Ficha docv

Ficha docv









DECRET LLEI 3/2019, de 22 de març, del Consell, pel qual s'adopten mesures per a afavorir l'accés universal als serveis públics que permeten el sanejament de les entitats locals amb especials dificultats economicofinanceres, i el cofinançament de serveis en zones de baixa densitat poblacional de la Comunitat Valenciana. [2019/2977]

(DOGV núm. 8514 de 26.03.2019) Ref. Base de dades 002753/2019






PREÀMBUL



Aquest decret llei té com a objecte fonamental promoure la igualtat d'accés als serveis públics a la ciutadania amb independència de la densitat poblacional i la situació econòmica financera dels municipis que els presten.

Per a això és necessari complementar les actuacions en matèria de consolidació fiscal aprovades pel Govern d'Espanya, que permeten a les entitats locals obtenir una posició de solvència superior a la que gaudeixen, tant des del punt de vista econòmic patrimonial com per la posada en valor d'actius que es troben immobilitzats i sense ús per la societat, amb clara implicació i garantia per part de la Generalitat.



La Generalitat està fermament compromesa amb l'estabilitat i sostenibilitat financera en l'àmbit local, sense perjudici d'impulsar una millora contínua de la qualitat de vida de la ciutadania; per això, considera adequat establir relacions de coordinació, capacitació i ajuda a les entitats locals, de manera que els valencians i valencianes gaudisquen dels serveis públics als quals tenen dret, amb índexs adequats de qualitat i en condicions equiparables, amb independència de l'entorn demogràfic o la situació econòmica del municipi en què residisquen.



Obrar en sentit diferent seria establir i fomentar, de fet, factors d'iniquitat que aprofundirien en l'abandó dels territoris ja despoblats i la insostenibilitat dels serveis públics a prestar per les entitats locals en situació de dificultat financera.

Des de l'adopció de les mesures de consolidació fiscal, la millora de la situació financera de les entitats locals ha sigut notable. No obstant això, malgrat les mesures adoptades, en algunes d'elles, la prestació dels serveis públics o la finalització d'infraestructures necessàries encara estan condicionades per situacions de dificultat financera que impedeixen el normal acompliment de les entitats que operen en l'àmbit local. No en poques ocasions, l'esforç fiscal realitzat per les entitats locals no ha sigut suficient, bé per partir d'una situació financera d'especial dificultat, o bé per haver recaigut sobre l'entitat local una sèrie d'obligacions sobrevingudes a les quals ha de fer front, generalment per mandat judicial, que posen en perill la prestació dels serveis públics necessaris per a la ciutadania.



Això fa necessari que la Generalitat reforce les mesures adoptades en matèria d'estabilitat i sostenibilitat financera pel govern d'Espanya, d'acord amb les possibilitats que brinda el seu àmbit competencial.



En aquest sentit, el marc autonòmic valencià, i més concretament, l'article 49.1.8 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana atribueix a la Generalitat competències exclusives en matèria de règim local, sense perjudici del que disposa l'article 149.1.18 de la Constitució Espanyola. D'altra banda, l'article 200 de la Llei 8/2010, de 23 de juny, de règim local de la Comunitat Valenciana, estableix que “D'acord amb les entitats locals i les seues associacions representatives, la Generalitat podrà establir, en el marc i amb els límits de les previsions pressupostàries anuals, mesures que fomenten el sanejament de les hisendes locals.”



El Consell ha desenvolupat diverses actuacions en els camps de col·laboració interadministrativa des del respecte a l'autonomia local. Així, el 27 de gener de 2017 va aprovar el Pla del Fons de Finançament de les entitats locals de la Comunitat Valenciana, amb la següent estructura:



a) El Fons de cooperació municipal incondicionat.

b) Les línies de participació en els fons europeus.

c) Les línies de finançament per a projectes municipals.

Així mateix, a través del Decret 67/2018, de 25 de maig, pel qual es regula el procediment dels informes per a l'exercici per les entitats locals de competències diferents de les pròpies o delegades, s'ha simplificat el tràmit administratiu necessari per a l'assumpció per part de les entitats locals de competències diferents de les pròpies o delegades, i ha eximit a aquestes entitats de la necessitat de sol·licitar els informes establits en l'article 7.4 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local. Això permet a les administracions locals accedir a l'exercici de les competències finançades al 100 % per la Generalitat o per les diputacions provincials, amb independència de la seua situació financera, tot evitant que aquelles amb majors dificultats anaren privades de la prestació d'aquestes.

Les mesures adoptades en aquesta norma persegueixen contribuir a pal·liar la situació d'especial dificultat i risc financer per la qual travessen determinades entitats locals que pogueren fer perillar la prestació dels actuals serveis, i fomentar l'alienació de sòl i actius immobilitzats amb l'objectiu de fomentar el sanejament de la hisenda local mitjançant l'aplicació dels recursos obtinguts a l'amortització dels seus passius financers o a la finalització de treballs de condicionament de sòl i actius materials per a la seua alienació o posada en ús.



La urgència d'aquest decret llei està justificada plenament per la necessitat de poder incorporar als pressupostos de 2019 de les administracions locals les mesures que els permeten mantenir i garantir els necessaris serveis públics, que d'una altra manera estarien amenaçats per imperatiu del marc jurídic estatal. Això és especialment important per a determinats ajuntaments que no han tingut la possibilitat d'aprovar els pressupostos per a l'exercici 2019 a conseqüència de la seua situació economicofinancera.

D'una altra manera, el retard en la iniciativa juntament amb la normativa actual aplicable faria perillar part dels serveis públics. És a dir, determinats serveis que els municipis amb dificultats que estan prestant serveis deficitaris, es troben en risc jurídic i podien ser obligats al tancament dels mateixos amb greu impacte per a la ciutadania.



Aquest decret llei, al costat de les iniciatives ja referides, i el programa Edificant, conformen un tercer pilar de col·laboració amb els municipis i amb les seues mesures s'afavoreixen la necessària col·laboració entre l'administració local i l'autonòmica en benefici de la ciutadania de la Comunitat Valenciana, centre de l'acció política pública de la Generalitat.

En conseqüència, d'acord amb l'article 44.4 i 49.1.8 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, l'article 200 de la Llei 8/2010, de 23 de juny, de la Generalitat, de règim local de la Comunitat Valenciana, i l'article 58 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, a proposta del president de la Generalitat i del conseller d'Hisenda i Model Econòmic, i amb la deliberació prèvia del Consell en la reunió de 22 de març de 2019,





DECRETE



Article 1. Finalitat i objecte

1. Aquest decret llei complementa les actuacions en matèria de consolidació fiscal aprovades pel Govern d'Espanya, mitjançant l'adopció de mesures que fomenten el sanejament de les hisendes locals, d'acord amb el que s'estableix en els articles 49.1.8 de la Llei orgànica 5/1982, d'1 de juliol, d'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, i en l'article 200 de la Llei 8/2010, de 23 de juny, de règim local de la Comunitat Valenciana.

2. Constitueixen les finalitats d'aquest decret llei:

a) Promoure la protecció i igualtat d'accés als serveis públics dirigits a la ciutadania amb independència de la situació econòmica dels ajuntaments o organitzacions supramunicipals, especialment les referides a mancomunitats de municipis, o de la massa o densitat de població d'un determinat territori on s'està prestant el servei públic.



b) Proveir un marc legal que permeta a les entitats locals accedir als recursos econòmics que fomenten el sanejament de les hisendes locals i una millor posició global economicofinancera del municipi, amb la participació i col·laboració de la Generalitat. En aquest sentit, s'estableix un marc temporal de 6 anys per a facilitar que el conjunt d'entitats locals aconseguisca un nivell de deute viu sobre ingressos corrents inferior al 110 %, tal com queda definit en l'apartat 2 de l'article 53 del text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març.



c) Establir un marc específic per a la transmissió d'actius entre els ajuntaments i la Generalitat, així com per a la regulació del contingut i abast de plans extraordinaris de sanejament.



Article 2. Principis

Aquesta norma es basa en els principis d'objectivitat, transparència, publicitat i equitat, constituint un factor d'articulació, equilibri i cohesió territorial i igualtat d'accés als serveis públics.

Des del punt de vista de l'administració local i autonòmica, s'estableixen com a principis la seguretat jurídica i l'enfortiment de la situació patrimonial i de solvència financera mitjançant el desenvolupament dels mecanismes habilitats.



Article 3. Àmbit subjectiu d'aplicació

1. Les entitats locals i el seu sector públic que, en l'actualitat, estiguen suportant amb càrrec als seus pressupostos dèficits d'explotació i amortitzacions, o instal·lacions en construcció o finalitzades no posades en funcionament per la seua situació financera i que hagen obtingut el reconeixement de municipis de la Comunitat Valenciana en risc de despoblament d'acord amb el Decret 182/2018, de 10 d'octubre, del Consell, pel qual es regula la línia específica del Fons de Cooperació Municipal per a la Lluita contra el Despoblament dels Municipis de la Comunitat Valenciana.

2. Entitats locals que disposen d'informe de sostenibilitat financera desfavorable emés per l'òrgan de tutela de la comunitat autònoma en el marc de la qual es determina en l'article 7.4 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local.

3. Entitats locals amb un nivell de deute viu a 31 de desembre de l'exercici immediat anterior superior al 110 % dels ingressos corrents liquidats o reportats a aquella data, tal com queda definit en l'apartat 2 de l'article 53 del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals.



4. Entitats locals que, conseqüència d'una sentència judicial ferma o acord extrajudicial que tinguen el seu origen en actuacions iniciades en anteriors legislatures, es vegen obligats a deixar de prestar serveis públics o a apujar preus a la seua ciutadania per a poder complir les obligacions que en matèria d'estabilitat pressupostària o sostenibilitat financera els exigeix la legislació bàsica en la matèria.

5. Entitats locals que disposen d'actiu immobilitzat realitzable i que es troben en alguna de les situacions de risc financer, tal com queden definides en l'article 39 del Reial decret llei 17/2014, de 26 de desembre, de mesures de sostenibilitat financera de les comunitats autònomes i entitats locals i altres de caràcter econòmic.





Article 4. Actuacions

Les actuacions dirigides al sanejament de les entitats locals incloses en aquest decret llei són:

a) Finançament de la despesa corrent de les entitats locals que conseqüència de la seua situació financera, qualsevol que siga la seua causa, tinguen dificultats per a la prestació de serveis públics.

b) Cofinançament de la càrrega financera de les entitats locals amb un nivell de deute superior al 110 % dels ingressos corrents liquidats, fins que l'entitat local arribe al nivell d'endeutament definit en l'apartat 2.b de l'article 1.

c) Els dèficits d'explotació i amortitzacions d'instal·lacions de caràcter municipal, supramunicipal o pertanyents al seu sector públic que tinguen el seu origen en la prestació de serveis públics necessaris per a la ciutadania, sempre que es tracte d'ajuntaments que hagen obtingut el reconeixement de municipis de la Comunitat Valenciana en risc de despoblament d'acord amb el Decret 182/2018.

d) Promoure ingressos per a determinades finalitats mitjançant l'alienació de sòl i actius immobilitzats susceptibles de ser transmesos o hipotecats en favor de la Generalitat, mitjançant compromisos de compra o autorització d'endeutament dins del marc dels plans extraordinaris de sanejament respecte del règim jurídic aplicable en matèria de patrimoni.



Article 5. Despesa corrent

Les despeses corrents que podran ser objecte de finançament són les corresponents als capítols I, II, lll i IV amb excepció de les derivades de festes i festejos. Les despeses subvencionables del capítol IV s'han de destinar únicament al pagament d'aportacions a les mancomunitats o altres agrupacions de caràcter supramunicipal de les quals formen part i en reben serveis o a la cobertura de les transferències corrents destinades a les diferents entitats o subjectes que conformen el sector públic de la mateixa entitat local.



Article 6. Dèficits d'explotació i amortitzacions

Es podran finançar els dèficits d'explotació i amortitzacions d'instal·lacions o serveis de caràcter municipal, supramunicipal o pertanyents al seu sector públic en el supòsit d'estar immers en un pla de sanejament sota la tutela de l'Estat que obligue al seu equilibri o tancament, o que s'haja obtingut el reconeixement de municipi de la Comunitat Valenciana en risc de despoblament.



Article 7. Cofinançament de la càrrega financera

L'objectiu d'aquesta ajuda consisteix a equiparar la càrrega financera que correspondria a municipis amb un nivell de deute viu igual al 110 % dels ingressos corrents, tal com es defineixen en l'apartat 2.b de l'article 1.

No podran acollir-se a la present ajuda aquells municipis que podent-se adherir, d'acord amb la corresponent resolució de la Secretaria General de Finançament Autonòmic i Local, al compartiment Fons d'Ordenació regulat en el Reial decret llei 17/2014, de 26 de desembre, en qualsevol dels seus anys de vigència, no hi van formalitzar la corresponent sol·licitud d'adhesió.



Article 8. Alienació d'actius immobilitzats i plans extraordinaris de sanejament

1. A fi que en un termini de sis anys el conjunt d'entitats locals aconseguisca un nivell de deute viu sobre ingressos corrents inferior al 110 %, les entitats locals a què es refereix l'articule anterior, sempre que es troben en alguna situació de risc financer tal com queden definides en l'article 39 del Reial decret llei 17/2014, de 26 de desembre, podran desenvolupar un pla d'alienació de béns immobilitzats que els permeta complir l'objectiu esmentat.



L'òrgan competent de l'administració local podrà acordar l'alienació directa de béns patrimonials a títol onerós en els supòsits previstos en l'article 188,2 de la Llei 8/2010, de 23 de juny, del règim local de la Comunitat Valenciana. En el cas que l'alienació afecte el patrimoni públic del sòl s'ajustarà a la seua normativa específica.



L'alienació directa a favor de la Generalitat o el seu sector públic en els termes de l'article 188.2 apartats a) i b) de la Llei 8/2010, de 23 de juny, de règim local de la Comunitat Valenciana es durà a terme d'acord amb els següents condicionants:

a) L'alienació tindrà en consideració el valor de taxació dels immobles.

b) El preu de l'alienació podrà ser inferior al valor de taxació inicial, que en cap cas serà inferior al 50 %, sempre que hi haja un acord entre les parts i existisquen raons, fets o circumstàncies no apreciats en la taxació que així ho justifiquen.

c) En el supòsit anterior l'entitat local tindrà dret a recuperar el bé pel mateix preu d'alienació dins d'un termini màxim de 5 anys des de la formalització de la venda.

2. L'import líquid derivat de les operacions descrites haurà d'aplicar-se al capítol lX del pressupost de l'entitat local, així com a totes les despeses de naturalesa corrent associades. Excepcionalment, en el supòsit que l'entitat local tinga necessitat de fer front a despeses derivades per a la finalització de les obres per a l'adequació d'actius o per al pagament de sentències o acords extrajudicials, podrà destinar a aquests, en el marc del pla d'alienació, tot o part de l'import líquid obtingut de les operacions d'alienació sempre que es referisquen a despeses de capital.

En tot cas, la destinació excepcional de l'import líquid sol podrà donar-se quan es referisca a deutes vençuts, líquids i exigibles amb anterioritat a la data d'aprovació del pla d'alienació a què es refereix l'apartat primer d'aquest article i tingueren el seu corresponent reflex en la comptabilitat de l'entitat.

3. Quan la complexitat de la situació economicofinancera ho requerisca, bé per excés de deute, per insuficiència de recursos patrimonials, o per situacions extraordinàries derivades de circumstàncies sobrevingudes alienes a la voluntat de la corporació municipal, els ajuntaments per a poder arribar a l'escenari del 110 % de deute podran elevar proposta d'un pla extraordinari de sanejament per al seu estudi i, si escau, aprovació per la Generalitat, on podran contemplar-se per terminació convencional, mesures extraordinàries respecte a terminis, titularitat de serveis, delegacions de competències, aportacions extraordinàries, autoritzacions d'endeutament o qualsevol altra que possibilite complir de forma ponderada les finalitats i objectius marcats d'aquest decret llei.





Article 9. Naturalesa

1. Les mesures recollides en aquest decret llei tenen naturalesa condicionada i finalista. Les entitats locals beneficiàries hauran d'adoptar les mesures necessàries per a complir les finalitats establides en l'article 1.

Les aportacions de la Generalitat tenen el caràcter de subvencions i inversions a fi de finançar les activitats que perseguisquen garantir els principis de solidaritat i equilibri intermunicipal en el marc de la política social i econòmica, a fi de col·laborar a la prestació integral i adequada en la totalitat del seu territori dels serveis de competència municipal, més enllà dels mínims i obligatoris impostos per la legislació estatal bàsica, que promoga la igualtat d'accés als serveis públics dirigits a la ciutadania amb independència de la dificultat econòmica de l'ajuntament o de la massa de població d'un determinat territori.



Així mateix s'estableix la potestat de l'administració autonòmica i el seu sector públic competent en la matèria de facilitar el compliment de les finalitats, mitjançant la prestació de garanties necessàries o mecanismes de gestió d'actius en col·laboració i d'acord amb els ajuntaments a l'empara d'aquest decret llei.

2. En tot cas, les subvencions realitzades amb càrrec al Pressupost de la Generalitat en desenvolupament o aplicació d'aquest decret llei, i que per les seues característiques hagen de subjectar-se al procediment de concessió directa, s'ajustaran al règim jurídic previst en l'article 168.1.B) de la llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.



Article 10. Dotació

La dotació per a l'objecte d'aquest decret llei en els exercicis 2019 -2023 s'estima en una previsió màxima de 240 milions d'euros.



No obstant això, les quantitats anuals destinades al conjunt d'actuacions previstes en aquest seran les establides en les lleis anuals de pressupostos de la Generalitat.



Article 11. Condicions financeres aplicables als municipis

L'adhesió a alguna de les mesures que es contemplen en aquest decret llei comporta l'acceptació per l'entitat local i els seus ens dependents, que classificats en el sector administracions públiques d'acord amb la definició i delimitació del Sistema Europeu de Comptes Nacionals i Regionals, de les condicions que en cada modalitat de finançament s'estableixen en aquesta norma i la seua normativa de desenvolupament.



Article 12. Condicions fiscals aplicables als municipis

L'adhesió a alguna de les mesures que es contemplen en aquest decret llei comporta l'obligació per a l'entitat local de:

1. Tindre implantats tots els impostos de caràcter voluntari per als municipis detallats en l'article 59.2 del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals.

2. No incrementar les despeses de funcionament del capítol I, II i IV de l'estat de despeses més enllà de l'import resultant de l'aplicació sobre aquests d'una taxa de variació interanual que no supere a la que s'identifique a efectes de l'aplicació de la regla de despesa definida en l'article 12 de la Llei orgànica 2/2012, de 27 d'abril, fins que l'endeutament se situe com a màxim en el 110 % dels ingressos corrents. En aquests no es computaran els imports obtinguts com a conseqüència de l'adhesió al decret llei.

3. No reduir els drets reconeguts per operacions corrents mentre l'entitat local es trobe adherida a alguna de les mesures de finançament i liquiditat que establisca el decret llei.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Desenvolupament reglamentari

Es faculta el Consell per a desplegar aquest decret llei.



Segona. Entrada en vigor

Aquest decret llei entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 22 de març de 2019



El president de la Generalitat,

XIMO PUIG I FERRER



El conseller d'Hisenda i Model Econòmic,

VICENT SOLER I MARCO

Mapa web