Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

Decret 81/1990, de 28 de maig, del Consell de la Generalitat Valenciana, de desplegament de la Llei de la Generalitat Valenciana 1/1990, de 22 de febrer, sobre Caixes d'Estalvis, en matèria d'òrgans de govern.

(DOGV núm. 1322 de 11.06.1990) Ref. Base de dades 1559/1990

Decret 81/1990, de 28 de maig, del Consell de la Generlatat Valenciana, de desplegament de la Llei de la Generalitat Valenciana 1/1990, de 22 de febrer, sobre Caixes d'Estalvis, en matèria d'òrgans de govern.
La Llei de la Generalitat Valenciana 1/1990, de 22 de febrer, sobre caixes d'estalvis autoritza el Consell de la Generalitat Valenciana perquè dicte les disposicions necessàries per al seu desplegament. Basant-se en això, aquest decret regula els òrgans de govern de les caixes d'estalvis, i la figura del director general, en tots aquells aspectes que la llei esmentada establí que fossen objecte de concreció reglamentària.
Aquesta norma s'estructura en set capítols, a més de tres disposicions addicionals, tres transitòries, una final i una derogatòria.
El capítol I «Disposicions generals.» regula diverses qüestions que afecten, amb caràcter general, els òrgans de govern de les caixes d'estalvis i els seus membres, a més de determinar algunes matèries que siguen d'inclusió obligatòria en els seus estatuts i reglaments.
El capítol II «Dels processos electorals» conté les normes generals de procediment per a l’elecció i la designació dels membres dels òrgans de govern. Cal destacar-hi la limitació temporal dels processos electorals a un període de quatre mesos i que les designacions que siguen comunicades a la comissió electoral fora dels terminis previstos en el calendari electoral no resultaran admissibles.
Els capítols III, IV i V regulen la composició i el funcionament de l'assemblea general, el consell d'administració i la comissió de control, respectivament, i també el procediment específic d'elecció i designació dels seus membres.
El capítol VI fa al·lusió a la figura del director general, delimita els requisits que ha de reunir aquest càrrec i les condicions de designació, jubilació i substitució. Per últim, el capítol VII fa referència al registre d'alts càrrecs i a les operacions de risc concertades per les caixes d'estalvis amb aquests, que tramet a un desplegament posterior per la Conselleria d'Economia i Hisenda.
- El contingut d'aquest decret s'ha redactat respectant la doctrina emanada del Tribunal Constitucional en les seues sentències 48 i 49/1988, de 22 de març, i s'hi han intentat concretar els criteris que inspiren la Llei 1/1990, de 22 de febrer: democratització en l’estructura interna dels òrgans de govern i en les seues regles de funcionament; professionalització i gestió eficaç, quant al compliment de les funcions que tenen atribuïdes; i territorialitat, transparència, seguretat jurídica i operativitat pel que fa als processos electorals.
Per això, a proposta del Conseller d'Economia i Hisenda i amb la deliberació prèvia del Consell de la Generalitat Valenciana, en la sessió realitzada el dia 28 de maig de 1990,
DECRETE:
CAPITOL I Disposicions generals
Article 1r. Adaptació d'estatuts i reglaments.
1. Les caixes d'estalvis amb domicili social a la Comunitat Valenciana, d'acord amb el que preveu la disposició transitòria primera de la Llei 1/1990, de 22 de febrer, hauran d'adaptar els seus estatuts i reglaments a les normes que contenen aquella llei i aquest decret, en el termini de tres mesos comptadors des de la publicació del decret.
2. Una vegada aprovats els estatuts i els reglaments per les respectives assemblees generals, es sotmetran a l'autorització de la Conselleria d'Economia i Hisenda, la qual podrà ordenar la modificació d'aquells preceptes que no s'ajusten a les normes esmentades en l'apartat anterior.
Article 2n. Funcions dels òrgans de govern i director general.
Els estatuts contindran expressament les funcions que corresponen a l'assemblea general, al consell d'administració, a la comissió de control, al director general o assimilat, i, si s'escau, a les comissions delegades del consell d'administració i al president executiu.,
Article 3r Nombre de membres dels òrgans de govern.
1. Els estatuts fixaran el nombre de membres que compondran els òrgans de govern, indicant, dins de cadascun d'ells, els que corresponguen a cada grup de representació.
2. La composició de les comissions delegades del consell d'administració, si n'hi ha, es determinarà en els estatuts, i hauran d'estar integrades, almenys, per un representant de cadascun dels grups que formen l'assemblea general.
Article 4t. Normes de procediment.
Els reglaments hauran de contenir totes les normes de procediment necessàries per a la designació i l'elecció dels membres dels òrgans de govern, i s'hauran d'ajustar al que estableix la Llei 1/1990, de 22 de febrer, i aquest decret.
Article 5é. Dietes.
1. El càrrec de membre de qualsevol dels òrgans de govern, i també de les seues comissions delegades, tindrà caràcter honorífic i gratuït, i no podrà originar percepcions distintes de les dietes per assistència a reunions i desplaçament, les quals no excediran dels límits màxims autoritzats, amb caràcter general, per la Conselleria d'Economia i Hisenda. No obstant això, el Consell d’Administració podrà assignar retribució al president, en el cas que se li assignen funcions executives, tai i com s'estableix en l'apartat 2 de l'article 50 d’aquest decret.
2. Els consells d'administració proposaran a les assemblees generals respectives, dins dels límits màxims a què fa al·lusió l'apartat anterior, la quantia de les dietes. Per determinar-les es podran tenir en compte les distintes funcions i responsabilitats personals que corresponguen als integrants dels òrgans de govern, i la situació patrimonial i l'evolució econòmica de cada caixa d'estalvis.
Article 6é. Singularitat de la representació.
Els membres dels Organs de govern de les caixes d'estalvis sols podran tenir, durant cada mandat, la representació d'un grup dels que componen l'assemblea general.
Article 7é. Incompatibilitats.
1. A l’efecte del que estableixen els articles 19.e) i 22 de la Llei 1/1990, de 22 de febrer, s'entendrà que una Caixa d'Estalvis participa en una Societat quan aquesta estiga integrada en el seu grup econòmic. Per determinar les entitats pertanyents al mateix grup es tindrà en compte el que disposa l'article quatre de la Llei 24/1988, de 28 de juliol, del mercat de valors.
La incompatibilitat prevista en aquestes disposicions afectarà tant si la relació contractual la manté la persona interessada com el seu cònjuge, ascendents o descendents, o bé és formalitzada per societat on aquestes persones, de forma aïllada o conjunta, tinguen la majoria del seu capital o ocupen un càrrec d'administració o gestió.
2. D'acord amb el que preveuen els articles 34.b) i 41 de la Llei 1/1990, de 22 de febrer, els membres del consell d'administració i de la comissió de control de les caixes d'estalvis no podran pertànyer al consell d'administració o òrgan equivalent de mes de quatre societats mercantils o entitats cooperatives, al marge del càrrec ocupat en la caixa. Amb aquesta finalitat, no es computaran els llocs ocupats en el consell d'administració o òrgan equivalent de societats on les persones interessades, els seus cònjuges, ascendents o descendents, junts o separadament, siguen propietaris d'un nombre d'accions no inferior al quocient de dividir el nombre d'accions representatives de la xifra del capital social pel nombre de vocals del consell En qualsevol cas, el nombre total de lloes ocupats en consells no serà superior a vuit, inclòs el càrrec ocupat en la caixa d'estalvis.
Article 8é. Fusió per absorció de caixes.
1. En el cas de fusions per absorció, podrà mantenir-se en els òrgans de la caixa absorbent una representació dels de l'absorbida, de forma transitòria i fins a la següent renovació parcial que s'hi efectue, d'acord amb els pactes de la fusió que, si s'escau, s'establesquen. En aquest supòsit, es procurarà no alterar els percentatges de representació que corresponguen a cadascun dels grups que corresponen els distints òrgans de govern.
2. Els estatuts de la caixa absorbent hauran de determinar la representació transitòria a què fa al·lusió l'apartat anterior.
Article 9é. Vot de qualitat dels presidents.
Els presidents dels òrgans de govern de les caixes d'estalvis, o els qui els substituesquen, tindran vot de qualitat en l'adopció dels acords d'aquests òrgans.
Article 10. Període de mandat,
- El període de mandat dels membres dels òrgans de govern és de quatre anys. Aquest període s'entendrà complert en la data de realització de l'assemblea general en que es produesca la incorporació dels nous consellers generals i l'elecció dels vocals del consell d'administració i dels membres de la comissió de control.
Article 11. Suplències.
1. Els suplents dels membres dels òrgans de govern, elegits en cada procés electoral, substituiran els titulars designats en el mateix procés, dins de cada grup de representació.
2. Els suplents esmentats accediran, si s'escau, al càrrec durant el període de mandat que reste a la persona a la qual substituesquen.
3. Fora del procés electoral, si es produeix alguna vacant en el consell d'administració o en la comissió de control, per a les quals no hi ha suplents, podran efectuar-se nous nomenaments d'entre els consellers generals del grup de representació corresponent, en la forma prevista en aquest decret. No obstant això, si es produeix alguna vacant en l'assemblea general i no hi ha suplents, aquest lloc romandrà sense cobrir fins al següent període electoral.
4. No s'admetran suplències transitòries ni puntuals, ni la delegació de vot.
5. En cada procés electoral s'haurà d'elegir o designar igual nombre de suplents que de titulars en tots els òrgans de govern, llevat d'impossibilitat per insuficiència de candidats.
CAPITOI, II Dels processos electorals
Article 12. Constitució i funcions de la comissió electoral.
1. La comissió de control, constituïda en comissió electoral, vetllarà per la transparència dels processos electorals i comprovarà l'adaptació a la normativa vigent dels actes que integren els processos d'elecció i designació dels membres dels òrgans de govern.
2. El Conseller d'Economia i Hisenda podrà nomenar un representant de la Generalitat Valenciana per formar part de la comissió electoral, el qual assistirà a les seues reunions amb veu però sense vot.
3. Els reglaments hauran d'especificar les funcions assignades a la comissió electoral. Seran delegables en el president aquelles funcions de la comissió que expressament s'establesquen amb aquest caràcter en els reglaments. S'exceptua de la possibilitat de delegació la resolució d'impugnacions.
4. La comissió electoral haurà de proposar a la Conselleria d'Economia i Hisenda l'anul·lació o suspensió, total o parcial, del procés electoral, quan hi observe incompliments de la normativa aplicable o altre tipus d'irregularitats que afecten greument el desenvolupament del procés.
5. La Conselleria d'Economia i Hisenda o, si s'escau, el Consell de la Generalitat Valenciana, aplicarà les sancions establertes en les lleis en cas d'incompliment per la comissió electoral de les funcions que legalment o reglamentàriament tinga encomanades.
Article 13. Funcionament de la comissió electoral.
La comissió electoral es reunirà sempre que siga convocada pel president, a iniciativa pròpia o a petició d'un terç dels seus membres. Perquè en siga vàlida la constitució serà necessària l'assistència de la majoria dels seus components. Els acords de la comissió electoral s'adoptaran per majoria dels membres assistents.
Article 14. Circumscripcions electorals.
1. El nomenament de consellers generals en representació d'impositors i corporacions s'efectuarà amb criteris de territorialitat mitjançant la delimitació de circumscripcions electorals.
2. Les circumscripcions electorals hauran de determinarse en els reglaments. Les distintes circumscripcions coincidiran amb les demarcacions territorials que s'enumeren en l'annex d'aquest decret, i s'hauran d'agrupar amb altres limítrofes quan en el seu àmbit no hi haja els suficients impositors o oficines que permeten aconseguir la dimensió mínima requerida en cada cas. Les modificacions posteriors de les circumscripcions electorals hauran de ser justificades.
3. Les oficines existents fora del territori de la Comunitat Valenciana s'agruparan en una única circumscripció. No obstant això, les caixes d'estalvis podran proposar l'existència de més circumscripcions electorals, sempre que l'agrupació d'aquestes oficines puga justificar-se per raons d'afinitat econòmica, històrica, cultural o d'altre tipus, que, en tot cas, hauran de ser avaluades per la Conselleria d'Economia i Hisenda.
Article 15. Candidatures.
1. Totes les eleccions que s'efectuen per a determinar els membres dels òrgans de govern es duran a terme mitjançant candidatures, les quals es presentaran en llistes tancades formades per un nombre de candidats igual a la suma de titulars i suplents a elegir. En cas d'insuficiència de candidats aquestes llistes podran contenir un nombre menor, que no serà inferior al de titulars a elegir.
2. L’elecció dels candidats s’efectuarà pel mateix ordre establert en la candidatura, mitjançant el sistema proporcional.
3. Cada elector tindrà dret a votar una sola candidatura.
4. Per determinar el nombre de candidats elegits de cada llista es multiplicarà el percentatge que representen els vots obtinguts per cada candidatura sobre el total de vots vàlids escrutats pel nombre de membres titulars a elegir. En el cas que s'obtinguen decimals s'arrodonirà per defecte la xifra obtinguda i s'ordenaran els decimals de major a menor, assignant pe: aquest ordre la resta. En cas d'igualtat de la part decimal es proclamarà el candidat de major edat.
5. Es consideraran suplents aquelles persones que, en cada candidatura, figuren a continuació dels titulars elegits i en un nombre igual a aquests.
6. Les vacants que es produesquen entre els membres dels òrgans de govern es cobriran pels suplents que resulten de la mateixa candidatura i per l’ordre establert en aquesta.
Article 16. Calendari electoral.
1. El president de la comissió de control, a instància del consell d'administració, convocarà sessió constituent de la comissió electoral que marcarà l’inici del procés d'elecció i designació dels membres dels òrgans de govern. En aquesta sessió s'aprovarà el calendari electoral, que es sotmetrà a la conformitat de la Conselleria d'Economia i Hisenda en el termini de tres dies comptats a partir de la realització, aquesta s'entendrà concedida si la Conselleria no formula cap objecció en el termini de set dies des de la recepció.
2. El calendari haurà de detallar la totalitat dels actes que integren els processos electorals, i preveure els terminis per a la formulació de possibles impugnacions. Des de l’inici del procés electoral fins l'acabament no podrà transcórrer un termini superior a quatre mesos, llevat impossibilitat manifesta que, en tot cas, serà avaluada per la Conselleria d'Economia i Hisenda.
3. Qualsevol modificació del calendari electoral haurà de sotmetre's a la conformitat de la Conselleria d'Economia i Hisenda, aquesta s'entendrà concedida si en el termini de tres dies des de la recepció no es formula cap objecció.
4. Només seran admissibles aquelles designacions de membres dels òrgans de govern que siguen comunicades a la comissió electoral amb les formalitats legals i en els terminis previstos en el calendari electoral.
Article 17. Sorteigs i eleccions.
1. Els sorteigs i eleccions que es realitzen per a determinar els membres que han de compondre els òrgans de govern s'efectuaran davant notari i amb l'assistència del President de la comissió electoral o d'un altre membre d'aquesta en qui delegue. El notari n'alçarà acta del desenvolupament d'acord amb les prescripcions de la legislació notarial.
2. La realització dels sorteigs i eleccions esmentats serà anunciada en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
Article 18. Organs competents per resoldre impugnacions.
1. Per a resoldre les possibles impugnacions, relatives als successius actes corresponents als processos electorals, serà competent en primera instància la comissió electoral, i en segona i definitiva instància, una comissió Delegada de l'assemblea general. Amb aquesta finalitat, l'assemblea general haurà de designar els membres que integraran la seua comissió Delegada abans de l’inici del procés electoral.
2. En les resolucions que dicte la comissió Delegada de l'assemblea general no podran participar els membres d'aquesta que siguen part recurrent, ni les persones que puguen resultar afectades per aquesta resolució, en aquest cas seran substituïdes, amb caràcter definitiu, pels suplents corresponents.
3. El que estableix per a la comissió electoral l'apartat 4 de l'article 12 d'aquest decret s'aplicarà a la comissió delegada de l'assemblea general si, com a conseqüència d'una impugnació de la qual entén aquest òrgan, observa incompliments de la normativa aplicable o un altre tipus d'irregularitats que afecten greument el desenvolupament del procés electoral.
Article 19. Composició i forma d'elecció de la comissió delegada.
1. La comissió delegada de l'assemblea general, a què fa referència l'article anterior, estarà integrada pel mateix nombre de membres que el consell d'administració i tindrà idèntica distribució entre els diferents grups.
2. El nomenament dels membres de la comissió delegada, i dels seus suplents, i l'elecció dels càrrecs d'aquesta comissió, s'efectuarà pel mateix procediment que l’establert per al consell d'administració, la designació no podrà recaure en els membres de la comissió de control.
Article 20. Terminis per a impugnar.
Els reglaments hauran d'especificar els terminis per a interposar i resoldre, en primera i segona instància, els recursos contra els actes electorals susceptibles d'impugnació. Amb aquesta finalitat, el termini mínim per a la presentació d'impugnacions serà de tres dies comptats a partir de la realització de l'acte objectiu d'impugnació.
Article 21. Persones legitimades per a impugnar.
Estan legitimades per a impugnar els actes electorals els qui resulten directament afectats per aquests.
CAPITOL III Assemblea general
Secció 1ª Composició de l'assemblea general
Article 22. Nombre de membres de l'assemblea general.
1. El nombre de membres de l'assemblea general estarà en funció dels Actius Totals el 31 de desembre de l’exercici immediatament anterior. A aquest efecte es fixa l’escala següent:
Actius totals Consellers
Nombre de (milions PTA)
Fins a 100.000 50 - 125
Més de 100.000 i fins 400.000 101 - 175
Més de 400.000 126-200
2. En el supòsit que es produesca una variació dels actius totals que implique una modificació del nombre de consellers generals basant-se en l’escala establerta en l'apartat anterior, l'ajust corresponent es realitzarà en la renovació parcial que s'efectue després de la variació esmentada.
Article 23. Aplicació de percentatges.
Per a obtenir el nombre de membres de cada grup de representació en l'assemblea general s'aplicaran els percentatges establerts en l'article 24 de la Llei 1/1990, de 22 de febrer, al nombre total dels seus components. En el supòsit d'obtenir decimals s'arrodonirà per defecte la xifra obtinguda i s'ordenaran els decimals de major a menor, i s'assignarà per aquest ordre la resta. En cas d'igualtat, els ajusts s'aconseguiran establint l'ordre següent de prioritat entre els grups representats en l'assemblea general: impositors, corporacions municipals, personal i entitat fundadora, si s'escau.
Secció 2ª Consellers generals representants dels impositors
Article 24. Requisits.
1. Els Consellers generals representants dels impositors i els compromissaris, a més de tenir la condició de dipositants amb una antiguitat superior a dos anys, hauran d'haver tingut un nombre mínim de 25 anotacions en comptes en el semestre anterior a la data del sorteig, o bé haver mantingut en el mateix període un saldo mitjà en comptes no inferior a 30.000 pessetes.
2. Els reglaments hauran de contenir els criteris per a resoldre els supòsits de titularitat múltiple o dividida dels dipòsits, amb el fi de designar un sol impositor per cada compte. També hauran de recollir els supòsits d'obertura de diversos comptes en una sucursal o en diferents sucursals a fi que cada impositor participe en els processos electorals per un sol compte.
Article 25. Circumscripcions electorals per a l’elecció de representants d'impositors.
1. En cada circumscripció electoral haurà d'existir un nombre d'impositors igual o superior al quocient de dividir el total d'impositors de la caixa d'estalvis per la meitat dels consellers generals d'aquest grup de representació.
2. Amb caràcter excepcional, podrà existir alguna circumscripció que complesca el criteri establert en l'apartat anterior, sempre que sorgesca com a conseqüència d'algun procés de fusió, estiga prevista en els pactes de fusió i el seu àmbit territorial quede perfectament delimitat en el reglament de la caixa d'estalvis resultant. En aquest cas, en cada procés de renovació parcial es designaran quince compromissaris per aquesta circumscripció.
Article 26. Designació de compromissaris.
1. En cada procés electoral s'elaborarà una relació dels impositors de la caixa d'estalvis, que complesquen, almenys, els requisits establerts en l'article 18, apartats a) i b), de la Llei 1/1990, de 22 de febrer, i en l'article 24 d'aquest decret.
2. La relació estarà a disposició dels impositors en les oficines de la caixa, i s'haurà de fer publicitat de la seua existència, almenys, en un dels diaris de major difusió del seu àmbit d'actuació, i haurà d'especificar el termini per a impugnar durant el qual els impositors podran formular reclamacions. Una vegada resoltes les reclamacions formulades, si s'escau, la comissió electoral elaborarà la llista definitiva.
3. La designació de compromissaris s'efectuarà mitjançant sorteig públic, per circumscripcions electorals i davant notari. El nombre total de compromissaris serà el resultant de multiplicar per quinze el nombre de Consellers generals representants d'impositors a elegir en cada renovació parcial. La distribució d'aquesta xifra entre les circumscripcions es farà a prorrata, en funció del pes dels impositors existents en cada circumscripció respecte al total d'impositors de la caixa, una vegada deduït d'aquestes xifres en nombre d'impositors i compromissaris corresponents a les circumscripcions previstes en l'apartat 2 de l'article anterior. Pel mateix procediment seran designats igual nombre de suplents de compromissaris, per al cas que els elegits renuncien.
4. La comissió electoral notificarà a cadascun dels compromissaris la seua designació com tal, i s'entendrà que accepta si no renuncia de forma expressa. Aquesta comissió, una vegada realitzades les substitucions necessàries, elaborarà una llista de compromissaris, que, una vegada resoltes les reclamacions que es formulen, s'elevarà a definitiva.
5. La comissió electoral facilitarà a qualsevol compromissari que ho sol·licite una relació de les direccions corresponents als compromissaris que integren la llista definitiva.
Article 27. Candidatures.
1. Les candidatures es presentaran a la comissió electoral per la persona que encapçala la llista, en el lloc i el termini establerts en el reglament.
2. Junt a cada candidatura haurà de figurar l'acceptació dels candidats i la seua declaració que no formen part de cap altra candidatura, i que coneixen i reuneixen tots els requisits legalment exigits per a accedir a la condició de Conseller general representant d'impositors.
3. Els reglaments de les caixes preveuran la presentació de candidatures per circumscripcions electorals o en llista unica. En l’últim cas, perquè una candidatura siga acceptada per la comissió electoral haurà d'integrar, almenys, un compromissari designat en cadascuna de les demarcacions territorials. Aquesta representació tindrà caràcter preferent, i haurà d'ocupar els primers llocs de la llista, detallats en ordre decreixent segons el nombre d'impositors existents en la circumscripció d'origen.
4. Si, a judici de la comissió electoral, una candidatura presenta alguna deficiència, el President d'aquella ho comunicarà al cap de llista perquè, en el termini de dos dies, l’esmenen. En el cas que no s'esmene en aquest termini quedarà anul·lada la candidatura.
5. La proclamació de candidatures per part de la comissió electoral podrà ser objecte d'interposició de recursos. Entre la data de resolució d'aquests en segona i definitiva instància, si s'escau, per part de la corresponent comissió delegada de l'assemblea general i la data de realització de l’elecció dels consellers generals en representació d'impositors, hauran de transcórrer, almenys, dos dies.
Article 28. Elecció representants dels impositors.
L'elecció de consellers generals representants dels impositors s'efectuarà per mig d'un acte únic en el domicili social de la caixa d'estalvis, mitjançant votació personal i secreta dels compromissaris.
Secció 3ª Consellers generals representants de les corporacions municipals
Article 29. Circumscripcions electoral s pera la designació de representants de corporacions.
1. Els municipis, on les caixes d'estalvis tinguen oberta alguna oficina, es distribuiran per circumscripcions electorals, d'acord amb el que estableix l'apartat 2 de l'article 14 d'aquest decret.
2. En cada circumscripció electoral haurà d'existir un nombre d'oficines igual o superior al quocient de dividir el total d'oficines de la caixa pel nombre de consellers generals d'aquest grup de representació.
3. Amb caràcter excepcional, podrà existir alguna circumscripció en l’àmbit territorial de la qual no concórreguen oficines suficients per a obtenir representació, sempre que es done el supòsit i les condicions previstes en l'apartat 2 de l'article 25 d'aquest decret. En aquest cas, se li assignarà un sol representant.
Article 30. Assignació de representants per circumscripció i municipi.
Per a l'assignació de representants a les distintes circumscripcions i municipis s'observaran les regles següents:
1. Obtenció del nombre de consellers generals per circumscripció electoral.
1.1. Es dividirà el nombre total de consellers generals representants de corporacions pel nombre total d'oficines existents a la data d'inici del procés electoral, exceptuant del còmput el nombre de consellers i d'oficines corresponents a les circumscripcions previstes en l'apartat 3 de l'article 29 d'aquest decret. Aquest quocient es multiplicarà pel nombre d'oficines de cada circumscripció electoral, prenent com a resultat la part entera i els dos primers decimals. A la corresponent circumscripció electoral s'adjudicarà, en principi, un nombre de consellers generals igual a la part entera.
1.2. Per a completar l'assignació de consellers generals d'aquest grup per circumscripcions electorals, aquestes s'ordenaran en funció dels dos dígits decimals obtinguts segons el que indica l'apartat 1.1., en ordre decreixent i, en cas d'igualtat de la part decimal, de major a menor nombre d'habitants de dret del conjunt de municipis que, tenint oficina oberta en el seu terme, formen part de la circumscripció electoral, i s'adjudicarà un conseller general a cadascuna d'elles per l’ordre indicat. Amb aquesta finalitat, es prendran les dades de l’últim cens o padró oficial elaborat per l’organisme competent.
1.3. La suma dels nombres de consellers per circumscripció obtinguts segons 1.1 i 1.2 serà el nombre total de consellers que corresponga a cada circumscripció electoral.
2. Obtenció del nombre de consellers generals per municipi.
2.1. Es dividirà el nombre de consellers generals que haja correspost a cada circumscripció electoral pel nombre d'oficines que hi ha. Aquest quocient es multiplicarà pel nombre d'oficines obertes en cada municipi d'aquesta circumscripció, i s'adjudicarà a cadascun d'ells un nombre de consellers generals igual a la part entera de la xifra obtinguda.
2.2. El nombre de consellers pertanyents a una circumscripció que no haja estat assignat als municipis que la componen, segons el sistema establert en 2.1., s'adjudicarà fins a completar el nombre total de consellers d'aquesta circumscripció, pels procediments que a continuació es descriuen:
2.2.1. En el supòsit que a tots els municipis, on hi ha oficina oberta, els ha correspost, almenys, un conseller general, aquests municipis s'ordenaran en funció dels dos dígits decimals obtinguts segons l'apartat 2.1., en ordre decreixent i, en cas d'igualtat de la part decimal, de major a menor nombre d'habitants de dret, assignant u conseller a cada municipi per l'ordre indicat.
2.2.2. En el supòsit que algun dels municipis de la circumscripció, amb oficina oberta en el seu terme, no hagués obtingut representació segons l'apartat 2.1., el nombre de consellers generals de la circumscripció pendent d'assignar s'adjudicarà, exclusivament entre aquests municipis, d'un en un per ordre de torn. Amb aquesta finalitat, els municipis de la circumscripció als quals no se'ls hagués assignat cap conseller general es detallaran per ordre decreixent d'oficines i, en cas d'igualtat del seu nombre, s'ordenaran de major a menor nombre d'habitants de dret. En aquest supòsit, el torn anirà corrent en les successives renovacions parcials.
Article 31. Procediment de designació de representants per corporacions.
El nomenament dels representants que corresponga a cada corporació Municipal es realitzarà directament per aquesta d'acord amb les seues normes internes de funcionament.
Article 32. Termini comunicació designació.
Amb el fi de poder resoldre les possibles impugnacions, les corporacions municipals hauran de comunicar a la comissió electoral la designació dels seus representants almenys quinze dies abans de la realització de l'assemblea general en què es produesca la seua incorporació.
Secció 4ª Consellers generals representants de les persones o entitats fundadores
Article 33. Procediment de designació de representants de persones o entitats fundadores.
1. Els consellers generals representants de les persones o entitats fundadores, i els seus suplents, seran nomenats directament per aquestes d'acord amb les seues normes internes de funcionament.
2. Es consideraran persones o entitats fundadores de les caixes d'estalvis les que estiguen identificades així en els estatuts.
Article 34. Procediment de designació de representants d'Institucions d'interés social.
1. El dia de l’inici del procés electoral, la comissió electoral es dirigirà a la persona o entitat fundadora i li comunicarà la facultat que li atorga l'apartat dos de l'article 24 de la Llei 1/1990, de 22 de febrer.
2. La persona o entitat fundadora que es propose exercir aquesta facultat ho comunicarà a la comissió electoral en el termini màxim d'un mes a comptar des de l’inici del procés electoral, i expressarà les Institucions designades.
3. Les institucions d'interès cultural, científic o benèfic hauran de tenir arrel reconegut en l’àmbit territorial de la corresponent caixa d'estalvis.
4. La designació de les persones que hagen de representar aquestes institucions serà acordada per aquestes segons les seues respectives normes de funcionament intern. Aquesta designació haurà de ser comunicada a la comissió electoral almenys quinze dies abans de la realització de l'assemblea en què s'han d'incorporar-hi, a l’efecte de resoldre les possibles impugnacions.
Article 35. Representació de l’entitat fundadora en cas de fusió.
1. A l’efecte del que estableix l'apartat cinc de l'article 13 de la Llei 1/1990, de 22 de febrer, la dimensió econòmica es determinarà basant-se en el volum dels actius totals que figuren en els balanços que aproven les assemblees generals que hagen d'acordar la fusió.
2. La representació que s'assigne a cada entitat fundadora, dins del percentatge corresponent a aquest grup, haurà de ser acordada en els oportuns pactes de fusió i determinada en els estatuts de la caixa d'estalvis resultant de la fusió.
Secció 5ª Consellers generals representants del personal
Article 36. Procediment d'elecció i requisits.
1. Els consellers generals representants del personal seran elegits pels representants legals dels empleats, entre el personal fix en plantilla, i hauran de tenir, com a mínim, una antiguitat de dos anys a la data de l’inici del procés electoral.
2. Per tal de resoldre les possibles impugnacions, l’elecció dels representants del personal haurà de ser comunicada a la comissió electoral amb una antelació de quinze dies, almenys, a la realització de l'assemblea general en què es produesca la seua incorporació.
Article 37. Accés dels empleats pel grup de corporacions.
1. A l’efecte del que estableix l'apartat u de l'article 26 de la Llei 1/1990, de 22 de febrer, els empleats podran accedir, amb caràcter excepcional, a l'assemblea general pel grup de corporacions municipals. Per a aquest nomenament seran requisits indispensables que l’empleat ocupe un càrrec electe en la corporació que el designa i que tinga la seua residència habitual en el terme municipal d'aquesta.
2. La proposta de nomenament excepcional haurà de dur adjunt un informe de la corporació que justifique aquesta excepcionalitat, currículum vitae de la persona interessada, i certificat que acredite els requisits esmentats en l'apartat anterior.
Secció 6ª Funcionament de l'assemblea general
Article 38. Ordre del dia de les assemblees generals.
1. La primera assemblea general ordinària anual haurà d'incloure, almenys, en l'ordre del dia l'aprovació, si s'escau, de la gestió del consell d'administració, de la memòria, el balanç anual, el compte de resultats, la proposta d'aplicació d'excedents, el pressupost de l'obra benèfica social i la liquidació del corresponent a l'exercici anterior.
2. Les línies generals del pla d'actuació per a cada exercici seran definides en l'assemblea general ordinària que es realitze en el segon semestre de l'any anterior.
3. En les assemblees generals només podran tractar-se els assumptes inclosos en l’ordre del dia, a excepció de qualsevol altre assumpte que, si estan presents tots els consellers generals, es decidís tractar per unanimitat.
4. Quinze dies abans, com a mínim, de la realització de qualsevol assemblea general, quedarà dipositada en el domicili social, a disposició dels consellers generals, la documentació relativa als assumptes a tractar en la sessió.
Article 39. Convocatòria d'assemblees generals ordinàries.
1. Les assemblees generals hauran de ser convocades per acord del consell d'administració, mitjançant anunci publicat en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, amb quinze dies d'antelació com a mínim a la realització. També haurà de publicar-se en, almenys, un dels diaris de major difusió de la zona d'actuació de la caixa d'estalvis i en el Butlletí Oficial del Registre Mercantil. La convocatòria expressarà la data, el lloc, l’hora i l’ordre del dia i la data, el lloc i l’hora de reunió en segona convocatòria.
2. Entre l'acord del consell i la realització de l'assemblea no podrà transcórrer més de dos mesos.
Article 40. Convocatòria d'assemblees generals extraordinàries.
1. L'assemblea general extraordinària serà convocada pel consell d'administració, per pròpia iniciativa o a petició d'un terç dels membres de l'assemblea general, o per acord de la comissió de control. En els dos últims casos l'acord del consell es prendrà dins del termini de set dies a partir de la presentació de la petició, la qual haurà d'expressar l’ordre del dia de la sessió.
2. Entre l'acord del consell i la realització de l'assemblea general extraordinària no podrà transcórrer més d'un mes.
3. Les altres requisits de convocatòria seran els previstos en l'apartat 1 de l'article 39 d'aquest decret.
Article 41. Actes.
Els acords adoptats en l'assemblea general es faran constar en acta, que podrà ser aprovada en acabar la reunió per la mateixa assemblea general o pel President i dos Interventors designats per aquesta, en un termini màxim de quinze dies. Aquesta acta tindrà força executiva a partir de la data de l'aprovació.
CAPITOL IV Consell d'administració
Secció 1ª Composició del consell d'administració
Article 42. Nombre de membres.
1. El nombre de membres del consell d'administració estarà en funció dels Actius Totals el 31 de desembre de l'exercici immediatament anterior. A aquest efecte es fixa l'escala següent:
Actius Totals
Nombre de (milions pts) Vocals
Fins a 100.000 10 - 15
Més de 100.000 i fins a 400.000 13 - 18
Més de 400.000 16 - 21
2. En el supòsit que es produesca una variació dels Actius Totals que implique una modificació del nombre de vocals del consell d'Administració basant-se, en l’escala establerta en l'apartat anterior, es realitzarà l'ajust corresponent en la renovació parcial que s'efectue després de la variació esmentada.
Article 43. Criteris d'assignació de representants a cada grup.
Per a l'assignació de vocals als diferents grups de representació s'aplicarà el criteri establert per a l'assemblea general en l'article 23 d'aquest decret.
Secció 2ª Procediment i condicions per a l’elecció de vocals del consell d'administració
Article 44. Condició d'accés.
Per tal de permetre la renovació parcial per meitats, en cada procés electoral només podran ser candidats a vocals del consell d'administració els consellers generals que s'hagen incorporat com a conseqüència d'aquest a l'assemblea general. S'exceptua d'aquesta limitació l'accés al Consell de terceres persones que no siguen consellers generals.
Article 45. Elecció de vocals del Consell.
En l'assemblea en què s'incorporen els nous consellers generals s'elegiran, per cada grup de representació, les persones que han de formar part del consell d'administració.
Secció 3.ª Funcionament del consell d'administració
Article 46. Periodicitat de les reunions.
El consell d'administració es reunirà totes les vegades que calga per a la realització de les seues funcions. En qualsevol cas, es reunirà amb la periodicitat mínima que establesquen els estatuts.
Article 47. Convocatòria.
1. La convocatòria i la presidència de les reunions del consell d'administració correspon al President i, si no n'hi ha o en absència seua, als Vice-presidents per l'ordre de substitució que establesquen els estatuts; si no n'hi ha o en absència seua, correspondrà al vocal de més edat.
2. El President, o qui n'exercesca les funcions, està obligat a convocar amb caràcter extraordinari el consell d'administració a petició d'un terç, almenys, dels seus membres. La petició de realització del Consell ha de contenir, per a ser atesa, l'ordre del dia de la convocatòria.
3. La convocatòria ha de ser cursada en condicions que permeten assegurar-ne la recepció per tots els vocals amb dos dies d'antelació, com a mínim, a la realització de la sessió. No obstant això, els estatuts podran preveure un termini inferior per a situacions excepcionals.
4. Només podran ser tractats en la sessió del consell d'administració els assumptes inclosos en l'ordre del dia de la convocatòria, a excepció d'aquells que, si estan presents tots els membres del Consell, es decidís tractar per unanimitat.
Article 48. Validesa de les reunions.
Perquè es constituesca vàlidament el Consell, serà necessària l'assistència a la reunió de la majoria dels seus membres, llevat els supòsits en què els estatuts exigesquen una assistència major.
Article 49. Proposta de suspensió de l’eficàcia dels acords del consell d'administració.
1. Els acords adoptats pel consell d'administració i les seues Comissions delegades, si n'hi ha, es faran constar en acta, la còpia de la qual, diligenciada com cal es traslladarà al President de la comissió de control en un termini màxim de deu dies des de la realització de la sessió corresponent.
2. Una vegada rebudes les còpies de les actes, la comissió de control tindrà un termini màxim d'un mes per a elevar les propostes a què es refereix el punt e) de l'apartat u de l'article 42 de la Llei 1/1990, de 22 de febrer. Simultàniament a l’elevació d'aquestes propostes es requerirà del consell d'administració la convocatòria d'assemblea general Extraordinària. La Conselleria d'Economia i Hisenda resoldrà en el termini d'un mes sobre la suspensió de l’eficàcia dels acords del Consell.
Secció 4ª President executiu
Article 50. President executiu.
1. El consell d'administració, amb el vot favorable, almenys, de la majoria absoluta dels seus membres, podrà atorgar funcions executives al President, per un període determinat que, en tot cas, no serà superior a la duració del seu mandat, sempre que es donen les condicions següents:
a) Que la gestió i l'administració de la caixa d'estalvis faça convenient aquesta atribució de funcions. Amb aquesta finalitat, haurà de presentar-se davant la Conselleria d'Economia i Hisenda la corresponent proposta, que haurà d'estar suficientment justificada, i haurà de dur adjunta la distribució de funcions entre el President i el director general. Aquesta Conselleria, ponderant les circumstàncies concurrents, resoldrà expressament autoritzant o denegant la proposta.
b) Que tinga la capacitat, la preparació tècnica i l'experiència suficient per al desenvolupament de les funcions assignades, a mes d'haver observat una trajectòria personal de reconeguda honorabilitat comercial i professional.
c) Que assumesca les funcions esmentades en règim de dedicació exclusiva.
2. Totes les percepcions econòmiques a rebre pel President executiu, tinguen caràcter periòdic o extraordinari, seran fixades pel consell d'administració i ratificades, si s'escau, per l'assemblea zencral de la caixa.
CAPITOL V Comissió de Control
Secció 1ª Composició de la comissió de control
Article 51. Nombre de membres de la comissió.
Els estatuts determinaran el nombre de membres de la comissió de control, d'acord amb el que disposa l'apartat dos de l'article 39 de la Llei 1/1990, de 22 de febrer.
Secció 2ª Procediment i condicions per a l’elecció de Comissionats
Article 52. Condició d'accés.
Per tal de permetre la renovació parcial per meitats, en cada procés electoral només podran ser candidats a membres de la comissió de control els Conselleres generals que s'hagen incorporat com a conseqüència d'aquest a l'assemblea general.
Article 53. Elecció dels membres de la comissió.
En l'assemblea en què s'incorporen els nous Conselleres generals s'elegirà, per cada grup de representació, les persones que han de format part de la comissió de control.
Secció 3.ª Funcionament de la comissió de control
Article 54. Convocatòria, quòrum d'assistència i actes.
Les matèries relatives a la convocatòria de la comissió de control, validesa de les seues reunions i actes es regiran pel que estableixen els articles 47.a 49 d'aquest decret per al consell d'administració.
Secció 4ª Informes de la comissió de control
Article 55. Contingut mínim de l'informe sobre gestió econòmica.
1. La comissió de control, d'acord amb el que preveu l'apartat u.a) de l'article 42 de la Llei 1/1990, de 22 de febrer, enviarà semestralment a la Conselleria d'Economia i Hisenda un informe on es faran constar les actuacions realitzades per aquesta des de la data de tramesa de l'informe anterior.
En l'informe s'indicarà el nombre de sessions realitzades, els assumptes tractats en cadascuna d'elles, la iniciativa de la convocatòria i els informes sol·licitats. Es farà constar-hi el compliment pel consell d'administració de les línies generals d'actuació aprovades per l'assemblea, o les desviacions que s'hi hagen produït, i també qualsevol assumpte respecte a la gestió econòmica i financera que, per la seua transcendència, haja tractat la comissió.
2. A l'efecte del que estableix l'apartat anterior, la comissió de control haurà de ser informada trimestralment pel consell d'administració en relació amb el compliment de les línies generals d'actuació aprovades per l'assemblea, sense perjudici de la seua facultat de sol·licitar del consell d'administració i del director general els antecedents i informació que crega necessaris.
CAPITOL VI Director General
Article 56. Ratificació per l'assemblea.
L'assemblea general es reunirà en el termini d'un mes a partir de l'acord del consell d'administració per a ratificar, si s'escau, el nomenament o revocació del director general.
Article 57. Requisits.
El càrrec de director general haurà de recaure en persona que acredite posseir la capacitat, la preparació tècnica i l'experiència suficient per a exercir les funcions pròpies del seu càrrec, a més d'haver observat una trajectòria personal de reconeguda honorabilitat comercial i professional.
Article 58. Jubilació.
Els estatuts fixaran l’edat màxima de jubilació del director general, sense que aquesta puga excedir de setanta anys.
Article 59. Substitució.
Els estatuts hauran de recollir la substitució del director general en els supòsits d'absència, malaltia i cessament.
CAPITOL VII
Alts Càrrecs
Article 60. Tramesa d'informació al Registre d'Alts Càrrecs.
La Conselleria d'Economia i Hisenda determinarà la informació, el procediment, els terminis i altres formalitats que les caixes d'estalvis han de comunicar pel que fa als seus Alts càrrecs a l’efecte de la inscripció i constància en el Registre.
Article 61. Operacions de risc.
Les operacions de risc monetari o de firma, i les transmissions de qualsevol bé o valor entre les caixes d'Estalvis i els seus Alts Càrrecs o persones físiques o jurídiques vinculades, hauran de comptar amb l'autorització administrativa prèvia de la Conselleria d'Economia i Hisenda. La documentació a presentar junt amb la sol·licitud d'autorització, el procediment i la forma de concessió d'aquesta, serà determinada per la Conselleria d'Economia i Hisenda.
DISPOSICIONS ADDICIONALS
Primera
En tots els còmputs de dies a que es refereix aquest decret, aquests s'entendran hàbils, si no s'especifica el contrari.
Segona
Les quanties previstes en els articles 22, 24 i 42 d'aquest decret podran ser revisades per la Conselleria d'Economia i Hisenda.
Tercera
Totes les referències que en aquest decret es realitzen al reglament de les caixes d'estalvis s'han d'entendre fetes al reglament del procediment regulador del sistema de designacions i eleccions dels membres dels òrgans de govern.
DISPOSICIONS TRANSITORIES
Primera
El que estableix el paràgraf segon de l'apartat 1 de l'article 7 i els requisits exigits als empleats en l'apartat 1 de l'article 37, d'aquest decret, no s'aplicarà fins a la primera renovació parcial dels òrgans de govern que s'efectue després de l’entrada en vigor.
Segona
En la primera renovació parcial que s'efectue després de l’entrada en vigor de la Llei 1/1990, de 22 de febrer, hauran de quedar ajustats els percentatges dels diferents grups que integren l'assemblea general i el consell d'administració, establerts en l'article 24 de la Llei esmentada. Així mateix, s'ajustarà la composició de la comissió de control al que determina l'apartat dos de l'article 39 de la Llei esmentada.
Al mateix temps, i per tal de garantir el compliment del mandat legal contingut en l'apartat dos de l'article 20 de la Llei anteriorment esmentada, es procurarà que els membres dels òrgans de govern, representants de cadascun dels grups, queden determinats de tal forma que permeta la successiva renovació parcial per meitats cada dos anys en tots els grups de representació.
Amb aquesta finalitat, es procedirà de la manera següent:
1. Consell d'administració i assemblea general.
1.1. Grups d'impositors i corporacions.
S'ajustarà, en primer lloc, la representació d'aquests grups al si del consell d'administració, cessant per sorteig, si los necessari, un nombre de vocals, d'entre els que resten dos anys de mandat, tals que els que romanguen representen la meitat del -percentatge que correspon legalment a cadascun d'aquests grups.
Posteriorment, s'ajustarà la representació dels grups d'impositors i corporacions en l'assemblea general, hauran de cessar per sorteig, si fos necessari, un nombre de consellers generals, d'entre els que resten dos anys de mandat i exclosos els membres del consell d'administració que pertanyen a l'assemblea i que romanguen en el Consell com a resultat de l'ajust practicat en el paràgraf anterior, tals que els que romanguen representen la meitat del percentatge que correspon legalment a cadascun d'aquests grups.
L'elecció i la designació dels representants que es nomenen fins a completar el total de membres del consell d'administració i de l'assemblea general haurà de tenir present que, en la seua composició definitiva, hi haja la meitat dels membres als quals els reste un mandat de dos anys.
1.2. Grups d'Empleats i entitat fundadora, si s'escau.
S'efectuarà el nomenament d'un nombre de consellers generals i vocals del Consell tal que, junt amb el corresponent al dels que romanguen amb dos anys de mandat, siga equivalent al percentatge de representació que correspon a cadascun d'aquests grups.
Al mateix temps, i per tal de permetre la renovació parcial per meitats, es determinarà, si això fos necessari, mitjançant sorteig o per qualsevol altre mitjà, quins representants dels que accedeixen per aquests grups veuran acurtat el seu mandat a tan sols dos anys, de tal manera que en la composició definitiva hi haja la meitat de membres als quals els reste un mandat de dos anys.
2. Comissió de control.
S'elegiran en l'assemblea general, dins de cada grup de representació, les persones que han d'integrar la comissió de control, que estarà composta, d'acord amb el que determinen els estatuts, per un o dos membres representants de cadascun dels grups. Al respecte, s'haurà de tenir en compte que en su composició definitiva hi haja, be per a la totalidad de la comissió en el primer cas be per a cada grup de representació en el segon la meitat de membres als quals reste un mandat de dos anys.
Tercera
Mentre les caixes d'estalvis no estiguen en el Registre Mercantil, la referència feta en l'article 39 d'aquest decret al Butlletí Oficial del Registre Mercantil s'entendrà realitzada al Butlletí Oficial de l'Estat.
DISPOSICIO DEROGATORIA
A l'entrada en vigor d'aquest decret, quedarà derogat el Decret 96/1988, de 4 de juliol, del Consell de la Generalitat Valenciana, de renovació parcial dels òrgans de govern de les caixes d'estalvis fundades per corporacions locals de la Comunitat Valenciana.
DISPOSICIO FINAL
Es faculta la Conselleria d'Economia i Hisenda perquè dicte les normes complementàries que siguen necessàries per a l'aplicació d'aquest decret.
València, 28 de maig de 1990.
El President de la Generalitat Valenciana,
JOAN LERMA I BLASCO
El Conseller d'Economia i Hisenda,
ANTONIO BIRLANGA CASANOVA
ANNEX

linea
Mapa web