Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 28 de febrer de 2018, de la Direcció General de Medi Natural i d'Avaluació Ambiental, per la qual s'ordena la publicació de la declaració d'impacte ambiental corresponent a l'expedient 115/13-AIA Alzira. [2018/2632]

(DOGV núm. 8271 de 11.04.2018) Ref. Base de dades 003555/2018


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural
    Grup temàtic: Impacte ambiental
    Descriptors:
      Descriptors toponímics: Alzira



De conformitat amb l'article 28 del Decret 162/1990, de 15 d'octubre, del Consell de la Generalitat Valenciana, pel qual s'aprova el Reglament per a l'execució de la Llei 2/1989, de 3 de març, d'impacte ambiental, el qual estableix la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana de la declaració d'impacte ambiental, resolc:





Publicar en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana la declaració d'impacte ambiental corresponent a l'expedient 115/13-AIA Alzira.





«Declaració d'impacte ambiental

Expedient: 115/13-AIA.

Títol: Centre de transferència de residus tòxics i perillosos, residus d'aparells elèctrics i electrònics, i classificació de residus no perillosos.



Promotor: Recuperaciones Xúquer, SL.

Autoritat substantiva: Ajuntament d'Alzira.

Localització: parcel·les M16-3, M16-4 i M16-5, polígon industrial el Pla Alzira (València).



Descripció del projecte

1r. Objecte del projecte:

La mercantil Recuperaciones Xúquer, SL, pretén desenvolupar una activitat de centre de transferència de residus tòxics i perillosos, residus d'aparells elèctrics i electrònics, i classificació de residus no perillosos en les parcel·les M16-3, M16-4 i M16-5 del polígon industrial el Pla del terme municipal d'Alzira (València).

En una primera fase, a què fa referència aquesta declaració d'impacte ambiental, s'actuarà sobre la parcel·la M16-5, en què es pretén construir una nau d'estructura metàl·lica totalment coberta on s'exercirà l'activitat de centre de transferència de residus tòxics i perillosos i RAEE, i una zona de campa per a la selecció de la ferralla.



L'objecte és la sol·licitud de la llicència ambiental d'acord amb la Llei 6/2014, de 25 de juliol, de prevenció, qualitat i control ambiental d'activitats a la Comunitat Valenciana.

2n. Principals característiques del projecte d'acord amb la documentació aportada:

El terreny que integra la propietat està constituït per tres parcel·les amb una superfície de 4.000 m² cada una, per la qual cosa la superfície total disponible és de 12.000 m². No obstant això, l'actuació proposada es limitarà a ocupar la parcel·la M16-5, amb una superfície de 4.000 m².

L'edifici a construir està format per un bloc que inclou:

– Nau industrial de 992,80 m², aproximadament, d'estructura porticada metàl·lica en planta baixa amb coberta a dues aigües, on s'ubicarà la zona de processament de metall fèrric i l'emmagatzematge de metalls de valor.

– Zona amb coberta a dues aigües de superfície construïda 130,37 m² per a l'emmagatzematge de residus tòxics, perillosos i RAEE.

Es disposarà també d'una campa exterior d'uns 2.746,46 m² amb:



– Una zona d'estacionament d'equips d'arreplega i camions.

– Una zona de residu banal mesclat d'origen industrial (fusta, paper, plàstic i ferralla) on es classificaran i separaran manualment en contenidors d'emmagatzematge de residus no perillosos el paper, el plàstic i la fusta.

La bàscula de pesatge de camions s'ubicarà en l'entrada a la parcel·la.

Aproximadament uns 8.000 m² es reserven per a futures ampliacions. La resta són els vials d'accés i separacions a la llinda de parcel·la.

Les parcel·les on es pretén realitzar l'activitat estan classificades i qualificades com a sòl urbanitzable industrial, i queda acreditada la compatibilitat urbanística del projecte per mitjà de certificat de l'Ajuntament d'Alzira de data 20 de juliol de 2011.

El polígon disposa de xarxa de subministrament elèctric i d'aigua potable. També hi ha xarxa de clavegueram de tipus separatiu. Els accessos al polígon i els vials interiors estan adequadament asfaltats.



Descripció del procés productiu

L'activitat a desenvolupar se centra, d'una banda, en l'arreplega, transport i emmagatzematge de residus tòxics i perillosos i RAEE, fins al seu trasllat a un altre gestor per a la seua valoració o eliminació, i, d'una altra, en la classificació de residus no perillosos de tipus paper, cartó, plàstic, ferralla i fusta.

A) Respecte als RTP i RAEE, el procés industrial comprén les activitats següents:

– Arreplega en les instal·lacions del productor i transport fins a la nau. Formalització del document de control i seguiment dels residus.



– Registre dels residus indicant-hi la procedència, quantitats, naturalesa, composició i codi d'identificació, data d'acceptació i de recepció. Temps d'emmagatzematge i dates i destinació posterior dels residus.



– Condicionament dels residus, envasament i etiquetatge adequat.



– Separació adequada dels residus, sense mesclar categories.

– Emmagatzematge dels residus durant un termini màxim de 2 anys o de 6 mesos, si es tracta de residus perillosos. L'emmagatzematge es realitza en conjunt, és a dir, en recipients independents però en una mateixa sala.

– Trasllat fins a un gestor autoritzat per a la seua valoració i/o eliminació.

B) Respecte als residus no perillosos.

A la planta arribaran periòdicament els contenidors amb paper, cartó, plàstic, fusta i ferralla.

– Els vehicles es pesaran abans i després de descarregar en la campa.

– La fusta i la ferralla es descarregaran amb un polp en la campa.

– La ferralla es classificarà i es traslladarà al magatzem cobert per al premsatge i emmagatzematge fins a la seua expedició.

– El paper, el cartó i el plàstic es depositaran en contenidors instal·lats al pati.



Adequació de les instal·lacions

Es realitza una solera de formigó, que abraça els 4.000 m², de 30 cm de grossària, impermeabilitzada amb una membrana no adherida, composta per làmina de policlorur de vinil, d'1,2 mm de grossària.

Els residus perillosos s'emmagatzemen degudament envasats i amb les mesures de seguretat oportunes per a evitar accidents d'abocaments, en una nau tancada. A més de la impermeabilització de la solera, s'impermeabilitzen els 100 primers mm de paret.

Arreplega d'aigües:

El polígon industrial el Pla disposa de xarxa separativa de pluvials i residuals.

Les aigües sanitàries produïdes en l'activitat es conduiran a una arqueta des de la qual s'abocaran directament a la xarxa de sanejament del polígon.

Les aigües pluvials de la zona de campa s'arreplegaran per mitjà de reixetes i es conduiran a un separador d'hidrocarburs amb decantador previ. Les aigües tractades així s'uniran a les aigües pluvials caigudes sobre les naus i s'abocaran a la xarxa de pluvials del polígon.

Maquinària:

– Carretó elevador, marca Fiat, model DI-30C.

– Excavadora Liebherr 922 amb polp.

– Excavadora Liebherr 924 amb polp.

– Cisalla Jherma 7,5 KW (elèctrica).

– Cisalla.

– Premsa metalls Jherma JM-40 30 KW (elèctrica).

– Premsa-cisalla ferralla Jherma JM-600: motor dièsel 400 kW.

– Bàscula per a camions de gran tonatge.

Energia:

L'activitat es connectarà a la xarxa elèctrica del polígon per al normal desenvolupament de les seues funcions.



Tipologia de residus admesos



Tipologia del residu Tones teòriques tractades a l'any

Residus tòxics i perillosos 49 t

Metalls no fèrrics 50 t

Metalls fèrrics 300 t





La llista definitiva de residus perillosos que s'emmagatzemaran en la planta és, codificat segons la llista europea de residus, el següent:



LER. Definició.

060106*: altres àcids.

070101*: líquids de neteja i licors mare aquosos.

070201*: líquids de neteja i licors mare aquosos.

070601*: líquids de neteja i licors mare aquosos.

080113*: llots de pintura i vernís que conté dissolvents orgànics o altres substàncies perilloses.

080312*: residus de tintes que contenen substàncies perilloses.

080317*: residus de tòner d'impressió que contenen substàncies perilloses.

080409*: residus d'adhesius i segelladors que contenen dissolvents orgànics o altres substàncies perilloses.

090102*: solucions de revelatge de plaques d'impressió a l'aigua.

090104*: solucions de fixatge.

120109*: emulsions i dissolucions de mecanització sense halògens.

130205*: olis minerals no daurats de motor, de transmissió mecànica i lubricants.

130703*: altres combustibles (incloses mescles).

140602*: altres dissolvents i mescles de dissolvents halogenats.

140603*: altres dissolvents i mescles de dissolvents.

150110*: envasos que contenen restes de substàncies perilloses o estan contaminats per aquestes.

150202*: absorbents, materials de filtració (inclosos els filtres d'oli no especificats en una altra categoria), draps de neteja i roba protectora contaminats per substàncies perilloses.

160107*: filtres d'oli.

160108*: components que contenen mercuri.

160113*: líquid de frens.

160114*: anticongelants que contenen substàncies perilloses.

160211*: equips rebutjats que contenen clorofluorcarburs.

160213*: equips rebutjats que contenen components perillosos, diferents dels especificats en els codis 16 02 09 i 16 02 12.

160215*: components perillosos retirats d'equips rebutjats.

160504*: gasos en recipients a pressió (inclosos els halons) que contenen substàncies perilloses.

160506*: productes químics de laboratoris que consisteixen en, o contenen, substàncies perilloses, incloses les mescles de productes químics de laboratori.

160507*: productes químics inorgànics rebutjats que consisteixen en, o contenen, substàncies perilloses.

160601*: bateries de plom.

160602*: acumuladors de Ni-Cd.

160603*: piles que contenen mercuri.

160604: piles alcalines (excepte 16 06 03).

160606*: electròlits de piles i acumuladors arreplegats selectivament.

170503*: terra i pedres que contenen substàncies perilloses.

170601*: materials d'aïllament que contenen amiant.

200121*: tubs fluorescents i altres residus que contenen mercuri.



200123*: equips rebutjats que contenen clorofluorocarburs.

200133*: bateries i acumuladors especificats en els codis 16 06 01, 16 06 02 o 16 06 03 i bateries i acumuladors sense classificar que contenen aqueixes bateries.

200135*: equips elèctrics i electrònics rebutjats, diferents dels especificats en els codis 200121 i 200123, que contenen components perillosos.

Pel que fa referència als residus no perillosos, aquests consistiran en paper, cartó, plàstic, fusta i ferralla de diverses procedències.



Programa de vigilància ambiental

L'estudi d'impacte ambiental del projecte inclou en el Programa de vigilància ambiental les fases de construcció, funcionament i abandó de l'activitat. La fase de funcionament preveu:

– Control de la qualitat de les aigües efluents segons la normativa municipal d'abocaments. S'assenyala que l'ajuntament exercirà el control sobre les aigües residuals de manera directa o a través de l'entitat en què delegue, i efectuarà totes les inspeccions i actuacions que crega oportunes a fi de verificar les condicions i les característiques dels abocaments a la xarxa de clavegueram.

– Control mensual de les mesures de prevenció de riscos laborals.



– Simulacre anual d'emergència.

– Control semestral sobre el funcionament dels procediments d'acceptació de residus i entrades-eixides de residus.

– Estudi acústic segons la legislació vigent.

– Control diari de possibles fugues.



Tramitació administrativa

L'expedient s'inicia el 6 de maig de 2013, amb la recepció en el Registre General de la Conselleria d'Infraestructures, Territori i Medi Ambient d'un escrit procedent del Servei Territorial de València. L'escrit és una consulta sobre si l'activitat de referència està sotmesa al procediment d'avaluació d'impacte ambiental i la remet el mateix titular de l'activitat. S'hi adjunten quatre exemplars en format paper de la memòria resum de l'activitat. El promotor decideix no esperar la resposta oficial i passa al tràmit següent.

El 3 d'octubre de 2013, el titular remet un escrit a què adjunta el projecte tècnic, l'estudi d'impacte ambiental, el document de síntesi modificació al projecte i l'annex.

Amb data 4 d'octubre de 2013, l'Ajuntament d'Alzira remet una sol·licitud de declaració d'impacte ambiental, acompanyada de còpies del certificat de compatibilitat urbanística i de la inserció de l'anunci en el BOP, així com el corresponent certificat de no al·legacions.



El 18 de febrer de 2014 es requereix de l'Ajuntament d'Alzira la remissió de documentació tècnica i de determinats aclariments tècnics del projecte.

Amb data 14 d'abril de 2016, l'Ajuntament d'Alzira remet l'annex aclaridor al projecte, l'estudi d'impacte ambiental i la documentació relativa al tràmit d'informació pública.

El 27 d'octubre de 2017 es trasllada a l'Ajuntament d'Alzira un informe del Servei d'Ordenació del Territori relatiu a l'expedient i es requereix l'esmena de determinats aspectes tècnics vinculats al contingut de l'informe.

El 13 de novembre de 2017, el promotor presenta telemàticament documentació tècnica que esmena els aspectes sol·licitats.

Finalment, el 12 de desembre de 2017, l'Ajuntament d'Alzira remet la documentació tècnica ja remesa de forma telemàtica.



Informació pública

El tràmit d'informació pública del projecte es va dur a terme mitjançant la inserció del corresponent anunci en el BOPV núm. 188, de data 9 de juliol de 2013, i per mitjà de la notificació als veïns limítrofs de l'activitat i la publicació del corresponent edicte al tauler d'anuncis de l'Ajuntament d'Alzira. El certificat, de data 12 de setembre de 2013 i firmat per la tècnica de gestió d'atenció ciutadana i responsable del Registre General de l'Ajuntament d'Alzira, indica que es va exposar l'expedient al públic durant 30 dies hàbils després de la publicació de l'anunci en el BOPV i no s'hi van presentar al·legacions.



Consta, així mateix, en l'expedient un segon tràmit d'informació pública realitzat per mitjà d'inserció de l'edicte de l'ajuntament en el BOPV núm. 42, de data 2 de març de 2016, i publicació al tauler d'anuncis municipal. El certificat, d'11 d'abril de 2016, firmat per la tècnica de gestió d'atenció ciutadana i responsable del Registre General de l'Ajuntament d'Alzira, indica que no s'hi han presentat al·legacions en el termini de 30 dies concedit. Aquest segon tràmit d'informació pública al·ludeix només a la parcel·la M16-5 del polígon el Pla.

Consultes a administracions i informes rebuts

1r. L'informe de compatibilitat urbanística municipal, firmat pel regidor responsable d'urbanisme, sostenibilitat i agricultura, en data 20 de juliol de 2011, indica que l'activitat sol·licitada es localitza en sòl urbanitzable industrial, que està qualificada com a ús industrial i emmagatzematge d'índex alt industrial 3, i és d'ús dominant, i que és procedent concedir la compatibilitat urbanística.

2n. En atenció a l'emplaçament del projecte, el 3 de juliol de 2017 es consulta al Servei d'Ordenació del Territori.

a) Primer informe, amb data 20 d'octubre de 2017:

El Servei d'Ordenació del Territori, després d'analitzar les característiques de l'activitat i valorar el risc d'inundació basant-se en les cartografies d'inundabilitat corresponents al PATRICOVA i al SNCZI, entre altres consideracions, indica que en aplicació del principi de precaució en territoris amb elevat risc d'inundació, no es consideren compatibles la manipulació, la gestió i l'emmagatzematge de residus tòxics i perillosos, per l'increment significatiu del risc produït per la inundació, derivat del transport i la dispersió de substàncies contaminants procedents d'aquests residus.

En conclusió, el projecte està afectat per risc d'inundació i es considera compatible en general, però incompatible respecte de la manipulació, gestió i emmagatzematge de residus tòxics i perillosos, segons les determinacions normatives del PATRICOVA.

b) Segon informe, amb data 21 de desembre de 2017.

Atesa la documentació addicional aportada pel promotor, es consulta novament al Servei d'Ordenació del Territori, que, basant-se en els aclariments sobre les condicions d'emmagatzematge dels residus tòxics i perillosos en l'activitat projectada, considera que:

– S'estableixen condicions, urbanístiques i de la instal·lació, d'acord amb el que determina l'article 20 de la normativa del PATRICOVA.

– La instal·lació haurà de tindre en compte:

– La ubicació i disposició de l'emmagatzematge dels residus tòxics i perillosos.

– La gestió d'aquests per una empresa autoritzada amb els mínims períodes d'emmagatzematge (amb caràcter bimensual, si és factible) perquè hi haja el menor volum possible emmagatzemat.

– La disposició d'un pla d'emergència i d'una assegurança que atenga aquesta qüestió específica, de conformitat amb l'article 26 de la normativa del PATRICOVA.

Es proposa, si per les dates de tramitació es considera aplicable, sol·licitar un informe de l'administració hidràulica regulat en l'apartat 5 de l'article 14 bis del Reial decret 638/2016.

El Servei d'Ordenació del Territori conclou que el projecte està afectat per risc d'inundació, encara que es considera compatible amb la normativa PATRICOVA sempre que es complisquen les condicions exposades en l'annex presentat pel promotor i les consideracions establides pel dit servei.



Consideracions ambientals

1r. Els principals aspectes mediambientals a tindre en compte en la instal·lació són:

A) Afecció per inundabilitat.

L'activitat s'ubica al polígon industrial el Pla, aprovat definitivament per Resolució de 22 d'abril de 2008, de la Direcció General d'Ordenació del Territori, per la qual s'esmenen les deficiències a què fa referència l'Acord de la Comissió Territorial d'Urbanisme de 15 de novembre de 2006 i es declara definitivament aprovada la modificació puntual del pla general en l'àmbit del polígon industrial el Pla d'Alzira.



Posteriorment, mitjançant un acord del ple de l'Ajuntament d'Alzira, en sessió celebrada el 25 de gener de 2012, es va aprovar la modificació dels articles 5 i 8 de les normes urbanístiques del sector industrial el Pla.

No obstant això, en el procés d'avaluació, es va constatar que, d'acord amb el vigent Pla d'acció territorial de caràcter sectorial sobre prevenció del risc d'inundació a la Comunitat Valenciana (PATRICOVA), el projecte s'ubica en la zona d'inundació massiva del riu Xúquer. En concret, la ubicació del projecte correspon a zona amb risc d'inundació 5, és a dir freqüència baixa (500 anys) i calat alt (>0,80 m).



Encara que el projecte disposava del preceptiu certificat de compatibilitat urbanística i la seua ubicació al polígon industrial implicava que el risc inherent a la inundació ja estava previst, la revisió del PATRICOVA, després de l'aprovació del polígon industrial el Pla, va fer aconsellable realitzar una consulta a l'òrgan competent (Servei d'Ordenació del Territori).

Del primer informe emés pel Servei d'Ordenació del Territori (03.07.2017) es desprenia que el projecte era, en general, compatible amb la normativa del PATRICOVA, encara que incompatible respecte a l'activitat relativa als residus tòxics i perillosos.

Traslladat el dit informe al promotor, aquest aporta nova documentació on realitza aclariments respecte a les característiques de les instal·lacions i de l'activitat a desenvolupar.

1. S'assenyala que, a pesar que l'autorització s'havia sol·licitat per a un emmagatzematge màxim de 49 t atés el límit administratiu establit per a la llicència ambiental, tenint en compte la superfície del magatzem i el període màxim d'emmagatzematge de sis mesos, es considera que la capacitat mitjana d'emmagatzematge simultània estarà al voltant de 25 t.

Aquesta capacitat estarà distribuïda per tipus de residus i per estanteries, sent aproximadament:

– 3 t d'inflamables (restes de dissolvents, […]).

– 2 t d'envasos buits.

– 10 t de sòlids pastosos (filtres, draps, llots de depuradora, […]).



– 5 t d'altres residus (bateries, piles, […]).

– 5 t de RAEE (tubs fluorescents, ordinadors, microones, […]).



Els estants de les estanteries sobre les quals s'emmagatzemen els residus són regulables en altura, i s'ha de deixar una altura de seguretat sobre la solera existent.

2. S'assenyala, així mateix, que en l'execució de la urbanització del polígon industrial el Pla, els vials i les voreres del polígon es van elevar una mitjana d'1,5 m sobre la cota del terreny natural. A més, les normes del polígon van incloure en l'article 8 que la cota dels forjats de planta baixa havia de situar-se almenys 0,8 m per damunt de la rasant del carrer.

Per a complir aquests requisits, la parcel·la on es pretén ubicar la instal·lació s'omplirà una mitjana d'1,5 m, i addicionalment els 0,8 m exigits per les normes del polígon, de manera que la zona d'emmagatzematge de residus perillosos s'elevarà 2,3 m sobre la cota natural del terreny.

3. El promotor analitza sobre les cartografies del SNCZI i del PATRICOVA, per a un període de retorn de 500 anys, els calats corresponents a la zona d'emmagatzematge de residus tòxics i perillosos, i resulten aquests calats compresos entre 1,7 i 2,2 m. En conseqüència, amb les mesures ja adoptades d'alçament del polígon i de la cota de parcel·la se supera en 0,10 m la cota de calat màxim.



4. Per a més seguretat, el titular es compromet a emmagatzemar els residus tòxics i perillosos sobre les estanteries i disposar l'estant inferior a una altura mínima de 0,5 m sobre la solera existent.

Amb aquesta informació addicional, el Servei d'Ordenació del Territori emet el seu segon informe (21.12.2017) en què es conclou que, amb les condicions que estableix l'informe, encara que el projecte està afectat per risc d'inundació, es considera compatible amb les determinacions normatives del PATRICOVA.

Basant-se en aquest segon informe, a més de les determinacions constructives ja definides per l'article 8 de les normes urbanístiques del polígon (elevació del polígon 1,5 m sobre la cota del terreny i elevació del forjat de la planta baixa 0,8 m sobre la rasant de la calçada), es considera el següent:

– S'hauran d'ubicar tots els residus tòxics i perillosos sobre estanteries, i deixar en tot cas un espai lliure entre la solera de la nau i la cubeta de retenció de líquids corresponent a l'estant inferior, com a mínim de 50 cm.

– Encara que la normativa de residus admet una periodicitat de retirada dels residus tòxics i perillosos de sis mesos, s'hi rebaixarà, i serà bimensual, en la mesura que siga possible. En cap cas, els residus tòxics i perillosos romandran en les instal·lacions més de quatre mesos.



– Quant a la capacitat màxima d'emmagatzematge simultani, d'acord amb el que estableix l'annex aclaridor aportat pel promotor i assumit com a acceptable pel Servei d'Ordenació del Territori, no haurà de superar-se, en cap cas, una quantitat total de 25 t de residus tòxics i perillosos.

– El promotor haurà d'elaborar un pla d'emergència en cas d'inundació en les seues instal·lacions i depositar-ne una còpia a l'Ajuntament d'Alzira perquè en prenguen coneixement les autoritats. Aquest pla haurà d'incorporar-se al Programa de vigilància ambiental.

– El promotor haurà de contractar, així mateix, un assegurança de responsabilitat civil per danys d'inundació.

En relació amb la sol·licitud d'informe a l'administració hidràulica, ateses la demora de l'expedient i les mesures preventives establides, no es considera pertinent realitzar la consulta.

B) Afecció a la qualitat atmosfèrica: producció de sorolls.

Entre la documentació revisada s'inclou un estudi acústic. En aquest s'especifica que les màquines que produeixen major nivell de soroll s'ubiquen en l'interior de les naus, exceptuant-ne la premsa-cisalla per a la ferralla, que es localitza al centre de la zona de campa, i una de les excavadores amb polp.

En l'estudi acústic es determina que de la combinació de les fonts sonores indicades, amb la distància als límits de parcel·la, el nivell sonor en el límit de la parcel·la serà de 69,5 dB.

Atés que el projecte s'ubica en polígon industrial, que l'activitat productiva es desenvoluparà en horari laborable diürn i que els habitatges més pròxims estan a una distància aproximada de 1.800 m en línia recta, s'estima que el valor màxim d'emissió de sorolls està dins dels nivells màxims admissibles segons la normativa.



No obstant això, per a evitar que els valors de sorolls augmenten, es poden realitzar mesures preventives, com ara la descàrrega de materials des de la menor altura possible i el manteniment adequat dels equips de treball segons les instruccions del fabricant.

En tot cas, haurà de fer-se una auditoria acústica en el moment de la posada en marxa de l'activitat i, posteriorment, amb una periodicitat quinquennal, d'acord amb el que estableixen la Llei 7/2002, de 3 de desembre, de la Generalitat Valenciana, de protecció contra la contaminació acústica, i el Decret 266/2004, del Consell de la Generalitat, pel qual s'estableixen normes de prevenció i correcció de la contaminació acústica.

En el cas de superar els límits establits en la legislació, hauran d'aplicar-se mesures correctores addicionals.

C) Afecció al sòl per possibles infiltracions de lixiviats. Com ja s'ha assenyalat, l'activitat s'ubicarà en nau, amb solera impermeabilitzada i en polígon industrial, per la qual cosa el possible impacte es considera compatible.

L'emplaçament dels residus tòxics o perillosos ha de complir la legislació i les normes tècniques aplicables. En concret:

– Té sòl impermeable (solera de formigó).

– Està cobert de la pluja (nau tancada amb teulada).

– Els residus s'emmagatzemaran en envasos específics per a cada residu sobre estanteries que disposen de cubetes de retenció amb capacitat suficient per a evitar el contacte directe dels lixiviats amb la solera en cas de vessament. A més, en cas de vessament accidental, es farà l'arreplega immediata per mitjà de materials absorbents que es gestionaran com a residus tòxics i perillosos.

– Allunyat de la xarxa de sanejament.

Finalment, en la nau d'emmagatzematge d'aquests residus hi haurà un sistema d'arreplega de lixiviats derivat a un depòsit estanc soterrat.



– Pluvials: la campa on es realitza l'emmagatzematge de residus no perillosos està impermeabilitzada amb una làmina de policlorur de vinil d'1,2 mm de grossària per davall de la solera de 30 cm de formigó. Les aigües pluvials generades en aquesta campa es derivaran mitjançant un col·lector a un separador d'hidrocarburs precedit d'un decantador. Posteriorment, les aigües així tractades s'uniran a les aigües pluvials generades sobre les naus i s'abocaran al col·lector de pluvials del polígon.

– Aigües sanitàries: les aigües residuals sanitàries s'abocaran directament a la xarxa de residuals del polígon.

El promotor haurà d'obtindre la corresponent autorització per a l'abocament de les aigües residuals a la xarxa de clavegueram del polígon. Els paràmetres de qualitat de l'aigua d'abocament hauran de complir els límits establits per l'EPSAR o, en cas que n'hi haja i que siguen més restrictius, en l'ordenança municipal d'abocaments. Si fóra necessari haurà d'aplicar les mesures correctores necessàries per a complir els dits límits.

3r. El promotor, Recuperaciones Xúquer, SL, disposa d'altres dues instal·lacions al terme municipal d'Alzira. Al centre de què disposa en la carretera de Vilella, 6 d'Alzira té, en la data d'aquesta resolució, l'autorització 207/T01/CV que el faculta per al transport de residus perillosos, i l'autorització 613/T02/CV que el faculta per al transport de residus no perillosos. Respecte a la instal·lació de què disposa en la carretera Alzira-Algemesí, disposa d'autorització per a l'emmagatzematge de residus no perillosos 34/A/RNP/CV.

S'haurà de realitzar la pertinent inscripció com a gestor de residus per a la totalitat dels residus emmagatzemats en les instal·lacions objecte d'aquesta resolució. A més, es requereixen els compromisos d'acceptació de residus per gestors autoritzats per a tots els residus de l'activitat en què s'indique específicament que es refereixen al centre localitzat en les parcel·les M16-3, M16-4 i M16-5 del polígon industrial el Pla d'Alzira.

4t. Afeccions ambientals derivades de la ubicació del projecte.

L'emplaçament del projecte està inclòs en la zona d'afecció del Pla d'ordenació de recursos naturals del Parc Natural de l'Albufera, establit pel Decret 96/1995, de 16 de maig, del Consell de la Generalitat, encara que fora dels límits del parc natural. Com ja s'ha assenyalat, l'activitat s'exercirà en polígon industrial en l'aprovació del qual es va considerar aquesta circumstància, i disposa del certificat de compatibilitat urbanística que implica que no hi ha impediment al seu emplaçament.



La localització del projecte no afecta cap altre espai natural protegit, ni cap altra figura reglamentada en desplegament de la Llei 11/1994, d'espais naturals protegits de la Comunitat Valenciana. Així mateix, el projecte no té afeccions territorials derivades de la proximitat d'elements naturals o d'infraestructures humanes.

5t. Analitzat el Programa de vigilància ambiental proposat en l'estudi d'impacte ambiental del projecte, es considera adequat, amb les puntualitzacions següents:

– El control diari de possibles fugues ha d'incloure la revisió de l'estat d'impermeabilització del paviment de la nau i dels recipients d'emmagatzematge de residus perillosos.

– Haurà de revisar-se periòdicament el depòsit d'arreplega de lixiviats.

– Dins del simulacre anual d'emergències, s'inclourà com a supòsit l'emergència per inundació de les instal·lacions.

– El programa ha d'incloure, entre les mesures a realitzar, les operacions de manteniment preventiu de les instal·lacions, sobretot quant a sorolls i vibracions. El programa inclourà també la neteja periòdica de l'interior de les naus i de la parcel·la i perímetre d'aquesta.

– El programa ha de preveure la creació d'un registre on s'arxivarà tota la documentació que es genere (controls i autocontrols realitzats, resultats d'aquests i, si és el cas, mesures correctores aplicades). Aquest registre ha de quedar a disposició de les administracions públiques competents.



Consideracions jurídiques

El projecte examinat constitueix, segons el que preveu l'apartat 6.c.2., annex I, del Decret 162/1990, de 15 d'octubre, del Consell de la Generalitat, pel qual s'aprova el Reglament per a l'execució de la Llei 2/1989, de 3 de març, d'impacte ambiental, modificat pel Decret 32/2006, de 10 de març, un dels supòsits fàctics en què resulta preceptiva la formulació d'una declaració d'impacte ambiental prèvia a la resolució administrativa que s'adopte per a l'aprovació definitiva d'aquell, segons es desprén de l'article 5 de la Llei d'impacte ambiental i concordants del seu reglament.

L'expedient ha observat els tràmits previstos en el Decret 162/1990, de 15 d'octubre, del Consell de la Generalitat Valenciana, pel qual s'aprova el Reglament d'impacte ambiental en la Llei 2/1989, de 3 de març, de la Generalitat Valenciana, i en les altres disposicions que s'hi apliquen.



L'article 5 de la Llei 2/1989, de 3 de març, d'impacte ambiental, atribueix a l'òrgan mediambiental la competència en formulació de la declaració d'impacte ambiental dels projectes sotmesos a aquesta.

L'article 13 del Decret 158/2015, de 18 de setembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural (modificat pel Decret 80/2016, d'1 de juliol, i pel Decret 73/2017, de 2 de juny, ambdós del Consell) atribueix a la Direcció General de Medi Natural i d'Avaluació Ambiental la competència en matèria d'avaluació ambiental estratègica i de projectes.

Per tot això, fent ús de les facultats que tinc legalment atribuïdes, formule la següent resolució



Primer

Estimar acceptable, només als efectes ambientals i sense perjudici de l'obtenció prèvia de les autoritzacions sectorials que s'hi apliquen, el projecte de centre de transferència de residus tòxics i perillosos, residus d'aparells elèctrics i electrònics, i classificació de residus no perillosos, promogut per Recuperaciones Xúquer, SL, que s'ubica en les parcel·les M16-3, M16-4 i M16-5 del polígon industrial el Pla, al terme municipal d'Alzira (València), sempre que es desenvolupe d'acord amb el que estableixen l'estudi d'impacte ambiental, el projecte tècnic i la resta de documentació que constitueix l'expedient avaluat, així com els condicionants del punt segon de la present resolució.





Segon

Se supedita l'execució del projecte esmentat al compliment dels condicionants següents:

1. Els residus admesos en l'activitat seran els indicats en la part expositiva d'aquesta resolució o qualsevol altre codi LER que l'òrgan competent en matèria de gestió de residus considere susceptible d'autorització, sempre que la seua inclusió no comporte la modificació substancial del projecte avaluat i no responga a supòsits en què s'exigisca la tramitació d'un procediment d'avaluació ambiental d'acord amb la legislació sectorial vigent.

2. La urbanització de la parcel·la sobre la qual s'exerceix l'activitat haurà de complir les disposicions definides per l'article 8 de les normes urbanístiques del polígon (elevació del polígon 1,5 m sobre la cota del terreny i elevació del forjat de les naus 0,8 m sobre la rasant de la calçada).

3. Tots els residus tòxics i perillosos s'ubicaran sobre estanteries, deixant un espai lliure mínim de 50 cm entre la solera de la nau i la cubeta de retenció de líquids corresponent a l'estant inferior.

4. En la mesura que siga possible, la freqüència de retirada dels residus tòxics i perillosos serà bimensual. En cap cas, els residus tòxics i perillosos romandran en les instal·lacions més de quatre mesos.

5. En cap cas se superarà la quantitat de 25 t de residus tòxics i perillosos emmagatzemats simultàniament en les instal·lacions.

6. Sense perjudici de les obligacions que la normativa sectorial impose a l'activitat quant a l'elaboració de plans d'emergència, s'elaborarà un pla d'emergència específic davant d'inundació de les instal·lacions del qual s'informarà tot el personal que, si és el cas, forme part de l'activitat.

Se'n depositarà una còpia a l'Ajuntament d'Alzira perquè en prenguen coneixement les autoritats.

7. El promotor haurà de contractar, així mateix, una assegurança de responsabilitat ambiental per danys d'inundació d'acord amb la Llei 26/2007, de responsabilitat ambiental.

8. Sense perjudici dels condicionants anteriors, s'hauran de complir totes les disposicions de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats.

– L'activitat haurà d'obtindre les preceptives autoritzacions administratives per a la gestió de residus que atorga la Direcció General del Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental d'aquesta conselleria.

– L'emmagatzematge i la gestió, i la posterior entrega a gestors autoritzats seran conformes a la naturalesa i perillositat de cada un dels residus.

– L'activitat disposarà de compromisos d'acceptació de residus per gestors autoritzats per a la totalitat dels residus tòxics i perillosos que es generen en el seu desenvolupament. Els compromisos hauran d'indicar expressament que es refereixen a les instal·lacions localitzades en les parcel·les M16-3, M16-4 i M16-5 del polígon industrial el Pla, del municipi d'Alzira. Tots els compromisos d'acceptació de residus hauran d'estar permanentment en vigor i a disposició de l'autoritat ambiental competent.

9. Respecte a les aigües residuals generades en l'exercici normal de l'activitat, el titular de l'activitat haurà de disposar de la preceptiva autorització d'abocament d'aigües a la xarxa del polígon, concedida per l'autoritat municipal. Els paràmetres de qualitat de l'aigua d'abocament respectaran els límits establits per l'entitat pública de sanejament d'aigües residuals o, en cas que hi siguen més restrictius, els assenyalats per l'ordenança municipal d'abocaments de l'Ajuntament d'Alzira. Si fóra necessari s'aplicaran les mesures correctores pertinents per a complir els dits límits.

10. Haurà de realitzar-se una auditoria acústica en el moment de la posada en funcionament de l'activitat i, posteriorment, les corresponents d'acord amb la periodicitat establida en l'article 18 del Decret 266/2004, de 3 de desembre, del Consell, que desenvolupa la Llei 7/2002, de 3 de desembre, de la Generalitat Valenciana, de protecció contra la contaminació acústica. Les auditories acústiques seran realitzades per un organisme de control autoritzat, i es faran constar els resultats en un llibre de control que estarà a disposició de l'administració competent. En cas de superar els nivells sonors permesos per la llei, s'establiran les mesures correctores pertinents.

11. El Programa de vigilància ambiental, sense perjudici de les mesures proposades en l'estudi d'impacte ambiental, haurà d'incloure els controls i operacions periòdiques següents:

11.1. Control diari de l'estat dels recipients de retenció de fugues de les estanteries d'emmagatzematge de residus tòxics i perillosos.



11.2. Revisió diària de la situació de la impermeabilització del paviment de la nau.

11.3. Haurà de revisar-se periòdicament el depòsit d'arreplega de lixiviats.

11.4. Dins del simulacre anual d'emergències s'inclourà com a supòsit l'emergència per inundació de les instal·lacions.

11.5. Operacions periòdiques de manteniment preventiu de les instal·lacions, sobretot quant a sorolls i vibracions, així com neteja periòdica de l'interior de les naus i de la parcel·la.

12. Es crearà un registre documentat del Programa de vigilància ambiental als efectes d'acreditar l'adopció i execució de les mesures preventives i correctores proposades i la comprovació de la seua eficàcia. Aquest registre documentat inclourà, a més, el resultat dels controls i autocontrols periòdics legalment exigibles. Tota la documentació del Programa de vigilància ambiental estarà a disposició de les autoritats competents.

13. Qualsevol modificació o ampliació del projecte presentat, així com si es detectara algun impacte ambiental no previst en l'estudi d'impacte ambiental, haurà de ser comunicat a l'òrgan ambiental competent, que establirà, si és procedent, l'aplicació de noves mesures correctores.





Tercer

Notificar a les persones interessades que contra aquesta resolució, per ser un acte de tràmit, no es pot interposar cap recurs, sense perjudici que puguen utilitzar-se els mitjans que en defensa dels seus drets i interessos consideren pertinents.



Quart

Publicar en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana aquesta declaració d'impacte ambiental, d'acord amb el que disposa l'article 28 de l'esmentat Decret 162/1990, de 15 d'octubre, del Consell de la Generalitat Valenciana, pel qual s'aprova el Reglament per a l'execució de la Llei 2/1989, de 3 de març, d'impacte ambiental. D'acord amb la disposició transitòria primera de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, la regulació de la vigència de les declaracions d'impacte ambiental establida en l'article 43 de l'esmentada Llei 21/2013 és aplicable a aquesta declaració d'impacte ambiental.





València, 23 de gener de 2018.– El director general de Medi Natural i d'Avaluació Ambiental: Antoni Marzo i Pastor.»



València, 28 de febrer de 2018.– El director general de Medi Natural i d'Avaluació Ambiental: Antoni Marzo i Pastor.

Mapa web