Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 12 de novembre de 2018, del director general de Centres i Personal Docent, per la qual es convoca la renovació i es determinen els criteris d'avaluació de l'exercici del càrrec de director o directora de centres docents públics, en l'àmbit de la Generalitat. [2018/10561]

(DOGV núm. 8424 de 15.11.2018) Ref. Base de dades 010277/2018




La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (LOE), modificada parcialment per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa dedica el capítol IV del títol V a la direcció dels centres públics. L'article 136 d'aquesta llei orgànica estableix que l'Administració educativa nomenarà directors i directores dels centres que corresponga, durant un període de quatre anys, els/les aspirants que s'hagen elegit en el procediment de selecció. Així mateix, també determina que el nomenament dels directors i directores es pot renovar, per períodes de la mateixa durada, amb l'avaluació positiva prèvia del treball desenvolupat al final d'aquests. Els criteris i procediments d'aquesta avaluació han de ser públics i objectius.



El Decret 80/2017, de 23 de juny, del Consell, pel qual es regula l'actuació, el funcionament i l'organització de la Inspecció d'Educació de la Comunitat Valenciana estableix, en l'article 3, entre les funcions de la Inspecció d'Educació, la de participar en l'avaluació del sistema educatiu i dels elements que la integren.

El curs acadèmic 2018-2019 finalitza el període de quatre anys de nomenament d'aquests directors i directores que van participar en el procés de renovació convocat per la Resolució de 22 d'octubre de 2014, del director general de Centres i Personal Docent, per la qual es convoca la renovació i es determinen els criteris d'avaluació de l'exercici del càrrec de director de centres docents públics, en l'àmbit de la Generalitat (DOGV 27.10.2014). Aquests directors i directores van obtindre el primer nomenament després de participar en la convocatòria publicada per Resolució de 10 de febrer de 2011, del director general de Personal de la Conselleria d'Educació, per la qual es convoca un concurs de mèrits per a la selecció i el nomenament de directors de centres docents públics de la Generalitat (DOGV 21.02.2010) i ara procedeix que, els que ho sol·liciten i complisquen els requisits per a fer-ho, puguen optar a renovar un tercer període i últim període.

Així mateix, el 30 de juny de 2019 finalitza el període de quatre anys dels que van resultar nomenats i nomenades directors/res per mitjà del procediment de selecció que va regular la Resolució de 26 de gener de 2015, per la qual es va convocar concurs de mèrits per a la selecció i el nomenament de directors de centres públics de la Generalitat (DOGV 02.02.2015). Els que han estat exercint les funcions corresponents durant aquest temps també poden optar a continuar exercint el càrrec per un nou període de quatre anys.

Amb aquesta finalitat procedeix convocar un procediment per a la renovació del nomenament dels directors i directores que ho sol·liciten i publicar els criteris i procediments que cal aplicar per a avaluar el treball desenvolupat.

En la tramitació d'aquesta resolució s'ha complit el que es preveu en l'article 37 del Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat Públic i els articles 153 i següents de la Llei 10/2010, de 9 de juliol, de la Generalitat, d'ordenació i gestió de la funció pública valenciana sobre matèries objecte de negociació col·lectiva.

L'article 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques determina, sobre «el dret i l'obligació de relacionar-se via electrònica amb les administracions públiques», que en tot cas, els empleats de les administracions públiques, per als tràmits i actuacions que hi facen per raó de la seua condició d'empleat públic estan obligats a relacionar-se a través de mitjans electrònics en la forma en què determine reglamentàriament cada administració.

Per tant, aquesta direcció general, fent ús de les funcions que li atribueix el Decret 186/2017, de 24 de novembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport (DOGV 8192, 18.12.2017), es convoca procediment per a la renovació del nomenament de directors i directores de centres docents públics, en l'àmbit de la Generalitat d'acord amb les bases següents.



Primera. Objecte

Aquesta resolució té per objecte la renovació del nomenament de director o directora d'aquells i aquelles que ho sol·liciten, entre els que conclouen el període de quatre anys per al qual van ser nomenats i nomenades en virtut de la Resolució de 26 de gener de 2015, del director general de Centres i Personal Docent, per la qual es convoca un concurs de mèrits per a la selecció i el nomenament de directors de centres docents públics de la Generalitat o per haver obtingut la primera renovació després de participar en el procediment convocat per la Resolució de 22 d'octubre de 2014, del director general de Centres i Personal Docent, per la qual es convoca la renovació i es determinen els criteris d'avaluació de l'exercici del càrrec de director de centres docents públics, en l'àmbit de la Generalitat.

Les persones que aspiren a la renovació es relacionen en l'annex I, per ordre alfabètic i amb indicació del centre docent la direcció del qual exerceixen.



Segona. Requisits

Les persones que aspiren a la renovació han de tindre, el dia d'acabament del termini de presentació de sol·licituds, a més dels requisits generals establits per al personal funcionari, els següents requisits específics:

a) Ser funcionaris o funcionàries de carrera.

b) Aparéixer en el llistat que es publica en l'annex I d'aquesta resolució.

c) Haver sigut nomenat o nomenada director o directora, de conformitat amb l'article 136 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació.

d) Haver sigut nomenat o nomenada director o directora en virtut de la Resolució de 25 de juny de 2015, del director general de Centres i Personal Docent, per la qual s'aprova l'expedient del concurs de mèrits per a la selecció i el nomenament de directors de centres docents públics de la Generalitat o haver obtingut la renovació després de participar en el procediment convocat per la Resolució de 22 d'octubre de 2014, del director general de Centres i Personal Docent, per la qual es convoca la renovació i es determinen els criteris d'avaluació de l'exercici del càrrec de director de centres docents públics en l'àmbit de la Generalitat.





Tercera. Presentació telemàtica, terminis i documentació

3.1. Es considera, a l'efecte de presentació de sol·licituds i com a plataforma tramitadora de la documentació, que regula aquesta convocatòria el lloc web https://ovidoc.edu.gva.es, d'ara en avant, OVIDOC.

3.2. A aquesta plataforma s'accedirà amb la clau d'usuari d'ITACA o amb el sistema Cl@ve. L'ompliment de la sol·licitud per mitjà d'aquest sistema generarà un número identificatiu que donarà validesa i unicitat al procediment. Si, per diferents motius, l'aspirant presenta diverses sol·licituds telemàtiques de participació, només es tindrà en compte l'última presentada, de manera que només entendrà per acceptada una sol·licitud telemàtica per participant. No es tindran en compte les sol·licituds presentades per aquesta via que no completen el procés de presentació determinat, del qual s'obtindrà un número de sol·licitud en un document descarregable en PDF, que haurà de conservar la persona interessada per a acreditar la presentació en termini i forma.

3.3. En OVIDOC s'integrarà un nou projecte de direcció, ajustat al que s'indica en l'annex II d'aquesta resolució, constituït per dos documents.

– Una memòria en la qual s'analitze el grau de consecució dels objectius plantejats en el projecte de direcció presentat a l'inici del seu mandat.

– Una actualització del projecte per als quatre anys següents de nomenament, que a més servirà de referent, si escau, per a l'avaluació del següent període de mandat.

Aquests dos documents es presentaran també a través d'OVIDOC en format electrònic amb l'extensió PDF.

L'absència, el plagi total o parcial dels documents remarcats en aquest apartat, així com la presentació d'un projecte de direcció no actualitzat, motivarà l'obtenció de zero punts en la valoració.

3.4. Per a acomplir el que s'estableix en els articles 127.c i 129.f de la LOE, els i les aspirants han de fer pública la circumstància de participar en el procés de renovació i informar els òrgans col·legiats del centre sobre el projecte de direcció que presenten amb la sol·licitud. La direcció del centre haurà de fer públic el projecte de direcció presentat, de manera que els membres d'aquests òrgans col·legiats puguen consultar-lo. Tot això han de fer-ho en un termini no superior a cinc dies lectius després d'acabar el termini de presentació d'instàncies.



3.5. El termini per a presentar la sol·licitud serà de 15 dies hàbils, comptadors a partir de l'endemà de la publicació d'aquesta resolució en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



Quarta. Relació d'admesos i exclosos

Una vegada conclòs el termini de presentació de sol·licituds, la Direcció General de Centres i Personal Docent de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport farà pública la relació provisional de persones admeses i excloses en el procés de renovació, amb la indicació del centre per al qual les persones han sigut admeses i indica, si escau, les causes d'exclusió.

Aquesta publicació s'efectuarà en la pàgina web de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport (http://www.ceice.gva.es).

A partir de l'endemà de la publicació del llistat provisional, s'obrirà un termini de 10 dies hàbils per a efectuar reclamacions. Aquests s'han de presentar via telemàtica a través d'OVIDOC. Si, per diferents motius, l'aspirant presenta diverses reclamacions telemàtiques només tindrà en compte l'última presentada, per la qual cosa només entendrà per acceptada una reclamació telemàtica per participant.

Una vegada estudiades les reclamacions presentades i comprovat que els candidats i les candidates reuneixen els requisits de renovació assenyalats en la base segona es publicarà en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana la relació definitiva de persones candidates que participen en el procés de renovació.



Cinquena. Procediment de renovació

5.1. La proposta de renovació es formularà per la comissió d'avaluació que es determina en la base sisena d'aquesta convocatòria i tindrà en compte la valoració del projecte de direcció aportat amb la sol·licitud, l'informe preceptiu d'avaluació de l'exercici de la funció directiva dut a terme per la Inspecció d'Educació i la valoració del consell escolar del centre juntament amb l'acta del claustre de professors.

5.2. L'avaluació de l'exercici de la funció directiva tindrà com a referent les funcions que atribueix la normativa vigent als que exerceixen tasques en la funció pública docent i, especialment, en la direcció de centres educatius.



Sisena. Comissió d'avaluació

6.1. En cada direcció territorial es constituirà una comissió d'avaluació presidida pel titular, o persona en qui delegue, i de la qual formaran part com a vocals:

– Un inspector o una inspectora d'educació, a petició del titular o de la titular de la Direcció Territorial d'Educació, Investigació, Cultura i Esport.

– Un funcionari o una funcionària de carrera docent, a petició del titular o de la titular de la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial.

– Un funcionari o una funcionària de carrera docent, a petició del titular o de la titular de la Direcció General de Centres i Personal Docent.

– Un funcionari o una funcionària de carrera docent, a petició del titular o de la titular de la Direcció General de Política Educativa.

– Dos directors o directores de centres docents públics que no participen en el procés d'avaluació, a petició del titular o de la titular de la Direcció Territorial d'Educació, Investigació, Cultura i Esport.

– Un funcionari o funcionària de la Direcció Territorial, que exercirà les funcions de secretaria de la comissió, amb veu i sense vot.

Per cada un o una dels vocals es nomenaran els corresponents membres suplents.

6.2. A la comissió d'avaluació li corresponen, entre altres, les funcions següents:

a) Avaluar l'exercici a cada un dels directors i directores que aspiren a renovar.

b) Remetre als aspirants que no hagen obtingut l'avaluació positiva un informe motivat perquè, en el termini de 10 dies, l'interessat o la interessada al·legue allò que convinga al seu dret.

c) Traslladar al director o directora territorial corresponent la relació d'aspirants proposats per a renovar el nomenament.



Setena. Valoració del projecte de direcció

La comissió d'avaluació farà la valoració del projecte amb els criteris següents:

7.1. El projecte de direcció es valorarà fins a 40 punts, que correspondran:

– Fins a 20 punts, la valoració de la memòria.

– Fins a 20 punts, l'actualització del projecte de direcció.

Per a poder optar a la renovació cal obtindre en cada una de les parts un mínim de 10 punts.

7.2. La comissió d'avaluació establirà indicadors que permeten valorar i ponderar cada una de les parts del projecte de direcció (annex II) i el projecte en conjunt, amb els criteris següents:

– Adequació a la realitat del centre i pertinència de les propostes d'acord amb el que s'estableix en el PEC.

– Viabilitat de les propostes tenint en compte els recursos personals i materials del centre educatiu.

– Concreció quadriennal de les propostes i claredat en la redacció del projecte.

– Rigor en els plantejaments i incorporació d'aspectes específics d'atenció a la diversitat i inclusió educativa de l'alumnat, així com propostes de caràcter innovador tant des del punt de vista metodològic com organitzatiu.

– Qualitat i coherència global tenint en compte els diferents agents educatius i sectors que pertanyen a la comunitat educativa del centre.



7.3. La comissió d'avaluació entrevistarà el candidat o la candidata per a aclarir i requerir la informació continguda en el projecte de direcció, si escau, a fi d'una millor valoració. En cap cas, aquesta entrevista pot servir per a aportar noves dades. De la mateixa manera, pot tindre entrevistes amb els membres de la comunitat educativa que considere convenient per a un millor criteri.



Huitena. Avaluació de l'exercici de la funció directiva

8.1. La comissió d'avaluació recaptarà, en el seu nom, un informe d'avaluació a l'inspector o la inspectora responsable del centre on exercisca el càrrec de director o directora, de conformitat amb els àmbits següents:

a) Direcció i coordinació de les activitats del centre: seguiment, control i promoció de sistemes per a l'avaluació d'aquestes. Direcció i supervisió de tots els processos de gestió de la documentació administrativa i pedagògica del centre. Vigilància del desenvolupament i aplicació de la normativa lingüística.

b) Direcció dels processos de gestió dels recursos humans i materials amb la finalitat de proporcionar una oferta educativa àmplia, de qualitat i ajustada a les característiques del centre, a les necessitats del sistema i, si escau, a les demandes socials. Adequació de la gestió de les tasques relacionades amb la coeducació, plans d'acolliment, repartiment de càrregues horàries de manera equilibrada i gestió de conflictes sorgits en l'àmbit laboral.

c) Exercici de les competències en matèria administrativa i de personal.

d) Dinamització dels òrgans de govern i dels equips de coordinació docent del centre. Impuls de la participació dels diversos col·lectius de la comunitat educativa i capacitat d'arribar a consensos.



e) Millora de la convivència al centre i resolució de conflictes, i afavorir així la creació i el funcionament de comissions de mediació o convivència i promoure activitats o programes que contribuïsquen a millorar-la, d'acord amb les normes que establisca l'administració educativa i el reglament de règim interior del centre.

f) Promoció dels plans de millora i de la qualitat, de programes i iniciatives d'innovació i formació que milloren el funcionament del centre i potencien accions destinades a combatre el fracàs escolar. Foment de la implantació i ús de les TIC al centre.

g) Impuls dels processos d'avaluació interna del centre i col·laboració en altres processos d'avaluació.

h) Dinamització de l'atenció a la diversitat de l'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu. Potenciació de tots els aspectes relacionats amb la inclusió educativa.

i) Col·laboració, en àmbits de la seua competència, amb els òrgans de l'Administració educativa en tot allò relatiu a l'assoliment dels objectius educatius del centre.

j) Col·laboració amb les famílies, amb institucions i amb organismes que faciliten la relació del centre amb l'entorn i foment d'un clima escolar que afavorisca l'estudi i una formació integral de l'alumnat.

8.2. Per a dur a terme l'avaluació, la Inspecció d'Educació farà les visites al centre que siguen necessàries i concertarà les entrevistes amb membres de la comunitat educativa del centre que el conduïsquen a una millor avaluació. Així mateix, pot recaptar informació dels òrgans administratius competents en relació amb l'exercici de les competències que la normativa vigent atribueix als directors i directores dels centres educatius.

8.3. L'informe de l'inspector o inspectora d'educació es farà a través de la plataforma INSEDU - Gestión - Táctica, d'acord amb el model que consta en l'annex III d'aquesta resolució. Els diferents àmbits avaluables s'han d'expressar en els termes positiu o no positiu. Per a l'obtenció d'una valoració positiva de cadascun dels àmbits és necessari haver obtingut una valoració positiva, almenys, en la meitat dels indicadors. El sentit de l'informe d'Inspecció d'Educació serà favorable quan la persona candidata obtinga una valoració positiva, almenys, en set dels àmbits objecte de valoració. En cas que el resultat global de l'avaluació siga desfavorable ha de precisar i justificar els motius en l'apartat d'observacions.



8.4. L'informe d'avaluació de l'exercici subscrit per l'inspector o inspectora responsable del centre amb el vistiplau de la persona titular del servei d'inspecció corresponent s'aportarà a la comissió d'avaluació.





Novena. Valoració de la direcció pel claustre de professors i el consell escolar

9.1. Una vegada publicada la relació definitiva de candidats i candidates que participen en el procés de renovació i abans dels set dies hàbils següents, es convocarà el claustre de professors en el qual el director o directora farà una defensa del seu projecte de direcció i s'analitzarà tant la tasca de la direcció durant l'últim període com el projecte de direcció. Tot seguit s'estendrà l'acta en què es faran constar les diverses intervencions dutes a terme i la votació sobre la valoració del director o directora en els termes de positiva o no positiva. El resultat d'aquesta valoració serà positiva quan la majoria de vots emesos hagen sigut positius.

9.2. En aquest termini, el consell escolar del centre celebrarà una sessió extraordinària, que serà presidida per la persona que substitueix el titular de la direcció, d'acord amb el que s'estableix en l'article 22 del Decret 233/1997, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de les escoles d'educació infantil i col·legis d'educació primària o l'article 18 del Decret 234/1997, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional dels instituts d'educació secundària.



En aquesta sessió s'analitzarà la tasca de la direcció durant l'últim període de mandat, el nou projecte de direcció, així com l'acta del claustre de professors. El candidat o candidata exposarà el seu projecte en cas que algú el sol·licite i respondrà a les preguntes que li plantegen els membres del consell escolar. En conseqüència, es durà a terme una valoració del director o directora que s'expressarà en els termes de «positiva» o «no positiva». El resultat d'aquesta valoració serà positiva quan la majoria de vots emesos hagen sigut positius.



9.3. En aplicació del que es preveu en l'article 23 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic s'abstindrà de participar en aquesta votació la persona candidata a la renovació del càrrec de director o directora del centre.

El vot del professorat del claustre de professors, així com el dels representants que integren el consell escolar serà directe, secret i no delegable.

El director o directora del centre remetrà el certificat de l'acta de la reunió del consell escolar, així com l'acta del claustre de professors a la comissió d'avaluació en el termini de 48 hores des de la finalització de la sessió del consell escolar.



Desena. Procediment per a la valoració del director o directora

10.1. Procediment per a la valoració del director o directora

La comissió d'avaluació celebrarà totes les reunions que considere necessàries per a valorar els documents rebuts i emetre l'informe de valoració corresponent. Aquest informe de valoració ha de tindre en compte:

a) L'informe d'avaluació fet per la Inspecció d'Educació.



b) El projecte de direcció.

c) El certificat de l'acta de la reunió del consell escolar en què es fa constar el resultat de la votació, juntament amb l'acta del claustre de professors.

10.2. La comissió d'avaluació elaborarà una proposta dels directors i directores valorats positivament.

10.3. La valoració de la comissió d'avaluació no pot ser positiva si la persona aspirant no obté un mínim de 10 punts en cada una de les parts del projecte de direcció o té una valoració no positiva del consell escolar.

10.4. Amb caràcter excepcional, quan la comissió d'avaluació considere necessari acreditar d'una manera més concloent la seua valoració final o davant de les al·legacions que l'interessat puga presentar pot sol·licitar informes complementaris a l'informe de l'inspector o inspectora d'educació del centre, que elaborarà un altre inspector o inspectora d'educació.



Onze. Resolució del procediment

Tenint en compte la proposta emesa per la comissió d'avaluació, la persona titular de la direcció territorial a l'àmbit de la qual pertanga el centre, dictarà la resolució corresponent que pose fi al procediment, i que serà objecte de notificació individualitzada. Contra aquesta resolució, que no posa fi a la via administrativa, es pot interposar un recurs d'alçada en el termini d'un mes davant de la Direcció General de Centres i Personal Docent de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport.



Dotze. Desenvolupament i interpretació

Correspon a la Direcció General de Centres i Personal Docent de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport el desenvolupament, la interpretació i l'execució del procediment de selecció convocat per aquesta resolució, amb plena subjecció a les bases i a la normativa vigent.



Tretze. Autorització per al tractament de dades de caràcter personal



De conformitat amb el que s'estableix en el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, que va entrar en vigor el 25 de maig de 2018, relatiu a la protecció de dades de caràcter personal, cal considerar el següent:

– Les dades personals recollides per mitjà d'aquesta sol·licitud es tractaran de manera confidencial.

– La finalitat del tractament és el compliment del que es disposa en aquesta convocatòria del procediment per a la renovació del nomenament de directors i directores de centres docents públics, en l'àmbit de la Generalitat.

– Es poden exercir els drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició d'acord amb el que es disposa en l'avís legal de la pàgina web de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport.



– La responsable del tractament de la informació és la Sotssecretaria de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport. La coordinació i la supervisió corresponen a la persona delegada de protecció de dades, que exerceix les funcions amb autonomia funcional i està adscrita orgànicament a la Sotssecretaria de la Conselleria de Transparència, Responsabilitat Social, Participació i Cooperació, amb domicili al passeig de l'Albereda, número 16, 46010 de València.

Per tal de complir el que s'estableix en l'article 5 de la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades, el funcionari o la funcionària que participe en aquesta convocatòria, pel fet de participar en aquest procés, autoritza el tractament, automatitzat o no, de les dades personals que aporte en les respectives sol·licituds de participació.



Aquesta resolució posa fi a la via administrativa, i contra aquesta es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant de la Direcció General de Centres i Personal Docent de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, en el termini d'un mes, comptador des de l'endemà de la seua publicació, d'acord amb el que es disposa en els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o directament un recurs contenciós administratiu davant del jutjat contenciós competent, en el termini de dos mesos, comptadors des de l'endemà de la data de la publicació, segons el que s'estableix en els articles 8 i 14 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.



València, 12 de novembre de 2018.– El director general de Centres i Personal Docent: José Joaquín Carrión Candel.



Mapa web