Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

DECRET 86/2004, de 28 de maig, del Consell de la Generalitat, de modificació parcial de la regulació de les Caixes d'Estalvis en matèria d'òrgans de govern i del Defensor del Client. [2004/X5619]

(DOGV núm. 4765 de 01.06.2004) Ref. Base de dades 2425/2004

DECRET 86/2004, de 28 de maig, del Consell de la Generalitat, de modificació parcial de la regulació de les Caixes d'Estalvis en matèria d'òrgans de govern i del Defensor del Client. [2004/X5619]
A fi de reforçar la transparència en la gestió de les empreses, així com la transmissió de la informació a inversors i al mercat, la Llei 26/2003, de 17 de juliol, per la qual es modifiquen la Llei 24/1988, de 28 de juliol, del Mercat de Valors, i el Text Refós de la Llei de Societats Anònimes, aprovat pel Real Decret Legislatiu 1.564/1989, de 22 de desembre, ha establit, per a les Caixes d'Estalvis, l'obligació de constituir, al si del Consell d'Administració, una Comissió d'Inversions i una altra de Retribucions, mitjançant la modificació de la Llei 31/1985, de 2 d'agost, de Regulació de les Normes Bàsiques sobre Òrgans Rectors de les Caixes d'Estalvis, així com l'obligació d'emetre un informe de govern corporatiu per a aquelles Caixes que emeten valors admesos a negociació en mercats oficials de valors.
Per la seua banda, la Llei 62/2003, de 30 de desembre, de Mesures Fiscals, Administratives i de l'Orde Social, quant a les Caixes d'Estalvis, preveu la possibilitat que la Comissió de Control assumisca les funcions pròpies del Comité d'Auditoria, òrgan que va ser introduït per la Llei 44/2002, de 22 de novembre, de Mesures de Reforma del Sistema Financer. Així mateix, detalla el contingut d'alguns aspectes de l'informe de govern corporatiu, modifica la regulació de la Comissió d'Inversions i de la de Retribucions, i precisa el criteri de representació territorial dels interessos col·lectius en l'Assemblea General, per als grups d'impositors i corporacions municipals.
D'altra banda, la mencionada Llei 44/2002, de 22 de novembre, en el seu capítol V, va adoptar una sèrie de mesures protectores dels clients de serveis financers, el desenvolupament reglamentari de la qual s'ha concretat amb la publicació del Real Decret 303/2004, de 20 de febrer, pel qual s'aprova el Reglament dels comissionats per a la defensa del client de serveis financers, i amb l'Orde ECO/734/2004, d'11 de març, sobre els departaments i serveis d'atenció al client i el Defensor del Client de les entitats financeres.
Esta ordre, que té caràcter bàsic segons el que preveu la seua disposició final primera, regula els requisits a respectar pel departament o servei d'atenció al client i el Defensor del Client, així com el procediment a què se sotmet la resolució de les reclamacions.
En este context normatiu, el present Decret té un doble objectiu. En primer lloc, l'adaptació del Decret 81/1990, de 28 de maig, del Consell de la Generalitat, sobre òrgans de govern de Caixes d'Estalvis, als mencionats canvis legals, relatius al Comité d'Auditoria, Comissió d'Inversions i Comissió de Retribucions, així com a la distribució del nombre de consellers generals de l'Assemblea General, en els grups de representació d'impositors i corporacions municipals, entre les circumscripcions electorals existents dins i fora de la Comunitat Valenciana.
I en segon lloc, l'adaptació del Decret 13/1991, de 21 de gener, del Consell de la Generalitat Valenciana, pel qual es regula la Federació Valenciana de Caixes d'Estalvis, a la reglamentació de la figura del Defensor del Client, establida en la normativa bàsica de l'Estat.
Per tot això, en l'exercici de les atribucions conferides en els articles 38 i 40 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de Govern Valencià, a proposta del conseller d'Economia, Hisenda i Ocupació, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, i després de la deliberació del Consell de la Generalitat, en la reunió del 28 de maig de 2004,
DECRET
Article1. Modificació de la regulació dels òrgans de govern i de suport de les Caixes d'Estalvis
Es modifica el Decret 81/1990, de 28 de maig, del Consell de la Generalitat, de desenvolupament de la Llei sobre Caixes d'Estalvis, en matèria d'òrgans de govern, del següent mode:
Primer. L'article 2 queda redactat del següent mode:
“Article 2. Funcions dels òrgans de govern, de les Comissions Delegades i òrgans de suport, i del director general
Els Estatuts socials contindran expressament les funcions que corresponen a l'Assemblea General, el Consell d'Administració, la Comissió de Control, el director general o assimilat, i, si és procedent, a les Comissions Delegades del Consell d'Administració i al president executiu.
Així mateix, els Estatuts socials contindran les funcions assignades a la Comissió d'Inversions i a la Comissió de Retribucions, així com al Comité d'Auditoria quan la seua constitució siga preceptiva”.
Segon. S'introdueix un nou article 2 bis amb la següent redacció:
“Article 2 bis. Els òrgans de suport al Consell d'Administració
1. Constituiran òrgans de suport al Consell d'Administració, la Comissió d'Inversions, la Comissió de Retribucions i el Comité d'Auditoria. Tots estos òrgans hauran de tenir el seu propi reglament intern, en el que s'inclourà el seu règim de funcionament.
2. La Comissió d'Inversions tindrà la funció d'informar sobre les inversions i desinversions de caràcter estratègic i estable que efectue la Caixa d'Estalvis, ja siga directament o a través d'entitats del seu mateix grup, així com la viabilitat financera de les citades inversions i la seua adequació als pressupostos i plans estratègics de la Caixa d'Estalvis.
A l'efecte, s'entendrà com estratègica l'adquisició o venda de qualsevol participació significativa de qualsevol societat cotitzada o la participació en projectes empresarials amb presència en la gestió o en els seus òrgans de govern.
3. La Comissió de Retribucions tindrà la funció d'informar sobre la política general de retribucions i incentius per al personal directiu i el president executiu, si és procedent, així com sobre les dietes per assistència a reunions i desplaçament per als membres dels òrgans de govern, de conformitat amb el que disposa l'article 5 del present decret.
4. Les Caixes d'Estalvis que emeten valors admesos a negociació en mercats secundaris oficials de valors hauran de comptar amb un Comité d'Auditoria. Entre les seues funcions, les quals podran ser assumides per la Comissió de Control, estaran les d'informar anualment a l'Assemblea General sobre les activitats realitzades en l'exercici, proposar el nomenament dels auditors de comptes, supervisar els serveis d'auditoria interna, tenir coneixement del procés d'informació financera i dels sistemes de control intern, i establir les relacions amb els auditors externs”.
Tercer. Es modifica el títol de l'article 3 i s'afig un apartat 3 al dit article, amb la següent redacció:
“Article 3. Composició i nombre de membres dels òrgans de govern, de les Comissions Delegades i dels òrgans de suport
3. La Comissió d'Inversions i la Comissió de Retribucions estaran formades per tres persones cada una d'elles, designades pel Consell d'Administració d'entre els seus membres, atenent a la seua capacitat, preparació tècnica i experiència professional.
Per la seua banda, el nombre de membres del Comité d'Auditoria, en el cas que no siguen assumides les seues funcions per la Comissió de Control, es determinarà en els Estatuts”.
Quart. L'apartat 1 de l'article 14 queda redactat del següent mode:
“1. El nomenament de consellers generals en representació d'impositors i corporacions s'efectuarà amb criteris de territorialitat mitjançant la delimitació de circumscripcions electorals.
Als efectes de la determinació de les circumscripcions electorals i de la distribució dels consellers generals entre les circumscripcions existents dins i fora del territori de la Comunitat Valenciana, es considerarà el nombre d'impositors i oficines, així com els depòsits captats per la Caixa d'Estalvis existents l'últim dia del semestre natural anterior a l'inici de cada procés electoral”.
Cinqué. L'apartat 1 de l'article 25 queda redactat del següent mode:
“1. En cada circumscripció electoral, que es determine en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, haurà d'existir un nombre d'impositors igual o superior al quocient de dividir el total d'impositors de la Caixa d'Estalvis per la meitat dels consellers generals d'este grup de representació”.
Sisé. L'apartat 3 de l'article 26 queda redactat del següent mode:
“3. La designació de Compromissaris s'efectuarà mitjançant sorteig públic, per circumscripcions electorals i davant de Notari. El nombre total de Compromissaris serà el resultant de multiplicar per quinze el nombre de consellers generals representants d'Impositors a elegir en cada renovació parcial.
Quan la Caixa d'Estalvis tinga obertes oficines fora del territori de la Comunitat Valenciana, el nombre de consellers generals representants d'Impositors a elegir es distribuirà, en proporció a la xifra de depòsits captats, entre el territori de la Comunitat Valenciana i la resta.
En el cas que la Caixa d'Estalvis s'haguera acollit al que disposa el segon paràgraf de l'apartat 2 de l'article 14 del present Decret, el nombre de consellers generals que corresponga a l'àmbit territorial de fora de la Comunitat Valenciana es repartirà entre les diferents circumscripcions electorals existents en el dit àmbit, considerant-se l'efecte agrupades totes les que pertanguen a una mateixa Comunitat Autònoma.
El nombre de consellers generals, o el seu equivalent de Compromissaris, que corresponga a la Comunitat Valenciana es distribuirà entre les circumscripcions electorals determinades en este àmbit territorial, en funció dels Impositors existents en cada circumscripció, una vegada deduït d'estes xifres el nombre d'Impositors i Compromissaris corresponents a les circumscripcions previstes en l'apartat 2 de l'article anterior. Pel mateix procediment seran designats igual nombre de suplents de Compromissaris”.
Seté. L'apartat 3 de l'article 27 queda redactat del següent mode:
“3. Els Reglaments de les Caixes d'Estalvis preveuran la presentació de candidatures per circumscripcions electorals o en llista única. En este últim supòsit, perquè una candidatura siga acceptada per la Comissió Electoral haurà d'integrar, almenys, un Compromissari designat en cada una de les circumscripcions electorals. Aquesta representació tindrà caràcter preferent, havent d'ocupar els primers llocs de la llista, relacionats en orde decreixent segons el nombre d'Impositors existents en la circumscripció d'origen.
No obstant l'indicat en el paràgraf anterior, quan una Caixa d'Estalvis haja optat en el seu Reglament per la modalitat de llista única i tinga així mateix reconegudes circumscripcions electorals a les que fa referència l'incís final del primer paràgraf de l'apartat 2 de l'article 14 del present Decret, cada una d'estes circumscripcions podrà elegir els consellers que proporcionalment li corresponga, d'entre els Compromissaris d'estes.
Així mateix, en el cas que la Caixa d'Estalvis tinga oberta oficines fora del territori de la Comunitat Valenciana i haja optat per la modalitat de llista única, el Reglament haurà d'arbitrar el procediment que propicie l'elecció dels consellers generals que corresponguen al dit àmbit territorial, en funció de la xifra de depòsits”.
Huité. L'apartat 2 de l'article 29 queda redactat del següent mode:
“2. En cada circumscripció electoral, que es determine en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, haurà d'existir un nombre d'oficines igual o superior al quocient de dividir el total d'oficines de la Caixa d'Estalvis pel nombre de consellers generals d'este grup de representació”.
Nové. L'apartat 1 de l'article 30 queda redactat del següent mode:
“1. Obtenció del nombre de consellers generals per circumscripció electoral.
1.1. Quan la Caixa d'Estalvis tinga obertes oficines fora del territori de la Comunitat Valenciana, el nombre de consellers generals es distribuirà, en proporció a la xifra de depòsits captats, entre el territori de la Comunitat Valenciana i la resta; en el supòsit previst en l'apartat 4 de l'article 34 del present Decret, del nombre de consellers generals es deduirà, prèviament, el nombre de consellers assignats a corporacions locals per les persones o entitats fundadores.
En el cas que la Caixa d'Estalvis s'haguera acollit al que disposa el segon paràgraf de l'apartat 2 de l'article 14 del present Decret, el nombre de consellers generals que corresponga a l'àmbit territorial de fora de la Comunitat Valenciana es repartirà entre les diferents circumscripcions electorals existents en el dit àmbit, considerant-se l'efecte agrupades totes les que pertanguen a una mateixa Comunitat Autònoma.
1.2. El nombre de consellers generals que corresponga a la Comunitat Valenciana es distribuirà entre les circumscripcions electorals determinades en este àmbit territorial, en funció del nombre d'oficines existents en cada circumscripció, una vegada deduït en estes xifres el nombre de consellers generals i d'oficines corresponents a les circumscripcions previstes en l'apartat 3 de l'article anterior, prenent-se com resultat la part sencera i els dos primers decimals, sent adjudicat en principi a cada circumscripció electoral un nombre de consellers generals igual a la part sencera. Per a completar l'assignació, s'ordenaran les circumscripcions electorals segons criteri descendent de la part decimal i, en cas d'igualtat, de major a menor nombre d'habitants de dret del conjunt de municipis que, tenint oficines obertes en el seu terme, formen part de la circumscripció electoral, adjudicant un Conseller General a cada una d'elles per l'orde indicat. A l'efecte, es prendran les dades de l'últim cens o padró oficial elaborat per l'organisme competent”.
Article 2. Modificació de la regulació del Defensor del Client
Es modifica el Decret 13/1991, de 21 de gener, del Consell de la Generalitat, pel qual es regula la Federació Valenciana de Caixes d'Estalvis, del següent mode:
Primer. L'article 11 queda redactat del següent mode:
“Les competències del Defensor del Client s'estendran necessàriament a totes les Caixes integrades en la Federació, així com a les societats a elles vinculades que presten serveis, o realitzen operacions, de caràcter financer, excepte les entitats bancàries.
A l'efecte, s'entendrà per societats vinculades a les Caixes d'Estalvis, aquelles que formen part del seu grup econòmic, entenent-se per tal el que disposa l'article 4 de la Llei 24/1988, de 28 de juliol, del Mercat de Valors”.
Segon. L'apartat 1 de l'article 15 queda redactat del següent mode:
“1. Seran funcions del Defensor del Client la tutela i salvaguarda dels drets i interessos dels clients de les entitats sobre les quals tinga competència, derivats de les seues relacions amb estes; propiciar que tals relacions es desemboliquen conforme als principis de bona fe, equitat i mútua confiança; i promoure el compliment de la normativa de transparència i protecció a la clientela, així com de les bones pràctiques i usos financers.
El Defensor del Client, en l'exercici de les seues funcions, actuarà amb absoluta integritat i objectivitat”.
Tercer. L'apartat 3 de l'article 16 queda redactat del següent mode:
“3. Les entitats sobre les quals exercisca la seua competència el Defensor del Client tindran l'obligació de facilitar-li tota la informació que este els sol·licite en relació amb les operacions o serveis prestats per estes, que siguen objecte de reclamació per part dels clients, o qualsevol altra necessària per a l'exercici de les seues funcions”.
Quart. L'article 17 queda redactat del següent mode:
“Article 17. Gratuïtat
La presentació i tramitació de reclamacions davant del Defensor del Client tindrà caràcter gratuït per a l'interessat, no podent-se exigir pagament algun pels dits conceptes”.
Cinqué. L'article 18 queda redactat del següent mode:
“Article 18. Termini de resolució i notificació
Els procediments de reclamació tramitats pel Defensor del Client hauran de resoldre's en el termini de dos mesos, comptat a partir de la data de la seua presentació davant este.
La decisió serà notificada als interessats en el termini de deu dies naturals a comptar des de la seua data”.
Sisé. L'article 19 queda redactat del següent mode:
“Article 19. Efecte de les resolucions
Les resolucions del Defensor del Client, en l'exercici de les seues funcions, seran d'acceptació voluntària per al reclamant. No obstant, tals resolucions seran d'obligat acatament per les entitats afectades quan siguen favorables al reclamant”.
Seté. L'article 20 queda redactat del següent mode:
“Article 20. Causes d'inadmissió a tràmit
De conformitat amb el que estableix la normativa bàsica de l'Estat, el Defensor del Client només podrà rebutjar l'admissió a tràmit de les reclamacions en els casos següents:
a) Quan s'ometen dades essencials per a la tramitació no subsanables, inclosos els supòsits en què no es concrete el motiu de la reclamació.
b) Quan es pretenga tramitar com a reclamació, recursos o accions distints, el coneixement del qual siga competència dels òrgans administratius, arbitrals o judicials, o esta es trobe pendent de resolució o litigi, o l'assumpte haja sigut ja resolt en aquelles instàncies.
c) Quan els fets, raons i sol·licitud en què es concreten les qüestions objecte de la reclamació no es referisquen a operacions concretes o no s'ajusten als requisits establits en la normativa bàsica de l'Estat.
d) Quan es formulen reclamacions que reiteren altres anteriors resoltes, presentades pel mateix client en relació amb els mateixos fets.
e) Quan haguera transcorregut el termini per a la presentació de reclamacions que establisca el reglament de funcionament”.
Huité. S'introdueix un nou article 21 amb la següent redacció:
“Article 21. Reglament per a la Defensa del Client
1. El Consell d'Administració de cada Caixa d'Estalvis aprovarà un Reglament per a la Defensa del Client, que regularà l'activitat del departament o servei d'atenció al client i les relacions entre este i el Defensor del Client nomenat per la Federació Valenciana de Caixes d'Estalvis.
2. El Reglament per a la Defensa del Client haurà de contenir, entre altres aspectes, els assumptes que siguen competència del departament o servei d'atenció al client i del Defensor del Client nomenat per la Federació Valenciana de Caixes d'Estalvis, havent d'ajustar al que estableix el reglament de funcionament d'este últim. A l'efecte, després de la intervenció, si és procedent, del departament o servei d'atenció al client, el reclamant podrà acudir al Defensor del Client com a segona instància.
3. Correspon a l'Institut Valencià de Finances l'autorització del Reglament per a la Defensa del Client, així com les seues modificacions, dins del termini dels tres mesos següents a la presentació de la sol·licitud”.
Nové. S'introdueix un nou article 22 amb la següent redacció:
“Article 22. Informe anual
Dins del primer trimestre de cada any, el Defensor del Client presentarà davant del Consell General de la Federació Valenciana de Caixes d'Estalvis, i remetrà a cada una de les entitats que utilitzen els seus serveis, així com a l'Institut Valencià de Finances, un informe explicatiu de les activitats realitzades al llarg de l'any anterior, que haurà de tenir el contingut mínim següent:
a) Resum estadístic de les reclamacions ateses, amb informació sobre el seu nombre, admissió a tràmit i raons d'inadmissió, motius i qüestions plantejades en les reclamacions, i quanties i imports afectats.
b) Resum de les decisions dictades, amb indicació del caràcter favorable o desfavorable per al reclamant.
c) Criteris generals continguts en les decisions.
d) Recomanacions o suggeriments derivats de la seua experiència, amb vista a una millor consecució dels fins que informen la seua actuació”.
Desé. La disposició addicional queda redactada del següent mode:
“La Federació Valenciana de Caixes d'Estalvis elaborarà un Reglament del Defensor del Client, que deurà ser autoritzat per l'Institut Valencià de Finances, i que regularà els assumptes que siguen de la seua competència, així com la forma, termini, requisits i procediment per a efectuar-les, i la resta de qüestions relatives al Defensor del Client”.
Disposició addicional
Les Caixes d'Estalvis que emeten valors admesos a negociació en mercats oficials de valors hauran de fer públic, amb caràcter anual, un informe de govern corporatiu, el contingut mínim del qual es regirà pel que disposa la legislació estatal sobre transparència en la gestió de les empreses i comunicació de la informació rellevant al mercat, en l'àmbit del mercat de valors.
El dit informe s'elaborarà, per primera vegada, referit a l'exercici econòmic 2004.
DISPOSICIONS TRANSITÒRIES
Primera. Adaptació d'Estatuts i Reglament electoral
1. Sense perjuí del que disposa la legislació bàsica de l'Estat, en el termini de tres mesos a comptar des de l'entrada en vigor del present decret, les Caixes d'Estalvis amb domicili social a la Comunitat Valenciana hauran de procedir a l'adaptació dels seus Estatuts socials i Reglaments del Procediment Regulador del Sistema de Designacions i Eleccions dels Membres dels Òrgans de Govern, a les disposicions contingudes en este.
2. Una vegada aprovada la modificació dels dits textos per l'Assemblea General, s'elevarà, en el termini de 15 dies naturals, a l'Institut Valencià de Finances, en sol·licitud de la preceptiva autorització administrativa.
Segona. Ajust de la representació territorial en els grups d'impositors i corporacions
Amb la finalitat d'adaptar la composició de l'Assemblea General al que estableix el nou paràgraf quart de l'apartat 3 de l'article 2 de la Llei 31/1985, de 2 d'agost, de Regulació de les Normes Bàsiques sobre Òrgans Rectors de les Caixes d'Estalvis, introduït per la Llei 62/2003, de 30 de desembre, de Mesures Fiscals, Administratives i de l'Orde Social, i de conformitat amb el que disposa la disposició transitòria quarta d'esta última Llei, les vacants de consellers generals dels grups d'Impositors i Corporacions Municipals, que no tinguen suplents, podran ser cobertes per altres suplents elegits en l'últim procés electoral per a cada u dels dits grups de representació, a fi de procurar la consecució del principi de proporcionalitat en la representació de les diferents Comunitats Autònomes en què tinga obertes oficines la Caixa d'Estalvis.
En cas de no existir suplents que complisquen estos requisits, els llocs vacants romandran sense cobrir fins a la corresponent renovació del grup de representació.
En tot cas, en el primer procés electoral per a l'elecció i designació dels membres dels òrgans de govern de les Caixes d'Estalvis, que s'inicie després de l'entrada en vigor d'este decret, la composició de tals òrgans haurà de quedar completament ajustada al criteri establit en el nou paràgraf quart de l'apartat 3 de l'article 2 de la citada Llei 31/1985.
Tercera. Autorització del Reglament per a la Defensa del Client i del Reglament del Defensor del Client
El Consell General de la Federació Valenciana de Caixes d'Estalvis haurà d'aprovar l'adaptació del Reglament del Defensor del Client al que estableix el present decret, en el termini de dos mesos a comptar des de la seua entrada en vigor; en el mateix termini, cada una de les Caixes d'Estalvis aprovarà el Reglament per a la Defensa del Client. En estos dos casos, els textos aprovats seran sotmesos a l'autorització administrativa de l'Institut Valencià de Finances, en el termini de 15 dies naturals des de la seua aprovació.
Disposició derogatòria
Queden derogades totes les normes d'igual o inferior rang en el que contradiguen o s'oposen al que disposa el present Decret. Així mateix, queden derogats els apartats 1 i 2 del nombre cinqué de l'Orde de 19 de juny de 1990, de la Conselleria d'Economia i Hisenda, per la qual es determina la informació a remetre al Registre d'Alts Càrrecs de Caixes d'Estalvis.
Disposicions finals
Primera
Es faculta el conseller competent en matèria d'economia per a dictar les normes complementàries que siguen necessàries per a l'aplicació del present decret.
Segona
El present decret entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
València, 28 de maig de 2004
El president de la Generalitat,
FRANCISCO CAMPS ORTIZ
El conseller d'Economia, Hisenda i Ocupació,

linea
Mapa web