Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 8 de juny de 2018, de la Direcció General del Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental, per la qual s'aprova el Programa d'inspecció de trasllat de residus transfronterers de la Comunitat Valenciana de l'any 2018. [2018/5883]

(DOGV núm. 8322 de 21.06.2018) Ref. Base de dades 006141/2018




Per Resolució de data 4 de gener de 2017, de la consellera d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, s'aprova el Pla d'inspecció en matèria de trasllats transfronterers de residus de la Comunitat Valenciana per a les anualitats 2017-2022.

Seguint les directrius del Pla d'inspecció en matèria de trasllats transfronterers de residus de la Comunitat Valenciana, per al període 2017-2022, s'elabora el present Programa d'inspecció per al període 2018. El període de vigència del programa és de l'1 de gener al 31 de desembre de 2018.

El programa d'inspecció de trasllats transfronterers de residus de la Comunitat Valenciana, per a l'anualitat 2018, que s'aprova mitjançant la present resolució, s'estructura en quatre apartats amb el contingut que, en síntesi, s'indica a continuació.

Una part introductòria, en la qual s'exposen de manera succinta els objectius estratègics establits en el Pla d'inspecció de trasllats transfronterers de residus 2017-2022, i es fixen aquells que es troben relacionats amb aquest programa.

Un apartat segon, on es fan constar els objectius estratègics i els projectes per a l'anualitat 2018, així com els antecedents, el tipus de projecte, els objectius específics i metes, el Pla d'actuació, el seguiment, els recursos i el procediment d'aquests.

Un apartat tercer, on s'assenyalen les autoritats implicades, així com el repartiment de tasques, garantint la coordinació entre comunitats autònomes i el Ministeri d'Agricultura, Alimentació i Medi Ambient mitjançant la xarxa REDIA, xarxa d'inspecció ambiental, o d'una altra xarxa específica habilitada expressament per a això.

Un quart apartat, relatiu a l'organització dels recursos humans i financers dels quals disposarà el Servei d'Inspecció.

Un cinqué apartat on es regula la metodologia per a l'avaluació de riscos.

En virtut del que s'ha exposat, i fent ús de les atribucions que em confereixen l'article 38 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, en relació amb l'article 9 del Decret 7/2015, de 29 de juny, del president de la Generalitat, pel qual es determinen les conselleries en què s'organitza l'Administració de la Generalitat i s'assignen a la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, entre unes altres, la competència en matèria de medi ambient, així com el Decret 158/2015, de 18 de setembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, modificat pel Decret 80/2016, d'1 de juliol, i a la vista del que es disposa en l'article 9.2 de la Llei 2/2015, de 2 d'abril de la Generalitat de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana, resolc:



Primer

Aprovar el Programa d'inspecció de trasllats transfronterers de residus de la Comunitat Valenciana de 2018, que figura com a annex a la present resolució.



Segon

Adoptar totes les mesures que siguen necessàries per a la difusió del contingut del programa esmentat.

Contra aquesta resolució, que no posa fi a la via administrativa, podrà interposar-se recurs d'alçada davant el secretari autonòmic de Medi Ambient i Canvi Climàtic en el termini d'un mes comptat des de l'endemà d'aquell en què tinga lloc la notificació, de conformitat amb el que s'estableix en l'apartat primer de l'article 122, en relació amb els articles 112.1 i 121 i següents de la Llei 39/2015 d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques,tot això sense perjudici que s'utilitze qualsevol altra via que considere oportuna.



València, 8 de juny de 2018.– El director general del Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental: Joan Piquer Huerga.

ANNEX

Programa d'inspecció en matèria de trasllats transfronterers

de residus de la Comunitat Valenciana per a l'anualitat 2018



1. Introducció

2. Memòria d'activitats en 2017

3. Inspeccions previstes per al programa 2018

3.1. Objectius estratègics i projectes 2018

3.2. Projectes d'inspecció 2018

3.2.1. Inspeccions programades en operadors dels quals disposem d'informació relativa a trasllats

32.2.2. Inspeccions programades en port

32.2.3. Inspeccions programades en carretera

32.2.4. Inspeccions no programades

4. Autoritats implicades i repartiment de tasques

4.1. Coordinació amb altres autoritats.

5. Organització dels recursos humans i financers i actuacions per a la cooperació entre les diferents autoritats inspectores

6. Metodologia d'avaluació de riscos

6.1. Objecte

6.2. Àmbit d'aplicació i abast

6.3. Metodologia d'avaluació de riscos en l'àmbit dels plans d'inspecció de trasllats transfronterers de residus

6.3.1. Criteris d'impacte

6.3.2. Perillositat i quantitat del residu traslladat anualment

6.3.3. Nombre de moviments anuals

6.3.4. Manera de transport

6.3.5. Grau d'incidència ambiental

6.3.6. Destinació final dels residus

6.3.7. Criteris d'operador

6.3.8. Adopció de sistemes de gestió ambiental

6.3.9. Actitud de l'operador

6.3.10. Dades de trasllats il·lícits

6.3.11. Dades d'expedients sancionadors de caràcter mediambiental

6.3.12. Dades de delictes contra el medi ambient comesos

6.4. Aplicació de la metodologia

6.4.1. Índex de risc i freqüència d'inspecció



1. Introducció

1.1. Antecedents

Aquest Programa 2018 s'emmarca en el Pla d'inspecció de trasllats de residus 2017-2022, en el qual la Direcció General del Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental centra la seua actuació principalment en les labors d'inspecció de trasllat transfronterer de residus, com a potestat administrativa i executiva específica.

Els objectius estratègics establits en el Pla d'inspecció són els següents:

– Impulsar el compliment dels objectius establits en la normativa europea en matèria de trasllats de residus, en concret, en el Reglament (CE) 1013/2006, de 13 de juny, de 2006, relatiu als trasllats de residus, modificat pel Reglament (CE) 660/2014.

– Complir els objectius establits en la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, en matèria de trasllats transfronterers de residus.

– Comprovar el grau de compliment de la normativa aplicable en els trasllats transfronterers de residus per part d'establiments, empreses, agents, negociants i trasllats de residus o en la valorització o eliminació corresponents.

– Detectar i, si escau, controlar actuacions de trasllats transfronterers de residus contràries a la normativa, així com els trasllats il·lícits de residus, amb especial èmfasi en aquells de major risc per al medi ambient i la salut humana tenint en compte les quantitats i perillositat dels residus, els que suposen un major incompliment de la normativa o els que es dispose de menor informació.

– Aconseguir un òptim grau de compliment de la legislació, especialment, mitjançant la prevenció i la informació.

Els objectius estratègics consistiran en les inspeccions programades en operadors, les inspeccions programades en trànsit i les inspeccions no programades en operadors i en trànsit.

En aquest programa d'inspecció 2018, es concretaran els projectes planificats per l'autoritat responsable de la inspecció amb la finalitat d'aconseguir un grau alt de compliment dels objectius estratègics establits.

1.2. Anàlisi de moviments de trasllats de residus en la Comunitat Valenciana (comparativa 2016-2017)

Les taules mostren lleugers increments en els moviments en ambdues direccions (import/export), canvis i consolidacions en els països que importen i exporten, i alguns patrons respecte a la tipologia de residus traslladats. En definitiva, un creixement progressiu del mercat de residus.

Respecte als volums i països en presència:

En 2017 les importacions creixen un 22,7 % respecte a 2016, les sol·licituds de residus a Itàlia i Àustria són les que s'incrementen amb importants quotes, juntament amb Malta que manté la primera posició en aquest mercat, encara que amb una reducció substantiva del volum.

Les exportacions també creixen en 2017, malgrat suposar una part més xicoteta del total dels moviments de residus (un 12,11 % del total d'importacions en 2016, i un 16,3 % en 2017. Aquestes han crescut un 44,7 % respecte a l'any anterior, i es mantenen França i Alemanya com a principals receptors per aquest ordre. Encara que Itàlia apareix per a ocupar la primera posició dels moviments exportadors. Portugal en canvi, desapareix del mercat de les exportacions.

Per tipologia de residus també s'evidencien canvis importants:



– En 2016 els residus que s'importaven en major quantia eren els envasos, draps i filtres contaminats, així com els que contenien hidrocarburs, mentre que en 2017 encara que es redueixen les quanties importades hi ha una major diversitat en la demanda i en conjunt resulta un increment de les importacions. En tot cas, els residus que concentren més moviments són els que contenen hidrocarburs, els dissolvents, líquids de neteja i licors mare orgànics.

– Respecte a la tipologia de residus exportats en 2016 i 2017 són: catalitzadors usats contaminats, fons pesants de destil·lació, i finalment fons pesants halogenats.

Els operadors continuen sent els mateixos i exerceixen els mateixos rols de notificador, destinatari, transportistes i negociant. D'igual manera, les rutes d'origen, trànsit i país de destinació es mantenen, a excepció de la nova dibuixada per l'emergent Àustria, a través de França i Itàlia.



Finalment, hem de significar que les operacions de tractament que eren sol·licitades per als residus importats en 2016 eren sistemàticament l'emmagatzematge previ, o no (R13 +) i l'intercanvi per a posteriors tractaments (R12 +).



Taula 1. Dades de moviments de trasllats transfronterers de residus perillosos 2016

Països Quilograms importats Quilograms exportats

MALTA 1.148.660

FRANÇA 13.7000

ITÀLIA

REGNE UNIT 250

GRÈCIA 262.940

ALEMANYA 25.580

PORTUGAL 8.466



TOTAL UE 1.411.850 171.046





Font. Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural



Taula 2. Dades de moviments de trasllats transfronterers de residus perillosos 2017

Països Quilograms importats Quilograms exportats

MALTA 866.720

FRANÇA 95.500

ITÀLIA 655.500 169.368

REGNE UNIT

GRÈCIA 67.300

ALEMANYA 25.580

PORTUGAL

ÀUSTRIA 239.450



TOTAL UE 1.828.750 298.914





Font. Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural



Anàlisi a part mereixen els moviments de tercers països proporcionats pel MAPAMA, per la seua alta mutabilitat. Les exportacions només registren un moviment en 2009 de 9.000 t de pneumàtics usats cap al Marroc. Les comunitats autònomes que declaren ser les més exportadores són Castella i Lleó, seguides de Catalunya, Canàries, País Basc i Madrid a distància.

Respecte a les importacions la situació ha evolucionat molt des del període 2011-2013 en el qual es van importar del Marroc 1269,6 t de diversos residus, i no torna a emprendre's la sèrie registrada fins a 2015 quan s'importen d'Andorra i Malta 83 t, en 2016 són 596 t d'Andorra, i en 2017 14,44 t de productes farmacèutics d'Israel. Comparativament amb altres comunitats autònomes s'observen algunes amb fluxos estables, per exemple Catalunya-Andorra, o Castella-la Manxa amb els EUA, i la resta de procedències estan molt diversificades (Mauritània, Uruguai, Nigèria, Bhutan, Argentina, Suïssa o Noruega).

2. Memòria d'actuacions en 2017

– Inspeccions programades a operadors

El total d'inspeccions programades a operadors que importen o exporten residus han sigut dos. Les denúncies tramitades des de les direccions territorials han sigut 1 a València i 1 a Castelló.

– Inspeccions programades/no programades durant el trasllat transfronterer de residus per la Comunitat Valenciana

En 2017 les inspeccions realitzades per la Guàrdia Civil han sigut 1.020, amb la distribució territorial següent: 666 a València, 161 a Castelló i 193 a Alacant, majoritàriament en port.

Els informes relatius al grau de compliment de la normativa ambiental, realitzats després de les visites d'inspecció corresponents, revelen incompliments per part dels operadors, o bé dels notificadors dels moviments. Com a conseqüència de les inspeccions realitzades i davant els incompliments més greus, s'estan instruint dos expedients.



3. Inspeccions previstes per al programa 2018.

El Programa d'inspecció de trasllats de residus es basa en els pilars fonamentals següents:

a) Inspeccions programades en operadors que importen/exporten residus des de o cap als estats membres de la UE.

L'objectiu d'aquestes inspeccions és controlar que els operadors, establits a la Comunitat Valenciana, relacionats amb importacions i exportacions cap a o des dels estats membres de la Unió Europea a la Comunitat Valenciana presenten un alt grau de compliment de la normativa vigent en matèria de residus.

Els esforços en 2018 se centraran en el compliment de les inspeccions programades d'acord amb l'avaluació de riscos.

b) Inspecciones programades durant el trasllat transfronterer de residus per la Comunitat Valenciana (en ports i carreteres).

L'objectiu d'aquestes inspeccions és realitzar el control durant els trasllats, bé en ports o en carreteres, per tal que presenten un grau de compliment de la normativa comunitària.

Els esforços en 2018 se centraran en el compliment de les inspeccions programades d'acord amb l'avaluació de riscs.

c) Inspeccions no programades, entenent-se com a tals les associades a queixes, denúncies, incidents, accidents o a dades rebudes sobre investigacions policials i duaneres i anàlisis d'activitats delictives.



3.1. Objectius estratègics i projectes 2018

La classificació següent agrupa els projectes programats per a l'exercici 2018 en desenvolupament dels objectius estratègics del Pla d'inspecció i control.

a) Inspeccions programades en operadors dels quals es disposa d'informació relativa a trasllats.

– Inspeccions programades en operadors que importen/exporten residus des de o cap als estats membres de la Unió Europea. Seran dutes a terme inspeccions programades, com a mínim, en el 5 % dels establiments, empreses, agents o negociants d'acord als resultats de l'avaluació de risc.

b) Inspeccions programades durant el trasllat.

– Inspeccions en port. Es realitzaran inspeccions en port a residus procedents d'un altre estat membre, programades d'acord als resultats de l'avaluació de risc. Es realitzaran com a mínim el 2 % de les jornades de treball.

– Inspeccions en carretera. Es duran a terme inspeccions en trànsit per carretera que suposaran, com a mínim, l'1 % de les jornades de treball.

c) Inspeccions no programades.

– Inspeccions no programades en operadors o durant el trasllat. Seran considerades com a tals les associades a queixes, denúncies, incidents, accidents o a dades rebudes sobre investigacions policials i duaneres i anàlisis d'activitats delictives, es tramiten la totalitat dels casos.



3.2. Projectes d'inspecció 2018

A continuació es detallen els objectius específics i metes dels projectes, dins dels objectius estratègics del pla.

3.2.1. Projecte 2018. Inspeccions programades en operadors dels quals disposem d'informació relativa a trasllats

A la Comunitat Valenciana hi ha establiments, empreses, agents i negociants que es dediquen a l'exportació/importació de residus des de o cap a estats membres de la Unió Europea.

Les inspeccions es realitzen seguint els procediments establits en el present programa de 2018.

El nombre d'inspeccions a realitzar serà determinat per l'avaluació de riscos efectuada i, serà com a mínim del 5 % dels operadors. L'avaluació de riscos està dissenyada per a cobrir els trasllats llista verda, llista ambre i il·lícits.

Objectius específics i metes

– Incrementar el grau de compliment de la normativa en matèria de residus pels operadors que realitzen importacions i exportacions de residus des de o cap a estats membres de la Unió Europea.

– Diagnòstic del grau de compliment, caracterització dels incompliments així com les raons per a aquest.

– Definició i aplicació de les estratègies d'intervenció administrativa per a portar aquestes activitats cap al compliment, amb major esforç administratiu en aquelles desviacions amb major risc.

Pla d'actuació

D'acord amb l'avaluació de riscos, es farà una selecció d'operadors a inspeccionar i s'establirà dia i hora per a la inspecció.

Seguiment

Els indicadors que s'estableixen a continuació s'utilitzaran per a realitzar un seguiment del grau d'execució del projecte i seran actualitzats a mesura que es realitzen les inspeccions al llarg de l'any 2018:



1. Nombre d'instal·lacions que incompleixen el Reglament (CE) 1013/2006 del Parlament Europeu i del Consell, de 14 de juny de 2006, relatiu als trasllats de residus, modificat pel Reglament (CE) 660/2014.



2. Nombre d'expedients sancionadors proposats del nombre d'instal·lacions visitades.

Recursos

Els recursos humans aportats per la Comunitat Valenciana per a aconseguir el compliment d'aquest projecte, es corresponen amb cinc tècnics del Servei d'Inspecció Mediambiental i tres tècnics del Servei de Gestió de Residus.

Procediment

1. Descripció de la situació i avaluació de riscos.

2. Establiment de prioritats.

3. Definició d'objectius i estratègies.

4. Planificació de les inspeccions a realitzar.

5. Equips d'inspecció i horaris.

6. Execució de les inspeccions.

7. Realització d'informes sobre les inspeccions per presumpta infracció.

8. Trasllat dels informes a les entitats que corresponga i, si escau, obertura de procediments sancionadors.

3.2.2. Projecte 2018. Inspeccions programades en port

A la Comunitat Valenciana estan situats els ports d'Alacant, Castelló, València, Gandia i Sagunt.

Les inspeccions es realitzen seguint els procediments establits en el present programa de 2018.

El nombre d'inspeccions a realitzar serà determinat per l'avaluació de riscos efectuada i quedarà reflectit en el document de projecte corresponent. L'avaluació de riscos està dissenyada per a cobrir els trasllats llista verda, llista ambre i il·lícits. Es realitzaran inspeccions en port de, com a mínim, el dos per cent de les jornades de treball.



Objectius específics i metes:

– Incrementar el grau de compliment de la normativa ambiental pels operadors de transport que realitzen importacions i exportacions de residus des de o cap a estats membres de la UE utilitzant els ports situats en la Comunitat Autònoma.

– Diagnòstic del grau de compliment, caracterització dels incompliments així com les raons per a aquest.

– Definició i aplicació de les estratègies d'intervenció administrativa per a portar aquestes activitats cap al compliment, amb major esforç administratiu en aquelles desviacions amb major risc.

Pla d'actuació:

D'acord amb l'avaluació de riscos, es farà una selecció dels ports a inspeccionar, i s'establirà dia i hora per a la inspecció.

Seguiment:

Els indicadors que s'estableixen a continuació s'utilitzaran per a realitzar un seguiment del grau d'execució del projecte i s'aniran actualitzant a mesura que es van realitzant les inspeccions al llarg de l'any 2018:

1. Nombre de trasllats que incompleixen el Reglament (CE) 1013/2006 del Parlament Europeu i del Consell, de 14 de juny de 2006, relatiu als trasllats de residus, modificat pel Reglament (CE) 660/2014.



2. Nombre d'expedients sancionadors proposats.

Recursos:

La Comunitat Valenciana disposa, com a recursos humans per al compliment del present programa, de cinc tècnics del Servei d'Inspecció Mediambiental, així com tres tècnics del Servei de Gestió de Residus.



Procediment:

1. Descripció de la situació i avaluació de riscos.

2. Establiment de prioritats.

3. Definició d'objectius i estratègies.

4. Planificació de les inspeccions a realitzar.

5. Equips d'inspecció i horaris.

6. Execució de les inspeccions.

7. Realització d'informes sobre les inspeccions per presumpta infracció.

8. Trasllat dels informes a les entitats que corresponga i, si escau, obertura de procediment sancionador.

3.2.3. Projecte 2018. Inspeccions programades en carretera

A la Comunitat Valenciana s'utilitzen per al trasllat de residus amb altres països de la Unió Europea principalment les carreteres següents: A-7, AP-7, A-23.

Les inspeccions seran realitzades seguint els procediments establits en el present programa de 2018.

Les inspeccions es realitzaran en les carreteres que presenten major volum de transport de residus i que estiguen pròximes a punts fronterers o operadors que gestionen trasllats transfronterers. Es realitzaran inspeccions en trànsit per carretera, com a mínim, l'u per cent de les jornades de treball.

Les inspeccions programades en carretera podran ser dutes a terme:

– De forma conjunta pel Servei de Protecció de la Naturalesa, la Unitat del Cos Nacional de Policia adscrita a la Comunitat Valenciana i el Servei d'Inspecció Mediambiental de la Direcció General del Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental.

– Pel Servei de Protecció de la Naturalesa o la Unitat del Cos Nacional de Policia adscrita a la Comunitat Valenciana en el marc d'un conveni de col·laboració.

– Pel Servei d'Inspecció Mediambiental de la Direcció General del Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental en l'entrada i eixida de les instal·lacions de residus.

Objectius específics i metes:

– Incrementar el grau de compliment de la normativa en matèria de residus pels operadors que realitzen importacions i exportacions de residus des de o cap a estats membres de la Unió Europea en trànsit per la comunitat autònoma.

– Diagnòstic del grau de compliment, caracterització dels incompliments així com les raons per a aquest.

– Definició i aplicació de les estratègies d'intervenció administrativa per a portar aquestes activitats cap al compliment, amb major esforç administratiu en aquelles desviacions amb major risc.

Pla d'actuació:

D'acord amb els criteris definits en l'apartat tipus de projecte, es farà una selecció de les carreteres a inspeccionar, i s'establirà dia i hora per a la inspecció.

Seguiment:

Els indicadors que s'estableixen a continuació s'utilitzaran per a realitzar un seguiment del grau d'execució del projecte i s'aniran actualitzant a mesura que es van realitzant les inspeccions al llarg de l'any 2018:

– Nombre de vehicles que incompleixen el Reglament (CE) 1013/2006 del Parlament Europeu i del Consell, de 14 de juny de 2006, relatiu als trasllats de residus, modificat pel Reglament (CE) 660/2014



– Nombre d'expedients sancionadors proposats.

Recursos:

La Comunitat Valenciana disposa, com a recursos humans per al compliment del present pla, de cinc tècnics del Servei d'Inspecció Mediambiental, així com tres tècnics del Servei de Gestió de Residus. A més, en data 5 de novembre de 2002, va ser signat el Conveni de col·laboració i coordinació entre el Ministeri de l'Interior (Direcció General de la Policia i la Guàrdia Civil) i la Generalitat Valenciana, en matèria mediambiental.

Procediment:

1. Descripció de la situació i avaluació de riscos.

2. Establiment de prioritats.

3. Definició d'objectius i estratègies

4. Planificació de les inspeccions a realitzar.

5. Equips d'inspecció i horaris.

6. Execució de les inspeccions.

7. Realització d'informes sobre les inspeccions per presumpta infracció.

8. Trasllat dels informes a les entitats que corresponga i, si escau, obertura de procediment sancionador.

3.2.4. Projecte 2018. Inspeccions no programades

Atenent la possibilitat de producció d'incidents relacionats amb els trasllats de residus des de/cap a un altre país de la Unió Europea, l'autoritat responsable ha d'estar preparada per a fer front a imprevistos i a la necessitat de realitzar inspeccions no programades.

Les inspeccions no programades estan associades a queixes, denúncies, incidents, accidents o a dades rebudes sobre investigacions policials i duaneres i anàlisis d'activitats delictives.

Objectius específics i metes:

– Gestió de la resposta efectiva per part de l'autoritat competent en matèria d'inspecció de trasllats transfronterers.

– Millora en procediments de gestió i documentació de les actuacions realitzades, després d'analitzar-los.

Pla d'actuació:

S'ha d'establir un pla d'actuació per a donar resposta a incidents fortuïts que necessiten l'actuació d'una inspecció no programada. Es tramitaran el 100 % dels casos.

Seguiment:

Els indicadors que s'estableixen a continuació s'utilitzaran per a realitzar un seguiment del grau d'execució del projecte i s'aniran actualitzant a mesura que es van realitzant les inspeccions al llarg de l'any 2018:

1. Nombre de casos anuals.

2. Nombre d'expedients sancionadors proposats.

Recursos:

La Comunitat Valenciana disposa com a recursos humans per al compliment del present programa de cinc tècnics del Servei d'Inspecció Mediambiental, així com tres tècnics del Servei de Gestió de Residus. A més, en data 5 de novembre de 2002, va ser signat el Conveni de col·laboració i coordinació entre el Ministeri de l'Interior (Direcció General de la Policia i la Guàrdia Civil) i la Generalitat Valenciana, en matèria mediambiental.

Procediment:

1. Recepció de l'avís

2. Definició del pla d'actuació

3. Execució de les accions i inspeccions, en cas de considerar-se oportú

4. Realització d'informes sobre les inspeccions o actuacions realitzades.

5. Trasllat dels informes a les entitats que corresponga i, si escau, obertura de procediment sancionador.

4. Autoritats implicades i repartiment de tasques

L'autoritat competent en matèria de control i inspecció de trasllats transfronterers de residus a la Comunitat Valenciana és la Direcció General del Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental.

4.1. Coordinació amb altres autoritats

En data 5 de novembre de 2002 va ser signat el Conveni de col·laboració i coordinació entre el Ministeri de l'Interior (Direcció General de la Policia i la Guàrdia Civil) i la Generalitat Valenciana, en matèria mediambiental.

La coordinació entre la Comunitat Valenciana i altres Comunitats Autònomes, així com amb el MAGRAMA estarà assegurada a través de la xarxa REDIA, xarxa d'inspecció mediambiental, o a través de qualsevol altra xarxa específica habilitada expressament per a això. Aquesta xarxa és un instrument per a la cooperació i intercanvi d'experiència entre els responsables de les inspeccions ambientals de les comunitats autònomes mitjançant un fòrum permanent de participació i intercanvi de coneixements i experiències en matèria d'inspecció ambiental, així com la realització de projectes d'interés comú.

5. Organització dels recursos humans i financers i actuacions per a la cooperació entre les diferents autoritats inspectores

Durant l'any 2018, el Servei d'Inspecció estarà compost per un cap de Servei d'Inspecció Mediambiental, dos caps de secció, cinc inspectors mediambientals, un lloc de tècnic jurídic i dos d'administratiu, així com tres tècnics addicionals que pertanyen el Servei de Gestió de Residus. L'equip està situat al carrer de la Democràcia, 77, torre 1, ciutat administrativa 9 d'Octubre, telèfon 961 208 628, correu: inspeccion_medioambienta@gva.es. Les actuacions programades estan ajustades als recursos existents i s'assegura la formació contínua del personal.



A la Comunitat Valenciana no es destinen recursos financers específics per a la consecució del programa d'inspecció, ja que el personal disponible és funcionarial i els mitjans disponibles són els cotxes dels quals ja disposa la Generalitat Valenciana.

Un factor important per a millorar l'efectivitat de les inspeccions mediambientals, el constitueix la coordinació entre els diferents estaments amb competència en la matèria. A la Comunitat Valenciana comptem amb els següents:

a) Inspectors de la Direcció General de Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental

b) Tècnics de les direccions territorials amb funcions en matèria de qualitat ambiental

c) Agents mediambientals

d) Policia de la Generalitat

e) Agents de la Guàrdia Civil

En aquest sentit, està previst mantindre un contacte directe amb les administracions implicades en els diferents tipus d'inspeccions ambientals i a vegades realitzar visites en les quals puguen estar presentes representants d'altres administracions. Aquesta coordinació tindrà lloc en totes les fases de la inspecció: planificació i execució de les visites i en el seguiment posterior.

Per a millorar la coordinació amb els diferents estaments amb competències en matèria mediambiental i gestionar més eficaçment les denúncies remeses per aquests, anualment es coordinaran les campanyes d'inspecció específiques realitzades per les diverses autoritats inspectores. En aquestes campanyes s'establiran uns protocols d'actuació, que inclouran la formació específica dels inspectors segons l'àmbit d'aplicació de la campanya, l'elaboració de fitxes per a la realització de les visites i els procediments d'actuació previs a la seua remissió al Servei d'Inspecció Mediambiental adscrit a la Subdirecció General del Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental, que elaborarà l'informe final i, si escau, iniciarà l'expedient sancionador corresponent.

6. Metodologia d'avaluació de riscos

6.1. Objecte

L'objecte principal del present procediment és desenvolupar una metodologia, que sobre la base de l'avaluació dels riscos inherents al conjunt de l'activitat de trasllat de residus assegure el compliment de les obligacions imposades en el Reglament (CE) 1013/2006, de 13 de juny de 2016, relatiu als trasllats de residus, modificat pel Reglament (CE) 660/2014. En concret, la metodologia d'avaluació de riscos tindrà, entre uns altres, l'objectiu de determinar el nombre mínim d'inspeccions exigides, inclosos els controls físics en establiments, empreses, agents, negociants i trasllats de residus o en la valorització o eliminació corresponents.

6.2. Àmbit d'aplicació i abast

L'àmbit d'aplicació del present document se circumscriu a la Direcció General del Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental.

La metodologia per a l'avaluació de riscos en l'àmbit dels plans d'inspecció de trasllats transfronterers de residus que a continuació es desenvolupa presenta les característiques següents:

– Es realitza en l'àmbit d'aplicació del Reglament (CE) 1013/2006, de 13 de juny, de 2016, relatiu als trasllats de residus. Reglament (UE) núm. 660/2014 del Parlament Europeu i del Consell de 15 de maig de 2014 pel qual es modifica el Reglament (CE) núm. 1013/2006 relatiu als trasllats de residus.

– Es basa en tot el procés de trasllat transfronterer de residus que, en aquest cas, abasta les fases següents:

a) Operadors i instal·lacions que inicien el trasllat (punt d'origen).



b) El trasllat pròpiament dit, que inclou les vies següents: vies terrestres, amb tota la categoria de carreteres i de ferrocarril, via marítima i via aèria.

c) Operadors i instal·lacions que finalitzen el trasllat (punt de destinació).

– Té en compte la diferent naturalesa dels residus perillosos i no perillosos, identificant els residus perillosos per remissió a les normes que els defineixen, en particular, la Directiva 2008/98/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 19 de novembre de 2008, sobre els residus.



A més, considera la quantitat de residus anual que és objecte de trasllat transfronterer de residus.

– Valora el nombre de trasllats transfronterers de residus que s'efectua cada any, així com la via de transport, i indirectament, per això, el mitjà de transport que s'utilitza.

– Té en compte l'impacte potencial i real de les instal·lacions que importen o exporten residus sobre la salut humana i el medi ambient, considerant el risc ambiental intrínsec de l'empresa en funció del tipus d'activitat que desenvolupa.

– Considera la incidència que sobre el risc té la destinació final del trasllat transfronterer de residus, en funció que aquest siga la valorització o l'eliminació.

– Analitza la participació del titular de l'activitat o instal·lació en algun sistema de gestió mediambiental tipus EMAS o ISO 14000, considerant-la una pràctica positiva encaminada a millorar el comportament mediambiental de l'activitat o instal·lació

– Valora l'historial de compliment l'operador des de la perspectiva dels trasllats il·lícits de residus, així com des de l'actuació il·lícita de caràcter administratiu i, en conseqüència, atén el nombre dels expedients sancionadors tramitats contra el titular de l'activitat o instal·lació en relació amb la incidència i efectes adversos que aquesta pot provocar en el medi ambient en sentit ampli.

– Pren en consideració la responsabilitat penal que s'haja pogut exigir a l'operador per la conducta que desplega en pugna amb la protecció del medi ambient. A aquest efecte, valora els delictes contra el medi ambient que siguen imputables a l'operador de l'activitat o instal·lació.



– Part de la informació existent en el moment, posant a la disposició de l'òrgan ambiental un procediment que facilite la seua anàlisi.

6.3. Metodologia d'avaluació de riscos en l'àmbit dels plans d'inspecció de trasllats transfronterers de residus.

La metodologia de l'avaluació de riscos desenvolupada es basa en el mètode IRAM (Integrated Risk Assessment Method).

El risc es defineix com la combinació de la probabilitat d'ocurrència o grau de certesa sobre un esdeveniment futur i la magnitud del dany o severitat que pateix un agent vulnerable. Per tant, la magnitud del dany o conseqüència es representa mitjançant els criteris d'impacte i la probabilitat d'ocurrència que està directament lligada al comportament de l'operador s'aglutina dins dels criteris d'operador.

Finalment, cal destacar que tant la selecció dels criteris d'impacte com la dels criteris d'operador, entre altres coses, es basen no solament en criteris tècnics sinó també en la disponibilitat de dades. A continuació es desenvolupen els conceptes dels criteris d'impacte i dels criteris d'operador.

6.3.1. Criteris d'impacte

Tal com es descriu anteriorment, la magnitud del dany es representarà mitjançant el desenvolupament dels criteris d'impacte següents:

– Perillositat del residu traslladat.

– Quantitat de residus traslladats anualment.

– Nombre de trasllats anuals.

– Manera de transport.

– Grau d'avaluació ambiental.

– Destinació final dels residus.

Tots els criteris d'impacte (CI) es calculen mitjançant puntuació d'1 a 5 (1 representa el valor mínim i 5 el màxim de perillositat).



S'ha establit com a terme de ponderació (TP) = 0, per la qual cosa tots els criteris d'impacte tenen aquest pes inicial a l'efecte de càlcul.



Les puntuacions dels criteris d'impacte estan directament relacionades amb el risc i, per això, amb les freqüències d'inspecció. Per tant, com més gran siguen els valors dels criteris d'impacte, major serà la freqüència amb la qual s'inspeccionarà.

6.3.2. Perillositat i quantitat del residu traslladat anualment

La citada metodologia realitza l'estimació d'una puntuació per a fonts de risc-substancia, que relaciona el tipus de substància amb la quantitat. Considerant això, es valoraran les propietats dels residus i la seua quantitat de la manera que es desenvolupa a continuació. En relació amb les propietats dels residus, es realitzarà la diferenciació entre residu perillós i no perillós.

Es considerarà residu perillós aquell que presente una o diverses de les característiques perilloses enumerades en l'annex III de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, i aquell que puga aprovar el Govern de conformitat amb el que s'estableix en la normativa europea o en els convenis internacionals dels quals Espanya siga part, així com els recipients i envasos que els hagen contingut.

Per a facilitar la identificació de residus perillosos enfront dels residus no perillosos, es contrastarà la informació recollida en el document d'acompanyament de trasllat (Annex VII) del Reglament (CE) 1013/2006, de 13 de juny, de 2006, relatiu als trasllats de residus, modificat pel Reglament (CE) 660/2014, amb la Llista europea de residus recollida en la Decisió 2000/532/CE, sobre la llista de residus, de conformitat amb la Directiva 2008/98/CE del Parlament Europeu i del Consell.



En la taula 1 i en la taula 2 s'estableixen els criteris adoptats.



Taula 1. Valoració per perillositat del residu traslladat

Perillositat residu traslladat Valoració

Residu perillós 5

Residu no perillós 1







Taula 2. Valoració per quantitat de residus traslladats anualment

Quantitat de residus traslladats anualment (t) Valoració

>3000 (*) 5

200-3000 (*) 4

1000-1999 (*) 3

500-999 (*) 2

<500 (*) 1





(*) Aquestes xifres hauran d'adaptar-se als moviments reals i podran modificar-se els intervals si es considera apropiat.



6.3.3. Nombre de moviments anuals

El mètode valora el nombre de moviments realitzats anualment, basant-se en el fet que l'augment del nombre de trasllats augmenta proporcionalment la probabilitat d'ocurrència d'accidents, així com d'actuacions il·lícites.

En la taula 3 s'estableix el criteri adoptat.







Taula 3. Valoració per nombre de trasllats anuals

Nombre trasllats anuals Valoració

> 301 (*) 5

201-300 (*) 4

101-200 (*) 3

51-100 (*) 2

<50 (*) 1





(*) Aquestes xifres hauran d'adaptar-se als moviments reals i podran modificar-se els intervals si es considera apropiat.



6.3.4. Manera de transport

En aquest apartat es pretén qualificar la manera de transport en funció dels accidents o incidents registrats. Considerant que els índexs d'accidents estan en relació amb la via i el mitjà de transport que s'utilitze, així com amb la freqüència en la utilització del mitjà de transport concret, la probabilitat del nombre d'accidents estarà en proporció amb aqueixa relació.

Es consideraran totes les maneres de transport: per carretera, per ferrocarril, per vies navegables i per aire.



En la taula 4 s'estableix el criteri adoptat.



Taula 4. Valoració per manera de transport

Qualificació de la manera de transport Valoració

Per carretera (*)

Per ferrocarril (*)

Per aire (*)

Per via navegable (*)

Mixt (quan se succeïsquen diverses maneres de transport per a un mateix moviment)





5





(*) Se li donarà un valor de l'1 al 4 depenent de la probabilitat d'accidents o incidents per la via utilitzada.

(L'1 és la menys perillosa i el 4 la més perillosa)



6.3.5. Grau d'incidència ambiental

Aquest apartat recull la valoració del grau d'incidència ambiental de les activitats o instal·lacions de l'operador que inicien o finalitzen l'expedient d'importació o exportació.

Aquesta valoració mesura el risc ambiental intrínsec de l'empresa, en funció del tipus d'activitat que desenvolupa, la qual té el seu reflex en el grau de protecció ambiental exigit per la normativa per a permetre l'exercici de l'activitat o el funcionament de la instal·lació.

El criteri adoptat es desenvolupa en la taula 5.



Taula 5. Valoració grau d'avaluació ambiental

Grau d'avaluació ambiental Valoració

AAI 3

Llicència ambiental 2

Unes altres. Comunicació ambiental 1





6.3.6. Destinació final dels residus

Aquest criteri valora la incidència que pot suposar la destinació final dels residus a traslladar, en virtut de la jerarquia establida en l'article 8 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats. De manera que s'estima que es produirà una major incidència i, per això, un major risc, en els trasllats transfronterers de residus destinats a eliminació, que en els trasllats que tenen com a destinació la valorització.



En la taula 6 s'estableix el criteri adoptat.









Taula 6. Valoració destinació final dels residus

Destinació final Valoració

Valorització 1

Eliminació 5





6.3.7. Criteris d'operador

Com s'ha avançat, la probabilitat d'ocurrència està en relació directa amb el comportament de l'operador, el qual es representa a través dels criteris d'operador que figuren a continuació.

– Adopció de sistemes de gestió ambiental per part de l'operador.

– Actitud de l'operador.

– Dades de trasllats il·lícits.

– Dades d'expedients sancionadors de caràcter mediambiental.

– Dades de delictes contra el medi ambient comesos.

La totalitat de criteris d'operador es calculen mitjançant una puntuació de: -1, 0, +1, sent -1 = bo, disminueix el nivell de risc, 0 = moderat i 1 = dolent; augmenta el nivell de risc.

S'ha establit com a factor de ponderació (FP) =1, per la qual cosa tots els criteris d'operador tenen aquest pes inicial a l'efecte de càlcul.



El resultat del comportament de l'operador és la mitjana dels criteris aplicats arredonint al nombre enter més pròxim a -1, 0 o +1.



6.3.8. Adopció de sistemes de gestió ambiental

Es valora la implementació voluntària per part de l'empresa d'algun sistema de gestió ambiental, com ara EMAS o ISO 14000. S'estima que la declaració ambiental o la certificació dels sistemes de gestió mediambiental a una activitat suposen una manera de control i de gestió del seu risc ambiental. Així mateix, es considera que posen de manifest una aptitud responsable per part de l'operador, tant des d'un punt de vista mediambiental com econòmic, i, al mateix temps, compromesa amb la millora del comportament mediambiental de l'activitat o instal·lació.



En la valoració es donarà prioritat al Sistema comunitari de gestió i auditoria mediambientals (EMAS), atés que resulta més exigent des del punt de vista ambiental. Reben la pitjor valoració aquelles activitats o instal·lacions que no compten amb cap sistema ambiental.



Taula 7. Valoració sistemàticament de gestió ambiental

Sistema de gestió ambiental Valoració

Inscrit en EMAS – 1

ISO 14000 i uns altres 0

No té sistema o sense informació +1





6.3.9. Actitud de l'operador

Aquest apartat valora la reacció de l'operador davant qualsevol desviació, incidència, requeriment.



En la taula 8 s'estableixen els criteris a adoptar per a aplicar-ho.



Taula 8. Valoració actitud de l'operador

Actitud de l'operador Valoració

Reacció immediata de l'operador davant qualsevol desviació o incidència interna. Notificació immediata a l'òrgan ambiental d'aquestes incidències. Actitud col·laboradora durant les inspeccions – 1

Reacció proactiva després de rebre un requeriment o trucada de l'òrgan ambiental. Actitud neutra durant les inspeccions 0

Reacció lenta després de rebre requeriments expressos i posant inconvenients a les accions de l'òrgan ambiental. Actitud no col·laborativa durant les inspeccions +1





6.3.10. Dades de trasllats il·lícits

Aquest criteri d'operador valora el nombre d'intercepcions de trasllats il·lícits de residus realitzats. En la taula 9 s'estableixen els criteris a adoptar per a aplicar-los.

Els trasllats il·lícits seran considerats els indicats en l'article 2.35 Definicions, del Reglament (CE) 1013/2006, de 13 de juny, de 2006, relatiu als trasllats de residus, modificat pel Reglament (CE) 660/2014. En concret, els que s'efectuen:

– Sense haver sigut notificat a totes les autoritats competents afectades de conformitat amb el present reglament.

– Sense l'autorització de les autoritats competents afectades de conformitat amb el present reglament.

– Havent obtingut l'autorització de les autoritats competents afectades mitjançant falsificació, tergiversació o frau.

– D'una manera que no aparega especificat materialment en els documents de notificació o de moviment.

– D'una manera que done lloc a una valorització o una eliminació que infringisca la normativa comunitària o internacional.

– De manera contrària als articles 34, 36, 39, 40, 41 i 43 del Reglament (CE) 1013/2006, de 13 de juny, de 2006, relatiu als trasllats de residus, modificat pel Reglament (CE) 660/2014.

– De manera que, en relació amb els trasllats de residus a què es refereix l'article 3, apartats 2 i 4:

i) es comprove que els residus no figuren en els annexos III, IIIA o IIIB

ii) no s'haja complit l'article 3, apartat 4,

iii) el trasllat s'efectue d'una manera no especificada concretament en el document que figura en l'annex VII.



Taula 9. Valoració trasllats il·lícits

Intercepcions Valoració

Cap intercepció – 1

1 o més intercepcions +1





6.3.11. Dades d'expedients sancionadors de caràcter mediambiental

Partint de les consideracions reflectides en el criteri anterior, i, en aquest cas, posant-les en relació amb un àmbit més ampli, s'analitza el comportament de l'operador en funció de la seua afecció al medi ambient en general. Per a això, es valoren els expedients sancionadors resolts i ferms durant el període d'un any que s'hagen seguit contra aquell, per infraccions en matèria ambiental. A aquest efecte, es computaran tots aquells expedients que estiguen relacionats amb el medi natural, com ara els que s'hagen substanciat per infraccions en matèria d'espais naturals, vies pecuàries, forests, etc., així com els que guarden relació amb l'avaluació, prevenció i qualitat ambiental, entre els quals s'inclouran els tramitats en matèria de residus, autorització ambiental, contaminació atmosfèrica, avaluació d'impacte ambiental, etc.





En la taula 10 s'estableix els criteris a adoptar per a aplicar aquest criteri.



Taula 10. Valoració expedients sancionadors de caràcter mediambiental

Expedients sancionadors al medi ambient Valoració

Cap – 1

Algun +1





6.3.12. Dades de delictes contra el medi ambient comesos

Aquest criteri d'operador valora l'existència de delictes comesos en l'activitat o instal·lació contra el medi ambient, en una anualitat. Igual que en el supòsit anterior, però amb una major penalització del seu risc ambiental, es considera que la comissió d'un delicte contra el medi ambient constitueix un rellevant indicador d'una gestió ambiental molt deficient o molt incorrecta, i, per això, d'un comportament de l'operador que incideix directament sobre el risc ambiental en termes molt negatius per al medi ambient en el seu conjunt.



En la taula 11 s'estableix els criteris a adoptar per a aplicar-los.



Taula11. Valoració delictes contra el medi ambient comesos

Delictes contra el medi ambient comesos Valoració

Cap – 1

Algun + 1





6.4. Aplicació de la metodologia

En aquest apartat es defineixen les operacions que pertoca realitzar per a obtindre l'índex de risc des dels criteris d'impacte i els criteris d'operador.

Així, l'índex de risc és determinat pel valor de la puntuació màxima dels criteris d'impacte després de la seua ponderació amb els criteris d'operador.

A partir de l'índex de risc obtingut s'estableix la categoria de risc, que es concreta en tres tipus: risc baix (3), risc mitjà (2) i risc alt (1), i aquesta s'associa directament amb la freqüència de les inspeccions a realitzar, que es fixen en tres anys per a les de risc baix, dos anys per a les de risc mitjà, i un any per a les de risc alt.

D'acord amb el que s'ha exposat, una vegada determinats els criteris d'impacte i els criteris d'operador segons els apartats anteriors, es realitzaran les operacions que s'indiquen a continuació, per a determinar la freqüència de les inspeccions a realitzar als operadors de trasllats transfronterers de residus.

6.4.1. Índex de risc i freqüència d'inspecció

El mètode que ha d'observar-se a l'efecte d'obtindre des dels criteris d'impacte i els criteris d'operador, l'índex de risc i, en funció d'aquest, determinar la freqüència de les inspeccions, és el que es descriu a continuació:

1r. En primer lloc, el comportament de l'operador es determina realitzant la mitjana aritmètica dels resultats obtinguts dels criteris d'operador.

El resultat de realitzar la mitjana aritmètica dels criteris d'operador s'arredoneix per la seua proximitat als valors: -1, 0 i +1.

2n. En segon lloc, el valor obtingut (-1, 0 i +1) és aplicat a cada criteri d'impacte per a corregir-lo, és a dir, els criteris d'impacte es disminueixen un nivell en el cas d'obtindre el valor -1, es mantenen igual en el cas d'obtindre un 0 i s'augmenten un nivell en el cas d'obtindre un 1.



Una vegada corregits els criteris d'impacte d'acord amb el que s'ha indicat, es determina l'índex de risc inicial. Per a això, se selecciona el criteri d'impacte que tinga major valor absolut. (Pot ocórrer que hi haja diversos criteris d'impacte en els quals coincidisca el major valor).

A continuació, s'aplica la regla = 2, és a dir, s'actua de la manera següent:

i) Si només hi ha un criteri d'impacte corregit amb major valor absolut, es tornen a corregir tots els criteris d'impacte disminuint-los un nivell.

ii) Si hi ha dos o més criteris d'impacte corregits amb major valor absolut, es mantenen els valors dels criteris d'impacte originals una vegada corregits amb els criteris d'operador.

Una vegada realitzades les operacions anteriors, s'obté l'índex de risc seleccionant el valor absolut màxim corresponent dels criteris d'impacte.

3r. Obtingut l'índex de risc, s'aplica la taula 12 per a determinar la freqüència de les inspeccions que es realitzaran a l'operador en trasllat transfronterer de residus.



Taula 12. Determinació freqüència inspeccions

Índex de risc Categoria de risc Periodicitat inspecció

1 3 BAIX triennal

2 3 BAIX triennal

3 2 MITJÀ biennal

4 1 ALT biennal

5 1 ALT anual



Mapa web