Ficha docv

Ficha docv









ORDRE 8/2019, de 18 d'abril, de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió d'ajudes per a l'aplicació de mesures de millora i manteniment de les infraestructures hidràuliques de les zones humides valencianes en el marc del Programa de desenvolupament rural de la Comunitat Valenciana 2014-2020. [2019/4287]

(DOGV núm. 8540 de 03.05.2019) Ref. Base de dades 004030/2019




ÍNDEX



Preàmbul

Article únic. Aprovació de les bases reguladores per a la concessió d'ajudes.

Disposició addicional. Única. Incidència pressupostària.

Disposició derogatòria. Única. Derogació general

Disposicions finals

Primera. Disposició d'aplicació i desplegament

Segona. Entrada en vigor

Annex I. Bases reguladores per a la concessió d'ajudes per a l'aplicació de mesures de millora i manteniment de les infraestructures hidràuliques de les zones humides valencianes en el marc del Programa de desenvolupament rural de la Comunitat Valenciana 2014-2020.

Article 1. Objecte i àmbit d'actuació

Article 2. Requisits que han de complir els beneficiaris

Article 3. Documentació a aportar

Article 4. Actuacions subvencionables

Article 5. Condicions tècniques i d'aplicació

Article 6. Criteris d'atorgament i priorització d'aquests

Article 7. Quantia de les ajudes

Article 8. Concurrència amb altres ajudes

Article 9. Sol·licituds i documentació

Article 10. Compromisos i obligacions dels beneficiaris

Article 11. Tramitació

Article 12. Resolució

Article 13. Justificació i pagament

Article 14. Revocació de la resolució de concessió i reintegrament de les quantitats percebudes indegudament

Article 15. Controls sobre la concessió i pagament de l'ajuda

Article 16. Transparència

Article 17. Publicitat i finançament de les ajudes

Article 18. Informació i publicitat





PREÀMBUL



El Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell del 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell, estableix normes generals que regeixen l'ajuda de la Unió al desenvolupament rural finançada pel FEADER, fixa els objectius als quals ha de contribuir la política de desenvolupament rural i les corresponents prioritats de la Unió en aquesta matèria, traça el context estratègic de la referida política i defineix les mesures que han de ser adoptades per a l'execució d'aquesta.

El Reglament (UE) núm. 1305/2013 es desenvolupa mitjançant els reglaments següents: el Reglament delegat (UE) núm. 807/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, que el completa i introdueix disposicions transitòries i el Reglament d'execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, que estableix disposicions d'aplicació d'aquest.

D'acord amb aquests reglaments, la Generalitat Valenciana, a través de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural i de l'Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària (AVFGA), com a organisme pagador i autoritat de gestió de les ajudes FEADER a la Comunitat Valenciana, ha elaborat el Programa de Desenvolupament Rural de la Comunitat Valenciana 2014-2020 (d'ara endavant, PDR-CV 2014-2020), aprovat per la Comissió Europea mitjançant Decisió C(2015) 5324 de data 28 de juliol de 2015.

Dins del PDR-CV 2014-2020, la mesura 4 inversions en actius físics preveu diverses línies d'ajuda per a la realització d'inversions destinades a millorar la competitivitat agrícola, la qualitat de la producció, el medi ambient i el medi rural, facilitar la diversificació, la creació i el desenvolupament de xicotetes empreses, així com incrementar la rendibilitat de les explotacions de regadiu.

Concretament, la submesura 4.3 «Suport a les inversions en infraestructures relacionades amb el desenvolupament, la modernització o l'adaptació de l'agricultura i la silvicultura» i, dins d'aquesta, l'operació 4.3.2 «Millora i manteniment de les infraestructures hidràuliques de les zones humides valencianes», preveuen ajudes destinades a actuacions de millora de les infraestructures hidràuliques en municipis que incloguen zones humides catalogades pertanyents a la Xarxa Natura 2000, en les quals els hàbitats i espècies d'importància comunitària europea coexisteixen, de forma compatible, amb determinats usos històrics productius de tipus agrícola i piscícola.

L'aplicació de l'operació esmentada contribuirà al manteniment de la qualitat de l'hàbitat en zones humides, a través de la conservació de cultius d'alt valor natural, que a més posseeixen una gran importància paisatgística.

La implementació d'aquesta operació s'efectuarà de conformitat amb els principis d'eficàcia, eficiència i solidaritat en la utilització de fons públics de la PAC, sotmesos al règim de transparència i al sistema de control i sancions establit en el Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, sobre el finançament, gestió i seguiment de la Política Agrícola Comuna, pel qual es deroguen els Reglaments (CE) núm. 352/78, (CE) núm. 165/94, (CE) núm. 2799/98, (CE) núm. 814/2000, (CE) núm. 1290/2005 i (CE) núm. 485/2008 del Consell.

A les ajudes regulades en la present ordre els resulta aplicable la normativa següent:

a) Comunitàries.

– Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell de 17 de desembre de 2013 pel qual s'estableixen disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió, al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i pel qual s'estableixen disposicions generals relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i es deroga el Reglament (CE) núm. 1083/2006 del Consell així com els reglaments de desplegament d'aquest;

– Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell de 17 de desembre de 2013 relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell, desplegat pels Reglaments (UE) núm. 807/2014 i (UE) núm. 808/2014 de la Comissió;

– Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell de 17 de desembre de 2013 sobre el finançament, gestió i seguiment de la Política Agrícola Comuna, pel qual es deroguen els Reglaments (CE) núm. 352/78, (CE) núm.165/94, (CE) núm.2799/98, (CE) núm.814/2000, (CE) núm.1290/2005 i (CE) núm.485/2008 del Consell, així com, els reglaments de desplegament d'aquest;

– Reglament (UE) núm. 702/2014 de la Comissió de 25 de juny de 2014 pel qual es declaren determinades categories d'ajuda en els sectors agrícola i forestal i en zones rurals compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea.

b) Nacional.

– La normativa bàsica prevista en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i en el seu Reglament, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

c) Autonòmica.

– Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.

La present ordre és conforme amb els principis establits per l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, relatius a necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficàcia.

En aplicació dels articles 1.4 i 7.4 del Decret 147/2007, de 7 de setembre, del Consell (derogat pel Decret 128/2017, de 29 de setembre, pel qual es regula el procediment de notificació i comunicació a la Comissió Europea dels projectes de la Generalitat dirigits a establir, concedir o modificar ajudes públiques), s'especifica que:



Les ajudes per a l'aplicació de mesures de millora i manteniment de les infraestructures hidràuliques de les zones humides valencianes queden fora de l'àmbit d'aplicació de l'article 42 del TFUE, per la qual cosa tenen la consideració d'ajudes d'Estat.

A l'efecte de l'exempció de la notificació individual d'aquestes a la Comissió, s'acullen al règim previst en el capítol I i en els apartats 2 a 9 de l'article 40 del Reglament (UE) núm. 702/2014 de la Comissió, de 25 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajuda en els sectors agrícola i forestal i en zones rurals compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del TFUE (d'ara endavant, Reglament ABER).

Les ajudes esmentades s'han comunicat a la Comissió amb núm. de registre SA.43509 (2015/XA).

El procés d'elaboració de la present ordre s'ha adequat als principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica i eficiència previstos en l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (LPAC), i queden justificats en els informes previs a la norma, així com en el tràmit de consulta pública efectuat a través del portal web, de conformitat amb el que es disposa en l'article 133 de la LPAC, en els quals consten els antecedents d'aquesta, els problemes que es pretenen solucionar, la necessitat de la seua aprovació, els seus objectius, així com la possible solució alternativa a la regulació.

Per tot això, a proposta del titular de la direcció general competent en espais naturals, de conformitat amb la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i fent ús de les atribucions conferides per l'article 28 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, així com, del Decret 73/2017, de 2 de juny, del Consell, de modificació del Decret 158/2015, de 18 de setembre, del Consell pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural i pels articles 160.2 i 165 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, tenint en compte els informes preceptius elaborats, en compliment del que s'estableix en l'article 13.2 del Decret 24/2009, del Consell, sobre la forma, estructura i procediment d'elaboració dels projectes normatius de la Generalitat, emesos els informes de l'Advocacia de la Generalitat i de la Intervenció Delegada, efectuat el tràmit d'audiència, i oït el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana





ORDENE



Article únic. Aprovació de les bases reguladores per a la concessió d'ajudes.

S'aproven les bases reguladores per a la concessió d'ajudes per a l'aplicació de mesures de millora i manteniment de les infraestructures hidràuliques de les zones humides valencianes en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de la Comunitat Valenciana 2014/2020, d'acord amb els annexos I i II d'aquesta ordre.



DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Única. No-incidència pressupostària

L'aprovació de les presents bases no comporta, en si mateixa, obligacions econòmiques en els pressupostos de la Generalitat, sense perjudici de les possibles convocatòries que puguen resoldre's conformement a la consignació pressupostària que s'establisca en l'exercici corresponent.



DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única. Derogació general

Queden derogades totes les disposicions d'igual o inferior rang que s'oposen al que es disposa en la present ordre.



DISPOSICIONS FINALS



Primera. Facultats de la persona titular de la conselleria amb competències en matèria d'Espais Naturals

Es faculta a la persona titular de la conselleria amb competències en matèria d'espais naturals per a emetre els actes, resolucions i instruccions que siguen necessaris per a l'aplicació de la present ordre, en el marc de les seues competències.



Segona. Entrada en vigor

La present ordre entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

València,18 d'abril de 2019



La consellera d'Agricultura, Medi Ambient,

Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural,

ELENA CEBRIÁN CALVO







ANNEX

Bases reguladores per a la concessió d'ajudes per a l'aplicació de mesures de millora i manteniment de les infraestructures hidràuliques de les zones humides valencianes en el marc del Programa de desenvolupament rural de la Comunitat Valenciana 2014-2020.



Article 1. Objecte i àmbit d'actuació

L'objecte de les ajudes és la millora i el manteniment d'infraestructures hidràuliques de les zones humides de la Comunitat Valenciana.

Aquesta operació se centrarà en actuacions de millora de la infraestructura hidràulica: canals, séquies, llits, marges, riberes i basses de reg, en municipis que incloguen zones humides pertanyents a la Xarxa Natura 2000, amb vista a millorar la qualitat de l'aigua i de l'hàbitat per a la fauna i flora, i seran prioritàries les actuacions de restauració i instal·lació d'infraestructures necessàries per al manteniment dels cabals d'aigua requerits pels hàbitats i espècies protegides.

Aquestes actuacions contribuiran al manteniment de la qualitat dels hàbitats en zones humides, a través de la conservació de cultius d'alt valor natural, que a més posseeixen una gran importància paisatgística.

Les actuacions previstes en aquesta ordre hauran d'executar-se en zones humides pertanyents a la Xarxa Natura 2000.



Article 2. Requisits que han de complir els beneficiaris

2.1. Les persones sol·licitants de les ajudes, objecte de les presents bases, hauran de ser persones jurídiques i/o entitats sense personalitat jurídica, entre les següents:

Ajuntaments.

Comunitats de regants.

Propietaris i associacions de propietaris.

Usuaris de les obres i instal·lacions d'infraestructures hidràuliques.

2.2. Els sol·licitants hauran de reunir, almenys, algun dels requisits següents:

a) Tindre concedits drets de reg.

b) Ser gestors d'infraestructures hidràuliques o de terrenys agrícoles.

2.3. Hauran d'actuar en municipis que continguen zones humides catalogades designades com a Xarxa Natura 2000 o bé contribuir amb les seues actuacions a aportar aigua a aqueixos terrenys.

Així mateix, hauran de:

– Acreditar no trobar-se en cap de les circumstàncies establides en l'article 13.2 i 13.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

– Complir les obligacions assenyalades en l'article 14 de la precitada Llei 38/2003.

– Acreditar trobar-se al corrent de les seues obligacions tributàries amb la hisenda pública estatal i autonòmica, així com, enfront de la Seguretat Social.

2.4. D'acord amb l'apartat 5.a de l'article 1 del Reglament ABER, no estar subjectes a una ordre de recuperació pendent després d'una decisió prèvia de la Comissió que haja declarat l'ajuda il·legal i incompatible amb el mercat interior.

2.5. Així mateix, de conformitat amb l'apartat 6 de l'article 1 d'aquest Reglament, no tindre la consideració d'empresa en situació de crisi, d'acord amb la definició continguda en les directrius comunitàries sobre ajudes estatals de salvament i de re-estructuració d'empreses en crisis (DOUE 2014/C 249/01, de 31.07.2014).



Article 3. Documentació a aportar

3.1. Conformement estableix l'article 28.2 de l'esmentada Llei 39/2015, d'1 d'octubre, es presumeix que la conselleria competent en espais naturals protegits, està autoritzada per a obtindre directament i/o per mitjans electrònics, la comprovació de les dades d'identitat personal del representant legal, llevat que conste oposició expressa manifestada en la sol·licitud, en aquest cas haurà d'aportar la documentació acreditativa de la identitat. De la mateixa manera, es presumeix que aquesta, està autoritzada per a obtindre directament i/o per mitjans electrònics, la comprovació de les dades de trobar-se el sol·licitant al corrent o exempt de les seues obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, llevat que conste oposició expressa manifestada en la sol·licitud, en aquest cas haurà d'aportar la documentació acreditativa corresponent.

3.2. Justificació de la titularitat. Els drets de propietat o drets d'ús i gaudi, s'acreditaran mitjançant qualsevol forma vàlida en dret.



3.3. Certificat de l'acord de l'òrgan de govern competent, segons els seus estatuts, per a sol·licitar ajuda i acceptar els compromisos derivats.



3.4. En el cas d'associacions de propietaris agrícoles, còpia de les escriptures i/o estatuts registrats de l'entitat sol·licitant.

3.5. En el cas d'associacions de propietaris amb drets de reg, autorització signada per tots els titulars de les finques, a favor de l'associació, perquè aquesta puga percebre l'ajuda.

3.6. Acreditació de la representació, constatada per qualsevol mitjà vàlid en dret, de les agrupacions integrades per diversos titulars de drets de reg, de dret públic. S'haurà d'adjuntar la relació de finques i unitats registrals.

3.7. En el cas d'entitats locals, acreditació de trobar-se al corrent en el compliment de l'obligació de rendició dels seus comptes anuals davant la Sindicatura de Comptes.

3.8. En el cas d'usuaris de les obres i instal·lacions d'infraestructures hidràuliques, document acreditatiu del titular de les infraestructures o de la gestió de la zona humida.

3.9. Memòria justificativa de l'actuació a realitzar signada pel sol·licitant o representant. En el cas d'ajuntaments, faran constar la partida pressupostària a la qual imputaran l'actuació, i caldrà presentar una relació de finques i unitats registrals.

3.10. Pressupost de l'actuació a realitzar, amb desglossament per partides i conceptes de despesa i signat pel sol·licitant o representant.

3.11. Mapa topogràfic o ortofoto a escales entre 1/5.000 i 1/50.000 segons l'actuació prevista que implique actuacions sobre el terreny.

3.12. Imprés de manteniment de tercers per a pagaments de la Generalitat Valenciana degudament emplenat segons l'Ordre 18/2011,de 17 de juny, de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació.

3.13. Les entitats beneficiàries que estiguen obligades a això, hauran de disposar del corresponent Pla d'igualtat.

3.14. Les persones interessades seran responsables de la veracitat dels documents que presenten, i els òrgans gestors podran sol·licitar de manera motivada l'acarament de les còpies aportades per ells, per a això podran requerir l'exhibició del document o de la informació original, sense perjudici de les facultats de comprovació, control i inspecció que tenen atribuïdes les administracions públiques, en virtut de l'article 28.5 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.



Article 4. Actuacions subvencionables

4.1. Són objectius d'aquesta submesura aquells que contribuïsquen a millorar la qualitat de l'aigua o la recuperació de la naturalitat de les infraestructures que la canalitzen, i el seu manteniment, i, per tant, no és subvencionable ni l'entubament de les séquies i canals, ni les noves fonamentacions. Per a això, es finançaran les actuacions següents:

Actuacions de restauració i instal·lació d'infraestructures necessàries per al manteniment i control dels cabals d'aigua requerits pels hàbitats i espècies protegides: mitjançant la col·locació, restitució i arreglament de comportes, torns, talladors, estacions d'aforament i nivells.

Actuacions de manteniment i conservació: que consistiran en neteja i dragatge de sediments i/o elements obstructius, vegetació de llits i marges o la reposició, restauració i recreixement de motes, talussos i marges d'infraestructures hidràuliques com ara canals, séquies, assarbs, etc.

Actuacions de revegetació i eliminació d'espècies exòtiques: que podrà consistir, únicament, en plantació d'espècies natives, d'acord amb la normativa vigent o, en l'eliminació d'espècies exòtiques, que podrà incloure, també, la reposició del marge i, la seua posterior plantació amb espècies natives.

4.2. Tota sol·licitud, únicament, es podrà incloure en una de les tres actuacions anteriors.

4.3. Es consideren despeses subvencionables la redacció de memòries, pressupostos, així com, la direcció i execució d'actuacions, que seran com a màxim el 5% del pressupost de la redacció del projecte de l'actuació.



Article 5. Condicions tècniques i d'aplicació

5.1. Les actuacions seran compatibles amb la legislació mediambiental, i amb qualsevol altra que els siga aplicable.

5.2. La localització gràfica de l'àrea d'actuació, incloent-hi el nom de séquies i canals a escala 1.10.000, excepte quan se sol·liciten ajudes per a la instal·lació d'infraestructures molt localitzades com a comportes, etc., que serà a escala 1:2.000

5.3. Es realitzarà una memòria valorada de les actuacions i inversions a realitzar i un cronograma de l'execució d'aquestes.

5.4. Les convocatòries anuals respectives podran establir condicions tècniques i d'aplicació no previstes en aquesta ordre, en el sentit de concretar determinats aspectes tècnics que no han pogut preveure's en les presents bases, sempre que resulten conformes a l'objecte i finalitat d'aquestes i, no les contravinguen.

5.5. Una única zona humida no podrà superar el 20 % de la quantia total de l'ordre de subvencions, excepte en el cas que en el còmput total de la resta de les zones humides no s'arribe al 80% restant d'aquesta quantia.

5.6. En el supòsit que més d'una zona humida supere el 20 % de la quantia de la subvenció i, que el còmput total no arribe al 100 % de la quantia de la convocatòria, el percentatge restant fins al 100 %, es repartirà de forma proporcional entre les zones humides que hagen superat el llindar del 20 %.



Article 6. Criteris d'atorgament i ponderació d'aquests

A la vista dels objectius plantejats i de les actuacions finançables, es prioritzaran els projectes amb base en els criteris de selecció següents:



6.1. Superfície d'hàbitats i/ o espècie prioritària inclosa en l'àmbit de l'actuació (independentment de l' extensió d' aquesta) o de la seua repercussió: màxim 40 punts.

– Si no hi ha hàbitats i/o espècies prioritàries o els existents són iguals o inferiors a l'1 %: 10 punts.

– Si hi ha hàbitats i/o espècies prioritàries en percentatge superior a l'1 % i igual o inferior al 2 0 % punts: 20 punts.

– Si hi ha hàbitats i/o espècies prioritàries en percentatge superior al 20 % i igual o inferior al 60 %: 30 punts.

– Si hi ha hàbitats i/o espècies prioritàries en percentatge superior al 60 %: 40 punts.

6.2. En funció de la tipologia i característiques de l'actuació: màxim 30 punts.

Actuacions de revegetació i eliminació d'espècies exòtiques: 10 punts.

Actuacions de manteniment i conservació: 20 punts.

Actuacions de restauració i instal·lació d'infraestructures necessàries per al manteniment dels cabals d'aigua requerits pels hàbitats i espècies protegides: 30 punts.

6.3. En funció de la longitud i característiques de les séquies: màxim 30 punts:

Si la longitud de la séquia no canalitzada (fons de terra) és menor d'1 km: 10 punts.

Si la longitud de la séquia no canalitzada (fons de terra) entre 1 i 5 km: 20 punts.

Si la longitud de la séquia no canalitzada (fons de terra) és major de 5 km: 30 punts.

El nombre màxim de punts a obtindre per cada sol·licitud serà de 100 punts. A més, el llindar mínim a obtindre per a poder ser finançat serà d'un 20 % del nombre màxim de punts, és a dir, hauran d'obtindre com a mínim 20 punts.



Article 7. Quantia de les ajudes

7.1. El percentatge de l'ajuda podrà ser fins al 90 % de la inversió objecte de subvenció, incloent-hi el 5 % previst per a la redacció del projecte previst en l'article 3.3.

7.2. En cap cas, l'import màxim de l'ajuda superarà els 50.000 € per expedient.

7.3. La quantia de les ajudes que s'ha de concedir s'obtindrà de la memòria tècnica i pressupost justificatiu presentat.

7.4. Per raons d'eficàcia i eficiència administrativa, l'import subvencionable mínim de cada sol·licitud haurà de ser superior a 1 5.000 euros, per la qual cosa no es prendran en consideració actuacions o projectes la quantia dels quals siga inferior a aquesta quantitat.

7.5. D'acord amb la lletra i) de l'article 4 del Reglament ABER, que estableix el llindar de notificació per a aquestes ajudes, no serà aplicable el Reglament esmentat a aquelles l'equivalent de les quals en subvenció bruta supere l'import de 7.500.000 € per projecte d'inversió.

Els llindars assenyalats no podran ser eludits mitjançant la divisió artificial dels règims d'ajudes o dels projectes d'ajuda.



Article 8. Concurrència amb altres ajudes

8.1. Segons estableix l'article 59.8 del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, les despeses cofinançades pel FEADER no seran cofinançades mitjançant la contribució dels Fons Estructurals, del Fons de Cohesió o de qualsevol altre instrument financer de la Unió.

8.2. Les ajudes regulades en aquestes bases són compatibles amb altres determinades per a la mateixa finalitat convocades per altres administracions o ens públics o privats nacionals o internacionals, exclosos els supòsits del punt 4.1.

No obstant això, l'import o el percentatge de totes les ajudes concedides per a la mateixa finalitat, no podrà superar en cap cas, els límits establits pel Reglament (UE) núm. 1305/2013.

8.3. L'import global de les ajudes no podrà superar en cap cas, de forma aïllada o acumulada amb altres ajudes d'altres administracions públiques o ens públics o privats, nacionals o internacionals, destinades a la mateixa finalitat, el cost de les actuacions subvencionables.



8.4. Segons l'article 8 del Reglament ABER, en determinar si es respecten els llindars de notificació i les intensitats màximes d'ajuda del capítol III d'aquest Reglament «Categoria d'ajudes», caldrà tindre en compte l'import total de l'ajuda estatal a l'activitat, projecte o empresa beneficiaris.

8.4.1. Les ajudes amb costos subvencionables identificables, exemptes de l'obligació de notificació en virtut d'aquest podran acumular-se amb:

– Qualsevol altra ajuda estatal sempre que aquestes mesures d'ajudes es referisquen a costos subvencionables identificables diferents o amb qualsevol altra ajuda estatal, en relació amb els mateixos costos subvencionables, parcialment o totalment sobreposats, únicament si aquesta acumulació no supera la intensitat d'ajuda o l'import d'ajuda més elevats aplicables a aquesta ajuda en virtut d'aquest.

8.4.2. Les ajudes sense costos subvencionables identificables podran acumular-se amb altres ajudes estatals sense costos subvencionables identificables fins al llindar més elevat de finançament total pertinent fixat per a les circumstàncies concretes de cada cas en el Reglament ABER o en una decisió o un reglament d'exempció per categories adoptat per la Comissió.



Article 9. Sol·licituds i documentació

9.1. Les persones interessades que reunisquen les condicions previstes en l'article 2 de la present ordre presentaran les sol·licituds, en virtut de l'article 14.2 de l'esmentada Llei 39/2015, a través del model normalitzat que es publicarà en la seu electrònica de la Generalitat (https://seu.gva.es), de conformitat amb el que s'establisca en la convocatòria.

9.2. Quan els documents exigits ja estiguen en poder de l'Administració, el sol·licitant podrà acollir-se al dret establit en l'article 28.3 d'aquesta llei, sempre que els documents estiguen vigents i no hagen transcorregut més de cinc anys des de la finalització del procediment a què corresponguen, i s'haurà d'indicar expressament en la sol·licitud –apartat observacions– la data, número d'expedient i òrgan en què van ser presentats.

9.3. El termini per a la presentació de les sol·licituds d'ajudes s'establirà en la convocatòria d'aquestes, que es publicarà en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

9.4. Cada sol·licitant només podrà presentar una sol·licitud per als conceptes subvencionables establits en l'apartat 3.1 de la present ordre.

9.5. No podran ser subvencionades actuacions iniciades o realitzades abans de presentar la sol·licitud d'ajuda.

9.6. Per a una mateixa superfície, en tot el període 2014-2020 només es podrà percebre ajuda una sola vegada per al mateix concepte.

9.7. Així mateix, hauran de prestar-se declaracions responsables sobre els aspectes següents:

a) No haver sol·licitat una altra ajuda per a la mateixa finalitat, tal com es recull en l'article 7 d'aquesta ordre.

b) En cas d'haver obtingut subvencions per a les mateixes despeses subvencionables procedents de qualsevol de les administracions o entitats públiques nacionals o internacionals, s'haurà d'especificar la quantia, la data de concessió i l'organisme que concedeix l'ajuda.

c) Compliment de la quota de reserva per a la integració social de personal discapacitat, si és el cas.

d) La catalogació com a finca rústica no urbanitzable dels terrenys objecte d'actuació.



Article 10. Compromisos i obligacions de les persones beneficiàries

Les persones beneficiàries mitjançant la signatura de la sol·licitud d'ajuda, es comprometen a:

10.1. Informar el públic de l'ajuda obtinguda del FEADER, en virtut de l'article 13 i l'annex III del Reglament (UE) núm. 808/2014 de la Comissió del 17 de juliol de 2014 pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural, durant la realització d'una acció subvencionada, de la forma següent:

a) A través de la pàgina web del beneficiari, si en té, amb una breu descripció de les accions a realitzar, objectius i resultats i l'ajuda obtinguda de la UE.

b) En el cas d'operacions que reben una ajuda pública total superior a 50.000 euros, col·locació d'un panell (d'una grandària mínima A3), o una placa amb informació sobre el projecte, on es destaque l'ajuda financera rebuda de la Unió, en un lloc ben visible per al públic.



c) En el cas d'operacions que consistisquen en el finançament d'obres d'infraestructura o construcció que es beneficien d'una ajuda pública total superior a 500.000 euros, col·locació, en un lloc ben visible per al públic, d'un cartell de grandària significativa relativa a l'operació.

d) Finalment, la persona beneficiària col·locarà, també en un lloc ben visible per al públic, un cartell o placa permanent de grandària significativa en el termini de tres mesos a partir de la conclusió d'una operació que reunisca les característiques següents:

i) l'ajuda pública total a l'operació supera els 500.000 euros,

ii) l'operació consisteix en la compra d'un objecte físic, en el finançament d'una infraestructura o en treballs de construcció.

e) Els cartells, panells, plaques i llocs web portaran una descripció del projecte o de l'operació així com els elements als quals es refereix el punt 1 de la part 2 de l'annex III del Reglament (UE) núm. 808/2014, modificat pels Reglaments (UE) núm. 2016/669 i (UE) 2016/1997 de la Comissió, i hauran de romandre fins a l'any 2025.

10.2. Portar un sistema de comptabilitat separada, o codis comptables adequats per a totes les transaccions relatives a la subvenció finançada amb FEADER.

10.3. Executar les actuacions subvencionades, d'acord amb el que s'ha reflectit en la memòria, bases i resolució de concessió.

10.4. Sotmetre's a les activitats de comprovació de la direcció general competent en espais naturals i a les activitats de control de la Generalitat, Administració de l'Estat i Comissió Europea i aportar tota la informació i documentació que els siga requerida.

10.5. Disposar de llibres de comptabilitat, registres diligenciats i altres documents degudament auditats en els termes de la legislació mercantil i sectorial exigibles, així com els estats comptables a partir dels quals es desprenga l'execució adequada objecte de la subvenció. Conservar aquests documents justificatius de la recepció dels fons, mentre aquestes poden ser objecte d'actuacions de comprovació i control.



10.6. Acreditar la durabilitat de les inversions durant els cinc anys següents a comptar des de la data del pagament final de l'ajuda, de conformitat amb el que es preveu en l'article 71 del Reglament (UE) núm. 1303/2013, del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre.

10.7. Per mitjà de l'acceptació de l'ajuda, la persona titular d'aquesta es compromet a executar les actuacions objecte de subvenció en els terminis previstos en la resolució, llevat de causa de força major. En aquest últim cas, haurà d'estar degudament justificat. Sense perjudici de l'exempció de responsabilitat administrativa en aquest supòsit, pertocarà el reintegrament, total o parcial, de les quantitats que en cada cas puguen declarar-se indegudament percebudes, incrementades, si escau, amb l'interés de demora corresponent.

10.8. Així mateix, es compromet com a beneficiari de l'ajuda a mantindre aquestes actuacions durant un termini mínim de 5 anys.

10.9. Complir, en tot moment, la normativa ambiental i territorial corresponent a cada tipus d'obra i àmbit territorial. Es prestarà especial atenció a la corresponent a espais naturals protegits i a incendis forestals.

10.10. Compliment de la normativa laboral i del conveni sectorial de referència així com la normativa de prevenció de riscos laborals i salut laboral.



Article 11. Tramitació

11.1. La instrucció del procediment correspon a les direccions territorials de la Conselleria competent en espais naturals, en l'àmbit territorial de les quals tindran lloc, de manera exclusiva o principal, les actuacions per raó de les quals se sol·liciten les ajudes.

L'incompliment del requeriment d'esmena o del termini de presentació de sol·licituds establit en la convocatòria corresponent, implica la inadmissió de la sol·licitud, mitjançant la resolució corresponent del director general competent en matèria d'espais naturals protegits.



En cas de detectar-se deficiències o falta de documentació que haja d'esmenar la persona interessada, serà requerida per escrit i se li concedirà un termini de 10 dies per a l'aportació de la informació i/o documentació pertinent, i se l'informarà que si no ho fa, es considerarà que ha desistit de la seua sol·licitud.

Finalitzada la fase d'instrucció, les direccions territorials emetran per a cada expedient un informe en el qual s'especifique si, amb la informació que hi ha en el seu poder, la sol·licitud compleix els requisits establits per a accedir a l'ajuda.

11.2. D'acord amb aquests informes, l'òrgan instructor en l'àmbit territorial del qual tindran lloc, de manera exclusiva o principal, les actuacions per raó de les quals se sol·liciten les ajudes, ha de proposar al director general sobre la inadmissió o el desistiment de les sol·licituds i notificar la resolució d'inadmissió o desistiment a les persones interessades.

11.3. La persona sol·licitant pot desistir per escrit de la seua sol·licitud de subvenció abans de la concessió i l'òrgan d'instrucció ha d'acceptar-lo.



Article 12. Resolució

12.1. El procediment de concessió de la subvenció es farà en règim de concurrència competitiva. La valoració i selecció dels expedients la realitzarà una comissió de valoració, integrada pel subdirector/a general competent en medi natural en qualitat de president/a o funcionari/ària amb rang de cap de servei en qui delegue, el/la cap de servei competent en espais naturals o funcionari/ària del Grup A1/A2 en qui delegue, un/a representant de cadascuna de les direccions territorials que hagen realitzat la instrucció de les ajudes, i com secretari/a un tècnic/a del grup A1, d' administració general de la direcció general competent per a la tramitació d' aquestes ajudes.



12.2. La comissió de valoració podrà sol·licitar a l'òrgan instructor tots els documents i els informes que considere necessaris per a l'elaboració de l'informe d'avaluació.

12.3. La comissió avaluadora proposarà la concessió de les ajudes d'aquells expedients que complint els requisits de la convocatòria i, segons els criteris d'atorgament establits en l'article 6, puguen ser atesos d'acord amb la dotació pressupostària prevista.

12.4. D'acord amb la documentació presentada i l'informe de la comissió de valoració, l'òrgan instructor elevarà la proposta de resolució corresponent a l'òrgan competent per a resoldre. Les propostes de concessió o denegació de les ajudes seran traslladades a l'òrgan competent per a la seua resolució.

Les sol·licituds seran resoltes pel director o directora general competent en espais naturals, segons l'Acord de 26 d'abril de 2012 pel qual es deleguen les funcions d'autorització del pagament de fons FEADER entre l'organisme pagador i els diferents òrgans administratius de la Conselleria d'Agricultura, Pesca, Alimentació i Aigua, així com de la Conselleria d'Infraestructures, Territori i Medi Ambient, i de la Conselleria de Governació.

12.5. Al mateix temps, les sol·licituds d'ajuda que no puguen ser ateses per excedir l'import global màxim de la convocatòria seran desestimades, conforme al que s'estableix en l'article 39 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, sense perjudici del que s'estableix en els apartats 11 i 12 d'aquest mateix article de la present ordre de bases.



12.6. S'estableix un termini de sis mesos per a resoldre les sol·licituds d'ajuda, comptats a partir de la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds, i es podran entendre desestimades si transcorregut aquest termini no s'ha dictat la resolució corresponent.

12.7. Les resolucions, que posen fi a la via administrativa, seran notificades a les persones interessades, motivant degudament el sentit d'aquestes. Es podrà interposar recurs potestatiu de reposició davant la persona que ostenta la direcció de l'Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària, en el termini d'un mes a comptar des de l'endemà d'aquell en què tinga lloc la notificació, de conformitat amb la legislació vigent sobre procediment administratiu, o bé directament recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos comptats des de l'endemà de la notificació, de conformitat amb el que s'estableix en els articles 8.3, 25.1 i 46.1 de la Llei de la jurisdicció contenciosa administrativa.



12.8. En la resolució de concessió d'ajuda, figuraran, com a mínim: l'import màxim de l'ajuda, les condicions a complir pel beneficiari, el termini d'execució i la justificació de les actuacions subvencionables, així com la procedència de fons amb esment exprés de les quantitats de FEADER. S'inclourà una llista de reserva de sol·licituds no ateses per falta de crèdit.

12.9. En la resolució de desestimació per falta de disponibilitats pressupostàries, es farà constar la incorporació i la posició de la sol·licitud en la llista d'espera, així com la puntuació obtinguda d'acord amb l'article 5 d'aquest annex i les condicions que se'n deriven. En el supòsit que es produïsquen renúncies, revocacions de les subvencions concedides o ampliacions posteriors de crèdit de la mateixa convocatòria, es podran fer atorgaments segons aquesta llista d'espera.

12.10. Les persones beneficiàries poden sol·licitar una pròrroga de termini de realització i justificació de les actuacions a l'òrgan concedent, sempre que no excedisca de la meitat d'aquest, les circumstàncies ho aconsellen i, amb això, no es perjudiquen drets de tercer, de conformitat amb l'article 32 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.



12.11. En el cas que les accions objecte d'ajuda, hagen estat finançades, a més, amb fons propis o altres subvencions i recursos, s'ha d'acreditar l'import, procedència i aplicació d'aquests a les activitats subvencionades.



Article 13. Justificació i pagament

13.1. La documentació justificativa es compon d'un document de comunicació de finalització de treballs i de la sol·licitud de pagament de l'ajuda, que estaran disponibles en la seu electrònica de la Generalitat (www.gva.es), i es presentaran en la forma que s'establisca en la convocatòria:

a) Finalització dels treballs:

Document de comunicació de finalització de treballs

b) Justificació:

Sol·licitud de pagament de l'ajuda

Les sol·licituds presentades fora de termini no s'admetran a tràmit.

Per a tots els conceptes que impliquen un treball o activitat sobre el terreny, una memòria d'actuacions, amb indicació de les activitats realitzades i resultats obtinguts. Les despeses per redacció de memòries, pressupostos i direcció i execució d'actuacions seran com a màxim el 5 % del pressupost.

Per a tots els conceptes subvencionables, un compte justificatiu del cost de les activitats realitzades, que ha de contindre:

– Relació numerada per concepte de despesa o inversió de l'activitat, amb indicació de proveïdor, factura, import, data d'emissió i data de pagament, percentatge imputat, d'acord amb la memòria presentada.



– Factures o documents probatoris equivalents en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa i la documentació acreditativa del pagament consistent en extracte bancari.

– Quan l'import de la despesa subvencionable supere les quantitats establides en la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, el beneficiari/ària ha de sol·licitar com a mínim tres ofertes de diferents proveïdors, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a l'obra, prestació del servei o lliurament del subministrament, llevat que per les característiques específiques no hi haja en el mercat suficient nombre d'entitats que les realitzen, presten o subministren.

L'elecció entre les ofertes, que s'han d'aportar en la justificació, o si és el cas, en la sol·licitud de subvenció, s'ha de realitzar de conformitat amb els criteris d'eficiència i economia, i s'ha de justificar l'elecció en una memòria quan no recaiga en la proposta econòmica més avantatjosa.

Les tres ofertes han de provindre d'empreses que no estiguen vinculades a la persona beneficiària i que no formen part del mateix grup de societats, d'acord amb els supòsits establits en l'article 42 del Codi de Comerç.

13.2. En el cas d'entitats locals, es presentarà també un certificat de l'interventor o assimilat i resta de condicionants previstos en l'article 30 de la Llei 38/2003, general de subvencions.

13.3. L'IVA o qualsevol altre impost indirecte podrà ser despesa subvencionable si el beneficiari l'abona efectivament, sempre que no resulte susceptible de recuperació o compensació, conformement a la normativa reguladora del respectiu tribut.

13.4. La sol·licitud de pagament anirà acompanyada de la documentació pertinent. Aquesta documentació permetrà la comprovació i la verificació per personal tècnic de la correcta execució dels compromisos previstos, que comportarà, si escau, la resolució d'autorització del pagament de les ajudes corresponents.

13.5. Les sol·licituds de pagament seran resoltes per la persona que titular de la direcció general competent en espais naturals, segons l'Acord de 26 d'abril de 2012 pel qual es deleguen les funcions d'autorització del pagament de fons FEADER entre l'organisme pagador i els diferents òrgans administratius de la Conselleria d'Agricultura, Pesca, Alimentació i Aigua, així com de la Conselleria d'Infraestructures, Territori i Medi Ambient, i de la Conselleria de Governació.

13.6. El pagament de les ajudes quedarà, si escau, condicionat a l'aprovació definitiva per part de la Comissió de la modificació del PDR proposada.

13.7. El pagament es realitzarà amb una certificació prèvia per part del servei amb competència en aquestes ajudes segons la qual, tant l'activitat com la despesa realitzada estan degudament justificats. El pagament s'efectuarà sempre amb la certificació prèvia de l'òrgan competent i la comprovació que el beneficiari està al corrent amb les administracions tributàries i de Seguretat Social.

13.8. Els beneficiaris estan obligats a facilitar tota la informació que els siga requerida per la Intervenció General de la Generalitat, Sindicatura de Comptes o altres òrgans competents en matèria de fiscalització de la despesa.



Article 14. Revocació de la resolució de concessió i reintegrament de les quantitats percebudes indegudament

14.1. Procedirà la revocació, total o parcial, de la resolució de concessió, així com el reintegrament de les quantitats que es declaren indegudament percebudes, incrementades amb l'interés de demora corresponent, en el cas d'incomplir els requisits, condicions, obligacions o responsabilitats establits en les bases reguladores o en les convocatòries corresponents, així com en els altres supòsits previstos en la normativa comunitària aplicable i en la regulació bàsica estatal sobre la matèria.



14.2. En l'article 36 de la Llei 38/2003 es determinen les causes d'invalidesa de la resolució de concessió de les ajudes, amb la corresponent obligació de devolució per part del beneficiari d'aquestes ajudes.



Article 15. Controls sobre la concessió i el pagament de l'ajuda

La direcció general competent en espais naturals té la facultat de realitzar tots els controls que considere necessaris per a comprovar les dades de justificació per a atorgar l'ajuda, i inspeccionar sobre el terreny les explotacions, per a comprovar que la destinació de les ajudes compleix els requisits i compromisos establits en aquestes bases reguladores.

Els reglaments comunitaris aplicables en matèria de controls són els següents: el Reglament (UE) núm. 1306/2013, del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, sobre el finançament, gestió i seguiment de la Política Agrícola Comuna i el Reglament d'Execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del primer reglament pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat, modificat pel Reglament d'Execució (UE) 2016/1394 de la Comissió, de 16 d'agost de 2016.



D'acord amb aquests reglaments, es realitzaran tres tipus de controls:

Controls administratius de les sol·licituds d'ajuda i pagament.

Controls sobre el terreny de les sol·licituds de pagament final.

Controls a posteriori i de qualitat.



Article 16. Transparència

S'informa les persones beneficiàries que, de conformitat amb l'article 113 del Reglament (UE) núm. 1306/2013, les seues dades seran publicades conformement a l'article 111 d'aquest Reglament i podran ser tractades per organismes d'auditoria i investigació de la Unió Europea i nacionals, per a salvaguardar els interessos financers de la Unió.



Quant a les dades de caràcter personal, els beneficiaris podran exercir els drets reconeguts en el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE (Reglament general de protecció de dades). L'acceptació de la subvenció suposa, per a cadascun dels beneficiaris, l'acceptació i autorització expressa a l'Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària per a la recollida, incorporació als respectius fitxers i el tractament d'aquestes dades personals, així com per a la seua conservació durant els terminis previstos en les disposicions aplicables.



D'acord amb els apartats 2 i 4, article 9, del Reglament (UE) núm. 702/2014:

Es garantirà la publicació en un lloc web global dedicat a les ajudes estatals:

a) de la informació resumida sobre l'ajuda en el format normalitzat establit en l'annex II d'aquest Reglament o un enllaç a aquesta;



b) del text complet de les ajudes, incloses les seues modificacions, o un enllaç que permeta accedir-hi;

c) la informació a la qual es fa referència en l'annex III del Reglament esmentat sobre cada ajuda individual concedida superior a: i) 60.000 € per als beneficiaris actius en la producció agrícola primària, ii) 500.000 € per als beneficiaris actius en els sectors de la transformació de productes agrícoles, la comercialització de productes agrícoles, el sector forestal o que exerceixen activitats excloses de l'àmbit d'aplicació d'article 42 del Tractat.

La informació prevista en l'anterior apartat 2, lletra c), s'organitzarà i posarà a la disposició del públic de forma normalitzada, tal com es descriu en l'annex III del Reglament (UE) núm.702/2014, i inclourà funcions eficaces de cerca i descàrrega. Així mateix, aquesta informació, es publicarà en un termini de sis mesos a partir de la data de la concessió de l'ajuda i estarà disponible durant almenys deu anys a partir de la data esmentada.



Article 17. Publicitat i finançament de les ajudes

17.1. Les quanties totals màximes aplicables en cada convocatòria es publicaran mitjançant resolució del director de l'Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

17.2. El finançament de les ajudes es farà a càrrec de les assignacions previstes per a l'operació en què s'emmarquen, en el Programa de Desenvolupament Rural de la Comunitat Valenciana 2014-2020 i segons els percentatges de cofinançament que estableix aquest document.



Article 18. Informació i publicitat

18.1. En la resolució de concessió s'indicarà expressament que l'ajuda està subvencionada pel FEADER en el marc de la mesura 4 «inversions en actius físics» del Programa de Desenvolupament Rural de la Comunitat Valenciana 2014-2020.

18.2. D'acord amb el que s'estableix en l'article 18 de la Llei 38/2003 general de subvencions, i l'article 9 de la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de la Generalitat, de transparència, bon govern i participació ciutadana, l'Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària, com a autoritat de gestió del PDR-CV 2014-2020, donarà d'alta les convocatòries i les seues resolucions en la Base de Dades Nacional de Subvencions.

Mapa web