció tècnica de l'explotació dels ports de la Generalitat Valenciana, la prestació i l'ordenació dels serveis portuaris, la policia de zones de servei i la conservació i el manteniment de la infraestructurai instal·lacions portuàries, el replanteig, reconeixement final i la inspecció de les autoritzacions i concessions.
- La liquidació i gestió de tarifes, cànons i taxes i el manteniment de la comptabilitat d'explotació. La tramitació i el seguiment dels expedients de la Divisió de Ports i Costes i, en particular, els de concessió, autorització i sanció, amb elaboració de les propostes de resolució i informe dels recursos contra les resolucions del sotssecretari d'Obres Públiques.
- La redacció del Pla de Costes de la Generalitat Valenciana i d'estudis, plans i projectes d'ordenació del litoral i la direcció de les actuacions que els despleguen. Així mateix se li atribueix la vigilància de la zona de servitud de protecció de costes, amb un informe de les autoritzacions i sancions en aquesta matèria. Igualment li correspon l'emissió d'informes tècnics per a elaboració dels informes preceptius a l'administració de l'estat en matèria de ports i costes.
Article 15
A la Divisió de Carreteres li correspon:
- Les funcions de desplegament i seguiment del Pla de Carreteres de la Comunitat Valenciana, i també la seua coordinació amb unes altres institucions; la formulació de les propostes de programació anual o plurianual de les inversions; la gestió dels plans específics, projectes i estudis derivats d'aquest; l'elaboració de la normativa bàsica i la coordinació entre la planificació viària i la planificació urbanística i territorial.
- La gestió i el control de les obres i les seues incidències i control d'aquells convenis que s'estime convenient.
- Les funcions encaminades a millorar la seguretat viària de les carreteres, en allò que fa referència a l'anàlisi, el diagnòstic i la planificació d'actuacions, i també el desplegament i coordinació amb unes altres institucions; els aspectes relatius a la gestió i informació de la carretera, els seus elements patrimonials i els seus serveis complementaris pel que fa a l'estat, l'ús i el funcionament, especialment la coordinació en matèria de protecció civil amb les altres institucions.
Article 16
A la Divisió de Recursos Hidràulics li correspon:
- Les funcions d'elaboració, gestió i programació dels plans i estudis relacionats amb els serveis i infraestructures hidràuliques de caràcter urbà a la Comunitat Valenciana. Li correspon també la realització dels treballs i estudis sobre planificació hidrològica en desplegament de la legislació sobre aigües, i també coordinar la relació institucional de la Generalitat Valenciana amb els òrgans de govern, gestió i planificació dels organismes de la conca de l'Ebre, Xúquer i Segura.
- La gestió i la supervisió dels projectes infraestructura hidràulica urbana.
- Les funcions de direcció, supervisió i control, certificació i proposta de modificació, si escau, de les obres d'infraestructura hidràulica, i també el control de la normativa vigent en matèria de seguretat i higiene en el treball i impacte ambiental.
CAPÍTOL IV
De la Secretaria General
Secció primera
De les funcions del secretari general
Article 17
1. Correspon al secretari general exercir les funcions a què fa referència, amb caràcter general, a l'article 75 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de Govern Valencià, i en particular:
- Executar les ordres del conseller i exercitar les funcions que aquest li delegue.
- Realitzar informes sobre els assumptes que el conseller haja de sotmetre al Govern Valencià o al president de la Generalitat Valenciana, i també sobre totes les disposicions de caràcter general que puguen emanar de la Conselleria o afectar la seua estructura o funcionament.
- Elaborar projectes o plans d'actuació i programes de necessitats, i també l'avantprojecte dels pressupostos de la Conselleria.
- Prestar assistència tècnica al conseller, al sotssecretari d'Obres Públiques, i als directors generals en tot el que siga necessari.
- Informar al personal directiu de la Conselleria sobre la procedència legal i la viabilitat econòmica dels seus programes d'actuacions i establir els conductes necessaris per a mantenir informats tots els centres directius de les activitats de la Conselleria.
- Proposar normes generals sobre adquisició de material i totes aquelles disposicions que afecten el funcionament dels serveis.
- Proposar la millora i el perfeccionament dels serveis dels diferents centres de la Conselleria i vetlar per les qüestions relatives a la seua organització i mètodes de treball, atenent principalment als seus costos i rendiment.
- Dirigir i facilitar la formació d'estadístiques sobre les matèries de competència del Govern Valencià en allò que afecte la Conselleria, en col·laboració amb l'Institut Valencià d'Estadística o altres organismes que es consideren convenients.
- Preparar compilacions de les disposicions vigents que afecten la Conselleria, proposar les refoses i revisions de textos legals que es consideren oportunes i tenir cura de les publicacions tècniques, periòdiques o no, de la Conselleria.
- Qualsevol altra que li assignen les lleis i els reglaments.
2. En cas d'absència o malaltia, el secretari general serà substituït pel director general d'Urbanisme i Ordenació Territorial o per la persona que el conseller designe.
Secció segona
De les unitats que integren la Secretaria General
Article 18
La Secretaria General, per al desenvolupament de les funcions referides, s'estructura en aquestes unitats:
- Secretaria General Administrativa
- Àrea d'Estudis i Documentació
- Servei Jurídic
Article 19
1. A la Secretaria General Administrativa, amb el màxim rang administratiu, i sense perjudici de la seua dependència de la Sotssecretaria d'Obres Públiques en matèria de personal, li corresponen les funcions pròpies de la gestió de tots els serveis generals de la Conselleria, i en especial les següents:
a) En matèria economicofinancera i pressupostària, la programació econòmica, l'elaboració i gestió del pressupost, la coordinació interna i externa, fins i tot amb altres administracions públiques, dels programes d'inversió i actuacions. Elaboració i disseny d'informació econòmica de la Conselleria i l'establiment de criteris de racionalitat en la gestió pressupostària.
En matèria de coordinació tècnica, la supervisió dels projectes tècnics i la col·laboració en la constitució de borses per a la prestació de serveis tècnics de professionals.
b) En matèria d'organització i informàtica, establir criteris d'eficàcia i celeritat i aplicar-los a l'activitat dels serveis, procurant el seu correcte funcionament. Adoptar les mesures que conduïsquen a la racionalització, simplificació, informatització i millora de la tramitació administrativa, de l'estructura i dels mitjans de treball, aplicant les noves tecnologies i desplegant les tècniques informàtiques.
c) Impulsar i fer el seguiment de tots els expedients de la Conselleria que impliquen despeses, tramitant aquells que no siguen competència d'altres dependències. Organitzar la documentació, l'arxiu, el registre general de documents i la informació al públic. Coordinar i aplicar criteris d'economia en l'adquisició de mobiliari i material no inventariables, i control de despeses corrents. Elevar propostes sobre instal·lacions i manteniment dels locals de la Conselleria. Difondre la informació administrativa internament a la Conselleria.
d) En matèria de contractació i expropiacions, la gestió i la tramitació dels expedients relatius a expropiació, adquisició de béns i efectes, contractació d'obres, serveis i subministraments, concessió de subvencions i convenis de gestió d'inversions regulats pel Decret 35/1988, de 21 de març, del Consell de la Generalitat Valenciana.
e) En matèria de personal, tenint en compte les seues necessitats, proposar i executar la política de personal de la Conselleria, i també l'aplicació de normes i directrius internes. Tramitar la creació de llocs i modificacions del catàleg, selecció i provisió de llocs, situacions, jubilacions, baixes, permisos i llicències, règim jurídic, retributiu i disciplinari, incidències i control horari.
2. Per a la realització de totes aquestes funcions i sense perjudici del suport del Servei Jurídic i, si escau, de l'Àrea d'Estudis i Documentació, de la Secretaria General Administrativa dependrà:
- Divisió de Programació Econòmica i Projectes
Article 20
A la Divisió de Programació Econòmica i Projectes realitzarà les funcions descrites en l'apartat a) de l'article anterior i en concret:
- L'elaboració, el seguiment i l'anàlisi del pressupost, la gestió pressupostària -modificacions del pressupost i comptabilitat pressupostària- i la gestió econòmica d'ingressos i despeses en general.
- L'establiment dels marcs generals o específics de programació en col·laboració amb les direccions generals, aplicant criteris d'eficàcia econòmica de les inversions, i també el seu seguiment, especialment en aquells projectes amb finançament condicionat.
- L'examen dels avantprojectes i projectes d'obra, i també de les seues modificacions, fins i tot en la seua comprovació aritmètica. Podrà demanar els aclariments, ampliacions o rectificacions que considere oportunes per a l'esmena de defectes o esmenant-los ella mateixa, i vigilarà el compliment de les normes reguladores, tan tècniques com jurídiques en els citats documents.
Article 21
Si resultés necessari per a atendre els serveis generals de les direccions generals de la Conselleria, podran crear-se unitats destacades de la Secretaria General Administrativa en els esmentats centres directius, i també en els òrgans territorials que ho necessiten.
Article 22
L'Àrea d'Estudis i Documentació és un òrgan d'estudi, assessorament i assistència tècnica al conseller, al sotssecretari d'Obres Públiques, al secretari general i a la resta d'òrgans directius de la Conselleria.
Són funcions de l'Àrea d'Estudis i Documentació les següents:
a) Assessorar, d'acord amb criteris de competència tècnica i des d'una perspectiva pluridisciplinar, el conseller, el sotsecretari d'Obres Públiques, el secretari general i la resta dels òrgans directius de la Conselleria.
b) Reunir, elaborar i analitzar informació i documentació sobre les matèries pròpies de la Conselleria, i prepararà els estudis i els informes tècnics que calga.
c) Estudi, proposta i tramitació de les actuacions de la Conselleria relacionades amb l'activitat parlamentària.
d) Preparació de les publicacions, periòdiques o no, de la Conselleria i prestació dels serveis de documentació i biblioteca sobre les matèries d'interés per a la Conselleria.
e) Preparació de la memòria anual de la Conselleria, així com d'altres activitats dirigides a la difusió de les seues actuacions o al foment del coneixement i estudi de qüestions d'interés per a la Conselleria.
Article 23
El Servei Jurídic, com a unitat específica en matèria jurídica integrada en la Secretaria General, té les funcions següents:
a) En matèria de legislació, les d'elaborar les disposicions de caràcter general i circulars que emanen de la Conselleria o l'emissió d'informes preceptius en els projectes de disposicions legislatives que elaboren la Sotssecretaria d'Obres Públiques, la Secretaria General i les direccions generals, i també en aquelles que provinents d'altres conselleries hagen de ser sotmeses al Govern Valencià. La proposta de refosa i revisió de textos legals.
b) En matèria de recursos, les d'elaborar informes sobre els recursos que s'interposen davant el conseller o altres òrgans de la Conselleria i elaborar les propostes de resolució, si escau.
c) En matèria de documentació i estudis jurídics, les d'elaborar compilacions de disposicions vigents i seguiment de la legislació estatal d'altres comunitats autònomes i de la Unió Europea.
d) En matèria d'actuacions judicials, en col·laboració amb el Gabinet Jurídic de la Presidència de la Generalitat i sense perjudici de les atribucions que aquest òrgan té atribuïdes, li corresponen les funcions de relació amb els tribunals.
e) La tramitació dels expedients que es produïsquen amb motiu de les qüestions de competència i conflictes d'atribucions, i també la tramitació dels procediments relatius a la responsabilitat patrimonial de l'administració i nul·litats de ple dret. L'emissió d'informes i dictàmens jurídics quan ho sol·licite el conseller o altres òrgans de la Conselleria.
f) La tramitació de tots aquells convenis que subscriguen la Conselleria d'Obres Públiques, Urbanisme i Transports, tret dels d'encàrrec de gestió regulats pel Decret 35/1988, del 21 de març, del Consell de la Generalitat Valenciana.
CAPÍTOL V
De la Direcció General d'Urbanisme i Ordenació Territorial
De les funcions de la Direcció General
Article 24
1. La Direcció General d'Urbanisme i Ordenació Territorial és l'òrgan directiu de la Conselleria d'Obres Públiques, Urbanisme i Transports que, sota la direcció superior del conseller, programa i executa la política de la Conselleria i exerceix les seues competències en matèria d'ordenació del territori i urbanisme.
Les funcions de la Direcció General d'Urbanisme i Ordenació Territorial són les següents:
a) L'exercici de la política territorial, mitjançant el desplegament dels instruments d'ordenació del territori definits en la Llei de la Generalitat Valenciana 6/1989, de 7 de juliol.
b) La definició, supervisió i tutela del desplegament dels instruments d'ordenació territorial, i també la seua execució.
c) La cooperació i coordinació amb les distintes administracions públiques amb intervenció o incidència territorial en funció de les seues respectives competències, i també la difusió i conscienciació pública referida als problemes territorials de la Comunitat Valenciana.
d) La definició i programació de la política del sòl i ordenació urbana.
e) La supervisió, la tutela i el foment de l'activitat urbanística en tot el territori de la Comunitat Valenciana.
f) La proposta d'elaboració del plans d'urbanisme.
g) La redacció d'estudis, plans i projectes que li encomane l'autoritat competent.
h) La cooperació amb entitats urbanístiques de l'administració central, local o institucional i privades.
j) Les que en el futur puga encomanar-li el titular de la Conselleria, per delegació de les pròpies o per desplegament i complement de la normativa vigent.
2. Dependrà directament del director general d'Urbanisme i Ordenació Territorial l'Oficina del Pla d'Acció Territorial de l'Entorn Metropolità d'Alacant, amb funcions de direcció i impuls d'aquest pla, i de suport tècnic i administratiu del Consell Assessor que es crea per a l'elaboració d'aquell instrument d'ordenació territorial, integrat per representants de les entitats públiques i privades del territori afectat, nomenats pel titular del departament. L'oficina es configura administrativament com a divisió.
CAPÍTOL VI
De la Direcció General de Transports
Secció primera
De les funcions de la direcció general
Article 25
La Direcció General de Transports és l'òrgan directriu de la Conselleria d'Obres Públiques, Urbanisme i Transports que, sota la direcció superior del conseller, programa i executa la política de la Conselleria i exerceix les seues competències en matèria de transports.
Són funcions de la Direcció General de Transports:
1. Elaboració de les propostes de planificació i coordinació intermodal de l'oferta de transport en l'àrea de la Comunitat Valenciana.
2. Gestió administrativa de l'ordenació i explotació dels serveis de transports en aplicació de la legislació vigent.
3. Inspecció dels serveis de transport i aplicació de les previsions legals en matèria sancionadora.
4. Elaboració dels plans d'inversions relatius a les actuacions que es proposen com a conseqüència de la planificació i coordinació del transport.
5. Exercir les accions que calguen per a l'adequació de la política de transports amb la de les distintes administracions competents en la matèria.
6. Elaboració de programes i informes de tot el que faça referència a l'àrea de la seua competència.
7. Promoure la legislació necessària sobre les matèries de la seua competència.
8. Les que en el futur pogués encomanar-li el titular de la Conselleria, per delegació de les pròpies o per desplegament i complement de la normativa vigent.
Secció segona
De les unitats que integren la Direcció General
Article 26
La Direcció General de Transports, per al desplegament de les seues funcions, s'estructura en les unitats següents:
- Divisió d'Infraestructura de Transports
- Servei d'Arbitratge
Article 27
1. La Divisió d'Infraestructura del Transport, unitat intermèdia entre el director general i els serveis que s'hi integren, realitza les funcions de planificació i execució de les inversions de la Direcció General de Transports i aquelles que es deriven de la relació que correspon a la direcció general amb les empreses de transport per ferrocarril.
2. A la Divisió d'Infraestructura del Transport li correspon:
- La preparació i el desplegament d'actuacions necessàries per a la redacció dels projectes i la seua aprovació posterior, la direcció, les modificacions i les incidències, d'acord amb la programació existent.
- La preparació i el desplegament de les actuacions necessàries per a l'execució de les obres incloses en els programes de la Direcció General, la seua direcció, les modificacions i la liquidació.
Article 28
El Servei d'Arbitratge exerceix la direcció i la coordinació de les juntes arbitrals del transport de la Comunitat Valenciana en les funcions que estableix la legislació vigent, i qualssevol altres d'arbitratge i procediment que li assigne el director general.
CAPÍTOL VII
De la Direcció General d'Arquitectura i Habitatge
Secció primera
De les funcions de la Direcció General
Article 29
La Direcció General d'Arquitectura i Habitatge és l'òrgan directiu de la Conselleria d'Obres Públiques, Urbanisme i Transports que, sota la direcció superior del conseller, programa i executa la política de la Conselleria i exerceix les seues competències en matèria de patrimoni arquitectònic i residencial i control de la qualitat de l'edificació.
Són funcions de la Direcció General d'Arquitectura i Habitatge:
1. Planificació, gestió i realització d'actuacions en matèria de: patrimoni residencial i urbà; habitatges de promoció pública, tant de nova planta com rehabilitades; dotacions, immobles i equipaments comunitaris de caràcter públic; àrees urbanes i rurals de valor singular arquitectònic i urbanístic a l'àmbit de la comunitat autònoma.
2. Planificació, foment, seguiment i qualificació, si escau, d'habitatges de nova planta, tant de protecció oficial com lliures, de promoció privada, i també rehabilitació d'habitatges i dotacions de promoció privada.
3. Conservació i administració del patrimoni residencial urbà de promoció pública.
4. Redacció de la legislació i la normativa necessària per al desplegament de les mesures de protecció, foment, disseny i promoció de la qualitat de l'edificació, en totes aquelles matèries de la seua competència.
5. La programació de les actuacions de control de la qualitat de l'edificació i la seua execució, i de la tramitació i resolució d'expedients administratius derivats de la seua infracció.
6. Les funcions atribuïdes per la legislació vigent en matèria d'habitatges de protecció oficial.
7. Les que en el futur pogués encomanar-li el titular i la Conselleria, per delegació de les pròpies o per desplegament complement de la normativa vigent.
Secció segona
De les unitats que integren la Direcció General
Article 30
1. La Direcció General d'Arquitectura i Habitatge, per al desplegament de les seues funcions, s'estructura en les unitats següents:
- Divisió de Promoció Pública
- Divisió de Promoció Privada
- Divisió de Normativa Tècnica i Control de Qualitat
2. Al capdavant de cadascuna de les divisions es troba un cap de divisió, el qual, amb dependència orgànica del director general, coordinarà i desplegarà les funcions pròpies de la divisió i les que pogués delegar-li el director general.
Article 31
La Divisió de Promoció Pública realitza la planificació, programació econòmica, proposta d'aprovació de projectes i reformats, gestió i execució de totes les actuacions que es realitzen en relació amb les funcions contingudes en l'article 29.1 d'aquest reglament.
Concretament tindrà les funcions següents:
a) Supervisió i proposta d'aprovació de projectes de construcció d'habitatges de protecció oficial de promoció pública i altres obres públiques que corresponguen a la Direcció General d'Arquitectura i Habitatge.
b) Proposta de pròrroga del termini d'execució de les obres de construcció d'habitatges de protecció oficial de promoció pública i altres obres públiques de la Direcció General d'Arquitectura i Habitatge.
c) Propostes d'aprovació de reformats de projectes d'habitatges de promoció pública i de les altres obres públiques que corresponen a la Direcció General d'Arquitectura i Habitatge.
d) Propostes de contractació per a la redacció de projectes i la direcció d'obres a arquitectes superiors i arquitectes tècnics o aparelladors, amb l'autorització prèvia de la Direcció General d'Arquitectura i Habitatge.
Així mateix, atendrà al foment, suport i seguiment de l'activitat dels promotors públics d'habitatge, tant per a la promoció d'habitatge públic com per a les actuacions de renovació urbana, i a la conservació i l'administració del patrimoni residencial i urbà.
e) Preparació i seguiment dels convenis de la Generalitat Valenciana en matèria d'arquitectura i habitatge.
Article 32
A la Divisió de Promoció Privada li correspon:
- La supervisió, aprovació i qualificació de projectes de promoció privada, i les rehabilitacions d'immobles de promoció privada, i també la gestió financera, subvencions personals, subsidi d'interés, actuacions en matèria de fiscalia i totes aquelles matèries relatives a la promoció privada acollides als diferents règims de protecció oficial.
- L'establiment de criteris generals i la coordinació de les actuacions desplegades pels serveis territorials de la Conselleria en matèria de qualificacions provisionals i definitives, certificats de rehabilitació, recursos, fiances i altres actuacions que siguen competència de la Conselleria en aquestes matèries.
- L'establiment de criteris generals i la coordinació de les actuacions desplegades pels serveis territorials de la Conselleria en matèria financera, subsidi d'interés, subvencions personals i altres actuacions sobre les quals la Conselleria tinga competència en aquestes matèries.
Article 33
- La Divisió de Normativa Tècnica i Control de Qualitat duu a terme la programació i l'elaboració de la normativa d'habitabilitat, disseny i qualitat en l'edificació, i també la inspecció del compliment de la normativa comunitària, estatal i autonòmica, tant en els projectes com en l'execució de les obres, a través de la programació de les actuacions de control de qualitat.
Igualment li correspon, en concurrència amb l'administració de l'estat, l'homologació de laboratoris, elaboració de models de funcionament dels òrgans, i organitzacions de control de qualitat i definició del nivell d'inspecció; programació i inspecció d'estudis i formació d'especialistes en matèria d'edificació en coordinació amb organismes i entitats relacionades amb aquesta matèria en l'àmbit de la comunitat autònoma.
TÍTOL III
Dels serveis territorials
Article 34
1. Els serveis territorials són l'expressió organitzativa del principi de desconcentració que regeix en l'activitat de la Conselleria i tenen competències només sobre el seu àmbit territorial, existint en l'actualitat els serveis territorials de carreteres, urbanisme i ordenació territorial, transports i arquitectura i habitatge, a Alacant, Castelló i València.
2. Els serveis territorials, integrats en la Conselleria d'Obres Públiques, Urbanisme i Transports, tindran al seu càrrec la gestió, el desplaçament, l'assessorament i el control de les matèries pròpies en els seus respectius àmbits territorials. Al capdavant de cada servei territorial hi haurà un cap de servei, el qual dependrà orgànicamente del secretari general de la Conselleria i funcionalmente del sotssecretari d'Obres Públiques o del director general corresponent.
Article 35
Els serveis territorials de Carreteres exerceixen les funcions que els delegue el sotssecretari d'Obres Públiques o el secretari general i, concretament, en els seus respectius àmbits territorials, les següents:
a) La redacció del projecte i la gestió i control de les obres que se'ls encomane.
b) El manteniment, la conservació i la vigilància de la xarxa de carreteres autonòmica i de les seues instal·lacions i elements patrimonials annexos.
c) La gestió del parc de maquinària i de vehicles, tallers, laboratoris i altres instal·lacions.
d) Els treballs relatius a la defensa de les carretes en situacions d'emergència o extraordinàries.
e) La formulació de propostes d'autorització i llicències la resolució de les quals siga competència del sotssecretari d'Obres Públiques en relació amb les activitats que es despleguen en carretera i en les seues zones d'afecció.
Article 36
Els serveis territorials d'Urbanisme i Ordenació Territorial exerceixen les funcions que hi delegue el secretari general o el director general d'Urbanisme i Ordenació Territorial i en especial les següents:
Aplicació i control, en els seus àmbits respectius, del planejament, gestió i disciplina urbanística, i també dels instruments d'ordenació territorial, d'acord amb els criteris i les directius que marque la direcció general. Exerceixen administrativament i funcionalment les tasques encomanades a les secretaries permanents de les comissions territorials d'Urbanisme.
Article 37
Correspon als serveis territorials de Transport les funcions que hi delegue el secretari general o el director general de Transports i, en concret, en l'àmbit territorial de les seues respectives províncies s'atribueixen les funcions següents:
a) Expedició, anul·lació, suspensió i rehabilitació d'autorització de transports.
b) Autoritzacions de modificacions concessionals en la tramitació de les quals no hi haja hagut oposició de persones afectades, tret de les modificacions d'itineraris i supressió d'expedicions.
c) Autorització d'activitats auxiliars i complementàries del transport.
d) Autorització provisional d'ampliació de transports regular de viatgers o de nous serveis en què hi haja urgència justificada.
e) Certificacions sobre dades que hi ha en els arxius i compulsa de documents.
f) Autoritzacions de transport de pesos o dimensions excepcionals.
Article 38
1. Els serveis d'Arquitectura i Habitatge exerceixen les funcions que hi deleguen el secretari general i el director general d'Arquitectura i Habitatge en les matèries pròpies d'aquest centre directiu dins de l'àmbit territorial de la província.
2. Exerceixen les funcions d'assessorament jurídic immobiliari en matèria de propietat horitzontal, arrendaments urbans, cooperatives i altres semblants relacionats amb l'habitatge, per tal de facilitar aquesta informació a tots els ciutadans, independentment que siguen o no propietaris d'habitatge.
3. Se'ls atribueix les facultats de tramitació i proposta de resolució de les funcions i competències en matèria de patrimoni arquitectònic, control de la qualitat de l'edificació i habitatge que tinga la Conselleria d'Obres Públiques, Urbanisme i Transports.
Article 39
S'atribueixen als caps dels serveis territorials d'Arquitectura i Habitatge les facultats següents:
a) Qualificació provisional i definitiva d'habitatges de protecció oficial de promoció privada i de promoció pública.
b) Certificat de rehabilitació lliure i qualificació provisional i definitiva d'obres de rehabilitació protegida.
c) Desqualificació d'habitatges de protecció oficial i d'obres de rehabilitació.
d) Modificació de qualificacions definitives.
e) Aprovació de reformats de projectes d'habitatges de protecció oficial de promoció privada.
f) Autorització per a realitzar obres de modificació, reforma i millora d'habitatges de protecció oficial de promoció privada.
g) Concessió de pròrroga del termini d'execució de les obres de construcció d'habitatges de protecció oficial de promoció privada.
h) Autorització als promotors per a percebre quantitats a compte del preu dels habitatges de protecció oficial.
i) Resolucions sobre cèdules d'habitabilitat.
j) Resolució sobre habitabilitat dels habitatges lliures.
k) Canvis de titularitat i de la destinació dels habitatges de protecció oficial de promoció privada.
l) Incoació i resolució d'expedients sancionadors en matèria d'habitatge, amb les facultats d'imposició de sancions econòmiques dins dels límits imposats per la legislació vigent.
m) Resolucions per a avançar el pagament de la part del preu ajornat dels habitatges subvencionats i autoritzar la venda dels habitatges subvencionats i grup I.
Article 40
1. La direcció de l'Oficina RIVA Ciutat Vella l'exercirà un gerent, el lloc del qual, de naturalesa funcional, tindrà la categoria de cap de Servei Territorial, i el seu nomenament correspondrà a la Conselleria d'Obres Públiques, Urbanisme i Transports. A aquesta oficina s'assignarà el personal necessari per al seu funcionament, i s'hi podrà adscriure personal dependent de les Conselleries d'Obres Públiques, Urbanisme i Transports, Cultura, Educació i Ciència, i Ocupació, Indústria i Comerç, o d'altres Conselleries, i també d'entitats i empreses públiques.
2. Seran funcions de l'Oficina RIVA Ciutat Vella les següents.
a) La informació, la gestió i la resolució de totes les sol·licituds d'ajudes econòmiques a la Generalitat Valenciana en matèria d'habitatge, i qualssevol altres que poguessen encomanar-se-li per a l'Àrea de Rehabilitació Urbana de la Ciutat Vella de València (ARU-CV).
b) L'elaboració dels informes previs necessaris a les actuacions públiques i privades en aquesta àrea, que corresponguen a l'àmbit de competències de la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència.
c) L'assessorament tècnic, econòmic i jurídic, incloses les inspeccions inicials i l'assessorament d'obres de promoció pública o privada que s'hagen de fer, la redacció de projectes, la revisió de documents tècnics i de materials que s'hi han d'emprar en la rehabilitació i en nova construcció, en l'àmbit de l'ARU-CV.
d) Informació en general en matèria d'habitatge, actuacions urbanístiques, comerç i patrimoni.
e) Foment de l'activitat rehabilitadora i, en general, d'iniciatives relacionades amb la revitalització de Ciutat Vella.
f) Canals de participació ciutadana, per a la qual cosa rebrà i canalitzarà totes les propostes i iniciatives que siguen presentades pels agents públics i privats interessats o per les associacions de veïns i comerciants de Ciutat Vella relacionades amb el seu àmbit de competències.
g) Qualssevol altres funcions que pogués encomanar-li la Generalitat Valenciana.
3. S'atribueix a la gerència de l'Oficina RIVA Ciutat Vella les facultats següents:
a) Les facultats de resolució de concessió de les subvencions previstes en els reials decrets 1.668/1991, de 15 de novembre, y 1.932/1991, de 20 de desembre; en el Decret 55/1992, de 30 de març, del Govern Valencià, i en aquest Decret, per al seu exercici en l'àmbit de l'Àrea de Rehabilitació Urbana de la Ciutat Vella.
b) Les facultats en matèria d'informes previs i tramitació d'expedients relatius a intervenció arquitectònica, obres i instal·lacions, sobre béns immobles protegibles previstos en els articles 11, 19 i 20 de la Llei 16/1985, de 25 de juny, del Patrimoni Històric Espanyol, dins del seu àmbit d'actuació.
c) La facultat continguda en l'article 7 del Decret 23/1989, de 27 de febrer, del Govern Valencià. La Conselleria de Cultura, Educació i Ciència podrà assignar facultats a la gerència per a la resolució dels expedients la tramitació dels quals se li atribueix, dins dels límits i amb les excepcions que regula l'esmentat Decret 23/1989.
4. La Conselleria d'Ocupació, Indústria i Comerç podrà, així mateix, assignar facultats a la gerència per a la tramitació i resolució de sol·licituds d'ajudes i subvencions, que hi haja o que es puguen establir, en matèria de comerç.
DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA
Única
Les unitats i llocs de treball de nivell administratiu continuaran subsistents i seran retribuïdes amb càrrec als mateixos crèdits pressupostaris fins que s'aproven les relacions de llocs de treball adaptats a l'estructura orgànica d'aquest reglament, sense perjudici que, des del moment de la seua entrada en vigor es produesquen determinats canvis d'adscripció d'unitats administratives, d'acord amb la reorganització efectuada.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Mitjançant aquest decret són derogats els decrets 65/1991, de 15 d'abril, 24/1994, de 8 de febrer, l'article 30 del Decret 158/1992, de 14 de setembre, i el 112/1996, de 5 de juny, tots aquests del Govern Valencià, com també la resta de disposicions del mateix rang o inferior que s'oposen al que disposa aquest decret.
DISPOSICIONS FINALS
Primera
El conseller d'Obres Públiques, Urbanisme i Transports dictarà les disposicions que calguen per al desplegament del que estableix aquest decret, amb l'informe previ de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Administració Pública.
Segona
Aquest decret entrarà en vigor el dia de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
València, 26 de febrer de 1997
El president de la Generalitat Valenciana,
EDUARDO ZAPLANA HERNÁNDEZ-SORO
El conseller d'Obres Públiques, Urbanisme i Transports,
LUIS FERNANDO CARTAGENA TRAVESEDO

linea
Mapa web