Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 25 de març de 2019, del director de l'Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària, per la qual es convoquen ajudes per al control de vegetació natural, mitjançant aprofitament ramader extensiu, en zones estratègiques lligades a la prevenció d'incendis en el marc del Programa de desenvolupament rural 2014-2020 de la Comunitat Valenciana. [2019/2980]

(DOGV núm. 8517 de 29.03.2019) Ref. Base de dades 002924/2019




L'Ordre 30/2018, de 19 de desembre, de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, publicada en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana número 8463, de 14 de gener de 2019, estableix les bases reguladores per a la concessió d'ajudes per al control de vegetació natural, mitjançant aprofitament ramader extensiu, en zones estratègiques lligades a la prevenció d'incendis en el marc del Programa de desenvolupament rural 2014-2020 de la Comunitat Valenciana.

El punt 2 de la base quarta d'aquesta ordre disposa que les quanties totals màximes aplicables en cada convocatòria s'han de publicar mitjançant resolució del director de l'Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana. Així mateix, el punt 8 de la base novena de la mencionada ordre indica que el termini per a la presentació de les sol·licituds d'ajuda s'ha d'establir en la referida convocatòria.

En aplicació de l'article 7.2 del Decret 128/2017, de 29 de setembre, del Consell, pel qual es regula el procediment de notificació i comunicació a la Comissió Europea dels projectes de la Generalitat dirigits a establir, concedir o modificar ajudes públiques, s'especifica que les ajudes per al control de vegetació natural, mitjançant aprofitament ramader extensiu, en zones estratègiques lligades a la prevenció d'incendis en el marc del Programa de desenvolupament rural de la Comunitat Valenciana 2014-2020, queden fora de l'àmbit d'aplicació de l'article 42 del Tractat de funcionament de la Unió Europea (TFUE), per la qual cosa tenen la consideració d'ajudes d'estat.



A l'efecte de l'exempció de la notificació individual d'aquestes a la Comissió, s'acullen al règim previst en el capítol I i en els apartats 2 a 12 de l'article 34 del Reglament (UE) número 702/2014, de la Comissió, de 25 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajuda en els sectors agrícola i forestal i en zones rurals compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del TFUE. Aquestes ajudes han sigut comunicades a la Comissió amb número de registre SA.43021 (2015/XA).

De conformitat amb el que es disposa en l'article 28 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, amb el Decret 158/2015, d'1 de juliol, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, i amb l'article 13.1 del Decret 123/2006, de 8 de setembre, pel qual s'aprova l'estatut de l'Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària, resolc:



Apartat primer. Objecte i àmbit d'actuació

Convocar les subvencions destinades a l'activitat de maneig del bestiar, mitjançant la conducció i guia d'aquest per part d'un pastor o mitjançant instal·lacions que eviten la seua mobilitat, tals com pastors elèctrics o tanques mòbils, en zones estratègiques lligades a la prevenció d'incendis, per al control de la pastura i matoll mitjançant un pasturatge extensiu controlat, de caràcter exhaustiu, regides per l'Ordre 30/2018, de 19 de desembre, de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, publicada en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana número 8463, de 14 de gener de 2019, que estableix les bases reguladores d'aquestes.

Les ajudes s'emmarquen en l'operació 8.3.1, Realització de treballs de construcció i manteniment d'infraestructures de prevenció d'incendis forestals i actuacions silvopastorals la fi de les quals siga reduir el risc d'incendi, de la submesura 8.3, Ajuda per a la prevenció dels danys causats als boscos per incendis, desastres naturals i catàstrofes, de la mesura 8, Inversions en el desenvolupament de zones forestals i millora de la viabilitat dels boscos del Programa de desenvolupament rural de la Comunitat Valenciana 2014-2020.

Apartat segon. Requisits

1. D'acord amb la base tercera de l'annex de l'Ordre 30/2018, podran ser beneficiàries d'aquestes ajudes les persones titulars d'explotacions ramaderes, amb autorització d'aprofitament forestal menor o de pla d'aprofitament de pastures, que ho sol·liciten i que complisquen això:

a) Les explotacions ramaderes de producció i reproducció classificació zootècnica reproducció per a producció de carn i llet d'oví, caprí, boví i producció de carn en equí que radiquen en el territori de la Comunitat Valenciana i estiguen inscrites en el Registre d'Explotacions Ramaderes de la Comunitat Valenciana, creat per la Llei 6/2003, de 4 de març, de la Generalitat, de Ramaderia de la Comunitat Valenciana.



b) El que es disposa en els articles 13 i 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

c) Tindre la consideració de pimes agràries dedicades a la producció primària, tal com es defineixen en l'annex I del Reglament (UE) número 702/2014, de la Comissió, de 25 de juny de 2014.

2. Les persones titulars de les explotacions ramaderes sol·licitants de l'ajuda, podran ser persones físiques o jurídiques, així com les comunitats de béns o qualsevol altre tipus d'unitat econòmica o patrimoni separat que, fins i tot mancant de personalitat jurídica, puga dur a terme els projectes, activitats o comportaments o es trobe en la situació que motiva la concessió de la subvenció.

3. No poden ser beneficiàries d'aquestes ajudes:

a) Les empreses subjectes a una ordre de recuperació pendent després d'una decisió prèvia de la Comissió que haja declarat una ajuda il·legal i incompatible amb el mercat interior.

b) Empreses en crisis.

4. La persona sol·licitant ha de disposar d'un pla d'igualtat en el cas que, d'acord amb la legislació aplicable, li siga exigible, en compliment de l'article 4 de la Llei 9/2003, de 2 d'abril, de la Generalitat, d'igualtat entre dones i homes, i de l'article 14 de la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes.





Apartat tercer. Període d'activitat

D'acord amb el que s'estableix en el punt 1.a de la base cinquena de l'Ordre 30/2018, el període d'activitat objecte de subvenció serà d'octubre de 2019 a juny de 2020, del qual serà subvencionable un màxim de 130 dies, que seran distribuïts per la persona sol·licitant d'acord amb les seues necessitats, tot garantint que es realitza el control de la vegetació adequadament.

Segons l'apartat 5 d'aquesta base, no podran ser subvencionables les actuacions iniciades o realitzades abans de presentar la sol·licitud de l'ajuda.



Apartat quart. Localització de les actuacions

1. Solament es finançaran actuacions desenvolupades en terrenys forestals, tal com indica el punt 1 de la base segona de l'annex de l'Ordre 30/2018.

2. L'oferta de les zones adequades per al seu manteniment mitjançant bestiar és la següent:

a) Àrees tallafocs, faixes auxiliars i pistes forestals de la Comunitat Valenciana en muntanyes públiques i privades que requerisquen una reducció de la càrrega de vegetació existent entre els desbrossaments de manteniment mecànic programats, així com els cultius abandonats delimitats com a àrees tallafoc en els plans de prevenció.

b) Bovalars de la província de Castelló, terme encunyat pel dret medieval aragonés i que fa referència a les deveses de ramat boví.



c) Les superfícies de pastura incloses dins d'espais naturals de la Comunitat Valenciana: reserva natural, parc natural, paisatge protegit i paratge natural municipal.

d) Les superfícies de pastura incloses dins d'espais protegits de la Xarxa Natura 2000 de la Comunitat Valenciana: lloc d'importància comunitària, zona especial de conservació i zona d'especial protecció dels ocells.

e) Les muntanyes públiques.



Apartat cinqué. Finançament

1. Les ajudes incloses en la present convocatòria seran finançades pel FEADER, la Generalitat Valenciana i el Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació, segons consta en el PDR-CV 2014-2020, del qual formen part.

2. La dotació pressupostària es farà amb càrrec a la Secció 12, Entitat 91, Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària, capítol VII, línia SO833000, fins a un import màxim de 100.000 euros, amb la següent distribució d'anualitats:



2019 2020

10.000 90.000





Apartat sisé. Termini de presentació

El termini de presentació de sol·licituds és de 30 dies hàbils a partir de l'endemà de la publicació d'aquesta resolució en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



Apartat seté. Sol·licitud i documentació a aportar

1. Les sol·licituds es presentaran través del model normalitzat que es publicarà en la guia PROP de la Generalitat, www.gva.es/va/proc20040.

2. Les sol·licituds i la documentació adjunta es presentaran preferentment en els registres de les direccions territorials de la conselleria competent en prevenció d'incendis forestals, però es podran presentar també en qualsevol dels registres establits en la legislació reguladora del procediment administratiu comú.

3. Les persones obligades a relacionar-se amb la Generalitat a través de mitjans electrònics, en els termes de l'article 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú, així com els sol·licitants que, no estant obligats a això, opten per aquesta via, presentaran les sol·licituds telemàticament a través de la seu electrònica de la Generalitat en la següent URL, www.gva.es/va/proc20040.

4. Si algun dels subjectes als quals fa referència l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, presenta la seua sol·licitud presencialment, es requerirà a la persona interessada que l'esmene a través de la presentació electrònica. A aquest efecte, es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud aquella en la qual haja sigut realitzada l'esmena, la qual haurà de realitzar-se en tot cas, dins del termini assenyalat en l'apartat cinqué. En cas contrari, la sol·licitud es considerarà no presentada.

5. No seran admeses a tràmit les sol·licituds que es presenten fora del termini establit en la present convocatòria, i es resoldrà la inadmissió d'aquestes, que haurà de ser notificada a les persones interessades en els termes establits en els articles 40 i següents de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre.

6. La documentació a aportar està recollida en el punt 2 de la base novena de l'annex de l'Ordre 30/2018.

7. En el cas que la sol·licitud no complisca els requisits exigits o no s'hi adjunten els documents preceptius, es requerirà a l'interessat que, en un termini de 10 dies, esmene la falta o aporte els documents, amb la indicació que si així no ho fera, es consideraria que ha desistit de la seua petició, tot després de la resolució que haurà de ser dictada en els termes establits en l'article 21, apartat 1r de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre. Una vegada presentada la sol·licitud, en cas de voler aportar documents a aquest procediment, es podrà fer a través de l'enllaç www.gva.es/va/proc20040



Apartat huité. Valoració de les sol·licituds

1. La valoració de les sol·licituds presentades, l'ha de fer una comissió de valoració, d'acord amb el punt 1 de la base desena primera de l'Ordre 30/2018.

2. Per a l'atorgament de les subvencions, en règim de concurrència competitiva, a l'efecte d'establir l'ordre de prelació entre les sol·licituds admeses a tràmit, es tindran en compte els següents criteris de valoració, conformement amb la següent baremació:







Concepte Valor

a) Realització de l'actuació en zones declarades Zona d'Actuació Urgent (excloent de la b i c) 20 punts

b) Realització de l'actuació en zones incloses en la Xarxa Natura 2000 (excloent de la a i c). 15 punts

c) Realització de l'actuació en zones incloses en àrees estratègiques, entenent-se com a tals els llits de barrancs, canyars, zones d'interfície urbana-forestal (excloent de la a i b) 10 punts

d) Realització de l'actuació en zones que es troben entre les prioritats d'actuació establides en els plans de desenvolupament del Pla de silvicultura preventiva de la Comunitat Valenciana

5 punts





Si no es compleixen les condicions de l'apartat, la puntuació obtinguda serà zero (0).

El resultat final serà la suma de la puntuació obtinguda en cadascun dels quatre apartats.

La puntuació mínima a obtenir serà de deu punts.

En el cas que no s'obtinga la puntuació mínima de 10 punts, les sol·licituds seran desestimades a exclusió del procediment de la convocatòria.

En el cas que sobre una mateixa zona d'actuació hi haja més d'una persona sol·licitant, els criteris de valoració per a desempatar i seguir el procediment per a determinar la sol·licitud que preval en aqueixa zona d'actuació, es realitzarà la següent baremació, fins a un màxim de 42 punts. L'aplicació del criteri de desempat no implica necessàriament que la sol·licitud haja de ser destinatària final de l'ajuda.





Els criteris de desempat són:



Concepte Valor

a) Certificació de ramaderia ecològica pel Comité d'Agricultura Ecològica de la Comunitat Valenciana 15 punts

b) Inscripció de l'explotació ramadera en el Llibre genealògic de races ramaderes autòctones de la Comunitat Valenciana. El nombre mínim d'animals reproductors de les races ramaderes autòctones en perill d'extinció s'estableix en 30 5 punts

c) Realització de l'actuació en zones declarades d'especial protecció per a l'alimentació d'ocells necròfags (ZEPAN), Alt Maestrat, Tinença de Benifassà, Turmell i Vallivana, Penyagolosa, Serra d'Espadà, Alt Túria i Sierra del Negrete, Sierra de Martés-Muela de Cortes, serres de Mariola i el Carrascar de la Font Roja 5 punts

d) Sol·licituds en les quals una dona siga titular de l'explotació, de forma individual o mitjançant titularitat compartida, segons es defineix en la Llei 35/2011, de 4 d'octubre, sobre titularitat compartida de les explotacions agràries. 5 punts

e) Sol·licituds d'explotacions qualificades de prioritàries en el moment de presentar la sol·licitud d'ajuda. 5 punts

f) Sol·licituds corresponents a joves menors de 41 anys. 7 punts





En el cas que diverses sol·licituds aconseguiren la mateixa puntuació, el següent criteri de desempat seran les hectàrees del projecte d'actuació, de major a menor.

3. La comissió de valoració ha d'elaborar una llista ordenada amb totes les persones sol·licitants de la subvenció admeses, a fi d'establir l'ordre de prelació entre les sol·licituds i proposarà a l'òrgan competent per a resoldre les persones beneficiàries de la subvenció fins a esgotar el crèdit de la convocatòria.



Apartat nové. Termini de resolució i notificació

1. El termini màxim per a resoldre i notificar les sol·licituds de subvencions ha de ser de sis mesos comptant a partir de l'acabament del termini de presentació d'aquestes.

2. Després d'haver transcorregut aquest termini sense que s'haguera dictat cap resolució podran entendre desestimades les seues pretensions per silenci administratiu en els termes establits en la normativa reguladora del procediment administratiu comú, i en l'article 55 de la Llei 9/2001, de 27 de desembre, de la Generalitat, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera, i d'organització de la Generalitat.

3. La competència per a resoldre correspon a la directora general de Prevenció d'Incendis Forestals, segons l'Acord de 26 d'abril de 2012 pel qual es deleguen les funcions d'autorització del pagament de fons FEADER entre l'organisme pagador i els diferents òrgans administratius de la Conselleria d'Agricultura, Pesca, Alimentació i Aigua, així com de la Conselleria d'Infraestructures, Territori i Medi Ambient, i de la Conselleria de Governació, amb l'informe i la proposta prèvies de la comissió d'avaluació.

4. La resolució posa fi a la via administrativa i contra ella serà procedent el recurs de reposició davant el director de l'Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària (AVFGA) en el termini d'un mes a comptar des de l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, de conformitat amb el que s'estableix en els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques o bé el recurs contenciós administratiu davant els jutjats contenciosos administratius de València, en el termini de dos mesos comptats des de l'endemà de la notificació o publicació d'aquesta, de conformitat amb el que es determina en els articles 8.3, 25.1 i 46.1 de la Llei de la jurisdicció contenciosa administrativa.

5. En la resolució de concessió d'ajuda, han de figurar, com a mínim: import màxim de l'ajuda, tipus d'ajuda, termini d'execució i justificació de les actuacions subvencionables, procedència de fons amb esment exprés de les quantitats de FEADER així com la mesura del PDR i prioritats de desenvolupament rural. S'inclourà una llista de reserva de sol·licituds no ateses per falta de crèdit.

6. En la resolució de desestimació per falta de disponibilitats pressupostàries, es farà constar la incorporació i la posició de la sol·licitud en la llista d'espera, així com la puntuació obtinguda d'acord amb la base desena de l'annex de l'Ordre 30/2018 i les condicions que se'n deriven. En el supòsit que es produïren renúncies, revocacions de les subvencions concedides o ampliacions posteriors de crèdit de la mateixa convocatòria, es podrien fer atorgaments segons aquesta llista d'espera prevista en l'apartat anterior.



Apartat desé. Mitjans de notificació

La resolució del procediment es notificarà als beneficiaris ajustant-se al que es disposa en l'article 40 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre. La pràctica de la notificació s'ajustarà a les disposicions contingudes en els articles 42 i 43 de la mencionada llei.

Tal com estableix el punt 3 de la base dotzena de l'annex de l'Ordre 30/2018, la resolució, que serà motivada i tindrà els efectes i el contingut establits en l'article 25 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, es publicarà en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, d'acord amb el que s'estableix en la normativa reguladora del procediment administratiu comú.



Apartat onzé. Publicació sobre informació de les persones beneficiàries

S'informa les persones beneficiàries que, de conformitat amb l'article 113 del Reglament (UE) número 1306/2013, les seues dades seran publicades conformement amb l'article 111 d'aquest Reglament i podran ser tractats per organismes d'auditoria i investigació de la Unió Europea i nacionals, per a salvaguardar els interessos financers de la Unió.



Apartat dotzé. Justificació i pagament

1. El termini màxim de presentació de la justificació de la subvenció és el 10 de setembre de 2020.

2. La sol·licitud de pagament anirà acompanyada per la documentació establida en el punt 7 de la base desena tercera de l'annex de l'Ordre 30/2018, a través de la següent URL: www.gva.es/va/proc20040



Apartat tretzé. Procediment de comunicació d'irregularitats i sospites de frau

Qualsevol persona que tinga coneixement de fets que pogueren ser constitutius de frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc de la present convocatòria, podrà posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics a través del canal habilitat a aquest efecte per aquest servei en l'adreça web http://www.igae.pap.minhafp.gob.es/sitios/igae/es-es/snca/paginas/inicio.aspx, i en els termes establits en la Comunicació 1/2017, de 6 d'abril, d'aquest servei, que pot consultar-se en l'URL següent:

http://www.hisenda.gva.es/documents/90598251/165748060/comunicacionsnca+1-2017+06-04-017Canaldenuncias.pdf/0356c08d-0e02-4cf6-b820-19f28fcee69f



Apartat catorzé. Recursos

La present resolució posa fi a la via administrativa i contra aquesta pot interposar-se potestativament un recurs de reposició davant el director de l'AVFGA, en el termini d'un mes comptat des de l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, o impugnar-se directament davant els jutjats del contenciós de la Comunitat Valenciana, en el termini de dos mesos des de l'endemà de la notificació o publicació d'aquesta, de conformitat amb el que es disposa en els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, i amb els articles 8.3, 25.1 i 46.1 de la Llei de la jurisdicció contenciosa administrativa.





València, 25 de març de 2019.– El director de l'Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària: Francisco Rodríguez Mulero.

Mapa web