Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 2 de maig de 2019, del conseller Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, per la qual s'aprova i s'ordena la publicació del Pla de prevenció de riscos laborals de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball. [2019/4594]

(DOGV núm. 8544 de 09.05.2019) Ref. Base de dades 004349/2019


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball
    Grup temàtic: Legislació
    Matèries: Funció pública
    Descriptors:
      Temàtics: prevenció de riscos, funcionari , Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball





L'article 40.2 de la Constitució Espanyola encomana als poders públics, com un dels principis rectors de la política social i econòmica, vetlar per la seguretat i higiene en el treball.

La Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscos laborals, en l'article 14 va establir el mandat d'integrar la prevenció de riscos laborals en el sistema general de gestió de l'organització, a través de la implantació i aplicació d'un pla de prevenció de riscos laborals.



El Reial decret 39/1997, de 17 de gener, pel qual s'aprova el Reglament dels serveis de prevenció, en l'article 2 determina l'estructura i el contingut d'aquest pla de prevenció.

L'Acord de 24 de març de 2017, del Consell, pel qual s'aprova el Pla de prevenció de riscos laborals de l'Administració de la Generalitat, estableix els principis bàsics de la política preventiva de la Generalitat i constitueix el marc general per a l'elaboració per cada conselleria i organisme autònom del seu pla de prevenció.

La Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, a fi de millorar l'eficàcia de les seues polítiques en matèria preventiva i, al seu torn, d'acomplir el mandat establit en l'article 2 del Reial decret 39/1997, ha elaborat aquest pla de prevenció de riscos laborals, aprovat per la Comissió Sectorial de Seguretat i Salut Laboral en la reunió celebrada el dia 9 d'abril de 2019.



Per la seua part, la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, estableix en l'article 45.1 que «Els actes administratius seran objecte de publicació quan així ho establisquen les normes reguladores de cada procediment o quan ho aconsellen raons d'interés públic apreciades per l'òrgan competent». En aquest supòsit es considera oportuna la seua publicació per a fer públic el pla.

Per tot això, i fent ús de les atribucions de l'article 28 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, resolc:



Primer

Aprovar el Pla de prevenció de riscos laborals de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, que s'incorpora com a annex a la present resolució.



Segon

Disposar la publicació d'aquesta resolució en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



Tercer

El pla entrarà en vigor l'endemà de la seua publicació.



València, 2 de maig de 2018.– El conseller d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball: Rafael Climent González.





ANNEX

Pla de prevenció de riscos laborals de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball



1. Introducció

L'article 16 de la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscos laborals, estableix que la prevenció de riscos laborals ha d'integrar-se en el sistema general de gestió de l'empresa, tant en el conjunt de les seues activitats com en tots els nivells jeràrquics d'aquesta, a través de la implantació i aplicació d'un pla de prevenció de riscos laborals.

Aquest pla de prevenció de riscos laborals ha d'incloure l'estructura organitzativa, les responsabilitats, les funcions, les pràctiques, els procediments, els processos i els recursos necessaris per a realitzar l'acció de prevenció de riscos en l'empresa, en els termes que reglamentàriament s'establisquen.

Per la seua part, l'article 1 del Reial decret 39/1997, pel qual s'aprova el Reglament dels serveis de prevenció, estableix de manera explícita l'obligació d'integrar la prevenció en el conjunt d'activitats de l'empresa i sobre això precisa que la integració ha de projectar-se en els processos tècnics, en l'organització del treball i en les condicions en què aquest es preste. Per això, integrar la prevenció en el sistema de gestió de l'empresa, siga com siga la seua estructura organitzativa, implica integrar la prevenció en la gestió i realització de totes les activitats desenvolupades per aquesta, en la mesura en què puguen repercutir, directament o indirectament, sobre la seguretat i salut dels treballadors i les treballadores.



2. Organització de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball

2.1. Identificació

La Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball és un departament del Consell de la Generalitat, creat mitjançant el Decret 7/2015, de 29 de juny, del president de la Generalitat, pel qual es determinen les conselleries en què s'organitza l'Administració de la Generalitat (DOGV 30.06.2015).

Segons l'article 8 del decret esmentat, s'assignen a aquesta conselleria les competències en matèria d'economia sostenible, foment de l'ocupació i de l'economia social, formació professional ocupacional i contínua, intermediació en el mercat laboral, indústria, energia, sectors productius, comerç interior i exterior, fires sectorials i activitats promocionals, artesania, consum, i investigació i innovació tecnològica.



La Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball és el departament del Consell que exerceix les competències que legalment té atribuïdes a l'efecte de gestionar els àmbits descrits, als quals segons precisa el Decret 104/2017, de 21 de juliol, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria (DOGV 25.08.2018), cal afegir el de la mineria.

2.2. Organització administrativa

L'estructura bàsica de la Conselleria està determinada pel Decret 103/2015, de 7 de juliol, del Consell, que estableix l'estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat (DOGV 08.07.2015).

La Conselleria, segons el Decret 104/2017, s'estructura en:

· Òrgans superiors (consellera o conseller i secretaries autonòmiques).

· Nivell directiu (sotssecretaria i direccions generals).

· Nivell administratiu, que aglutina les unitats que depenen directament dels òrgans superiors i del nivell directiu.

Territorialment, la Conselleria s'organitza en serveis centrals i perifèrics. Els serveis centrals estenen la seua competència a tot l'àmbit de la Comunitat Valenciana i les direccions territorials a l'àmbit provincial respectiu.

2.3. Centres de treball de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball

La Conselleria compta en l'actualitat amb 11 centres de treball diferents, distribuïts entre les tres províncies: 4 a Alacant, 3 a Castelló i 4 a València, la relació dels quals es detalla en l'annex I.



3. Àmbit d'aplicació

Aquest pla de prevenció s'aplicarà al personal empleat públic que presta servei en llocs de treball que formen part de la relació de llocs de treball de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, qualsevol que en siga la naturalesa jurídica de la relació.



4. Política preventiva

La Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball estableix la política preventiva com un element bàsic del seu sistema de gestió de la prevenció, que permetrà implantar una cultura preventiva dins dels seus centres, i incrementar, de manera progressiva, els nivells de benestar del personal que hi treballen.

Els principis bàsics de la política preventiva de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball són els següents:

· Garantir el compliment de la legislació de prevenció de riscos laborals aplicable a les nostres activitats i centres de treball.

· Garantir els més alts nivells de benestar físic, mental i social de les treballadores i els treballadors.

· Comprometre's amb la millora contínua de les condicions de treball, d'acord amb els avanços tecnològics i organitzatius.

· Eliminar i reduir al màxim els riscos presents en l'entorn de treball que puguen provocar danys a la salut de les treballadores i els treballadors.

· Adaptar el lloc de treball, l'entorn i els aspectes organitzatius a les característiques individuals de les persones, a fi i efecte d'aconseguir l'harmonització entre l'eficàcia i el benestar humà.

· Garantir la participació i informació de tot el personal, de manera que es potencie i es faça efectiu el seu dret de consulta i participació.



· Desenvolupar les actuacions informatives i formatives necessàries per a la major eficàcia de l'activitat preventiva entre el personal de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball.

· Adoptar una perspectiva de gènere de manera transversal en la prevenció de riscos en l'entorn laboral.

La Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball considera que la gestió de la prevenció correspon a tota l'organització, és una responsabilitat compartida i transversal, per la qual cosa espera que cada treballadora o treballador, dins de les funcions que li han sigut assignades, faça seu l'esperit i la lletra d'aquesta política i col·labore en el seu desenvolupament.

La política preventiva es revisarà periòdicament, es comunicarà a tot el personal i estarà a la seua disposició en la pàgina web de la Conselleria.



5. Objectius i metes

Els objectius preventius que pretén aconseguir la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball amb l'aplicació d'aquest pla de prevenció, en virtut de la política preventiva establida, són els següents:

· Complir els principis essencials indicats en la política preventiva.



· Integrar el sistema de gestió preventiva en el sistema general de gestió de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball.

· Impulsar el principi de responsabilitat preventiva en tots els nivells de l'organització.

Les metes a aconseguir en matèria preventiva es concreten en les següents:

· Implantació i aplicació del Pla de prevenció.

· Assumpció pels responsables dels diferents òrgans administratius del compromís de vetlar per la seguretat i salut del personal empleat públic de la Conselleria, així com l'establiment d'una estreta col·laboració amb el Servei de Prevenció de Riscos Laborals de la Generalitat, a fi d'incrementar el nivell de protecció de la seguretat i de la salut del personal empleat públic integrant de la plantilla de la Conselleria.





6. Organització de l'activitat preventiva

6.1. Estructura organitzativa, funcions i responsabilitats en matèria de prevenció de riscos laborals en la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball

Com a principi general, tots els nivells jeràrquics de l'organització han de vetlar per la seguretat i salut del personal que en depén, en el desenvolupament de la seua activitat laboral en qualsevol centre dependent de la Conselleria, i també fer seus els principis bàsics de la política preventiva de la Conselleria.

Cada responsable dels diversos centres de treball ha de conéixer el sistema de gestió de la prevenció establit en aquest pla, assumir-lo i fer-lo complir a tot el personal al seu càrrec.

Per a una adequada i total integració de la prevenció en el sistema general de gestió de la Conselleria, s'estableix l'assignació de responsabilitats i funcions en matèria de prevenció de riscos laborals següent:

6.1.1. Persona titular de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball

És el màxim òrgan responsable de la integració de la prevenció de riscos laborals en el sistema general de gestió de la Conselleria, al qual corresponen, dins del seu àmbit d'actuació i competències, les funcions i responsabilitats següents:

a) Aprovar el Pla de prevenció de riscos laborals de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, i també establir mecanismes per a la revisió periòdica d'aquest.

b) Aprovar i establir mecanismes per a la revisió dels objectius estratègics i la planificació de les activitats preventives.

6.1.2. Secretaries autonòmiques i Sotssecretaria de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball

Són responsables, dins del seu àmbit d'actuació i competències, del desenvolupament de les funcions següents:

a) Vetlar per la suficiència de recursos materials, humans i econòmics per a la implantació del Pla de prevenció.

b) Vetlar per l'efectivitat en la integració de la prevenció en tots els nivells jeràrquics.

c) Impulsar la implantació del Pla de prevenció de riscos laborals i els procediments que l'integren.

d) Impulsar i promoure la integració de la prevenció de riscos laborals en el seu respectiu àmbit de competències.

e) Facilitar la participació i la informació del personal empleat públic mitjançant els òrgans de consulta i participació constituïts en el seu àmbit.

La Sotssecretaria de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball tindrà particularment i addicionalment les funcions següents:

a) Elaborar el Pla de prevenció de riscos laborals de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, en coordinació amb la resta de centres directius del departament i amb els òrgans de consulta i participació en matèria de prevenció de riscos laborals previstos per la normativa vigent, i elevar-lo a la persona titular de la Conselleria per a l'aprovació.

b) Aprovar els objectius operatius en matèria de prevenció, d'acord amb els objectius estratègics i la política preventiva establida per a la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, i també la planificació anual d'activitats en matèria de prevenció de riscos laborals.

c) Dotar la resta de centres directius de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball dels mitjans adequats per al sistema de gestió de la prevenció de riscos laborals.



6.1.3. Direccions generals i direccions territorials de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball



Són responsables, dins del seu àmbit d'actuació i competències, del desenvolupament de les funcions següents:

a) Implantar i fer el seguiment de l'aplicació de la política preventiva.

b) Elevar propostes a la persona titular de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball relatives als objectius estratègics i a la planificació de l'activitat preventiva.

c) Elevar propostes a la Sotssecretaria de la Conselleria en relació amb la planificació anual d'activitats en matèria de prevenció de riscos laborals.

d) Coordinar les activitats en matèria de prevenció de riscos laborals que anualment s'establisquen dins del seu àmbit d'actuació i competències.

e) Impulsar, promoure i vetlar per la integració i la coordinació de l'activitat preventiva.

6.1.4. Subdireccions generals i secretaries territorials, direccions de servei i direccions de servei territorial, així com direccions de secció

Són responsables, dins del seu àmbit d'actuació i competències, del desenvolupament de les funcions següents:

a) Coordinar i supervisar les actuacions preventives que es desenvolupen.



b) Conéixer i complir els procediments generals i operatius que són aplicables en el seu àmbit d'actuació, amb especial atenció a:



Notificació i investigació d'accidents.

Situacions de violència.

Comunicació de riscos.

c) Elaborar i posar en pràctica mètodes i procediments de treball segur, amb la col·laboració del Servei de Prevenció de Riscos Laborals del seu àmbit.

d) Informar el personal que està al seu càrrec dels riscos laborals a què està sotmés i de les mesures de prevenció i protecció que han d'adoptar.

e) Vetlar pel compliment de les normes i els procediments establits en matèria de prevenció de riscos laborals.

6.1.5. Personal de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball

S'entén per personal de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, als efectes d'aquest pla, el conjunt de persones que, amb independència de la categoria, nivell jeràrquic o relació jurídica amb la Generalitat Valenciana, exercisquen un lloc de treball dels que conformen la relació de llocs de treball de la indicada conselleria o hagen sigut nomenades per a ocupar algun dels òrgans de nivell superior o directiu que configuren la seua estructura reglamentària.

De manera general, les seues funcions en matèria preventiva són:

a) Vetlar, segons les seues possibilitats i mitjançant el compliment de les mesures de prevenció que en cada cas siguen adoptades, per la pròpia seguretat i salut en el treball i per la d'aquelles altres persones a les quals puga afectar la seua activitat professional, a causa dels seus actes i omissions en el treball, d'acord amb la seua formació i les instruccions donades per la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball.

b) Usar adequadament, si escau, d'acord amb la seua naturalesa i els riscos previsibles, els equips de treball, l'instrumental, els equips de transport i, en general, qualssevol altres mitjans amb què desenvolupen la seua activitat.

c) Utilitzar correctament els mitjans i equips de protecció facilitats.



d) No posar fora de funcionament i utilitzar correctament els dispositius de seguretat existents o que s'instal·len en els mitjans relacionats amb la seua activitat o en els llocs de treball en què tinga lloc aquesta.



e) Informar immediatament el seu superior jeràrquic directe sobre qualsevol situació que detecte i que considere susceptible de convertir-se en un risc per a la seguretat i la salut. Així mateix, podran informar d'aquests aspectes aquells empleats públics designats per a realitzar activitats de protecció i prevenció i, si escau, el servei de prevenció del seu àmbit.

f) Col·laborar en la integració de la prevenció de riscos laborals i contribuir al compliment de les obligacions establides per l'autoritat competent, amb la finalitat de protegir la seguretat i salut en el treball.



g) Cooperar amb els seus comandaments directes per a poder garantir unes condicions de treball que siguen segures i no comporten riscos per a la seguretat i la salut en el treball.

h) Suggerir les mesures que considere oportunes en el seu àmbit de treball per a millorar-ne la qualitat, la seguretat i l'eficàcia.

i) Participar activament en les activitats formatives en matèria de prevenció de riscos laborals que es programen.

6.1.6. Delegades i delegats de prevenció

El Decret 123/2001, de 10 de juliol, del Govern Valencià, pel qual s'aprova el Reglament dels serveis de prevenció de riscos laborals en l'àmbit de l'Administració de la Generalitat Valenciana i els seus organismes autònoms, en l'article 6 estableix les competències dels delegats i delegades de prevenció, en qualitat de representants del personal amb funcions específiques en matèria de prevenció de riscos en el treball.



En l'àmbit de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball tindran les competències i facultats següents:



· Col·laborar en la millora de l'acció preventiva pròpia.

· Promoure i fomentar la cooperació del personal en l'execució de les normes sobre prevenció de riscos laborals, i incentivar-lo en l'ús de pràctiques i comportaments segurs en el desenvolupament del seu treball.

· Rebre consultes de l'òrgan de direcció, amb caràcter previ a la seua execució, sobre les decisions a què fa referència l'article 33 de la Llei de prevenció de riscos laborals.

· Exercir una labor de vigilància i control sobre el compliment de la normativa de prevenció de riscos laborals.

· Qualsevol altra que li siga encomanada pel comité de seguretat i salut corresponent.

· Acompanyar el personal tècnic del Servei de Prevenció en les avaluacions, de caràcter preventiu, del medi ambient de treball, i també, i en els termes previstos en l'article 40 de la Llei de prevenció de riscos laborals, la Inspecció de Treball i Seguretat Social, en les visites i verificacions que realitzen als centres de treball, per a comprovar que es compleix la normativa sobre prevenció de riscos laborals, i poder formular davant d'aquests les observacions que consideren oportunes.



· Tindre accés, amb les limitacions previstes en l'apartat 4 de l'article 22 de la Llei de prevenció de riscos laborals, a la informació i documentació relatives a les condicions de treball que siguen necessàries per a l'exercici de les seues funcions i, en particular, la prevista en els articles 18 i 23 de la llei esmentada. Quan la informació estiga subjecta a les limitacions assenyalades, només podrà ser subministrada de manera que es garantisca el respecte de la confidencialitat.

· Rebre informació, de l'òrgan de direcció que en cada cas corresponga, sobre els danys produïts en la salut del personal, una vegada que se n'haja tingut coneixement, que es podrà presentar, fins i tot fora de la seua jornada laboral, en el lloc dels fets per a conéixer-ne les circumstàncies.

· Rebre de l'òrgan de direcció les informacions obtingudes per aquest, procedents de les persones o els òrgans encarregats de les activitats de protecció i prevenció en l'Administració del Govern Valencià, així com dels organismes competents per a la seguretat i la salut del personal, sense perjudici del que es disposa en l'article 40 de la Llei de prevenció de riscos laborals, en matèria de col·laboració amb la Inspecció de Treball i Seguretat Social.

· Realitzar visites als llocs de treball per a exercir una labor de vigilància i control de l'estat de les condicions de treball; es podrà, amb aquesta finalitat, accedir a qualsevol zona d'aquests i comunicar-se durant la jornada amb el personal, de manera que no s'altere el normal desenvolupament de l'activitat laboral.

· Demanar a l'òrgan de direcció l'adopció de mesures de caràcter preventiu per a la millora dels nivells de protecció de la seguretat i la salut del personal. Amb aquesta finalitat podran efectuar propostes a l'Administració, i també al Comité de Seguretat i Salut, perquè siguen discutides en aquest òrgan. La decisió negativa de l'Administració sobre l'adopció de les mesures proposades per la delegada o delegat de prevenció ha de ser motivada i adoptar-se en un termini no superior a 15 dies, llevat que el nombre de propostes formulades impedisca raonablement el compliment d'aquest termini.

· Proposar a l'òrgan de representació del personal corresponent l'adopció de l'acord de paralització d'activitats a què fa referència l'apartat 3 de l'article 21 de la Llei de prevenció de riscos laborals. Aquest acord es podrà adoptar per decisió majoritària de les delegades i delegats de prevenció, quan no resulte possible reunir amb la urgència requerida l'òrgan de representació del personal.



6.2. Òrgans de consulta i participació interns de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball

6.2.1. Comités de seguretat i salut provincials

De conformitat amb el que estableix l'article 9.3 del Decret 123/2001, de 10 de juliol, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament dels serveis de prevenció de riscos laborals en l'àmbit de l'Administració de la Generalitat i els seus organismes autònoms, els comités de seguretat i salut constitueixen els òrgans paritaris i col·legiats de participació destinats a la consulta regular i periòdica de les actuacions de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball en matèria de prevenció de riscos. Atés que pertanyen al sector d'administració pública, la Conselleria té constituït un Comité de Seguretat i Salut en cadascuna de les tres províncies.

D'acord amb el que es preveu en la normativa, els comités de seguretat i salut tindran les funcions i competències següents:

a) Participar en l'elaboració, posada en pràctica i avaluació dels plans i programes de prevenció de riscos de la Conselleria. A aquest efecte, al seu si es debatran, abans de la posada en pràctica i pel que fa a la seua incidència en la prevenció de riscos, els projectes en matèria de planificació, organització del treball i introducció de noves tecnologies, organització i desenvolupament de les activitats de protecció i prevenció, i projecte i organització de la formació en matèria preventiva.



b) Promoure iniciatives sobre mètodes i procediments per a l'efectiva prevenció dels riscos, i proposar a l'Administració la millora de les condicions o la correcció de les deficiències existents.

1. Elaborar semestralment un informe sobre les activitats realitzades i remetre'l a la Comissió Sectorial de Seguretat i Salut en el Treball.



Així mateix, els comités de seguretat i salut estaran facultats per a:



a) Conéixer directament la situació relativa a la prevenció de riscos en els diferents centres de treball de la Conselleria, i realitzar a aquest efecte les visites que considere oportunes.

b) Conéixer tots els documents i informes relatius a les condicions de treball que siguen necessaris per al compliment de les seues funcions, i també els procedents de l'activitat del corresponent servei de prevenció, si escau.

c) Conéixer i analitzar els danys produïts en la salut o en la integritat física del personal, a fi de valorar-ne les causes i proposar les mesures preventives oportunes.

d) Conéixer la memòria i la programació anual dels serveis de prevenció i emetre'n informes.

La composició dels comités de seguretat i salut de la Conselleria es publicarà i mantindrà actualitzada en la pàgina web de la Conselleria.



6.3. Òrgans de consulta i participació externs a la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball

6.3.1. Comissió Paritària de Seguretat i Salut en el Treball

És l'òrgan màxim de participació institucional de l'Administració de la Generalitat en matèria de seguretat i salut, l'àmbit de la qual s'estén a totes les dependències i centres de treball de l'Administració de la Generalitat i els seus organismes autònoms.

La composició i la periodicitat de les seues reunions es reflecteixen en el Decret 123/2001, de 10 de juliol, del Govern Valencià, pel qual s'aprova el Reglament dels serveis de prevenció de riscos laborals en l'àmbit de l'Administració de la Generalitat i els seus organismes autònoms.

6.3.2. Comissió Sectorial de Seguretat i Salut en el Treball dels àmbits de la justícia, administració pública i docent.

És un òrgan de participació institucional de l'Administració de la Generalitat en matèria de seguretat i salut en el treball, específic per als sectors de justícia, administració pública i educació, la composició, funcions i periodicitat de les reunions de la qual estan, així mateix, regulades en el Decret 123/2001 abans esmentat.

La Comissió Sectorial exercirà les funcions de coordinació i control respecte dels comités de seguretat i salut constituïts al si de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball i tindrà, en particular, les funcions següents respecte d'aquests:



a) Establir, en general, les prioritats d'actuació dels comités de seguretat i salut.

b) Conéixer l'informe de valoració que realitze cada comité de seguretat i salut sobre la memòria i programació anual dels serveis de prevenció.

c) Promoure el funcionament i desenvolupament dels comités, i exercir funcions d'assessorament tècnic i informació a aquests, que donen solució als problemes que transcendisquen d'aqueix nivell.

d) Conéixer els diferents plans de prevenció de cada comité de seguretat i salut, i col·laborar-hi si es considerara convenient.

6.4. Òrgans col·laboradors

6.4.1. Unitats de resolució de conflictes

El Protocol de prevenció i actuació davant l'assetjament laboral en l'Administració de la Generalitat, de 4 d'octubre de 2017 (DOGV 30.01.2018), estableix la creació d'una Unitat de Resolució de Conflictes (URC) per província, que gestionarà les situacions conflictives rebudes que puguen possibilitar quadres d'assetjament en l'entorn laboral, per mitjà d'estratègies de mediació; en proposarà actuacions per a la prevenció i resolució, i realitzarà un seguiment de les mesures proposades.

En el protocol esmentat s'estableix que les URC estan constituïdes per representants de les sotssecretaries de la Presidència de la Generalitat i de les conselleries o, si escau, de les unitats de personal dels organismes autònoms, així com de la Direcció General de la Funció Pública, i de les organitzacions sindicals.

La Sotssecretaria de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball forma part de cadascuna de les tres URC provincials i actua en el cas que les persones empleades públiques afectades per una situació d'assetjament pertanguen a la plantilla de la CESSPCT.

La relació de persones components de les URC en cadascuna de les tres províncies es publicarà i mantindrà actualitzada en la pàgina web de la Conselleria.



7. Gestió de l'activitat preventiva

L'article 16 de la Llei de prevenció de riscos laborals estableix que els instruments essencials per a la gestió i l'aplicació del Pla de prevenció de riscos són l'avaluació de riscos laborals i la planificació de l'activitat preventiva, que es poden dur a terme per fases de manera programada.

Per complir aquest precepte legal, la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball estableix com a activitats fonamentals per a l'aplicació d'aquest pla de prevenció, l'avaluació de riscos i la planificació de l'activitat preventiva.



La Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball desenvoluparà els procediments necessaris per a la gestió de l'activitat preventiva en els seus diferents centres de treball conformant un sistema orientat a l'eficàcia. Per a això, adoptarà els procediments, així com les instruccions operatives de treball existents disponibles en la pàgina web del Servei de Prevenció de Riscos Laborals del personal propi de l'Administració de la Generalitat.

7.1. Avaluació de riscos

L'avaluació dels riscos laborals, segons estableix l'article 3 del Reial decret 39/1997, pel qual s'aprova el Reglament dels serveis de prevenció, és el procés dirigit a estimar la magnitud d'aquells riscos que no hagen pogut evitar-se, i obtindre la informació necessària perquè la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, a través de les persones responsables dels centres, estiga en condicions de prendre una decisió apropiada sobre la necessitat d'adoptar mesures preventives i, en aquest cas, sobre el tipus de mesures que han d'adoptar-se.

En conseqüència, l'avaluació de riscos és:

– El punt de partida per a ordenar un conjunt de mesures d'acció adequades als riscos detectats.

– Un procés dinàmic que cal actualitzar periòdicament.

Les avaluacions de riscos es realitzaran amb els recursos materials i humans del Servei de Prevenció de Riscos Laborals del personal propi de la Generalitat, i el personal funcionari tècnic podrà ser assistit en el procés de presa de dades, d'acord amb el que s'estableix en la Llei 31/1995, per les persones que siguen delegades de prevenció de la Conselleria.

Els procediments d'avaluació i la metodologia utilitzada en l'avaluació de riscos estaran d'acord amb el que s'estableix en l'article 5 del Reial decret 39/1997, i es prioritzaran, sempre que siga possible, els criteris i les metodologies que establisca la normativa vigent o que proposen l'Institut Nacional de Seguretat i Salut en el Treball o l'Institut Valencià de Seguretat i Salut en el Treball.

En l'avaluació inicial de riscos es valoraran tots els riscos que no han pogut evitar-se, estenent-se a:

– Tots els llocs de treball.

– El personal especialment sensible.

– Les característiques dels locals, instal·lacions, equips, productes, útils, etc.

– La naturalesa dels agents físics, químics i biològics.

– Els procediments, les condicions i altres característiques del treball.

Així mateix, en el document de l'avaluació es reflectiran els riscos existents, el personal afectat, el resultat de l'avaluació, i els criteris i procediments d'avaluació.

Serà procedent la revisió de les avaluacions de risc quan:

– Ho establisca una disposició específica.

– Es produïsquen canvis en les condicions de treball.

– S'haja produït un mal per a la salut del personal o, en el procés de vigilància de la salut, apareguen indicis que les mesures de prevenció són insuficients.

– S'incorpore personal les característiques personals o l'estat biològic conegut del qual el facen especialment sensible a les condicions del lloc.

Estaran disponibles en la pàgina web de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball les avaluacions inicials de riscos laborals de cadascun dels centres de treball de la Conselleria, així com les actualitzacions corresponents, quan siga procedent.



7.2. Planificació de l'activitat preventiva

Quan el resultat de les avaluacions pose de manifest situacions de risc, la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, a través dels responsables dels centres objecte d'avaluació, planificarà l'activitat preventiva que corresponga, a fi d'eliminar o controlar i reduir aquests riscos, seguint els principis de l'acció preventiva establits en l'article 15 de la Llei 31/1995, de prevenció de riscos laborals.

Es procurarà l'existència de procediments documentats per a dissenyar i implantar les mesures preventives i correctores derivades de les avaluacions de risc, i s'inclourà en la planificació els mitjans materials i humans necessaris per a aconseguir els objectius previstos, els terminis recomanats per a l'execució i les mesures de control per al seguiment.



7.3. Documentació

Els responsables del centre mantindran a la disposició de l'autoritat laboral o sanitària la documentació a què fa referència l'article 23 de la Llei 31/1995, de prevenció de riscos laborals, així com l'exigida en la normativa específica de desenvolupament i aplicació.

7.4. Coordinació d'activitats empresarials

La coordinació d'activitats empresarials fa referència a l'intercanvi d'informació preventiva entre la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball i les empreses contractades que presten els seus serveis en les instal·lacions gestionades per la mateixa conselleria.

A fi de complir el que es disposa en l'article 24 de la Llei 31/1995, de prevenció de riscos laborals, i en el Reial decret 171/2004, la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, a través de les vies de comunicació apropiades, proporcionarà a les empreses alienes contractades la informació sobre els riscos que puguen afectar les activitats desenvolupades per elles, les mesures referides a la prevenció d'aquests riscos i les mesures d'emergència que han d'aplicar-hi.

Igualment, se sol·licitarà que acrediten que el personal ha rebut la informació, la formació i l'aptitud mèdica necessàries per a l'activitat contractada.

Com a mitjà de coordinació, es proposarà l'intercanvi d'informació i de comunicacions, que s'hauran de fer per escrit, i per a això se seguirà el procediment de coordinació d'activitats empresarials elaborat pel Servei de Prevenció de Riscos Laborals del personal propi.



7.5. Informació i formació

La Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball considera fonamental la formació i informació de tot el seu personal en matèria de prevenció de riscos laborals.

Des d'aquesta premissa i de conformitat amb la Llei 31/1995, la Conselleria desenvoluparà les mesures necessàries perquè el seu personal empleat públic reba la informació i la formació necessàries pel que fa als riscos a què està sotmés, d'acord amb l'avaluació de riscos.



En relació amb les activitats d'informació, la Conselleria se servirà, entre altres recursos, de la informació relativa al Servei de Prevenció de Riscos Laborals del personal propi, posada a disposició en la pàgina web de l'INVASSAT,www.invassat.gva.es (informació general per llocs de treball, recomanacions tècniques, annexos informatius, guies informatives, etc).

Pel que fa a les activitats de formació i a fi de complir el que s'estableix en l'article 19 de la Llei 31/1995, la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball procurarà oferir una formació teòrica i pràctica suficient i adequada en matèria preventiva, i es valdrà per a això dels recursos formatius aportats per l'Institut Valencià d'Administració Pública (IVAP), com a òrgan responsable de formació del personal al servei de les diferents administracions públiques de la Comunitat Valenciana, per l'INVASSAT o fins i tot la realitzarà per mitjans propis, quan els recursos formatius d'aquells foren inexistents o insuficients en una determinada matèria.



7.6. Mesures d'emergència i primers auxilis

a) Mesures d'emergència.

A fi de garantir el dret a la seguretat i salut del personal empleat públic i del personal usuari en els centres dependents de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, aquesta elaborarà i mantindrà actualitzats, si escau, els plans d'autoprotecció o, si no n'hi ha, les mesures d'emergència, segons estableixen la normativa estatal i l'autonòmica, en tots els seus edificis públics.



Així mateix, la Conselleria, ateses la grandària del centre, l'activitat i la presència de persones usuàries, adoptarà les mesures necessàries per a controlar les situacions d'emergència (incendi, alarma i evacuació per amenaça de bomba, entre altres) i per a, en cas que fora necessari, evacuar tot el personal i les persones usuàries; designarà personal qualificat per a posar en marxa les mesures necessàries, i en comprovarà periòdicament el funcionament.

La documentació relativa als plans d'autoprotecció, quan siga procedent, dels centres de treball de la Conselleria ha d'estar disponible en la seua pàgina web.

b) Primers auxilis.

A fi d'atendre amb rapidesa i eficàcia el personal empleat públic, i també les persones usuàries, víctimes d'un accident o incident de salut sobrevingut en el lloc de treball, i socórrer-los en òptimes condicions, fins que puguen ser atesos per personal sanitari competent, la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball elaborarà i mantindrà actualitzat un programa específic de primers auxilis, revisable i actualitzable periòdicament i integrat en el programa general dels documents d'autoprotecció, mesures d'emergència i plans d'evacuació.

La Conselleria dotarà cada centre de treball dels recursos materials necessaris per fer front als primers auxilis en les situacions d'emergència, i fomentarà la formació adequada per al personal responsable de primers auxilis a través dels òrgans de formació corresponents, principalment l'IVAP i l'INVASSAT, i, si escau, garantirà una relació efectiva amb serveis externs.



7.7. Investigació dels danys a la salut

De conformitat amb l'article 16.3 de la Llei 31/1995, de prevenció de riscos laborals, quan es produïsca un mal per a la salut de les treballadores o els treballadors o quan, en ocasió de la vigilància de la salut, apareguen indicis que les mesures de prevenció resulten insuficients, s'efectuarà, a través del Servei de Prevenció de Riscos Laborals del personal propi, la investigació d'aquests, segons estableix l'article 17, 2, a, 4 del Decret 48/2016, de 22 d'abril, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de l'Institut Valencià de Seguretat i Salut en el Treball (INVASSAT). A través dels procediments d'investigació, es determinaran les causes que produeixen danys en la salut, i la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball es comprometrà a l'adopció de les mesures necessàries per a evitar-ne la repetició.



La Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball implantarà el procediment corresponent, perquè la notificació dels accidents de treball es realitze seguint les directrius del ministeri competent en matèria de treball i, sempre que siga possible, pel sistema de declaració electrònic.

D'acord amb aquest procediment s'investigaran, registraran i analitzaran tots els accidents de treball lesius per al personal i, amb la finalitat de millorar la prevenció, aquesta investigació podrà estendre's a aquells accidents o incidents que, sense haver ocasionat lesions al personal, permeten identificar situacions de risc desconegudes o infravalorades, a fi, tot això, d'implantar mesures correctores per a controlar-los.



La Conselleria disposa d'un procediment de comunicació i investigació d'accidents que està disponible en el web de la Generalitat.



Quant al procediment de gestió de les malalties professionals està en l'INVASSAT en l'enllaç http://www.prevencio.gva.es





7.8. Vigilància sanitària de l'estat de salut

La Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball garantirà a tot el personal al seu servei la vigilància sanitària del seu estat de salut, de caràcter periòdic, d'acord amb el principi de voluntarietat condicionada i també en funció dels riscos inherents al seu treball, segons estableix l'article 22 de la Llei 31/1995, de prevenció de riscos laborals. Aquesta activitat sanitària es desenvoluparà segons el que s'estableix en l'article 37.3 del Reial decret 39/1997, pel qual s'aprova el Reglament dels serveis de prevenció, i en el marc de les directrius fixades pel Servei de Prevenció de Riscos Laborals del personal propi i de les disponibilitats de recursos d'aquest.





7.9. Consulta i participació

La Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball garantirà el dret de consulta, establit en l'article 33 de la Llei de prevenció de riscos laborals, al personal empleat públic, el qual participarà a través dels seus representants, juntes de personal i òrgans de representació i participació institucional, en el marc de les qüestions que afecten la seguretat i la salut en el treball.



A fi de garantir la participació i consulta del personal empleat públic en les activitats preventives, la Conselleria mantindrà al dia procediments documentats on es preveja la forma d'accés a la:



– Informació i documentació per part de les persones que siguen delegades de prevenció.

– Consulta per les persones que siguen delegades de prevenció.



7.10. Control del sistema de gestió de la prevenció de riscos laborals



a) Mesura i supervisió dels resultats.

La Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, a través de la Sotssecretaria, inclourà en la seua programació anual les activitats o accions a desenvolupar per a la implantació, aplicació i control del Pla de prevenció.

b) Registres.

La Conselleria ha de definir en els seus procediments quins són els registres que s'han d'utilitzar per a cadascuna de les operacions previstes i qui és la persona encarregada d'omplir-los i conservar-los, de manera que es puguen consultar fàcilment i se'n garantisca la custòdia i confidencialitat correctes.



8. Gestió, revisió i actualització del pla

8.1. Elaboració, aprovació i difusió del pla

La Sotssecretaria elabora aquest pla de prevenció de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, de conformitat amb l'Acord de 24 de març de 2017, del Consell, pel qual s'aprova el Pla de prevenció de riscos laborals de l'Administració de la Generalitat, que ha sigut sotmés a consulta i participació davant els comités de seguretat i salut provincials constituïts en la Conselleria, en primera instància, i davant la Comissió Sectorial de Seguretat i Salut en el Treball.

Posteriorment a la seua aprovació per part de la persona titular de la Conselleria, s'informarà de la seua aprovació i publicació a totes les persones responsables de centres, i també als comités de seguretat i salut provincials. Addicionalment, el Pla de prevenció estarà disponible en la pàgina web de la CESSPCT per a coneixement públic de tot el personal.







8.2. Revisió i actualització del pla

La revisió i actualització del pla es farà d'ofici, sempre que es produïsquen canvis substancials que n'afecten el contingut i, en tot cas, en el període temporal de quatre anys des de la seua publicació.



Les actualitzacions i millores del Pla de prevenció es realitzaran pel mateix procediment seguit per a la seua elaboració.





ANNEX I

Centres de treball de la Conselleria d'Economia Sostenible,

Sectors Productius, Comerç i Treball



VALÈNCIA

CIUTAT ADMINISTRATIVA 9 d'OCTUBRE, carrer de la Democràcia, 77

TORRE 2 230 llocs

TORRE 1 3 llocs

Av. Navarro Reverter, 2 46 llocs

PROP I – Gregori Gea, 27 111 llocs

Av. de l'Oest, 36 47 llocs



ALACANT

Carrer de Churruca, 29 84 llocs

Carrer del Pintor Lorenzo Casanova, 6 35 llocs



BENIDORM

Passeig del Tolls, 2 1 lloc



ALCOI

Passeig de Rigoberto Albors, 3 2 llocs



CASTELLÓ DE LA PLANA

PROP – Av. Germans Bou, 47 31 llocs

Carrer dels Cavallers, 8 34 llocs

Carrer Major, 2-6é 25 llocs

Mapa web