Ficha docv

Ficha docv









ORDE 1/2016, de 18 de gener, de la Conselleria d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori, per la qual s'estableix el format digital per a la presentació de projectes tècnics. [2016/531]

(DOGV núm. 7709 de 01.02.2016) Ref. Base de dades 000669/2016




PREÀMBUL



L'Ordre 4/2010, de 19 de febrer, de la Conselleria d'Infraestructures i Transport, va regular la presentació en format digital dels projectes constructius d'obres, establint aquest format com el vàlid als efectes de les relacions contractuals vinculades als projectes constructius esmentats.

La conformació d'aquest format per a la presentació dels projectes tècnics, en substitució del tradicional suport paper, s'inscriu en la progressiva adaptació de procediments tendent a la conformació de l'Administració electrònica de la Generalitat, sense detriment de la necessària seguretat jurídica que ha de garantir-se en els processos implicats, i que l'avanç en els processos de certificació i firma electrònica han fet possible. El format digital a més resulta imprescindible per a la conformació de sistemes per a l'arxiu, transmissió i màxima accessibilitat a la informació continguda en els referits projectes tècnics.

El temps transcorregut des de la publicació de l'orde esmentada, i l'experiència acumulada des de la seua implementació, aconsellen actualitzar i simplificar la regulació de 2010. L'ordre que es publica incorpora, així mateix, els canvis operats en el Reglament Orgànic i Funcional d'aquesta conselleria, en relació amb la denominació dels òrgans gestors dels distints tipus de projectes.

En la redacció d'aquesta ordre s'ha tingut en compte el que estableix la Llei 11/2007, de 22 de juny, d'Accés Electrònic dels Ciutadans als Serveis Públics; la Llei 20/2013, de 9 de desembre, de Garantia de la Unitat de Mercat; i la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de la Generalitat, de Transparència, Bon Govern i Participació Ciutadana de la Comunitat Valenciana. Alhora, en la seua tramitació s'han observat els principis de bona regulació aplicables a les iniciatives normatives de les Administracions Públiques establits en l'article 4 de la Llei 2/2011, de 4 de març, d'Economia Sostenible.

En la fase de tramitació d'aquesta ordre s'ha donat audiència pública a les altres conselleries, i a les associacions empresarials i col·legis professionals que pogueren quedar-ne afectats pel contingut.

Per tot això, de conformitat amb el que estableix l'article 28.e de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, el Decret 159/2015, de 18 de setembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori, i atès el que disposa el Decret 220/2014, de 12 de desembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament d'Administració Electrònica de la Comunitat Valenciana,



ORDENE



Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació

1. Aquesta ordre té com a objecte regular la presentació en format digital dels projectes tècnics en la Conselleria d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori.

2. Aquesta ordre serà aplicable als estudis informatius, avantprojectes, projectes bàsics, projectes d'execució, estudis de planificació tècnica d'infraestructures, i qualsevol estudi de caràcter tècnic redactat, contractat o licitat per la Conselleria d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori i les empreses i entitats de dret públic que en depenen.

3. La present ordre serà igualment d'aplicació, als projectes tècnics que vagen a ser objecte de subvenció gestionada a través d'aquesta conselleria.



Article 2. Prevalença del suport digital

Als efectes del que disposa la legislació de contractes i la de subvencions, s'entendrà que el projecte de l'actuació serà l'arxiu en format digital amb els requisits establits en la present ordre, sent aquest arxiu el document vàlid a tots els efectes.

Article 3. Procediment

1. El projecte tècnic es presentarà en un únic fitxer en format PDF, de conformitat amb les especificacions que s'arrepleguen en els annexos d'aquesta ordre, amb les firmes digitals de les persones autores d'aquest i de les responsables del contracte, si és el cas. En el cas que així es requerisca se'n presentarà, alhora, un exemplar imprès.



2. Culminada, si és el cas, la supervisió tècnica del projecte, amb les modificacions que s'hagueren sol·licitat, i a l'efecte d'assegurar un adequat arxiu i la major accessibilitat a la informació del projecte tècnic, les persones autores presentaran:

a) El projecte en format PDF, amb les firmes del punt anterior, a què s'afegirà la firma de la persona responsable de la seua supervisió.

b) Una còpia impresa d'aquest.

c) En el cas de projectes tècnics contractats per aquesta conselleria i les empreses i entitats de dret públic que en depenen, els corresponents fitxers oberts amb la informació del projecte en els formats originals o propis dels programes amb què s'hagen generat els documents esmentats, d'acord amb els formats que es defineixen en l'annex III. S'hi inclouran, si és el cas, dos arxius de full de càlcul amb la relació de preus unitaris (quadre de preus número 1), i els pressupostos –parcials i general-. En el cas de projectes referits a actuacions que vagen a ser objecte de subvenció, caldrà ajustar-se a les indicacions dels serveis gestors de la conselleria quant a l'exigència de presentació de fitxers oberts, i els seus formats.

d) Un arxiu en què s'haja georeferenciat el contorn de l'actuació, i en el cas que així ho sol·liciten els serveis tècnics de la conselleria, un arxiu resum amb la seua informació més rellevant.

3. La impressió definitiva en paper haurà de ser reproducció fidel del projecte PDF firmat digitalment. A aquests efectes les persones autores del projecte tècnic seguiran les indicacions dels serveis tècnics de la conselleria per a assegurar la igualtat entre el document imprès, que tindrà la consideració de còpia de treball, i el fitxer PDF.



Article 4. Firmes reconegudes

Les firmes contingudes en el document PDF amb el contingut total del projecte, hauran d'estar emparades per un certificat digital dels definits en la Llei 11/2007, de 22 de juny, d'Accés Electrònic dels Ciutadans als Serveis Públics que, com els emesos per l'Autoritat de Certificació de la Comunitat Valenciana, puga ser validat sense cap cost per a la Generalitat.



DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Única. No increment de la despesa

L'aplicació del que disposa aquesta ordre no tindrà cap incidència en la dotació de tots i cada un dels capítols de despesa assignats a la Conselleria d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori i, en tot cas, haurà de ser atesa amb els mitjans personals i materials de la conselleria esmentada.



DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA



Única. Projectes tramitats amb anterioritat a l'entrada en vigor d'aquesta ordre

Aquesta ordre no serà aplicable als projectes contractats amb anterioritat a la seua data d'entrada en vigor, en relació amb els quals s'haja produït ja la validació del document electrònic a què es refereix l'Ordre 4/2010, de 19 de febrer, de la Conselleria d'Infraestructures i Transport, per la qual es regula l'entrega de projectes d'obra en format digital en la Conselleria d'Infraestructures i Transport.



DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única. Derogació normativa

Queda derogada l'Ordre 4/2010, de 19 de febrer, de la Conselleria d'Infraestructures i Transport, per la qual es regula l'entrega de projectes d'obra en format digital en la Conselleria d'Infraestructures i Transport.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Habilitació

La persona titular de la Sotssecretaria d'aquesta conselleria queda facultada per a resoldre sobre possibles modificacions en les especificacions contingudes en els annexos d'aquesta ordre, amb l'objecte d'adequar-les al millor fi dels objectius perseguits.



Segona. Entrada en vigor

La present ordre entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.



València, 18 de gener de 2016



La consellera d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori,

MARÍA JOSÉ SALVADOR RUBERT





ANNEX I

Especificacions tècniques



1. La informació del projecte tècnic s'estructurarà en un fitxer indexat en format PDF i una carpeta denominada Documents Oberts.



2. En els noms dels distints arxius i carpetes només s'utilitzaran lletres majúscules i caràcters numèrics del «0» al «9», amb un guió baix «_» per a separar-los. No s'utilitzaran ni la «Ñ» ni la «Ç».

3. En cap cas s'utilitzaran accents o espais en blanc. El punt només s'inclourà com a separador entre el nom de l'arxiu i la seua extensió, normalment integrada per tres caràcters.

4. El fitxer en format PDF anomenat «NOM_PROJECTE.PDF» contindrà el projecte tècnic complet, amb tots els seus documents -memòries, annexos, plànols... -, en un únic fitxer PDF indexat, amb la firma digital de les persones autores. Serà el projecte vàlid a tots els efectes de la legislació de contractes i de subvencions del sector públic. El format de pàgina del fitxer PDF serà A3 horitzontal, amb marges simètrics i sense que hi haja pàgines blanques intercalades. Excepcionalment, si així ho admeten els serveis gestors de la conselleria, es podrà utilitzar el format A4.

5. Excepte indicació en contra per part dels serveis gestors de la conselleria, i de conformitat amb el que disposa el Reial Decret 1071/2007, de 27 de juliol, pel qual es regula el sistema geodèsic de referència oficial a Espanya, per a la presentació de plans en què s'exigisca georeferenciació, s'utilitzarà el sistema de referència ETRS89 –European Terrestrial Reference System 1989– junt amb la projecció cartogràfica UTM –Universal Transversa Mercator– referida aquesta al fus 30. Quant al sistema de referència altimètric, s'adoptarà el definit en el citat Reial Decret.

6. El nom de l'arxiu PDF del projecte tindrà 64 caràcters, com a màxim.

7. Al final del projecte s'inclourà, com a última pàgina, el control de firmes. Aquesta pàgina de control inicialment contindrà la firma o firmes de les persones autores i de les coautores, en el cas que l'autor o autora del projecte requerisca la firma de les persones responsables de determinades seccions o capítols d'aquest. Aquesta pàgina contindrà a més els camps que fan referència a la codificació i títol del Projecte. A aquest full s'incorporaran posteriorment les firmes de les persones responsables del contracte, així com si és el cas del tècnic o tècnica de l'Oficina de Supervisió de Projectes.

8. L'estructura de l'arxiu PDF serà amb caràcter indicatiu, la següent:



ÍNDEX

1. MEMÒRIA I ANNEXOS

1. Memòria

2. Annex primer

3. Annex segon

4. ...

2. PLÀNOLS

1. Índex plànols

2. Col·lecció plànols de situació

3. Col·lecció plànols de conjunt

4. Col·lecció plànols

5. …

3. PLEC

4. PRESSUPOST

5. SEPARATES

1. Separata primera

2. Separata segona

3. ...

4. Separata enèsima



9. L'índex contindrà marcadors en els diferents capítols i seccions en què s'estructure el projecte.

10. En el cas de projectes tècnics contractats per aquesta conselleria i les empreses i entitats de dret públic que en depenen, la carpeta «DOCUMENTS_OBERTS» contindrà els corresponents fitxers oberts amb la informació del projecte en els formats originals o propis dels programes amb què s'hagen generat els documents esmentats, d'acord amb els formats que es defineixen en l'annex III. S'hi inclouran, si és el cas, dos arxius de full de càlcul amb la relació de preus unitaris (quadre de preus número 1), i els pressupostos –parcials i general-. En el cas de projectes referits a actuacions que vagen a ser objecte de subvenció, caldrà ajustar-se a les indicacions dels serveis gestors de la conselleria quant als formats dels fitxers a presentar.





Estructura de fitxers







Full de control de firmes:



ANNEX II

Codificació del nom del projecte



Municipi_Clau Classificació Temàtica Obres_Clau Mastin_Tipus de Projecte_Nom Obra_Clau Centre Gestor _Codi programa





1. nom del municipi

Municipi on s'ubica l'obra. S'utilitzarà la denominació oficial, que pot trobar-se en el portal web de la Generalitat en: http://www.presidencia.gva.es/web/civis/registro_entidades_locales

En el cas d'obres que afecten dos municipis es posarà en primer lloc el nom del de major població seguit del de menys (Alzira_Carcaixent).



En el cas d'obres que afecten més de dos municipis s'utilitzarà el nom del de major població seguit de la paraula Altres (Alzira_Altres).



En el cas d'obres l'àmbit d'actuació del qual es referisca a tota una província o a una determinada zona d'aquesta, s'utilitzarà el nom de la província seguit de guió baix i la paraula Prov. (Alacant_Prov_ VV_201526073_PL_IN_Zona1plecReparacioVivGV_AV).

En el cas que l'àmbit de l'actuació es referisca a tota la Comunitat Valenciana s'utilitzarà València_Comunitat.

S'ometran els articles a principi de paraula (Alcora, Alcúdia).

En el cas de municipis el nom del qual estiga format per més d'una paraula, s'escriuran totes les paraules unides sense guions ni espais intermedis, començant cada una d'elles per lletra majúscula (LlocNouDeSantJeroni).

No s'utilitzaran accents ni apòstrofes (RafolDAlmunia, i no El Ràfol d'Almúnia).



2. CLAU CLASSIFICACIÓ TEMÀTICA OBRES

Aquesta clau està constituïda per dues lletres que responen a la codificació:



CA CARRETERES

CO PLECS I OBRES DE CONSERVACIÓ

ED EDIFICACIÓ

EL INSTAL·LACIONS ELÈCTRIQUES I ENLLUMENAT

OC OBRES COSTANERES

OT ALTRES

PU OBRES EN RECINTES PORTUARIS I AEROPORTUARIS

RH REHABILITACIÓ/REFORMA

TR INFRAESTRUCTURES DE TRANSPORT COL·LECTIU

UR URBANITZACIÓ

VV CONSTRUCCIÓ, REFORMA O REHABILITACIÓ HABITATGES





CA – CARRETERES: obres incloses en l'àmbit d'aplicació de la legislació autonòmica de carreteres, incloent-hi obres de fàbrica i auxiliars. També s'inclouen en aquesta categoria els carrils bici interurbans.



CO – CONSERVACIÓ: plecs i obres de conservació en general, tant de carreteres, com d'infraestructures urbanes, habitatge, etc., l'àmbit d'actuació del qual siga supramunicipal. Si l'obra es desenvolupa en un únic municipi, la classificació temàtica serà la corresponent al tipus d'obra.

ED – EDIFICACIÓ: edificació en general, inclús ampliacions d'edificacions existents i aparcaments subterranis, excloent obres de rehabilitació i/o reforma.

EL – INSTAL·LACIONS ELÈCTRIQUES, FOTOVOLTAIQUES I ENLLUMENAT: projectes o obres exclusivament de línies d'electricitat, enllumenat, centres de transformació, semaforització, fotovoltaica, sistemes intel·ligents de transport, que no formen part d'un projecte més ampli, i en aquest cas s'inclouria en el projecte esmentat.

OC – OBRES COSTANERES: obres que actuen sobre el domini públic marítim terrestre i la seua zona d'influència, exceptuant obres portuàries. (Fronts litorals, passejos marítims, regeneració de platges, etc.).

OT – ALTRES: obres d'equipament, maquinària i instal·lacions o altres tipus d'actuacions considerades obres, de les definides en l'annex I del Text Refós de la Llei de Contractes del Sector Públic (aprovat pel Reial Decret Legislatiu de 3/2011, de 14 de novembre), i que no resulten enquadrables en cap de les altres categories d'aquesta classificació.



PU – OBRES PORTS i AEROPORTS: obres de qualsevol tipus a realitzar en recintes portuaris i aeroportuaris.

RH – REHABILITACIÓ I/O REFORMA: obres d'edificació o obra civil que siguen exclusivament de rehabilitació i/o reforma d'edificis, estructures (ponts urbans, passarel·les, etc.), o altres obres de fàbrica no incloses en carreteres i que no suposen ampliació de superfícies construïdes. S'exclouen les obres de reforma o reparació del parc públic d'habitatges de la Generalitat.

TR – INFRAESTRUCTURES DE TRANSPORT COL·LECTIU DE VIATGERS (Metro, tramvia, plataformes reservades…), tant d'estacions com subestructura, superestructura i equipaments.

UR – URBANITZACIÓ: obres d'urbanització, parcs, jardins, carrers, aparcaments en superfície i en general obres viàries de trànsit rodat que no tinguen la consideració legal de carreteres (carrils bici urbans, travessies, etc.).

VV – CONSTRUCCIÓ, REFORMA O REHABILITACIÓ D'HABITATGES: obres d'edificació relatives a rehabilitació, construcció, arreglaments, reparacions i reformes d'habitatges del Parc Públic d'Habitatges de la Generalitat, o privades subvencionades.



3. CLAU DE L'APLICACIÓ PER A LA GESTIÓ DE PROJECTES (MASTIN o unA altrA)

Clau de l'aplicació (Mastin o una altra, si és el cas) per a la gestió de projectes utilitzada en la Conselleria d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori, en un format de 9 dígits (4+2+3). En el cas de ser necessari es completarà amb zeros a l'esquerra de l'última xifra, per a respectar el format indicat de nou dígits.



4. Codificació del tipus de document

S'hauran d'utilitzar les abreviatures:

PB: projecte bàsic.

PP: projecte de construcció.

PM1: primer projecte modificat.

PM2: segon projecte modificat.

PL: plecs d'obres (conservació, reparació, etc.) i les seues corresponents modificacions: PLM1…

PC: projecte complementari.

PD: projecte de justificació d'obres d'emergència.

EL: projecte de liquidació.

MV: memòria valorada.

ES: estudis de planificació tècnica d'infraestructures.

OT: altres.



5. NOM OBRA / PROJECTE

El nom de l'obra o projecte s'escriurà sense espais ni guions, utilitzant lletra majúscula a l'inici de cada paraula. Es procurarà una denominació sintètica, evitant noms excessivament llargs, a l'efecte de facilitar-ne el tractament informàtic.



6. CLAU CENTRE GESTOR

Subdirecció General de Mobilitat: MO

Subdirecció General de Transport: TR

Subdirecció General de Ports, Aeroports i Costes: PAC

Subdirecció General d'Habitatge i Regeneració Urbana: RUH

Entitat d'Infraestructures de la Generalitat: EIGE

Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana: FGV

Resta Conselleria: HOV



7. codi PROGRAMA / LÍNIA AJUDA

En el cas d'actuacions incloses en determinats programes d'acció (Pla PIP, convenis, subvencions, etc.), al final del nom s'afegiran les sigles corresponents al programa. En el cas de subvencions o convenis no adscrits a un programa específic, s'afegirà subv o conv.

Igualment, en el cas d'actuacions desenvolupades a través d'empresa o entitat pública, s'indicarà l'empresa o entitat corresponent:



Entitat d'Infraestructures de la Generalitat: EIGE

Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana: FGV.





ANNEX III

Formats de presentació d'arxius



En l'establiment dels formats admesos per a la presentació d'arxius s'han inclòs els estàndards a adoptar per les Administracions Públiques, definits en la Norma Tècnica d'Interoperabilitat de Catàleg d'Estàndards (NTI), aprovada per Resolució de 3 d'octubre de 2012, de la Secretaria d'Estat d'Administracions Públiques. S'hi han inclòs, a més, alguns formats no oberts en consideració al seu ús generalitzat en el sector de l'enginyeria, com és el cas dels formats per als arxius de disseny, els de programes de pressupostos i els d'ofimàtica general.



1. Amb caràcter general s'admeten els formats definits per organismes internacionals:

– Open Geoespacial Consorcium (OGC)

– W3C (XML)

– OASI (open document)

– Objet Management Group (OMG)

Ofimàtica general:

.odt /.ods /.odp /.ott i en general els establits en la norma Open Document d'OASI (ISO 26300).

GIS i Disseny Gràfic:

Vectorial: .gml.

Raster: .tiff / .jpeg.

CAD/CAM: (no vàlid quan haja de ser tractat amb un GIS):

.dwg /.dxf /.dgn.

2. Els plànols de projecte hauran de complir: a l'efecte d'assegurar la compatibilitat entre les distintes versions, se seguiran les indicacions dels serveis tècnics de la conselleria en relació amb la versió a utilitzar dels programes de disseny.

Excepte indicació en contra per part dels serveis gestors de la conselleria, i de conformitat amb el que disposa el Reial Decret 1071/2007 de 27 de juliol, pel qual es regula el sistema geodèsic de referència oficial a Espanya, per a la presentació de plans en què s'exigisca georeferenciació, s'utilitzarà el sistema de referència ETRS89 –European Terrestrial Reference System 1989– junt amb la projecció cartogràfica UTM –Universal Transversa Mercator– referida aquesta al fus 30. Quant al sistema de referència altimètric, s'adoptarà el definit en el citat Reial Decret.



En relació amb els diferents arxius de disseny, s'haurà de proporcionar per a cada un d'ells un arxiu de text en què es continguen: fonts cartogràfiques de referència, data de referència i escala de treball de les fonts, així com el nom i descripció de cada una de les capes del dibuix.



3. Formats la utilització dels quals està àmpliament estesa i generalitzada: .doc / .xls / .docx / .xlsx / .bc3

4. Els dispositius d'emmagatzematge que s'utilitzen per a traslladar, entregar o copiar informació del tipus llapis de memòria USB i discos portàtils, hauran de tindre format FAT 16 o FAT 32 per a assegurar la seua compatibilitat.

5. La compressió d'arxius haurà d'utilitzar els formats .gz / .zip. No s'admetran arxius auto-descomprimibles.

6. En arxius no editables, amb caràcter general s'utilitzarà el format PDF d'Adobe Acrobat (ISO 19005).

7. No s'entregaran arxius executables.

Mapa web