Ficha docv

Ficha docv









ORDRE 4/2020, de 25 de febrer, de la Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, per la qual s'aproven les bases reguladores de les ajudes a plans de reconversió i reestructuració col·lectius, en el marc del Programa de desenvolupament rural de la Comunitat Valenciana 2014-2020. [2020/1870]

(DOGV núm. 8755 de 05.03.2020) Ref. Base de dades 002131/2020






Preàmbul

Article únic. Aprovació de les bases reguladores

Disposició addicional única

Clàusula de no despesa pública

Disposicions finals

Primera. Disposicions d'aplicació i desenvolupament

Segona. Entrada en vigor

Annex I. Bases reguladores

Capítol I: Disposicions generals

Article 1. Objectiu i àmbit aplicable

Article 2. Definicions

Capítol II. Beneficiaris, requisits i obligacions

Article 3. Beneficiaris

Article 4. Requisits de les entitats beneficiàries

Article 5. Obligacions de les entitats beneficiàries

Capítol III. Ajudes

Article 6. Tipus i percentatge d'ajuda

Article 7. Actuacions objecte d'ajuda

Article 8. Despeses i inversions no subvencionables

Article 9. Concurrència d'ajudes públiques i incompatibilitat

Capítol IV. Sol·licituds i documentació a presentar

Article 10. Presentació de sol·licituds

Article 11. Documentació a presentar

Capítol V. Procediment de concessió de l'ajuda

Article 12. Estudi i avaluació

Article 13. Criteris de selecció i priorització

Article 14. Concessió de les ajudes

Article 15. Modificació de la resolució d'ajuda

Capítol VI. Sol·licitud de pagament de l'ajuda

Article 16. Sol·licitud de pagament i justificació de les inversions

Article 17. Certificació de les inversions, proposta i resolució de pagament

Capítol VII. Compromisos, seguiment i control

Article 18. Compromisos

Article 19. Seguiment i control

Capítol VIII. Incidències posteriors a la concessió

Article 20. Reintegrament de subvencions i penalitzacions

Article 21. Creació de condicions artificials

Capítol IX. Finançament, informació i publicitat

Article 22. Finançament

Article 23. Informació i publicitat

Article 24. Publicitat dels beneficiaris

Annex II. Mòduls amb els imports màxims subvencionables





PREÀMBUL



La modernització de les estructures agràries valencianes s'ha vist limitada per problemes estructurals derivats de l'abandó de terres, la falta d'una cultura de la gestió comuna de la producció i la deficient inversió en benefici d'una activitat agrària sostenible i generadora d'ocupació. L'excessiva fragmentació de la propietat comporta problemes per a agrupar l'oferta i provoca alts costos dels cultius.

El nou marc de programació 2014-2020 que inicia el Reglament (UE) 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajuda del desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), pel qual es deroga el Reglament (CE) 1698/2005 del Consell, ha permés analitzar els problemes derivats de l'obsolescència que aguaita a les nostres estructures productives, i ofereix múltiples possibilitats per a millorar aquesta situació.

La submesura 4.1 del Programa de desenvolupament rural de la Comunitat Valenciana 2014-2020, aprovat per Decisió de la Comissió Europea el 28 de juliol de 2015, modificat per la Decisió d'Execució de la Comissió C (2017) 655, de 30 de gener de 2017, per la Decisió d'Execució de la Comissió C (2017) 5629, de 4 d'agost de 2017 i per la Decisió d'Execució de la Comissió C (2018) 8512, de 5 d'agost de 2018, relativa al «Suport a les inversions en explotacions agràries», aborda les deficiències estructurals que poden tractar-se amb inversions directes en el sector primari. Aquesta submesura desenvolupa dues operacions o línies d'ajuda, la primera d'aquestes «Ajuda a les inversions en explotacions agràries», amb vocació per a actuar en favor de la modernització integral d'explotacions sota la titularitat d'agricultors professionals, i que ha sigut regulada mitjançant l'Ordre 29/2016, de 31 d'octubre de 2016, de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural. I la segona línia d'ajudes «Plans de reconversió i reestructuració col·lectius», com a mesura que contribuïsca a pal·liar la feblesa estructural del sector agrari de la Comunitat Valenciana, sector tradicionalment minifundista i atomitzat. Queden, però, les ajudes supeditades a la viabilitat econòmica de l'explotació amb l'increment de la grandària de les explotacions, associades a l'operació de reconversió, a fi d'adequar la seua producció a les demandes del mercat, i disminuir l'excessiva concentració de la producció en determinades varietats.

Amb les vigents ajudes a inversions en explotacions agràries hi ha explotacions que no poden acollir-se a aquestes ajudes per no complir amb els diferents requisits establits, per la qual cosa no tenen opció d'accedir a les ajudes per a superar aqueixes deficiències, i hi ha un elevat risc que aquestes explotacions acaben abandonades per falta de rendibilitat, amb la qual cosa s'aprofundeix en aquest problema que té una importància creixent en aquesta Comunitat. Això justifica la inclusió, d'acord amb les modificacions del Programa de desenvolupament rural aprovades mitjançant la Decisió d'Execució de la Comissió C (2017) 5629, de 4 d'agost de 2017, i per la Decisió d'Execució de la Comissió C (2018) 8512, de 5 d'agost de 2018, de l'operació «Plans de reconversió i reestructuració col·lectius», l'objectiu de la qual és proporcionar incentius a plans d'inversió col·lectius destinats a la producció agrària amb la finalitat de disminuir els costos de producció, augmentar la productivitat, millorar els rendiments, així com la viabilitat i sostenibilitat de les explotacions, a través d'una utilització adequada dels factors de producció, accions que modifiquen l'estructura parcel·lària i la gestió de l'explotació resultant, la innovació i les noves tecnologies, així com millorar l'adaptació al mercat i la qualitat dels productes.



Aquesta operació està destinada a ajudar les entitats associatives agràries situades en la Comunitat Valenciana a realitzar les inversions necessàries per a realitzar la reconversió i reestructuració de les explotacions amb la finalitat de millorar la seua adaptació al mercat, així com incrementar els rendiments i per consegüent, la viabilitat de les explotacions.

El suport a aquesta mena d'inversions contribueix a les prioritats de desenvolupament rural de la Unió, en concret a la prioritat 2 i a la prioritat 6.

Amb la mesura de foment a les inversions en «Plans de reconversió i reestructuració col·lectives», es pretén contribuir a pal·liar alguns dels greus problemes que afecten les explotacions agràries de la Comunitat Valenciana:

En primer lloc, la disminució de rendibilitat de les explotacions fa imprescindible dur a terme dues actuacions: una consistent a incrementar la grandària de les explotacions, i d'altra banda, facilitar la reconversió de l'oferta varietal valenciana a fi d'ajustar-la a les característiques demandades pels consumidors.

En segon lloc, el dèficit hídric estructural de la Comunitat Valenciana, agreujat per la irregularitat, tant espacial com temporal del règim de precipitacions, aconsella la implantació de sistemes de reg estalviadors d'aigua, així com la racionalització en la gestió i aprofitament dels recursos hídrics existents.

En tercer lloc, les accions establides en aquesta mesura contribuiran a millorar l'eficiència en l'ús del conjunt dels recursos naturals en les explotacions agràries i el pas cap a una economia més competitiva i eficient així com a la reducció de les emissions de diòxid de carboni i el consum d'aigua, com a part de l'estratègia global de lluita contra el canvi climàtic.

Addicionalment, la mesura contribueix a millorar la competitivitat dels productors primaris i integrar-los millor en la cadena agroalimentària.

Finalment, amb la present mesura es pretén contribuir a l'objectiu transversal del foment de la innovació en les zones rurals, a través de la incorporació de millores tecnològiques.

En aplicació del Reglament (UE) 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajuda del desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), pel qual es deroga el Reglament (CE) 1698/2005 del Consell, de 20 de setembre, i del Programa de desenvolupament rural de la Comunitat Valenciana 2014-2020, aprovat per Decisió de la Comissió Europea, de 28 de juliol de 2015, modificat per la Decisió d'Execució de la Comissió C (2017) 655, de 30 de gener de 2017, per la Decisió d'Execució de la Comissió C (2017) 5629, de 4 d'agost de 2017 i per la Decisió d'Execució de la Comissió C (2018) 8512, de 5 d'agost de 2018, en la part dispositiva d'aquesta ordre es recullen les bases reguladores i el procediment de concessió d'ajudes a les inversions a plans de reconversió i reestructuració col·lectius, en el marc de l'esmentat Programa de desenvolupament rural de la Comunitat Valenciana 2014-2020.

En aplicació dels articles 1.3 i 7.4 del Decret 128/2017, de 29 de setembre, del Consell, pel qual es regula el procediment de notificació i comunicació a la Comissió Europea dels projectes de la Generalitat dirigits a establir, concedir o modificar ajudes públiques, s'especifica que a les ajudes regulades en la present ordre i a les convocatòries que es realitzen en aplicació d'aquesta, no els resulta aplicable l'article 107.1 del Tractat de Funcionament de la UE (TFUE), en el marc de les previsions de l'article 81 i 82 del Reglament (UE) 1305/2013, del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), ja que són fons que s'inclouen dins de l'àmbit d'aplicació de l'article 42 del TFUE en el marc del Programa de desenvolupament rural, i per tant aquesta ordre compleix els criteris establits en el Reglament (UE) 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013.



La present ordre s'adequa als principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència, i eficiència segons el que s'estableix en l'article 129.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú i de les administracions públiques.



A l'Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària (d'ara en avant, AVFGA), atesa la seua condició d'organisme pagador designat pel Decret 124/2006, de 8 de setembre, del Consell, i conformement amb l'article 4 del seu Estatut, aprovat pel Decret 123/2006, de 8 de setembre, del Consell, li correspon la competència en relació amb la gestió, resolució, pagament i controls posteriors de les ajudes del FEADER. No obstant això, mitjançant l'Acord, de 26 d'abril de 2012, es deleguen per a les funcions d'autorització del pagament de fons FEADER els diferents òrgans administratius de la Conselleria d'Agricultura, Pesca, Alimentació i Aigua.

D'acord amb el que s'estableix en l'article 10 del Decret 5/2019, de 16 de juny, del president de la Generalitat, pel qual es determinen el nombre i la denominació de les conselleries i les seues atribucions, amb el Decret 105/2019, de 5 de juliol, del Consell, pel qual s'estableix l'estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat, segons la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i els articles 165.2 de la Llei de la Generalitat 1/2015, de 6 de febrer, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, i l'article 160.2.b d'aquesta llei que habilita la persona titular de la Conselleria que disposa de la competència per a aprovar les bases reguladores de les subvencions, conformement amb l'article 28.e) de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de Govern Valencià, després de la realització del preceptiu tràmit d'informació pública i audiència, recaptat informe de l'Advocacia General de la Generalitat, i després d'haver escoltat el criteri el Consell Jurídic Consultiu, a proposta de la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Pesca,





ORDENE



Article únic. Aprovació de les bases reguladores

S'aproven les bases reguladores de les ajudes a les inversions a plans de reconversió i reestructuració col·lectius, en el marc del Programa de desenvolupament rural de la Comunitat Valenciana 2014-2020, contingudes en l'annex I que s'insereix a continuació.





DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Única. Clàusula de no despesa pública

L'aprovació de les presents bases no comporta, en si mateixa, obligacions econòmiques en els pressupostos de la Generalitat, sense perjudici de les possibles convocatòries que puguen resoldre's conformement amb la consignació pressupostària que s'establisca en el corresponent exercici.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Disposicions d'aplicació i desenvolupament

Es faculta la persona titular de la direcció general amb competència en matèria de modernització d'explotacions agràries per a dictar les instruccions de caràcter intern i organitzatiu que siguen necessàries per a l'aplicació d'aquesta ordre i de les corresponents convocatòries.



Segona. Entrada en vigor

La present ordre entra en vigor l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 25 de febrer de 2020



La consellera d'Agricultura, Desenvolupament Rural,

Emergència Climàtica i Transició Ecològica,

Mireia Mollá Herrera





ANNEX I

BASES REGULADORES PER A LA CONCESSIÓ D'AJUDES A LES INVERSIONS A PLANES DE RECONVERSIÓ I REESTRUCTURACIÓ COL·LECTIUS, EN RÈGIM DE CONCURRÈNCIA COMPETITIVA, EN EL MARC DEL PROGRAMA DE DESENVOLUPAMENT RURAL DE LA COMUNITAT VALENCIANA 2014-2020



CAPÍTOL I

DISPOSICIONS GENERALS



Article 1. Objecte i àmbit aplicable

La present Ordre desenvolupa, en l'àmbit d'aplicació del Programa de desenvolupament rural de la Comunitat Valenciana 2014-2020, el que es disposa en l'article 17, apartat 1, lletra a), del Reglament (UE) 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER). L'objectiu d'aquesta mesura és facilitar una ajuda per a la realització d'inversions en explotacions agràries col·lectives de la Comunitat Valenciana que milloren el seu rendiment global i la sostenibilitat, mitjançant la implementació de plans de reconversió i reestructuració col·lectius, definits en l'article següent, que continguen alguna o algunes de les mesures subvencionables establides en l'article 7 d'aquesta ordre i el volum de la qual arribe a un mínim de 50.000 i un màxim de 2.000.000 euros per pla.



Article 2. Definicions

1. A l'efecte de la present disposició s'han d'aplicar les definicions d'activitat agrària, explotació agrària i titular d'explotació, contingudes en la Llei 19/1995, de 4 de juliol, de modernització de les explotacions agràries.

2. El Pla de reconversió i reestructuració col·lectiu (d'ara en avant, Pla col·lectiu), és el document estratègic on es recull la relació de totes de les parcel·les sobre les quals s'actuarà, així com les actuacions establides a realitzar, per part d'una entitat associativa amb la finalitat de realitzar la reconversió o reestructuració col·lectiva d'aquestes, tendent a la gestió conjunta, a l'ús en comú racional dels mitjans per a la realització d'activitats agràries o un altre tipus d'iniciatives que afigen valor al conjunt de parcel·les i produccions afectades pel pla de gestió.



3. Les finalitats esmentades han d'assolir-se través d'un o més dels següents objectius particulars, els quals són coincidents amb alguns dels objectius assenyalats en l'article 2 de la Llei 5/2019, de 28 de febrer, de la Generalitat, d'estructures agràries de la Comunitat Valenciana:



a) Consecució d'explotacions agràries d'una estructura adequada i viables des d'un punt de vista agronòmic i econòmic, mitjançant la compra de terres.

b) Millora de l'eficiència hídrica i energètica dels sistemes de reg, reducció dels costos de producció, del consum d'inputs augmentant la competitivitat de l'explotació en el seu conjunt.

c) Adaptació de la producció a les demandes del mercat i millora de la qualitat dels productes, mitjançant la reestructuració varietal i la mecanització de les plantacions.

d) Millora de la conservació de l'entorn natural, en evitar l'abandó de les parcel·les, puix que aquestes resulten més viables.





CAPÍTOL II

BENEFICIARIS. REQUISITS I OBLIGACIONS



Article 3. Beneficiaris

Les entitats beneficiàries poden ser cooperatives agràries, societats agràries de transformació o qualsevol altra entitat associativa amb personalitat jurídica, que agrupe persones físiques o jurídiques. L'entitat associativa ha de tenir entre els seus objectius la gestió conjunta de l'explotació.



Article 4. Requisits de les entitats beneficiàries

1. Les entitats beneficiàries han de presentar el Pla de reconversió i reestructuració col·lectiu, d'acord amb la definició de l'article 2.1. i complir la resta de requisits i condicions que s'assenyalen en la present ordre.

2. Entre les activitats de les entitats beneficiàries ha de figurar l'activitat agrària.

3. Les entitats beneficiàries estaran constituïdes per un mínim de deu socis.

4. No estar incurs en cap de les prohibicions per a obtenir la condició de beneficiari, assenyalades en els apartats 2 i 3 de l'article 13 de la Llei 38/2003, general de subvencions.

5. Complir la normativa d'integració laboral de persones amb discapacitat conformement amb el Decret 279/2004, de 17 de desembre, pel qual es regulen mesures en els procediments de contractació administrativa i de concessió de subvencions per al foment de l'ús de les persones amb discapacitat.

6. No haver-se-li concedit ni haver rebut cap mena de subvenció per a l'execució de les inversions o actuacions ací sol·licitades.

7. Complir amb els requisits per a ser qualificada de microempresa o petita o mitjana empresa segons la definició de la Recomanació 2003/361/CE de la Comissió.



Article 5. Obligacions de les entitats beneficiàries

1. Presentació d'un pla col·lectiu d'inversions, segons es defineix en l'article 2.1 de les presents bases, en el qual es recullen les actuacions a realitzar i la justificació tècnica de la seua necessitat o conveniència.



2. Haurà d'acreditar la propietat de les parcel·les agrícoles incloses en el Pla col·lectiu o qualsevol altre document vàlid en dret que faculte a l'entitat sol·licitant com a titular de l'explotació d'aquestes parcel·les incloses en el Pla. En cas que el règim de tinença de les parcel·les siga cessió, arrendament o qualsevol altra forma de transmissió de la titularitat admissible en dret, es necessita l'autorització i el compromís del propietari de mantenir les parcel·les dins del Pla col·lectiu, durant un període mínim de tres anys a comptar des del pagament de l'ajuda.



3. El conjunt de parcel·les adscrites al Pla col·lectiu ha d'assolir una dimensió igual o superior a 6 hectàrees. No obstant això, quan la major part de la superfície de les parcel·les incloses en el Pla col·lectiu, estiguen situades en zones amb limitacions naturals o altres limitacions específiques contemplades en l'article 32 del Reglament (UE) 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, o en municipis d'aplicació de la mesura LEADER, serà suficient d'arribar, en el conjunt de les parcel·les, a una superfície igual o superior a les 5 hectàrees.

4. Estar al corrent de les obligacions fiscals i amb la Seguretat Social.

5. L'entitat beneficiària es compromet a exercir l'activitat agrària en les parcel·les objecte de l'ajuda i mantenir les inversions durant almenys tres anys comptats des de la data del pagament final de l'ajuda.

6. Identificar un compte corrent per al cobrament de les ajudes i, en cas que no figure en el Registre de Tercers de l'Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària, ha d'aportar-se el corresponent document de domiciliació bancària de l'organisme Pagador, Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària.

7. Complir el que s'estableix en l'article 3 i altres preceptes aplicables de la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana.





CAPÍTOL III

AJUDES



Article 6. Tipus i percentatge d'ajuda

1. L'ajuda revesteix la forma de subvenció i s'ha de destinar a sufragar una part de les despeses i inversions subvencionables establides en l'article 7 d'aquesta ordre i consisteix en una subvenció directa que s'ha d'abonar d'una sola vegada després de la justificació per part de l'entitat beneficiària de la realització i del pagament de les inversions aprovades, així com del compliment de la resta de requisits establits en aquesta ordre.

2. El percentatge d'ajuda serà del 40% de la inversió subvencionable inclosa en la sol·licitud d'ajuda. El volum d'inversió és el comprés entre 50.000 i 2.000.000 euros per pla.

3. S'estableixen mòduls amb els imports màxims subvencionables per a les inversions més freqüents, segons es recull en l'annex II de la present ordre.



Article 7. Actuacions objecte d'ajuda

Les despeses i inversions subvencionables han d'estar especificades dins d'algun dels següents epígrafs:

a) Compra de terres agrícoles

S'inclouen en aquest apartat els imports derivats de l'adquisició de terrenys destinats a les finalitats pròpies de l'explotació agrícola, amb la limitació que l'import subvencionable per aquest concepte està limitat al 10% de l'import total de les inversions incloses en el Pla col·lectiu.



b) Implantació i reestructuració de cultius permanents, empeltat i adequació dels marcs de plantació a la mecanització

S'inclouen en aquest apartat les despeses derivades de les operacions dirigides a implantar o reestructurar cultius permanents sobre superfícies de cultiu que formen part de l'explotació de les parcel·les incloses en el Pla col·lectiu. Es consideren dins d'aquest apartat les labors d'arrancada de cultius preexistents, el condicionament del terreny, la plantació i l'adquisició de les plantes o material vegetal de cultius permanents, així com l'adequació dels marcs de plantació a la mecanització, amb les següents limitacions i condicions:

1r) No són subvencionables les operacions de cultiu com la poda (llevat que siga necessària per a la reconversió del cultiu), tractaments fitosanitaris de les plantes o el manteniment posterior a la plantació.



2n) El material vegetal a emprar ha de procedir de vivers autoritzats



3r) En la convocatòria de les presents ajudes, es podran excloure de la subvenció la implantació o empelt de determinades varietats híbrides de cítrics que puguen causar problemes de pol·linització creuada en els fruits d'altres varietats del grup de mandarines, que produïsquen un menyscapte de la seua qualitat final amb greu repercussió comercial negativa, així com determinats cultius o varietats que no interesse incentivar per motius de mercat.

c) Inversions comunitàries encaminades a facilitar la gestió en comú de les parcel·les.

S'inclouen en aquest apartat les despeses derivades de les operacions orientades a l'eliminació d'accidents artificials, anivellament i condicionament de terres i construcció d'infraestructures viàries necessàries per a l'explotació en comú i situades en les parcel·les del Pla col·lectiu.



d) Inversions l'objecte de les quals siga la millora de l'eficiència hídrica i energètica en l'ús de l'aigua de reg o la implantació de mètodes de cultiu tecnològicament avançats

Es consideren subvencionables la implantació de mètodes de cultiu tecnològicament avançats, així com les inversions dirigides a millorar l'eficiència hídrica i energètica en l'ús de l'aigua de reg, que no impliquen la implantació de nous regadius i complisquen les següents condicions:

1r) Ha de justificar-se la disponibilitat legal de l'aigua a utilitzar: dret o concessió d'aigua de reg per a les superfícies a considerar.

2n) La instal·lació de reg ha de disposar, o instal·lar-se com a part de la inversió, d'un comptador o sistema de mesurament que permeta mesurar l'ús d'aigua corresponent a la inversió objecte de l'ajuda. En les inversions de regadiu que depenen de sistemes de reg col·lectiu, el sistema de mesurament ha de ser el que haja establit la Comunitat de Regants.

3r) La inversió ha de justificar un estalvi potencial mínim d'aigua d'un 10%. Aquesta reducció ha de justificar-se a partir de la reducció de pèrdues per millora de les conduccions dins de l'explotació i de la reducció del volum d'aigua requerit respecte del sistema anterior.

4t) Si el regadiu preexistent, les instal·lacions del qual es pretenen millorar amb la inversió, afecta masses d'aigua superficials o subterrànies l'estat de la qual, d'acord amb el corresponent pla hidrològic de conca, ha sigut qualificat d'inferior a bo per raons quantitatives o està qualificat de desconegut, la inversió ha d'assegurar una reducció del volum d'aigua utilitzat per l'explotació, ja siga servida per una infraestructura de regadiu o procedent d'una captació pròpia, que ascendisca, com a mínim al 50% de l'estalvi potencial d'aigua, possibilitat per la inversió i que haurà de ser justificat per l'entitat beneficiària de l'ajuda. Per al càlcul del volum total d'aigua utilitzat per l'explotació s'ha d'incloure l'aigua que eventualment puga ser venuda a tercers per part de l'entitat beneficiària.

5é) Les condicions d'estalvi d'aigua establides en els apartats 3r) i 4t) no són aplicables a les inversions destinades a l'ús d'aigua reutilitzada que no afecten masses d'aigües subterrànies o superficials, inversions per a la millora de l'eficiència energètica o inversions per a la creació de basses de reg.

e) Adquisició de patents, llicències, drets d'autor o marques registrades

Són subvencionables les adquisicions de patents, llicències, drets d'autor o marques registrades (de conformitat amb l'article 45.2, apartat d), del Reglament (UE) 1305/2013). Sempre que per aquest concepte no se supere el límit màxim del 10% de les inversions contemplades en el Pla col·lectiu.

f) Costos generals vinculats a les despeses anteriors: honoraris d'enginyers o estudis de viabilitat

Són subvencionables els següents costos generals vinculats a les inversions incloses en el Pla col·lectiu (de conformitat amb l'article 45.2, apartat c) del Reglament (UE) 1305/2013):

1r) Els honoraris d'enginyers per la seua participació en l'elaboració dels pertinents projectes, informes, autoritzacions i llicències, necessaris per a poder dur a terme les inversions contemplades en el Pla col·lectiu. L'import màxim admissible és del 10% del cost de les inversions de les quals siguen objecte.

2n) També són subvencionables els honoraris relatius als estudis de viabilitat, amb un import màxim de 900 euros per expedient.



Article 8. Despeses i inversions no subvencionables

Es consideren despeses i inversions no subvencionables, les que seguidament s'assenyalen:

a) No són subvencionables: la compra de drets de producció agrícola, de drets d'ajuda, animals, plantes anuals i la seua plantació o les inversions necessàries per al compliment de normes comunitàries vigents, exceptuant les incloses en els apartats e) i f) de l'article 7 de la present ordre.

b) Els interessos de deute per operacions financeres subscrites pels sol·licitants.

c) La compra de terrenys per un import que excedisca el 10% de la despesa total subvencionable del Pla col·lectiu.

d) L'impost sobre el valor afegit, excepte quan no siga recuperable conformement amb la legislació nacional sobre l'IVA.

e) Tampoc són subvencionables les operacions que afecten cultius que s'hagueren beneficiat d'ajudes de reestructuració o reconversió en els últims 10 anys anteriors a la data de sol·licitud de l'ajuda.





Article 9. Concurrència d'ajudes públiques i incompatibilitats

1. Amb independència d'altres limitacions que pogueren aplicar-se, no és subvencionable un projecte d'inversió si ja és objecte d'altres mesures d'ajuda pública que pogueren donar cobertura a les mateixes actuacions del pla col·lectiu que es presenta. Amb caràcter general, aquesta limitació s'aplicarà amb independència de l'origen del finançament públic, de l'organisme que gestione l'ajuda, o de l'exercici financer en el qual haguera sigut concedida.

2. D'acord amb el que estableix l'article 59.8 del Reglament (UE) 1305/2013, les despeses cofinançades pel Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) no seran cofinançades mitjançant la contribució dels Fons Estructurals, del Fons de Cohesió o de qualsevol altre instrument financer de la Unió.

3. En particular, no poden acollir-se a les ajudes establides en aquesta ordre les inversions corresponents a les mesures incloses en el programa de suport al sector vitivinícola aprovat d'acord amb les disposicions del Reglament (UE) 1308/2013, pel qual es crea l'organització comuna de mercats dels productes agraris i pel qual es deroga el Reglament (CEE) 922/72, el Reglament (CEE) 234/79, el Reglament (CE) 1037/2001 i el Reglament (CE) 1234/2007.





CAPÍTOL IV

SOL·LICITUDS I DOCUMENTACIÓ A PRESENTAR



Article 10. Presentació de sol·licituds

11. Les sol·licituds d'ajuda, junt amb la documentació pertinent, s'han de presentar en la forma i el termini que es determine en cada convocatòria, conformement amb el model de sol·licitud establit en aquesta. S'han d'adreçar a la direcció general competent en matèria de modernització d'explotacions agràries.

2. Les sol·licituds han de presentar-se davant el registre electrònic general de la conselleria competent en matèria d'agricultura, mitjançant la utilització dels models normalitzats específics, disposats en l'adreça electrònica http:/www.gva.es, tot això d'acord amb els termes establits en l'article 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.



3. Si algun dels subjectes als quals fa referència l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, presenta la seua sol·licitud presencialment, es requerirà la persona interessada perquè l'esmene a través de la seua presentació electrònica. A aquest efecte, es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud aquella en la qual haja sigut realitzada l'esmena.

4. No es consideraran presentats en el registre aquells documents i informació l'aportació de la qual no es realitze de manera telemàtica, tot això d'acord amb el que s'estableix en l'apartat 8 de l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

5. En aquells casos en què la sol·licitud siga presentada per una persona física representant de l'entitat, s'haurà de presentar l'acreditació de la representació que la capacita per a la presentació de la sol·licitud de l'ajuda, tal com s'estableix en l'article 5 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

6. El termini per a la presentació de sol·licituds d'ajuda s'ha d'establir en la convocatòria que es publique en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

Article 11. Documentació que s'ha de presentar

1. Tota la documentació exigida en aquest article ha de presentar-se a través de mitjans electrònics, tal com s'estableix en l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, llevat que es determine una altra forma de presentació.

No obstant això, cal assenyalar que d'acord amb el que s'estableix en l'article 28.2 de l'esmentada Llei 39/2015, d'1 d'octubre, les persones interessades no estan obligades a aportar documents que ja haja elaborat alguna administració, sempre que la persona interessada haja expressat el seu consentiment perquè siguen consultats o recaptats aquests documents. Es presumeix que la consulta o l'obtenció és autoritzada per les persones interessades llevat que conste en el procediment la seua oposició expressa.

2. Acreditació de l'entitat beneficiària, mitjançant l'aportació de:



a) NIF

b) Còpia d'escriptura de constitució, estatuts i normes de règim intern legalitzades i actualitzades, on l'activitat agrària ha de figurar entre les activitats de l'entitat beneficiària.

3. Acreditació de la titularitat de l'explotació de les parcel·les incloses en el Pla col·lectiu, segons el règim de tinença:

a) En cas que el règim de tinença siga cessió, arrendament o qualsevol altra forma de transmissió de la titularitat admissible en dret:



1r) Contracte signat entre el cedent, arrendador o transmissor de la titularitat i l'entitat beneficiària en el qual s'especifique la descripció cadastral de cada parcel·la inclosa la superfície total, la superfície i aprofitament SIGPAC de cada recinte i les condicions econòmiques del contracte i la duració d'aquest.

2n) Abans d'efectuar les inversions/actuacions descrites en el Pla col·lectiu, s'ha d'aportar el consentiment del titular de les parcel·les la titularitat de les quals és motiu de transmissió.

3r) Així mateix, es necessita el compromís del propietari de mantenir les parcel·les dins del Pla col·lectiu, durant un període mínim de tres anys a comptar des del pagament de l'ajuda.

4t) Liquidació de l'impost de transmissions patrimonials i actes jurídics documentats.

b) En el cas que el règim de tinença siga la propietat, s'ha de recaptar, pels mitjans de què disposa l'Administració, la descripció cadastral de cada parcel·la, inclosa la superfície. Quan aquesta no coincidisca amb la manifestada pel sol·licitant, pot admetre's com a acreditació un certificat de la Gerència Territorial de Cadastre o una nota simple del Registre de la Propietat, la data d'expedició dels quals siga inferior als sis mesos.

4. Presentació d'un pla de reconversió i reestructuració col·lectiu, segons es defineix en l'article 2.1.

El pla ha d'incloure, almenys, els següents apartats:

a) Descripció general de les parcel·les incloses en el Pla col·lectiu en el moment de presentar la sol·licitud, incloent-hi la identificació, aprofitament i superfície dels recintes conformement amb el Sistema d'Informació Geogràfica de Parcel·les Agrícoles (SIGPAC), amb especificació del cultiu o aprofitament realment existent en cas de no estar actualitzat. Unitats i mitjans de producció disponibles i la ubicació física en el cas de béns immobles.

b) Canvis a introduir pel Pla col·lectiu sobre la situació descrita en el punt anterior. Descripció i justificació de la conveniència de les inversions a realitzar.

c) El conjunt de parcel·les adscrites al Pla col·lectiu ha d'arribar a la dimensió mínima establida en l'article 5.3.

d) Quan les inversions consistisquen en millora de l'eficiència hídrica i energètica en l'ús de l'aigua de reg, ha d'acreditar-se la disponibilitat legal de l'aigua a utilitzar, mitjançant la presentació del dret o concessió d'aigua de reg per a les superfícies a considerar.

e) La previsió de despeses pels conceptes d'honoraris dels enginyers o elaboració d'estudis de viabilitat, amb les limitacions establides.



f) Documentació sobre les inversions:

– Memòria o projecte en el seu cas, de les inversions a realitzar. En aquest hi ha d'haver una descripció de les actuacions a efectuar.

– Presentació d'un projecte, per a aquells casos en els quals es necessiten autoritzacions, informes i llicències, que haurà de coincidir inequívocament amb el presentat per a l'obtenció d'aquests, juntament amb una memòria agronòmica redactada per un/a tècnic/a competent i visada pel corresponent col·legi professional.

– Pressupost o factures proforma de les inversions, en les quals figure el mesurament de les unitats subvencionables i el seu preu unitari corresponent.

Quan la inversió subvencionable supere els 6.000 euros, s'estableix l'obligació que les entitats beneficiàries aporten com a mínim tres ofertes de diferents proveïdors, i s'ha de seleccionar sempre l'oferta més econòmica o justificar expressament qualsevol altra elecció. No caldria la presentació de tres ofertes en aquelles despeses en els quals no es poguera propiciar la concurrència tal com s'esdevé en els casos de registres de patents i obtenció de llicències o altres permisos administratius.

- En instal·lacions el pressupost d'execució material de les quals siga igual o superior a 350.000 euros, o sempre que segons el parer de la conselleria competent en matèria d'agricultura es considere d'especial complexitat o risc, s'haurà de presentar un projecte constructiu, redactat per un/a tècnic/a competent i visat pel col·legi professional corresponent perquè emeta un informe sobre aquest el servei competent en supervisió de projectes. Aquest projecte tècnic ha de presentar-se en un únic fitxer en format PDF, de conformitat amb les especificacions que es recullen en els annexos de l'Ordre 9/2016, de 22 d'abril, de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, per la qual s'estableix el format digital per a la presentació de projectes tècnics, amb les signatures digitals de les persones autores. A més, haurà de presentar-se un exemplar imprés.

5. Avaluació d'impacte ambiental

En aquells projectes o actuacions en les quals siga necessari l'informe d'impacte ambiental, s'haurà de redactar d'acord amb el que s'estableix en la Llei 2/1989, de 3 de març, d'impacte ambiental, i el Decret 32/2006, de 10 març, del Consell de la Generalitat, pel qual es modifica el Decret 162/1990, de 15 d'octubre, del Consell de la Generalitat, pel qual es va aprovar el Reglament per a l'execució de la Llei 2/1989, de 3 de març, de la Generalitat.

6. Justificació d'estar al corrent de les obligacions fiscals i amb la Seguretat Social

D'acord amb el que es disposa en l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, la presentació de la sol·licitud comporta l'autorització de l'òrgan gestor del procediment per a obtenir directament les dades d'identitat del sol·licitant o del seu representant legal, així com d'estar al corrent amb el compliment de les seues obligacions tributàries i davant de la Seguretat Social. En cas que el sol·licitant s'opose al fet que l'òrgan gestor obtinga directament aquesta informació, haurà d'indicar-ho expressament en el formulari, i quedarà obligat a aportar els documents acreditatius corresponents.

7. No estar incurs en cap dels supòsits establits en el punt 2 i 3 de l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

S'ha d'acreditar mitjançant una declaració responsable per part de l'entitat beneficiària.

8. Complir la normativa d'integració laboral de persones amb discapacitat conformement amb el Decret 279/2004, de 17 de desembre.

S'ha d'acreditar mitjançant una declaració responsable per part de l'entitat beneficiària.

9. Compromís d'exercir l'activitat agrària en les parcel·les objecte de l'ajuda i mantenir les inversions durant almenys tres anys comptats des de la data del pagament final de l'ajuda.

S'ha d'acreditar mitjançant una declaració responsable per part del sol·licitant.

10. No haver-se-li concedit ni haver rebut cap mena de subvenció per a l'execució de les inversions sol·licitades.

S'ha d'acreditar mitjançant una declaració responsable per part de l'entitat beneficiària.

11. Identificar un compte corrent per al cobrament de les ajudes i, en cas que no figure en el Registre de Tercers de l'Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària, ha d'aportar-se el corresponent document de domiciliació bancària de l'Organisme Pagador, Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària.

12. Complir el que s'estableix en l'article 3 de la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de la Generalitat, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana, respecte a l'obligació de donar l'adequada publicitat al caràcter públic del finançament de l'activitat, inversió o actuació objecte de subvenció quan l'import siga superior a 10.000 euros.

S'ha d'acreditar de la manera que s'estableix en l'article 23 d'aquesta ordre.

13. L'entitat beneficiària ha d'estar constituïda per un mínim de deu socis.

S'ha d'acreditar mitjançant la presentació d'una declaració responsable per part de l'entitat beneficiària.

14. Producció ecològica o acolliment a altres figures de qualitat diferenciada agroalimentària descrites en l'article 16.1.a del Reglament (UE) 1305/2013, en el seu cas.

Ha d'acreditar-se mitjançant certificat dels corresponents organismes reguladors o òrgans de gestió.





CAPÍTOL V

PROCEDIMENT DE CONCESSIÓ DE L'AJUDA



Article 12. Estudi i avaluació

1. Les sol·licituds presentades han de ser revisades per personal tècnic de les oficines comarcals, els quals actuaran com a òrgan instructor. En cas de detectar-se deficiències o falta de documentació que haja d'esmenar l'interessat, se li farà un requeriment en què se li concedirà un termini de 10 dies per a l'aportació de la informació o documentació pertinent, i se l'informarà que, si no ho fa així, es considerarà que ha desistit de la seua sol·licitud, conformement amb el que es disposa en l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Per a cada sol·licitud d'ajuda s'ha d'emetre un informe d'adequació a les condicions de la convocatòria.

2. L'incompliment dels requisits no corregibles o del termini de presentació de sol·licituds que estableixen les bases reguladores comporta la inadmissió de la sol·licitud.

3. La manca d'esmena dels requisits corregibles, dins del termini de 10 dies a comptar a partir de l'endemà de rebre la notificació de requeriment, comporta el desistiment de la sol·licitud.

4. La persona sol·licitant pot desistir per escrit de la seua sol·licitud de subvenció, abans de la concessió, i l'òrgan instructor haurà d'acceptar-la.

5. Prèviament a la concessió de les subvencions, l'òrgan instructor resoldrà sobre l'admissió o el desistiment de les sol·licituds, i notificarà la resolució d'inadmissió o desistiment a les persones interessades.



6. Són subvencionables les inversions realitzades amb posterioritat a la resolució de concessió de l'ajuda sol·licitada. Així com aquelles inversions que es realitzen amb posterioritat a la data de presentació de la sol·licitud, sempre que existisca certificat emés pel tècnic instructor, en el qual es faça constar la no iniciació de les inversions a aquesta data, sempre que posteriorment recaiga resolució aprovatòria d'ajuda per a aquestes inversions.

7. Les ajudes regulades per aquesta disposició es tramiten en règim de concurrència competitiva. Per a això, les sol·licituds presentades que complisquen els requisits per a la seua aprovació seran estudiades per una comissió avaluadora integrada pel titular de la subdirecció general competent en matèria de modernització d'explotacions agràries, el cap de servei responsable de la mesura, i tres tècnics designats pel titular de la direcció general amb competència en matèria de modernització d'explotacions agràries.

La comissió avaluadora s'ha d'ajustar als principis de composició i presència equilibrada entre homes i dones, establits per la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes, excepte quan això no siga possible per raons fundades i objectives, motivades com cal, de la qual cosa caldrà deixar constància en les actuacions.



Article 13. Criteris de selecció i priorització

1. Els expedients, els ha de puntuar la comissió avaluadora seguint els criteris de selecció següents, i s'han d'ordenar de major a menor puntuació. Constitueix l'ordre de prioritats per a l'aprovació d'aquests:

a) Sol·licituds presentades per cooperatives, organitzacions de productors, societats agràries de transformació o entitats mercantils en les quals almenys el 50% del capital pertanga a societats cooperatives, organitzacions de productors o societats agràries de transformació (5 punts). En el cas que l'entitat beneficiària agrupe més de 50 socis i acredite la seua gestió democràtica, de manera que cap persona física ni jurídica, directament ni indirectament, posseïsca el control de més del 34% dels drets de vot d'aquesta entitat (2 punts addicionals als anteriors).



b) Sol·licituds presentades per una altra mena de societats diferents de les descrites en l'apartat anterior (3 punts).

c) Dimensió equivalent del conjunt de parcel·les adscrites al Pla col·lectiu:

Més de 20 Ha: 7 punts

Entre 15 i 20 Ha: 6 punts

Entre 10 i 14 Ha: 5 punts

Entre 6 i 10 Ha: 4 punts

d) Plans en els quals la superfície inclosa estiga situada en la seua major part en zones amb limitacions naturals o altres limitacions específiques contemplades en l'article 32 del Reglament (UE) 1305/2013 (5 punts).

e) Plans en els quals la superfície inclosa estiga situada en la seua major part en municipis d'aplicació de la mesura LEADER no inclosos en l'apartat anterior (3 punts).

f) Els plans en els quals, després de l'execució del pla, més del 50% de la superfície del Pla col·lectiu es dediquen a producció ecològica o altres produccions de qualitat diferenciada descrites en l'article 16.1.a) del Reglament (UE) 1305/2013. (5 punts).

2. Una vegada baremades totes les sol·licituds s'han d'ordenar d'acord amb la puntuació total obtinguda. En cas d'empat s'haurà de tenir en compte l'ordre en la puntuació obtinguda en el primer criteri de selecció. Si persisteix l'empat, s'haurà de considerar la puntuació obtinguda en el segon criteri de selecció, i així successivament. Si així i tot, persisteix l'empat, aquest es resoldria atenent la més gran superfície total inclosa en el Pla d'actuació. Perquè una sol·licitud puga ser aprovada és necessari que aconseguisca, almenys, 6 punts.

3. Aquestes condicions de baremació han de mantenir-se des del moment de la sol·licitud fins al moment de la certificació de l'execució de les inversions. Si es verifica l'incompliment d'algun criteri de baremació valorat en el procés de selecció, es calcularà la nova puntuació de l'expedient, i es podrà arribar a la denegació de l'ajuda i a sol·licitar-se el reintegrament dels imports ja pagats, incrementats amb l'interés de demora establit legalment, si després de la nova baremació l'interessat perd el dret a l'ajuda.

4. La comissió avaluadora ha de proposar l'aprovació d'aquells expedients que complint els requisits de la convocatòria i, segons l'ordre de prioritat anterior, puguen ser atesos segons la dotació pressupostària establida. Al mateix temps ha de proposar la desestimació de l'ajuda per a aquells expedients per als quals no hi haja disponibilitat pressupostària conformement amb el que s'estableix en l'article 39 de la Llei de la Generalitat 1/2015, de 6 de febrer, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.



Article 14. Concessió de les ajudes

1. S'estableix un termini de sis mesos per a resoldre sobre les sol·licituds de les ajudes. La falta de resolució en termini tindria efectes desestimatoris per silenci administratiu, de conformitat amb el que es disposa en l'article 25.5 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

2. L'execució del Pla col·lectiu no pot tenir una duració superior als vint-i-quatre mesos, a comptar des de la resolució de la concessió o de l'autorització d'inici d'inversions, si escau.

3. La concessió s'ha d'efectuar en funció de les inversions subvencionables i ateses les característiques de la sol·licitud i a la disponibilitat pressupostària. Les propostes de concessió o denegació de les ajudes les ha de traslladar la comissió de valoració a l'òrgan competent per a la seua resolució.

4. Encara que les competències sobre gestió de les subvencions i autorització de pagament de fons FEADER corresponen a l'Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària, i atés que es manté l'Acord de delegació de competències, de 26 d'abril de 2012, les sol·licituds, les ha de resoldre la persona titular de la direcció general competent en matèria de modernització d'explotacions agràries.

5. Les resolucions, que esgoten la via administrativa, s'han de notificar a les persones interessades i motivar com cal el sentit d'aquestes. Contra aquestes resolucions, es podrà interposar un recurs potestatiu de reposició davant la persona titular de la direcció de l'Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària (AVFGA), en el termini d'un mes a comptar de l'endemà d'haver-se practicat la notificació, de conformitat amb el que disposen els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o podria impugnar-se directament davant l'ordre jurisdiccional mitjançant la interposició d'un recurs contenciós administratiu davant els jutjats contenciosos administratius de la Comunitat Valenciana, en el termini de dos mesos, comptats des de l'endemà de la notificació, de conformitat amb el que s'estableix en els articles 8.3, 25.1 i 46.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa. Tot això, sense perjudici que la persona interessada puga interposar qualsevol altre recurs que considere oportú.



6. La resolució ha de ser motivada d'acord amb el que s'estableix en la present ordre i ha de contenir la informació següent: l'entitat beneficiària, les despeses subvencionables, la quantia de les ajudes concedides com a percentatge de les despeses subvencionables, les anualitats en les quals es distribueixen, les administracions que financen les ajudes (comunitària, nacional i autonòmica) i els seus percentatges de participació, i el termini concedit a l'entitat beneficiària per a comunicar la realització de l'actuació subvencionable i per a justificar el pagament de les actuacions realitzades.



Article 15. Modificació de la resolució d'ajuda

El Pla col·lectiu a implementar és inalterable quant al contingut i als terminis. No obstant això, considerant la possibilitat que puguen produir-se circumstàncies sobrevingudes no imputables al sol·licitant, hi ha la possibilitat de sol·licitar canvis quant al contingut o al termini d'execució:

1. Abans del 30 de juny de cada any l'entitat beneficiària podrà sol·licitar un canvi dels terminis establits en la resolució de concessió, justificant com cal la petició. Sobre aquesta sol·licitud els serveis tècnics hauran d'emetre un informe i quedarà supeditada a la disposició de crèdit suficient. S'haurà d'elevar una proposta de resolució al titular de la direcció general que va dictar la resolució a modificar.

2. Abans del 30 de juny de cada any, l'entitat beneficiària podrà també sol·licitar modificacions del programa d'inversions, i justificar com cal la petició. Sobre aquesta sol·licitud els serveis tècnics hauran d'emetre un informe i no podrà suposar increment de l'ajuda per a l'entitat beneficiària, ni increment d'intensitat respecte a la inversió subvencionable. Es denegarà qualsevol modificació si s'alteren les condicions que van propiciar la selecció i aprovació del Pla col·lectiu. S'haurà d'elevar una proposta de resolució al titular de la direcció general que va dictar la resolució a modificar.





CAPÍTOL VI

SOL·LICITUD DE PAGAMENT DE L'AJUDA



Article 16. Sol·licitud de pagament i justificació de les inversions

1. Sol·licitud de pagament:

a) L'entitat beneficiària està obligada a efectuar la sol·licitud de pagament per les inversions realitzades, segons els termes i en els terminis establits en la resolució de concessió, i en aquestes bases reguladores.

b) La sol·licitud de pagament, juntament amb la documentació i justificants pertinents que l'acompanya, s'ha de presentar a través de mitjans electrònics, en els termes establits d'acord amb l'article 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

c) La sol·licitud de pagament, d'acord amb l'article 169 de la Llei de la Generalitat 1/2015, de 6 de febrer, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, dona lloc a la comprovació i verificació per tècnic competent que pot comportar, si escau, la certificació de les inversions executades.

d) Abans del dia 31 de juliol de l'exercici pressupostari corresponent per al qual es va programar la finalització del Pla col·lectiu, les entitats beneficiàries han de comunicar la finalització de les inversions incloses en la sol·licitud, justificar la seua execució, acreditar el pagament de les inversions i sol·licitar el pagament de l'ajuda corresponent.

e) Podrà sol·licitar-se una pròrroga del període establit en la resolució, per a la realització i justificació de les inversions, en els supòsits en els quals concórreguen circumstàncies alienes a l'entitat beneficiària, no previsibles i sobrevingudes durant l'execució de la inversió. Aquestes pròrrogues s'han de sol·licitar amb almenys un mes d'antelació al venciment del termini màxim establit en la resolució de concessió com a data límit de justificació.

f) La persona titular de la direcció general competent en matèria de modernització d'explotacions agràries ha de resoldre sobre l'ampliació i comunicar, si escau, el nou termini concedit per a la realització i justificació de les inversions, sempre dins de la mateixa anualitat.



g) Una vegada esgotat el termini de justificació sense que l'entitat beneficiària presente la documentació completa i correcta, serà requerida perquè la presente en el termini improrrogable de 15 dies hàbils.

2. Justificació de les inversions:

a) En virtut del que estableix l'article 60.4 del Reglament (UE) 1305/2013, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), la justificació de les inversions ha de realitzar-se mitjançant factures i justificants del pagament d'aquestes.

b) Tota la documentació de l'expedient, així com les factures i els justificants acreditatius del pagament, han d'anar a nom de l'entitat beneficiària de l'ajuda.

c) Les factures i justificants acreditatius de pagament hauran de ser de data posterior a la concessió o a la visita de no inici d'inversions, efectuada per personal tècnic de l'administració, i anteriors al termini màxim d'execució i justificació concedit a l'entitat beneficiària per a cada anualitat.

d) Es consideren mitjans de pagament admissibles les transferències bancàries i el deute en el compte bancari del sol·licitant en el qual figuren clarament el concepte, així com el titular del compte i el receptor del pagament. Per a l'acreditació del pagament efectiu ha d'adjuntar-se una còpia de l'extracte bancari.

e) Si la forma de pagament consisteix en un efecte mercantil garantit per una entitat financera o companyia d'assegurances, haurà d'aportar-se una còpia del document i acreditació del pagament de l'efecte per part de l'entitat que l'haguera realitzat.

f) Si la forma de pagament és el xec, el document justificatiu consistirà en:

1r) Un rebut, signat i segellat pel proveïdor, en el qual ha d'especificar-se:

– La factura o documentació justificativa de la despesa al fet que correspon el pagament i la seua data.

– El número i la data del xec.

– Davall de la signatura ha d'aparéixer el nom i número del DNI de la persona que signa.

2n) Una còpia d'extracte bancari del càrrec en compte corresponent a l'operació justificada.

g) No són admissibles com a justificants de la inversió els pagaments en efectiu ni els abonaments en el compte del proveïdor.

h) Quan la inversió subvencionada siga la compra de terrenys o immobles, s'haurà d'aportar l'escriptura pública inscrita en el Registre de la Propietat o Nota Simple del Registre de la Propietat a nom del sol·licitant juntament amb justificants de pagament de les inversions corresponents, en el seu cas. Així com la liquidació de l'impost de transmissions patrimonials i actes jurídics documentats.

i) Declaració de l'entitat beneficiària de no haver sol·licitat o obtingut altres ajudes per a la mateixa finalitat ni de trobar-se immers en un procés de reintegrament de subvencions.

j) Qualsevol altra documentació exigida per la normativa d'obligat compliment, així com la indicada en la resolució de concessió a fi d'acreditar alguna de les circumstàncies o requisits necessaris per a concedir l'ajuda.

3. Conformement amb l'article 65.2 del Reglament (UE) 1303/2013, del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, només poden optar a ser subvencionables les despeses realitzades per l'entitat beneficiària, executats i abonats, abans del 31 de desembre de 2023.



Article 17. Certificat de les inversions, proposta i resolució de pagament

1. Certificat d'inversions

Per a efectuar el pagament de les ajudes és necessari que l'òrgan instructor certifique la realització de les inversions per a les quals s'haguera concedit l'ajuda i el compliment dels compromisos i de les obligacions adquirides.

El certificat d'inversions ha d'expressar les inversions o accions realitzades i la quantia de l'ajuda que li corresponga, i s'ha de deduir-se, si escau, la part proporcional a la inversió no realitzada o no justificada, i l'import de l'ajuda ha d'ajustar-se al percentatge que corresponga de la inversió realitzada i justificada.

2. Proposta i resolució de pagament

1. D'acord amb el que s'estableix en l'Acord de 26 d'abril de 2012, esmentat, el titular de la direcció general amb competència en matèria de modernització d'explotacions agràries exerceix, per delegació de l'AVFGA com a organisme pagador, les funcions d'autorització de pagament, així com la pràctica de controls, la qual cosa s'ha de fer constar expressament quan les resolucions s'adopten en virtut d'aquesta delegació.

2. Contra la referida resolució, que posa fi a la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el/la director/a de l'Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària (AVFGA), en el termini d'un mes a comptar de l'endemà de ser notificada, de conformitat amb el que estableixen els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o impugnar-se directament davant l'ordre jurisdiccional mitjançant la interposició d'un recurs contenciós administratiu davant els jutjats contenciosos administratius de la Comunitat Valenciana, en el termini de dos mesos, comptats des de l'endemà de la seua notificació, de conformitat amb el que estableixen els articles 8.3, 25.1 i 46.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa. Tot això, sense perjudici que la persona interessada puga interposar qualsevol altre recurs que considere oportú.

3. Per incompliment de l'objecte de l'ajuda concedida, incompliment de l'especificat en el Pla col·lectiu, incompliment de les condicions tingudes en compte en la baremació, incompliment de compromisos o qualsevol altra causa exposada en l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, el tècnic competent en la instrucció del procediment haurà d'emetre un informe que podria donar lloc a la resolució de denegació del pagament de les ajudes aprovades.





CAPÍTOL VII

COMPROMISOS, SEGUIMENT I CONTROL



Article 18. Compromisos

1. L'entitat beneficiària ha de seguir complint els requisits i les obligacions que han propiciat la concessió de la present ajuda, així com els compromisos relatius a l'elegibilitat, manteniment i publicitat de l'operació objecte de l'ajuda.

2. L'entitat beneficiària de l'ajuda ha de comunicar a l'òrgan concedent en la sol·licitud d'ajuda, així com en qualsevol altre moment de la vigència de l'expedient, l'obtenció d'altres ajudes sol·licitades o concedides per a la mateixa finalitat per altres administracions o ens públics, d'acord amb l'article 30 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. En el cas que la sol·licitud o concessió d'altres ajudes s'efectue durant la tramitació de l'expedient, aquesta comunicació haurà d'efectuar-se tan prompte com es conega i, en tot cas, amb anterioritat a la justificació de l'aplicació donada als fons percebuts.



3. L'entitat beneficiària de l'ajuda ha de mantenir a la disposició de l'Administració, durant almenys els tres anys següents al pagament final, els justificants de pagament de les despeses finançades i dels ingressos per les ajudes percebudes.

4. En compliment de l'apartat 1 c) i) de l'article 66 del Reglament (UE) 1305/2013, l'entitat beneficiària ha de mantenir un sistema de comptabilitat separat o bé un codi comptable adequat per a les transaccions relatives a l'operació subvencionada indicant tots els ingressos i despeses d'aquesta.

5. L'entitat beneficiària de l'ajuda està obligada a facilitar en tot moment als serveis tècnics disposats per l'Administració la realització dels controls necessaris per a comprovar l'aplicació correcta de l'ajuda i el compliment dels compromisos.

Així mateix, està obligat a presentar qualsevol documentació requerida pels tècnics competents en la instrucció dels expedients o en el control d'aquests, que acredite el compliment d'aquests compromisos.

6. Qualsevol variació que afecte les dades i la documentació lliurada a l'Administració en el context de tramitació d'aquesta ajuda ha de ser immediatament objecte d'un informe tramés a la conselleria competent en matèria agrària. L'incompliment dels compromisos adquirits pot, excepte cas de força major, donar lloc a l'inici de l'expedient de reintegrament d'ajudes.



Article 19. Seguiment i control

1. Les entitats beneficiàries de les ajudes s'han de sotmetre a controls administratius i sobre el terreny, previs i a posteriori, així com qualsevol altra actuació de comprovació i control financer que corresponga a la Intervenció General i a qualsevol altre organisme amb competències de control sobre fons FEADER, i han d'aportar tota la informació que els siga requerida en l'exercici d'aquestes actuacions.

2. L'organització i realització dels controls s'ha d'efectuar d'acord amb les disposicions generals que siguen aplicables establides en el capítol II del títol IV del Reglament d'execució (UE) 809/2014, de la Comissió, de 17 de juliol, pel qual s'estableixen disposicions aplicables del Reglament (UE) 1306/2013, del Parlament Europeu i de la Comissió, de 17 de desembre, pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.



3. D'acord amb el que s'estableix en l'article 169.3 de la Llei de la Generalitat 1/2015, de 6 de febrer, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, per la direcció general competent en matèria de modernització d'explotacions agràries ha d'elaborar un pla de controls. El pla de controls ha de comptar amb l'informe favorable de l'Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària, i ser aprovat amb caràcter previ a la seua execució. En aquest pla, s'han d'especificar els tipus de control a efectuar, els criteris de selecció de la mostra i el percentatge mínim d'ajuda a controlar respecte de l'import global.



4. En aquests controls s'ha de comprovar el compliment dels requisits i compromisos adquirits. Així mateix, s'ha de verificar que els sol·licitants no han creat artificialment les condicions per a complir els requisits establits per a accedir a l'ajuda.

5. Una vegada s'haja completat l'expedient de pagament, el servei competent en matèria de modernització d'explotacions agràries, haurà de fer una proposta de pagament a la persona titular de la direcció general competent en matèria de modernització d'explotacions agràries de la Comunitat Valenciana, que haurà d'emetre una resolució sobre el pagament de l'ajuda.





CAPÍTOL VIII

INCIDÈNCIES POSTERIORS A LA CONCESSIÓ



Article 20. Reintegrament de subvencions i penalitzacions

1. Tal com s'estableix en el Reglament delegat (UE) 640/2014, de la Comissió, d'11 de març, és procedent la denegació o retirada total de l'ajuda sol·licitada si els requisits d'admissibilitat no es respecten. El percentatge de denegació o retirada de l'ajuda després de l'incompliment dels compromisos i altres obligacions ha de tenir en compte la gravetat, l'abast, la duració i la reiteració de l'incompliment. Mitjançant resolució de la persona titular de la direcció general amb competències en matèria de modernització d'estructures, s'ha d'establir la tipificació dels incompliments dels compromisos i obligacions exigits a les entitats beneficiàries de la present ajuda, així com s'han d'establir les corresponents reduccions i penalitzacions a aplicar sobre l'import de l'ajuda.



2. Són causes de reintegrament les contemplades en els articles 36 i 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i concordants en la Llei de la Generalitat 1/2015, de 6 de febrer.

3. Qualsevol alteració de les condicions tingudes en compte per a la concessió de l'ajuda i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajudes atorgades per altres administracions públiques o ens públics o privats, pot donar lloc a la modificació de la resolució de concessió i, si escau, a la pèrdua del dret al cobrament total o parcial de la subvenció.



4. En qualsevol cas, no s'han d'aplicar reduccions en casos d'abandó de la condició de titular de l'explotació motivat per alguna de les següents causes, que hauran de ser estimades per la conselleria competent en matèria agrària:

1r) Expropiació total o d'una part important de l'explotació si aquesta expropiació no era previsible el dia en què es van subscriure els compromisos.

2n) Catàstrofes naturals o accidentals que afecten greument l'explotació.

A aquest efecte, un succés podrà ser qualificat de catàstrofe accidental sempre que no estiga involucrada cap persona o entitat titular de l'explotació agrària, com tampoc cap dels seus socis, cònjuges o persones vinculades amb una relació anàloga a la conjugal, o una altra persona que tinga la condició d'empleat o dependent, en el succés.

5. En el cas que l'entitat beneficiària transmeta la totalitat de les parcel·les que integren el Pla col·lectiu a una altra entitat, aquesta podrà subrogar-se en els compromisos del mateix durant el període pendent de compliment, sempre que el nou titular complisca els requisits per a ser beneficiari de les ajudes. En aquest cas, no és procedent el reintegrament de les ajudes percebudes.



Article 21. Creació de condicions artificials

En aplicació de l'article 60 del Reglament (UE) 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, no es poden concedir pagaments ni altres ajudes a les entitats jurídiques de les quals es demostre que han creat artificialment les condicions exigides per a obtenir aquestes ajudes. En funció de l'incompliment comés s'han de determinar els imports que l'entitat beneficiària no haurà de percebre.





CAPÍTOL IX

FINANÇAMENT, INFORMACIÓ I PUBLICITAT



Article 22. Finançament

1. Les quanties totals màximes aplicables en cada convocatòria s'han de publicar mitjançant resolució de la persona titular de la direcció de l'Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

2. El finançament de la mesura s'ha de fer a càrrec de les assignacions establides en el Programa de desenvolupament rural de la Comunitat Valenciana 2014-2020. L'operació s'ha de finançar a càrrec de les consignacions establides en el Programa de desenvolupament rural de la Comunitat Valenciana 2014-2020, cofinançat per la Unió Europea a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i l'Administració general de l'Estat i la Generalitat Valenciana.



Article 23. Informació i publicitat

1. En la resolució de concessió s'ha d'indicar expressament que l'ajuda està subvencionada pel FEADER en virtut del Programa de desenvolupament rural de la Comunitat Valenciana, 2014-2020, així mateix caldrà fer esment a la mesura 4 «Inversions en actius físics» del PDR-CV 2014-2020, en què s'emmarca la mesura objecte d'ajuda.

2. D'acord amb el que s'estableix en l'article 18 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, l'Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària, com a autoritat de gestió del PDR-CV 2014-2020, ha de publicar, en versió electrònica o impresa, la relació d'entitats beneficiàries, els imports corresponents de les ajudes concedides i la seua finalitat, així com la indicació de la convocatòria, el programa i el crèdit pressupostari a què s'imputen.

3. En compliment de l'article 13.2 del Reglament d'execució (UE) 808/2014, de la Comissió, de 17 de juliol, l'entitat beneficiària ha de reconéixer el suport del FEADER a l'operació mostrant en totes les activitats d'informació i comunicació que duga a terme l'emblema de la Unió i una referència a l'ajuda.

Durant la realització d'una operació, ha d'informar el públic de l'ajuda obtinguda del FEADER de la següent manera:

a) Presentant en el lloc web de l'entitat beneficiària per a ús professional, en cas que existisca aquest lloc, una breu descripció de l'operació quan puga establir-se un vincle entre l'objecte del lloc web i l'ajuda prestada a l'operació, en proporció al nivell d'ajuda, amb els seus objectius i resultats, i destacant l'ajuda financera de la Unió.



b) En el cas d'operacions que reben una ajuda pública total superior a 10.000 euros, col·locant almenys un panell amb informació sobre l'operació (d'una grandària mínima A3) on es destaque l'ajuda financera rebuda de la Unió, en un lloc ben visible per al públic, com per exemple l'entrada d'un edifici.

c) Quan una operació done lloc a una inversió que reba una ajuda pública total superior a 50.000 euros, l'entitat beneficiària ha de col·locar una placa explicativa amb informació sobre el projecte, en la qual es destaque l'ajuda financera de la Unió.

d) Quan l'ajuda consistisca en el finançament d'obres d'infraestructura o construcció que es beneficien d'una ajuda pública total superior a 500.000 euros ha de col·locar en un lloc ben visible per al públic un cartell temporal de grandària significativa relativa a l'operació.

En el termini de tres mesos a partir de la conclusió d'una operació, l'entitat beneficiària ha de col·locar, en un lloc ben visible per al públic, un cartell o una placa permanent de grandària significativa si l'ajuda pública total supera els 500.000 € o l'operació consisteix en la compra d'un objecte físic, en el finançament d'una infraestructura o en treballs de construcció. Aquest cartell ha d'indicar el nom i el principal objectiu de l'operació i destacar l'ajuda financera aportada per la Unió.

Els cartells, panells, plaques i llocs web han de portar una descripció del projecte o de l'operació, i els elements als quals es refereix l'annex III (part 2) del Reglament d'execució (UE) 808/2014. Aquesta informació ha d'ocupar com a mínim el 25% del cartell, placa o pàgina web.



4. Així mateix, en compliment de l'article 3 de la Llei 2/2015 de la Generalitat, de 2 d'abril, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana, quan els beneficiaris siguen persones jurídiques estaran obligades a donar l'adequada publicitat al caràcter públic del finançament de l'activitat, inversió o actuació objecte de subvenció quan l'import siga superior a 10.000 euros, mitjançant la difusió d'almenys l'entitat pública concedent, l'import rebut i el programa, activitat, inversió o actuació subvencionada, preferentment a través de les corresponents pàgines web. En cas de no disposar de pàgina web on realitzar aquesta publicitat, podran complir aquesta obligació a través del portal que pose a la seua disposició la Generalitat.





Article 24. Publicitat dels beneficiaris

1. S'informa els beneficiaris que, de conformitat amb l'article 113 del Reglament (UE) 1306/2013, les seues dades es publicaran conformement amb l'article 111 d'aquest reglament i podran ser tractades per organismes d'auditoria i investigació de la Unió Europea i nacionals, per a salvaguardar els interessos financers de la Unió. D'acord amb el que s'estableix en la Llei 38/2003, general de subvencions, i en l'article 45.b) de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, la concessió de les ajudes convocades s'ha de publicar en el lloc web de l'Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària.

2. Quant a les dades de caràcter personal, els beneficiaris podran exercir els drets reconeguts en el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE (Reglament general de protecció de dades). L'acceptació de la subvenció suposa, per a cadascun dels beneficiaris, l'acceptació i l'autorització expressa a l'Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària per a la recollida, la incorporació als respectius fitxers i el tractament d'aquestes dades personals, així com per a la conservació d'aquestes durant els terminis establits en les disposicions aplicables.





ANNEX II

Mòduls amb els imports màxims subvencionables



Codi Concepte subvencionable Unitat Import

1 Bassa d'aigua impermeabilitzada m³ 17,50 €

2 Depòsit de formigó m³ 90,00 €

3 Reg per aspersió ha 3.000,00 €

4 Reg localitzat, horta ha 4.800,00 €

5 Reg localitzat, fruiters ha 3.500,00 €

6 Reg localitzat, olivera ha 2.500,00 €

7 Reg localitzat, vinya ha 3.000,00 €

8 Reg localitzat, fruita seca ha 2.300,00 €

9 Caseta de reg m² 160,00 €

10 Anivellament amb pendent mitjà inferior al 7% ha 1.000,00 €

11 Anivellament amb pendent mitjà superior al 7% ha 2.500,00 €

12 Estructura de suport de plantació

de fruiters ha 3.000,00 €

13 Estructura de suport de plantació

d'olivera ha 2.500,00 €

14 Estructura de xarxa antipedregada ha 11.000,00 €

15 Xarxa antipedregada ha 7.000,00 €

16 Plançons d'olivera ha 450,00 €

17 Plançons d'olivera intensiva ha 2.500,00 €

18 Plançons de fruiters de llavor ha 6.000,00 €

19 Plançons fruiters de pinyol ha 3.000,00 €

20 Plançons de fruita seca ha 1.000,00 €

21 Plançons de fruita seca intensiva ha 4.500,00 €

22 Regalies de fruiters ha 3.000,00 €

23 Labors preparatòries profundes i superficials per a la plantació de llenyosos, inclòs marcat i aclotament ha 1.400,00 €

24 Hivernacles (estructura metàl·lica) m² 45,00 €

25 Hivernacles (túnel) m² 18,00 €

26 Estructura umbracle i malla agrícola d'ombrejament m² 14,21 €

27 Tancaments i barrats m.l. 15,00 €

28 Estudi de viabilitat econòmica i mediambiental ud. 900,00 €

29 Construcció d'infraestructures viàries Els preus d'unitats d'obra, en euros, apareixen en l'annex II de l'Ordre de 17 de novembre de 2008, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació (DOCV número 5902, de 27/11/2008)

Mapa web