Ficha docv

Ficha docv









ORDRE 4/2018, de 4 de juliol, de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, per la qual s'estableixen les bases reguladores de subvencions destinades al tractament de la lluita contra el mosquit tigre en els municipis de la Comunitat Valenciana, directament o a través de les mancomunitats i consorcis en els quals estiguen integrats. [2018/6623]

(DOGV núm. 8333 de 06.07.2018) Ref. Base de dades 006660/2018




Índex

Preàmbul

Article 1. Objecte

Article 2. Compatibilitat de les subvencions

Article 3. Convocatòries i procediment de concessió

Article 4. Requisits de les entitats beneficiàries i les seues obligacions

Article 5. Criteris objectius de concessió

Article 6. Sol·licituds i termini de presentació

Article 7. Ordenació i instrucció

Article 8. Entitat col·laboradora

Article 9. Comissió d'avaluació i proposta de resolució

Article 10. Resolució

Article 11. Recursos

Article 12. Supòsits i criteris de modificació de la resolució

Article 13. Despeses subvencionables

Article 14. Quantia de la subvenció

Article 15. Pagament de la subvenció

Article 16. Termini i forma de justificació de les subvencions

Article 17. Pla de control

Article 18. Reintegrament i minoració de les subvencions

Article 19. Règim sancionador

Disposició addicional primera. No-incidència econòmica

Disposició addicional segona. Delegació i concessió

Disposició addicional tercera. Habilitació normativa

Disposició derogatòria única. Derogació normativa

Disposició final única. Entrada en vigor





PREÀMBUL



L'Organització Mundial de la Salut recomana actuacions que promoguen i executen enèrgicament les mesures de control de vectors i les mesures apropiades de protecció personal a fi de reduir el risc d'exposició al virus del Zika.

L'espècie Aedes albopictus coneguda vulgarment com a mosquit tigre constitueix una de les seixanta-cinc espècies de mosquits que es troben presents al nostre país fins hui, té un període d'activitat molt variable segons les condicions climàtiques, i en la Comunitat Valenciana cal esperar la major activitat del mosquit principalment entre els mesos de maig i novembre. El seu hàbitat més freqüent és l'urbà i periurbà, vinculat a la retenció de xicotetes quantitats d'aigua en els espais domèstics o confrontants. Les femelles ponen les larves en les parets de recipients o xicotets espais amb aigua (per exemple, en l'àmbit domèstic, cubs, abeuradors per a animals, cendrers, pitxers o plats sota els tests).

Com a mosquit tigre que és, per a evitar la seua reproducció, es recomana cobrir, buidar o canviar amb freqüència els recipients o reservoris d'aigua domèstics i cobrir els receptacles d'aigua majors (com ara piscines, pous o basses). Addicionalment, la picada del mosquit tigre pot evitar-se amb els recursos habituals utilitzats per a altres insectes (com mosquiteres o locions repel·lents específiques).

A nivell municipal cal vigilar els xicotets depòsits on s'acumula l'aigua (com a elements decoratius, estanys, etc.), les xarxes de sanejament, amb especial atenció als embornals, o els sistemes de reg, entre altres possibles focus de cria. El control del mosquit amb tractaments biocides en l'entorn urbà requereix la localització prèvia d'aquests focus i l'aplicació de tractaments locals en aquests seguint pautes establides. Aquesta tasca ha de ser desenvolupada per professionals amb capacitació i amb els corresponents permisos per a l'ús i l'aplicació de productes biocides.

La Generalitat ja ha desplegat dispositius per al control i prevenció d'aquest risc. La Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública realitza les activitats de vigilància epidemiològica i ambiental, de coordinació i assessorament tècnic a totes les institucions implicades en la lluita contra el mosquit tigre i d'informació i formació a la població i agents d'interés.

És necessari reforçar les accions desenvolupades actualment amb fons específics de la Generalitat destinats a cobrir els objectius per a la lluita contra el mosquit tigre, per la qual cosa es fa necessari donar suport als tractaments de lluita contra el mosquit tigre en els municipis, mancomunitats i consorcis més afectats i amb menys recursos.

La Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública té, entre les seues finalitats, promoure, executar i donar suport a les iniciatives i activitats dirigides a millorar la qualitat de vida dels qui habiten la Comunitat Valenciana.

Segons les dades disponibles, són els municipis de la franja litoral i prelitoral de tota la Comunitat en els que, amb major freqüència, es descriu la presència del mosquit. Se sap que el tractament efectiu contra el mosquit tigre en els espais no domèstics radica principalment en tractaments dels embornals urbans. I s'ha estimat que un tractament eficient (mantingut regularment durant diferents períodes de l'any, en funció de la biologia del mosquit i de les condicions climatològiques), per a una població de 20.000 habitants, pot costar al voltant de 9.000 euros anuals.

Sobre la base d'aquesta estimació, es considera necessari fomentar els tractaments de lluita contra el mosquit tigre en els municipis de la Comunitat Valenciana, directament o a través de les mancomunitats i consorcis en les quals estiguen integrats, més afectats i amb menys recursos, mitjançant els pressupostos de la Generalitat.

En aquest àmbit cal establir les bases reguladores de les subvencions que fomenten aqueixos tractaments i les campanyes per al control en la lluita contra el mosquit tigre per part dels municipis, mancomunitats i consorcis de la Comunitat Valenciana.

En virtut de l'article 4.5 del Decret 128/2017, de 29 de setembre, del Consell, pel qual es regula el procediment de notificació i comunicació a la Comissió Europea dels projectes de la Generalitat dirigits a establir, concedir o modificar ajudes públiques, es fa constar que a la present concessió d'ajuda no li cal la notificació o comunicació a la Comissió Europea, i no es pot aplicar l'article 107, apartat 1, del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, per no complir els requisits continguts en aquest, ja que les subvencions previstes en aquest conveni no suposen avantatges econòmics per a empreses, ja que van destinades a ajuntaments i en constitueixen l'objecte la col·laboració en els tractaments de lluita contra el mosquit tigre en els municipis mancomunitats i consorcis més afectats i amb menys recursos per a afrontar el problema.



Amb aquesta ordre es compleix la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i l'article 165 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, relatiu a les bases reguladores de la concessió de subvencions.

Les presents subvencions s'incardinen en el Pla estratègic de subvencions de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública per al període 2017-2019.

Així mateix, la present ordre s'adequa als principis de bona regulació previstos en l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Es fonamenta la necessitat d'aquesta disposició pel risc que implica la presència del mosquit tigre en el període estival. La seua eficàcia queda justificada per actuacions i tractaments ja realitzats que han demostrat els beneficis que impliquen l'establiment de dispositius específics de control i prevenció contra aquest risc. Així mateix s'ha tingut en compte el principi de proporcionalitat i seguretat jurídica, ja que aquesta ordre és coherent amb el marc jurídic vigent i es dicta en el marc de les competències que té la Generalitat en matèria de sanitat ambiental. I finalment respecte dels principis de transparència i eficiència, la seua justificació està clarament definida en aquest preàmbul i el seu objecte afecta matèries d'interés general dirigides a millorar la qualitat de vida dels qui habiten la Comunitat Valenciana.



Per tot això, i en virtut de la normativa mencionada, de l'article 28.e de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, i de conformitat amb l'article 4 del Decret 37/2017, de 10 de març, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional, de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, i després d'haver escoltat les recomanacions del Consell Jurídic Consultiu,





ORDENE



Article 1. Objecte

La present ordre té com a objecte aprovar les bases reguladores per a la concessió de subvencions destinades al tractament de lluita contra el mosquit tigre en municipis de la Comunitat Valenciana, directament o a través de les mancomunitats i consorcis on estiguen integrats.





Article 2. Compatibilitat de les subvencions

1. Les subvencions en matèria de lluita contra el mosquit tigre regulades en aquesta ordre que reben els municipis, mancomunitats i consorcis de la Comunitat Valenciana, són compatibles amb qualsevol altra que per a la mateixa finalitat siguen convocades per qualsevol administració o entitat pública i privada.

2. En el cas d'haver rebut altres subvencions per a algun dels projectes presentats, la quantia total rebuda en cap cas podrà superar l'import total del projecte objecte de la corresponent subvenció, d'acord amb el que s'estableix en l'article 14.3 de la present ordre, de conformitat amb l'article 19.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.



Article 3. Convocatòries i procediment de concessió

1. El procediment de concessió d'aquestes subvencions es tramita en règim de concurrència competitiva.

2. El procediment s'ha d'iniciar d'ofici mitjançant la publicació de la corresponent convocatòria aprovada per resolució de la persona titular de la conselleria amb competències en matèria de sanitat, on s'indique el crèdit global màxim, l'aplicació pressupostària i el codi de línia que servisca de suport a aquestes, i s'ha de publicar en la Base de dades Nacional de Subvencions, d'acord amb el procediment establit en l'article 20 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, així com un extracte seu en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

3. La quantia i el termini de justificació per part de les entitats beneficiàries s'han d'ajustar al que es disposa en la Llei 38/2003.

4. Les disposicions de la convocatòria han de detallar almenys el contingut mínim previst en l'article 166 de la Llei 1/2015 de, 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, sector públic instrumental i subvencions.



Article 4. Requisits de les entitats beneficiàries i les seues obligacions



1. Es poden beneficiar d'aquestes subvencions els ajuntaments de la Comunitat Valenciana, les mancomunitats i els consorcis en què estiguen integrats, en els termes en què s'haja detectat la presència d'aquest vector (Aedes albopictus) o amb major risc de ser colonitzats, que presenten una sol·licitud subscrita com cal per la persona titular de l'entitat local, i el corresponent projecte tècnic d'actuació.

2. Els qui es beneficien de les subvencions han de complir els requisits establits en l'article 13 de la Llei 38/2003, i han de complir les obligacions que amb caràcter general s'estableixen en l'article 14 de la mencionada llei, les establides en l'article 3 de la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de la Generalitat, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana, en cas que s'hi puguen aplicar.



3. Les entitats locals beneficiàries de la subvenció tenen l'obligació general de realitzar l'activitat que fonamente la concessió de la subvenció i de presentar l'oportuna justificació d'acord amb el que s'establisca en la convocatòria, tot en el marc de la Llei 38/2003 i de la Llei 1/2015 i, en defecte d'això, abans del 31 d'octubre de l'any en què haja sigut concedida.

4. De conformitat amb el que es disposa en els articles 4 de la Llei 9/2003, de 2 d'abril, de la Generalitat, d'igualtat entre dones i homes, i 14 de la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes, les entitats beneficiàries han d'acreditar que disposen d'un pla d'igualtat.

5. L'incompliment del termini màxim de justificació de les subvencions pot donar lloc al desistiment sense efectes o a la minoració de la subvenció, amb exigència, si escau, del reintegrament de les quantitats percebudes indegudament i l'exigència de l'interés de demora des del moment del pagament de la subvenció.

6. Qualsevol ampliació de terminis, a sol·licitud de les entitats locals o d'ofici, requereix el compliment de les condicions i circumstàncies previstes en la legislació de procediment administratiu comú.



7. De conformitat amb el que es preveu en l'article 9 de la mencionada Llei 2/2015, de 2 d'abril, de la Generalitat, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana, l'entitat beneficiària haurà de donar l'adequada publicitat a aquesta, indicant com a entitat concedent la Generalitat, l'import rebut i el programa, activitat, inversió o actuació subvencionat.

La difusió d'aquesta informació s'ha de fer preferentment a través de les corresponents pàgines web, sense perjudici que s'haja de fer constar en escrits, anuncis, publicacions, rètols i qualsevol suport.



8. En els supòsits de concurrència de subvencions de la mateixa naturalesa que les regulades en les presents bases, els qui es beneficien tenen l'obligació de comunicar aquesta circumstància a la direcció general amb competències en salut pública.



Article 5. Criteris objectius de concessió

1. Per a l'atorgament de la subvenció es prioritza:

a) Als municipis en el terme dels quals s'haja detectat la presència de l'Aedes albopictus durant l'any en què es publique la resolució de convocatòria d'ajudes.

b) Als municipis més menuts (<20.000 habitants), segons el Cens INE de l'any anterior a la convocatòria.

c) Als municipis que realitzen la campanya de tractaments de lluita contra el mosquit tigre de forma mancomunada.

2. D'acord amb els criteris de concessió de la subvenció esmentats, s'estableix el barem següent, tenint en compte que la puntuació màxima ha de ser de 160 punts per municipi i en el cas de mancomunitats i consorcis, el càlcul dels punts corresponents és sobre la base de la suma dels punts de cadascun dels municipis integrants en el tractament d'acord amb cadascun dels criteris de concessió:

a) Valoració vinculada a la detecció de la presència d'aquest vector o amb major risc de ser colonitzats per aquest: fins a un màxim de 50 punts.

– Presència d'aquest vector: 50 punts.

– Risc de ser colonitzat: 30 punts.

b) Valoració vinculada a la població: fins a un màxim de 50 punts per municipi. Nombre d'habitants (fins a 50 punts) amb aplicació de la següent taula:

– Fins a 1.000 habitants: 50 punts.

– De 1.001 a 5.000 habitants: 45 punts.

– De 5.001 a 10.000 habitants: 40 punts.

– De 10.001 a 20.000 habitants: 35 punts.

– De 20.001 a 50.000 habitants: 20 punts.

– De 50.001 a 150.000 habitants: 10 punts.

– Majors de 150.000 habitants: 5 punts.

c) Valoració vinculada al projecte: fins a un màxim de 60 punts per municipi.

– Memòria descriptiva de l'activitat (fins a 30 punts): cal valorar l'abast i extensió de la campanya.

– Pressupost de l'activitat (fins a 30 punts): cal valorar el pressupost de despesa per habitant presentat per l'entitat per a la realització de l'activitat, tenint en compte l'adequació entre els diferents conceptes de despeses.



Article 6. Sol·licituds i termini de presentació

1. La sol·licitud de la subvenció s'ha de fer exclusivament per via electrònica a l'adreça que es determine en la convocatòria. En tot moment, es tindran present les exigències previstes a aquest efecte en la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal.

2. El termini i lloc de presentació de les sol·licituds així com els models i documentació general i específica que s'ha d'adjuntar a aquestes, es determinarà en la resolució de la convocatòria.



Article 7. Ordenació i instrucció

L'ordenació i instrucció del procediment de concessió correspondran a la direcció general amb competències en matèria de Salut Pública, sense perjudici de les funcions que puguen assignar-se a l'entitat col·laboradora.



Article 8. Entitat col·laboradora i requisits

1. La Direcció General amb competències en matèria de Salut Pública podrà comptar com a entitat col·laboradora amb alguna de les associacions d'entitats locals a les quals es refereix la disposició addicional cinquena punt 3 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i en els termes establits en els articles 12 i següents de la Llei 38/2003, i en el seu Reglament aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, així com en l'article 161 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.

2. La col·laboració no pot tindre contraprestació econòmica i s'ha de formalitzar mitjançant conveni, conformement amb el que es preveu en l'article 16 de la Llei 38/2003.

3. L'entitat col·laboradora ha de complir els requisits exigits en la Llei 38/2003, i han d'acreditar prèviament posseir la solvència necessària per a poder exercir les tasques d'una manera eficaç, concretament de disposar d'experiència en les matèries objecte de col·laboració i de recursos personals i materials per a poder assumir-les.



Article 9. Comissió d'avaluació i proposta de resolució

1. Per a la valoració de les subvencions es constituirà una comissió d'avaluació encarregada d'examinar i valorar les sol·licituds presentades.

2. Aquesta comissió està composta per les següents persones:

a) Presidència: la persona titular de la subdirecció general amb competències en matèria de sanitat ambiental, que podrà ser substituïda en els casos de vacant, absència o malaltia, por una persona tècnica del subgrup A1 de la mencionada subdirecció general.

b) Secretaria: una persona tècnica de l'entitat col·laboradora, designada per la persona titular de l'òrgan gestor d'aquesta entitat.

c) Dues vocals personal tècnic del subgrup A1 de la Subdirecció General amb competències en matèria de sanitat ambiental, designats per la persona titular de la direcció general amb competències en matèria de sanitat ambiental.

d) I un vocal personal tècnic de l'entitat col·laboradora, designat per la persona titular de l'òrgan gestor d'aquesta entitat.

2. La suplència de la secretaria i de les vocalies s'ha de fer amb els mateixos requisits que les persones titulars i per designació de l'òrgan immediat superior de qui depenguen.

3. La comissió d'avaluació ha d'actuar com a òrgan col·legiat de conformitat amb el que es preveu en la legislació de procediment administratiu comú, a l'efecte d'elevar a l'òrgan concedent la proposta de resolució de les subvencions.

4. La comissió d'avaluació ha d'analitzar i avaluar les propostes presentades i proposar a l'òrgan competent per a la concessió de les subvencions la relació prioritzada d'entitats beneficiàries de les subvencions que es contemplen en la corresponent convocatòria i es regulen en la present ordre, amb el límit del crèdit existent en el moment. Així mateix ha d'elaborar una relació ordenada de les sol·licituds que es propose desestimar per falta de crèdit.

5. No obstant això, si es produïra un increment dels crèdits disponibles, la comissió d'avaluació proposaria i l'òrgan concedent acordaria, sense necessitat d'una nova convocatòria, la concessió de la subvenció a la primera sol·licitud no atesa per falta de crèdit i a les següents per ordre de puntuació, si reuneixen els requisits per a això, fins a esgotar el crèdit.

6. La comissió d'avaluació pot disposar de personal tècnic assessor per a auxiliar en els treballs de la comissió.

7. La composició dels grups d'assessorament ha d'atendre el principi de presència equilibrada de dones i homes.



Article 10. Resolució

1. La resolució ha de tindre els efectes i contingut previstos en l'article 25 de la Llei 38/2003, i s'ha de publicar en la Base de Dades Nacional de Subvencions, d'acord amb el procediment establit en l'article 20 de la Llei 38/2003, així com un extracte d'aquesta en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana. Aquesta publicació produeix efectes de notificació a les persones interessades, d'acord amb el que es disposa en l'article 45 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

2. El termini màxim per a tramitar, resoldre i notificar les resolucions de concessió és de quatre mesos a comptar des de la data publicació de la convocatòria en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana. En els casos en què haja de requerir-se l'esmena de deficiències i aportació de documents, el termini determinat en l'apartat anterior s'entendrà suspés durant el transcurs del temps que hi haja entre la notificació del requeriment i el seu compliment efectiu per les entitats sol·licitants o, en defecte d'això, pel transcurs del termini concedit.



3. Després que haja transcorregut el termini sense que haja recaigut resolució, podrà entendre's desestimada la sol·licitud de concessió de la subvenció, en els termes previstos en l'article 25 de la mencionada Llei 39/2015.

4. La resolució del procediment motivada com cal, s'ha de notificar a les entitats locals interessades ajustant-se al que es disposa en la legislació de procediment administratiu comú. La pràctica d'aquesta notificació s'ha d'acomodar a les disposicions contingudes en la llei.

5. L'òrgan competent per a dictar les resolucions és la persona titular de la conselleria amb competències en matèria de sanitat, sense perjudici de la seua delegació, de conformitat amb l'article 160.5 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat.



Article 11. Recursos

Les resolucions de concessió de subvencions conformement a les presents bases reguladores esgoten la via administrativa. Contra elles es podrà interposar-se els recursos que legalment procedisquen en aplicació de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.



Article 12. Supòsits i criteris de modificació de la resolució

1. La modificació o l'alteració de les condicions tingudes en compte per a la concessió de la subvenció i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions o subvencions atorgades per altres administracions o ens públics o privats, podrà donar lloc a la modificació de la resolució de concessió i, si escau, a la pèrdua del dret al cobrament total o parcial de la subvenció.

2. Si es produeix una variació de les condicions tingudes en compte per a la concessió de la subvenció, per aplicació de les causes de reintegrament que estableix l'article 37 de la Llei 38/2003, s'haurà d'exigir el reintegrament total o parcial de les quantitats percebudes, després de l'informe de l'òrgan competent de control de la subvenció, i del tràmit d'audiència establit legalment; o, si escau, la seua revisió per aplicació de les causes de nul·litat o d'anul·labilitat contemplades en l'article 36 d'aquesta Llei general de subvencions.

3. En els supòsits de subvencions concurrents, quan es tinga coneixement de la concessió d'una subvenció per un altre organisme o entitat amb el mateix objecte s'ha de dictar, en tot cas, una resolució de la minoració de la subvenció, tenint en compte la quantitat concedida per altres ens públics o privats.



Article 13. Despeses subvencionables

Es consideren despeses subvencionables, als efectes previstos en aquesta ordre de bases reguladores, aquelles despeses corrents que, de manera indubtable, responguen a la naturalesa de l'activitat subvencionada, resulten estrictament necessàries i es realitzen en el termini establit en les presents bases.



Article 14. Quantia de la subvenció

1. La quantitat màxima a percebre per cada municipi depén de la valoració econòmica del total del projecte tècnic d'actuació per a control del tractament del mosquit tigre, i en cap cas superarà la quantitat màxima de 15.000 euros, d'acord amb les disponibilitats pressupostàries per a cada exercici.

2. En el cas de mancomunitats i consorcis, la quantitat màxima a percebre, atesa la màxima quantia mencionada, esdevindrà de la seua multiplicació pel nombre de municipis integrants en el tractament mancomunat.

3. L'import de la subvenció en cap cas podrà ser de tal quantia que, aïlladament o en concurrència amb subvencions d'altres administracions públiques o d'altres ens públics o privats, supere el cost de l'activitat subvencionada.

4. Si la despesa justificada és inferior al que ha motivat la subvenció, es minorarà en la proporció adequada.

5. L'activitat subvencionada podrà ser subcontractada totalment en els termes previstos en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.



Article 15. Pagament de la subvenció

1. El pagament de les subvencions s'ha de fer d'acord amb el que es disposa en la Llei general de subvencions i amb les normes concordants.

2. En tot cas, amb caràcter previ al pagament de la subvenció, l'entitat beneficiària ha de trobar-se al corrent en el compliment de les seues obligacions tributàries i davant la Seguretat Social.

3. Així mateix, constitueix un requisit per al pagament de la subvenció a les entitats locals beneficiàries l'acreditació d'estar al corrent en el compliment de l'obligació de rendició dels seus comptes anuals davant la Sindicatura de Comptes, de conformitat amb el que es disposa en l'article 199 de la Llei 8/2010, de 23 de juny, de la Generalitat, de règim local de la Comunitat Valenciana, i la normativa aplicable.

4. Els municipis, mancomunitats i consorcis queden exonerats de l'obligació de constitució de garanties prèvies per a la realització de pagaments anticipats, per desenvolupar projectes o programes en l'àrea d'acció social i atenció sociosanitària, conformement amb el que es disposa en l'article 171.5.a i f de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.



Article 16. Termini i forma de justificació de les subvencions

1. La justificació de la subvenció s'ha de fer mitjançant la presentació de la documentació necessària per a acreditar la despesa realitzada, com a màxim fins al 31 d'octubre de l'exercici de la convocatòria, de conformitat amb el que es disposa en l'article 165.2.i de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, d'hisenda pública, sector públic instrumental i subvencions. i sense perjudici del que s'estableix en l'article 4.3 de la present ordre.

2. Les factures acreditatives de les despeses realitzades han de reunir els requisits recollits reglament aprovat per Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre, pel qual es regulen les obligacions de facturació, havent de presentar-se originals o còpies compulsades.

Prèviament al seu fotocopiat els originals han de marcar-se amb un segell o diligència pel servei corresponent indicant en aquest el número d'expedient per a la justificació del qual han sigut presentades i, si escau, el percentatge de finançament que s'imputa a la Generalitat.



3. En el cas dels municipis, mancomunitats i consorcis, les factures podran ser substituïdes per certificat la persona titular de la intervenció local on consten les quantitats aplicades a fi de la subvenció amb detall exprés dels diferents conceptes subvencionats, de les unitats i dels imports parcials. Aquestes quantitats han d'estar, almenys, en situació d'obligacions reconegudes i així haurà de fer-se constar en la certificació.



Article 17. Pla de control

1. La comprovació material de la realització efectiva de l'activitat subvencionada s'ha de fer mitjançant el corresponent pla de control que desenvolupe l'òrgan gestor de les subvencions.

2. El tipus de control serà administratiu, sobre la totalitat o una mostra de subvencions concedides en cada convocatòria, segons s'establisca en aquesta.

3. El control de la despesa objecte de les subvencions i subvencions esmentades correspon amb caràcter general a la direcció general amb competències en matèria de salut pública.

4. Les entitats beneficiàries han de fer a mans, a requeriment de l'òrgan encarregat del control i comprovació de la despesa, la documentació escaient segons el tipus de subvenció i tot el que calga per a justificar les condicions i la quantia de la despesa efectuada.



Article 18. Reintegrament i minoració de les subvencions

1. És procedent el reintegrament de les subvencions concedides o la seua minoració, amb reembossament de les quantitats percebudes i l'exigència dels interesos de demora des del moment del pagament de la subvenció, per incompliment de les obligacions i requisits que s'estableixen en la present ordre, així com en els supòsits de causes de reintegrament que estableix l'article 37 de la Llei general de subvencions, i article 41 de la Llei 14/2017, de 10 de novembre, de la Generalitat, de memòria democràtica i per a la convivència a la Comunitat Valenciana.

2. El procediment de reintegrament s'ha d'ajustar a les previsions contingudes en l'article 172 de la Llei 1/2015 de, 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.

3. La tramitació del procediment ha de garantir l'audiència a l'entitat interessada. Es podrà prescindir del tràmit d'audiència quan l'entitat sol·licitant renuncie a la subvenció i no figuren en el procediment ni siguen tinguts en compte en la resolució altres fets ni altres al·legacions o proves que les presentades per l'entitat.

4. El termini màxim per a resoldre i notificar la resolució procedent és de dotze mesos a comptar des de l'inici de l'expedient de declaració de pèrdua de dret o de minoració.

5. La resolució d'aquest procediment posa fi a la via administrativa. Contra aquesta es pot interposar un recurs potestatiu de reposició en el termini d'un mes a comptar des de l'endemà de la notificació o ser impugnada directament davant l'ordre jurisdiccional contenciós administratiu, de conformitat amb el que es disposa en l'article 123 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.



Article 19. Règim sancionador

S'ha d'aplicar el règim sancionador per la comissió d'infraccions administratives contemplades en la normativa bàsica estatal que s'estableix en el títol IV de la Llei 38/2003, a aquelles entitats beneficiàries de subvencions, que siguen responsables d'aquestes, i se sancionaran conformement amb el que es disposa en el capítol IV del títol X de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, i amb caràcter procedimental en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i la normativa de desplegament en matèria de potestat sancionadora.





DISPOSICIONS ADDICIONALS



Primera. No-incidència econòmica

L'aprovació de les presents bases no comporta, en si mateixa, obligacions econòmiques en els pressupostos de la Generalitat, sense perjudici de les possibles convocatòries que puguen resoldre's conformement amb la consignació pressupostària que s'establisca en el corresponent exercici.



Segona. Delegació i concessió

Es delega en la persona titular de la direcció general amb competències en matèria de salut pública la competència per a dictar la resolució de concessió de la subvenció, així com per a resoldre les eventuals incidències sobre renúncia, revocació, quantia, pròrroga, modificats, minoracions i reajustaments de conformitat amb l'article 160.5 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, inclòs el procediment per al reintegrament i la minoració de les quantitats percebudes quan es donen les causes que així ho determine segons la normativa aplicable.





Tercera. Habilitació normativa

Així mateix, s'autoritza la persona titular de la direcció general amb competències en matèria de salut pública a dictar les instruccions que siguen necessàries per a l'aplicació d'aquesta ordre i de les corresponents convocatòries. Aquella queda facultada per a interpretar el contingut de la present ordre a l'efecte del procés d'adjudicació de la subvenció que es convoque i per a resoldre, vist l'expedient contradictori i amb plena subjecció al que es disposa en la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i en el Reglament que la desplega, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, els dubtes i conflictes que puguen plantejar les entitats beneficiàries de les subvencions en l'exercici de les seues funcions.





DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única. Derogació normativa

Queden derogades les normes d'igual o inferior rang que s'oposen al que determina la present ordre.





DISPOSICIÓ FINAL



Única. Entrada en vigor

La present ordre entra en vigor l'endemà d'aparéixer publicada en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 4 de juliol de 2018



La consellera de Sanitat Universal i Salut Pública,

ANA BARCELÓ CHICO

Mapa web