Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

Ordre de 22 de març de 1994, de les conselleries d'Educació i Ciència i de Treball i Afers Socials, per la qual es regulen els programes de garantia social durant el període d'implantació anticipada del 2n. cicle de l'Educació Secundària Obligatòria.

(DOGV núm. 2269 de 18.05.1994) Ref. Base de dades 1112/1994

ORDRE de 22 de març de 1994, de les conselleries d'Educació i Ciència i de Treball i Afers Socials, per la qual es regulen els programes de garantia social durant el període d'implantació anticipada del 2n. cicle de l'Educació Secundària Obligatòria. [94/2845]
La Llei Orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'Ordenació General del Sistema Educatiu estableix, en l'article 23, punts 2 i 3, que les administracions educatives garantiran una oferta suficient de programes específics de garantia social, dirigits als alumnes que hagen abandonat l'etapa d'Educació Secundària Obligatòria sense aconseguir els objectius corresponents. També estableix que la finalitat dels esmentats programes és proporcionar a aquests alumnes una formació bàsica i professional que els permeta incorporar-se a la vida activa o continuar els seus estudis, especialment en la Formació Professional Específica de grau mitjà. També, la llei indica la possibilitat que l'administració local puga col·laborar en el desenvolupament d'aquests programes.
Per la seua banda, el Decret 47/1992, de 30 de març, del Govern Valencià, pel qual s'estableix el currículum de l'Educació Secundària Obligatòria a la Comunitat Valenciana, en l'article 18, disposa que la Conselleria d'Educació i Ciència promourà, per a la realització dels esmentats programes, convenis amb altres administracions i institucions, públiques i privades, i facilitarà recursos materials i personals que contribuesquen a la seua eficàcia.
L'Ordre de 17 de juliol de 1992 (DOGV del 28 d'agost) estableix la implantació anticipada del segon cicle de l'Educació Secundària Obligatòria a la Comunitat Valenciana, prevista pel Reial Decret 986/1991, de 14 de juny (BOE del 25) pel qual s'aprova el calendari d'aplicació de la nova Ordenació del Sistema Educatiu i modificada pel Reial Decret 535/1993, de 12 d'abril, en una sèrie de centres educatius. Cal preveure la possibilitat que determinats alumnes que no aconseguesquen els objectius de l'esmentada etapa, encara que hagen participat en programes de diversificació curricular, necessiten i desitgen accedir a una oferta de programes específics de Garantia Social.
Actualment hi ha, d'altra banda, un nombre elevat de joves desescolaritzats de més de 16 anys que van abandonar el sistema educatiu amb una formació general bàsica incompleta o sense una mínima qualificació professional i es troben desocupats i amb dificultats d'inserció laboral, a causa, en la majoria dels casos, de les seues manques educatives i de formació professional. Encara que la seua eixida del sistema no s'haja produït des de l'etapa d'Educació Secundària Obligatòria, encara no implantada amb caràcter general, la seua situació pel que fa a les possibilitats d'inserció laboral o reinserció educativa és semblant a la dels alumnes que la Llei General d'Ordenació del Sistema Educatiu defineix com a possibles destinataris dels programes de garantia social, i per això aquests programes també han de ser dirigits a ells.
Per tal de facilitar la reinserció en el sistema educatiu dels joves que ho desitgen o bé possibilitar el principi constitucional d'accés a un lloc de treball, en les millors condicions possibles, per als que decidesquen incorporar-se a la vida activa, aquestes conselleries es proposen, amb aquesta ordre, regular fins que no s'haurà completat la generalització del segon cicle de l'Educació Secundària Obligatòria, la implantació dels programes de garantia social, a l'empara de l'article 23 de la Llei Orgànica 1/1990, d'Ordenació General del Sistema Educatiu, de l'article 14 del Reial Decret 1007/1991, de 14 de juny, (BOE del 26) i de l'article 18 del Decret 47/1992 de 30 de març, del Govern Valencià, (DOGV del 6 d'abril) a través de les diferents modalitats adaptades a les necessitats dels alumnes, en els centres educatius o en règim de col·laboració o conveni de les Conselleries d'Educació i Ciència i de Treball i Afers Socials amb altres administracions o institucions públiques o privades.
Per tot això, a l'empara de la disposició final primera del Decret 47/1992, de 30 de març, del Govern Valencià (DOGV de 6 d'abril) i fent ús de les facultats que em confereix l'article 35 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre:
ORDENEM:
Primer
Els programes de garantia social que s'organitzen en la Comunitat Valenciana durant el període d'implantació anticipada del segon cicle de l'ESO, es desenvoluparan d'acord amb la present ordre.
Segon
D'acord amb les finalitats que estableix la Llei Orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'Ordenació General del Sistema Educatiu, en l'article 23.2, els programes de garantia social s'orientaran a la consecució dels objectius següents:
a) Ampliar la formació dels alumnes, amb vista a l'adquisició de capacitats pròpies de l'ensenyament bàsic, per tal de permetre la seua incorporació a la vida activa i, si s'escau, continuar estudis, especialment en la formació professional específica de grau mitjà, mitjançant la superació de la prova d'accés prevista en l'article 32.2 de la LOGSE.
b) Preparar-los per a l'exercici d'activitats professionals, en oficis o ocupacions d'acord amb les seues capacitats i expectatives personals.
c) Desenvolupar i consolidar la seua maduresa personal, mitjançant l'adquisició d'hàbits i capacitats que els permeten participar, com a treballadors i ciutadans responsables, en el treball i en l'activitat social i cultural.
Tercer
Els esmentats programes estaran destinats a joves menors de 22 anys i que en compleixen, almenys, 16 en l'any natural d'iniciació del programa.
Quart
Podran accedir, als programes de garantia social, joves amb els requisits d'edat indicats en l'apartat anterior que tinguen alguna de les condicions següents:
a) Alumnes escolaritzats en el segon cicle d'Educació Secundària Obligatòria que hagen accedit a un programa de diversificació curricular i segons el parer de l'equip educatiu que els atén, no estiguen en condicions d'aconseguir els objectius de l'etapa per aqueixa via.
b) Excepcionalment, alumnes als quals no els haja sigut possible accedir a un programa de diversificació i es troben, segons el parer de l'equip educatiu, en greu risc d'abandonament escolar. En aquest cas l'accés als programes de garantia social es realitzarà amb una avaluació prèvia efectuada pel Servei Psicopedagògic Escolar i/o Gabinet Psicopedagògic autoritzat, després d'escoltar els alumnes i, si s'escau, els seus pares o representants legals, i amb l'informe favorable de la Inspecció Educativa.
c) Joves desescolaritzats que no tinguen el títol acadèmic de graduat escolar, o que, amb aquest títol, no tinguen el de Formació Professional de Primer Grau.
Cinqué
1. Per a la consecució dels objectius indicats en el punt anterior, els programes de garantia social es desenvoluparan en diferents modalitats adaptades a les característiques, necessitats i expectatives dels alumnes.
2. Podran desenvolupar-se programes de garantia social en centres docents on s'impartesquen ensenyaments d'Educació Secundària Obligatòria o Ensenyaments Artístics i en centres d'Educació d'Adults, si tenen l'autorització de la Conselleria d'Educació i Ciència.
3. Podran desenvolupar-se programes de garantia social en centres de Formació i Inserció Professional dependents de la Conselleria de Treball i Afers Socials.
Es consideraran programes de garantia social les accions formatives dels tallers d'integració sòcio-laboral.
4. Per al desenvolupament de programes de garantia social, les conselleries d'Educació i Ciència i de Treball i Afers Socials podran promoure convenis de col·laboració amb les corporacions locals i/o supramunicipals i amb altres administracions i institucions públiques o privades sense ànim de lucre.
5. Determinats programes de garantia social podran incorporar la realització d'un treball productiu relacionat amb els seus continguts específics de formació professional.
Sisé
1. Els programes de garantia social tindran la següent estructura, per a un total d'hores setmanals comprés entre 25 i 30:
a) àrea de Formació Professional Específica: entre 15 i 18 hores setmanals.
b) àrea de Formació i Orientació Laboral; entre 2 i 3 hores setmanals.
c) àrea de Formació Bàsica: entre 6 i 9 hores setmanals.
d) Activitats complementàries: entre 1 i 3 hores setmanals.
e) Tutoria: entre 1 i 2 hores setmanals.
2. L'àrea de Formació Professional Específica tindrà com a finalitat preparar els alumnes per a la incorporació a la vida activa en l'exercici de llocs de treball que no requeresquen el títol de tècnic de Formació Professional de grau mitjà, i comprendrà les activitats pràctiques i els coneixements necessaris per a adquirir els coneiximents i les capacitats corresponents. Per tal de facilitar l'acreditació i la revalidació, si s'escau, amb la formació professional específica d'altres tipus d'oferta, els seus continguts s'organitzaran adoptant una estructura modular.
3. L'àrea de Formació i Orientació Laboral estarà encaminada a familiaritzar l'alumne amb el marc legal de les condicions de treball i de les relacions laborals de l'àmbit professional de què es tracte i a dotar-lo dels recursos i de l'orientació necessària per a buscar un lloc de treball i per a l'autoocupació.
4. L'àrea de Formació Bàsica tindrà com a finalitat oferir als alumnes la possibilitat d'adquirir o consolidar els coneixements i les capacitats generals bàsics, relacionats amb els objectius i els continguts de l'ensenyament obligatori, que són necessaris per a aconseguir la seua inserció social i laboral satisfactòria i, si s'escau, per a la continuació dels seus estudis, especialment en els cicles formatius de Formació Professional de grau mitjà. Per això es procurarà que els continguts i la metodologia s'adapten a les condicions i expectatives particulars de cada alumne.
5. Les activitats complementàries tindran com objecte oferir a l'alumne la possibilitat de mantenir activitats esportives i culturals que, al mateix temps que contribuesquen a la consecució de les finalitats dels programes de garantia social, afavoresquen l'adquisició d'hàbits positius en relació amb el gaudi de l'oci i del temps lliure. Aquestes activitats es programaran d'acord amb les característiques de cada grup d'alumnes i, si és possible, amb la seua participació.
6. L'acció de tutoria constitueix un element inherent a l'activitat educativa i es desenvoluparà permanentment al llarg de tot el procés formatiu dels joves. Aquesta acció inclourà activitats concretes de grup, en l'horari establert, amb objectius i continguts que faciliten el desenvolupament personal, especialment en relació amb aspectes com ara l'autoestima i la motivació, la cooperació, la integració i implicació social i l'adquisició d'habilitats socials i d'autocontrol.
Seté
L'equip docent responsable de la formació, tutela i avaluació dels joves al llarg del programa estarà format, almenys, per:
- Un expert en l'àrea d'ocupació corresponent, que impartirà l'àrea de Formació Professional Específica.
- Un mestre de primària que s'encarregarà d'impartir l'àrea de Formació Bàsica.
Vuité
1. La durada dels programes serà variable, d'acord amb el moment i els nivells d'accés i amb les expectatives dels alumnes. En tot cas, estarà compresa entre 720 hores i 1800 hores.
2. Quan el programa de garantia social incorpore la realització d'un treball relacionat amb el seu àmbit professional, el temps assignat a l'àrea de Formació Professional Específica serà adaptat convenientment.
Nové
1. Els centres o institucions responsables del desenvolupament d'un programa de garantia social hauran d'elaborar-ne la programació general i les programacions didàctiques de les àrees i les activitats indicades en l'apartat sisé i enviar-les per a la seua aprovació a les direccions territorials corresponents, d'acord amb les orientacions i els terminis que s'establiran oportunament.
2.Quan el programa es desenvolupe en un centre de la Conselleria d'Educació i Ciència la programació general a què fa referència el punt anterior inclourà l'horari setmanal de les diferents àrees i activitats, l'horari de dedicació del professorat, l'organització dels espais i dotacions utilitzats i la previsió de despeses de funcionament i formarà part de la programació general anual del centre.
3. Les Conselleries d'Educació i Ciència i de Treball i Afers Socials supervisaran el desenvolupament dels programes de garantia social a través dels mecanismes que s'establiran a aquest efecte, en l'àmbit de les competències respectives.
Deu
1. L'avaluació dels alumnes que participen en programes de garantia social serà contínua i es farà prenent com a referència els objectius establerts per l'equip educatiu en les programacions didàctiques de les àrees indicades en l'apartat sisé, i també el grau de maduresa aconseguit en relació amb els objectius indicats en l'apartat segon.
2. Les qualificacions s'expressaran mitjançant una escala numèrica d'1 a 10, sense decimals, i es consideraran positives les qualificacions iguals o superiors a 5.
Onze
1. Les qualificacions a què fa referència l'apartat 10 seran tingudes en compte, als efectes que es determine en cada cas, en l'avaluació de la prova d'accés als cicles formatius de formació professional de grau mitjà prevista en l'article 32.2 de la Llei d'Ordenació General del Sistema Educatiu.
2. Igualment, les qualificacions obtingudes en l'àrea de Formació Professional Específica i Formació i Orientació Laboral podran ser tingudes en compte als efectes de revalidació dels mòduls dels cicles formatius de grau mitjà que es determinaran.
Dotze
1. L'alumne que haja participat en un programa de garantia social rebrà un certificat en què constaran, per a les àrees de Formació Bàsica i de Formació i Orientació Laboral i per a cadascun dels mòduls de l'àrea de Formació Professional Específica, el nombre total d'hores cursades i les qualificacions obtingudes.
2. El certificat anirà acompanyat d'un informe orientador, confidencial i no prescriptiu, sobre el futur acadèmic i professional de l'alumne.
Tretze
En finalitzar cada programa de garantia social el professorat responsable d'aquest elaborarà una memòria que inclourà:
- Informe del progrés dels alumnes que han seguit el programa.
- Valoració general del programa i propostes per a la seua optimització.
Aquesta memòria serà tramesa a les direccions territorials corresponents.
Catorze
Els programes de garantia social es desenvoluparan en grups de quinze alumnes com a màxim.
Quinze
Els joves que cursen un programa de garantia social en centres dependents de la Conselleria d'Educació i Ciència, tindran la consideració d'alumnes a tots els efectes.
Setze
Les condicions d'implantació dels programes de garantia social, en les diferents modalitats, seran regulades oportunament per les conselleries d'Educació i Ciència i de Treball i Afers Socials.
DISPOSICIONS FINALS
Primera
S'autoritzen les Direccions Generals d'Ordenació i Innovació Educativa i de Formació i Inserció Professional a dictar totes les normes que calguen per a l'aplicació d'aquesta ordre.
Segona
Aquesta ordre entrarà en vigor l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
València, 22 de març de 1994
El conseller d'Educació i Ciència,
JOAN ROMERO I GONZáLEZ
El conseller de Treball i Afers Socials,
FRANCESC XAVIER SANAHUJA SANCHIS

linea
Mapa web