Ficha docv

Ficha docv









ORDRE 22/2019, de 6 de maig, de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, per la qual es fixa el nombre màxim d'alumnat per unitat en el procediment d'admissió del primer nivell del segon cicle d'educació infantil (3 anys), a partir del curs 2019-2020, en determinades localitats de la Comunitat Valenciana. [2019/4662]

(DOGV núm. 8543 de 08.05.2019) Ref. Base de dades 004244/2019






PREÀMBUL



La Constitució Espanyola reconeix, en l'article 27.1, la llibertat d'ensenyament i el dret a l'educació. Aquests drets s'han d'harmonitzar amb la intervenció dels membres de la comunitat educativa de tots els centres sostinguts amb fons públics.

L'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, aprovat per la Llei orgànica 5/1982, d'1 de juliol, en l'article 53.1 reconeix la competència exclusiva de la Generalitat en la regulació i l'administració de l'ensenyança en tota la seua extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats, sense perjudici del que disposa l'article 27 de la Constitució Espanyola.

La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, en l'article 157, estableix que correspon a les Administracions educatives proveir els recursos necessaris per a garantir, en el procés d'aplicació de l'esmentada llei. Entre aquests recursos assenyala un nombre màxim d'alumnat per aula, que en l'ensenyament obligatori serà de 25 per a l'educació primària i de 30 per a l'educació secundària obligatòria.

El Reial decret 132/2010, de 12 de febrer, pel qual s'estableixen els requisits mínims dels centres que imparteixen els ensenyaments de segon cicle de l'educació infantil, l'educació primària i l'educació secundària, estableix la relació numèrica alumne-professor en les etapes esmentades. L'article 4 estableix que el nombre de places escolars dels centres es fixarà en les corresponents disposicions per les quals s'autoritze la seua obertura i funcionament, tenint en compte el nombre màxim d'alumnat per unitat escolar i el nombre total d'unitats autoritzades en funció de les instal·lacions i condicions materials establides en aquest reial decret. A més, als efectes del que disposa aquest reial decret, s'entendrà per nombre de llocs escolars el nombre d'alumnat que un centre pot atendre simultàniament, de forma que es garantisquen les condicions de qualitat exigibles per a la impartició de l'ensenyament.



D'altra banda, en l'article 7 s'indica que els centres docents que ofereixen el segon cicle de l'educació infantil tindran, com a màxim, 25 alumnes per unitat escolar.

El Decret 59/2016, de 13 de maig, del Consell, fixa el nombre màxim d'alumnat i la jornada lectiva del personal docent en els nivells no universitaris regulats per la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, en els centres docents no universitaris de la Comunitat Valenciana.



S'ha pogut comprovar que les ràtios elevades provoquen, entre altres conseqüències, una minva important en la qualitat de l'educació. És sabut que un dels factors que incideix en la qualitat dels processos d'ensenyament-aprenentatge i en l'èxit escolar és la proporció d'alumnat per unitat, grup d'escolarització i professor. La Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport està decidida a complir amb l'ordenament legal vigent que, en aquest cas, es conjuga amb la voluntat manifestada per diversos sectors de la comunitat educativa relativa a la reducció de les ràtios actuals i, en aquest sentit, ha portat endavant diverses iniciatives per poder aconseguir-ho. Tot i això, les limitacions pel que fa a infraestructures educatives en condicions adequades i l'infrafinançament que pateix el nostre territori provoquen que, de moment, no es puga arribar a baixar la ràtio de manera generalitzada. Ara bé, sí que es pot plantejar aquesta possibilitat en el nivell en què la majoria del nostre alumnat accedeix al seu itinerari escolar: educació infantil (3 anys).

El punt 2 de la disposició final primera del Decret 59/2016, de 13 de maig, faculta la persona titular de la conselleria competent en matèria d'educació perquè, en aquelles localitats en què, per les seues característiques socioeconòmiques i demogràfiques, siga aconsellable, puga fixar per als centres públics i privats concertats una ràtio màxima d'alumnat per unitat o grup inferior a l'establida en l'esmentat decret.



Els estudis estadístics mostren que en determinades localitats s'està produint una davallada en l'índex de natalitat, la qual cosa té una incidència directa en el volum d'alumnat escolaritzat. Aquesta tendència pot ser aprofitada per a baixar la ràtio en aquestes localitats sense incrementar la despesa. Tot i això, cal tindre en compte que l'administració educativa, d'una banda, té l'obligació d'assegurar un lloc escolar a cadascun dels xiquets i xiquetes que resideixen en cada localitat, i d'altra, ha de garantir l'escolarització de l'alumnat d'incorporació tardana que es puga incorporar al sistema educatiu una vegada començat el curs. A més a més, l'anàlisi de les dades d'escolarització d'anys anteriors mostra que, en alguns casos, no tot l'alumnat de 3 anys resident en una localitat sol·licita plaça escolar en aquesta mateixa localitat. La proposta de baixada de la ràtio màxima en el nivell de 3 anys, que es preveu en aquesta ordre, combina tota aquesta informació de manera que el resultat final de dividir el nombre d'alumnat potencial, és a dir, aquell que està empadronat a la localitat, amb el total d'unitats d'escolarització sostingudes amb fons públics no pot ser mai igual al límit fixat com a ràtio màxima en aquesta ordre, ja que d'altra manera es veuria compromesa la possibilitat d'atendre la incorporació d'alumnat nouvingut en aquestes unitats. Les localitats que figuren en l'annex d'aquesta ordre compleixen totes les condicions anteriorment enumerades. No s'hi han inclòs localitats que tot i haver sol·licitat que s'aplique aquesta reducció de ràtio màxima s'ha comprovat que el nombre de xiquetes i xiquets empadronats, amb la distribució actual d'unitats per al nivell de tres anys, dona una ràtio superior a la que figura en l'annex d'aquesta ordre.



En l'elaboració d'aquesta ordre s'ha tingut en compte allò establit en l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. En aquest sentit, la baixada de la ràtio màxima és un dels elements que contribueix de manera eficaç a la millora de la qualitat educativa, amb la qual cosa es compleix el principi d'eficàcia. A més a més, quant als principis d'eficiència i proporcionalitat queden suficientment acreditats perquè no genera increment de despesa sinó que s'aprofita la baixada de natalitat de determinades localitats, tal com es preveu en el punt 2 de la disposició final primera del Decret 59/2016, amb la qual cosa es dona compliment al principi de seguretat jurídica. Per últim, en la tramitació d'aquesta ordre s'ha complit el principi de transparència previst en l'article 29 de la Llei 39/2015 i en la resta de legislació aplicable, ja que en l'inici de l'expedient s'ha realitzat una consulta pública prèvia, s'ha negociat amb els representants dels treballadors de l'ensenyament públic en la mesa sectorial i amb els representants dels treballadors i de les organitzacions empresarials de l'ensenyament privat concertat i, finalment, s'ha sotmés a la consideració del Consell Escolar de la Comunitat Valenciana, que ha emés el dictamen 15/2018 amb data 12 de desembre de 2018.



Per això, vista la proposta del director general de Política Educativa, de conformitat amb aquesta, amb l'informe de l'Advocacia General; després de la negociació amb els representants dels treballadors i de les organitzacions empresarials del sector; amb el dictamen preceptiu del Consell Escolar de la Comunitat Valenciana; conforme el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, en exercici de la potestat reglamentària atribuïda per l'article 28.e de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell i en virtut de l'atribució de competències efectuada en el Decret 7/2015, de 29 de juny, del president de la Generalitat, pel qual determina les conselleries en què s'organitza l'administració de la Generalitat,





ORDENE



Article 1. Objecte

Aquesta ordre té per objecte regular el nombre màxim d'alumnat per aula, unitat o docent en el primer nivell del 2n cicle d'educació infantil (3 anys) en els centres públics i privats concertats que imparteixen ensenyaments d'aquesta etapa en determinats municipis de la Comunitat Valenciana, a partir del curs 2019-2020.



Article 2. Nombre màxim d'alumnat

1. En els municipis que figuren en l'annex únic d'aquesta ordre es fixa el nombre màxim d'alumnat per unitat d'escolarització en el primer nivell del 2n cicle d'educació infantil (3 anys).

2. Com a conseqüència d'això, l'alumnat escolaritzat en el primer nivell del 2n cicle d'educació infantil (3 anys) a partir del curs 2019-2020 en els centres sostinguts amb fons públics dels municipis que figuren en l'annex únic mantindrà aquesta relació numèrica alumnat-docent durant els 9 cursos següents a la seua incorporació al centre.



3. La reducció del nombre màxim s'aplicarà a l'alumnat matriculat en aquestes unitats fins que arribe a 6é d'educació primària, excepte en els casos en què es produïsca la permanència extraordinària d'un alumne o alumna de més d'un curs acadèmic en un mateix nivell.





Article 3. Determinació de vacants

1. Per al procés d'admissió del curs 2019-2020 i següents, en cadascuna de les unitats en què s'escolaritze alumnat del primer nivell del 2n cicle d'educació infantil (3 anys) en els centres públics i privats concertats ubicats en els municipis que figuren en l'annex únic d'aquesta ordre, el nombre de vacants oferides no podrà ser, en cap cas, superior al nombre màxim que s'hi indica.

2. En aquestes unitats, durant els cursos següents i fins que l'alumnat que cada curs acadèmic inicia la seua escolarització en el primer nivell del 2n cicle d'educació infantil (3 anys) arribe a 6é d'educació primària, els centres públics i privats concertats de les localitats que figuren en l'annex únic d'aquesta ordre només podran oferir vacants per al procés d'admissió sempre que el nombre total d'alumnat, comptant la matrícula i les vacants, siga el que s'indica per a cada localitat en l'annex únic d'aquesta ordre.

3. Tot això sense perjudici del que es disposa en l'article 41.3 i en l'article 42 del Decret 40/2016, de 15 d'abril, del Consell, pel qual es regula l'admissió en els centres docents públics i privats concertats que imparteixen ensenyances d'educació infantil, educació primària, educació secundària obligatòria i batxillerat.





DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Única. No increment de la despesa pública

L'aplicació i el posterior desplegament d'aquesta ordre no podran tindre incidència en l'increment de la dotació de tots i cada un dels capítols de despesa assignada a la conselleria competent en matèria d'educació i, en tot cas, haurà de ser atés amb els mitjans personals i materials de l'esmentada conselleria.





DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única. Derogació normativa

Queda derogada l'Ordre 22/2018, de 30 de maig, de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, per la qual es fixa el nombre màxim d'alumnat per unitat en l'escolarització des del nivell d'educació infantil (3 anys), per al procediment d'admissió durant el curs 2018-2019, en determinades localitats de la Comunitat Valenciana, excepte allò previst en els punts 2 i 3 de l'article 2. Així mateix, queden derogades totes aquelles disposicions del mateix o d'inferior rang que s'oposen al que disposa aquesta ordre.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Aplicació i execució

S'autoritza la persona titular de la direcció general competent en matèria de planificació educativa perquè dicte les disposicions necessàries per a l'aplicació i l'execució d'aquesta ordre.



Segona. Entrada en vigor

Aquesta ordre entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i produirà efectes a partir de l'inici del curs escolar 2019-2020.



València, 6 de maig de 2019.– El conseller d'Educació, Investigació, Cultura i Esport: Vicent Marzà Ibáñez.







ANNEX ÚNIC

Nombre màxim d'alumnat per unitat en el procediment d'admissió del primer nivell del segon cicle d'educació infantil (3 anys)



Província Localitat Ràtio localitat

Alacant Alcoi 23

Cocentaina 23

Elda 23

El Pinós 23

L'Alfàs del Pi 23

Monòver 23

Novelda 23

Petrer 23

Villena 23

Xàbia 23

Castelló Borriana 23

Castelló de la Plana 23

La Vall d'Uixó 23

Nules 23

Segorbe 23

Vila-real 23

València Alaquàs 23

Albaida 23

Albal 23

Algemesí 23

Alzira 23

Benetússer 23

Canals 23

Carcaixent 23

L'Alcúdia 23

Mislata 23

Oliva 23

Ontinyent 23

Quart de Poblet 23

Sedaví 23

Tavernes de la Valldigna 23

Villanueva de Castellón 23

Xàtiva 23

Xirivella 23



Mapa web