Ficha docv

Ficha docv









Informació pública de l'aprovació de l'informe ambiental i territorial estratègic de la modificació puntual número 1 del Pla especial de protecció del conjunt històric. [2019/985]

(DOGV núm. 8483 de 11.02.2019) Ref. Base de dades 001369/2019


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Ajuntament
    Grup temàtic: Plans d'Urbanisme
    Descriptors:
      Temàtics: pla d'urbanisme, administració local
      Descriptors toponímics: Borriana



L'Alcaldia Presidència, el 10 de desembre de 2018, ha adoptat Decret de l'Alcaldia 2018-4233, resolució d'informe ambiental i territorial estratègic de la modificació puntual número 1 del Pla especial de protecció del conjunt històric de Borriana (expedient número 8060/2017).

Vist el document inicial estratègic de la modificació puntual número 1 del Pla especial de protecció del conjunt històric de Borriana, presentat en data 25 de setembre de 2018 (RE 13549) per la mercantil Tanatorio Burriana-Funeraria La Magdalena, SLU, i tenint en compte:





I. Legislació aplicable

L'avaluació ambiental és l'instrument de prevenció que permet integrar els aspectes ambientals en la presa de decisions de plans i programes, incorporant criteris de sostenibilitat que garantisquen una adequada prevenció dels impactes ambientals concrets que es puguen generar, al mateix temps que estableix mecanismes de correcció o compensació.



Aquesta obligatòria avaluació de les repercussions de determinats plans i programes en el medi ambient es va establir per la Directiva 2001/42/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 27 de juny de 2001; i la seua transposició a l'ordenament jurídic espanyol es materialitza en la Llei 21/2013, de 9 de desembre, de l'Estat, d'avaluació ambiental.

El Reial decret legislatiu 7/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de sòl i rehabilitació urbana, estableix en el seu article 22 que els instruments d'ordenació territorial i urbanística estan sotmesos a avaluació ambiental de conformitat amb el que es preveu en la legislació d'avaluació ambiental.

L'avaluació ambiental i territorial estratègica dels plans i programes es recull en la nostra normativa autonòmica en la Llei 5/2014, de 25 de juliol, d'ordenació del territori, urbanisme i paisatge (d'ara endavant LOTUP), que regula una tramitació ambiental i urbanística unificada, distingint dos tipus de procediments, ordinari i simplificat, d'avaluació ambiental i territorial estratègica, sent l'òrgan ambiental i territorial el que resoldrà sobre aquests casos tenint en consideració els criteris de l'annex VIII d'aquesta llei.



II. Característiques de la modificació puntual número 1 del Pla especial de protecció del conjunt històric de Borriana

El Pla especial de protecció del conjunt històric (PEP) va ser aprovat per acord de la Comissió Territorial d'Urbanisme de Castelló en data 1 d'octubre de 2014 (BOP 09.10.2014).

La modificació puntual número 1 del Pla especial a la qual es refereix el document inicial estratègic presentat té per objecte l'adequació del règim transitori de les normes urbanístiques per a excloure de la disposició transitòria 1a.B.5. PEP l'ús Tanatori, a fi de permetre que es puguen autoritzar obres de reforma, consolidació, modernització i ampliació d'edificis preexistents destinats a aquest ús de tanatori –que la normativa deixava en règim de fora d'ordenació–, per a compatibilitzar la seua presència amb les previsions del planejament municipal. Així mateix estableix una superfície màxima ampliable d'un 60 % de la superfície construïda preexistent i s'exonera de la limitació relativa a l'ocupació màxima de parcel·la del 80 % establida en l'article 65.c de les normes urbanístiques del PEP, segons el següent tenor literal:



«B. Obres permeses en edificis fora d'ordenació

5. Les activitats que compten amb llicència d'obertura, tot i que impliquen l'existència d'usos que tinguen la consideració de fora d'ordenació, podran continuar exercint-se mentre no existisca canvi de titularitat, excepte en els supòsits de transmissió per herència; sempre que no produïsquen interferències greus amb els altres usos de la zona o confrontants; mentre no es realitzen obres de reestructuració general de l'edifici o es produïsca el seu enderrocament; circumstàncies en les quals hauran d'adaptar-se obligatòriament a la nova normativa.

Del règim anterior s'exceptua l'ús de tanatori, podent autoritzar-se, en aquest cas, obres de reforma, de consolidació, modernització i ampliació, quedant limitada la superfície màxima d'ampliació al 60 % de la superfície preexistent sense que, en aquest cas, resulte d'aplicació la limitació relativa a l'ocupació màxima de parcel·la establida en l'article 65.c de les normes urbanístiques del PEP.»

L'àmbit de la modificació coincideix íntegrament amb el del sòl urbà inclòs en l'àmbit del Pla especial de protecció del conjunt històric. No es modifica l'ús global ni l'ús dominant de la zona d'ordenació, com tampoc es modifica l'aprofitament o la tipologia edificatòria que correspon a l'àmbit, mantenint-se amb les mateixes característiques previstes en el vigent planejament.

L'arquitecte municipal ha emés informe favorable sobre la dita proposta de modificació, assenyalant que afecta únicament i exclusivament l'ordenació detallada de sòl urbà i considerant que aquesta s'ajusta a l'article 39 del Decret 195/2009, de 30 d'octubre, del Consell, pel qual s'aprova la modificació del reglament en el qual es regulen les pràctiques de policia sanitària mortuòria en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, aprovat pel Decret 39/2005, de 25 de febrer, del Consell.



D'aquesta forma, la modificació puntual número 1 del Pla especial de protecció que s'avalua quedaria emmarcat dins dels supòsits recollits en l'apartat 1r de l'article 48.c LOTUP, en la mesura en què afecta únicament i exclusivament l'ordenació detallada de sòl urbà definida en la Llei 5/2014, de 25 de juliol.



III. Identificació i valoració de possibles efectes sobre el medi ambient. Consultes realitzades

Tenint en consideració les característiques de la modificació de l'instrument de planejament proposat, es van sol·licitar informes a la Direcció Territorial de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, a la Direcció Territorial de Cultura de Castelló i als serveis tècnics municipals, que permeteren a l'òrgan ambiental determinar el procediment d'avaluació ambiental –ordinari o simplificat– a seguir.



En data 6 de novembre (RE 15485, de 07.11.2018) el director territorial de Sanitat Universal i Salut Pública va comunicar que la legislació vigent –Decret 39/2005, de 25 de febrer, del Consell de la Generalitat, pel qual s'aprova el reglament pel qual es regulen les pràctiques de policia sanitària mortuòria en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, i la Llei 10/2014 de salut de la Comunitat Valenciana– no atribueix a la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública competències en els aspectes urbanístics dels tanatoris, que són de competència municipal.



D'altra banda, en la mesura en què la proposta de modificació es refereix a l'àmbit del conjunt històric de Borriana, declarat bé d'interés cultural, la Direcció General de Cultura i Patrimoni de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport ha emés informe favorable sobre la modificació del Pla especial, d'acord amb l'informe de la Unitat d'Inspecció de Patrimoni Cultural Valencià, emés el 30 d'octubre de 2018 (RE 15781, de 14 de novembre), que assenyala:



«1. La documentació remesa per l'Ajuntament de Borriana consisteix en la modificació puntual número 1 del P.E. de protecció del conjunt històric de Borriana, aquesta modificació té com a objecte l'adequació de les ordenances del Pla especial de protecció del conjunt històric del PGOU, com a motiu de l'adaptació de les condicions d'ús de tanatori present en el seu àmbit d'actuació, a fi de compatibilitzar aquesta activitat amb les previsions del planejament municipal.



2. En les normes urbanístiques del P.E. s'estableix com a ús dominant el residencial, sent incompatible l'ús dotacional corresponent a cementeri, tanatori i infraestructures, regulat en la disposició transitòria 1a. B.5. Aquesta modificació pretén adaptar la redacció per a exceptuar d'aquest règim l'ús tanatori, mantenint els criteris i condicions establits per a la resta d'usos situats en règim de fora d'ordenació.



3. Des d'un punt de vista arquitectònic no hi ha inconvenient a emetre informe favorable sobre la modificació puntual número 1 de Borriana.»

Així mateix, tenint en consideració les característiques de la proposta, l'informe de l'arquitecte municipal de 28 de setembre de 2018 va justificar que no és necessari efectuar cap consulta a altres administracions sectorials competents en matèria de carreteres o viari urbà, mobilitat, paisatge, gestió de residus, protecció de recursos hídrics, vies pecuàries, afecció d'inundabilitat, acústic o altres, atés que no presenten valors afectats per la seua legislació sectorial.

Per tot això cal considerar que, d'acord amb els criteris de l'annex VIII de la LOTUP, la modificació puntual núm. 1 del Pla especial del conjunt històric de Borriana no té efectes significatius sobre el medi ambient i el territori atés que la modificació avaluada no estableix el marc per a projectes i altres activitats subjectes a avaluació d'impacte ambiental; no influeix en altres plans i programes; no té incidència en el model territorial vigent en el municipi i no produeix increment en el consum de recursos; pertoca que se sotmeta al procediment d'avaluació ambiental i estratègica simplificat.





IV. Òrgan competent

D'acord amb l'article 48.c de la LOTUP, l'òrgan ambiental i territorial realitza l'anàlisi tècnica dels expedients d'avaluació ambiental i territorial, formula les declaracions ambientals i territorials estratègiques, i en col·laboració amb l'òrgan promotor i substantiu, vetla per la integració dels aspectes ambientals, junt amb els territorials i funcionals, en l'elaboració del pla o del programa.

La Llei 10/2015, de 29 de desembre, de mesures fiscals de gestió administrativa i financera i d'organització de la Generalitat, ha modificat l'apartat c de l'article 48 de la LOTUP, i esmenta els següents supòsits en els quals l'òrgan ambiental i territorial serà l'ajuntament del terme municipal de l'àmbit del planejament objecte de l'avaluació ambiental:

1. En els instruments de planejament urbanístic que afecten únicament i exclusivament l'ordenació detallada del sòl urbà definida en la LOTUP.

2. En els instruments de planejament urbanístic que, en el desenvolupament de planejament avaluat ambientalment, afecten únicament i exclusivament l'ordenació detallada del sòl urbanitzable definida en la LOTUP.

3. En els instruments de planejament urbanístic que afecten únicament i exclusivament l'ordenació estructural del sòl urbà que compte amb els serveis urbanístics efectivament implantats, sense modificar l'ús dominant de la zona establida en l'ordenació estructural.



Ha quedat dit en els informes tècnics emesos que la modificació puntual número 1 del Pla especial del conjunt històric de Borriana afecta únicament i exclusivament l'ordenació detallada de sòl urbà, sense que tinga efectes significatius sobre el medi ambient i el territori, per la qual cosa, d'acord amb aquesta nova redacció legal i per al present procediment, la competència d'òrgan ambiental i territorial correspon a l'Ajuntament de Borriana.

De l'articulat de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local (LRBRL), resulta que la competència en matèria d'avaluació ambiental territorial i estratègica no està assignada a cap òrgan, per la qual cosa, sobre la base de la competència residual atorgada per l'article 21.1.s d'aquest text legal, és l'Alcaldia Presidència de la corporació la que ostenta, en el present procediment, la condició d'òrgan ambiental i territorial municipal.

A fi d'assistir a l'Alcaldia Presidència en aquesta funció, el Ple de l'Ajuntament va acordar en data 12 de gener de 2017 (BOP 06.05.2017) la constitució de la Comissió d'Avaluació Ambiental de l'Ajuntament de Borriana, com a òrgan col·legiat de caràcter tècnic que realitza l'anàlisi dels expedients d'avaluació ambiental i territorial i formula i eleva a l'Alcaldia les propostes de resolució com a òrgan ambiental i territorial municipal.

Per tot això, vista la proposta de resolució de la Comissió d'Avaluació Ambiental en la qual, atesa l'escassa incidència observada en els informes precedents, s'estima que és suficient la tramitació de l'avaluació ambiental i territorial estratègica simplificada per a determinar que la proposta de modificació puntual número 1 del Pla especial de protecció del conjunt històric de Borriana, presentat en data 25 de setembre de 2018 (RE 13549) per la mercantil Tanatorio Burriana-Funeraria La Magdalena, SLU, no té efectes significatius sobre el medi ambient i el territori; aquesta Alcaldia Presidència, d'acord amb el que es preveu en l'article 51 de la Llei 5/2014, de 25 de juliol, d'ordenació del territori, urbanisme i paisatge, resol:



Primer

Emetre informe ambiental i territorial estratègic de la modificació puntual número 1 del Pla especial de protecció del conjunt històric de Borriana, i resoldre l'avaluació ambiental i territorial estratègica pel procediment simplificat per considerar que aquesta modificació no té efectes significatius sobre el medi ambient i el territori, d'acord amb els criteris establits en l'annex VIII de la LOTUP, els informes tècnics que hi ha en l'expedient i la proposta de la Comissió d'Avaluació Ambiental de l'Ajuntament de Borriana.





Segon

Donar compte de la present resolució al Ple de l'Ajuntament, com a òrgan substantiu, i indicar la procedència de continuar la tramitació de la modificació puntual número 1 del Pla especial de protecció del conjunt històric de Borriana conforme a l'article 57 i concordants del capítol III del títol III del llibre I de la LOTUP.



Tercer

Ordenar la publicació de la present resolució de l'informe ambiental i territorial estratègic pel procediment simplificat en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, i deixar constància que l'informe ambiental i territorial estratègic perdrà la seua vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el DOGV, no s'haguera procedit a l'aprovació del document avaluat en el termini màxim de quatre anys des de la seua publicació.



Quart

Notificar als interessats fent constar que contra la present resolució no és possible interposar recurs, sense perjudici dels que, si escau, siguen procedents contra l'acte que aprove la modificació de l'instrument de planejament en tramitació.

El que li trasllade perquè en prenga coneixement als efectes oportuns.



Borriana, 30 de gener de 2019.– L'alcaldessa presidenta: María José Safont Melchor.

Mapa web