Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 22 de juny de 2009, de la Direcció General d'Ordenació i Centres Docents, de la Direcció General d'Avaluació, Innovació i Qualitat Educativa i de la Formació Professional i de la Direcció General de Personal, per la qual es dicten instruccions sobre ordenació acadèmica i d'organització de l'activitat docent dels centres de la Comunitat Valenciana que durant el curs 2009-2010 impartisquen cicles formatius de Formació Professional. [2009/8751]

(DOGV núm. 6064 de 24.07.2009) Ref. Base de dades 008656/2009




La Llei Orgànica 5/2002, de 19 de juny, de les Qualificacions i de la Formació Professional (BOE de 20 de juny), que té com a objecte l'ordenació d'un sistema integral de formació professional, qualificacions i acreditació, que responga amb eficàcia i transparència a les demandes socials i econòmiques a través de les diverses modalitats formatives al llarg de tota la vida, establix els principis del Sistema Nacional de Qualificacions i Formació Professional, crea el Catàleg Nacional de Qualificacions i fa referència a una oferta integradora de Formació Professional.

La Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació (BOE de 4 de maig), modifica l'accés a la Formació Professional, així com les relacions entre els diferents subsistemes de la Formació Professional. A fi d'augmentar la flexibilitat del sistema educatiu i afavorir la formació permanent, s'establixen diverses connexions entre l'educació general i la Formació Professional.

L'ordenació de la Formació Professional Inicial s'establix en el Reial Decret 1538/2006, de 15 de desembre (BOE de 3 de gener de 2007), i a través dels reials decrets de títols i currículums vigents que han anat regulant nombrosos aspectes d'estes ensenyances.

Esta resolució té, doncs, per objecte, d'acord amb la normativa indicada, dictar instruccions que faciliten la gestió docent de la FP en aspectes com ara l'accés, l'avaluació, les convocatòries, la promoció, l'accés a la formació en centres de treball (FCT) i la seua exempció, l'ompliment de documentació, les programacions didàctiques, el projecte curricular i tots els aspectes que garantisquen el desenrotllament educatiu de l'alumnat.

En virtut d'això, vistes les funcions que li són atribuïdes en el Decret 92/2007, de 6 de juliol (DOCV de 9 de juliol), del Consell de la Generalitat, pel qual s'establix l'estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat, i l'article 21 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú (LRJ-PAC), estes direccions generals han resolt dictar, per al curs escolar 2009/2010, les següents

Instruccions

Primera. Àmbit d'aplicació

La present resolució serà aplicable, per al curs 2009-2010 en els centres de la Comunitat Valenciana que estiguen autoritzats per a impartir les ensenyances corresponents a la Formació Professional.

Segona. Admissió de l'alumnat en la Formació Professional

Respecte a l'admissió de l'alumnat, caldrà ajustar-se al que disposen les resolucions de les corresponents direccions territorials de Cultura, Educació i Esport per als cicles de Grau Mitjà i en l'Orde de 19 de maig de 2009 (DOCV d'1 de juny), de la Conselleria d'Educació, per la qual es regula l'admissió de l'alumnat en els centres docents de la Comunitat Valenciana, públics i privats amb ensenyances concertades, per a cursar ensenyances de Formació Professional de Grau Superior.

Tercera. Proves d'accés

Caldrà ajustar-se al que disposa l'Orde de 31 de març de 2009, de la Conselleria d'Educació, per la qual es regulen les proves d'accés a cicles formatius corresponents a la Formació Professional Inicial del sistema educatiu en l'àmbit de gestió de la Comunitat Valenciana (DOCV de 17/04/2009).

Quarta. Constitució de grups

Cada grup d'un cicle formatiu tindrà, com a màxim, 30 alumnes.

Cada mòdul d'un cicle formatiu constituïx una unitat d'oferta formativa, per la qual cosa serà impartit per un sol professor, sense que este criteri s'aplique a aquells mòduls susceptibles de desdoblaments, per als quals es requerirà un nombre de 18 alumnes.

En els cicles formatius de la família professional d'Informàtica, i en el cicle formatiu de Grau Superior d'Interpretació de la Llengua dels Signes, de la família professional de Servicis Socioculturals i a la Comunitat, els grups seran de 20 alumnes.

En cap cas es deixaran places lliures si hi ha sol·licituds que reunisquen els requisits d'accés a la Formació Professional.

Quinta. Tutories

El tutor o tutora dels Cicles Formatius de Formació Professional, a més de la tutoria docent, assumirà les funcions següents:

- L'elaboració del programa formatiu del mòdul de Formació en Centres de Treball (FCT), en col·laboració amb l'instructor responsable de l'empresa.

- L'avaluació del dit mòdul, per a la qual cosa es tindrà en consideració l'avaluació dels restants mòduls que componen el cicle formatiu i, sobretot, l'informe elaborat pel responsable designat pel centre de treball per al seguiment del programa formatiu d'este mòdul.

- Portar el seguiment del programa formatiu, verificant que el dit programa s'ajusta a la qualificació que es pretén aconseguir.

- Atenció periòdica a l'alumnat en l'institut durant el període de realització de la FCT, valorant el desenrotllament de les activitats programades de formació.

Sexta. Avaluació

L'avaluació de l'aprenentatge de l'alumnat dels cicles formatius es realitzarà per mòduls professionals. L'avaluació de les ensenyances de formació professional inicial serà contínua i tindrà en compte el progrés de l'alumne respecte a la formació adquirida en els distints mòduls que componen el cicle formatiu corresponent.

Els processos d'avaluació s'adequaran a les adaptacions metodològiques de què haja pogut ser objecte l'alumnat amb discapacitat i es garantirà la seua accessibilitat a les proves d'avaluació.

L'avaluació es realitzarà prenent com a referència els objectius de cada mòdul expressats en termes de capacitats, i els respectius criteris d'avaluació dels mòduls, així com les realitzacions i criteris de realització de les unitats de competència corresponent.

En l'avaluació del mòdul de Formació en Centres de Treball col·laborarà, amb el tutor del centre educatiu, el responsable de la formació de l'alumnat durant el seu període d'estada en este, designat pel corresponent centre de treball.

La superació d'un cicle formatiu requerirà l'avaluació positiva de tots els mòduls que el componen.

L'aplicació del procés d'avaluació contínua de l'alumnat requerix la seua assistència regular a les classes i activitats programades per als distints mòduls professionals del cicle formatiu.

El procés d'avaluació de la Formació Professional implica, almenys, les actuacions següents:

a) avaluació de cada mòdul professional;

b) avaluació de tots els mòduls professionals realitzats en el centre educatiu, abans d'iniciar la Formació en Centres de Treball (FCT);

c) avaluació del mòdul de Formació en Centres de Treball (FCT);

d) qualificació final del cicle formatiu.

En les sessions d'avaluació, que presidirà el tutor del grup, estarà present l'equip educatiu, un membre de l'equip directiu del centre i, si n'hi haguera, el professor o professors especialistes.

Al finalitzar el període corresponent als mòduls professionals impartits en el centre educatiu, i amb antelació a l'inici de la Formació en Centres de Treball, tindrà lloc una sessió d'avaluació en què es decidirà la qualificació final dels distints mòduls professionals cursats. L'equip educatiu determinarà, atenent allò que s'ha especificat en els apartats deu i onze d'esta resolució, l'accés a la FCT.

L'avaluació positiva de tots els mòduls cursats en el centre educatiu permetrà calcular la nota mitjana, que serà la qualificació final del cicle una vegada superat el mòdul de FCT.

En l'avaluació del mòdul de FCT col·laborarà el responsable de formació de l'alumnat designat pel centre de treball (instructor) durant el seu període d'estada en este. Esta col·laboració en l'avaluació s'expressarà de dos formes:

Durant el desenrotllament de la FCT, valorant les activitats indicades en l'informe valoratiu de l'instructor i en les trobades que es tinga amb el professor-tutor en les seues visites periòdiques al centre de treball.

Al final del procés, omplint l'apartat "avaluació global" de l'informe.

Si la FCT ha tingut lloc en unes quantes empreses, es demanarà l'informe valoratiu de l'instructor" en cada una d'estes.

Per a efectuar l'avaluació, es comptarà amb els documents següents:

L'informe valoratiu de l'instructor

Els fulls setmanals de realització de la FCT.

I aquells que requerisca el professor-tutor per a realitzar una avaluació sistemàtica i objectiva.

Se celebrarà, almenys, una sessió d'avaluació cada trimestre lectiu, en la qual es qualificarà el mòdul de FCT de l'alumnat que l'haja finalitzat.

L'acta d'avaluació del mòdul de FCT serà formalitzada, almenys, pel tutor i un membre de l'equip directiu i complementarà l'avaluació de la resta de mòduls del cicle formatiu quan la dita avaluació s'haja realitzat amb resultat positiu en tots estos.

Qualificació final del cicle formatiu.

L'expressió de l'avaluació final de cada un dels mòduls professionals que componen el cicle formatiu es realitzarà en forma de qualificacions numèriques compreses entre 1 i 10, sense decimals.

Es consideraran positives les qualificacions iguals o superiors a cinc i negatives les restants.

La qualificació del mòdul professional de Formació en Centres de Treball s'expressarà en termes d'apte o no apte.

Els mòduls professionals convalidats, o que hagen sigut objecte de correspondència amb la pràctica laboral es qualificaran, respectivament, amb les expressions convalidat i exempt.

La qualificació final del cicle formatiu serà la mitjana aritmètica de les qualificacions numèriques dels mòduls professionals, que s'expressarà expressant-se el resultat amb dos decimals.

Sèptima. Consell orientador

Els equips docents dels centres educatius, en col·laboració amb el departament d'orientació dels centres, organitzaran les activitats necessàries per a la correcta orientació educativa i professional dels alumnes, especialment pel que fa a les distintes opcions educatives i a la transició del sistema educatiu al món laboral.

Esta orientació formarà part de la funció docent i es plasmarà en un informe d'orientació sobre el futur acadèmic i professional de l'alumnat, que no serà prescriptiu i que tindrà caràcter confidencial.

Octava. Matrícules i convocatòries

L'alumnat podrà matricular-se per a cursar un mateix mòdul professional un màxim de tres vegades.

Igualment, podrà presentar-se a l'avaluació i qualificació final d'un mateix mòdul professional dels impartits en el centre educatiu, incloent-hi les convocatòries ordinàries i les extraordinàries, un màxim de quatre vegades.

L'alumnat que haja esgotat el nombre de convocatòries establides podrà optar a les següents opcions per a superar els diferents mòduls pendents:

a) Realització de les proves lliures per a l'obtenció dels títols de Tècnic i de Tècnic Superior corresponents a la Formació Professional que anualment es convoquen.

b) Matriculació en l'oferta semipresencial o a distància que per a cada curs escolar s'oferisca.

c) Sol·licitud de convocatòria extraordinària davant de la direcció territorial d'Educació corresponent, d'acord amb el que s'establix en l'article 15. Avaluació de les ensenyances de Formació Professional del Reial Decret 1538/2006, de 15 de desembre de 2006, pel qual s'establix l'ordenació general de la formació professional del sistema educatiu (BOE de 3 de gener de 2007).

La convocatòria extraordinària es concedirà, si és procedent, a títol personal i per una sola vegada per mòdul.

Els interessats presentaran, junt amb la sol·licitud, una certificació acadèmica que permeta comprovar que s'han esgotat les convocatòries establides sense haver superat el mòdul o mòduls.

La Direcció Territorial d'Educació, amb un informe previ, si és procedent, de la Inspecció Educativa, resoldrà.

En les resolucions favorables figurarà el centre docent en què l'alumne haurà de matricular-se dels mòduls pendents.

La matrícula tindrà lloc almenys amb dos mesos d'antelació a la següent convocatòria ordinària o extraordinària.

La direcció del centre articularà el procediment i les activitats de recuperació que considere oportunes per a orientar l'alumnat.

La resolució favorable de convocatòria extraordinària no donarà dret a l'anul·lació d'esta ni a la renúncia a l'avaluació.

Contra les resolucions denegatòries, els interessats podran interposar recurs d'alçada davant de la Direcció General d'Avaluació, Innovació i Qualitat Educativa i de la Formació Professional en el termini d'un mes al de la seua notificació.

La no-presentació a una convocatòria s'avaluarà amb una qualificació numèrica d'1 i serà computada a l'efecte de la limitació indicada.

Les activitats del mòdul professional de Formació en Centres de Treball només podran realitzar-se dos vegades, preferentment la segona en distint centre de treball que la primera.

L'alumnat podrà disposar per cada curs acadèmic, per als mòduls de centre educatiu, d'una convocatòria ordinària i una altra d'extraordinària com a màxim.

Convocatòries ordinàries:

a) Es realitzaran en el mes de juny per als mòduls del primer curs, tant dels cicles curts com dels de llarga duració.

b) Es realitzaran al finalitzar el període corresponent als mòduls professionals impartits en el centre educatiu, desembre o març, per als mòduls del 2n curs dels cicles de llarga duració.

Convocatòries extraordinàries:

a) Es realitzaran en el mes de setembre, per als mòduls pendents del primer curs, tant per als alumnes de primer com per als de segon curs amb mòduls pendents de primer.

b) Es realitzaran en el mes de juny, per als mòduls pendents del segon curs en els cicles llargs.

Novena. Anul·lació de matrícula

L'alumnat té dret a l'anul·lació de la matrícula del curs, amb la qual cosa perd els drets a l'ensenyança, avaluació i qualificació de tots els mòduls professionals en què s'haja matriculat.

Les sol·licituds d'anul·lació de matrícula hauran de presentar-se davant de la direcció del centre docent on es trobe l'expedient acadèmic de l'alumnat sol·licitant, amb una antelació de, com a mínim, dos mesos des del final del període corresponent als mòduls professionals a impartir en el centre educatiu, i seran resoltes per la mateixa direcció després d'oir, si és el cas, l'equip educatiu i el departament d'orientació.

L'anul·lació de matrícula, quan la dita matrícula només incloga el mòdul de FCT, se sol·licitarà amb antelació a l'inici d'este.

L'alumnat matriculat de cicles formatius de Formació Professional en la modalitat semipresencial o a distància, podrà sol·licitar l'anul·lació del curs o bé sol·licitar l'anul·lació de matrícula de mòduls concrets. En ambdós casos perdrà els seus drets a l'ensenyança, avaluació i qualificació dels dits mòduls, segons el que establix l'Orde de 4 de juliol de 2008, de la Conselleria d'Educació, per la qual es regula l'organització de les ensenyances dels cicles formatius de Formació Professional en la modalitat semipresencial o a distància en centres públics de la Comunitat Valenciana (DOCV de 31 de juliol).

Deu. Renúncia a l'avaluació

L'alumnat podrà sol·licitar la renúncia a l'avaluació d'un o més mòduls, a fi que la dita convocatòria no li siga computada a l'efecte de la limitació indicada en el punt sext.

En este cas, l'alumnat haurà d'acreditar que es troba en algunes de les circumstàncies següents: malaltia prolongada de tipus físic o psíquic, incorporació a un lloc de treball, obligacions ineludibles de tipus social o familiar que impedisquen la normal dedicació a l'estudi o altres circumstàncies, degudament justificades, que revisten caràcter excepcional.

Les sol·licituds de renúncia hauran de presentar-se davant de la secretaria del centre on està matriculat l'alumne, amb una antelació, almenys, de 30 dies hàbils a la data prevista per a l'avaluació. La renúncia al mòdul específic de FCT comportarà l'anul·lació de matrícula de l'esmentat mòdul.

Les sol·licituds seran resoltes per la direcció del centre després d'escoltar, si és el cas, l'equip educatiu i el departament d'orientació.

L'ús del dret per part de l'alumne/a a la renúncia a la convocatòria de tots o d'alguns mòduls professionals, es reflectirà en el llibre de qualificacions amb l'expressió "renuncia".

Onze. Accés a la convocatòria extraordinària. Cicles curts

Si, al finalitzar el període de formació en el centre educatiu, i després de l'avaluació ordinària, l'alumnat té pendents de recuperació mòduls la suma horària dels quals siga igual o menor a 240 hores, podrà accedir a la convocatòria extraordinària. Si, al contrari, els mòduls pendents sumen més de 240 hores, l'autorització d'accés a la convocatòria extraordinària serà decisió de l'equip educatiu i esta figurarà en l'acta corresponent.

En el cas que l'equip educatiu decidisca la repetició dels mòduls pendents, la no-presentació a la convocatòria extraordinària de setembre no comptarà a l'efecte de les limitacions indicades en el punt sext.

Dotze. Promoció a segon curs. Cicles llargs

Si, al finalitzar el primer curs (convocatòria ordinària de juny), l'alumnat té pendents de superació mòduls la suma horària dels quals no siga superior a 240 hores, podrà accedir al curs següent. L'avaluació dels mòduls pendents corresponents es realitzarà en la convocatòria extraordinària de setembre.

Si, al finalitzar la convocatòria ordinària (juny), els mòduls no superats sumen més de 240 hores, l'equip educatiu decidirà si l'alumnat repetix, de manera presencial, els mòduls pendents o si accedix a la convocatòria extraordinària (setembre), i així figurarà en l'acta corresponent.

En cas que l'equip educatiu haja decidit la repetició dels mòduls pendents, la no-presentació a la convocatòria extraordinària de setembre no comptarà a l'efecte de les limitacions indicades en el punt sext. Si, després de la convocatòria extraordinària de setembre, les hores lectives dels mòduls pendents sumen més de 240 hores, l'alumnat haurà de cursar-los novament i no se li permetrà l'accés a segon curs.

Si, al contrari, els mòduls pendents sumen 240 hores o menys, l'alumne promociona a segon curs i haurà de realitzar les activitats de recuperació que, per als dits mòduls, programe l'equip educatiu.

Tretze. Accés a la FCT en els cicles curts

Amb caràcter general, per a accedir a la realització del mòdul de FCT, els alumnes hauran d'haver superat tots els mòduls del cicle impartits en el centre educatiu.

La FCT es realitzarà durant el segon curs escolar, per la qual cosa l'alumnat haurà de formalitzar la matrícula del dit mòdul.

No obstant això, l'alumnat que tinga pendent de superació un o més mòduls la suma horària dels quals siga igual o inferior a 240 hores, podrà accedir o no a la FCT en funció de la decisió de l'equip educatiu:

a) Si s'autoritza l'alumnat a l'accés a la FCT, haurà de presentar-se per a recuperar els mòduls pendents. Per això, durant el període de realització del mòdul de FCT hauran de compatibilitzar la FCT amb l'assistència a classe i/o el seguiment de les activitats de recuperació que s'establisquen.

L'alumnat formalitzarà la matrícula dels mòduls pendents i del mòdul de FCT.

b) Si l'equip educatiu no autoritza l'accés a la FCT hauran de repetir com a alumnes escolaritzats el mòdul o mòduls pendents i matricular-se només dels dits mòduls.

Catorze. Accés a la FCT en els cicles llargs

Amb caràcter general, per a accedir a la realització del mòdul de FCT, l'alumnat haurà d'haver superat tots els mòduls del cicle impartits en el centre educatiu.

La FCT es realitzarà durant el segon curs escolar a partir dels mesos de gener o abril, segons es tracte de cicles llargs amb un o dos trimestres en el centre educatiu respectivament, i una vegada realitzada l'avaluació dels mòduls impartits en el centre educatiu. La dita avaluació no podrà celebrar-se abans de l'última setmana lectiva del mes de desembre o de l'última setmana lectiva del mes de març, respectivament, una vegada finalitzades les accions formatives i impartides les hores curriculars corresponents als dits mòduls.

Després de l'avaluació de desembre o març, l'equip educatiu decidirà si els alumnes que tenen pendents mòduls (inclosos els possibles de 1r) accedixen o no a la FCT, i aplicarà els mateixos criteris del punt anterior.

Quinze. Exempció del mòdul de FCT

Podrà determinar-se l'exempció total o parcial del mòdul de Formació en Centres de Treball per la seua correspondència amb la pràctica laboral, sempre que s'acredite, almenys, un any a temps complet, o el seu equivalent a temps parcial, d'experiència relacionada amb els estudis professionals que permeten demostrar les capacitats corresponents al dit mòdul.

L'experiència laboral a què es referix l'apartat anterior s'acreditarà aportant de manera acumulativa els documents següents:

a) Certificat de la Tresoreria General de la Seguretat Social o de la mutualitat laboral a què estiga afiliat, on conste l'empresa, la categoria laboral (grup de cotització), els períodes en alta i el nombre total de dies acreditats, o, si és el cas, el període de cotització en el règim especial de treballadors autònoms o qualsevol altre mitjà de prova admés en dret.

b) Certificacions de les empreses on haja adquirit l'experiència laboral, en la qual conste específicament la duració del contracte, l'activitat exercida i el període de temps en què s'ha realitzat la dita activitat. En el cas de treballadors per compte propi, certificació d'alta en el cens d'obligats tributaris.

El procediment que s'ha de seguir per a sol·licitar la dita exempció serà el següent:

L'alumnat que, per la seua experiència laboral, considere que té superats els objectius, expressats en termes de capacitats terminals, del mòdul professional de Formació en Centres de Treball, podrà sol·licitar-ne l'exempció al formalitzar la matrícula d'este; no obstant això, també podrà sol·licitar l'exempció fora del període de matrícula, sempre amb una antelació suficient per a poder tramitar-la.

En els cicles curts es podrà sol·licitar l'exempció del mòdul de FCT durant el primer curs del cicle, i serà efectiva després de la matriculació del mòdul de FCT en el segon curs escolar.

A la sol·licitud s'adjuntarà la documentació indicada en els punts anteriors a) i b), i hauran d'acreditar, en els certificats de la Tresoreria General de la Seguretat Social o de la mutualitat laboral corresponent, un període mínim de cotització d'un any complet.

El professor-tutor elaborarà un informe de cada una de les sol·licituds sobre la possibilitat o no d'exempció, contrastarà la documentació presentada amb les capacitats terminals a aconseguir en el mòdul de FCT i proposarà, en conseqüència, la possibilitat o no d'exempció i si esta ha de ser total o parcial.

Les direccions dels centres constituiran comissions d'avaluació que, després de l'estudi dels expedients, emetran una resolució individualitzada respecte d'això. Les comissions estaran presidides pel director/a del centre i integrades per dos professors proposats per la direcció i un membre del departament d'orientació.

Contra la resolució de la direcció del centre, els interessats podran presentar recurs d'alçada, en el termini d'un mes des de la notificació, davant de la direcció territorial d'Educació que corresponga; qüestió que haurà de constar en la resolució.

Les sol·licituds d'exempció de la FCT de l'alumnat dels centres educatius de titularitat privada (amb ensenyances concertades o no), es tramitaran davant de la Direcció Territorial d'Educació corresponent, i per a això hauran de remetre a esta:

- La documentació aportada pel sol·licitant.

- L'informe del professor-tutor.

L'alumnat haurà de sol·licitar l'exempció amb suficient antelació, i el centre educatiu haurà de tramitar-la davant de la direcció territorial d'Educació corresponent, perquè la resolució siga emesa en temps.

Cada direcció territorial crearà una comissió composta per l'inspector coordinador més el professorat que estime necessari. En el cas dels centres privats, este procés serà dut a terme pel centre a què estiguen adscrits.

Les resolucions emeses seran comunicades al corresponent centre per al seu trasllat als interessats.

Setze. Període de realització de la FCT

El mòdul de Formació en Centres de Treball es realitzarà, amb caràcter general, al final del cicle formatiu i dins del curs escolar, amb un horari que s'ajustarà, en la mesura que siga possible, al de l'empresa o institució en què es realitze.

La realització del mòdul de FCT en període extraordinari requerirà l'autorització expressa de la Direcció General d'Avaluació, Innovació i Qualitat Educativa i de la Formació Professional.

La sol·licitud d'autorització de període extraordinari es remetrà a la corresponent direcció territorial d'Educació i inclourà la justificació raonada, el calendari i els horaris proposats, així com el sistema i les condicions per al seguiment i control tutorial.

La direcció territorial remetrà la proposta, junt amb un informe tècnic de la Inspecció Educativa, a la Direcció General d'Avaluació, Innovació i Qualitat Educativa i de la Formació Professional, que resoldrà.

La sol·licitud del període extraordinari haurà de tramitar-se, almenys, tres mesos abans de la data en què es pretenga que este siga efectiu.

L'alumnat matriculat en horari especial (nocturn) que haja de realitzar el mòdul de FCT podrà completar-lo durant dos cursos acadèmics consecutius.

Desset. Documents del procés d'avaluació

Els documents del procés d'avaluació de les ensenyances de Formació Professional del sistema educatiu en la Comunitat Valenciana són els següents:

- L'expedient acadèmic.

- Les actes d'avaluació.

- Els informes d'avaluació individualitzats.

La mobilitat de l'alumnat que curse estes ensenyances es garantix amb els informes d'avaluació individualitzats i amb els certificats acadèmics.

1. Expedient acadèmic de l'alumne

En l'expedient acadèmic figuraran les dades d'identificació del centre, les personals dels alumnes, els seus antecedents acadèmics i la informació relativa als canvis de domicili i de centre educatiu. Així mateix, inclourà el conjunt de qualificacions i incidències dels alumnes durant el període en què estiguen cursant les ensenyances de Formació Professional, segons el model que figura com a annex I a esta resolució.

Per a l'ompliment del dit expedient acadèmic serà aplicable el que disposa l'article 15 del Reial Decret 1538/2006, de 15 de desembre, pel qual s'establix l'ordenació de la Formació Professional del sistema educatiu.

En l'expedient acadèmic s'inclourà la documentació següent:

- Document acreditatiu dels requisits d'accés per a cursar estes ensenyances.

- Matriculacions i qualificacions de cada curs acadèmic.

- Tota aquella documentació oficial que incidisca en la vida acadèmica de l'alumnat.

Els centres públics seran els responsables de l'ompliment, custòdia i arxiu dels expedients acadèmics dels alumnes, tant dels que es troben matriculats en el mateix centre com dels matriculats en els centres privats adscrits al dit centre.

Les direccions territorials d'Educació adoptaran les mesures oportunes per a la seua conservació i trasllat en cas de supressió del centre.

2. Actes d'avaluació

Les actes d'avaluació comprendran la relació nominal dels alumnes que componen el grup, junt amb els resultats de l'avaluació dels mòduls professionals, i s'hauran d'ajustar en el seu contingut i disseny, al model que s'adjunta com a annex II. El dit model serà únic per a totes les convocatòries.

Per a l'ompliment de les dites actes d'avaluació serà aplicable el que disposa l'article 15 del Reial Decret 1538/2006, de 15 de desembre, pel qual s'establix l'ordenació de la Formació Professional del sistema educatiu.

3. Informe d'avaluació individualitzat

L'informe d'avaluació individualitzat, com a document del procés d'avaluació, contindrà, almenys, els elements següents:

a) Referència a la norma que establix el currículum.

b) El grau de consecució dels objectius del cicle formatiu.

c) El grau de desenrotllament i adquisició de les competències professionals, personals i socials.

d) Qualificacions de cada un dels mòduls professionals, en el cas que s'hagen emés en eixe període.

e) La decisió sobre el progrés acadèmic.

f) Les mesures educatives que s'hagen adoptat i la seua valoració, així com les mesures que es proposen per al curs següent.

g) Totes les observacions i dades d'interés que es consideren rellevants per a orientar la labor del professorat en el curs següent i afavorir la necessària continuïtat del procés d'ensenyança-aprenentatge.

L'informe d'avaluació individualitzat serà redactat i firmat pel tutor, amb el vistiplau del director, a partir de les dades facilitades pels professors dels mòduls professionals.

El certificat acadèmic és el document oficial en què es reflectixen les qualificacions obtingudes per l'alumnat, tant les positives com les negatives, el curs acadèmic i la convocatòria (ordinària o extraordinària) en la qual es van obtindre estes, fins a la data d'emissió del certificat.

El secretari del centre serà l'encarregat d'emetre les certificacions sol·licitades segons models normalitzats que s'adjunten com a annexos III, IV i V a esta resolució.

En el cas de trasllat d'un alumne/a d'un centre a un altre, les qualificacions obtingudes en els mòduls professionals establits en el Reial Decret d'ensenyances mínimes de cada títol mantindran la seua validesa acadèmica a tots els efectes.

Dihuit. Convalidacions

Les convalidacions entre mòduls professionals de distints cicles formatius estan regulades per l'Orde de 20 de desembre de 2001 (BOE de 9 de gener de 2002), per la qual es determinen convalidacions d'estudis de formació professional específica derivada de la Llei Orgànica d'Ordenació General del Sistema Educatiu, i per l'Orde ECD/1842/2002, de 9 de juliol (BOE del 19 de juliol), per la qual es rectifiquen errors advertits en l'Orde de 20 de desembre.

Els que tinguen acreditada una unitat de competència que forme part del Catàleg Nacional de Qualificacions Professionals, per mitjà de qualsevol altre títol de formació professional, certificat de professionalitat, o part d'ells o per mitjà d'acreditació parcial obtinguda a través del procediment que s'establisca en compliment del disposat en l'article 8.3 de la Llei Orgànica 5/2002, de 19 de juny, de les Qualificacions i de la Formació Professional, tindran convalidats els mòduls professionals corresponents segons s'establisca en la norma que regule cada títol.

Les convalidacions entre els mòduls pertanyents a cicles formatius de Grau Mitjà de Formació Professional Específica i les matèries de Batxillerat s'establixen en l'annex IV del Reial Decret 777/1998, de 30 d'abril (BOE de 8 de maig).

La sol·licitud de convalidació anirà acompanyada d'una certificació acadèmica oficial o, si és el cas, fotocòpia del títol o del llibre de qualificacions degudament compulsades.

Les sol·licituds de convalidació requeriran la matriculació prèvia en un centre docent públic dependent de la Conselleria d'Educació. El termini per a la presentació de les sol·licituds serà d'un mes a comptar de la finalització del període de matrícula.

Les convalidacions seran resoltes per la direcció del centre públic on s'efectue la matrícula. Contra estes resolucions, els interessats podran presentar, en el termini d'un mes des de la notificació, recurs d'alçada davant de la direcció territorial d'Educació corresponent.

Els mòduls professionals i les matèries de Batxillerat que hagen sigut objecte de convalidació es registraran en l'expedient acadèmic de l'alumnat, en les actes d'avaluació i en el llibre de qualificacions com a "convalidat".

Dènou. Llibre de qualificacions

D'acord amb el calendari d'aplicació de la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, a partir del curs 2007/2008, se suprimix el llibre de qualificacions.

Per als alumnes que hagen iniciat els seus estudis de formació professional en cursos escolars anteriors, caldrà ajustar-se al que disposa la Resolució de 20 d'abril de 2005, de la Direcció General d'Ensenyament, per la qual es dicten instruccions per a regular el procés de sol·licitud, registre i ompliment del llibre de qualificacions de la Formació Professional en la Comunitat Valenciana (DOGV de 12 de maig) i la seua posterior modificació.

Vint. Accés a la universitat.

A l'efecte de l'accés als ensenyaments universitaris que es determinen en la disposició transitòria primera del Reial Decret 777/1998, de 30 d'abril, de desplegament de determinats aspectes de l'ordenació de la Formació Professional en l'àmbit del sistema educatiu (BOE de 8 de maig, annex X del mencionat reial decret), caldrà ajustar-se al que disposa la normativa específica a este efecte.

Vint-i-u. Títols

Conforme a l'article 8.1 de la Llei Orgànica 5/2002, de 19 de juny, de les Qualificacions i de la Formació Professional (BOE 20 de juny), "els títols de formació professional i els certificats de professionalitat tenen caràcter oficial i validesa en tot el territori nacional, i tindran els efectes que els corresponguen d'acord amb la normativa de la Unió Europea relativa al sistema general de reconeixement de la Formació Professional en els estats membres de la Unió Europea. Els dits títols i certificats acrediten les corresponents qualificacions professionals als qui els hagen obtingut i tenen els corresponents efectes acadèmics segons la legislació aplicable".

Per a l'expedició dels títols acadèmics i professionals corresponents als cicles formatius de Grau Mitjà i de Grau Superior, caldrà ajustar-se al que disposa l'Orde de 7 de juliol de 1997, de la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència, per la qual es regula el procediment per a l'expedició d'estos títols (DOGV del 4 de setembre) i per l'Orde de 24 de juny de 1999, per la qual es modifica l'Orde de 7 de juliol de 1997, de la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència, que regula el procediment per a l'expedició dels títols acadèmics i professionals.

Vint-i-dos. Alumnat amb necessitats educatives especials

De conformitat amb el que establix el Decret 39/1998, de 31 de març, del Govern Valencià, d'Ordenació de l'Educació per a l'Atenció de l'Alumnat amb Necessitats Educatives Especials (DOGV de 17 d'abril), en l'article 23, els alumnes i les alumnes amb necessitats educatives especials permanents podran seguir estudis de Formació Professional de Grau Mitjà i superior amb les adaptacions en els mòduls i cicles que corresponguen.

Per a donar resposta educativa adequada per a l'alumnat amb necessitats educatives especials en Formació Professional, caldrà ajustar-se al que disposa l'Orde de 14 de març de 2005, de la Conselleria de Cultura, Educació i Esport, per la qual es regula l'atenció a l'alumnat amb necessitats educatives especials escolaritzat en centres que impartixen Educació Secundària (DOGV de 14 d'abril).

Vint-i-tres. Criteris per a l'elaboració de plantilles del professorat de Formació Professional

Per a l'elaboració de les plantilles del professorat de Formació Professional caldrà ajustar-se al que disposa la Resolució de 18 de maig de 2007 (DOCV de 25 de maig) i la resolució que modifique l'anterior pel que fa als mòduls professional susceptibles de desplegament en els títols regulats per la LOE.

En concret:

1. Tutors. Els tutors de cada grup d'alumnes d'un cicle formatiu que s'impartisca en la modalitat presencial, dedicaran una hora per a realitzar les tasques d'acció tutorial i sis hores setmanals, d'estes dos hores en primer curs i quatre hores en segon curs, per a la preparació, seguiment i avaluació de la formació en centres de treball. Així mateix, dedicaran dos hores de caràcter complementari per a labors de coordinació.

Ateses les característiques dels diferents processos d'aprenentatge que es donen en la Formació Professional en la modalitat semipresencial o a distància, l'atenció tutorial s'establirà segons la normativa que respecte d'això la regule.

2. Direccions de departaments de família professional. En aquells IFP i/o IES amb oferta de Formació Professional hi haurà un cap de departament de família professional per cada una de les famílies professionals que s'impartisquen, amb una dedicació, dins de l'horari lectiu, de tres hores setmanals. En aquells casos en què la complexitat del departament així ho aconselle, a causa d'una oferta molt diferenciada de cicles formatius en una família professional, la dedicació del cap de departament de família professional es podrà incrementar fins a tres hores més (una hora si existixen quatre cicles formatius diferents de la mateixa família professional, dos hores si existixen cinc cicles formatius distints i tres hores si existixen més sis cicles).

En aquells IFP i/o IES en què la plantilla del centre tinga 15 hores setmanals de FOL (incloses les 3 hores de cap de departament), existirà un departament de formació i orientació laboral.

En aquells IFP i/o IES en què la plantilla del centre tinga quinze hores setmanals d'Economia (incloses les tres hores de cap de departament), existirà un departament d'economia.

3. Coordinador de Cicles Formatius. En aquells IFP i/o IES amb menys de quatre Cicles Formatius existirà un coordinador de Cicles Formatius, amb la finalitat de coordinar la realització del mòdul formatiu de Formació en Centres de Treball i la relació amb l'entorn empresarial. Quan l'IFP i/o IES compte amb quatre o més famílies professionals, també tindran un coordinador de Cicles Formatius amb la finalitat de col·laborar amb el cap d'estudis de Formació Professional i amb el departament de pràctiques en l'establiment de les relacions empresa-institut i en el desenrotllament de les pràctiques formatives, amb una dedicació horària en ambdós casos de tres hores setmanals.

4. Direcció del departament de pràctiques. En aquells IES l'oferta dels quals siga del menys quatre Cicles Formatius, existirà un cap de departament de pràctiques, que tindrà una dedicació de tres hores setmanals per a l'exercici del càrrec. Si l'oferta del centre és de huit o més cicles, tindrà una dedicació de cinc hores setmanals i, a partir de sis cicles, la seua dedicació horària serà de sis hores setmanals.

5. Direcció d'estudis. En els IFP i/o IES en què s'impartisquen quatre o més cicles formatius corresponents a dos o més famílies professionals, s'incorporarà un cap d'estudis de Formació Professional que ordenarà la impartició de la Formació Professional i dirigirà els òrgans unipersonals i de coordinació de les ensenyances de Formació Professional; per a desenrotllar les dites funcions disposarà d'una dedicació horària de catorze o deu hores setmanals, segons es tracte d'instituts de més de 12 grups o 12 o menys grups.

6. Responsable de manteniment. Existirà un responsable de manteniment en cada família professional, que tindrà una dedicació horària de dos hores setmanals quan en la dita família professional hi haja entre u i tres cicles formatius distints, tres hores setmanals en el cas de tindre autoritzats entre quatre i cinc cicles formatius distints i quatre hores setmanals quan tinguen autoritzats més de cinc cicles formatius distints.

Seran funcions del responsable de manteniment:

- Coordinar les reparacions necessàries que permeten el bon funcionament dels diferents equipaments.

- Ordenar i condicionar, de manera periòdica, les ferramentes, equips i aparells de les aules i tallers.

- Realitzar les operacions que garantisquen, en tot moment, el correcte ús del material i la seua conservació.

- Vetlar pel manteniment correcte de les condicions de seguretat i higiene laboral de les distintes aules-taller i laboratoris de la seua família professional.

Vint-i-quatre. Activitats del professorat quan l'alumnat està realitzant o ha realitzat el mòdul de FCT

El projecte curricular que realitze l'equip educatiu del cicle formatiu inclourà les activitats que haja de desenrotllar el professorat que tinga assignat mòduls professionals que s'impartixen en el centre educatiu només en el primer trimestre o en els dos primers trimestres del curs escolar.

La direcció del centre educatiu garantirà fins al final del període lectiu l'horari docent de tot el professorat i decidirà les activitats a realitzar, en funció de les necessitats particulars de l'alumnat, buscant la major eficàcia dels recursos docents.

Les activitats, que formaran part de la documentació del centre en el seu PGA consistiran en:

- Impartir classes de recuperació de l'alumnat amb mòduls pendents, estiguen o no realitzant la FCT, i la realització de l'avaluació extraordinària dels dits alumnes. Per a això, el professorat continuarà impartint les hores lectives corresponents als mòduls que tinga assignats.

- Compartir, amb el professor corresponent, la docència d'aquells mòduls l'atribució docent de la qual corresponga a la seua especialitat i que en principi no són susceptibles de desplegament en els quadros d'horaris establits per la Direcció General d'Avaluació, Innovació i Qualitat Educativa i de la Formació Professional.

- Impartir a l'alumnat, fent-ho compatible, si és el cas, amb la realització de la FCT, mòduls professionals optatius que milloren la qualificació professional i afavorisquen la seua inserció professional o impartir els cursos especials destinats a la preparació de la prova específica per a l'obtenció dels diferents carnets professionals.

- Col·laborar en l'orientació i preparació de l'alumnat de grau mitjà per a la prova d'accés a cicles formatius de grau superior.

- Quan el nombre d'alumnes o la distribució geogràfica de les empreses on s'estiga realitzant la FCT ho aconselle, col·laborar amb els professors tutors en el seu seguiment.

- Col·laborar amb el professor-tutor en l'elaboració dels informes d'avaluació individualitzats.

- Potenciar el plurilingüisme en els cicles formatius.

- Col·laborar en la realització d'estudis del grau d'inserció laboral dels alumnes que han finalitzat amb èxit els cicles formatius, així com confeccionar les estadístiques de la FCT requerides per la Direcció General d'Avaluació, Innovació i Qualitat Educativa i de la Formació Professional.

- Col·laborar en el desenrotllament de sistemes de gestió de qualitat o millora del cicle o del centre.

- Col·laborar en la posada al punt dels tallers, laboratoris i altres espais que usa el departament, així com en la realització de l'inventari del departament.

- Atendre la biblioteca del centre.

- Qualsevol altra activitat que, a proposta del departament didàctic, siga considerada d'interés per part de la direcció.

El professor-tutor de segon curs d'un cicle curt dedicarà el temps assignat a la dita tutoria, una vegada que tots els alumnes hagen finalitzat la FCT a:

- El seguiment de la realització de la FCT de l'alumnat procedent d'altres situacions no ordinàries.

- La programació i organització de la FCT de l'alumnat del pròxim curs escolar.

Totes les activitats decidides per la Direcció del centre educatiu, després de la consulta amb els respectius departaments didàctics, figuraran en l'horari lectiu del professorat i completaran la seua dedicació docent. A fi d'optimitzar la distribució horària d'estes activitats, es podrà modificar l'horari dels professors implicats, sempre que estos accepten la dita modificació.

La Inspecció Educativa supervisarà el desenrotllament de les mencionades activitats.

Vint-i-cinc. Idioma estranger

En els cicles formatius en què en el seu currículum s'establisca l'ensenyança d'idioma o idiomes estrangers, els centres podran oferir, fins a un total de tres hores setmanals en funció de les disponibilitats de professorat, altres mòduls d'idioma estranger diferents dels inclosos en el dit currículum, adequats en cada cas al perfil professional del cicle. Estes hores seran incrementades a l'horari lectiu i tindran per a l'alumnat la consideració de matèria opcional.

La qualificació d'estes matèries opcionals no figurarà en les actes d'avaluació ni en els llibres de qualificacions de Formació Professional. Quan siguen superades per l'alumnat el centre estendrà un certificat d'acreditació del nivell aconseguit.

Per a la constitució efectiva dels grups que cursen estes matèries opcionals es requerirà un mínim de 10 alumnes.

Vint-i-sis. Instruccions per a la implantació en els centres docents dels cicles formatius de Formació Professional corresponents a les noves titulacions desenrotllades a l'empara de la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació.

1. En el curs 2009-2010 comença la implantació generalitzada dels cicles formatius derivats de la nova regulació que establix la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, i el Reial Decret 1538/2006, de 15 de desembre, pel qual s'establix l'ordenació general de la Formació Professional en el sistema educatiu. A la Comunitat Valenciana s'implanten en el curs 2009-2010 els cicles formatius LOE detallats en l'annex VI i que, en els casos indicats, substituïxen els cicles formatius derivats de la LOGSE.

2. La implantació de les ensenyances del corresponent cicle formatiu LOE serà progressiva i oferirà en el curs escolar 2009-2010 els mòduls professionals corresponents al primer curs i en el curs escolar 2010-2011 els mòduls professionals del segon curs, segons la distribució establida en les ordes que regulen els currículums corresponents a estos títols en la Comunitat Valenciana, extingint-se simultàniament les ensenyances del primer i del segon curs dels cicles formatius derivats de la LOGSE.

3. Matriculació i convalidacions

3.1. Mòduls professionals del primer curs del cicle formatiu:

a) L'alumnat que accedisca per primera vegada a un cicle formatiu LOE que s'implante en el curs acadèmic 2009-2010 es matricularà en els mòduls professionals corresponents al primer curs.

b) L'alumnat en règim presencial que, al finalitzar el curs escolar 2008-2009, no complisca les condicions requerides per a promocionar al segon curs del cicle formatiu emparat per la LOGSE haurà de matricular-se el curs 2009-2010 en les ensenyances establides per al primer curs del cicle formatiu LOE i la direcció del centre on estiga matriculat li reconeixerà, sense necessitat de sol·licitud prèvia, les convalidacions entre mòduls professionals dels cicles formatius LOE i els cicles formatius LOGSE previstes en el reial decret pel qual s'establix el títol i les ensenyances mínimes, tenint en compte els aspectes següents:

b.1) S'hauran de cursar tant els mòduls professionals del primer curs del cicle formatiu LOE que no tinguen convalidació com els que equivalguen als mòduls professionals pendents del primer curs del cicle formatiu LOGSE vigent fins al curs acadèmic 2008-2009.

b.2) Si algun dels mòduls professionals pendents del primer curs del cicle formatiu LOGSE té correspondència amb mòduls professionals del segon curs del cicle formatiu LOE, haurà de cursar-lo quan s'incorpore a les ensenyances LOE del segon curs.

b.3) Els mòduls professionals pendents del primer curs del cicle formatiu LOGSE que no tinguen equivalència amb mòduls professionals del nou cicle LOE no hauran de cursar-se ni superar-se.

b.4) Este alumnat disposarà de les convocatòries establides en el Reial Decret 1538/2006 per a l'avaluació de mòduls professionals de règim presencial, sense que es computen les convocatòries que haja esgotat per al mòdul professional LOGSE.

3.2. Mòduls professionals del segon curs del cicle formatiu:

a) L'alumnat que el curs 2009-2010 es matricule en règim presencial de les ensenyances del segon curs del cicle formatiu, bé per promoció des del primer curs o bé repetint les seues ensenyances, ho farà en el cicle formatiu LOGSE.

b) L'alumnat que, al finalitzar el curs escolar 2008-2009, promocione al segon curs del cicle formatiu LOGSE amb un o més mòduls professionals del primer curs pendent comptarà amb dos convocatòries en cada un dels dos anys successius per a poder superar els dits mòduls professionals, que realitzarà en el centre on estiga el seu expedient. El centre organitzarà les convocatòries extraordinàries, dos en cada curs, una en el mes de juny i una altra en el mes de setembre. Transcorregut el dit període, en el moment de la matrícula se li aplicaran les convalidacions, per als mòduls professionals LOGSE superats, establides en el Reial Decret pel qual s'establix el títol i les ensenyances mínimes regulat per la LOE i continuarà les ensenyances LOE.

4. Implantació del currículum en oferta parcial o semipresencial/a distància.

4.1. A l'alumnat que es matricule per primera vegada, en el curs 2009-2010, en un cicle formatiu LOE, en les modalitats d'oferta parcial o semipresencial/a distància, se li oferiran només els mòduls professionals del primer curs del nou currículum LOE. No serà possible que curse al mateix temps mòduls professionals corresponents al currículum anterior LOGSE i al nou LOE que s'implanta.

4.2. L'alumnat que haja iniciat anteriorment ensenyances en les modalitats d'oferta parcial o semipresencial/a distància i no haja obtingut el corresponent títol podrà optar per acollir-se (seguint el calendari d'implantació progressiva) a les ensenyances del nou currículum LOE amb les convalidacions previstes en el Reial Decret pel qual s'establix el títol i les ensenyances mínimes regulat per la LOE o concórrer a les convocatòries extraordinàries (dos convocatòries en cada un dels dos anys successius a l'extinció de les ensenyances del corresponent mòdul professional LOGSE, a excepció del mòdul de Formació en Centres de Treball per al qual només disposarà de dos convocatòries extraordinàries), que realitzarà el centre on estiga el seu expedient. El centre organitzarà les convocatòries extraordinàries, dos en cada curs, una en el mes de juny i una altra en el mes de setembre.

5. Proves per a l'obtenció de títols de tècnic o tècnic superior.

5.1. El curs 2009-2010 es convocaran les proves per a l'obtenció dels títols de tècnic i tècnic superior emparats per la LOGSE que no hagen sigut encara substituïts per alguna titulació emparada per la LOE.

5.2. Per als títols de tècnic i tècnic superior emparats per la LOGSE i substituïts per un títol emparat per la LOE que s'implante en el curs 2009-2010, només es convocaran proves per als qui es troben en les situacions següents:

a) Els qui van concórrer a la realització d'estes proves en convocatòries anteriors i tinguen encara pendents de superar un o més mòduls professionals LOGSE.

b) Els qui van cursar un cicle formatiu emparat per la LOGSE en qualsevol modalitat i tinguen encara pendents de superar un o més mòduls professionals.

6. Horari reservat per a la docència en anglés en els cicles formatius LOE.

A fi que l'alumnat conega la llengua anglesa, en els seus vessants oral i escrita, que li permeta resoldre situacions que impliquen la producció i compressió de textos relacionats amb la professió, conéixer els avanços d'altres països, realitzar propostes d'innovació en el seu àmbit professional i facilitar la seua mobilitat a qualsevol país europeu, el currículum dels cicles formatius LOE que s'implanten a la Comunitat Valenciana incorpora la llengua anglesa de forma integrada en dos mòduls professionals d'entre els que componen la totalitat del cicle formatiu.

Estos mòduls seran impartits de manera voluntària pel professorat amb atribució docent en estos que, a més, posseïsca la corresponent habilitació lingüística en anglés, que per a este curs 2009-2010 s'acreditarà amb algun dels títols o certificats que s'indiquen a continuació:

- Llicenciat en Filologia Anglesa i/o Traducció i Interpretació o, almenys, tindre superats tres cursos d'estes llicenciatures.

- Certificat del Nivell Intermedi o de Nivell Avançat d'Anglés, expedit per l'Escola Oficial d'Idiomes.

- Certificat del Nivell B1 d'una institució reconeguda a este efecte.

- Mestre amb les especialitat en Llengua Estrangera (anglés).

A fi de garantir que l'ensenyança bilingüe s'impartisca en els dos cursos acadèmics del cicle formatiu de manera continuada, es triaran mòduls professionals d'ambdós cursos.

Els mòduls susceptibles de ser impartits en llengua anglesa són els relacionats amb les unitats de competència incloses en el reial decret pel qual s'establix el títol i les ensenyances mínimes.

Com a conseqüència de la major complexitat que suposa la transmissió i recepció d'ensenyances en una llengua diferent de la materna, els mòduls professionals impartits en llengua anglesa incrementaran la seua càrrega horària lectiva en dos hores setmanals per al mòdul que s'impartisca en el primer curs si el cicle formatiu és de Grau Mitjà i tres hores setmanals si el cicle formatiu és de Grau Superior i dos hores per al que es desenrotlle durant el segon curs. A més, el professorat que impartisca els dits mòduls professionals tindrà assignades en el seu horari individual tres hores setmanals de les complementàries al servici del centre per a la seua preparació.

Si no es complixen les condicions indicades anteriorment, amb caràcter excepcional i de manera transitòria, els centres autoritzats per a impartir el corresponent cicle formatiu LOE, en el marc general del seu projecte educatiu, concretaran i desenrotllaran el currículum del cicle formatiu incloent un mòdul d'anglés tècnic en cada curs acadèmic, la llengua vehicular del qual serà l'anglés, amb una càrrega horària de dos hores setmanals en el primer curs si el cicle formatiu és de grau mitjà i tres hores setmanals si el cicle formatiu és de grau superior, i dos hores setmanals en el segon curs. El currículum d'estos mòduls d'anglés tècnic es concreta en l'orde per la qual s'establix per a la Comunitat Valenciana el currículum del corresponent cicle formatiu.

7. En tots aquells aspectes no regulats en este apartat per als cicles formatius LOE, serà aplicable la normativa aplicada per als cicles formatius LOGSE.

Vint-i-huit. Avaluació dels processos d'ensenyança, del projecte curricular i de les programacions didàctiques

1. Els professors avaluaran l'aprenentatge de l'alumnat, el procés d'ensenyança i la seua pròpia pràctica docent en relació amb els objectius del currículum, amb les necessitats educatives del centre i amb les característiques dels alumnes, la qual cosa implicarà l'avaluació i revisió, si és el cas, del projecte curricular de cicle i de les programacions didàctiques que estiguen desenrotllant.

2. La comissió de coordinació pedagògica proposarà al claustre, per a la seua aprovació, el pla d'avaluació de la pràctica docent i del projecte curricular.

L'avaluació del projecte curricular de cicle es referirà, almenys, als aspectes següents:

a) L'adequació dels objectius de la Formació Professional Especifica al context socioeconòmic i cultural de l'institut.

b) El pla d'orientació i d'acció tutorial.

c) L'organització i distribució de l'horari i dels espais.

3. Al finalitzar cada curs acadèmic, els departaments didàctics avaluaran les seues programacions a la vista dels resultats aconseguits per l'alumnat.

L'avaluació de les programacions didàctiques farà referència, almenys, als aspectes següents:

a) La selecció, distribució i seqüenciació dels continguts.

b) Els criteris d'avaluació.

c) La metodologia didàctica aplicada.

d) Els materials i recursos didàctics utilitzats.

e) Els criteris establits per a adoptar les mesures d'atenció a la diversitat i realitzar les adaptacions curriculars per a l'alumnat que les necessite.

f) Els resultats obtinguts pels alumnes en el mòdul de Formació en Centres de Treball, en especial la seua inserció professional.

4. Els resultats de l'avaluació de l'aprenentatge de l'alumnat, dels processos d'ensenyança, del projecte curricular de cicle i de la inserció professional dels alumnes que acaben els estudis s'inclouran en la memòria de final de curs.

A partir d'estos resultats, s'hauran de modificar aquells aspectes de la pràctica docent i del projecte curricular que hagen sigut detectats com poc adequats a les característiques dels alumnes i al context escolar, socioeconòmic i cultural del centre.

5. Els principis metodològics per a la modalitat d'ensenyança semipresencial o a distància, hauran de fonamentar-se en la utilització de tecnologies de la informació i de la comunicació. Els centres docents hauran de disposar de professorat de les diferents especialitats amb competència docent en els cicles formatius que es vagen a autoritzar, amb destí definitiu en el centre i que posseïsca formació en metodologia d'ensenyança a distància.

El professorat haurà d'utilitzar per a estes ensenyances una aula virtual o plataforma d'aprenentatge (LMS) proporcionada per la Conselleria d'Educació, hostatjada en l'adreça: http:// fp.edu.gva.es. La dita Conselleria vetlarà pel funcionament correcte de la plataforma.

Cada professor disposarà d'un espai en l'aula virtual para cada un dels mòduls que impartisca, així com un altre reservat per al tutor, espai que s'utilitzarà per a la distribució de materials didàctics i per a la realització d'anuncis de rellevància per al seguiment del curs. El dit espai web serà preparat pel professor.

DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA

Fins que es regule el dret de reclamació de qualificacions estimades incorrectes en les noves etapes configurades per la Llei Orgànica d'Ordenació General del Sistema Educatiu, serà aplicable la regulació, el procediment i els terminis continguts en l'Orde de 23 de gener de 1990, d'esta Conselleria, per la qual es regula l'exercici del dret de reclamació de qualificacions estimades incorrectes en els nivells d'ensenyances no universitàries, i en la Resolució de 23 de gener de 1990, de la Direcció General d'Ordenació i Innovació Educativa (publicades en el DOGV del 7 de febrer).

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

Queda derogada la Resolució de 8 de juliol de 2008 de les direccions generals d'Ordenació i Centres Docents, d'Avaluació, Innovació i Qualitat Educativa i de la Formació Professional i de Personal per la qual es dicten instruccions en matèria d'ordenació acadèmica i d'organització de l'activitat docent dels centres d'Educació Secundària per al curs 2008-2009 en tot el que fa referència a ensenyances de Formació Professional.

DISPOSICIÓ FINAL

La direcció de cada centre educatiu complirà i farà complir el que establix esta resolució i adoptarà les mesures necessàries perquè el seu contingut siga conegut per tots els membres de la comunitat educativa.

La Inspecció Educativa vetlarà pel compliment del que establix esta resolució.

La present resolució produirà efectes a partir de l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.

València, 22 de juny de 2009.- El director general d'Ordenació i Centres Docents: Francisco Baila Herrero. La directora general d'Avaluació, Innovació i Qualitat Educativa i de la Formació Professional: Auxiliadora Hernández Miñana. El director general de Personal: David Barelles Adsuara.

ANNEX VI



* * * * * * * * * * * *

ANEXO VI



Mapa web