Ficha docv

Ficha docv









DECRET 169/2017, de 3 de novembre, del Consell, pel qual es desplega el Decret llei 3/2015, de 24 de juliol, del Consell, pel qual es regula l'accés universal a l'atenció sanitària a la Comunitat Valenciana. [2017/9963]

(DOGV núm. 8166 de 09.11.2017) Ref. Base de dades 009651/2017




PREÀMBUL



El Decret llei 3/2015, de 24 de juliol, del Consell, regula l'accés universal a l'atenció sanitària a la Comunitat Valenciana i té com a objecte establir, en l'àmbit del Sistema Valencià de Salut, els requisits que garantisquen l'accés a les prestacions sanitàries, en igualtat de condicions d'accés i qualitat que la resta de la població assegurada, a aquelles persones estrangeres no registrades ni autoritzades com a residents a Espanya i amb residència efectiva a la Comunitat Valenciana que no tinguen la condició d'assegurades ni de beneficiàries del sistema nacional de salut previst en l'article 3.5 de la Llei 16/2003, de 28 de maig, de cohesió i qualitat del Sistema Nacional de la Salut, que no poden exportar el dret a cobertura sanitària en el Sistema Nacional de Salut (SNS) des dels països d'origen, que no hi haja una tercera persona obligada al pagament i que acrediten la impossibilitat de subscripció del conveni especial a què es refereix el Decret 190/2013, de 20 de desembre, del Consell.

Amb aquesta regulació es pretén donar cobertura sanitària a la ciutadania que es va veure desproveïda de l'assistència sanitària per l'aplicació del Reial decret llei 16/2012, de 20 d'abril, de mesures urgents per a garantir la sostenibilitat del sistema nacional de salut i millorar la qualitat i seguretat de les seues prestacions.

La complexitat de les situacions de les persones estrangeres que resideixen a la Comunitat Valenciana i la dificultat d'establir grups homogenis respecte a l'autorització de residència i el dret o garantia d'accés a la salut pública va portar a salvaguardar la ciutadania en situacions especials en la disposició addicional primera 1 del Decret llei 3/2015, de 24 de juliol, del Consell, que determina que «S'ha d'establir un procediment especial que incloga un informe social estimatori en el cas que el ciutadà amb residència efectiva a la Comunitat Valenciana no puga acreditar l'empadronament o quan justifique la dificultat per a l'obtenció dels documents requerits i, en general, quan s'hagen d'estendre les condicions d'accés establertes en aquest decret llei a aquells ciutadans sense distinció d'origen, procedència i circumstàncies de la residència efectiva segons el que estableix per a cada cas el desplegament d'aquest decret llei».

La informació acumulada des de la vigència del Decret llei 3/2015, de 24 de juliol, ha permés identificar amb més precisió els col·lectius de persones estrangeres que formen part d'aquestes situacions especials, com també les necessitats de concreció de determinats aspectes dels processos d'autorització per a accedir a l'atenció sanitària de forma reglada.

En aquest sentit, per a aconseguir garantir els principis d'equitat i igualtat en l'accés a la sanitat, es considera convenient establir amb més detall els supòsits, procediments i documents que s'han d'aportar per a acreditar el compliment dels requisits establerts en l'article 6 de requisits d'inclusió per a les situacions generals, i aquells que corresponguen a les distintes situacions especials recollides en la disposició addicional primera 1 esmentada.

D'altra banda, amb aquest desplegament del Decret llei 3/2015 es pretén facilitar la tasca de tots els agents, professionals de l'assistència, personal funcionari i persones sol·licitants que intervenen en els processos d'accés universal a l'atenció sanitària a la Comunitat Valenciana, agilitant la tramitació i reduint els terminis administratius, tot això en vigilància de la possible utilització inadequada de l'accés al Sistema Valencià de Salut.

Tot això justifica la necessitat i proporcionalitat d'aquest desplegament, i no implica càrregues administratives innecessàries en l'aplicació, les mínimes perquè siga efectiu. Alhora que s'han complit els tràmits previstos en l'article 7 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern. Amb tot això es justifica l'adequació del decret als principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència que recull l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Aquesta disposició està inclosa en el Pla normatiu de l'Administració de la Generalitat per a 2017.

En el procés d'elaboració d'aquest decret s'han emès els preceptius informes, s'han realitzat els tràmits d'audiència pertinents i s'ha complit l'article 43 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell. Per tot això, a proposta de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, el Consell, prèvia deliberació, en la reunió de 3 de novembre de 2017,





DECRETE



Article 1. Objecte

1. Aquest decret té per objecte desenvolupar el contingut del Decret llei 3/2015, de 24 de juliol, del Consell, pel qual es regula l'accés universal a l'atenció sanitària a la Comunitat Valenciana, especialment en referència a la concreció de l'àmbit d'aplicació, la simplificació de la documentació i del procediment de les persones que reuneixen els requisits de l'article 6 del decret llei esmentat i l'establiment del procediment per a les persones a què es refereix la disposició addicional primera 1.



2. En aquest desenvolupament s'han d'introduir elements de modernització i simplificació a través de la digitalització en el Sistema d'Informació Poblacional (SIP) dels procediments de sol·licitud i acreditació de la cobertura sanitària.



Article 2. Àmbit subjectiu d'aplicació

L'àmbit d'aplicació d'aquest decret comprèn els col·lectius de persones següents que es poden emmarcar en dues situacions distintes, la situació general i les situacions especials:

1. La situació general comprèn totes aquelles persones no assegurades ni beneficiàries del Sistema Nacional de Salut que reuneixen els requisits de l'article 6 del Decret llei 3/2015, que són:

a) Tindre la condició de persona estrangera, major d'edat, no registrada ni autoritzada a residir a Espanya.

b) Acreditar que s'està empadronat amb residència efectiva en algun municipi de la Comunitat Valenciana un mínim de tres mesos.

A aquest efecte, s'entén per residència efectiva aquella que és veraç i continuada, davant de la teòrica o nominal o les estades temporals.



c) No tindre reconegut per l'Institut Nacional de la Seguretat Social (INSS) o per l'Institut Social de la Marina (ISM), la condició de persona assegurada o beneficiària del Sistema Nacional de Salut, ni tindre possibilitat d'accés a cobertura sanitària pública per qualsevol altre títol i no poder exportar el dret de cobertura sanitària des del país d'origen o de procedència.

d) No poder accedir a cobertura sanitària en el Sistema Nacional de Salut a l'empara dels reglaments comunitaris i convenis internacionals existents en matèria d'assistència sanitària.

e) Acreditar, per mitjà de l'informe social corresponent, la impossibilitat de subscripció del conveni especial a què es refereix el Decret 190/2013, de 20 de desembre, del Consell, pel qual es regula el conveni especial de prestació d'assistència sanitària en l'àmbit de la Comunitat Valenciana a persones que no tinguen la condició d'assegurades ni de beneficiàries del Sistema Nacional de Salut.

Per a això, en l'informe social s'haurà d'avaluar, com a criteri d'impossibilitat de subscripció del conveni especial, el fet que aquesta cobertura no inclou la farmàcia quan, segons la patologia específica, aquesta puga tindre un cost no assumible pel pacient. En els casos que no es puga objectivar la carència de recursos per tal que determinen la impossibilitat personal o familiar de subscriure un conveni especial, l'esmentat informe social haurà d'arreplegar una declaració jurada del pacient.

2. Les situacions especials comprenen les persones, espanyoles i estrangeres, amb residència efectiva a la Comunitat Valenciana, que no podent-se acollir a allò que s'ha descrit en l'apartat anterior, puguen incloure's en els supòsits definits en la disposició addicional primera 1 del Decret llei 3/2015, situacions que comprèn els col·lectius de persones següents:

a) Persones usuàries considerades majors d'edat, no registrades ni autoritzades, que presenten carència justificada d'algun requisit o document acreditatiu de la situació general descrita en l'apartat 1 d'aquest article.

b) Persones ciutadanes segons el que estableix el Reial Decret llei 16/2012, de 20 d'abril, que no puguen considerar-se estrangeres majors d'edat, no registrades ni autoritzades a residir a Espanya, quan les seues circumstàncies específiques ho requerisquen. En aquests casos s'aplicaran els mateixos criteris d'inclusió que per a persones usuàries majors d'edat no registrades ni autoritzades.

c) Persones ciutadanes espanyoles o menors nascudes a Espanya, que no puguen adquirir la condició d'assegurades o beneficiàries del Sistema Nacional de Salut per falta de la documentació específica sol·licitada per l'Institut Nacional de la Seguretat Social.

d) Persones estrangeres amb permís de residència per estudis i els familiars directes fins a primer grau per consanguinitat i afinitat, en els casos que es justifique per les circumstàncies específiques.

e) Persones estrangeres residents per reagrupació familiar que, per ser ascendents, no puguen obtindre la condició de beneficiàries per l'Institut Nacional de la Seguretat Social.

f) Persones espanyoles retornades o en estada temporal a la Comunitat Valenciana, en els casos que no mantinguen la condició d'assegurades de l'Institut Nacional de la Seguretat Social ni tinguen cobertura exportable des del seu país de residència.

g) Persones refugiades i incloses en programes de protecció internacional, fins que l'administració competent establisca formalment la situació que corresponga.

h) Persones menors estrangeres no residents incloses en programes especials de solidaritat per a tractament mèdic específic.

i) Persones menors estrangeres no residents incloses en programes especials de menors per a estades temporals a la Comunitat Valenciana per motius diferents de l'estat de salut.

j) Persones estrangeres procedents de països que no puguen rebre tractament en el seu país d'origen amb els quals la Generalitat formalitze, dins del marc competencial de la legislació vigent, un conveni per a la prestació sanitària amb contraprestació econòmica.

En les situacions especials a) a f) descrites, es requereix de forma individual un informe social que continga les anotacions específiques per a justificar aquesta situació especial.



Article 3. Procediment de tramitació en la situació general

1. Les persones incloses en l'àmbit d'aplicació de l'apartat 1 de l'article 2 d'aquest decret han de presentar la sol·licitud d'accés universal a l'atenció sanitària que es troba disponible en la seu electrònica o portal institucional de la Generalitat en internet, https://sede.gva.es, com també en la pàgina web de la conselleria amb competències en matèria de sanitat, www.san.gva.es, juntament amb la documentació acreditativa següent:

a) Certificat d'empadronament en una localitat de la Comunitat Valenciana, històric i familiar, acreditatiu de residència de més de tres mesos. En els supòsits que es justifique la impossibilitat de presentar-lo, pot ser substituït per un informe de la policia local o de qualsevol servei oficial (serveis socials, centre escolar... ) que siga coneixedor que la persona hi resideix efectivament.

b) Document d'identitat vigent. Per ordre de preferència: NIE/DNI, targeta d'identitat d'estranger, passaport, visat.

c) Certificat de no-exportació del dret de cobertura sanitària des del país de procedència, que exigeix quan el país d'origen o procedència del pacient és la Unió Europea, o països amb conveni bilateral d'assistència sanitària.

d) Informe social de la impossibilitat de subscripció del conveni especial regulat en el Decret 190/2013, de 20 de novembre, del Consell. Per a aquest efecte, i en el cas que la persona treballadora social no puga documentar aquesta impossibilitat, l'informe social ha d'incorporar una declaració jurada del pacient.

e) Informe mèdic que justifique la tramitació d'urgència, només en cas que calga per motius assistencials.

2. La sol·licitud, juntament amb la resta de la documentació, s'ha de presentar en els centres de salut que corresponga segons el Mapa sanitari de la Comunitat Valenciana, considerant el domicili efectiu de la persona interessada.

3. La documentació ha d'estar confrontada amb els originals, en cas que la persona interessada presente fotocòpies. El fet que falte algun d'aquests documents, o l'incompliment dels requisits, pot implicar la tramitació pel procediment especial a fi de justificar-ne l'absència.



4. La tramitació l'ha d'efectuar el centre de salut i s'ha de fer d'acord amb el reglament, utilitzant les modalitats SIP, els períodes de caducitat i els documents d'assistència específics. S'han d'utilitzar diferents modalitats d'acreditació en SIP totes d'assistència sanitària universal (ASU). Aquestes modalitats identifiquen les persones interessades davant del Sistema Valencià de Salut. Totes són de persones no assegurades del SNS d'acord amb el que disposa el Reial decret llei 16/2012, de 20 d'abril.

5. Si la sol·licitud no reuneix els requisits que s'exigeixen en aquest decret i no es presenta la documentació assenyalada, s'ha de requerir la persona interessada de conformitat amb la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.



6. Amb l'objecte d'aclarir i homogeneïtzar la tramitació, mitjançant el desenvolupament normatiu, s'han d'establir les actuacions específiques que han de realitzar les unitats següents que determinaran la finalització del procediment:

a) Les persones operadores SIP d'admissió dels centres de salut i hospitals.

b) Les persones treballadores socials dels centres d'atenció primària i hospitals.

c) Les seccions d'afiliació i validació de les direccions territorials amb competències en matèria de sanitat de la Generalitat.

d) Les unitats d'assegurament departamentals en aquells departaments on s'hagen creat orgànicament o funcionalment, els serveis de documentació i les unitats d'acreditació hospitalàries.

7. L'Administració sanitària ha d'utilitzar tots els mitjans electrònics habilitats en SIP amb l'objecte de simplificar i modernitzar la gestió d'aquests expedients.



Article 4. Procediment de tramitació en les situacions especials

1. Les persones incloses en l'àmbit d'aplicació de l'apartat 2 de l'article 2, lletres a) a f) d'aquest decret han de presentar la sol·licitud d'accés universal a l'atenció sanitària que es troba disponible en la seu electrònica o el portal institucional de la Generalitat en internet, https://sede.gva.es, com també en la pàgina web de la conselleria amb competències en matèria de sanitat, www.san.gva.es, juntament amb la mateixa documentació acreditativa indicada en l'article 3 d'aquest decret, a més de l'informe social específic i tota aquella altra documentació que puga requerir-se en cada cas per a justificar la situació.

La sol·licitud i la resta de la documentació s'han de presentar en els centres de salut que corresponga segons el Mapa sanitari de la Comunitat Valenciana considerant el domicili efectiu de la persona interessada.



En aquestes situacions especials, les actuacions que han de realitzar les persones operadores SIP d'admissió dels centres assistencials, persones treballadores socials i seccions d'afiliació i validació són semblants a les de la situació general.

2. En les situacions especials de persones menors estrangeres incloses en programes especials de solidaritat per a tractament mèdic específic i de programes especials per a estades temporals a la Comunitat Valenciana per motius diferents de l'estat de salut, com també en les sol·licituds de persones refugiades i incloses en programes de protecció internacional, la sol·licitud d'accés universal a l'atenció sanitària ha de ser presentada per la institució o associació autoritzada per a aquest fi, com també per les persones alienes a les que exercisquen la pàtria potestat o tutela respecte dels menors estrangers desplaçats amb fins d'escolarització.

Aquesta sol·licitud, juntament amb la documentació que es determine reglamentàriament, s'ha de presentar en les direccions territorials de la conselleria amb competències en matèria de sanitat, que assumiran la tramitació segons els procediments que es determinen en desenvolupament d'aquest decret.

3. En les situacions de persones estrangeres procedents de països amb què la Generalitat formalitze un conveni per a la prestació sanitària amb contraprestació econòmica, per no poder rebre tractament en el seu país d'origen, s'ha de considerar la persona sol·licitant com a pacient privat i pot accedir en les mateixes condicions d'accessibilitat i qualitat que la resta de les persones assegurades.



Article 5. Elaboració de l'informe social

1. S'ha de requerir l'informe social realitzat pel personal professional de l'àmbit de treball social del Sistema Valencià de Salut en els casos especificats en aquest decret i en aquells altres que es considere i que s'exigisca en el desenvolupament d'aquest decret.

2. S'ha d'acudir als recursos tècnics d'Abucasis, SIP i la resta sistemes d'informació corporatius a fi d'obtindre un informe estandarditzat, suficient i específic de la casuística que s'ha de documentar en cada cas i integrat amb els sistemes d'informació.

3. En els casos que s'indiquen en aquest decret i aquells altres que s'incloguen en el desenvolupament d'aquest, el contingut de l'informe social es pot completar totalment o parcialment amb una declaració jurada o declaració responsable de la persona sol·licitant. Així mateix, pot ser completat per la informació o l'informe emés per altres administracions.



Article 6. Informació al pacient no assegurat o en tràmit

Amb l'objectiu que el pacient tinga informació sobre la possible reclamació de la despesa generada per l'assistència, o de la possibilitat d'inici de tràmits per a l'obtenció de cobertura sanitària, en els casos que siga possible, el pacient atés ha de ser informat de la seua situació d'assegurament de forma prèvia a l'assistència. Aquesta informació és especialment rellevant en els casos de modalitats de «privats sense cobertura», «acreditació desconeguda» o aquelles que identifiquen estats de tràmit amb cobertura temporal.



Article 7. Utilització inapropiada

1. Totes les unitats, i en especial les persones operadores de taulell i d'admissió, les seccions d'afiliació i validació i les unitats d'acreditació departamentals, en la seua tasca de vigilància del compliment dels requisits establerts en aquest decret i de la utilització adequada de l'assegurament, han de comprovar, en la mesura que siga possible, les circumstàncies manifestades per la persona o entitat sol·licitant.



2. Des de les direccions territorials de la conselleria amb competències en matèria de sanitat es pot sol·licitar un informe als òrgans competents en cas de sospita de casos d'accés o utilització inadequada. En cas d'informe positiu, la direcció territorial ha d'emetre una resolució denegatòria i ha de reclamar les despeses generades. Així mateix, s'ha d'elevar informe documentat a la direcció general amb competències en matèria d'assistència sanitària de la conselleria amb competències en matèria de sanitat.



Article 8. Paràmetres econòmics

Els paràmetres econòmics de les modalitats ASU han de ser definits per la direcció general amb competències en matèria de recursos econòmics de la conselleria competent en matèria de sanitat.







DISPOSICIONS ADDICIONALS



Primera. Incidència pressupostària

La implantació i el desenvolupament d'aquest decret no pot tindre cap incidència en la dotació de les despeses assignades a la conselleria amb competències en matèria de sanitat i, en tot cas, ha de ser atés amb els mitjans personals i materials de l'esmentada conselleria ja assignats en compliment del Decret llei 3/2015, de 24 de juliol, del Consell.



Segona. Assegurances privades

En el cas que la persona, per requeriment del tipus d'estada, haja de tindre una assegurança privada d'assistència sanitària, la conselleria amb competències en matèria de sanitat ha d'avaluar-ne l'existència, la vigència i l'àmbit de cobertura. S'ha de considerar prioritari el cobrament a tercers, sense que l'existència d'aquestes assegurances anul·le absolutament l'opció d'obtindre cobertura pública per l'accés universal.



Tercera. Protocols, guies i formació

A fi de garantir l'aplicació homogènia d'aquest decret la conselleria amb competències en matèria de sanitat han de desenvolupar protocols i guies en el termini màxim de sis mesos des de la publicació d'aquest decret, i es promourà la formació del personal operador SIP i del personal de l'àmbit de treball social dels centres d'atenció primària i hospitals.





DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única. Derogació

Queden derogades totes les normes del mateix rang o d'un rang inferior que s'oposen o contradiguen al que estableix aquest decret.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Habilitació

Es faculta la persona titular de la conselleria amb competències en matèria de sanitat per a desenvolupar els procediments definits en aquest decret en el termini d'un any des de la publicació.



Segona. Entrada en vigor

Aquest decret entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 3 de novembre de 2017



El president de la Generalitat,

XIMO PUIG I FERRER



La consellera de Sanitat Universal i Salut Pública,

CARMEN MONTÓN GIMÉNEZ

Mapa web