Ficha docv

Ficha docv









ORDRE 4/2017, de 6 de juny, de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, per la qual s'aproven les bases reguladores de les subvencions destinades a finançar programes orientats a la inclusió social i la participació en la comunitat de les persones adultes amb problemes de salut mental greu, a la Comunitat Valenciana. [2017/5085]

(DOGV núm. 8060 de 12.06.2017) Ref. Base de dades 005101/2017




ÍNDEX

Preàmbul

Títol I. Disposicions generals

Article 1. Objecte de l'ordre

Article 2. Convocatòria i concessió de les subvencions

Títol II. Subvencions i entitats beneficiàries

Article 3. Objecte de la subvenció

Article 4. Accions compreses dins de l'objecte de la subvenció

Article 5. Entitats beneficiàries

Títol III. Criteris objectius d'atorgament i quantia de les subvencions

Article 6. Criteris per a l'avaluació de les propostes

Article 7. Quantia de les subvencions

Títol IV. Procediment

Capítol I. Iniciació del procediment

Article 8. Iniciació

Article 9. Sol·licitud i esmena

Capítol II. Ordenació i instrucció del procediment

Article 10. Ordenació

Article 11. Comissió de valoració

Article 12. Procés de selecció i proposta de resolució

Capítol III. Finalització del procediment

Article 13. Resolució i concessió

Article 14. Recursos

Títol V. Obligacions i incompatibilitats

Article 15. Obligacions de les entitats beneficiàries

Article 16. Incompatibilitats

Títol VI. Justificació de les subvencions concedides i ordenació del pagament

Article 17. Justificació de la subvenció i pla de control

Article 18. Despeses subvencionables

Article 19. Subcontractació de les activitats subvencionades

Article 20. Ordenació del pagament

Article 21. Incompliments i reintegraments

Títol VII. Responsabilitat i règim sancionador

Article 22. Responsabilitat i règim sancionador

Disposicions addicionals

Primera. No incidència econòmica

Segona. Concessió

Tercera. Facultat d'exercici, desenvolupament i interpretació.

Disposició derogatòria

Única. Derogació normativa

Disposició final

Única. Entrada en vigor





PREÀMBUL



La Generalitat, a través de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, de conformitat amb el que estableix l'article 54.1 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, té competència exclusiva en l'organització, administració i gestió de totes les institucions sanitàries públiques dins del territori de la Comunitat Valenciana.



En aquesta competència, la Conselleria, a través de la direcció general amb competències en matèria de salut mental, tal com reflecteix el Decret 37/2017, de 10 de març, del Consell, pel qual s'aprova el reglament orgànic i funcional d'aquesta, i de conformitat amb l'article 8, assumeix el desenvolupament de les funcions en matèria de coordinació de salut mental, i li correspon la gestió dels programes de salut mental i l'impuls de la integració de les persones amb problemes mentals. I una de les formes d'obtenció d'aquesta integració és el foment de programes d'integració d'aquestes persones amb problemes mentals.



En la línia estratègica 4, Les persones usuàries, familiars i professionals, de l'Estratègia autonòmica de salut mental 2016-2020, s'indica que la participació activa de les associacions de persones usuàries, familiars, societats científiques i professionals són un element clau en la planificació, el desenvolupament i l'avaluació d'activitats relacionades amb la millora de la salut. Per a això és imprescindible disposar d'espais i mecanismes de comunicació i participació que permeten i faciliten les aportacions de tots els agents implicats. Més concretament l'objectiu 8 de l'estratègia esmentada indica que és necessari fomentar i promoure la inclusió social de les persones amb problemes de salut mental, establir acords amb la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball per a millorar les taxes d'ocupació i accessibilitat a les accions formatives d'ocupació, així com donar suport a programes orientats a la inclusió social desenvolupats per associacions de persones usuàries, associacions de familiars, les organitzacions no governamentals (ONG), ajuntaments i altres institucions implicades.



Amb aquest objecte, la conselleria competent en matèria de sanitat estableix aquestes bases reguladores com a normativa bàsica per a fomentar, en matèria de salut mental, la inclusió social, lluitar contra l'estigma de les persones amb trastorn mental greu també anomenat TMG i donar suport i acompanyament als seus familiars.

Aquestes subvencions s'incardinen en el Pla estratègic de subvencions de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública per al període 2017-2019, aprovat per la Resolució de 13 de gener de 2017, de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, i publicat en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana número 7961, de 19 de gener de 2017).



Així mateix, es fa constar que aquesta norma està inclosa com una de les iniciatives reglamentàries a tramitar per aquesta conselleria en el marc del Pla normatiu de l'Administració de la Generalitat, aprovat per l'Acord del Consell de 17 de febrer de 2017.

L'elaboració d'aquesta ordre s'ajusta al que preveu la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, en el seu reglament de desplegament i en el títol X de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, i aquesta compleix el que disposa l'article 165 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, relatiu a les bases reguladores de la concessió de subvencions.

Les subvencions a concedir d'acord amb les bases reguladores d'aquesta ordre, pel caràcter d'aquestes, no estan subjectes a la política de competència de la Unió Europea en matèria d'ajudes públiques i, per tant, no necessiten notificació a la Comissió Europea, perquè no disposen dels requisits de l'article 107.1 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, ja que pel que fa a la qualitat de les entitats beneficiàries i de l'objecte de les subvencions, aquestes accions subvencionables, per ser activitats de caràcter no econòmic, no afecten la competència, ni els intercanvis comercials entre els estats membres i tampoc afavoreixen determinades empreses o produccions.

Per tant, i en compliment del que disposa el Decret 147/2007, de 7 de setembre, del Consell, pel qual es regula el procediment de notificació i comunicació a la Comissió Europea dels projectes de la Generalitat dirigits a establir, concedir o modificar ajudes públiques, s'ha remés el corresponent informe a la Direcció General de Finançament i Fons Europeus.

En el procés d'elaboració d'aquesta ordre, i d'acord amb l'article 165 de la Llei 1/2015 de la Generalitat, s'han emés els preceptius informes de l'Advocacia de la Generalitat i la Intervenció Delegada de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, s'han realitzat els tràmits d'audiència pertinents i s'ha donat compliment a l'article 43 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell.



Per això i en virtut de les facultats que em confereix l'article 28.e de la Llei 5/1883, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, i de conformitat amb l'article 4 del Decret 37/2017, de 10 de març, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, i d'acord amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana,

ORDENE



TÍTOL I

Disposicions generals



Article 1. Objecte de l'ordre

Constitueix l'objecte d'aquesta ordre aprovar les bases reguladores que regiran la concessió de subvencions de la conselleria amb competències en matèria de sanitat, destinades a finançar les accions de les associacions sense ànim de lucre de persones usuàries, associacions sense ànim de lucre de familiars i organitzacions no governamentals sense ànim de lucre, per a programes orientats a la inclusió social i la seua participació en la comunitat de les persones adultes amb problemes de salut mental greu.



Article 2. Convocatòries i concessió de les subvencions

1. Les bases reguladores que s'aproven en aquesta ordre i les seues possibles modificacions posteriors s'aplicaran a les successives convocatòries que amb la mateixa finalitat es realitzen, de conformitat amb el que preveu l'article 166 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions de la Generalitat.

2. La concessió d'aquestes subvencions es realitzarà en règim de concurrència competitiva, d'acord amb les bases que s'aproven en aquesta ordre.

3. El procediment s'iniciarà d'ofici mitjançant la publicació de la corresponent convocatòria aprovada per resolució de la persona titular de la conselleria amb competències en matèria de sanitat, on s'indicarà el crèdit global màxim, l'aplicació pressupostària i el codi de línia que servisca de suport a aquestes, i es publicaran en la base de dades nacionals de subvencions, d'acord amb el procediment establit en l'article 20 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, així com un extracte d'aquesta en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

4. Les resolucions de l'òrgan concedent posen fi a la via administrativa.





TÍTOL II

Subvencions i entitats beneficiàries



Article 3. Objecte de la subvenció

1. L'objecte de la subvenció és finançar programes en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, destinats a fomentar les accions de les associacions sense ànim de lucre de persones usuàries, associacions sense ànim de lucre de familiars i organitzacions no governamentals sense ànim de lucre, orientats a la inclusió social i la seua participació en la comunitat de les persones adultes amb problemes de salut mental greu.



2. Aquestes subvencions són compatibles amb altres que per a la mateixa finalitat siguen convocades per qualsevol administració o entitat pública i privada, sempre que la suma de les subvencions no supere el cost del programa.



Article 4. Accions compreses dins de l'objecte de la subvenció

L'objecte de la subvenció comprén la tipologia d'accions següent:



1. Accions dirigides a satisfer, de forma sinèrgica i complementària amb la xarxa de salut mental, les necessitats les persones amb problemes greus de salut mental, que estan orientades a aconseguir una autèntica inclusió social i participació activa d'aquestes persones en la comunitat.

2. Accions de detecció de persones que no estan ateses en els serveis assistencials i que per la proximitat en el territori de les associacions de persones usuàries i familiars i de les organitzacions no governamentals, són els agents més indicats per a poder detectar, sensibilitzar i ajudar a incorporar aquestes persones al circuit assistencial i social per a la seua atenció, tractament i seguiment.

Aquests programes, accions i intervencions han de complementar l'atenció prestada per la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública i no substituir-la ni donar lloc a un desequilibri en l'atenció.

Sense perjuí de la duració global de l'actuació concreta, les parts de l'activitat que se subvencionen es desenvoluparan dins de l'anualitat corresponent a la resolució de la convocatòria establida en l'article 2 de la present ordre.



Article 5. Requisits de les entitats beneficiàries

1. Podran sol·licitar les subvencions objecte de regulació d'aquesta ordre, les associacions sense ànim de lucre de persones usuàries, associacions sense ànim de lucre de familiars i organitzacions no governamentals sense ànim de lucre, legalment constituïdes que desenvolupen programes orientats a la inclusió social i la seua participació en la comunitat de les persones adultes amb problemes de salut mental greu que desenvolupen la seua activitat en l'àmbit de la Comunitat Valenciana.

2. Les entitats hauran de disposar d'una seu central o delegació permanent a la Comunitat Valenciana, i s'entén com a tal la presència física amb domicili social en aquesta, i es comprometen des d'aquesta a gestionar i dirigir els programes finançats per la Generalitat.

3. No podran obtindre la condició d'entitat beneficiària de les subvencions regulades en aquesta ordre les entitats en què concórrega alguna de les circumstàncies establides en l'article 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i en els articles 18 i concordants del reglament de la Llei general de subvencions.





TÍTOL III

Criteris objectius d'atorgament i quantia de les subvencions



Article 6. Criteris per a l'avaluació de les propostes

La valoració de les sol·licituds de subvenció per a finançar les accions de les associacions sense ànim de lucre de persones usuàries, associacions sense ànim de lucre de familiars i organitzacions no governamentals sense ànim de lucre, per a programes orientats a la inclusió social i la seua participació en la comunitat de les persones adultes amb problemes de salut mental greu s'efectuarà atenent els criteris següents:



a) Àmbit geogràfic que comprenen i impacte territorial: fins a un màxim de 20 punts.

b) Qualitat del programa: es valorarà la justificació dels programes a desenvolupar, els objectius perseguits, metodologia, recursos materials i humans, temporalització i avaluació: fins a un màxim de 20 punts.



c) Experiència prèvia acreditada de l'entitat titular en programes de semblant contingut sol·licitant: fins a un màxim de 20 punts.

d) Programes dirigits específicament a col·lectius més vulnerables (dones víctimes de violència de gènere i/o en dificultat social, població reclusa, persones sense llar...): fins a un màxim de 20 punts.

e) Avaluació de les activitats realitzades i de l'impacte d'aquests en la població de referència en l'exercici: fins a un màxim de 20 punts.



f) La contractació de persones amb problemes de salut mental greus com a experts en les plantilles de l'organització que sol·licita: fins a un màxim de 20 punts.



Article 7. Quantia de les subvencions

1. La quantia de les subvencions individuals es determinarà seguint els criteris de valoració establits en l'article 6 de les bases reguladores, amb un màxim global de finançament de totes les subvencions segons disponibilitat pressupostària establida en la corresponent convocatòria.



2. Per al càlcul de la quantia individualitzada obtinguda per cada entitat, es procedirà a ordenar les sol·licituds presentades segons la puntuació total obtinguda per cada una d'aquestes basant-se en els criteris d'avaluació, i es distribuirà el finançament total disponible entre aquestes aplicant la fórmula següent: F1= (FT/PT)*P1; sent:

F1: finançament per a l'entitat 1.

FT: finançament total disponible.

PT: suma de les puntuacions obtingudes per totes les entitats beneficiàries.

P1: puntuació obtinguda per l'entitat 1.

3. En aplicar aquesta fórmula i per a aquells projectes a què els corresponguera més pressupost del sol·licitat per l'entitat, es procedirà a ajustar allò que s'ha assignat a la sol·licitud realitzada o al màxim aconseguit, i es repartirà el pressupost romanent en la convocatòria entre la resta de projectes i s'aplicarà el mateix mètode de ponderació explicat prèviament, una vegada exclosos de la ponderació mencionada els projectes causants del romanent.





TÍTOL IV

Procediment



CAPÍTOL I

Iniciació del procediment



Article 8. Iniciació

L'inici i tramitació del procediment de concessió de la subvenció s'ajustarà al que s'ha establit en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, en el reglament de desplegament, i en la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, amb caràcter general, en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en les presents bases i en la resolució de convocatòria.



Article 9. Sol·licitud i esmena

1. La sol·licitud de subvenció, firmada per la persona representant legal de l'entitat, es dirigirà a la direcció general amb competències en matèria de salut mental, i s'ajustarà al model normalitzat que elabore la conselleria amb competències en matèria de sanitat per a la convocatòria.

El termini i el lloc de presentació de les sol·licituds, així com la documentació general i específica que s'ha d'adjuntar a aquestes, es determinarà en la resolució de convocatòria.

2. El formulari de sol·licitud incorporarà, com a mínim, la descripció resumida del projecte, la població diana i l'àmbit geogràfic que comprén, justificació, objectius, recursos humans, experiència prèvia acreditada en programes de semblant contingut, programes dirigits especialment a col·lectius més vulnerables, metodologia d'avaluació, persones contractades amb trastorn mental greu si les hi haguera, les següents declaracions responsables de la persona representant legal de l'entitat sol·licitant:

a) Declaració responsable en què manifesta sota la seua responsabilitat que totes les dades recollides en la sol·licitud són verídiques i que està en possessió de la documentació que així ho acredita, i queda a la disposició de la Generalitat per a la comprovació, el control i la inspecció que s'estimen oportuns. Segons el que disposa l'article 69.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, la inexactitud, falsedat o omissió, de caràcter essencial, de qualsevulla dada o informació, que s'incorpore a aquesta declaració responsable, així com la no presentació de la documentació que siga, si és el cas, requerida per a acreditar el compliment del que s'ha declarat, determinarà la impossibilitat de continuar la convocatòria.

b) Declaració responsable que acredita que l'entitat sol·licitant no està sotmesa en cap de les prohibicions previstes en l'article 13 de la Llei 38/2003, general de subvencions, per a ser beneficiària de les subvencions que en aquesta ordre es regulen, i que està al corrent en el pagament de reintegrament per subvencions.

c) Autorització perquè l'Administració obtinga directament l'acreditació del compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social previstes en els articles 18 i 19, respectivament, del reglament de la Llei 38/2003, general de subvencions. En el cas que en aquesta autorització no s'assenyale, l'entitat sol·licitant haurà d'incloure en la seua sol·licitud aquesta documentació.

3. Rebudes les sol·licituds i incoats els expedients, la direcció general amb competències en matèria de salut mental, com a òrgan instructor, procedirà a verificar que la sol·licitud disposa dels requisits exigits i s'acompanya de la documentació que siga exigible. Si no és així, es notificarà a l'entitat interessada la causa que impedeix la continuació del procediment i se la requerirà perquè, en el termini de deu dies, esmene la falta o acompanye de la documentació exigible per a donar-la com a admesa. Si així no ho fera, es considerarà que desisteix de la seua sol·licitud, de conformitat amb el que disposa l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre.

4. Seran causa d'exclusió l'entrega fora de termini de la sol·licitud.

CAPÍTOL II

Ordenació i instrucció del procediment



Article 10. Ordenació

1. L'òrgan encarregat de l'ordenació i instrucció del procediment serà la direcció general amb competències en matèria de salut mental, que d'ofici acordarà totes les actuacions necessàries per a la determinació, coneixement i comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de dictar resolució.

2. L'òrgan instructor emetrà un informe en què conste que les entitats beneficiàries compleixen els requisits necessaris per a accedir a la subvenció a la vista de la documentació que hi ha en l'expedient.

3. En qualsevol moment al llarg del procediment l'òrgan instructor podrà sol·licitar als òrgans, administracions i entitats competents, aquelles dades que siguen necessàries per a la correcta instrucció del procediment, i es permetrà la comprovació dels fets sobre els quals haja de pronunciar-se la resolució. Les transmissions telemàtiques de dades tindran la naturalesa jurídica de certificats quan siguen firmats electrònicament per la persona titular de l'òrgan responsable de les dades transmeses i conste expressament aquesta naturalesa.



Article 11. Comissió de valoració

1. Es constituirà una comissió de valoració per a l'examen i valoració de les sol·licituds presentades. Aquesta comissió, com a òrgan col·legiat, s'ajustarà en el seu funcionament al règim establit per a aquests en la secció 3a del capítol II del títol preliminar de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

2. La comissió de valoració estarà composta per la persona titular de la direcció general amb competències en matèria de salut mental, o persona en qui delegue, que la presidirà i tres persones funcionàries de la direcció general competent en matèria de salut mental designades per la persona titular de la direcció general, una d'aquestes tres persones assumirà la secretaria de la comissió. La comissió s'ajustarà als principis de composició i presència equilibrada entre dones i homes, establits en la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes.

3. La comissió prendrà els acords per majoria simple, s'alçarà acta de les sessions que realitze i dels acords que adopte.



Article 12. Procés de selecció i proposta de resolució

1. La comissió de valoració, atenent els criteris que s'indiquen en l'article 6 d'aquesta ordre i d'acord amb la disponibilitat pressupostària, procedirà a la valoració dels programes presentats.

2. La comissió proposarà el finançament a les activitats proposades per les entitats potencialment beneficiàries, segons la fórmula mencionada en l'article 7.

3. La comissió tindrà facultats per a sol·licitar, si així ho considera, la informació que estime necessària les persones representants legals de les entitats.

4. La comissió de valoració alçarà acta i formularà proposta de resolució provisional, resultat de l'avaluació de les sol·licituds. La proposta esmentada es notificarà a les entitats interessades i se'ls donarà tràmit d'audiència pel termini de deu dies per a presentar les al·legacions que estimen pertinents. Examinades les al·legacions, la comissió de valoració formularà la proposta de resolució definitiva. Si no es presenten al·legacions, la proposta provisional tindrà caràcter de definitiva. La proposta de concessió definitiva es notificarà a les entitats interessades que hagen sigut proposades com a beneficiàries, a l'efecte que puguen efectuar les al·legacions que tinguen per convenient en el termini que siga procedent.

5. La proposta de resolució no crea cap dret a favor de l'entitat beneficiària proposada mentre no s'haja dictat la resolució de concessió de la subvenció.





CAPÍTOL III

Finalització del procediment



Article 13. Resolució i concessió

1. Correspon a la persona titular de la conselleria amb competències en matèria de sanitat o òrgan en qui delegue dictar la resolució de la concessió de les distintes subvencions.

2. La resolució tindrà els efectes i el contingut previstos en l'article 25 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i es publicaran en la Base de Dades Nacionals de Subvencions, d'acord amb el procediment establit en l'article 20 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, així com un extracte d'aquesta en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana. Aquesta publicació produirà efectes de notificació a les persones interessades, d'acord amb el que estableix l'article 45 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre.



3. El termini màxim per a tramitar, resoldre i notificar les resolucions de concessió serà de sis mesos comptadors des de la data de publicació de la convocatòria en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana. En els casos en què s'haja de requerir l'esmena de deficiències i aportació de documents, el termini determinat en l'apartat anterior es podrà suspendre durant el transcurs del temps que hi haja entre la notificació del requeriment i el seu compliment efectiu per les entitats sol·licitants o, si no n'hi ha, pel transcurs del termini concedit.



4. Transcorregut el termini sense que haja recaigut una resolució, podrà entendre's desestimada la sol·licitud de concessió de la subvenció, en els termes que preveu l'article 25 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.



Article 14. Recursos

Les resolucions de l'òrgan concedent posen fi a la via administrativa.





TÍTOL V

Obligacions i incompatibilitats



Article 15. Obligacions de les entitats beneficiàries

Les entitats beneficiàries estaran obligades a:

a) Complir l'objectiu, executar el projecte, realitzar l'activitat o adoptar el comportament que fonamenta la concessió de la subvenció.



b) Justificar el compliment dels requisits i condicions, així com la realització del projecte o activitat i el compliment de la finalitat que determinen la concessió o gaudi de la subvenció.

c) Facilitar les actuacions de comprovació, seguiment i supervisió de la Direcció General d'Assistència Sanitària, a fi de conéixer qualsevol aspecte de l'activitat objecte de la subvenció.

d) Facilitar tota la informació econòmica, fiscal, laboral, tècnica i de qualsevol tipus que li siga requerida per la direcció general competent en salut mental, en relació amb la subvenció concedida, a fi de verificar el compliment dels requisits i de les condicions necessaris per a percebre la subvenció, la realització de l'activitat o per a la justificació de la correcta aplicació de la suma lliurada a la finalitat prevista.



e) Acreditar, amb anterioritat a dictar-se la proposta de resolució de concessió, que està al corrent en el compliment de les seues obligacions tributàries i davant de la Seguretat Social.

f) Comunicar a l'òrgan concedent o a l'entitat col·laboradora l'obtenció d'altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos que financen les activitats subvencionades.

L'obtenció concurrent d'altres aportacions podrà donar lloc a la modificació de la quantitat concedida. Quan la subvenció principal siga la de la conselleria amb competències en matèria de sanitat, si ja s'ha produït el pagament, serà procedent el reintegrament a aquesta de l'excés obtingut sobre el cost de l'activitat exercida i l'abonament de l'interés de demora des del moment del pagament de la subvenció.

g) A posar a la disposició del programa els mitjans materials i humans per al bon fi d'aquestes activitats.

Les obligacions socials i laborals referides al personal que desenvolupe aquest programa corresponen únicament i exclusivament a l'entitat beneficiària, i la Conselleria és totalment aliena a les relacions laborals que aquells tinguen amb aquesta i no són considerats, en cap cas, personal laboral al servei de la Conselleria, i no implica cap vinculació amb aquesta.

h) A disposar d'una assegurança d'accidents i de responsabilitat civil, tant per al personal treballador com per a les persones usuàries i personal voluntari del programa.

i) A complir totes obligacions derivades de la seua condició de beneficiària de subvencions establides en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i en la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, i la resta de la legislació concordant i d'aplicació per a la concessió de subvencions.

j) A donar adequada publicitat del finançament que la conselleria amb competències en matèria de sanitat du a terme mitjançant aquest conveni, i podrà consistir en la inclusió de la imatge institucional de la conselleria amb competències en matèria de sanitat en totes les activitats que duga a terme l'entitat, inclusió de llegenda relativa a aquest finançament en cartells, plaques commemoratives, materials impresos, mitjans electrònics o audiovisuals, tot això d'acord amb el que estableix l'article 3.2 de la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de la Generalitat, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana.



k) Si l'import d'algunes de les despeses subvencionables superara les quanties establides en la Llei de contractes del sector públic per al contracte menor (inferior a 50.000 euros, quan es tracte de contractes d'obres, o a 18.000 euros, quan es tracte d'altres contractes), haurà de sol·licitar, com a mínim, tres ofertes de diferents empreses o professionals amb caràcter previ a la contracció del compromís per a la prestació del servei, llevat que la despesa s'haguera realitzat amb anterioritat a la subscripció del present conveni.



Article 16. Incompatibilitats

La subvenció no serà incompatible amb altres ajudes o subvencions per a la mateixa finalitat, procedents de qualssevol administracions o ens públics o privats, nacionals, de la Unió Europea o d'organismes internacionals. No obstant això, l'import de les subvencions regulades en les corresponents convocatòries, en cap cas podrà ser de tal quantia que, aïlladament, o en concurrència amb subvencions d'altres administracions públiques o d'altres ens públics o privats, supere el cost de l'activitat a desenvolupar per l'entitat beneficiària.





TÍTOL VI

Justificació de les subvencions

concedides i ordenació del pagament



Article 17. Justificació de la subvenció i pla de control

1. La justificació de la subvenció s'efectuarà abans de l'1 de desembre de l'anualitat corresponent.

2. La justificació s'acompanyarà d'un compte justificatiu con detall i motivació suficient de les activitats realitzades i el seu cost amb el desglossament de cada un de les despeses en què s'ha incorregut. Requerirà la presentació de la documentació següent:

a) Certificat de justificació de despeses degudament segellat i firmat per la persona representant legal de l'entitat beneficiària, en el qual es farà constar la quantitat a què ascendeixen les despeses que es justifiquen i que aquestes s'han realitzar en el desenvolupament del paquet d'actuacions per al qual es van concebre.

b) Memòria d'activitats que justifique l'adequat desenvolupament de les actuacions objecte de la subvenció, que continga informació detallada referida al projecte, persones participants, execució del projecte (descripció del projecte i dates de realització), objectius i grau de compliment, activitats realitzades, comunicació, difusió i visibilitat, incidències si n'hi haguera.

c) Relació dels comprovants de despeses que es presenten, en la qual s'inclourà el número d'ordre del comprovant de la despesa, la persona o l'empresa proveïdora del subministrament, data del comprovant de la despesa, el número de factura, el concepte i l'import de la despesa.

d) Comprovants de despesa vàlids, ordenats segons el número d'ordre de la relació de comprovants anterior. Es consideren comprovants de despesa vàlidament emesos les factures, nòmines de personal, fulls d'ingrés de cotitzacions a la Seguretat Social i la resta de documents que tinguen validesa jurídica mercantil. En qualsevol cas, les factures hauran de disposar de totes les dades formals que s'exigeix per a la seua expedició la normativa vigent i, en particular, el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre, pel qual s'aprova el reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació.

e) Documentació que acredite haver realitzat el pagament de totes les despeses justificades, amb anterioritat a la finalització del període de justificació. Per a acreditar el pagament de les factures s'aportaran els deutes de la transferència financera realitzada o extractes o certificats de moviments de comptes.

3. El pla de control per al seguiment de les accions objecte de les subvencions concedides es realitzarà mitjançant control administratiu sobre el detall de les activitats realitzades i resultats obtinguts i la totalitat dels justificants de pagament presentats amb el compte justificatiu per l'entitat justificant, que haurà de correspondre, com a mínim, al total a pagar per la Generalitat.

4. Una vegada realitzat el control administratiu, l'òrgan instructor emetrà un informe que versarà sobre l'efectiva i correcta realització de l'activitat subvencionada i el compliment de la finalitat per a la qual es va concedir la subvenció.



Article 18. Despeses subvencionables

1. Podran ser objecte de subvenció les despeses realitzades que, de manera directa responguen a la naturalesa de l'activitat subvencionada, siguen estrictament necessàries i es realitzen en el període subvencionable establit en la corresponent convocatòria. Així, seran objecte de subvenció del programa, entre altres, les despeses següents:

a) Despeses derivades de la contractació de professionals per al desenvolupament de les activitats de suport orientades a la inclusió social i la seua participació en la comunitat de les persones adultes amb problemes de salut mental greu. En cap cas, la subvenció podrà superar els preus de referència en el mercat d'aquestes activitats.

b) Les despeses derivades de persones que realitzen una prestació de serveis siga o no continuada, realitzada per professionals degudament qualificats.

c) Despeses corrents. Es consideraran despeses corrents aquelles que tinguen alguna de les característiques següents: ser béns fungibles, tindre una duració previsible inferior a l'exercici econòmic, no ser susceptibles d'incloure en inventari o ser despeses previsiblement reiteratives. Es podran incloure com a despeses corrents les següents: material d'oficina, despeses de correus, despeses de manteniment de la seu (aigua, llum, neteja, entre altres), que en cap concepte superaran el 20 % de la subvenció concedida. En cap cas, s'inclouran compres de material inventariable.

2. No es consideraran objecte de subvenció les despeses següents:

a) Despeses de material inventariable, com ara mobiliari, ordinadors, televisors, entre altres.

b) Despeses derivades de l'organització, execució i desenvolupament de jornades, assistència a jornades, congressos, convivències, campaments, així com qualsevol altra que no estiga prevista en l'apartat 1.a d'aquesta base.



Article 19. Subcontractació de les activitats subvencionades

Les entitats beneficiàries no podran subcontractar cap percentatge de l'activitat subvencionada a excepció del que disposa l'article 18.1.b d'aquesta ordre.



Article 20. Ordenació del pagament

La Generalitat, a través de la Conselleria amb competències en matèria de sanitat, abonarà a l'entitat beneficiària la quantitat resultant segons la distribució especificada en l'article 7, de conformitat amb l'article 171.2 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, de la manera següent, que es considera adequada al ritme d'execució de les accions subvencionades:

a) Un 40 % del total de la subvenció s'abonarà a compte, amb la justificació prèvia que ja s'ha abonat a tercers una quantitat igual.

b) El 60 % restant fins a cobrir el límit màxim de l'import concedit s'abonarà amb la justificació prèvia que l'entitat ha abonat a tercers, a més de la quantitat prevista en el paràgraf anterior, la quantitat igual a l'import abonat.

El pagament de l'aportació econòmica de la conselleria amb competències en matèria de sanitat es realitzarà mitjançant la presentació de les corresponents factures originals i una còpia per a la compulsa i devolució de l'original, acompanyada de l'original o una còpia compulsada del resguard de la corresponent transferència o del corresponent rebut, si no figura en la mateixa factura la recepció. En el cas de pagaments a personal treballador contractat, s'acompanyarà de l'original o una còpia compulsada de la corresponent nòmina, amb la recepció de l'interessat o, si aquesta falta, l'original o una còpia compulsada del resguard de la corresponent transferència, així com dels documents acreditatius del pagament a la Seguretat Social de les quotes corresponents a les cotitzacions del personal treballador.



Article 21. Incompliments i reintegraments

1. Tota alteració de les condicions tingudes en compte per a la concessió o, si és el cas, l'obtenció després de la presentació de la sol·licitud d'altres subvencions públiques o privades que, en el seu conjunt, superen el cost de l'activitat, podran donar lloc a la modificació de la resolució de concessió o minoració de la subvenció concedida.

2. L'incompliment total o parcial de les obligacions i els requisits establits en aquesta ordre i la resta de normes aplicables comportarà, amb audiència prèvia a la persona o entitat interessada, deixar sense efecte la subvenció concedida o minorar-la, en cas d'incompliment parcial de l'actuació o justificació per quanties inferiors.

3. Serà procedent el reingrés de les quantitats percebudes i l'exigència de l'interés de demora corresponent des del moment del pagament de la subvenció fins a la data en què s'acorde la procedència del reintegrament en els casos establits com a causa de reintegrament en l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. En particular, seran causes d'incompliment les següents:

a) Incompliment de l'obligació de justificació en els termes establits o la justificació insuficient d'aquesta.

b) Incompliment de la finalitat per a la qual es va concedir la subvenció.

c) Quan resulte acreditada, a través del seguiment que de les accions subvencionades efectue el corresponent òrgan gestor, la inadequació de la despesa efectivament realitzada al que s'ha proposat i adjudicat.



4. Quan, en l'exercici de les funcions d'inspecció o control, es deduïsquen indicis de la incorrecta obtenció, gaudi o destí de la subvenció percebuda, els agents encarregats d'aquestes funcions podran acordar la retenció de les factures, documents equivalents o substitutius i de qualsevol altre document relatiu a les operacions en què es manifesten aquests indicis.





TÍTOL VII

Responsabilitat i règim sancionador



Article 22. Responsabilitat i règim sancionador

Les entitats beneficiàries de les subvencions estaran sotmeses a les responsabilitats i règim sancionador regulat en el capítol IV, títol X, de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, per la comissió de les infraccions administratives previstes en la normativa estatal bàsica. Així mateix estaran sotmeses al que estableix la legislació de procediment administratiu comú i de procediment sancionador.





DISPOSICIONS ADDICIONALS



Primera. No incidència econòmica

L'aprovació d'aquestes bases no comporta, en si mateixa, obligacions econòmiques en els pressupostos de la Generalitat, sense perjuí de les possibles convocatòries que es puguen resoldre d'acord amb la consignació pressupostària que s'establisca en el corresponent exercici.





Segona. Facultat de desplegament normatiu i interpretació

Així mateix, s'autoritza la persona titular de la direcció general amb competències en matèria de salut mental a dictar totes les instruccions que siguen necessàries per a l'aplicació d'aquesta ordre i de les corresponents convocatòries, i estarà facultada per a interpretar el contingut d'aquesta ordre als efectes del procés d'adjudicació de la subvenció que es convoque i resoldre, vist l'expedient contradictori i amb plena subjecció al que disposa la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, en el seu reglament de desplegament, i en la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, amb caràcter general, en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, en aquestes bases i en la resolució de convocatòria, els dubtes i conflictes que pogueren plantejar les entitats beneficiàries de les subvencions en l'exercici de les seues funcions.





DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única. Derogació normativa

Queden derogades totes les normes del mateix rang o d'un rang inferior que s'oposen al que preveu aquesta ordre.





DISPOSICIÓ FINAL



Única. Entrada en vigor

Aquesta ordre entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 6 de juny de 2017



La consellera de Sanitat Universal i Salut Pública,

CARMEN MONTÓN GIMÉNEZ

Mapa web