Ficha docv

Ficha docv









ACORD 2894/IX, de 8 d'octubre de 2018, de la Mesa de les Corts Valencianes, sobre actualització de les Normes reguladores de la fiscalització de les despeses que hagen de finançar-se amb càrrec al pressupost de les Corts Valencianes, per a adaptar-les a les modificacions introduïdes per les lleis 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, i 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, i aprovació del text refós que s'incorpora com a annex a l'acord. [2019/5451]

(DOGV núm. 8561 de 03.06.2019) Ref. Base de dades 005209/2019






Mesa de les Corts Valencianes

La Mesa de les Corts Valencianes ha estat sabedora de l'expedient tramitat amb relació a la proposta elaborada per la Secretaria General, pel que fa a la revisió de les Normes reguladores de la fiscalització de les despeses que hagen de finançar-se amb càrrec al pressupost de les Corts Valencianes, per a actualitzar-ne el contingut i adequar-lo a les modificacions introduïdes en diverses matèries per la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es traslladen a l'ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014, i per la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.

Amb relació a la proposta elaborada, cal tenir en compte els antecedents fàctics i fonaments jurídics següents:



Primer. L'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, aprovat mitjançant la Llei orgànica 1/2006, d'1 de juliol, estableix en l'article 21.1 que les Corts Valencianes, com a primera institució de la Generalitat, «són inviolables i gaudeixen d'autonomia». Aquesta autonomia pot definir-se com el conjunt de facultats de què gaudeixen les Corts Valencianes, com qualsevol parlament d'Espanya, per a regular i gestionar per elles mateixes totes les actuacions que realitzen en exercici de les seues funcions, sense ingerència d'altres òrgans o poders de l'Estat. És un tret consubstancial de la institució parlamentària i un principi essencial del sistema polític mateix, dissenyat per la Constitució de 1978, proclamat en l'article 72 de la Constitució pel que fa a les Corts Generals i en els estatuts d'autonomia quant als parlaments autonòmics.



En exercici de la seua autonomia, les Corts Valencianes «han d'aprovar, per majoria absoluta, el seu reglament que té rang de llei. Igualment, en la forma que determine el reglament, han d'aprovar els estatuts de govern i règim interior de la cambra» (article 25.1 EACV). És precisament en l'article 108 del vigent Reglament de les Corts Valencianes, aprovat pel Ple el 12 de desembre de 2006, on es proclama, en l'apartat 1, que «Les Corts Valencianes tenen autonomia patrimonial i financera i exerceixen les seues funcions amb autonomia administrativa pel que fa a l'organització i la gestió dels seus mitjans personals i materials». En l'apartat 2 del mateix precepte s'especifica que «Les Corts Valencianes han de disposar dels mitjans personals i materials necessaris per a realitzar les seues funcions». Finalment, l'apartat 6 disposa que «L'estatut de govern i règim interior ha de regular l'organització i el funcionament de la Secretaria General, sense perjudici del que disposa l'article 110 sobre l'estatut de personal».

L'administració parlamentària, expressió de l'autonomia institucional i organitzativa del parlament, es defineix tradicionalment com el conjunt d'òrgans que serveixen de suport organitzatiu, personal, material i tècnic per al compliment de les funcions encomanades a la institució parlamentària. És una administració reduïda, separada de l'administració pública dirigida pel govern, que té com a segell distintiu el fi al qual està orientada la seua articulació, l'estructura, l'activitat i el règim jurídic. L'administració parlamentària té com a funció fer possible que les assemblees legislatives realitzen, amb autonomia i independència pel que fa a la resta dels poders públics, les seues funcions constitucionals: representativa, legislativa, financera, de control del govern i d'altres.



L'autonomia financera de les Corts Valencianes, un dels elements imprescindibles i irrenunciables per a garantir el funcionament autònom i independent de la institució parlamentària, ha de complementar-se amb l'articulació interna dels instruments organitzatius i els procediments necessaris per a garantir l'ajust més escrupolós a la legalitat aplicable en cada cas dels actes, els documents i els expedients que donen lloc al reconeixement de drets o a la realització de despeses amb càrrec al pressupost de les Corts Valencianes.





Segon. Les Corts Valencianes han elaborat, en exercici de la seua autonomia institucional, normativa, organitzativa, financera i pressupostària, entre d'altres, les normes següents:

– Les Normes sobre règim econòmic i pressupostari de les Corts Valencianes, aprovades, a proposta de la Presidència, per la Mesa de les Corts Valencianes, d'acord amb la Comissió de Govern Interior el 9 de setembre de 2014 (DOGV 7401, 12.11.2014).

– Les Normes reguladores de la fiscalització de les despeses que hagen de finançar-se amb càrrec al pressupost de les Corts Valencianes, aprovades, a proposta de la Presidència, per la Mesa de les Corts Valencianes, d'acord amb la Comissió de Govern Interior el 9 de setembre de 2014 (DOGV 7401, 12.11.2014).

– Els Estatuts de govern i règim interior de les Corts Valencianes que, en la modificació aprovada per la Mesa de les Corts Valencianes, d'acord amb la Comissió de Govern Interior, el 13 d'octubre de 2014 (DOGV 7401, 12.11.2014), culminen la creació i la regulació de la Intervenció de les Corts Valencianes i en detallen les funcions i l'estatut jurídic.

El fonament de l'aprovació de les Normes sobre règim econòmic i pressupostari de les Corts Valencianes, de les Normes reguladores de la fiscalització de les despeses que hagen de finançar-se amb càrrec al pressupost de les Corts Valencianes i de la creació de la Intervenció de les Corts Valencianes radica en la consideració que l'autonomia pressupostària i financera de les Corts Valencianes, tot i ser un dels elements imprescindibles i irrenunciables per a garantir el funcionament autònom i independent de la institució parlamentària, ha de complementar-se amb l'articulació interna i externa dels instruments organitzatius i els procediments necessaris per a garantir l'ajust més escrupolós a la legalitat aplicable en cada cas dels actes, els documents i els expedients que donen lloc al reconeixement de drets o a la realització de despeses amb càrrec al pressupost de les Corts Valencianes.





Tercer. La dimensió i la transcendència dels acords adoptats per a aprovar les normes esmentades, que no tenen parangó en la resta de parlaments de l'Estat espanyol, inclosos el Congrés dels Diputats i el Senat, poden sintetitzar-se de la manera següent:

– Es va aprovar la regulació, en un únic document, del cicle pressupostari de les Corts Valencianes, que es va configurar com un instrument al servei del compliment de les funcions constitucionals i estatutàries que aquestes tenen assignades, com una garantia de la seua independència i la seua autonomia. D'altra banda, el reconeixement exprés de l'aplicabilitat a les Corts Valencianes dels principis i dels elements essencials de la legislació dictada per l'Estat i per la Generalitat mateixa per a regular l'estructura del pressupost en el sector públic, els procediments de gestió de la despesa pública, l'articulació dels mecanismes de control econòmic intern, el règim de comptabilitat pública o el control últim intern i extern de la legalitat de la liquidació del pressupost, constitueixen elements indispensables per a garantir la correcció i l'adequació a la legalitat de la gestió dels fons públics assignats a les Corts Valencianes per al seu funcionament.

– Es va efectuar una regulació detallada del procediment d'aprovació del compte general de les Corts Valencianes. S'hi incorpora un informe, elaborat per la Intervenció de les Corts Valencianes, sobre el compte general de les Corts Valencianes, que culmina l'exercici de la funció fiscalitzadora interna assignada a la Intervenció. Així mateix, en aquest procediment s'insereix un instrument de col·laboració de la Sindicatura de Comptes, institució de la Generalitat comissionada per les Corts Valencianes (art. 39 EACV), consistent en la tramesa –a la Sindicatura de Comptes– del compte general de les Corts Valencianes, una vegada admés i tramitat per la Mesa, per tal que la Sindicatura emeta un informe de fiscalització en què es verifique el compliment de la legalitat vigent en l'exercici econòmic corresponent en l'activitat exercida per les Corts Valencianes.

– Es va acordar la creació de la Intervenció de les Corts Valencianes, unitat de l'administració de les Corts Valencianes que exerceix les seues funcions d'acord amb els principis de plena autonomia funcional i procediment contradictori. El control intern l'exerceix la Intervenció amb plena autonomia funcional pel que fa a les autoritats i els òrgans la gestió dels quals siga objecte de control.

Es va articular la fiscalització o la intervenció prèvia, que té per objecte controlar, abans que s'aproven, els actes, els documents i els expedients de les Corts Valencianes que donen lloc al reconeixement de drets o a la realització de despeses, com també els ingressos i els pagaments que se'n deriven, i la inversió o l'aplicació en general dels fons públics, a fi d'assegurar que la gestió s'ajuste a les disposicions aplicables en cada cas. Aquesta funció i les tasques que s'han de realitzar en el seu exercici les realitza la Intervenció de les Corts Valencianes i dona compte en cada cas del resultat de l'actuació a les diferents àrees o serveis afectats, al lletrat major i, en últim terme, a la Mesa de les Corts Valencianes, la qual resol mitjançant expedient contradictori les discrepàncies que hi puguen sorgir com a conseqüència de l'emissió d'informes d'inconvenient per la Intervenció de les Corts Valencianes.



Mitjançant la normativa elaborada i aprovada per les Corts Valencianes es conjuga el respecte ple a l'autonomia institucional de les Corts Valencianes i l'articulació dels instruments organitzatius i els procediments necessaris per a garantir l'ajust més escrupolós a la legalitat de la gestió del pressupost de les Corts Valencianes.



Quart. El règim de control intern dels actes de contingut econòmic realitzats per les Corts Valencianes amb càrrec al pressupost de la institució s'estableix en el capítol III de les Normes sobre règim econòmic i pressupostari de les Corts Valencianes, aprovades, a proposta de la Presidència, per la Mesa de les Corts Valencianes, d'acord amb la Comissió de Govern Interior el 9 de setembre de 2014 (DOGV 7401, 12.11.2014).



Segons disposa l'article 22.1 d'aquestes normes, el control intern de la gestió economicofinancera de les Corts Valencianes s'ha de realitzar mitjançant l'exercici de la funció interventora i el control financer, funció interventora que té per objecte «controlar, abans que s'aproven, els actes, els documents i els expedients de les Corts Valencianes que donen lloc al reconeixement de drets o obligacions de contingut econòmic o mercantil, de fons o valors o a la realització de despeses, com també els ingressos i els pagaments que se'n deriven, i la inversió o l'aplicació en general dels seus fons públics, a fi d'assegurar que la gestió s'ajuste a les disposicions aplicables en cada cas». Les fases de la funció interventora es regulen en l'article 28 de les normes.



Aquestes normes es van elaborar tenint en compte, en primer lloc, els preceptes del Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de contractes del sector públic; atés que, mitjançant la disposició final tercera, apartat sis, de la Llei 25/2013, de 27 de desembre, d'impuls a la factura electrònica i creació del registre comptable de factures en el sector públic, es declara expressament que les assemblees legislatives de les comunitats autònomes han d'ajustar la seua contractació a les normes establides en aquella llei per a les administracions públiques. S'hi va tenir en compte, així mateix, la Llei orgànica 2/2012, de 27 d'abril, d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera, que imposa al conjunt de les administracions públiques la implantació d'instruments i procediments en les seues normes reguladores en matèria pressupostària que garantisquen l'aplicació efectiva dels principis que s'hi proclama. Finalment, es van prendre com a referència, amb caràcter general, els preceptes de la Llei 47/2003, de 26 de novembre, general pressupostària; l'Acord adoptat pel Consell de Ministres, de 3 de maig de 2008, pel qual s'aplica la previsió dels articles 152 i 147 de la Llei 47/2003, de 26 de novembre, general pressupostària, pel que fa a l'exercici de la funció interventora en règim de requisits bàsics (BOE 143, 13 de juny), segons la redacció que li dona l'Acord del Consell de Ministres d'1 de juliol de 2011 (BOE 161, 7 de juliol); al seu dia el text refós de la Llei d'hisenda pública de la Generalitat aprovat mitjançant el Decret legislatiu de 26 de juny de 1991, del Consell de la Generalitat Valenciana, i, específicament, l'Acord adoptat pel Consell el 24 d'agost de 2012, pel qual es determinen els aspectes addicionals a comprovar per la Intervenció General de la Generalitat en l'exercici de la fiscalització de la despesa (DOGV 6849, 28.08.2012). Tot això s'ha actualitzat en la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions i la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es traslladen a l'ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014.





Cinqué. La fiscalització o intervenció prèvia té per objecte controlar, abans que s'aproven, els actes, els documents i els expedients de les Corts Valencianes que donen lloc al reconeixement de drets o a la realització de despeses, com també els ingressos i els pagaments que se'n deriven, i la inversió o aplicació en general dels seus fons públics, a fi d'assegurar que la gestió s'ajuste a les disposicions aplicables en cada cas.

Aquesta funció i les tasques que s'han de realitzar en el seu exercici ha de realitzar-les la Intervenció de les Corts Valencianes i donar compte en cada cas del resultat de la seua actuació a les diferents àrees o serveis afectats, al lletrat major i, en últim terme, a la Mesa de les Corts Valencianes. Tot això, de manera semblant a la fiscalització o intervenció prèvia que correspon a la Intervenció General de la Generalitat i els seus interventors delegats sobre els actes, els documents i els expedients realitzats per l'administració de la Generalitat i les entitats autònomes de caràcter administratiu que en depenen, susceptibles de produir obligacions de contingut econòmic, d'acord amb el que establia l'article 57 del text refós de la Llei d'hisenda pública de la Generalitat i continuen establint els articles 97 i 98 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.



L'instrument normatiu fonamental de què disposa la Intervenció de les Corts Valencianes per a l'exercici de la funció de fiscalització prèvia són les Normes reguladores de la fiscalització de les despeses que hagen de finançar-se amb càrrec al pressupost de les Corts Valencianes, aprovades, a proposta de la Presidència, per la Mesa de les Corts Valencianes, d'acord amb la Comissió de Govern Interior el 9 de setembre de 2014 (DOGV 7.401, 12.11.2014).



Sisé. Resulta, per tant, indispensable que aquestes normes s'actualitzen i adeqüen al contingut vigent de les diverses normes que regulen les activitats i els procediments públics que poden donar lloc al reconeixement de drets o a la realització de despeses, com també els ingressos i els pagaments que se'n deriven, i la inversió o aplicació en general dels fons públics.

Per això, la proposta elaborada conjuntament pels serveis jurídics, la Intervenció i la direcció del Servei Econòmic resulta plenament pertinent en tenir com a finalitat la revisió de les Normes reguladores de la fiscalització de les despeses que hagen de finançar-se amb càrrec al pressupost de les Corts Valencianes, per a actualitzar-ne el contingut i adequar-lo a les modificacions introduïdes en diverses matèries per la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es traslladen a l'ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014, i per la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.



No sols es tracta d'actualitzar la referència a la legislació que es fa en diversos preceptes d'aquestes normes i consignar en cada cas la cita a la legislació actualment vigent, sinó introduir o suprimir en els diversos preceptes de les normes la referència adequada a les modalitats contractuals que es regulen en la legislació de contractes abans esmentada. No obstant això, addicionalment a la proposta elaborada, seria útil que la Mesa de les Corts Valencianes, en aprovar la revisió d'aquestes Normes reguladores de la fiscalització de les despeses que hagen de finançar-se amb càrrec al pressupost de les Corts Valencianes, autoritzara la Secretaria General a elaborar i publicar un text refós d'aquestes perquè el text d'aquelles que quede en l'expedient siga indubitatiu i objecte de la publicació oficial en el BOCV.



Finalment, cal considerar que el caràcter pressupostari i organitzatiu intern de les normes que són objecte de mera actualització permet prescindir en aquest procediment de la realització de la fase de «participació dels subjectes i les organitzacions més representatives potencialment afectades per la norma que s'elabora» regulada per l'article 133 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

En virtut d'açò, vist l'informe emès pels serveis jurídics sobre la proposta esmentada de modificació normativa, la Mesa de les Corts Valencianes, d'acord amb la Comissió de Govern Interior, en la reunió del dia 8 d'octubre de 2018 ha adoptat el següent







ACORD



Primer

Aprovar la proposta elaborada per la Secretaria General de les Corts Valencianes per a actualitzar el contingut de les Normes reguladores de la fiscalització de les despeses que hagen de finançar-se amb càrrec al pressupost de les Corts Valencianes i adequar-lo a les modificacions introduïdes en diverses matèries per la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es traslladen a l'ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014, i per la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.



Segon

Aprovar el text refós de les Normes reguladores de la fiscalització de les despeses que hagen de finançar-se amb càrrec al pressupost de les Corts Valencianes, que s'adjunta com a annex a aquest acord, en el qual s'inclouen les actualitzacions puntuals que s'han introduït en aquestes normes.



Tercer

Publicar en el Butlletí Oficial de les Corts Valencianes i el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana aquest acord i el text refós de les Normes reguladores de la fiscalització de les despeses que hagen de finançar-se amb càrrec al pressupost de les Corts Valencianes, que es conté en l'annex que s'hi adjunta.



Palau de les Corts Valencianes, València, 8 d'octubre de 2018.– El president: Enric Morera i Català. El secretari primer: Emilio Argüeso Torres.







ANNEX

Text refós de les normes reguladores de la fiscalització

de les despeses que hagen de finançar-se amb càrrec al pressupost

de les Corts Valencianes



Primer

Correspon a la Intervenció de les Corts Valencianes la comprovació dels requisits següents, previstos en l'article 102 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, en l'exercici de la funció d'intervenció prèvia sobre la despesa:

1. L'existència de crèdit pressupostari i que el proposat és l'adequat i suficient a la naturalesa de la despesa o obligació que es propose contraure. En els casos en què es tracte de contraure compromisos de despeses de caràcter plurianual es comprovarà, a més, si es compleix allò que s'ha preceptuat en l'article 40 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.

2. Que les despeses o obligacions s'acorden per òrgan competent.



3. Que els expedients de reconeixement d'obligacions corresponen a despeses aprovades i disposades que han sigut fiscalitzades favorablement.

A més de l'anterior, li correspon verificar els extrems addicionals que es contenen en aquestes normes.



Segon

Amb caràcter general, per a tot tipus d'expedients han d'efectuar-se les comprovacions que a continuació s'assenyalen:

1. La competència de l'òrgan que dicta l'acte administratiu pel qual es resol l'expedient, quan aquest òrgan no tinga atribuïda la facultat per a l'aprovació de les despeses de què es tracte.

2. Quan, dels informes preceptius a què es fa referència en els diferents apartats d'aquestes normes, es dedueix que s'han omès requisits o tràmits que siguen essencials o que la continuació de la gestió administrativa pot causar crebants econòmics a la Tresoreria de les Corts Valencianes o a un tercer, s'ha de procedir a l'examen exhaustiu del document o documents objecte de l'informe, i si, a judici de l'interventor, es donen les circumstàncies mencionades, ha d'actuar d'acord amb allò que s'ha preceptuat en l'apartat disseté d'aquestes normes.



3. En els expedients de reconeixement d'obligacions i proposta de pagament, comprovar que consten les dades següents, relatius al titular del crèdit:

a) Quan s'expedisquen a favor de creditor directe, ha de constar el NIF o equivalent, denominació del creditor (nom o raó social) i identificació del compte bancari de què siga titular a la qual ha de fer-se la transferència, si aquest és el mitjà de pagament. A aquest efecte, s'entén per creditor directe les persones físiques, jurídiques i entitats sense personalitat jurídica, públiques o privades, que han executat les prestacions derivades dels contractes, que són beneficiaris de les subvencions o ajudes públiques i, en general, a favor de qui han sigut contretes obligacions de caràcter pressupostari.

b) Quan el crèdit s'ha cedit, ha de constar el NIF o equivalent i la denominació del tercer, tant per al cessionari com per al cedent. Si el pagament ha de fer-se per transferència, ha de constar el compte bancari del cessionari.

c) Quan sobre el dret del creditor ha recaigut embargament, ha de quedar constància del títol judicial o administratiu corresponent, expedit per òrgan competent, amb indicació del compte bancari destinatari del crèdit embargat.

4. L'existència d'autorització mitjançant un acord de la Mesa de les Corts Valencianes, i que amb caràcter previ es va emetre un informe de la Intervenció de les Corts Valencianes, en els supòsits en què una norma legal o reglamentària així ho dispose.

5. En els expedients en què, de conformitat amb el que disposa la legislació vigent, ha de verificar-se l'existència de dictamen del Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, s'han de comprovar, amb anterioritat a aquest, els aspectes previstos en els apartats corresponents d'aquest acord i, després de la seua emissió, únicament s'ha de constatar la seua existència material i el caràcter favorable d'aquest.





Tercer

Incidències en nòmina relativa a diputats i diputades de les Corts Valencianes

A) Incidències d'alta

a) Existència de credencial d'acta de diputat o diputada, presentada en el Registre General de les Corts Valencianes.

b) Verificació del règim retributiu i percepcions aplicades en cada cas, aprovats per la Mesa de les Corts Valencianes.

c) Acreditació de l'alta en el règim aplicable de Seguretat Social.

B) Incidències en cas de cessament

a) Resolució o acta de cessament.

b) Si escau, baixa en el règim aplicable de Seguretat Social.

2. En els expedients relatius a despeses de personal, han de comprovar-se, si escau, els punts addicionals següents:



A) Amb caràcter previ a l'adopció de la corresponent resolució



1. Classificació de llocs de treball o modificació de les seues característiques

L'existència de l'informe favorable dels serveis jurídics de les Corts Valencianes.

2. Convocatòries per a la provisió de llocs de treball

Que ha sigut intervingut favorablement l'acte de classificació dels llocs o de modificació de les seues característiques.

3. Nomenaments de personal

a) Que, si escau, la proposta corresponga a una convocatòria intervinguda prèviament.

b) Que la persona proposada tinga la titulació legalment exigible.



c) L'existència dels acords o resolucions requerits per la normativa aplicable a cada procediment de selecció de personal o provisió de llocs de treball.

d) Quan es tracte de personal laboral, que la proposta de contracte de treball s'adequa al que disposa la normativa vigent.



B) Incidències en nòmina

1. Incidències d'alta

a) L'existència de nomenament intervingut prèviament.

b) Acta de presa de possessió.

c) Verificació del règim retributiu i percepcions aplicades en cada cas, aprovats per la Mesa de les Corts Valencianes.

d) Acreditació de l'alta en el règim aplicable de Seguretat Social.

e) Quan es tracte de personal laboral, contracte de treball subscrit degudament.

2. Incidències en cas de cessament

a) Resolució o acta de cessament.

b) Si escau, baixa en la Seguretat Social.



C) Procés massiu de tramitació de propostes

Quan es preveja la concentració d'un nombre molt elevat de propostes, bé de nomenaments o d'incidències en nòmina, que puga fer inviable la seua fiscalització en un curt període de temps, la Intervenció de les Corts Valencianes, amb l'emissió prèvia d'un informe per l'Àrea Administrativa Parlamentària, pot efectuar, amb caràcter excepcional, la substitució, per al procés massiu que es proposa, de la intervenció prèvia per un control financer específic, on puga verificar-se a posteriori per la Intervenció, mitjançant tècniques de mostreig, que s'han complit la normativa i els procediments aplicables.



D) Acord anual sobre retribucions del personal al servei de les Corts Valencianes

Verificació de sotmetiment previ a la Mesa Negociadora del Personal de les Corts Valencianes.



Quart

En els expedients de reclamacions que es formulen davant de les Corts Valencianes, en concepte d'indemnització de danys i perjudicis, per responsabilitat patrimonial, han de comprovar-se els punts addicionals següents:

a) Que hi ha informe de l'àrea, servei o unitat administrativa en relació amb el funcionament del qual s'haja produït la presumpta lesió indemnitzable.

b) Que hi ha informe dels serveis jurídics de les Corts Valencianes així com, en cas de ser legalment exigible en els procediments tramitats per les Corts Valencianes en aquesta matèria, dictamen del Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana.



Cinqué

En els expedients de contractes d'obres, a excepció dels que s'adjudiquen en el marc d'un sistema de racionalització tècnica de la contractació, els aspectes addicionals que cal comprovar en la intervenció prèvia seran els següents:

1. Obres en general

1.1. Expedient inicial

A) Aprovació de la despesa

a) Que hi ha projecte tècnic degudament visat o informat favorablement per l'oficina de supervisió de projectes, si és procedent. Quan no hi haja informe de l'oficina de supervisió de projectes i no siga procedent per raó de la quantia, que a l'expedient s'incorpora pronunciament exprés del fet que les obres del projecte no afecten l'estabilitat, la seguretat i l'estanquitat de l'obra.

b) Que hi ha plec de clàusules administratives particulars, informat pels serveis jurídics de les Corts Valencianes.

c) Quan s'utilitze un model de plec de clàusules administratives prèviament aprovat amb caràcter general per la Mesa de les Corts Valencianes, verificar que el contracte que cal celebrar és de naturalesa anàloga al ja informat pels serveis jurídics de les Corts Valencianes.

d) Que el plec de clàusules administratives particulars o el document descriptiu estableix, per a la determinació de l'oferta econòmica més avantatjosa, criteris directament vinculats a l'objecte del contracte, i que, quan s'utilitze un únic criteri, aquest siga el del preu més baix.



e) Que el plec de clàusules administratives particulars o el document descriptiu preveu, quan siga procedent, que la documentació relativa als criteris la ponderació dels qual depenga d'un judici de valor ha de presentar-se en sobre independent de la resta de la proposició.

f) Quan es propose com a procediment d'adjudicació el negociat, comprovar que concorren els supòsits previstos en la normativa contractual per a utilitzar el procediment negociat.

g) Quan es propose com a procediment d'adjudicació el diàleg competitiu, verificar que es compleix algun dels supòsits d'aplicació de l'article 172 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic.

h) Quan es preveja en el plec de clàusules administratives particulars la possibilitat de modificar el contracte en els termes de l'article 204 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, verificar que s'expressa el percentatge del preu del contracte a què com a màxim puguen afectar les modificacions.

i) Quan es preveja en el plec de clàusules administratives particulars la utilització de la subhasta electrònica, verificar que els criteris d'adjudicació a què aquesta es refereix es basen en modificacions referides al preu o als requisits quantificables i susceptibles de ser expressats en xifres o percentatges.

j) Quan la tramitació proposada siga d'urgència, que la proposta d'acord a l'òrgan de contractació en aquest sentit està degudament motivada.

k) Quan es propose la utilització del procediment obert simplificat, que es compleixen els requisits establits en l'article 159.1 a i b de la de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic.



B) Compromís de la despesa

B.1) Adjudicació

a) Quan no s'adjudique el contracte d'acord amb la proposta formulada per la mesa de contractació, que s'ha emès un informe amb una justificació motivada de la proposta d'aquesta decisió a l'òrgan de contractació.

b) Quan es declare l'existència d'ofertes amb valors anormals o desproporcionats, que hi ha constància de la sol·licitud de la informació als licitadors que hi estan suposadament compresos i de l'informe del servei tècnic corresponent.

c) Quan, d'acord amb la normativa, no s'haja constituït mesa de contractació, que hi ha conformitat de la classificació concedida al contractista que es proposa com a adjudicatari provisional amb l'exigida en el plec de clàusules administratives particulars quan siga procedent.



d) Quan s'utilitze el procediment restringit, que hi ha constància en l'expedient de les invitacions cursades, de les ofertes rebudes i de les raons per a la seua acceptació o rebuig aplicades per l'òrgan de contractació, de conformitat amb el que disposa la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic. Així mateix, quan s'utilitze el procediment simplificat, s'ha de verificar que s'ha publicat l'anunci de licitació corresponent en els supòsits de l'article 159.2 de la de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic.



e) Quan es propose la formalització d'un contracte amb preus provisionals de conformitat amb l'article 102.7 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, que es detallen en la proposta d'adjudicació els aspectes continguts en les lletres a, b i c del precepte esmentat.

f) Que, si escau, s'acredita la constitució de la garantia definitiva.



g) Acreditació, per l'empresari en favor del qual s'ha efectuat proposta d'adjudicació a l'òrgan de contractació, que està al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social.

B.2) Formalització

Que concorren els requisits essencials per a la formalització que la tramitació de cada tipus de despesa exigeix, d'acord amb la normativa sectorial aplicable, i específicament els exigits per aquestes normes.

Si escau, que s'acompanya certificat expedit per la Secretaria General de les Corts Valencianes que acredite que no s'ha interposat recurs especial en matèria de contractació contra l'adjudicació o dels recursos interposats. En aquest segon supòsit, ha de comprovar-se igualment que ha recaigut una resolució expressa de l'òrgan que ha de resoldre el recurs, ja siga que desestime el recurs o els recursos interposats, o que acorde l'alçament de la suspensió.

1.2. Modificats

a) En el cas de modificacions previstes segons l'article 203 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, que la possibilitat de modificar el contracte es troba prevista en els plecs o en l'anunci de la licitació, i que no supera el percentatge del preu del contracte a què com a màxim poden afectar. En el cas de modificacions no previstes, que s'acompanya informe tècnic justificatiu dels aspectes previstos en els apartats 1 i 3 l'article 205 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic.

b) Que hi ha projecte tècnic degudament visat o informat per l'oficina de supervisió de projectes, si és procedent. Quan no hi haja informe de l'oficina de supervisió de projectes i no siga procedent per raó de la quantia, que a l'expedient s'incorpora pronunciament exprés del fet que les obres del projecte no afecten l'estabilitat, la seguretat i l'estanquitat de l'obra.

c) Que hi ha informe dels serveis jurídics de les Corts Valencianes i, en cas de ser legalment exigible, dictamen del Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana.

d) Que hi ha acta de replantejament previ.

1.3. Obres accessòries o complementàries

Han de comprovar-se els mateixos aspectes previstos per a l'expedient inicial. Quan es propose l'adjudicació al mateix contractista de l'obra principal, la verificació del compliment del que disposa l'article 205 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, es limitarà a la circumstància que no se supera el límit del 50 % del preu primitiu del contracte.

1.4. Revisions de preus (aprovació de la despesa)

Que es compleixen els requisits exigits per l'article 103.1 i 2 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, i que no està expressament exclosa la possibilitat de revisió en el plec de clàusules administratives particulars o en les estipulacions del contracte.



1.5. Reajustament d'anualitats

Acreditació, segons corresponga, d'acord amb el que disposa l'article 96.2 del Reglament de la Llei de contractes de les administracions públiques, que ha sigut complit el tràmit d'audiència al contractista o bé que consta expressament la seua conformitat.

1.6. Certificacions d'obra

a) Que hi ha certificació, autoritzada pel facultatiu director de l'obra i amb la conformitat dels serveis corresponents de l'òrgan gestor.



b) Per a la primera certificació, que s'ha formalitzat el contracte.

c) En cas d'efectuar-se bestretes de les previstes en l'article 240 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, comprovar que tal possibilitat està prevista en el plec de clàusules administratives particulars i que s'ha prestat la garantia exigida.

d) Quan la certificació d'obra incloga revisió de preus, per al seu abonament, comprovar que es compleixen els requisits exigits per l'article 103.1 i 2 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, i que no està expressament exclosa la possibilitat de revisió en el plec de clàusules administratives particulars o en les estipulacions del contracte.

e) Que l'empresa adjudicatària aporta factura, d'acord amb el que preveu el Reial decret 1.496/2003, de 28 de novembre, pel qual es regulen les obligacions de facturació i es modifica el Reglament de l'impost sobre el valor afegit.

f) Quan es tracte d'obres a un tant alçat sense preu tancat, que està previst en el plec de clàusules administratives particulars la possibilitat de realitzar abonaments a compte.

1.7. Certificació final

a) Que hi ha certificació final, autoritzada pel facultatiu director de l'obra i amb la conformitat dels serveis corresponents de l'òrgan gestor.



b) Que hi ha informe de l'oficina de supervisió de projectes, si és procedent.

c) Que s'acompanya acta de conformitat de la recepció de l'obra o, si escau, acta de comprovació a què es refereix l'article 168 del Reglament general de la Llei de contractes de les administracions públiques o acta de comprovació i mesurament a què es refereix l'article 246 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic.



d) Que l'empresa adjudicatària aporta factura d'acord amb el que preveu el Reial decret 1.496/2003, de 28 de novembre, que aprova el Reglament que regula les obligacions de facturació i es modifica el Reglament de l'impost sobre el valor afegit.

1.8. Liquidació

a) Que hi ha informe favorable de l'oficina de supervisió de projectes, si és procedent.

b) Que hi ha informe favorable del facultatiu director de l'obra.

c) Que l'empresa adjudicatària aporta factura, d'acord amb el que preveu el Reial decret 1.496/2003, de 28 de novembre, que aprova el Reglament que regula les obligacions de facturació i es modifica el Reglament de l'impost sobre el valor afegit.

d) Que ha transcorregut el període de garantia.

e) Quan s'incloga revisió de preus, per al seu abonament, comprovar que es compleixen els requisits exigits per l'article 103.1 i 2 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, i que no està expressament exclosa la possibilitat de revisió en el plec de clàusules administratives particulars o en les estipulacions del contracte.



1.9. Pagament d'interessos de demora i de la indemnització pels costos de cobrament

Que hi ha informe dels serveis jurídics de les Corts Valencianes.



1.10. Indemnitzacions a favor del contractista

a) Que hi ha informe dels serveis jurídics de les Corts Valencianes.



b) Que hi ha informe tècnic.

c) Que, en cas de ser legalment exigible en el procediment tramitat per les Corts Valencianes, hi ha dictamen del Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana.

1.11. Resolució del contracte d'obra

a) Que hi ha informe dels serveis jurídics de les Corts Valencianes.



b) Que, en cas de ser legalment exigible en el procediment tramitat per les Corts Valencianes, hi ha dictamen del Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana.

1.12. Pagament de primes o compensacions als particulars en el cas d'utilització del diàleg competitiu o als candidats o licitadors en el cas de renúncia a la formalització del contracte o desistiment del procediment

a) Que hi ha informe dels serveis jurídics de les Corts Valencianes.



b) Que, si escau, aquesta circumstància està prevista en el plec, anunci o document descriptiu.



2. Contractació conjunta de projecte i obra

La fiscalització d'aquests expedients s'ha de realitzar d'acord amb el que hi ha previst per a les obres en general, amb les especialitats següents:

2.1. Cas general

A) Aprovació i compromís de la despesa

D'acord amb l'article 234 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, la fiscalització es posposa al moment immediat anterior a l'adjudicació, i cal comprovar els punts addicionals següents:

A.1) Adjudicació

a) Que s'aporta justificació sobre la utilització de conformitat amb l'article 234.1 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic.

b) Que hi ha avantprojecte o, si escau, bases tècniques a què el projecte haja d'ajustar-se.

c) Que hi ha plec de clàusules administratives particulars o, si escau, document descriptiu i els serveis jurídics de les Corts Valencianes n'han fet l'informe pertinent.

d) Quan s'utilitze un model de plec de clàusules administratives prèviament aprovat amb caràcter general per la Mesa de les Corts Valencianes, que el contracte que es pretén celebrar és de naturalesa anàloga a aquell sobre el qual els serveis jurídics de les Corts Valencianes n'han fet l'informe pertinent.

e) Que el plec de clàusules administratives particulars o el document descriptiu estableix, per a la determinació de l'oferta econòmicament més avantatjosa, criteris directament vinculats a l'objecte del contracte.



f) Que el plec de clàusules administratives particulars o el document descriptiu preveu, quan escaiga, que la documentació relativa als criteris la ponderació dels quals depenga d'un judici de valor ha de presentar-se en sobre independent de la resta de la proposició.

g) Quan es propose com a procediment d'adjudicació el negociat, que hi concorren els supòsits previstos en la normativa contractual per a utilitzar el procediment negociat.

h) Quan es propose com a procediment d'adjudicació el diàleg competitiu, que es compleix algun dels supòsits d'aplicació de l'article 172 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic.



i) Quan es preveja en el plec de clàusules administratives particulars la possibilitat de modificar el contracte en els termes de l'article 203 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, que s'expressa el percentatge del preu del contracte a què com a màxim puguen afectar les modificacions.

j) Quan es preveja en el plec de clàusules administratives particulars la utilització de la subhasta electrònica, que els criteris d'adjudicació es basen en modificacions referides al preu o els requisits quantificables i susceptibles de ser expressats en xifres o percentatges.

k) Quan no es pretenga adjudicar el contracte d'acord amb la proposta formulada per la mesa de contractació, que hi ha justificació motivada de la proposta d'aquesta decisió a l'òrgan de contractació.

l) Quan es declare l'existència d'ofertes amb valors anormals o desproporcionats, que hi ha constància de la sol·licitud de la informació als licitadors suposadament compresos en aquestes i de l'informe del servei tècnic corresponent.

m) Quan, d'acord amb la normativa, no s'haja constituït mesa de contractació, que hi ha conformitat de la classificació concedida al contractista que es proposa com a adjudicatari amb l'exigida en el plec de clàusules administratives particulars quan escaiga.

n) Quan s'utilitze el procediment restringit, que hi ha constància en l'expedient de les invitacions cursades, de les ofertes rebudes i de les raons per a l'acceptació o el rebuig aplicades per l'òrgan de contractació, de conformitat amb el que hi ha disposat en la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic. Així mateix, quan s'utilitze el procediment obert simplificat, que s'ha publicat en anunci de licitació corresponent en els supòsits de l'article 159 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic.



o) Quan es propose la celebració d'un contracte amb preus provisionals de conformitat amb l'article 102. 7 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, que es detallen en la proposta d'adjudicació els aspectes continguts en les lletres a, b i c del precepte esmentat.

p) Que, si escau, s'acredita la constitució de la garantia definitiva.



q) Acreditació per part de l'empresari en favor del qual s'efectua la proposta d'adjudicació a l'òrgan de contractació, que està al corrent de les seues obligacions tributàries i amb la Seguretat Social.

r) Quan es propose la utilització del procediment obert simplificat, que es compleixen els requisits establits en l'article 159.1.a i b de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic.



A.2) Formalització

Que concorren els requisits essencials per a la formalització que la tramitació de cada tipus de despesa exigeix, d'acord amb la normativa sectorial aplicable a aquest i específicament els exigits per aquestes normes.

Si escau, que s'acompanya certificat expedit per la Secretaria General de les Corts Valencianes que acredite que no s'ha interposat recurs especial en matèria de contractació contra l'adjudicació o dels recursos interposats. En aquest segon supòsit, ha de comprovar-se igualment que ha recaigut una resolució expressa de l'òrgan que ha de resoldre el recurs, ja siga desestimant el recurs o els recursos interposats, o acordant l'alçament de la suspensió.

B) Certificats d'obra

Quan es fiscalitze el primer certificat, juntament amb els aspectes previstos en el punt 1.6 d'aquest apartat, ha de comprovar-se:

a) Que hi ha projecte degudament visat o informat per l'oficina de supervisió de projectes i aprovat per l'òrgan de contractació.



b) Que hi ha acta de replantejament previ.

2.2. Supòsits específics de liquidació de projecte

En aquells supòsits en què, d'acord amb el que hi ha previst en l'article 234.2 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, l'òrgan de contractació i el contractista no arribaren a un acord sobre els preus, els aspectes que cal comprovar en els treballs de redacció dels projectes corresponents són els del punt 1.7 de l'apartat seté, relatius a la liquidació dels contractes de serveis.

3. Contractes d'obres sota la modalitat d'abonament total del preu i altres contractes d'obres amb clàusules de pagament ajornat

La fiscalització d'aquests expedients ha de comprendre, juntament amb els aspectes previstos per als d'obres en general, els següents:

3.1. Expedient inicial

Aprovació de la despesa

a) Que hi ha l'informe de la Intervenció de les Corts Valencianes, d'acord amb l'article 5.2 del Reial decret 704/1997, de 16 de maig.

b) Per a altres contractes que introduïsquen clàusules de pagament ajornat, que hi ha els acords, les autoritzacions i els informes que exigisca la llei que els habilite.

c) Que el plec de clàusules administratives particulars inclou les condicions específiques de finançament, com també, si escau, la capitalització dels seus interessos i la seua liquidació, de manera que siga possible la determinació del preu final que cal pagar.

3.2. Reajustament d'anualitats: que hi ha l'informe de la Intervenció de les Corts Valencianes.

3.3. Modificació del contracte: que hi ha l'informe de la Intervenció de les Corts Valencianes.



Sisé

En els expedients de contractes de subministraments, a excepció dels que s'adjudiquen en el marc d'un sistema de racionalització tècnica de contractació, els aspectes addicionals que cal comprovar en la intervenció prèvia són els següents:

1. Subministraments en general

1.1. Expedient inicial

A) Aprovació de la despesa

a) Que hi ha plec de clàusules administratives particulars o, si escau, document descriptiu, i els serveis jurídics de les Corts Valencianes n'han fet l'informe pertinent.

b) Que hi ha plec de prescripcions tècniques del subministrament.

c) Quan s'utilitze un model de plec de clàusules administratives prèviament aprovat amb caràcter general per la Mesa de les Corts Valencianes, que el contracte que es pretén celebrar és de naturalesa anàloga a aquell sobre el qual els serveis jurídics de les Corts Valencianes n'han fet l'informe pertinent.

d) Que el plec de clàusules administratives particulars o el document descriptiu estableix, per a la determinació de l'oferta econòmica més avantatjosa, criteris directament vinculats a l'objecte del contracte, i que quan s'utilitze un únic criteri aquest siga el del preu més baix.



e) Que el plec de clàusules administratives particulars o el document descriptiu preveu, quan escaiga, que la documentació relativa als criteris la ponderació dels quals depenga d'un judici de valor ha de presentar-se en sobre independent de la resta de la proposició.

f) Quan es propose com a procediment d'adjudicació el negociat, que hi concorren els supòsits previstos en la normativa contractual per a utilitzar el procediment negociat.

g) Que la durada del contracte prevista en el plec de clàusules administratives particulars o el document descriptiu s'ajusta al que hi ha previst en la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic.

h) Quan es propose com a procediment d'adjudicació el diàleg competitiu, que es compleix algun dels supòsits d'aplicació de l'article 172 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic.

i) Quan es preveja en el plec de clàusules administratives particulars la possibilitat de modificar el contracte en els termes de l'article 204 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, que s'expressa el percentatge del preu del contracte a què com a màxim puguen afectar les modificacions.

j) Quan es preveja en el plec de clàusules administratives particulars la utilització de la subhasta electrònica, que els criteris d'adjudicació a què es refereix es basen en modificacions referides al preu o els requisits quantificables i susceptibles de ser expressats en xifres o percentatges.



k) En els supòsits de l'article 229.3 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, que s'acompanya l'informe dels serveis jurídics de les Corts Valencianes.

l) Quan la tramitació proposada siga d'urgència, que la proposta d'acord a l'òrgan de contractació en aquest sentit està degudament motivada.

m) Quan es propose la utilització del procediment simplificat, que es compleixen els requisits establits en l'article 159.1.a i b de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic.

B) Compromís de la despesa

B.1) Adjudicació

a) Quan no es pretenga adjudicar el contracte d'acord amb la proposta formulada per la mesa de contractació, que hi ha justificació motivada de la proposta d'aquesta decisió a l'òrgan de contractació.

b) Quan es declare l'existència d'ofertes amb valors anormals o desproporcionats, que hi ha constància de la sol·licitud de la informació als licitadors suposadament compresos en aquestes i de l'informe del servei tècnic corresponent.

c) Quan s'utilitze el procediment restringit, que hi ha constància en l'expedient de les invitacions cursades, de les ofertes rebudes i de les raons per a l'acceptació o el rebuig aplicades per l'òrgan de contractació, de conformitat amb el que hi ha disposat en la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic. Així mateix, quan s'utilitze el procediment obert simplificat, que s'ha publicat en anunci de licitació corresponent en els supòsits de l'article 159 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic.



d) Quan es propose la celebració d'un contracte amb preus provisionals de conformitat amb l'article 102 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, que es detallen en la proposta d'adjudicació els aspectes continguts en les lletres a, b i c del precepte esmentat.

e) Acreditació de la constitució de la garantia definitiva, si escau.



f) Acreditació per part de l'empresari a qui es va adjudicar provisionalment el contracte que està al corrent de les seues obligacions tributàries i amb la Seguretat Social.

B.2) Formalització

Que concorren els requisits essencials per a la formalització que la tramitació de cada tipus de despesa exigeix, d'acord amb la normativa sectorial aplicable a aquest i específicament els exigits per aquestes normes.

Si escau, que s'acompanya certificat expedit per la Secretaria General de les Corts Valencianes que acredite que no s'ha interposat recurs especial en matèria de contractació contra l'adjudicació o dels recursos interposats. En aquest segon supòsit, ha de comprovar-se igualment que ha recaigut una resolució expressa de l'òrgan que ha de resoldre el recurs, ja siga desestimant el recurs o els recursos interposats, o acordant l'alçament de la suspensió.

1.2. Revisió de preus (aprovació de la despesa)

Que es compleixen els requisits exigits per l'article 103.1 i 2 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, i que no està expressament exclosa la possibilitat de revisió en el plec de clàusules administratives particulars o en les estipulacions del contracte.



1.3. Modificació del contracte

a) En el cas de modificacions previstes segons l'article 204 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, que la possibilitat de modificar el contracte es troba prevista en els plecs o en l'anunci de la licitació, i que no supera el percentatge del preu del contracte a què com a màxim poden afectar. En el cas de modificacions no previstes, que s'acompanya un informe tècnic justificatiu dels aspectes previstos en els apartats 1 i 3 de l'article 205 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic.

b) Que hi ha l'informe dels serveis jurídics de les Corts Valencianes i, en cas de ser legalment exigible, dictamen del Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana.

1.4. Abonaments a compte

a) En el primer abonament a compte, que s'ha formalitzat el contracte.

b) Que hi ha la conformitat dels serveis competents amb el subministrament fabricat o realitzat.

c) Que s'aporta factura per l'empresa adjudicatària d'acord amb el que hi ha previst en el Reial decret 1.496/2003, de 28 de novembre, pel qual es regulen les obligacions de facturació i es modifica el Reglament de l'impost sobre el valor afegit.

d) Quan en l'abonament s'incloga revisió de preus, que es compleixen els requisits exigits per l'article 103.1 i 2 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, i que no està expressament exclosa la possibilitat de revisió en el plec de clàusules administratives particulars o en les estipulacions del contracte.

e) En cas d'efectuar-se bestretes dels previstos en l'article 198.3 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, que estan autoritzats en el plec de clàusules administratives particulars i que s'ha prestat la garantia exigida.

1.5. Pròrroga del contracte

a) Que està prevista en el plec de clàusules administratives particulars.

b) Que, si escau, no se superen els límits de durada previstos pel plec de clàusules administratives particulars o el document descriptiu.



c) Que s'acompanya l'informe dels serveis jurídics de les Corts Valencianes.

1.6. Liquidació

a) Que s'acompanya l'acta de conformitat de la recepció del subministrament.

b) Que s'aporta la factura per l'empresa adjudicatària d'acord amb el que hi ha previst en el Reial decret 1.496/2003, de 28 de novembre, que aprova el Reglament que regula les obligacions de facturació i es modifica el Reglament de l'impost sobre el valor afegit.

c) Quan s'incloga revisió de preus, per al seu abonament, que es compleixen els requisits exigits en l'article 103.1 i 2 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, i que no està expressament exclosa la possibilitat de revisió de preus en el plec de clàusules administratives particulars o en les estipulacions del contracte.



1.7. Pagament d'interessos de demora i de la indemnització pels costos de cobrament

Que hi ha l'informe dels serveis jurídics de les Corts Valencianes.



1.8. Indemnitzacions a favor del contractista

a) Que hi ha l'informe dels serveis jurídics de les Corts Valencianes.



b) Que hi ha l'informe tècnic.

c) Que, en cas de ser legalment exigible, hi ha el dictamen del Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana.

1.9. Resolució del contracte de subministrament

a) Que hi ha l'informe dels serveis jurídics de les Corts Valencianes.



b) Que, en cas de ser legalment exigible, hi ha el dictamen del Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana.

1.10. Pagament de primes o compensacions als participants en el diàleg, en el cas d'utilització del diàleg competitiu o als candidats o als licitadors en el cas de renúncia a la celebració del contracte o desistiment del procediment:

a) Que hi ha l'informe dels serveis jurídics de les Corts Valencianes.



b) Que aquesta circumstància està prevista en el plec, l'anunci o el document descriptiu.

2. Adquisició d'equips i sistemes per al tractament de la informació



S'han de comprovar els mateixos aspectes previstos per als subministraments en general i, a més, l'existència, si escau, de l'informe emès per Servei d'Informàtica de les Corts Valencianes.

3. Contracte de fabricació

En el cas que el plec de clàusules administratives particulars determine l'aplicació directa de les normes del contracte d'obres, s'han de comprovar els aspectes previstos per a aquest tipus de contracte en l'apartat sisé d'aquest acord. En qualsevol altre cas, aquests aspectes són els ja especificats per als subministraments en general.

4. Subministraments de fabricació sota la modalitat d'abonament total del preu

S'ha d'aplicar el que hi ha disposat en l'apartat cinqué.3 respecte dels contractes d'obra sota la modalitat d'abonament total del preu.



Seté

En els expedients de contractes de serveis, a excepció dels adjudicats en el marc d'un sistema de racionalització tècnica de contractació i dels serveis a què es refereix l'apartat desé d'aquestes normes, els aspectes addicionals que cal comprovar en la intervenció prèvia són els següents:

1. En general

1.1. Expedient inicial

A) Aprovació de la despesa

a) Que hi ha plec de clàusules administratives particulars o, si escau, document descriptiu, i els serveis jurídics de les Corts Valencianes n'han fet l'informe pertinent.

b) Que hi ha plec de prescripcions tècniques del contracte.

c) Que l'objecte del contracte està perfectament definit, de manera que permeta la comprovació de l'exacte compliment de les obligacions per part del contractista.

d) Quan s'utilitze un model de plec de clàusules administratives prèviament aprovat amb caràcter general per la Mesa de les Corts Valencianes, que el contracte que es pretén celebrar és de naturalesa anàloga a aquell sobre el qual els serveis jurídics de les Corts Valencianes n'han fet l'informe pertinent.

e) Que el plec de clàusules administratives particulars o el document descriptiu estableix, per a la determinació de l'oferta econòmicament més avantatjosa, criteris directament vinculats a l'objecte del contracte, i que quan s'utilitze un únic criteri aquest siga el del preu més baix.

f) Que la duració del contracte prevista en el plec de clàusules administratives particulars o el document descriptiu s'ajusta al que preveu l'article 29 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic.

g) Que el plec de clàusules administratives particulars o el document descriptiu preveu, quan pertoque, que la documentació relativa als criteris la ponderació dels quals depenga d'un judici de valor ha de presentar-se en un sobre independent de la resta de la proposició.

h) Quan es propose com a procediment d'adjudicació el negociat, cal comprovar que concorren els supòsits previstos en la normativa contractual per a utilitzar el procediment negociat.

i) Quan es propose com a procediment d'adjudicació el diàleg competitiu, cal verificar que es compleix algun dels supòsits d'aplicació de l'article 172 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic.

j) Quan es preveja en el plec de clàusules administratives particulars la possibilitat de modificar el contracte en els termes de l'article 204 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, cal verificar que s'expressa el percentatge del preu del contracte a què com a màxim puguen afectar les modificacions.

k) Quan es preveja en el plec de clàusules administratives particulars la utilització de la subhasta electrònica, cal verificar que els criteris d'adjudicació a què es refereix aquesta es basen en modificacions referides al preu o requisits quantificables i susceptibles de ser expressats en xifres o percentatges.

l) En els supòsits de l'article 229.3 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, que s'adjunta l'informe dels serveis jurídics de les Corts Valencianes.

m) Quan la tramitació proposada siga d'urgència, que la proposta d'acord a l'òrgan de contractació en aquest sentit està degudament motivada.

n) Que hi ha l'informe dels serveis jurídics de les Corts Valencianes a què es refereix l'article 4 de la Llei 10/2005, de 9 de desembre, de la Generalitat, d'assistència jurídica a la Generalitat, quan l'objecte del contracte siga la prestació de serveis de representació i defensa en judici, assessorament en dret, consell jurídic i qualsevol altre tipus d'assistència jurídica.

o) Quan es propose la utilització del procediment simplificat, que es compleixen els requisits establits en l'article 159.1.a i b de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic.

B) Compromís del gasto

B.1) Adjudicació

a) Quan no s'haja d'adjudicar el contracte d'acord amb la proposta formulada per la mesa de contractació, que hi ha una justificació motivada de la proposta d'aquesta decisió a l'òrgan de contractació.

b) Quan es declare l'existència d'ofertes amb valors anormals o desproporcionats, que hi ha constància de la sol·licitud de la informació als licitadors suposadament compresos en elles i de l'informe del servei tècnic corresponent.

c) Quan, d'acord amb la normativa, no s'haja constituït una mesa de contractació, que hi ha conformitat de la classificació concedida al contractista que es proposa com a adjudicatari amb l'exigida en el plec de clàusules administratives particulars, quan pertoque.

d) Quan s'utilitze el procediment restringit, que hi ha constància en l'expedient de les invitacions cursades, de les ofertes rebudes i de les raons per a l'acceptació o el rebuig aplicades per l'òrgan de contractació, de conformitat amb el que disposa la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic. Així mateix, quan s'utilitze el procediment obert simplificat, s'ha de verificar que s'ha publicat en un anunci de licitació corresponent en els supòsits de l'article 159 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic.



e) Quan es propose la celebració d'un contracte amb preus provisionals de conformitat amb l'article 102.7, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, que es detallen en la proposta d'adjudicació els aspectes continguts en les lletres a, b i c del precepte esmentat.



f) Acreditació de la constitució de la garantia definitiva, si és el cas.



g) Acreditació per l'empresari en favor del qual es formula una proposta d'adjudicació a l'òrgan de contractació que està al corrent de les seues obligacions tributàries i amb la seguretat social.

B.2) Formalització

Que concorren els requisits essencials per a la formalització que la tramitació de cada tipus de gasto exigeix, d'acord amb la normativa sectorial aplicable a aquest i, específicament, els exigits per aquestes normes.

Si és el cas, que s'adjunta un certificat expedit per la Secretaria General de les Corts Valencianes que acredite que no s'ha interposat un recurs especial en matèria de contractació contra l'adjudicació o dels recursos interposats. En aquest segon supòsit, cal comprovar igualment que ha recaigut una resolució expressa de l'òrgan que ha de resoldre el recurs, ja siga que desestima el recurs o recursos interposats, o que acorda l'alçament de la suspensió.

1.2. Modificació del contracte

a) En el cas de modificacions previstes segons l'article 204 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, que la possibilitat de modificar el contracte està prevista en els plecs o en l'anunci de la licitació, i que no supera el percentatge del preu del contracte a què com a màxim poden afectar. En el cas de modificacions no previstes, que s'adjunta un informe tècnic justificatiu dels aspectes previstos en els apartats 1 i 3 l'article 205 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic.

b) Que hi ha un informe dels serveis jurídics de les Corts Valencianes i, en cas de resultar legalment exigible, un dictamen del Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana.

1.3. Contractes complementaris dels de serveis

Cal comprovar els mateixos aspectes previstos per als expedients inicials. Quan es propose l'adjudicació al contractista principal, la verificació del compliment del que disposa l'article 205 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic s'ha de limitar a la circumstància que no se supera el límit del 50 % del preu primitiu del contracte.

1.4. Revisió de preus (aprovació del gasto)

Que es compleixen els requisits arreplegats en l'article 103.1 i 2 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, i que no està expressament exclosa la possibilitat de revisió en el plec de clàusules administratives particulars o en les estipulacions del contracte.

1.5. Abonaments a compte

a) En el primer abonament a compte, que s'ha formalitzat el contracte.

b) Que hi ha un certificat de l'òrgan corresponent en què valora el treball parcial executat.

c) Quan l'abonament a compte incloga revisió de preus, cal comprovar que es compleixen els requisits exigits per l'article 103.1 i 2 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, i que no està expressament exclosa la possibilitat de revisió en el plec de clàusules administratives particulars o en les estipulacions del contracte.



d) Que l'empresa adjudicatària aporta una factura d'acord amb el que preveu el Reial decret 1.496/2003, de 28 de novembre, pel qual es regulen les obligacions de facturació i es modifica el Reglament de l'impost sobre el valor afegit.

e) En cas d'efectuar-se bestretes de les previstes en l'article 198. 3 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, cal comprovar que estan autoritzades en el plec de clàusules administratives particulars i que s'ha prestat la garantia exigida.

1.6. Pròrroga dels contractes

a) Que està prevista en el plec de clàusules administratives particulars.

b) Que no se superen els límits de duració previstos en el plec de clàusules administratives particulars o en el document descriptiu.

c) Que s'adjunta un informe dels serveis jurídics de les Corts Valencianes.

1.7. Liquidació

a) Que s'adjunta un certificat o acta de conformitat de la recepció dels treballs.

b) Que l'empresa adjudicatària aporta una factura, d'acord amb el que preveu el Reial decret 1.496/2003, de 28 de novembre, que aprova el reglament que regula les obligacions de facturació i es modifica el Reglament de l'impost sobre el valor afegit.

c) Quan s'incloga revisió de preus, per al seu abonament, cal comprovar que es compleixen els requisits exigits per l'article 103.1 i 2 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, i que no està expressament exclosa la possibilitat de revisió de preus en el plec de clàusules administratives particulars o en les estipulacions del contracte.

1.8. Pagament d'interessos de demora i de la indemnització pels costos de cobrament

Que hi ha un informe dels serveis jurídics de les Corts Valencianes.



1.9. Indemnitzacions a favor del contractista

a) Que hi ha un informe dels serveis jurídics de les Corts Valencianes.

b) Que hi ha un informe tècnic.

c) Que, en cas de ser legalment exigible, hi ha un dictamen del Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana.

1.10. Resolució del contracte

a) Que, si és el cas, hi ha un informe dels serveis jurídics de les Corts Valencianes.

b) Que, en cas de ser legalment exigible, hi ha un dictamen del Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana.

1.11. Pagament de primes o compensacions als participants en el diàleg, en el cas d'utilització del diàleg competitiu, o als candidats o licitadors, en el cas de renúncia a la celebració del contracte o desistiment del procediment

a) Que hi ha un informe dels serveis jurídics de les Corts Valencianes.

b) Que aquesta circumstància està prevista en el plec, anunci o document descriptiu.

2. Expedients relatius a la contractació de tecnologies de la informació

S'han de comprovar els mateixos aspectes que per als contractes de serveis en general i, a més, l'existència, si és el cas, d'un informe emès pel Servei d'Informàtica de les Corts Valencianes.







Vuité

En els expedients relatius a contractes tramitats a través de sistemes dinàmics d'adquisició, així com en el cas de contractació centralitzada, els aspectes addicionals que cal comprovar en la intervenció prèvia són els següents:

1. Sistemes dinàmics de contractació

1.1. Implementació del sistema

Abans de la publicació de l'anunci de licitació, s'han de comprovar els aspectes de l'article 102 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, excepció feta dels que estableixen les lletres a i b, junt amb els previstos amb caràcter general en l'apartat segon d'aquest acord i, a més, com a aspectes addicionals, els previstos en l'apartat denominat «Aprovació del gasto», segons el tipus de contracte.



1.2. Adjudicació de contractes en el marc d'un sistema dinàmic

A. Adjudicació

a) Que, si és el cas, s'ha publicat l'anunci a què es refereix l'article 224. 5 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic.

b) Que han sigut invitats tots els empresaris admesos en el sistema.



c) Els relatius a l'adjudicació per a cada tipus de contracte.

B. Formalització

Els relatius a la formalització per a cada tipus de contracte.

1.3. Resta d'expedients

Han de comprovar-se els aspectes previstos per al contracte corresponent.

2. Contractació centralitzada (article 227 a 230 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic)

2.1. Contractació a través dels procediments generals d'adjudicació



A. Expedient inicial

a) Proposta d'adquisició a la Central de Compres de la Generalitat o, si és el cas, al Servei Central de Subministraments de l'Administració de l'Estat, i autorització del gasto, subscrita per l'àrea, servei o unitat administrativa interessada: s'han de comprovar únicament els aspectes previstos amb caràcter general en l'article 102 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, i, si és el cas, en l'apartat segon d'aquest acord.



b) La fiscalització l'ha de dur a terme la Intervenció de les Corts, que ha de comprovar els mateixos aspectes que per a contractes d'obres, subministraments i serveis, així com que hi ha una proposta de l'àrea, servei o unitat administrativa interessada.

B. Compromís del gasto

Que hi ha una comunicació de la Central de Compres de la Generalitat o la Direcció General del Patrimoni de l'Estat del fet que s'ha donat l'ordre al contractista perquè subministre els béns objecte del contracte.



C. Resta d'expedients

Han de comprovar-se els aspectes previstos per al contracte corresponent.

2.2. Contractació a través del procediment especial d'adopció del tipus

2.2.1. La fiscalització de l'adjudicació de l'acord marc o la implementació del sistema dinàmic d'adquisició l'ha de realitzar la Intervenció de les Corts Valencianes, que ha de comprovar els aspectes que s'estableixen en aquest acord per als expedients d'adjudicació de l'acord marc i d'implementació del sistema dinàmic d'adquisició.

2.2.2. Contractació de l'obra, subministrament o servei en concret

A) Proposta de contractació al Servei Central de Subministraments de l'Administració de l'Estat o a la Central de Compres de la Generalitat pel departament o organisme interessat. La fiscalització l'ha de dur a terme la Intervenció de les Corts Valencianes, que ha de comprovar els aspectes previstos amb caràcter general en l'article 102 de la Llei d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de les subvencions de la Generalitat, i, a més, en el cas que la contractació es produïsca a través d'un acord marc amb diversos empresaris i no tots els termes estiguen establits en l'acord, que se sol·licita una oferta per escrit a totes les empreses capaces de realitzar l'objecte del contracte o, si és el cas, a un mínim de tres.

B) Abonaments al contractista: han de comprovar-se els aspectes previstos per al contracte corresponent i, si és el cas, que hi ha la comunicació de la Central de Compres de la Generalitat o la Direcció General del Patrimoni de l'Estat sobre el fet que ha donat ordre al contractista perquè subministre els béns, execute l'obra o preste el servei objecte del contracte.



Nové

En els expedients d'execució de treballs per la mateixa administració, els aspectes addicionals que cal comprovar en la intervenció prèvia són els següents:

1. Contractes de col·laboració amb empresaris particulars

1.1. Expedient inicial

A) Aprovació del gasto

a) Que concorre algun dels supòsits previstos en l'article 30 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, i que l'import del treball a càrrec de l'empresari col·laborador no supere les quanties establides en l'article esmentat.

b) Que hi ha un plec de clàusules administratives particulars o, si és el cas, un document descriptiu, sobre el qual han informat els serveis jurídics de les Corts Valencianes.

c) Quan s'utilitze un model de plec de clàusules administratives prèviament aprovat amb caràcter general per la Mesa de les Corts Valencianes, cal verificar que el contracte que s'ha de celebrar és de naturalesa anàloga a aquell sobre el qual han informat els serveis jurídics de les Corts Valencianes.

d) Que hi ha un projecte degudament visat per l'oficina de supervisió de projectes o sobre el qual ha informat, si és procedent.

e) Que hi ha un plec de prescripcions tècniques del contracte.

f) Que hi ha una acta de replantejament previ, si és el cas.

g) Que el plec de clàusules administratives particulars o el document descriptiu estableix, per a la determinació de l'oferta econòmicament més avantatjosa, criteris directament vinculats a l'objecte del contracte, i que quan s'utilitze un únic criteri aquest siga el del preu més baix.

h) Que el plec de clàusules administratives particulars o el document descriptiu preveu, quan pertoque, que la documentació relativa als criteris la ponderació dels quals depenga d'un judici de valor ha de presentar-se en un sobre independent de la resta de la proposició.

i) Quan es propose com a procediment d'adjudicació el negociat, cal comprovar que concorren els supòsits previstos en la normativa contractual per a utilitzar el procediment negociat.

j) Quan es propose com a procediment d'adjudicació el diàleg competitiu, cal verificar que es compleix algun dels supòsits d'aplicació de l'article 172 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic.

k) Quan es preveja en el plec de clàusules administratives particulars la possibilitat de modificar el contracte en els termes de l'article 204 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, cal verificar que s'expressa el percentatge del preu del contracte a què com a màxim puguen afectar les modificacions.

l) Quan es preveja en el plec de clàusules administratives particulars la utilització de la subhasta electrònica, cal verificar que els criteris d'adjudicació a què es refereix aquesta es basen en modificacions referides al preu o requisits quantificables i susceptibles de ser expressats en xifres o percentatges.

m) En els supòsits de l'article 229 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, que s'adjunta l'informe dels serveis jurídics de les Corts Valencianes.

B) Compromís del gasto

B.1) Adjudicació

a) Quan no s'haja d'adjudicar el contracte d'acord amb la proposta formulada per la mesa de contractació, que hi ha una justificació motivada de la proposta d'aquesta decisió a l'òrgan de contractació.

b) Quan es declare l'existència d'ofertes amb valors anormals o desproporcionats, que hi ha constància de la sol·licitud de la informació als licitadors suposadament compresos en elles i de l'informe del servei tècnic corresponent.

c) Quan s'utilitze el procediment restringit, que hi ha constància en l'expedient de les invitacions cursades, de les ofertes rebudes i de les raons per a la seua acceptació o rebuig aplicades per l'òrgan de contractació, de conformitat amb el que disposa la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic. Així mateix, quan s'utilitze el procediment obert simplificat, s'ha de verificar que s'ha publicat en un anunci de licitació corresponent en els supòsits de l'article 159 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic.



d) Quan es propose la celebració d'un contracte amb preus provisionals de conformitat amb l'article 102 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, que es detallen en la proposta d'adjudicació els aspectes continguts en les lletres a, b i c del precepte esmentat.

e) Acreditació de la constitució de la garantia definitiva, si és el cas.



f) Acreditació per l'empresari en favor del qual es formula una proposta d'adjudicació a l'òrgan de contractació que està al corrent de les seues obligacions tributàries i amb la seguretat social.

B.2) Formalització

a) Que concorren els requisits essencials per a la formalització que la tramitació de cada tipus de despesa exigeix, d'acord amb la normativa sectorial aplicable a aquest i específicament els exigits per aquestes normes.

b) Si escau, que s'acompanya certificat expedit per la Secretaria General de les Corts Valencianes que acredite que no s'ha interposat recurs especial en matèria de contractació contra l'adjudicació o dels recursos interposats. En aquest segon supòsit, s'ha de comprovar igualment que ha recaigut una resolució expressa de l'òrgan que ha de resoldre el recurs, ja siga desestimant el recurs o els recursos interposats, o acordant l'alçament de la suspensió.

1.2. Modificacions del contracte

a) En el cas de modificacions previstes segons l'article 204 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre de contractes del sector públic, que la possibilitat de modificar el contracte es troba prevista en els plecs o en l'anunci de la licitació, i que no supera el percentatge del preu del contracte a què com a màxim poden afectar. En el cas de modificacions no previstes, que s'acompanya d'informe tècnic justificatiu dels aspectes previstos en els apartats 1 i 3 de l'article 205 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre de contractes del sector públic.

b) Que hi ha informe dels serveis jurídics de les Corts Valencianes.



c) Si escau, que hi ha projecte degudament visat o informat per l'oficina de supervisió de projectes, així com acta de replantejament previ.

1.3. Abonaments durant l'execució dels treballs

a) Que hi ha certificació o document acreditatiu de la realització dels treballs i la seua corresponent valoració, o que s'aporten els justificants de les despeses realitzades.

b) Que el contractista ha aportat la corresponent garantia, en el cas que es realitzen pagaments anticipats.

c) Si escau, que s'aporta factura per l'empresa adjudicatària d'acord amb el que preveu el Reial decret 1.496/2003, de 28 de novembre, que aprova el Reglament que regula les obligacions de facturació i es modifica el Reglament de l'impost sobre el valor afegit.

1.4. Liquidació

a) Que s'acompanya certificació o acta de conformitat de la recepció de les obres, béns o serveis.

b) Que s'aporten els justificants de les despeses realitzades, o les corresponents relacions valorades.

c) Que, si escau, hi ha projecte informat per l'oficina de supervisió de projectes, si cal.

d) Que s'aporta factura per l'empresa adjudicatària d'acord amb el que preveu el Reial decret 1.496/2003, de 28 de novembre, que aprova el Reglament que regula les obligacions de facturació i es modifica el Reglament de l'impost sobre el valor afegit.

2. Encàrrecs de gestió prevists en l'article 32 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre de contractes del sector públic, que comporten l'aprovació d'una despesa per a les Corts Valencianes:

2.1. Encàrrec

a) Que es preveu en els estatuts o la norma de creació de l'entitat encarregada la condició de medi propi instrumental amb el contingut mínim previst en l'article 32 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre de contractes del sector públic.

b) Que hi ha informe dels serveis jurídics de les Corts Valencianes.

c) Que, si escau, hi ha projecte degudament visat o informat per l'oficina de supervisió de projectes, així com acta de replantejament previ. Quan no existisca informe de l'oficina de supervisió de projectes i no siga procedent per raó de la quantia, que a l'expedient s'incorpora pronunciament exprés que les obres del projecte no afecten l'estabilitat, la seguretat i l'estanquitat de l'obra.

d) Que s'incorporen els documents tècnics en què es definisquen les actuacions a realitzar, així com el seu corresponent pressupost.

e) En el cas que l'encàrrec preveja pagaments anticipats, que en aquest s'exigix a l'entitat encarregada la prestació de garantia suficient.



2.2. Modificacions de la comanda

a) Que hi ha informe dels serveis jurídics de les Corts Valencianes.



b) Si escau, que hi ha projecte degudament visat o informat per l'oficina de supervisió de projectes, així com acta de replantejament previ.

c) Que s'incorporen els documents tècnics en què es definisquen les actuacions a realitzar així com el seu corresponent pressupost.

2.3. Abonaments durant l'execució dels treballs

a) Que hi ha certificació o document acreditatiu de la realització dels treballs i la seua corresponent valoració.

b) En el cas d'efectuar-se pagaments anticipats, que s'ha prestat la garantia exigida.

c) Si escau, que s'aporta factura per l'entitat encarregada d'acord amb el que preveu el Reial decret 1.496/2003, de 28 de novembre, que aprova el Reglament que regula les obligacions de facturació i es modifica el Reglament de l'impost sobre el valor afegit.

2.4. Liquidació

a) Que s'acompanya certificació o acta de conformitat de les obres, béns, serveis.

b) Si escau, que s'aporta factura per l'entitat encarregada d'acord amb el que preveu el Reial decret 1.496/2003, de 28 de novembre, que aprova el Reglament que regula les obligacions de facturació i es modifica el Reglament de l'impost sobre el valor afegit.



Desé

En els expedients relatius a contractes de col·laboració entre el sector públic i el privat, s'ha de comprovar, en cadascuna de les fases del procediment de despesa, que s'han respectat les disposicions legals i reglamentàries que resulten aplicables a aquest tipus d'expedients, verificant-se que hi consten tots aquells documents que preceptivament han de ser exigits en la seua tramitació.



Onzé

En els expedients de contractes de gestió de serveis públics, s'ha de comprovar, en cadascuna de les fases del procediment de despesa, que s'han respectat les disposicions legals i reglamentàries que resulten aplicables a aquest tipus d'expedients, verificant-se que hi consten tots aquells documents que preceptivament han de ser exigits en la seua tramitació.



Dotzé

En els expedients relatius a negocis patrimonials, els aspectes addicionals a comprovar en la intervenció prèvia són els següents:

1. Adquisició de béns immobles amb càrrec al pressupost de les Corts Valencianes

1.1. Aprovació de la despesa per la Mesa de les Corts Valencianes:

La Intervenció de les Corts Valencianes ha de comprovar els aspectes previstos amb caràcter general en l'article 102 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions i, si escau, en l'apartat segon d'aquest acord.



La fiscalització s'ha de realitzar per la Intervenció de les Corts Valencianes, que ha de comprovar, específicament:

a) Que hi ha aprovació de la despesa per la Mesa de les Corts Valencianes.

b) Que hi ha informe dels serveis jurídics de les Corts Valencianes sobre els aspectes jurídics de la contractació.

c) Quan l'adquisició es vaja a realitzar mitjançant concurs públic, que hi ha plecs que serveixen de base al contracte degudament informats pels serveis jurídics de les Corts Valencianes.

d) Quan es vaja a utilitzar el procediment d'adquisició directa:



I. Que hi ha proposta del departament interessat a la qual s'acompanya l'informe justificatiu de la concurrència de les circumstàncies que motiven l'adquisició directa i que s'acredita que s'ha consultat un mínim de tres ofertes o bé els motius pels quals no ha sigut possible aconseguir aquesta xifra.

II. Que hi ha informe dels serveis jurídics de les Corts Valencianes (article 40.5 de la Llei de patrimoni de la Generalitat).

e) Que hi ha taxació del bé, degudament aprovada, que ha d'incorporar el corresponent estudi de mercat.

Comptabilització del compromís de despesa

La Intervenció de les Corts Valencianes ha de verificar que hi ha acord de la Mesa de les Corts Valencianes i resolució d'adquisició del titular de la conselleria competent en matèria d'hisenda i administració pública o autoritat en qui tinga delegada la competència.

2. Arrendament de béns immobles amb càrrec al pressupost de les Corts Valencianes, ja siga tramitat com a expedient independent o expedient d'alienació de l'immoble en què simultàniament es vaja a acordar el seu arrendament.

2.1. Proposta d'arrendament, novació o pròrroga i aprovació de la despesa per la Mesa de les Corts Valencianes

La Intervenció de les Corts Valencianes ha de comprovar els aspectes previstos amb caràcter general en l'article 102 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions i, si escau, en l'apartat segon d'aquest acord.



La fiscalització s'ha de es realitzar per la Intervenció de les Corts Valencianes, que ha de comprovar, específicament:

a) Que hi ha aprovació de la despesa per la Mesa de les Corts Valencianes.

b) Que hi ha informe dels serveis jurídics de les Corts Valencianes sobre els aspectes jurídics de la contractació.

c) Quan es vaja a utilitzar com a procediment la contractació directa:

I. Que hi ha proposta del departament interessat a la qual s'acompanya l'informe justificatiu de la concurrència de les circumstàncies que motiven la contractació directa i que s'acredita que s'ha consultat un mínim de tres ofertes o bé els motius pels quals no ha sigut possible aconseguir aquesta xifra.

II. Que hi ha resolució de l'òrgan competent per a l'adjudicació exceptuant el concurs i autoritzant la contractació directa (article 49.2 de la Llei de patrimoni de la Generalitat).

d) Que hi ha informe tècnic, que ha de recollir l'estudi de mercat corresponent.

2.2. Comptabilització del compromís de despesa

La Intervenció de les Corts Valencianes ha de verificar que hi ha acord de la Mesa de les Corts Valencianes comunicada a la conselleria competent en matèria d'hisenda i administració pública.

2.3. Reconeixement de l'obligació

La Intervenció de les Corts Valencianes ha de comprovar els punts addicionals següents:

a) Que hi ha la conformitat dels serveis competents que ocupen l'immoble arrendat en funció del contracte subscrit amb l'arrendador.



b) Que s'aporta factura per l'arrendador d'acord amb el que preveu el Reial decret 1.496/2003, de 28 de novembre, pel qual es regulen les obligacions de facturació i es modifica el Reglament de l'impost sobre el valor afegit.



Tretzé

En els expedients de convenis i acords de col·laboració o cooperació que subscriguen les Corts Valencianes, els aspectes addicionals a comprovar en la intervenció prèvia han de ser els següents:

1. En els expedients que pel seu contingut estigueren inclosos en l'àmbit d'aplicació de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic o altres normes administratives especials, el règim de fiscalització i els aspectes addicionals que, si escau, s'han de verificar, han de ser els mateixos que s'apliquen a la categoria de despesa corresponent.

2. En els expedients que pel seu objecte impliquen una subvenció o ajuda pública, s'han de verificar, si escau, els requisits establits en aquest acord per a aquest tipus d'expedients i, a més, prèviament a la subscripció del conveni, els punts següents:

a) Que hi ha informe dels serveis jurídics de les Corts Valencianes sobre el text del conveni.

b) Que hi ha acord de la Mesa de les Corts Valencianes autoritzant la subscripció del conveni, així com que hi ha informe elevat a la Mesa amb caràcter previ per la Intervenció de les Corts Valencianes.





Catorzé

En els expedients de subvencions i ajudes públiques a què siga aplicable la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, els aspectes addicionals a comprovar en la intervenció prèvia han de ser els següents:

1. Subvencions a concedir en règim de concurrència:

Aprovació de la despesa

a) Que hi ha bases reguladores de la subvenció i que aquestes han sigut informades pels serveis jurídics de les Corts Valencianes.

b) Que en la convocatòria figuren els crèdits pressupostaris als quals s'imputa la subvenció o les subvencions convocades i la quantia total màxima que s'hi destina, així com els criteris de valoració de les sol·licituds i, si escau, la ponderació d'aquests.

c) Que s'ha complit amb els aspectes establits en el Decret 147/2007, de 7 de desembre, del Consell, pel qual es regula el procediment de notificació i comunicació a la Comissió Europea dels projectes de la Generalitat dirigits a establir, concedir o modificar ajudes públiques.

B) Compromís de la despesa

a) Que la proposta de resolució expresse el sol·licitant o la relació de sol·licitants per als quals es proposa la concessió de la subvenció i la seua quantia.

b) Que hi ha l'informe de l'òrgan instructor en el qual conste que de la informació que es troba en el seu poder es desprèn que els beneficiaris compleixen tots els requisits necessaris per a accedir a les ajudes.

c) Que hi ha informe de l'òrgan col·legiat corresponent sobre la valoració de les sol·licituds.

C) Reconeixement d'obligacions

a) Que s'acredita, si escau, l'existència de les corresponents garanties per a poder efectuar bestretes de pagament sobre la subvenció concedida.

b) Certificació expedida per l'òrgan gestor, de comprovació i aprovació dels justificants així com acreditativa del compliment dels fins que justifiquen la concessió de la subvenció.

c) Acreditació que el beneficiari es troba al corrent en el compliment de les seues obligacions tributàries i amb la Seguretat Social i de les obligacions per reintegrament de subvencions que, si escau, se li hagueren exigit, de conformitat amb el que determinen els articles 171. 1 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions i 34.5 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

D) Modificació de la resolució de concessió que està prevista en la normativa reguladora de la subvenció.

2. Subvencions de concessió directa

A) Aprovació i compromís de la despesa

a) Que la concessió directa de la subvenció s'empara en algun dels supòsits que, d'acord amb el que disposa l'article 22.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, habiliten per a utilitzar aquest procediment.

b) Acreditació que el beneficiari es troba al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social imposades per les disposicions vigents, i no està incurs en les prohibicions per a obtenir aquesta condició, previstes en els apartats 2 i 3 de l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.



B) Reconeixement d'obligacions

Es comprovaran els mateixos aspectes previstos en l'apartat relatiu al reconeixement de l'obligació de les subvencions concedides en règim de concurrència.

C) Modificació de la resolució de concessió

Es comprovaran els mateixos aspectes previstos en l'apartat relatiu a la modificació de la resolució de concessió de les subvencions concedides en règim de concurrència.

Quinzé

1. Estan exemptes d'intervenció prèvia les subvencions amb assignació nominativa en el pressupost de les Corts Valencianes, tal com disposa l'article 151 e de la Llei 47/2003, de 26 de novembre, general pressupostària.

2. L'exempció d'intervenció prèvia de les subvencions que figuren amb caràcter nominatiu en el pressupost de les Corts Valencianes no comporta, tret del que disposa l'apartat següent, la seua exclusió del règim de control intern i la fiscalització que sobre la totalitat de la gestió del pressupost de les Corts Valencianes s'ha de realitzar, després de l'elaboració del compte general de les Corts Valencianes, per la Intervenció de les Corts Valencianes.

3. De conformitat amb el que s'ha disposat en 14.6 de la Llei orgànica 8/2007, de 4 de juliol, sobre finançament dels partits polítics, i en l'article 28.3 del Reglament de les Corts Valencianes, les subvencions assignades per les Corts Valencianes als grups parlamentaris han d'estar subjectes al règim de comptabilitat i control establit, basant-se en aquests preceptes, per la Mesa d'acord amb la Comissió de Govern Interior en la reunió del dia 28 de maig de 2013 o la que en un acord posterior puga establir-se.



Setzé

En els expedients de reconeixement extrajudicial de crèdits tramitats per un enriquiment injust per a les Corts Valencianes generat per l'existència d'obres, serveis o subministraments efectivament prestats a les Corts Valencianes, sense la tramitació prèvia de l'expedient exigit per les normes que s'apliquen, la fiscalització d'aquests ha de ser prèvia i plena, extremant-se el control sobre els aspectes següents:



a) Existència i correcta avaluació de l'enriquiment, que ha d'incloure la comprovació material de les inversions, els subministraments o els serveis.

b) Exclusiva responsabilitat de les Corts Valencianes en els vicis que pateix l'expedient.

A aquest efecte, la documentació a fiscalitzar ha de ser:

1. Acord de la Mesa de les Corts, en el qual es decidisca, en funció de les circumstàncies que concórreguen, iniciar l'expedient de rescabalament en produir-se:

– La innecessarietat de procedir a la declaració de nul·litat.

– L'existència d'una situació d'enriquiment injust a favor de l'administració.

– L'absència de culpabilitat per part del tercer.

– L'obertura d'un expedient informatiu sobre l'existència de responsabilitat per part de les persones intervinents.

2. Certificat expedit pel centre gestor en què s'acredite la recepció de conformitat de les obres, béns o serveis, per als supòsits en què no siga preceptiva la concurrència de la Intervenció en la recepció. Si la concurrència de la Intervenció fora preceptiva, aquesta es durà a terme, sense necessitat que s'emeta la certificació assenyalada, incorporant-se l'acta amb el resultat de la recepció a l'expedient.



3. Proposta motivada, d'aprovació de l'import del rescabalament per enriquiment injust, subscrita pel responsable del centre gestor. En el supòsit de tractar-se d'obres, han de ser arreplegades, en un projecte tècnic, les efectivament realitzades.

4. Existència d'informe favorable dels serveis jurídics de les Corts Valencianes.



Desseté

1. En la intervenció formal de l'ordenació del pagament, a la qual estan subjectes tots els actes pels quals s'ordenen pagaments amb càrrec al pressupost de les Corts Valencianes, i en la intervenció material del pagament, que està sotmesa l'execució de les ordres de pagament que tinguen per objecte complir directament les obligacions de la hisenda pública, situar fons a disposició de caixers i agents facultats legalment per a realitzar pagaments als creditors o bé instrumentar el moviment de fons i valors entre els comptes del Tresor, s'han de verificar per la Intervenció de les Corts Valencianes els aspectes previstos en el 100 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.

2. En els supòsits d'existència de retencions judicials o de compensacions de deutes del creditor, han d'acreditar-se, a més, les corresponents minoracions en el pagament per mitjà dels acords que les disposen.

3. Si la Intervenció de les Corts Valencianes verifica, en l'exercici de la referida intervenció formal i material del pagament, l'incompliment d'algun dels aspectes anteriorment assenyalats, ha de formular, motivadament i per escrit, el corresponent inconvenient, quedant suspesa en aquest cas l'execució del pagament fins que aquell siga resolt, bé per l'esmena de les deficiències observades o bé, en el cas de no-acceptació de l'inconvenient, per la resolució del procediment previst en l'article 104 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, corresponent a la Mesa de les Corts Valencianes la competència per a resoldre les discrepàncies derivades de l'informe d'inconvenient emès per la Intervenció de les Corts Valencianes.



Dihuité

Les normes reguladores de la fiscalització de les despeses que hagen de finançar-se amb càrrec al Pressupost de les Corts Valencianes es publicaran en el Butlletí Oficial de les Corts Valencianes i el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

Mapa web