Ficha docv

Ficha docv









ORDRE 16/2017, de 3 d'agost, de la Conselleria de Justícia, Administració Pública, Reformes Democràtiques i Llibertats Públiques, per la qual es determina l'estructura i l'organització de l'Oficina Fiscal a la Comunitat Valenciana i de la Unitat de Suport al Fiscal Superior. [2017/7335]

(DOGV núm. 8102 de 09.08.2017) Ref. Base de dades 007226/2017


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria Justícia i Administracions Públiques
    Grup temàtic: Legislació
    Matèries: Organització de l'administració Justícia
    Descriptors:
      Temàtics: sistema judicial, reglament intern



PREÀMBUL



I



L'Administració de justícia està immersa en un profund canvi per a adaptar-se als avanços tecnològics i a les necessitats que demana el desenvolupament social i econòmic d'una societat avançada.

Tant l'article 124 de la Constitució espanyola com l'article 1 de la Llei 50/1981, de 30 de desembre, per la qual es regula l'Estatut orgànic del Ministeri Fiscal, estableixen que el Ministeri Fiscal té per missió promoure l'acció de la justícia en defensa de la legalitat, dels drets dels ciutadans i de l'interés públic tutelat per la llei, d'ofici o a petició dels interessats, com també vetlar per la independència dels tribunals, i procurar davant d'aquests la satisfacció de l'interés social.



L'article 71 de l'Estatut orgànic disposa que «en els òrgans fiscals ha d'haver-hi el personal tècnic i auxiliar necessari per a atendre el servei, el qual depén del fiscal en cap respectiu, sense perjudici de la competència que corresponga a altres òrgans en l'esfera que els siga pròpia».

Per la seua banda, l'article 36.1 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana estableix que, en relació amb l'Administració de justícia, exceptuada la militar, correspon a la Generalitat Valenciana, «exercir, a la Comunitat Valenciana, totes les facultats que la Llei orgànica del poder judicial reconeix o atribueix al Govern de l'Estat» i «proveir de mitjans personals, materials i econòmics l'Administració de justícia».

Mitjançant els reials decrets 293/1995, de 24 de febrer; 1949/1996, de 23 d'agost; 1950/1996, de 23 d'agost, i 491/1997, de 14 d'abril, es van traspassar les funcions i els serveis de l'Administració de l'Estat a la Comunitat Valenciana en matèria de mitjans personals, materials i econòmics per al funcionament de l'Administració de justícia.

La Llei orgànica 19/2003, de 23 de desembre, de modificació de la Llei orgànica 6/1985, d'1 de juliol, del poder judicial, va introduir en el llibre V la regulació dels secretaris judicials i de l'oficina judicial. Aquesta nova regulació suposa un profund canvi en l'organització de l'Administració de justícia i naix amb el propòsit clar de garantir amb el seu funcionament la independència del poder a què serveix, la racionalització del treball i un millor aprofitament dels recursos humans i mitjans materials, la qual cosa redundarà en una millor atenció de les necessitats dels ciutadans en relació amb el servei públic de la justícia. No obstant això, no es diu res sobre l'oficina fiscal, encara que és obvi que els principis reflectits per a l'oficina judicial haurien de fer-se extensius al ministeri fiscal. De la mateixa manera que és desitjable que els jutges i magistrats dediquen tots els seus esforços a les funcions constitucionals de jutjar i fer executar allò que s'ha jutjat, i descarregar-los de les tasques no vinculades estrictament a aquestes, els fiscals tenen també una missió constitucional per complir a la qual s'ha fet referència amb anterioritat.



II



La disposició addicional setena de la Llei orgànica 19/2003, de 23 de desembre, estableix que «les disposicions i normes organitzatives establides en aquesta llei orgànica són referència en l'organització dels llocs de treball de les fiscalies i adscripcions de fiscalies, que només han de ser exercits per funcionaris dels cossos al servei de l'Administració de justícia, als quals són aplicables les normes reguladores de l'estatut jurídic que per a aquests cossos s'estableixen en aquesta llei i en les disposicions reglamentàries que es dicten per a desplegar-la».

Per tant, l'establiment de sistemes d'organització del treball de tot el personal al servei de l'Administració de justícia, de manera que la seua activitat professional s'exercisca amb la màxima eficàcia i responsabilitat, també s'ha d'estendre als professionals que presten servei en les fiscalies, perquè participen en la prestació del servei públic de la justícia, com a servei degut als ciutadans. Tot això, sense perjudici de tindre en compte les característiques pròpies del Ministeri Fiscal, òrgan de rellevància constitucional integrat amb autonomia funcional en el poder judicial, que exigeixen que les especialitats de la seua organització hagen de tindre's en compte en el disseny de la denominada nova oficina fiscal.

El Pla estratègic de modernització de la justícia 2009-2012 del Ministeri de Justícia es plantejava realitzar, en col·laboració amb la Fiscalia General de l'Estat, l'estudi de les necessitats d'organització i de llocs de treball singularitzats en les oficines fiscals, i dimensionar-ne les necessitats per a poder respondre adequadament a l'important augment de la planta fiscal, a la nova estructura orgànica i a les creixents responsabilitats que recauen sobre el ministeri públic. Aquest estudi va desembocar en l'elaboració i l'aprovació, d'un model de referència que pretén ser únic i recognoscible per tots, encara que amb la capacitat d'adaptar-se a les diverses realitats en tipologia d'activitat i dimensió de cada fiscalia del territori nacional. El model tracta de basar-se en els principis bàsics de coordinació, especialització en el treball, articulació territorial i més eficàcia del servei públic.



III



Resulta, per tant, inajornable abordar ja un projecte de reorganització de l'oficina fiscal que, així mateix, siga coherent amb el que s'ha elaborat per a l'oficina judicial en l'àmbit de la Comunitat Valenciana. S'ha de superar un model d'organització que s'ha reconegut com certament rígid a l'hora d'oferir respostes als nous objectius que planteja l'Estatut orgànic del Ministeri Fiscal, la reforma del qual, duta a terme a través de la Llei 24/2007, de 9 d'octubre, introdueix profundes transformacions en l'estructura, l'organització i el funcionament de les fiscalies, les quals, a través principalment dels principis d'especialització i implantació territorial, han de respondre als requeriments necessaris d'eficàcia i eficiència en la gestió de la seua tasca.



El model actual d'oficina fiscal, destinada exclusivament a auxiliar cada fiscal en tasques administratives, ha plantejat, sens dubte, problemes que el nou model pretén superar. Genera rígides dependències, un repartiment excessivament atomitzat de treball, i deficiències evidents a l'hora del control i la supervisió del treball, entre altres. Resulta peremptori establir una estructura interna, en la qual es puguen delegar determinades funcions de tipus organitzatiu, que faciliten el control i l'adequada gestió administrativa de la resta de personal destinat en l'oficina fiscal. La càrrega de treball essencialment administrativa i de secretaria que en l'actualitat realitzen els funcionaris dels distints cossos en l'oficina fiscal, dificulta la possibilitat que aquests aporten valor en activitats crítiques per a la Fiscalia com el control proactiu, i no sols reactiu, de l'estat i l'avanç dels processos. Així mateix, avançar cap a un model en què el fiscal tinga més protagonisme per la seua capacitat d'investigació necessàriament requereix un suport de més qualificació per part del personal de suport. Potenciar l'activitat investigadora i la capacitat de control dels assumptes pel fiscal implica assignar tasques de més valor als funcionaris.

Entre les novetats introduïdes per la Llei 27/2004, de 9 d'octubre, per la qual es modifica la Llei 50/1981, de 30 de desembre, reguladora de l'Estatut orgànic del Ministeri Fiscal, figura la creació de la figura del fiscal superior de la comunitat autònoma i la possibilitat de dotació d'una unitat de suport, en la qual poden integrar-se funcionaris de la comunitat autònoma per a determinades tasques no reservades als cossos al servei de l'Administració de justícia.



IV



En la reunió celebrada a Madrid el 26 d'octubre de 2011, el Ministeri de Justícia, la Fiscalia General de l'Estat i les comunitats autònomes van aprovar per unanimitat un model de referència, encara que es va reconéixer la necessària adaptació d'aquest a les necessitats específiques, la tipologia i la dimensió de cada tipus de fiscalia. En aquest sentit, i pel que fa a les oficines fiscals a les comunitats autònomes, s'han definit els diferents models: oficina fiscal de comunitat autònoma, oficina fiscal provincial, oficina fiscal de la fiscalia d'àrea i oficina fiscal de secció territorial (com ara es defineixen les adscripcions de fiscalies), i cadascuna és un centre de destinació únic amb independència que dins de cadascuna puga haver-hi distintes unitats i equips. També es va establir que, en les comunitats autònomes que tingueren transferides competències en matèria de justícia, serien les comissions mixtes de coordinació entre el Ministeri Fiscal, les que definiren en cada territori el nou model o models d'oficina fiscal que s'ha de desenvolupar.



El procés d'implantació d'aquest model ha de completar-se amb determinades eines que contribuïsquen a facilitar l'organització i a garantir la qualitat i eficàcia de l'oficina fiscal. Aquests instruments, que serveixen de referència i complement a aquesta ordre, són el manual de llocs, el manual de procediments, el manual d'optimització del treball i el sistema de control de qualitat publicats pel Ministeri de Justícia i la Fiscalia General de l'Estat l'any 2011, els quals han d'estar adaptats a cada tipus, grandària i àmbit de fiscalia de què es tracte. A través del manual de llocs s'han de delimitar les funcions dels llocs que conformen cada model d'oficina fiscal, com també els requeriments necessaris per a l'exercici d'aquestes funcions. El manual de procediments és l'eina que ha d'establir els mètodes de treball i els criteris de gestió de cada oficina fiscal, buscant l'objectiu d'agilitat, eficàcia i qualitat en el servei. El manual d'optimització ha de determinar les normes i recomanacions que contribuïsquen a una millor organització i distribució del treball. El sistema de gestió de qualitat ha d'incorporar les pautes de qualitat i millora contínua en consonància amb el plantejat per a l'oficina judicial.



V



En el marc de la política de promoció i normalització lingüística, s'ha d'impulsar el procés d'incorporar l'idioma valencià en l'àmbit de les oficines de la Fiscalia, per tal de garantir els drets dels ciutadans a poder utilitzar qualsevol de les dues llengües oficials, castellà i valencià, en les seues relacions amb la justícia.



VI



A la Comissió Mixta de Coordinació entre el Ministeri Fiscal i la Conselleria de Justícia, Administració Pública, Reformes Democràtiques i Llibertats Públiques li correspon proposar actuacions en qüestions que poden requerir una actuació coordinada per ambdues parts. En conseqüència, en la reunió de 29 de febrer de 2016 es va acordar l'estructura i l'organització de l'Oficina Fiscal a la Comunitat Valenciana recollida en aquesta ordre.

Per això, complint a les previsions del Pla normatiu de l'Administració de la Generalitat 2017, d'acord amb el que disposa la normativa citada, i fent ús de les facultats que em confereixen l'article 28.e de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, i el Decret 154/2015, de 18 de setembre, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria de Justícia, Administració Pública, Reformes Democràtiques i Llibertats Públiques,





ORDENE



Article 1. Objecte

1. Aquesta ordre té per objecte definir l'estructura i l'organització de l'Oficina Fiscal a la Comunitat Valenciana.

2. Es despleguen, així mateix, les previsions contingudes en l'article 18 de la Llei 50/1981, de 30 de desembre, reguladora de l'Estatut orgànic del Ministeri Fiscal, quant a la Unitat de Suport al Fiscal Superior.





Article 2. Àmbit d'aplicació

La nova estructura prevista en aquesta ordre ha de donar cobertura a l'activitat de les oficines fiscals de la Comunitat Valenciana, adaptant-se a la grandària i les funcions realitzades per cadascuna.



Article 3. Oficina fiscal

1. S'entén per oficina fiscal l'organització de caràcter instrumental que serveix de suport i suport a l'activitat del Ministeri Fiscal.

2. Els llocs de treball de les oficines fiscals han de ser exercits per personal funcionari dels cossos al servei de l'Administració de justícia, els quals han d'estar integrats en un centre de destinació únic en els termes establits en l'article 521 de la Llei orgànica del poder judicial.





Article 4. Organització de l'Oficina Fiscal a la Comunitat Valenciana

D'acord amb el que estableix l'Estatut orgànic del Ministeri Fiscal, l'Oficina Fiscal a la Comunitat Valenciana s'organitza en:

a) La Fiscalia de la Comunitat Valenciana, amb seu a la ciutat de València.



b) Les fiscalies provincials d'Alacant, Castelló i València, amb seu en les respectives ciutats capitals de província.

c) Les fiscalies de l'àrea d'Elx-Orihuela i de Benidorm-Dénia, amb seu en les respectives ciutats, en l'àmbit provincial d'Alacant i d'Alzira en l'àmbit provincial de València.

d) Les seccions territorials d'Alcoi i Torrevieja en la Fiscalia Provincial d'Alacant; de Vinaròs en la Fiscalia Provincial de Castelló, i de Gandia en la Fiscalia Provincial de València.



Article 5. Estructura de les oficines fiscals

1. L'estructura de les oficines fiscals, sota la direcció del fiscal superior i del fiscal en cap respectiu, s'organitza al voltant d'un model flexible, d'acord amb el qual, i depenent de la dimensió i les característiques, pot haver-hi les àrees funcionals següents:

a) Àrea de suport a la direcció que, en estreta col·laboració amb el fiscal en cap, assumeix competències d'assistència a les tasques de direcció, coordinació i assignació de serveis, com també de consolidació d'informació estadística i de gestió per a la millora de l'oficina fiscal.

Igualment, ha d'exercir qualsevol altra funció anàloga que li siga encomanada pel fiscal en cap, com també les altres previstes en la normativa d'aplicació.

b) Àrea de suport a les diligències d'investigació i diligències processals que, en estreta col·laboració amb els fiscals, assumeix tasques de tramitació i suport processal en les actuacions derivades de l'activitat fiscal, d'acord amb els procediments establits.

De la mateixa manera, ha d'efectuar qualsevol altra funció anàloga que li siga encomanada pel fiscal en cap, com també les altres previstes en la normativa d'aplicació.

Atenent la dimensió de cada oficina de fiscalia, l'àrea de suport a les diligències d'investigació i diligències processals pot estructurar-se en àrees funcionals de segon nivell.

c) Àrea de suport general que, sota els criteris establits pel coordinador de l'oficina fiscal i pel responsable de control de registre si és el cas, centralitza les tasques de registre informàtic i canalitza l'activitat entre els seus destinataris. Aquesta àrea també és l'encarregada de garantir la localització dels expedients i que aquests disposen de la informació necessària, i li correspon, a més, la correcta atenció als ciutadans, víctimes i professionals.

Igualment, ha d'efectuar qualsevol altra funció anàloga que li siga encomanada pel fiscal en cap, com també les altres previstes en la normativa d'aplicació.

2. En atenció a l'organització de la fiscalia, es poden establir equips de treball per a les distintes àrees sense que això implique diferenciació quant a l'adscripció dels llocs de treball.



Article 6. Funcionament de les oficines fiscals

1. La direcció de l'oficina fiscal correspon al fiscal superior de la Comunitat Valenciana, als fiscals en cap provincials i d'àrea.

2. El personal dels cossos al servei de l'Administració de justícia de les oficines fiscals depén funcionalment d'aquestes direccions, i orgànicament de l'òrgan de la comunitat autònoma competent en matèria de mitjans personals al servei de l'Administració de justícia.



3. Sota la dependència funcional del fiscal superior, dels fiscals en cap provincials i dels fiscals en cap d'àrea, si és el cas, les oficines fiscals han de disposar d'un funcionari del cos de gestió processal i administrativa que exercirà el lloc de coordinador de l'oficina i que s'ha d'encarregar, entre altres, de les funcions d'organització, gestió i control de les tasques i del personal de l'oficina en totes les àrees funcionals. És, igualment, competència seua el control de l'activitat dels funcionaris que durant els serveis de guàrdia presten assistència i suport a la tasca del fiscal de guàrdia en aquells partits judicials on no hi haja seu de fiscalia.

4. La prestació dels serveis de les oficines fiscals s'ha de fer d'acord amb els procediments que es recullen en els manuals i protocols interns de funcionament.

5. Els funcionaris dels cossos de gestió processal i administrativa, de tramitació processal i administrativa i d'auxili judicial han d'exercir, amb caràcter general, les funcions previstes en la Llei orgànica del poder judicial, en les disposicions legals i reglamentàries i en les normes complementàries inherents al lloc que ocupen que els siguen encomanades pels seus superiors jeràrquics.



Article 7. Llocs de treball singularitzats

1. Depenent de la grandària i la tipologia de les oficines fiscals, pot haver-hi els llocs singularitzats següents:

a) Coordinador o gestor responsable

Sota la dependència funcional del fiscal superior, dels respectius fiscals en cap provincials i, si és el cas, fiscals en cap d'àrea, ha d'haver-hi un coordinador o gestor responsable de l'oficina fiscal que s'ha d'encarregar de manera específica de les funcions de planificació, organització, gestió i control de les tasques i del personal en les diferents àrees funcionals, supervisar el compliment de les directrius i criteris establits per la persona que exercisca de fiscal superior o del fiscal en cap corresponent. Aquestes tasques específiques s'entenen sense perjudici de les que li puguen correspondre per raó del cos a què pertany.

Quan la grandària i les característiques de l'oficina fiscal ho aconsellen, les relacions de llocs de treball poden preveure l'existència d'un coordinador o gestor responsable adjunt al coordinador. Aquest últim, sota la dependència funcional que corresponga, ha de col·laborar amb el gestor coordinador en l'exercici de les funcions que té atribuïdes, sense perjudici de les que li poden correspondre per raó del cos a què pertany.



El gestor coordinador de l'oficina de la fiscalia de la comunitat ha d'assumir la coordinació dels gestors coordinadors de les oficines fiscals en l'àmbit de les fiscalies provincials.

El lloc de coordinador de l'oficina fiscal ha de ser singularitzat, i s'ha de proveir mitjançant el sistema de concurs específic.

b) Suport governatiu als fiscals en cap

En la Fiscalia de la Comunitat i en cada fiscalia provincial i en aquelles fiscalies d'àrea en què així es determine, ha d'haver-hi un lloc que ha de tindre encomanades les tasques de suport governatiu, i que s'encarregue específicament de garantir l'adequat suport administratiu a les activitats derivades de la funció de direcció que exerceix aquest càrrec. Aquestes tasques específiques s'entenen sense perjudici de les que li poden correspondre per raó del cos a què pertany.

Aquests llocs han de ser singularitzats, i s'han de proveir mitjançant el sistema de lliure designació.

c) Responsable del control de registre, estadística i qualitat

En la Fiscalia de la Comunitat, en les fiscalies provincials i en les fiscalies d'àrea pot haver-hi el lloc de responsable del control de registre, estadística i qualitat, que s'ha d'encarregar de manera específica de garantir i controlar la qualitat i efectivitat dels registres informàtics i la documentació i gestió d'informació realitzada pel personal de l'oficina fiscal en les aplicacions de gestió processal i la resta d'eines informàtiques, com també de controlar la informació, les estadístiques i les dades de gestió i litispendència dels assumptes d'aquesta. Aquestes tasques específiques s'entenen sense perjudici de les que li poden correspondre per raó del cos a què pertany.

El responsable del control de registre, estadística i qualitat de la fiscalia provincial ha d'exercir les funcions que té assignades no sols respecte de la fiscalia, sinó també de les fiscalies d'àrea del seu àmbit territorial, fins que en aquestes últimes no es nomene un responsable.

El lloc de responsable del control de registre, estadística i qualitat ha de ser singularitzat, i s'ha de proveir mitjançant el sistema de concurs específic.

2. El complement específic d'aquests llocs, la forma de provisió, els requisits per a l'exercici i els mèrits específics avaluables s'han de determinar en les relacions de llocs de treball.



Article 8. Unitat de Suport al Fiscal Superior

La Unitat de Suport al Fiscal Superior és aquella unitat que realitza tasques de representació i relacions institucionals amb els poders públics, com també de comunicació i atenció al ciutadà. Està encarregada de l'anàlisi i l'elaboració d'informes relatius a l'organització i el funcionament de la Fiscalia en matèries d'estadística, informàtica, personal, mitjans materials, informació i documentació, traducció de llengües estrangeres i aquelles altres que d'acord amb l'EOMF no tinguen encomanades els fiscals.



Article 9. Manual de llocs

1. Cada oficina fiscal ha de disposar d'un manual que reculla les funcions que exerceixen els distints llocs de treball dins de cadascuna de les àrees que configuren la seua estructura.

2. El manual de llocs, a més de la dependència funcional en cadascun dels llocs, ha d'indicar també els requeriments per a l'exercici del lloc.



Article 10. Manual de procediments

1. La prestació dels serveis de l'oficina fiscal s'ha de realitzar d'acord amb els procediments recollits en el manual de procediments que s'aprove.

2. En el manual de procediments s'han de descriure les activitats i tasques que comprenen els serveis prestats per l'oficina fiscal i s'hi han d'identificar les persones responsables de la realització i de la supervisió de les tasques que hi figuren. Així mateix, ha de contindre informació sobre instruccions, formularis, normes, aplicacions informàtiques o altres documents o mitjans que contribueixen a la prestació de serveis de l'oficina fiscal.



Article 11. Sistema de gestió de la qualitat

L'organització de les oficines fiscals està subjecta a un sistema de gestió de qualitat, de tal manera que s'implante una sistemàtica de treball homogènia en totes les oficines de la Fiscalia a la Comunitat Valenciana a través de procediments interns que definisquen les tasques que s'han de fer, mitjançant l'establiment d'objectius i l'avaluació del compliment d'aquests objectius.



Article 12. Promoció de l'ús del valencià

La promoció de l'ús del valencià en les activitats de la Fiscalia a la Comunitat Valenciana mitjançant iniciatives que garantisquen el dret dels valencians i les valencianes a dirigir-se a l'Administració de justícia en qualsevol de les dues llengües oficials i a rebre la resposta en la mateixa llengua utilitzada.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Habilitació per al desenvolupament d'aquesta ordre

1. Es faculta el titular de l'òrgan directiu que tinga assumides les competències en matèria de justícia per a dictar les disposicions necessàries per a l'aplicació i el desenvolupament del que disposa aquesta ordre.

2. És faculta la persona titular de l'òrgan directiu que tinga assumides els competències en matèria de Justícia per a determinar, mitjançant resolució, la data d'entrada en funcionament dels oficines fiscals creades per la present orde.



Segona. Entrada en vigor

Aquesta ordre entrarà en vigor l'endemà de ser publicada en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 3 d'agost de 2017



La consellera de Justícia, Administració Pública,

Reformes Democràtiques i Llibertats Públiques

Gabriela Bravo Sanestanislao

Mapa web