Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 13 de març de 2017, de la Direcció General de Medi Natural i d'Avaluació Ambiental, per la qual s'ordena la publicació de la declaració d'impacte ambiental corresponent a l'expedient 136/14-AIA Algemesí. [2017/2523]

(DOGV núm. 8015 de 05.04.2017) Ref. Base de dades 002973/2017


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural
    Grup temàtic: Impacte ambiental



De conformitat amb l'article 41.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, el qual estableix la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana de la declaració d'impacte ambiental, resolc:



Publicar en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana la declaració d'impacte ambiental corresponent a l'expedient 136/14-AIA Algemesí.



«Declaració d'impacte ambiental

Expedient: 136-2014-AIA.

Títol: Ampliació explotació avícola de posta.

Promotor: Avícola Vidal Satorres, SL.

Òrgan substantiu: Servei de Prevenció i Control Integrat de la Contaminació.

Localització: parcel·les 83 i 84 del polígon 25 d'Algemesí (València).



Antecedents

El 9 de desembre de 2009 la Direcció General de Gestió del Medi Natural emet una declaració d'impacte ambiental favorable del projecte de granja avícola de posta, per a una capacitat de 45.000 places condicionada al compliment dels condicionants ambientals de l'apartat segon de la resolució.

El 2 de març de 2010 es va emetre resolució a l'efecte de corregir errors detectats en la resolució dictada.

El 6 de juliol de 2012 la Direcció General d'Avaluació Ambiental i Territorial emet resolució complementària a la declaració d'impacte ambiental de 9 de desembre de 2009 a fi d'incloure-hi l'ampliació de l'activitat en 10.000 aus de posta i la modificació del sistema de tractament d'aigües residuals eliminant del projecte el sistema de depuració per oxidació total i incorporant un sistema d'arreplega d'aigües residuals per depòsit estanc i gestió per empresa externa.



El 25 de novembre de 2014 el Servei de Protecció i Control Integrat de la Contaminació remet documentació del projecte d'ampliació de granja avícola de posta en el tràmit de modificació de l'autorització ambiental integrada i s'inicia procediment d'avaluació d'impacte ambiental d'acord amb l'article 7.1.c de la Llei 21/2013, d'avaluació ambiental.



Descripció del projecte

En la parcel·la 83 del polígon 25 D actualment es du a terme una activitat ramadera que consisteix en l'explotació de gallines ponedores per a la producció d'ous. En aquesta parcel·la hi ha dues edificacions de 932,83 i 1.357,64 m². En la primera d'elles es disposa d'espai per a 12.300 gallines ponedores, zona per a ús del personal i zona de classificació i envasament d'ous. La segona nau es destina en la totalitat a albergar-hi aus amb una capacitat de 32.700 places.

Es pretén l'ampliació de l'explotació per a incrementar la capacitat de la granja fins a un màxim de 85.000 aus mitjançant les actuacions següents:

En una primera fase s'amplia el nombre de places en la segona nau fins a un total de 46.800 gallines, la qual cosa suposaria un total entre les dues naus de 59.100 aus.

En una segona fase es construirà en la parcel·la 84 una nova nau d'uns 480 m² on traslladar la maquinària de selecció i envasament dels ous, i habilitar l'espai que actualment ocupa en la nau de 932,83 m² per a ubicar més gàbies d'aus, disposant 4 files de gàbies amb capacitat per a 25.900 aus.

La disposició final de les aus serà la següent: nau 1 (932,83 m²): 38.200 aus; nau 2 (1.357,64 m²): 46.800 aus.

La nova nau comptarà amb estructura metàl·lica a base de perfils normalitzats d'acer, coberta de panell tipus sandvitx de perfils d'acer galvanitzat lacats en ambdues cares i tancaments de les mateixes característiques sobre muret de formigó. El paviment de la nau serà de formigó armat de 10 cm de grossària.

L'alimentació dels animals, distribució d'aigua, arreplega d'ous, classificació i retirada del fem es realitza de forma automàtica. En el cas que falle el sistema de gestió del fem l'activitat disposa de femer que compta amb arqueta de lixiviats i està degudament autoritzat.



L'activitat tindrà com a resultat una producció de 21.760.000 ous/any que requerirà els consums següents: 3.570 tm/any de pinso, 6.797,60 m³/any d'aigua, 51.255 kWh/any.

Es generaran 4.675 tm de fem a l'any, 8.500 animals morts i 14,60 m³ d'aigües residuals.

Els contaminants emesos a l'atmosfera seran de 37.000 Kg/any d'amoníac, 8500 Kg de metà i 850 Kg d'òxid nitrós.



Tramitació administrativa

El 25 de novembre de 2014 el Servei de Prevenció i Control Integrat de la Contaminació, en qualitat d'òrgan substantiu, sol·licita informe d'acord amb el que estableix l'article 26.2 del Decret 127/2006 pel qual es desplega la Llei 2/2006 de prevenció de la contaminació i qualitat ambiental.

El 18 de desembre de 2014 el Servei d'Avaluació d'Impacte Ambiental, emet un informe de suficiència de documentació.

El 8 de juliol de 2015 l'òrgan substantiu remet al Servei d'Avaluació d'Impacte Ambiental documentació complementària.

El 21 de juliol de 2015 el Servei d'Avaluació d'Impacte Ambiental indica a l'òrgan substantiu que la documentació és concorde amb el que s'ha sol·licitat en l'informe de suficiència i sol·licita la informació pública indicant que a causa de les afeccions del projecte ha de sol·licitar-se la participació del Servei d'Ordenació del Territori i del Servei de Gestió d'Espais Naturals Protegits.

El 8 de juliol de 2016 l'òrgan substantiu remet el resultat de la informació pública.

El 26 d'agost de 2016 el Servei d'Avaluació d'Impacte Ambiental remet informe en què sol·licita còpia de l'informe del Servei d'Ordenació del Territori i del Servei de Gestió d'Espais Naturals Protegits.



Mitjançant remissions de 19 de setembre, 30 de setembre, 11 de novembre i 20 de desembre de 2016 l'òrgan substantiu finalitza la remissió tant dels informes emesos en el període d'informació pública com de les esmenes realitzades pel promotor.



Afeccions legals

L'explotació s'ubica en sòl no urbanitzable comú i en sòl no urbanitzable protegit-protecció d'infraestructures.

Pla d'acció territorial sobre prevenció del risc d'inundació a la Comunitat Valenciana: Perillositat d'inundació 6-Risc molt baix.



Pla d'ordenació dels recursos naturals de la conca hidrogràfica de l'Albufera aprovat per Decret 96/1995 del Consell de la Generalitat.





Informació pública

Es va realitzar per mitjà de publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana de 20 d'abril de 2016.

El resultat de la informació pública va ser el següent:

– Informe d'Ajuntament d'Algemesí de 21 de juliol de 2016 en què s'indica que la construcció haurà de complir els paràmetres urbanístics del PGOU en particular quant a la separació de límits i alçària d'edificació màxima.

L'activitat adoptarà les mesures correctores necessàries perquè la instal·lació no cause perjudici als propietaris contigus a causa de l'aire evacuat a través dels ventiladors de la nau i les plomes de les gallines, s'haurà de realitzar neteja periòdica de les parcel·les dels propietaris contigus i sempre que ho requerisca l'ajuntament de forma justificada.



Pel que fa a l'abocament d'aigües residuals i pluvials s'haurà de complir el que a aquest efecte indique la Confederació Hidrogràfica del Xúquer i considera adequada la gestió de les aigües residuals mitjançant depòsit estanc i arreplega amb camió cisterna per a la seua gestió per mitjà d'EDAR.

Referent a l'abastiment d'aigua potable i gestió de residus caldrà ampliar els sistemes de gestió.

– Informe de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer de 4 d'agost de 2016. Com a aspectes més importants de l'informe es ressalta que l'activitat no requereix autorització d'abocament tenint en compte el que ha indicat el promotor.

D'altra banda, l'activitat té autoritzat un consum anual de 3.834,33 m³/any. Ja que el consum previst és de 6.797,60 m³/any haurà de procedir-se a sol·licitar un augment del volum de la concessió autoritzada.

– Informe de 16 d'agost de 2016 de l'oficina comarcal agrària de la Ribera Alta en sentit favorable.

– Informe d'1 d'agost de 2016 del Servei d'Ordenació del Territori en què s'indica que va emetre un informe favorable el 19 de novembre de 2009 basat en la cartografia d'inundabilitat del pla d'acció territorial de caràcter sectorial per a prevenció del risc d'inundació a la Comunitat Valenciana, en el qual es va considerar com a mesura adequada l'elevació de la solera de la nau d'ampliació fins a 80 cm.



En relació amb la sol·licitud d'ampliació de l'explotació i analitzades les cartografies del sistema nacional de zones inundables i PATRICOVA, es considera aquesta primera aplicable, ja que està desenvolupada a major escala tal com indica l'article 10.3 de la normativa del PATRICOVA.

La cartografia nacional de zones inundables mostra que les parcel·les objecte del projecte no es troben afectades per risc d'inundació, per això no cal adoptar cap mesura correctora respecte d'això.



– Informe d'11 de gener de 2016 del Servei de Gestió d'Espais Naturals Protegits en què s'indica que l'explotació avícola està dins de l'àmbit territorial del Pla d'ordenació dels recursos naturals (PORN) de la conca hidrogràfica del Parc Natural de l'Albufera aprovat per Decret 96/1995, de 16 de maig, del Govern valencià.

Les instal·lacions ramaderes són compatibles amb la normativa del PORN, i la instal·lació ha de comptar amb el que a aquest efecte determine la normativa urbanística per al sòl no urbanitzable.

Quant als efectes sobre el medi ambient, el més significatiu és la producció de gallinassa que serà retirada per gestor autoritzat, les aigües pluvials que s'abocaran sobre el terreny i es podran evacuar a través de séquies i la producció d'aigües residuals que s'arreplegaran en fossa sèptica i s'haurà d'assegurar que el promotor del projecte justifique adequadament la retirada de la gallinassa i de les aigües residuals per gestor autoritzat.

– Informe de 14 de juny de 2016, del Servei d'Infraestructura Verda i Paisatge: indica el dit informe que l'explotació s'ubica en l'àmbit del paisatge de rellevància regional «PRR 38, Ribera del Xúquer», definit en la directriu 53 de l'estratègia territorial de la Comunitat Valenciana.



Considera que l'explotació i la seua ampliació s'enquadren en un entorn agrícola no alterat i que per això han d'estudiar-se les modificacions proposades en el paisatge i establir mesures per a corregir tant els possibles efectes negatius de l'ampliació com de la millora de les instal·lacions existents, aquest estudi s'haurà de realitzar d'acord amb els apartats f i h del annex II de la LOTUP i l'adopció de mesures d'integració paisatgística d'acord amb els apartats g.2 i g.3 de l'annex esmentat.



L'expedient conté:

– Informe de compatibilitat urbanística de 12 de març de 2014, del qual s'extrau el següent:

L'emplaçament es troba en sòl no urbanitzable comú en zona 4 amb ús dominant agrícola i permés l'ús ramader i sòl no urbanitzable de protecció d'infraestructures.

En sòl no urbanitzable de protecció d'infraestructures, establida en 50 metres des de l'aresta exterior de la calçada en els seus dos costats, es permeten usos agrícoles i zona verda no computable amb les limitacions establides per la llei i reglament de carreteres.

L'informe conclou que l'ús sol·licitat és compatible amb els usos previstos en l'emplaçament excepte la part de la parcel·la afectada per ús de protecció d'infraestructures i indica que s'ha d'obtindre informe de l'òrgan competent en agricultura i ramaderia.

– Informe favorable de la Direcció General de Cultura i Patrimoni als efectes de l'article 11 de la Llei 4/1998, del patrimoni cultural valencià.

– Sol·licitud de concessió d'aprofitament d'aigües subterrànies amb cabal inferior a 7.000 m³.

– Compromís de retirada i gestió de gallinassa.

– Còpia del contracte de retirada i gestió d'aigües residuals.



Consideracions ambientals

L'ampliació de l'activitat es realitzarà sobre terreny agrícola. L'entorn es caracteritza per la presència de superfícies horitzontals i faltades de relleus, les conques visuals són de gran amplitud. El factor ambiental més rellevant és el paisatge agrícola emmarcat per un costat per la presència dels rius Xúquer i Magre, el nucli urbà d'Algemesí i la presència de l'AP-7. No hi ha elements ambientals de rellevància que puguen ser directament afectats per l'ampliació proposada a causa de la distància de l'explotació amb els elements descrits.

L'activitat se situa a uns 1.700 metres del límit del Parc Natural de l'Albufera, i espais de la xarxa natura 2000 LIC i ZEPA de l'Albufera, per la qual cosa no és previsible que es produïsca afecció sobre aquests espais protegits.



Identificació i valoració d'impactes

Les accions susceptibles de produir impactes ambientals en la fase de construcció són el moviment de terres, l'emissió de partícules de pols a l'atmosfera, l'emissió de sorolls i vibracions i la creació d'ocupació temporal.

L'activitat s'assentarà sobre terrenys del quaternari, poc susceptibles de contindre elements paleontològics, per això no s'esperen impactes en aquest sentit. Realitzada prospecció arqueològica en què s'han tingut en compte els elements etnològics, no s'han detectat elements susceptibles de ser afectats per l'actuació i així consta en l'informe de l'òrgan competent en patrimoni cultural.

En la fase d'explotació la producció de residus (fem, aigües residuals, animals morts), la circulació de vehicles, l'emissió de sorolls i olors i la creació d'ocupació seran les accions del projecte susceptibles de produir impactes ambientals.

Es produirà així mateix un augment del consum de recursos, amb especial incidència en l'augment del consum d'aigua. No es produiran augments rellevants en el consum del recurs sòl o en l'augment del consum d'energia (no es requereix l'augment de la potència en les instal·lacions).

No és previsible que l'augment de la capacitat productiva genere molèsties a la població quant a olors atesa la distància de l'explotació als nuclis urbans més pròxims que són de 4, 5, 5 i 8 km.

Aquestes accions produiran:

– Canvi en l'ús del sòl: atesa l'escassa superfície afectada l'impacte es considera moderat.

– Augment de partícules en suspensió en l'atmosfera: l'escassa magnitud i extensió de les obres porten a qualificar l'impacte com moderat.



– Augment de les emissions atmosfèriques a causa de l'emmagatzematge del fem. L'impacte serà negatiu i moderat.

– La creació d'ocupació es considera com a impacte positiu sobre la socioeconomia.

– L'execució de les obres produirà una disminució en la qualitat del paisatge, impacte que es valora com moderat.

– La generació de residus i altres subproductes pot causar impactes sobre les aigües superficials i subterrànies. A causa de la gestió que se'n realitzarà, l'impacte es valora com moderat.

– Modificació del paisatge: l'impacte sobre el paisatge es considera moderat tenint en compte que la nau que es construirà serà de baixa alçària de carener (6 m) i xicotetes dimensions (30x6 m), i situada junt amb les existents.

Establiment de mesures protectores i correctores.

L'estudi d'impacte ambiental proposa les següents:

– Fase de construcció: conservació de la terra vegetal per a la seua utilització en les plantacions a realitzar, regs amb camió cisterna, gestió de residus d'obres d'acord amb les seues característiques.

– Fase d'explotació: les aigües residuals seran emmagatzemades en fossa estanca i arreplegades per gestor per al seu tractament en EDAR, el fem s'evacuarà mitjançant el sistema automàtic d'extracció des d'on serà carregat directament en el mitjà de transport per a la seua gestió per gestor autoritzat. La resta de subproductes generats en l'explotació s'arreplegaran per a la seua eliminació per empresa especialitzada autoritzada. Els residus perillosos seran etiquetats i separats per a la seua gestió per gestor autoritzat.

Quant al paisatge, les mesures d'integració consistiran en l'ampliació de les barreres vegetals instal·lades en les zones oest i aquest de la parcel·la.

A fi de minimitzar l'augment del consum de recursos les instal·lacions es netejaran amb sistemes d'alta pressió, es realitzarà un calibratge regular de la instal·lació d'aigua d'abeurador, es mantindrà un registre d'aigües, la nova nau comptarà amb aïllament tèrmic, i s'empraran sistemes d'il·luminació eficients.



Programa de vigilància ambiental

Amb caràcter general el programa de vigilància ambiental anirà destinat a la vigilància i compliment de les obligacions del promotor en relació amb el compliment de l'autorització ambiental integrada en relació amb la gestió de la gallinassa, aigües residuals, declaració d'emissions industrials, i producció de residus. A més i de manera periòdica es vigilarà l'estat del femer.



Consideracions de l'òrgan ambiental

Els possibles impactes ambientals derivats de l'ampliació de l'explotació seran conseqüència de l'augment del consum de recursos, amb especial incidència en l'augment del consum d'aigua, augment de la generació de gasos d'efecte d'hivernacle i disminució de la qualitat del paisatge.

En el primer aspecte (consum d'aigua), serà l'òrgan competent a atorgar l'augment de la concessió el que haurà de tindre en compte si l'augment del consum d'aigua es realitzarà en termes de sostenibilitat ambiental. En qualsevol cas no podrà ampliar-se l'activitat fins que no s'obtinguen els cabals necessaris per a portar-la a cap.

En relació amb els aspectes continguts en el Decret 96/1995, el consum d'aigua haurà de realitzar-se d'una forma racional, els elements que continguen substàncies susceptibles de contaminar les aigües subterrànies hauran de mantindre's en bon estat i les activitats que es realitzen com ara la neteja de les naus o l'arreplega de la gallinassa, evitaran l'abocament a l'exterior de qualsevol tipus de substància susceptible de contaminar les aigües.

El promotor serà el responsable d'intervindre per mitjà de les bones condicions higièniques, gestió del fem i bones pràctiques en l'alimentació dels animals per a disminuir la generació de gasos d'efecte d'hivernacle.

Quant al paisatge, l'impacte sobre l'entorn pot minimitzar-se amb la realització de plantacions al voltant de les naus de port arbori i arbustiu, combinant ambdós. A causa de la possibilitat d'aplicar mesures correctores i atenent que l'explotació s'ubica en sòl on els usos agropecuaris són compatibles amb la planificació del territori, no s'espera que l'impacte siga significatiu.

Segons l'informe de compatibilitat urbanística la nova nau seria compatible amb el planejament mentre que part d'una de les naus antigues estaria en l'àmbit de zona d'afecció de carreteres, per això el projecte haurà d'adaptar-se, en cas necessari, al que la normativa municipal i, si és el cas, sectorial exigisca.

Finalment cal indicar que a fi d'unificar el contingut dels condicionants ambientals de les distintes resolucions emeses es procedirà a anul·lar els condicionants de les resolucions anteriors i a unificar-les en aquesta tenint en compte que tots els condicionants hauran d'aplicar-se al total de l'explotació.



Consideracions jurídiques

1. El projecte examinat constitueix un dels supòsits en què resulta preceptiva la formulació d'una declaració d'impacte ambiental, prèvia a la resolució administrativa que s'adopte per a l'aprovació definitiva d'aquell, segons es desprén de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental i annex I.h del Decret 162/1990 pel qual s'aprova el Reglament per a l'execució de la Llei 2/1989, d'impacte ambiental de la Comunitat Valenciana.

2. En l'expedient s'han observat els tràmits previstos en la Llei 21/2013, d'avaluació ambiental i en les altres disposicions que se li apliquen.

3. L'article 13 del Decret 158/2015, de 18 de setembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, modificat pel Decret 80/2016, d'1 de juliol, atribueix a la Direcció General de Medi Natural i Avaluació Ambiental competència sobre avaluació ambiental estratègica i de projectes.

Per tot això es resol:



Primer

Estimar acceptable, només als efectes ambientals i sense perjudici de l'obtenció prèvia de les autoritzacions sectorials que se li apliquen, el projecte «ampliació d'explotació avícola de posta» en les parcel·les 83 i 84 del terme municipal d'Algemesí (València), sempre que es desenvolupe d'acord amb les previsions de l'estudi d'impacte ambiental.





Segon

Els condicionants ambientals de les distintes resolucions emeses es consideren anul·lats i s'aplicaran a la totalitat del projecte els condicionants i modificacions establits a continuació:

1. S'adequarà el projecte als termes de l'informe de compatibilitat urbanística.

2. L'ampliació de l'activitat no podrà dur-se a terme fins que s'obtinga la concessió d'aigües sol·licitada.

3. L'activitat haurà de comptar amb l'informe establit en l'article 201 de la Llei 5/2014, d'ordenació del territori, urbanisme i paisatge en relació amb el sòl no urbanitzable.

4. Tots els elements amb susceptibilitat de provocar contaminació de les aigües hauran d'ubicar-se sobre superfície impermeable i en el cas de residus perillosos sota superfície ensostrada.

La capacitat d'emmagatzematge haurà d'augmentar-se de manera que puga realitzar-se la gestió de residus i subproductes amb les degudes garanties ambientals.

5. Les naus on s'ubiquen els animals comptaran amb canaleta o semblant impermeable en la zona exterior de manera que en el cas que l'aigua de neteja isca de les naus es dirigisca a través d'aquestes canaletes o semblant a fossa o cubeta d'arreplega impermeabilitzada.

6. El promotor serà el responsable de les bones condicions higièniques, l'adequada gestió del fem i la realització de bones pràctiques en l'alimentació dels animals per a disminuir la generació de gasos d'efecte d'hivernacle.

7. El promotor, en cas necessari, haurà de realitzar periòdicament una neteja de les parcel·les contigües de materials procedents de l'explotació i sempre que ho requerisca l'òrgan municipal de forma justificada.

8. Es disminuirà l'impacte paisatgístic de l'explotació per mitjà de la realització de barreres amb espècies arbòries i arbustives pròpies de l'entorn.

Així mateix, aquesta barrera haurà d'evitar la dispersió excessiva d'aire de ventilació, pols o plomes en les parcel·les veïnes.



Tercer

La declaració d'impacte ambiental no serà objecte de cap recurs sense perjudici dels que, si és el cas, pertoquen en via administrativa i judicial davant de l'acte pel qual s'autoritza el projecte.



Quart

Publicar la present declaració d'impacte ambiental en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana de la forma reglamentària, d'acord amb el que disposa l'article 41.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.

La regulació de la vigència de la present declaració d'impacte ambiental serà l'establida en l'article 43 de l'esmentada Llei 21/2013.



València, 9 de febrer de 2017.– El director general de Medi Natural i d'Avaluació Ambiental: Antoni Marzo i Pastor».



València, 13 de març de 2017.– El director general de Medi Natural i d'Avaluació Ambiental: Antoni Marzo i Pastor.

Mapa web