Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

Decret 30/1990, de 12 de febrer, del Consell de la Generalitat Valenciana, sobre organització i funcionament dels Consells Municipals de Benestar Social.

(DOGV núm. 1256 de 02.03.1990) Ref. Base de dades 0548/1990

Decret 30/1990, de 12 de febrer, del Consell de la Generalitat Valenciana, sobre organització i funcionament dels Consells Municipals de Benestar Social.
L'article 1.3 de l’Estatut d’autonomia, aprovat per la Llei Orgànica 5/1982 d’1 de juliol, estableix com a objecte de la Comunitat Autònoma Valenciana el reforçament de la democràcia i la garantia de participació de tots els ciutadans en la realització de les seues finalitats. Una concepció integral dels serveis socials, juntament amb la recerca de la màxima qualitat de vida i benestar social, han de connectar necessàriament amb la idea de la participació, i donar-hi compliment a l’esmentat precepte estatuari al camp dels serveis socials:
Per tot això el Decret 39/1985 de 25 de març, del Consell de la Generalitat Valenciana, creà el Consell de Benestar Social de la Comunitat Valenciana i, atés que la Llei 7/1985 de 2 d'abril, reguladora de les Bases de Règim Local, en els articles 25.2.k.) i 26.1.c), estableix que els municipis exerciran, en tot cas, competències sobre prestació de serveis socials i de promoció i reinserció social, cal establir la via que permeta als Ajuntaments la constitució de consells municipals de Benestar Social; per la qual cosa, i tenint en compte que la Generalitat Valenciana posseeix competència exclusiva en matèria de serveis socials per raó de l'article 31 de l’Estatut d'Autonomia, i que la Llei de la Generalitat Valenciana 5/1989 de 6 de juliol, de serveis socials de la Comunitat Valenciana, en l'article 17, fa referència expressa a la constitució de Consells d'àmbit territorial inferior, es considera oportú establir unes normes d'organització i funcionament a les quals poden sotmetre's aquests òrgans municipals, a fi de facilitar una participació més eficaç, unitària i ordenada dels beneficiaris i ciutadans en la gestió dels Serveis Socials i en la consecució del benestar social.
En atenció d'aquests motius, a proposta del Conseller de Treball i Seguretat Social i amb la deliberació prèvia del Consell de la Generalitat Valenciana, en la sessió celebrada el dia 12 de febrer de 1990,
DECRETE:
Article 1r
Els Consells Municipals de Benestar Social són òrgans que poden ser creats pels Ajuntaments o Mancomunitats, en la esfera pròpia de les seues actuacions, per tal de materialitzar de la manera més àmplia la participació ciutadana en l’àmbit dels serveis socials.
Els Ajuntaments o Mancomunitats que acorden la creació, en el seu àmbit territorial, del Consell Municipal de Benestar Social adaptaran la constitució, funcionament i organització d'aquest al que disposa aquest Decret i les seues normes de desplegament, sense perjudici de la seua potestat reglamentària.
Article 2n
1. Els Consells Municipals de Benestar Social que es creen dins la Comunitat Valenciana, hauran d'inscriure's al Registre constituït en el Consell de Benestar Social de la Comunitat Valenciana.
2. La inscripció en el Registre és obligatòria i només podrà ser denegada si no s'ajusta al que disposa aquest Decret.
Article 3r
1. La inscripció en el Registre se sol·licitarà al Consell de Benestar Social de la Comunitat Valenciana des de l'Ajuntament o Mancomunitat.
2. La inscripció serà aprovada pel Consell de Benestar Social de la Comunitat Valenciana, que podrà sol·licitar, a l’efecte d'inscripció en el Registre, tots els documents que crega avinents per assegurar el compliment d'allò disposat en aquest Decret.
3. El Consell de Benestar Social de la Comunitat Valenciana haurà de requerir a aquells Ajuntaments o Mancomunitats que, havent creat Consells de Benestar Social, no sol·liciten la inscripció al Registre, o que havent-la sol·licitat, no s'ajusten al que disposa aquest Decret, per tal que en el cas de no ser esmenades aquestes omissions o defectes s'actue segons el procediment legal establert per tal d'assegurar-ne el compliment.
Article 4t
Son funcions dels Consells Municipals de Benestar Social:
a) Proposar criteris per al desplegament dels distints serveis d'actuació municipal en l’àmbit de l'acció social.
b) Proposar criteris per tal d'elaborar avantprojectes de pressupostos i inversions municipals en matèria de serveis socials, i també el posterior seguiment d'aquests.
c) Proposar criteris i col·laborar en la detecció de necessitats de col·lectius en l’àmbit municipal a través dels mecanismes adientes: mapa social, investigació social i oficines d'informació.
d) Conéixer les inversions i finançament de centres i serveis provinents de la Diputació Provincial i la Generalitat Valenciana en l’àmbit municipal corresponent.
e) Analitzar i proposar iniciatives considerades prioritàries en matèria d'acció social en els seus àmbits territorials.
f) Participar en el desplegament i seguiment de la programació i planificació delegades i potenciades per la Diputació i la Generalitat Valenciana.
g) Analitzar i proposar les iniciatives que es consideren prioritàries en matèria d'acció social en el seu àmbit territorial.
h) Informar de totes les qüestions que els siguen sol·licitades, siga pel Consell de Benestar Social de la Comunitat Valenciana o per l'Ajuntament o Mancomunitat.
i) Col·laborar en les distintes campanyes d'informació i de divulgació sobre temes d'interés general o sectorial.
Article 5é
1. Els Consells Municipals de Benestar Social funcionaran per mitjà del plenari i la comissió permanent.
2. Per acord del plenari podran crear-se comissions especials de treball per tal d'estudiar problemàtiques concretes.
Article 6é
La Presidència del plenari que correspodrà a l'Alcalde o President de la Mancomunitat, tindrà la composició següent:
a) Cinc vocals lliurement designats per l'Ajuntament o per la Mancomunitat, dels quals, almenys un, serà tècnic municipal en l'àmbit de l'acció Social. Un dels vocals en farà de secretari.
b) Un vocal lliurement designat per les Associacions de Veïns.
c) Dos vocals per part dels sindicats més representatius.
d) Dos vocals per part de les entitats de serveis socials registrades, pertanyents al Municipi.
e) Un Vocal representant a cada sector dels Serveis Socials amb implantació en el Municipi.
f) Podrà estar-hi present una representació del Consell de Benestar Social de la Comunitat Valenciana per voluntat pròpia o a requeriment del Consell Municipal. Aquesta representació participarà amb veu però sense vot. De la mateixa manera, amb veu però sense vot, assistiran al plenari del Consell Municipal de Benestar Social els tècnics municipals que calga segons les qüestions a tractar-hi i que hi siguen requerits pel President.
Article 7é
La designació dels vocals es farà de la manera següent:
1. Els vocals a què fa referència l'article 6.a) seran nomenats pel President, qui, en tot cas, ratificarà la proposta dels tècnics municipals, i també nomenarà per al càrrec de secretari.
2. Els vocals esmentats en els apartats b), c), d), e) i f) de l'article 6 seran designats d'acord amb les normes de funcionament de llurs respectives corporacions i organitzacions, les quals faran la corresponent proposta de nomenament per a la posterior ratificación pel President. El nomenament serà acompanyat de la designació dels possibles substituts.
No obstant el que disposa el paràgraf anterior, quan el nombre d'entitats registrades en el Municipi fóra superior al de vocals a què fa referència l'apartat d) de l'article 6, cada una de les entitats formularà la seua proposta de nomenament, i designaran entre elles el President del plenari i els dos vocals representants.
Article 8é
La duració en el càrrec de tots els vocals integrants del plenari serà de dos anys, i podran ser reelegits al terme del seu mandat, o substituïts abans de finalitzar-lo, per l'autoritat i les institucions i associacions que els hi hagen designat, amb el coneixement previ del Consell Municipal de Benestar Social i segons el procediment que, amb aqueix fi, se n'establesca en el Reglament de Règim Intern.
Article 9é
Les funcions de la comissió permanent seran:
a) Dur a terme tot el que calga per al compliment dels acords del plenari.
b) Desenvolupar els programes d'actuacions concretes encomanades pel plenari.
c) Relacionar i coordinar el Consell Municipal de Benestar Social.
d) Coordinar i proposar les distintes iniciatives que es presenten a títol individual o col·lectiu.
e) Representar el Consell en aquells actes o reunions que es crega avinent.
f) Coordinar i supervisar el treball de les comissions especials que s'hi creen.
g) Elaborar informes i redactar les memòries del Consell.
Article 10
La comissió permanent serà presidida per l'Alcalde o President de la Mancomunitat i integrada per cinc vocals. Un serà designat pel President d'entre els vocals representants de l'Ajuntament o Mancomunitat i la resta seran elegits per majoria simple d'entre els membres del plenari, de la manera que determine el Reglament de Règim Intern.
Article 11
Els consells municipals de Benestar Social fixaran el seu reglament de funcionament intern, el qual haurà de ser aprovat per 2/3 dels seus membres integrants i ratificat pel Consell de Benestar Social de la Comunitat Valenciana.
Article 12
El plenari del Consell es reunirà com a mínim una vegada cada quatrimestre i amb caràcter extraordinari quan la importància o la urgència dels assumptes així ho requeresquen, a petició del President del Consell, de la comissió permanent o d'1/3 dels vocals del plenari.
Les comissions permanents i les comissions especials que s'hi creen es reuniran amb la convocatòria prèvia del President o en els casos i circumstàncies establertes en el Reglament de Règim Intern.
Article 13
Els consells municipals de Benestar Social hauran de tenir garantit llur funcionament administratiu i organitzatiu a càrrec dels pressupostos dels Ajuntaments o Mancomunitats respectives.
Article 14
Els Ajuntaments o Mancomunitats, fent ús de les pròpies competències, podran regular el funcionament del Consell Municipal de Benestar Social a partir del que disposa el present Decret i també en allò no previst en aquest i la seua normativa de desplegament i, en tot cas, aprofundiran en el principi de participació social per aconseguir amb la màxima eficàcia els objectius i funcions establerts.
DISPOSICIO TRANSITORIA
Els municipis que hagen constituït el Consell Municipal abans de l'aparició d'aquest Decret, disposaran d'un any per adequar-lo a aquest i sol·licitar-ne la inscripció al Registre de Consells Municipals.
DISPOSICIONS FINALS
Primera
El Conseller de Treball i Seguretat Social queda facultat perquè dicte les disposicions que calga per al desplegament de tot allò disposat en aquest Decret.
Segona
Aquest Decret vigirà l’endemà de la publicació al Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.»
València, 12 de febrer de 1990.
El President de la Generalitat,
JOAN LERMA I BLASCO
El Conseller de Treball i Seguretat Social,
MIGUEL DOMENECH I PASTOR

linea
Mapa web