Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 3 de març de 2020, de la directora general de Modernització i Relacions amb l'Administració de Justícia, per la qual s'inscriu la modificació dels estatuts del Col·legi Oficial de Dietistes i Nutricionistes de la Comunitat Valenciana en el Registre de Col·legis Professionals i de Consells Valencians Professionals de la Comunitat Valenciana. [2020/2382]

(DOGV núm. 8763 de 16.03.2020) Ref. Base de dades 002580/2020




Vist l'expedient de sol·licitud de modificació estatutària instruït a instàncies del Col·legi Oficial de Dietistes i Nutricionistes de la Comunitat Valenciana, inscrit amb el número 111 de la Secció Primera del Registre de Col·legis Professionals i de Consells Valencians Professionals de la Comunitat Valenciana, en el qual se sol·licita la inscripció de la modificació dels seus estatuts en aquest registre, atesos els següents





Fets



Primer. El president del Col·legi Oficial de Dietistes i Nutricionistes de la Comunitat Valenciana va presentar, en data de 26 de novembre de 2019, una sol·licitud d'inscripció de la modificació parcial dels estatuts del Col·legi Oficial de Dietistes i Nutricionistes de la Comunitat Valenciana, en el Registre de col·legis professionals i de Consells Valencians de col·legis professionals de la Comunitat Valenciana, en compliment del que es disposa en l'article 11 de la Llei 6/1997, de 4 de desembre, de consells i col·legis professionals de la Comunitat Valenciana.



Segon. Els actuals estatuts del Col·legi Oficial de Dietistes i Nutricionistes de la Comunitat Valenciana van ser inscrits en el Registre de col·legis professionals i de Consells Valencians de col·legis professionals de la Comunitat Valenciana per Resolució de 22 de juliol de 2010, del director general de Justícia i Menor de la Conselleria de Justícia i Administracions Públiques (DOGV 6334, 17.08.2010).

Tercer. Aquests estatuts van ser modificats per resolució de 5 de juny de 2017, de la directora general de Justícia, per la qual es resolia la petició d'inscripció de la modificació dels estatuts del Col·legi Oficial de Dietistes i Nutricionistes de la Comunitat Valenciana (DOGV núm. 8066 de 20/06/2017).

Quart. La modificació parcial d'estatuts sol·licitada pel Col·legi Oficial de Dietistes i Nutricionistes de la Comunitat Valenciana va ser aprovada per l'Assemblea General del col·legi el 21 de setembre de 2019, segons certificat del secretari del col·legi, amb el vistiplau del president, de data 25 de novembre de 2019.

Cinqué. La modificació estatutària la inscripció de la qual se sol·licita es refereix al canvi de redacció dels articles 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 15,16, 18, 21, 22, 24, 25, 26, 33, 34, 36, 41, 42, 43, 44 i 46, que queden redactats literalment així:



“Article 1. Normes Generals.

1. Els presents estatuts tenen per objecte regular l'organització del col·legi Oficial de Dietistes nutricionistes de la Comunitat Valenciana –d'ara en avant col·legi o CODiNuCoVa– segons allò que s'ha fixat en les disposicions legals sobre la seua creació i de conformitat amb la legislació vigent sobre col·legis professionals.

2. Són principis essencials de la seua estructura, la igualtat dels seus membres, la democràcia en la seua organització i funcionament, que inclou l'elecció democràtica dels seus òrgans de govern i l'adopció dels acords per majoria.

3. La voluntat del col·legi és dotar els dietistes nutricionistes amb una institució que, vetlant per l'interés públic, represente i defense els seus interessos, així com representar l'exercici de la professió contribuint en la societat, a la promoció del dret a la salut i a una assistència sanitària de major qualitat.

4. En els seus aspectes institucionals i corporatius, el col·legi s'ha de relacionar amb la Conselleria competent en matèria de col·legis professionals. En els seus aspectes de caràcter sectorial i relatiu a la professió, haurà de relacionar-se amb la Conselleria competent en matèria sanitària.

5. El col·legi podrà establir acords de reciprocitat i cooperació amb altres col·legis professionals, Associacions de qualsevol índole i societats científiques qualsevol que siga el seu àmbit territorial, així com amb el Consell General de Dietistes nutricionistes d'Espanya, quan n'hi haguera.

6. El col·legi podrà establir amb els organismes professionals estrangers i internacionals les relacions que, dins del marc de la llei, considere convenient.

7. Amb la finalitat d'assegurar un adequat funcionament col·legial i fer-ho de la manera més pràctica possible, la Junta de Govern pot proposar a l'Assemblea General l'aprovació dels Reglaments de Règim Intern que considere convenient.



Article 2. Naturalesa del col·legi.

1. El CODiNuCoVa és una corporació de dret públic, emparada per la llei, amb personalitat jurídica pròpia i plena capacitat per al compliment de les seues finalitats i l'exercici de les seues funcions. La representació legal del col·legi, tant en judici com fora d'ell, recau en la persona que ocupe la presidència, que es trobarà legitimada per a atorgar poders generals o especials a procuradors/es i advocats/ades o a qualsevol classe de mandatari/ària, amb l'acord de la Junta de Govern.

2. El col·legi es regeix pels presents estatuts, per la Llei 5/2009 de Creació del col·legi Oficial de Dietistes nutricionistes de la Comunitat Valenciana, per la resta de la normativa interna, per la Llei 2/ 1974, de 13 de febrer, sobre col·legis professionals, per la Llei 6/1997, de 4 de desembre, de la Generalitat, de consells i col·legis professionals de la Comunitat Valenciana, pel Reglament de desplegament de l'esmentada Llei 6/1997 aprovat pel Decret 4/2002, de 8 de gener, del Consell i tota la legislació que siga aplicable en general o bé subsidiàriament.





Article 3. Àmbit del col·legi

1. L'àmbit d'actuació del CODiNuCoVa es correspon amb el del territori de la Comunitat Valenciana.

2. El CODiNuCoVa té la seu a l'avinguda del Mestre Rodrigo, 95, planta primera. 46015 València.

L'Assemblea General té la competència per a modificar la ubicació del domicili concret.

La Junta de Govern pot acordar amb caràcter provisional el trasllat de la seu, si bé aquest acord ha de ser ratificat en la primera Assemblea General que se celebre.

3. El col·legi pot tenir fins a tres delegacions provincials: la Delegació Provincial de València, amb seu i domicili a la ciutat de València, la Delegació Provincial d'Alacant, amb seu i domicili a la ciutat d'Alacant i la Delegació Provincial de Castelló, amb seu i domicili a la ciutat de Castelló. L'Assemblea General ha de decidir, en el seu moment, la composició dels òrgans d'aquestes delegacions.



Article 4. Denominació

La denominació de col·legi és la de col·legi Oficial de Dietistes Nutricionistes de la Comunitat Valenciana, però es pot emprar la forma abreujada de l'acrònim CODiNuCoVa.



Article 5. Finalitats, facultats i funcions del col·legi.

1. Són finalitats essencials del CODiNuCoVa:

a) La protecció de les persones consumidores i usuàries dels serveis que presten els/les dietistes nutricionistes.

b) La representació exclusiva i la defensa de la professió del dietista nutricionista i els interessos professionals de les persones col·legiades, en congruència amb els interessos generals de la societat.

c) La formació professional permanent dels professionals de la Nutrició Humana, Dietètica i Alimentació.

d) L'ordenació en l'àmbit de la Comunitat Valenciana de l'exercici de la professió dins del marc legal i col·legial establit.

2. El CODiNuCoVa assumeix en el seu àmbit territorial totes les competències i funcions que la legislació vigent li atorga, així com les que d'una manera expressa puga delegar-li l'Administració a fi de complir els seus objectius de cooperació en la salut pública, ordenació de l'exercici professional de la Nutrició Humana, Dietètica i Alimentació, i la garantia de l'exercici ètic i de qualitat en la professió.

3. A més, el col·legi he de tendir a la consecució de les finalitats següents:

a) Assumir la representació de la professió i els seus professionals en tots els aspectes concernents a aquella.

b) Ordenar, en l'àmbit de la seua competència, l'exercici professional vetlant perquè s'exercisca conformement amb criteris deontològics i exercint la facultat disciplinària en l'ordre professional i col·legial.

c) Col·laborar amb l'Administració pública d'àmbit territorial, estatal i europeu en la reglamentació de les condicions generals de l'exercici de la professió.

d) Representar i defensar els interessos generals dels i de les dietistes nutricionistes i de la Nutrició Humana, Dietètica i Alimentació, especialment les seues relacions amb les Administracions i les institucions sanitàries i/o socials, siguen de caràcter públic, privat o mixt.

e) Promoure, vetlar i vigilar que la Nutrició Humana, Dietètica i Alimentació siguen un mitjà adequat per a l'atenció i millora de la salut i el benestar de la ciutadania.

f) Promoure, divulgar i potenciar la Nutrició Humana, Dietètica i Alimentació així com la seua integració i rellevància en l'estructura sanitària i social des de les perspectives científica, cultural, laboral, investigadora i docent.

g) Promoure i estendre la professió de la Nutrició Humana, Dietètica i Alimentació en la prevenció, valoració, diagnòstic, tractament, seguiment i avaluació dietètica i nutricional en les persones sanes i malaltes.

4. Per al compliment de les seues finalitats, el CODiNuCoVa exercirà en el seu àmbit territorial les facultats i funcions atribuïdes per la legislació estatal i autonòmica en la matèria, comprenent, entre altres, les següents funcions:

a) D'acord amb el que es disposa en la Llei 1/1974 sobre col·legis professionals, el col·legi disposarà d'una pàgina web perquè, a través de la finestreta única, els dietistes nutricionistes puguen realitzar tots els tràmits necessaris per a la col·legiació, el seu exercici i la seua baixa en el col·legi, a través d'un únic punt, per via electrònica i a distància.



b) Ha d'atendre les queixes o reclamacions presentades pels qui estiguen col·legiats

c) Ha de disposar d'un servei d'atenció a les persones consumidores o usuàries, que necessàriament tramite i resolga les queixes i reclamacions referides a l'activitat col·legial o professional dels qui estiguen col·legiats que es presenten per part de qualsevol persona consumidora o usuària que contracte els serveis professionals, així com per associacions i organitzacions de persones consumidores i usuàries en la seua representació o en defensa dels seus interessos. El col·legi, a través d'aquest servei d'atenció a les persones consumidores o usuàries, ha de resoldre sobre la queixa o reclamació. La regulació d'aquest servei haurà de disposar la presentació de queixes i reclamacions per via electrònica i a distància.

d) Podrà adquirir a títol onerós o lucratiu, alienar, vendre, gravar, posseir i reivindicar tota classe de béns, contraure obligacions i, en general, ser titular de tota classe de drets, executar o suportar qualsevol acció judicial, reclamació o recurs en totes les vies i jurisdiccions. Previ acord de la Junta de Govern correspon a la presidència del col·legi l'exercici de les facultats establides anteriorment, excepte els actes de disposició dels béns del col·legi, per als quals s'exigirà a més ratificació de l'Assemblea General.

e) Intervindre, amb sol·licitud prèvia, en vies de conciliació o arbitratge en les qüestions que, per motius professionals, se susciten entre les persones col·legiades, o entre aquestes i la ciutadania.

f) Exercir funcions d'arbitratge o mediació en els assumptes que li siguen sotmesos, així com promoure o participar en institucions d'arbitratge o mediació.

g) Complir i fer complir als seus membres, quan afecte la professió, les disposicions legals i estatutàries, així com les normes i decisions adoptades pels òrgans col·legials en matèria de la seua competència.



h) Tenir la representació que establisquen les lleis per al compliment de les seues finalitats; així com ostentar en l'àmbit autonòmic, la representació i defensa de la professió davant l'Administració, institucions, entitats i particulars, amb legitimació per a ser part en els litigis que afecten els interessos professionals i exercitar el dret de petició tal com es disposa en la Llei.

i) Ordenar l'activitat professional dels qui estiguen col·legiats, vetlant per la formació, l'ètica i la dignitat professional i pel respecte als drets de la ciutadania, aprovant un codi deontològic d'aquesta i cuidant el seu acatament i efectivitat.

j) Exercir la facultat disciplinària en l'ordre professional i col·legial, elaborar els seus estatuts particulars i les modificacions d'aquests, redactar i aprovar reglaments de règim intern i altres acords per al desenvolupament de les seues competències.

k) Elaborar normes i estàndards d'actuació professional necessaris per a l'ordenació de l'exercici de la professió de dietista nutricionista, així com la creació, desenvolupament i implantació dels corresponents sistemes d'acreditació de professionals, com a via cap a l'excel·lència de la pràctica professional de la Nutrició Humana, Dietètica i Alimentació.

l) Aprovar els seus pressupostos, regular i exigir les aportacions econòmiques dels seus membres.

m) Procurar l'harmonia i col·laboració entre el col·lectiu col·legial.

n) Organitzar i promoure activitats i serveis comuns d'interés per als col·legiats i les col·legiades, de caràcter professional, formatiu, cultural, assistencial, de previsió i altres anàlegs.

o) Prestar, a través de professionals competents, serveis d'assessorament jurídic, laboral, administratiu i fiscal i qualsevol altre que es considere oportú.

p) Participar en l'elaboració dels plans d'estudi. Informar de les normes d'organització dels centres docents corresponents a la professió. Mantenir permanent contacte amb aquests. Preparar la informació necessària per a facilitar l'accés a la vida professional de les noves persones titulades en l'àmbit de la Unió Europea. Organitzar cursos i activitats per a la formació, el perfeccionament i la carrera professional.



q) Procurar que l'exercici professional responga a les necessitats de la societat.

r) Adoptar les mesures conduents a evitar i perseguir l'intrusisme professional. En aquest sentit, vigilar que la utilització del nom i l'exercici de les tècniques pròpies de la Nutrició Humana, Dietètica i Alimentació s'atinguen a les normes reguladores de la professió i el seu exercici. A aquest efecte, es podrà requerir el suport de les autoritats governatives i sanitàries així com plantejar els casos davant els Tribunals de Justícia.

s) Vetlar perquè els mitjans de comunicació social divulguen la Nutrició Humana, Dietètica i Alimentació amb base científica contrastada, i combatre tota propaganda o publicitat incerta o enganyosa, o la que amb caràcter general atempte contra els drets de la població o contravinga els principis de la llei corresponent.

t) Atendre la formació de les professions sanitàries no titulades i titulades que tinga relació amb la Nutrició Humana, Dietètica i Alimentació, a fi de procurar la millor atenció de les exigències i necessitats sanitàries de la població i del Sistema Sanitari.

o) Evacuar l'informe preceptiu sobre tots els projectes de normes del Consell que afecten la seua professió.

v) Treballar i col·laborar amb l'Administració pública (especialment l'Administració sanitària) i els altres poders públics mitjançant la realització d'estudis, l'emissió d'informes, l'elaboració d'estadístiques i altres activitats relacionades amb les seues finalitats, que els siguen sol·licitades o acorden per iniciativa pròpia.

w) Participar en matèries pròpies de la professió en els òrgans consultius de l'Administració, així com en els organismes interprofessionals.

x) Assegurar la representació dels dietistes nutricionistes en els Consells de Salut i en els termes establits en les normes que els regulen.



y) Informar les indústries relacionades amb la Nutrició Humana, Dietètica i Alimentació de les condicions desitjables per al desenvolupament de nous productes i establir, si les condicions tècniques ho permeten, un control dietètic-nutricional sobre els productes alimentaris oferits, a petició d'aquestes indústries.

z) Quantes altres funcions redunden en benefici dels interessos de la professió, dels seus membres i altres finalitats de la Nutrició Humana, Dietètica i Alimentació, així com les que vinguen disposades per la normativa estatal o autonòmica.









Títol II. De les persones col·legiades.



Article 6. Competències dels qui exercisquen com a dietista nutricionista.

6.1. D'acord amb el que es disposa en la Llei 44/2003 d'ordenació de professions sanitàries, la professió de dietista nutricionista és una professió sanitària, titulada i regulada, organitzada en l'àmbit de la Comunitat Valenciana en el CODiNuCoVa.

De conformitat amb aquesta Llei, els qui exercisquen com a dietista nutricionista desenvoluparan activitats orientades a l'alimentació de la persona o de grups de persones, adequades a les necessitats fisiològiques i, en el seu cas, patològiques d'aquestes, i d'acord amb els principis de prevenció i salut pública.

Les competències dels qui exercisquen com a dietista nutricionista són les inherents al títol de grau en Nutrició Humana i Dietètica, regulat en l'Ordre CIN/730/2009, de 18 de març, per la qual s'estableixen els requisits per a la verificació dels títols universitaris oficials que habiliten per a l'exercici de la professió de dietista nutricionista.



6.2. L'accés i exercici de l'activitat professional de dietista nutricionista és lliure, sense més restriccions ni condicions que les establides d'acord amb el que es disposa en les lleis.

6.3. Als mers efectes de l'organització de la professió, establida en la Llei, el col·legi podrà classificar l'activitat de dietista nutricionista d'acord amb els següents grups professionals, segons les corresponents funcions específiques:

a) Dietistes nutricionistes clínics: comprén els qui es dediquen a l'alimentació de la persona o grup de persones sanes o malaltes (en aquest cas després del diagnòstic mèdic), tenint en compte les necessitats fisiològiques (o patològiques si és el cas), preferències personals, socioeconòmiques, religioses i culturals.

b) Dietistes nutricionistes comunitaris o de salut pública (prevenció i promoció de la salut): agrupa els qui actuen sobre la població en general, des d'entitats diverses, desenvolupant i participant en programes de polítiques alimentàries, de prevenció i salut en general, així com d'educació alimentària, dins del marc de la salut pública i la nutrició comunitària.

c) Dietistes nutricionistes en restauració col·lectiva: el formen els qui participen en la gestió i en l'organització de la restauració col·lectiva, vetlen per la qualitat i la salubritat dels aliments durant tot el procés de producció; formen al personal del servei d'alimentació en matèria de seguretat alimentària, planifiquen menús i valoren l'equilibri nutricional de l'oferta alimentària.

d) Dietistes nutricionistes de la indústria alimentària: l'integren els qui assessoren en la innovació de nous productes i en el màrqueting social relacionat amb l'alimentació.

e) Dietistes nutricionistes docents: el componen els qui actuen com a formadors en centres públics i privats en els quals s'imparteixen coneixements sobre alimentació, nutrició i salut.

f) Dietistes nutricionistes investigadors: estarà compost pels qui es dediquen a la investigació en l'àrea de l'alimentació, la nutrició i la salut.



Article 7. Adquisició de la condició col·legial.

1. En el CODiNuCoVa s'han d'incorporar amb caràcter obligatori i amb igualtat de drets corporatius els qui tinguen el propòsit d'exercir la professió de dietista nutricionista en qualsevol de les seues àrees d'actuació, en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana i complisquen els requisits establits en els presents estatuts. En aquest sentit, podran integrar-se en el CODiNuCoVa:

a) Els qui posseïsquen la titulació oficial de Diplomat en Nutrició Humana i Dietètica segons Reial decret 433/1998, de 20 de març (BOE 15-04-1998), pel qual s'estableix el títol universitari oficial de Diplomat en Nutrició Humana i Dietètica i les directrius generals pròpies dels plans d'estudis conduents a l'obtenció d'aquell.



b) Els qui tinguen els títols de grau conformement amb l'Ordre CIN/730/2009, de 18 de març, BOE de 26 de març de 2009, per la qual s'estableixen els requisits per a la verificació dels títols universitaris oficials que habiliten per a l'exercici de la professió de dietista nutricionista.

c) Les persones de nacionalitat estrangera podran incorporar-se al col·legi quan complisquen els requisits per a exercir la professió a Espanya, així com l'homologació del seu títol al de Diplomat en Nutrició Humana i Dietètica o al grau resultant del Procés de Convergència Europea, sempre que es complisquen les condicions recollides en l'apartat 7.b.

2. També podran incorporar-se voluntàriament com no exercents els qui, posseint algun dels títols assenyalats en l'article 7.1, no estigueren en l'exercici de la professió.

3. El col·legi no podrà exigir als i a les professionals que exercisquen ocasionalment en la Comunitat Valenciana comunicació ni cap habilitació ni el pagament de contraprestacions econòmiques diferents d'aquella que exigisquen habitualment als seus col·legiats per la prestació dels serveis dels quals siguen beneficiaris i que no es troben coberts per la quota col·legial.

En aquests supòsits i a l'efecte d'exercir les competències d'ordenació i potestat disciplinària que corresponga al Col·legi Oficial de Dietistes i Nutricionistes de la Comunitat Valenciana en benefici dels consumidors i usuaris, el col·legi haurà d'utilitzar els oportuns mecanismes de comunicació i els sistemes de cooperació administrativa entre autoritats competents establits en la Llei 17/2009, de 23 de novembre, sobre el lliure accés a les activitats de serveis i el seu exercici. Les sancions imposades, en el seu cas, pel col·legi del territori en el qual s'exercisca l'activitat professional faran efecte en tot el territori espanyol.



Serà suficient la incorporació a un només dels col·legis oficials de dietistes i nutricionistes, que ha de ser el del domicili professional únic o principal per a exercir en tot el territori espanyol.

4. En el cas de desplaçament temporal d'un professional d'un altre Estat membre de la Unió Europea, s'estarà al que es disposa en la normativa vigent en aplicació del Dret comunitari relativa al reconeixement de qualificacions.

5. La pertinença al col·legi s'entén sense perjudici dels drets de sindicació i associació constitucionalment reconeguts.



Article 8. Col·legiació.

1. Són condicions necessàries per a obtenir l'alta col·legial:

a) Posseir la titulació requerida legalment per a l'exercici a Espanya de la professió de dietista nutricionista, indicada en l'article 7.1 dels presents estatuts. S'acredita mitjançant l'aportació de testimoniatge autèntic del corresponent títol professional original. En cas de tractar-se de títol estranger s'aportarà, a més, la documentació acreditativa de la seua validesa a Espanya a efectes professionals i, si es tractara de súbdits d'altres països, caldria complir els altres requisits exigits legalment per a l'establiment i treball de les persones estrangeres a Espanya.



b) Fotocòpia del document nacional d'identitat, passaport o NIE i presentació de l'original.

c) Rebut acreditatiu d'haver satisfet el pagament de la quota d'ingrés.

d) Declaració responsable en la qual s'afirme no estar inhabilitat o inhabilitada, ni suspés ni suspesa, per a l'exercici professional de dietista nutricionista ni de les seues especialitats, en el seu cas.

e) En cas d'haver estat col·legiat o col·legiada amb anterioritat en aquest o en un altre col·legi oficial de dietistes nutricionistes, declaració responsable de trobar-se al corrent de les seues obligacions amb aquests. A més de certificació d'aquest col·legi, acreditativa del període de col·legiació i del pagament de les quotes que li haguera correspost per tal període. El seu expedient s'ha de remetre d'un col·legi a un altre.

f) Autorització de domiciliació bancària per al pagament de les quotes col·legials.

g) Acreditar el domicili professional en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana, mitjançant un document vàlid en dret.

h) La persona sol·licitant ha de fer constar, si es proposa exercir la professió, la localitat o el domicili en el qual ho ha de fer i la modalitat d'exercici col·legial.

i) Qualsevol altre que determine la Junta de Govern i que complisca amb els requisits establits en la legislació sobre col·legis professionals.



2. La Junta de Govern ha de resoldre les sol·licituds de col·legiació, que s'han de presentar per escrit conformement amb el model aprovat, en el termini de tres mesos, i es podrien denegar únicament quan no es complisquen les condicions fixades en l'article 7 i article 8.1. El termini per a dictar resolució podrà deixar-se en suspens per a requerir a l'interessat o interessada que esmene les deficiències o aporte documents o altres elements de judici necessaris, així com per a dur a terme les comprovacions que siguen escaients.

3. Transcorreguts tres mesos des de la presentació de la sol·licitud d'admissió sense que s'haja resolt la mateixa per la Junta de Govern, s'entendrà acceptada l'admissió sol·licitada.

4. Si en el termini previst, la Junta de Govern acordara denegar la col·legiació pretesa, ho comunicaria a la persona interessada assenyalant la data de l'acord denegatori, fonaments d'aquest i els recursos que són susceptibles de presentar-s'hi. En el terme d'un mes següent a la recepció de la notificació de l'acord denegatori, la persona interessada podrà formular recurs de reposició davant la Junta de Govern del col·legi. Contra l'acord denegatori definitiu d'aquesta, es pot acudir a la via contenciosa administrativa.



Article 10. Tipus de persones col·legiades.

1. Les persones col·legiades poden figurar inscrites com a:

a) Exercents: persones físiques que, reunint totes les condicions exigides, hagen obtingut la incorporació al col·legi i exercisquen la professió de dietista nutricionista.

b) No exercents: persones físiques que hagen obtingut la incorporació al col·legi i no exercisquen la professió.

c) Col·legiades i col·legiats honoraris: dietistes nutricionistes jubilats o jubilades, voluntàriament o forçosament i que acrediten que no estan exercint, dietistes nutricionistes declarats o declarades en incapacitat total per a l'exercici de la professió, invalidesa permanent per a tota mena de treball o gran invalidesa. Estaran exempts del pagament de les quotes col·legials i han de sol·licitar-lo per escrit.

d) Col·legiades i col·legiats d'honor: persones físiques o jurídiques que hagen realitzat una labor rellevant i meritòria en favor de la professió. Aquesta categoria és purament honorífica i acordada per l'Assemblea General.

2. El col·legi ha de mantenir un registre de societats professionals, que tenen per objecte social l'exercici en comú de l'activitat professional de dietista nutricionista i han de constituir-se com a tals en els termes de la Llei 2/2007, de 15 de març, de societats professionals.

De conformitat amb aquest text legal, es considera activitat professional aquella per a l'exercici de la qual es requereix acreditar una titulació universitària oficial de dietista nutricionista i inscripció en el corresponent col·legi. A l'efecte d'aquesta Llei, s'entén que hi ha exercici en comú d'una activitat professional, per part dels professionals, quan els actes propis d'aquesta siguen executats directament sota la raó o denominació social i siguen atribuïts a la societat els drets i obligacions inherents a l'exercici de l'activitat professional com a titular de la relació jurídica establida amb el client.



De conformitat amb el que es disposa en la Llei 2/2007, de 15 de març, de societats professionals, han d'inscriure's en el col·legi aquelles societats professionals que per ofici comunique el Registre Mercantil que s'han constituït.

A aquest efecte les societats inscrites han de pagar les quotes d'inscripció i altres drets econòmics que en el seu cas puguen constituir-se, en la quantitat i forma que determine l'Assemblea General. Les societats professionals només estan sotmeses al règim de drets i obligacions establits en aquests estatuts, respecte dels col·legiats, de la manera com els siga aplicable per imperatiu de la Llei de societats professionals.



La societat professional aquesta sotmesa al règim disciplinari establit en el títol VIII d'aquests estatuts. El col·legi ha de comunicar al registrador mercantil qualsevol incidència que es produïsca després de la constitució de la societat professional, que impedisca l'exercici professional a qualsevol dels seus socis.

Les dades que han d'incorporar-se al Registre, segons el que es disposa en la llei són:

– Denominació o raó social i domicili de la societat.

– Data i ressenya identificativa de l'escriptura pública de constitució i notari autoritzador, a més de la duració de la societat, si aquesta s'haguera constituït per temps determinat.

– L'activitat o activitats professionals que constituïsquen l'objecte social.

– Identificació dels socis professionals i no professionals i en relació amb aquells el número de col·legiat/ada i el col·legi professional al qual pertanguen.

– Identificació de les persones que s'encarreguen de l'administració i representació, expressant la condició de soci professional o no de cadascuna d'elles.

2. El col·legi remetrà, segons el règim que s'establisca, les inscripcions practicades en el Registre de Societats Professionals a les administracions públiques amb competències en aquesta matèria a l'efecte de publicitat.

3. Podran inscriure's en un Registre que s'emportarà en el col·legi i que es denominarà registre de persones precol·legiades, els qui es troben en l'últim curs de la titulació de grau en nutrició Humana i Dietètica. La Junta de govern establirà els requisits per a formar part d'aquest Registre, que estarà orientat a aspectes formatius i a fomentar l'accés dels seus membres al mercat laboral, sense que habilite per a l'exercici professional.



Article 11. Drets col·legials.

1. Les persones col·legiades tindran els drets que es detallen en els estatuts del CODiNuCoVa i en la normativa estatal i autonòmica sobre la matèria.

2. L'exercici de la Nutrició Humana, Dietètica i Alimentació es desenvoluparà de conformitat amb les previsions generals i deontològiques contingudes en les disposicions vigents.

3. Són drets dels i les Dietistes nutricionistes col·legiades:

a) Exercir lliurement la Nutrició Humana, Dietètica i Alimentació segons els criteris deontològics i professionals reconeguts.

b) Participar en el govern del col·legi formant part de les Assemblees i exercint el dret a instar la seua convocatòria, a formular a la mateixa proposicions, esmenes, mocions de censura i precs i preguntes, i a triar i ser elegit o elegida per als càrrecs directius, tot això en les formes i condicions previstes en aquests estatuts.

c) Utilitzar les dependències col·legials tal com es regule, i beneficiar-se dels serveis, programes i altres avantatges que el col·legi pose a la seua disposició.

d) Utilitzar l'anagrama o logotip del col·legi en la seua identificació professional sota l'autorització prèvia dels Òrgans de Govern del col·legi.

e) Rebre assessorament i defensa del col·legi en quantes qüestions se susciten relatives als seus drets i interessos legítims conseqüència d'un recte exercici professional. La Junta de Govern decidirà els assumptes en els quals les costes i despeses que el procediment ocasione siguen assumits pel col·legi.

f) Dirigir-se als Òrgans de Govern del col·legi formulant suggeriments, propostes, peticions i queixes.

g) Accedir a la documentació del col·legi, obtindre certificacions dels documents i actes col·legials que els afecten personalment i rebre informació sobre qüestions d'interés relacionades amb la Nutrició Humana, Dietètica i Alimentació.

h) Pertànyer als programes de previsió i protecció social que puguen establir-se.

i) Exercir el dret de recurs contra acords i resolucions dels Òrgans de Govern col·legials.

j) Afirmar la seua condició col·legial i disposar del carnet que així ho acredite.

k) Gaudir de la protecció de dades segons el que s'estableix i determinat en les lleis.

l) Exercir la moció de censura contra la Junta de Govern, en virtut del que s'estableix en l'article 18 que regula aquesta matèria.

m) Crear agrupacions representatives d'interessos específics en el si del col·legi, sotmeses en tot cas als Òrgans de Govern d'aquest.



n) Qualsevol altre dret que estiga reconegut per la Llei o siga establit pels òrgans col·legials.



Article 12. Deures col·legials.

1. Les persones col·legiades tindran els deures que es detallen en els estatuts del CODiNuCoVa i en la normativa estatal i autonòmica sobre la matèria.

2. L'exercici de la Nutrició Humana, Dietètica i Alimentació es desenvoluparà de conformitat amb les previsions generals i deontològiques contingudes en les disposicions vigents.

3. Són deures dels i les Dietistes nutricionistes col·legiades:

a) Complir les prescripcions contingudes en els presents estatuts, en els reglaments que els desenvolupen i en els acords que el col·legi adopte.

b) Pagar en els terminis establits les quotes i drets tant ordinaris com extraordinaris que hagen sigut aprovats pel col·legi per al seu sosteniment.

c) Observar la deontologia de la professió.

d) Informar el col·legi dels canvis en les seues dades personals i professionals en un període no superior a seixanta dies des del moment del canvi.

e) Comunicar al col·legi qualsevol acte d'intrusisme o actuació professional irregular.

f) Observar amb el col·legi la disciplina adequada i els deures d'harmonia professional entre el col·lectiu col·legial evitant la competència il·lícita.

g) Posar en coneixement del col·legi els fets i les circumstàncies que puguen incidir en la vida col·legial o en l'exercici de la Nutrició Humana, Dietètica i Alimentació.

h) Indicar de manera clara i visible el número d'identificació col·legial en tots els seus treballs i actuacions.

i) Exercir fidelment els càrrecs col·legials per als quals siguen triats o triades.

j) Participar en les Assemblees Generals del col·legi excepte causa inevitable.

k) Respectar les següents condicions quant a publicitat:

– Atindre's al que es disposa en la normativa reguladora d'aquesta.

– Atindre's a la dignitat de la professió.

– Ser veraç i respondre a uns coneixements, experiència i reputació demostrats.

– Està prohibida la comparació directa o indirecta amb altres professionals.

l) A més de les prohibicions que puguen recollir-se en les normes deontològiques de rigorosa observança, i del que s'estableix en aquests estatuts, tota persona col·legiada s'abstindrà de:

– Tolerar o encobrir, en qualsevol forma, a qui sense títol suficient exercisca la Nutrició Humana, Dietètica i Alimentació.

– Prestar-se al fet que el seu nom figure com a director o directora, assessor o assessora o persona treballadora de centres de curació o empreses relacionades amb la Nutrició Humana, Dietètica i Alimentació, que personalment no dirigisca, assessore o preste treball o que no s'ajusten a les lleis vigents i als presents estatuts o es violen en ells les normes deontològiques.

– Desviar als i les pacients de les consultes públiques de qualsevol índole cap a la consulta particular amb finalitats interessats.

m) Formar part de la Mesa Electoral en els termes citats en l'article 35.5 dels presents estatuts.



Article 13. Organització i bon govern del col·legi.

1. L'activitat del CODiNuCoVa es regeix pels principis de democràcia i independència col·legial.

2. El col·legi està regit per la presidència, l'Assemblea General i la Junta de Govern.

3. Els càrrecs de president o presidenta, membre de la Junta de Govern, o de qualsevol altre càrrec directiu que puga exercir-se en el col·legi, han d'exercir les seues funcions d'acord amb els principis de transparència, imparcialitat, bona fe, igualtat de tracte i no discriminació, diligència, conducta honorable i responsabilitat.

4. Tots els càrrecs han de respectar els següents principis d'actuació:



a) Exercir la seua activitat amb ple respecte a la normativa reguladora de les incompatibilitats.

b) Guardar la reserva que cal respecte dels fets o informacions coneguts amb motiu o ocasió de l'exercici de les seues competències.

c) Posar en coneixement dels òrgans competents qualsevol actuació irregular de la qual tinguen coneixement.

d) Exercir els poders que els atribueix la normativa vigent amb la finalitat exclusiva per a la qual els van ser atorgats i evitar tota acció que puga posar en risc l'interés públic.

e) No implicar-se en situacions, activitats o interessos incompatibles amb les seues funcions i s'abstindran d'intervenir en els assumptes en què concórrega alguna causa que puga afectar la seua objectivitat.

f) No acceptar per a ells regals que superen els usos habituals, socials o de cortesia, ni favors o serveis en condicions avantatjoses que puguen condicionar el desenvolupament de les seues funcions.

g) No valdre's de la seua posició en el col·legi per a obtenir avantatges personals o materials per interessos privats propis, de familiars directes, o per interessos compartits amb terceres persones. Els familiars fins al 2n grau de consanguinitat o afinitat dels càrrecs col·legials no poden ser contractats laboralment o mercantilment pel col·legi.

5. En tot cas, l'exercici dels càrrecs de president o presidenta, membre de la Junta de Govern, o de qualsevol altre càrrec directiu, és incompatible amb l'acompliment de càrrecs públics d'acord amb la llei. Serà també incompatible l'acompliment de funcions i càrrecs en entitats privades quan existisca conflicte d'interessos entre el col·legi i l'entitat. La Junta de Govern ha de regular el règim de les incompatibilitats reglamentàriament.



Article 15. Convocatòria de l'Assemblea General.

1. La convocatòria de l'Assemblea General Ordinària s'ha d'efectuar per acord de la Junta de Govern, indicant lloc, data i hora de la reunió, tant en primera com segona convocatòria i l'ordre del dia dels assumptes, amb una antelació mínima de quinze dies naturals, mitjançant avís públic en el tauler d'anuncis del col·legi i/o pàgina web del col·legi, i mitjançant convocatòria personal per comunicació postal amb justificant de recepció i/o via electrònica amb confirmació de la seua recepció per la persona col·legiada destinatària o per qualsevol altre mitjà que permeta tenir constància de la seua recepció.

2. Fins a deu dies naturals abans de la celebració de l'Assemblea General, els col·legiats i les col·legiades podran presentar les propostes que desitgen sotmetre a deliberació i acord, però només serà obligatori per a la Junta de Govern incloure en l'ordre del dia les propostes que vinguen avalades per un cinc per cent del cens col·legial, però caldrà comunicar la seua inclusió el mateix dia de la celebració de l'assemblea i abans de l'inici d'aquesta.

3. Es considerarà cens oficial el corresponent a quinze dies naturals abans de la data de la convocatòria de l'assemblea. Aquest cens haurà d'estar a la disposició dels col·legiats en la seu del col·legi des del mateix dia de la convocatòria.

4. L'ordre del dia de les assemblees generals ordinàries ha de contenir, almenys els següents punts:

a) Lectura de l'acta de sessió anterior i aprovació si escau.

b) Informe de gestió per part de la presidència.

c) Aprovació dels comptes de l'exercici anterior.

d) Aprovació dels pressupostos de l'exercici en curs.

e) Torn obert de paraules.

5. La convocatòria de l'Assemblea General Extraordinària es fa a iniciativa de la Junta de Govern o d'un vint per cent del cens col·legial, o també a iniciativa de la presidència. La convocatòria no tindrà lloc més enllà del termini de quinze dies naturals ni menys de cinc dies naturals, a comptar des de la data de la seua sol·licitud, i es faculta la Junta de Govern a l'assenyalament de dia, hora i lloc de celebració d'aquesta.



6. En les Assemblees Generals Extraordinàries només poden tractar-se els assumptes fixats en l'ordre del dia de la convocatòria. En aquestes no es fa la lectura ni l'aprovació d'actes anteriors.



Article 16. Desenvolupament de l'Assemblea General

1. Es considera constituïda l'Assemblea quan estan presents en primera convocatòria la meitat més un del nombre de convocats o, en segona convocatòria, que tindrà lloc trenta minuts més tard de l'hora en què haja sigut convocada la primera, qualsevol que siga el nombre d'assistents.

2. Aprovació d'actes anteriors:

El primer punt de l'ordre del dia en qualsevol Assemblea General Ordinària ha de ser la lectura i l'aprovació de l'acta de la sessió anterior.

Si una part o la totalitat de l'acta fóra impugnada, per estimar que no reflecteix exactament els acords, el president o presidenta obririen debat perquè es determine el que siga escaient en cada cas. Totes les observacions i rectificacions de les actes llegides s'han de consignar en l'acta de l'assemblea en la qual s'efectuen.

3. L'Assemblea General ha de ser presidida pel president o per la presidenta del col·legi o qui legalment els hi substituïsca, i assistida com a mínim per dos membres de la Junta de Govern, amb la qual cosa quedaria constituïda la taula. Exerceix de secretari o secretària d'aquesta qui exercisca el càrrec de secretari o secretària de la Junta de Govern o qui legalment els substituïsca.

4. La Mesa ha de prendre nota de cadascun dels assistents mitjançant anotació de DNI o número col·legial.

5. Les deliberacions, les dirigeix el president o la presidenta, que té la facultat d'assenyalar els torns corresponents a favor o en contra. Així mateix, pot proposar a l'Assemblea la modificació de l'ordre de discussió dels assumptes fixats en l'ordre del dia; un tal canvi s'ha de resoldre mitjançant la votació escaient.

6. Els acords s'han de prendre per majoria simple dels assistents, encara que es requereix el vot favorable de les dues terceres parts dels assistents en les matèries establides en aquests estatuts.

7. No es poden prendre acords sobre assumptes que no estan inclosos en l'ordre del dia, excepte en el cas en què estiguen presents tots els col·legiats i ningú no manifestara la seua oposició a aquesta.

8. Les votacions s'han de fer a mà alçada, excepció del que es disposa en vot de censura i en aquells casos en què hi acorde el president o la presidenta la votació secreta. En cas d'empat en les votacions de l'Assemblea General, el vot del president o de la presidenta serà diriment.



9. Els acords presos en Assemblea General són obligatoris per a tots els membres del col·legi fins i tot per a aquelles persones absents, dissidents o que s'hagen abstingut sense perjudici dels recursos procedents. Els assistents a les juntes tenen el dret a manifestar el seu desacord, a manifestar el que estimen convenient i que tot això conste en acta.



10. En el termini màxim de quinze dies naturals des de la seua celebració, l'Acta de l'Assemblea General, l'han de signar la presidència, la secretaria i les dues persones assistents designades que han de donar fe del contingut d'aquesta.



Article 18. Moció de censura.

1. La moció de censura contra la Junta de Govern només podrà plantejar-se en Assemblea General Extraordinària convocada a aquest efecte. Perquè la moció de censura siga legítima, haurà d'anar avalada per almenys el vint per cent de les persones col·legiades, els quals han de fer-ho mitjançant signatures legitimades notarialment o davant el secretari o la secretària, expressant amb claredat les raons en què es fonamenta.

2. Els qui hagen presentat una moció de censura, hauran de presentar una Junta de Govern alternativa, que formaria candidatura a les eleccions que es convoquen en cas de prosperar la moció.

Així mateix, no poden formular-ne cap altra contra la mateixa Junta de Govern en el termini d'un any.

3. L'aprovació de moció de censura contra la Junta de Govern comporta la convocatòria d'eleccions en el termini màxim d'un mes, tal com es recull en l'article 35 dels presents estatuts.

4. La Junta de Govern censurada seguirà en funcions fins a la presa de possessió de la nova junta sorgida del procés electoral.



Article 21. La Junta de Govern.

1. La Junta de Govern és l'òrgan executiu, presidida pel president o per la presidenta i constituïda per un Ple.

2. El Ple està integrat per tots els membres que conformen la Junta de Govern. Es fixa el seu mínim en cinc: un president o una presidenta, un vicepresident o una vicepresidenta, un tresorer o una tresorera, un secretari o una secretària i un vocal o una vocal. El nombre de membres de la Junta de Govern pot ser superior a cinc però sempre ha de ser un nombre imparell.

3. La Junta de Govern pot designar d'entre els seus membres una Comissió Permanent, que en tot cas ha d'estar integrada per: president o presidenta, secretari o secretària, i tresorer o tresorera.

La Comissió Permanent ha d'atendre els assumptes peremptoris que haja de tractar en el col·legi fins que es reunisca la Junta de Govern i ha d'assumir les funcions que per delegació li conferisca aquesta, a la qual haurà de donar compte de totes les seues decisions per a la seua ratificació.



Article 22. Requisits dels membres.

Pot ser membre de la Junta de Govern qualsevol persona col·legiada exercent o no exercent i que complisca els següents requisits:

1. No haver sigut condemnat o condemnada per sentència ferma que comporte la inhabilitació per a càrrecs públics.

2. No haver rebut sanció disciplinària per falta greu o molt greu que no haja sigut complida i/o prescrita i/o cancel·lada en el full personal del col·legiat o de la col·legiada.



Article 24. Duració del mandat.

La duració del mandat de la Junta de Govern, sorgida de les eleccions, és de quatre anys, excepte en el cas de moció de censura; o convocatòria anticipada d'eleccions per acord de la mateixa Junta de Govern o per no arribar al nombre mínim de membres establits pels presents estatuts.

Es limita el nombre de mandats per als membres de la Junta de Govern a dos seguits en el mateix càrrec.



Article 25. Vacants i substitucions.

1. Si algun dels components de la Junta de Govern excepte la presidència, cessa per qualsevol causa, la mateixa Junta de Govern haurà de nomenar la persona substituta que exercirà el càrrec durant el temps que reste del mandat.

2. La baixa temporal de la presidència ha de ser coberta per la vicepresidència i comporta la substitució d'aquesta, d'entre els membres de la Junta de Govern, en cas de comptar només amb vicepresidència primera. Si existeix una vicepresidència segona, aquesta substituirà la vicepresidència primera i així successivament. Una vegada esgotades totes les vicepresidències, l'última serà coberta d'entre els membres de la Junta de Govern.

3. Si es produïra la vacant d'un nombre de membres de la Junta de Govern que fera impossible que aquesta quedara conformada per un mínim de cinc membres es convocarien eleccions en el termini de trenta dies naturals per a tots els càrrecs, promoguda pels restants membres de la Junta, els quals assumiran la responsabilitat del govern del col·legi fins a l'elecció de la nova Junta de Govern. Sense perjudici que es puguen nomenar temporalment el nombre necessari de membres de la Junta de Govern que permeta desenvolupar el procés electoral amb les suficients garanties, i no comprometent el funcionament diari del col·legi.



Article 26. Règim de funcionament.

1. La Junta de Govern podrà fer delegació parcial de facultats en la Comissió Permanent per a una major agilitat en l'exercici de les seues funcions.

2. La Junta de Govern es reunirà ordinàriament, com a mínim, una vegada cada tres mesos, sense perjudici que, quan els assumptes ho requerisquen, el president o la presidenta dispose que se celebre amb major freqüència.

3. Les convocatòries per a les reunions del Ple de la Junta de Govern, les ha de fer el secretari o secretària, després del mandat del president o presidenta, almenys amb 10 dies naturals d'antelació. Les convocatòries s'han de formular per escrit, s'hi adjuntarà l'ordre del dia corresponent i es comunicaran per qualsevol mitjà que permeta constatar-ne recepció a tots els membres de la Junta de Govern. Fora de l'ordre del dia, no podran tractar-se altres assumptes diferents dels que figuren en l'ordre del dia, llevat que estiguen presents tots els seus membres i acorden la inclusió d'altres temes. El president o presidenta podrà, no obstant això, convocar el Ple, amb caràcter d'urgència, en qualsevol moment, quan les circumstàncies l'aconsellen.

4. El president o presidenta dirigeix les discussions conformement amb l'ordre del dia; determina els torns d'intervenció i, si ho estimara convenient o necessari, donaria per prou debatut l'assumpte, i el sotmetria a votació. Queda a discreció del president o presidenta determinar si la votació ha de ser nominal o secreta.

5. L'assistència necessària per a la constitució de la Junta de Govern i la presa d'acords quedarà fixada en la meitat més un dels seus membres. Haurà d'estar present el president o la presidenta, o qui legalment els substituïsca i el secretari o secretària, o qui legalment els substituïsca.

6. El vot és personal i indelegable.

7. Els acords es prendran per majoria simple dels i de les assistents. En cas d'empat, decidiria el vot de qualitat de la presidència. En cada sessió de la Junta de Govern caldrà resoldre els assumptes que figuren en l'ordre del dia. Els acords de la Junta de Govern s'han de consignar en les oportunes actes per ordre de dates en el llibre que es disposarà a aquest efecte i seran signades pel president o per la presidenta i pel secretari o secretària.

8. A les sessions de la Junta de Govern no podran assistir més que les persones que integren aquesta Junta de Govern o les que expressament siguen citades per aquesta. Així, també podran assistir puntualment, persones que treballen en comissions delegades o informatives o persones emprades en el col·legi.

9. És obligatòria l'assistència a les reunions de la Junta de Govern. La falta d'assistència no justificada a tres sessions ordinàries en un any s'estimarà com a renúncia al càrrec, i hom serà substituït de la manera establida en els estatuts, per a cadascun dels casos.

10. La Junta de Govern podrà crear totes les Comissions que estime pertinents. A les comissions podran pertànyer aquelles persones col·legiades que siguen designades per la Junta.

La creació, modificació o extinció d'aquestes comissions haurà d'acordar-se per la majoria simple dels membres de la Junta, i haurà de motivar-se de manera succinta.

El secretari o secretària haurà de portar en un llibre d'actes separat la constitució, dissolució, o modificació d'aquestes comissions en el qual haurà de figurar la data de la seua creació, modificació i dissolució.

Les comissions estaran integrades per un nombre de persones col·legiades que serà determinat per la Junta de Govern, la funció del qual és assessorar la Junta de Govern en totes aquelles qüestions i assumptes relacionats amb les matèries de la seua competència.

Necessàriament s'ha de constituir una Comissió Deontològica a la qual correspondrà la instrucció dels procediments disciplinaris. Aquesta Comissió és un òrgan deliberant, i s'ha de designar en cada cas els instructors de cada expedient. No pot formar part d'aquesta Comissió cap membre de la Junta de Govern. Aquesta Comissió serà la que amb plena delegació de la Junta de Govern ha d'adoptar els acords de proposta de sanció, incoació d'informació prèvia, obertura d'expedient disciplinari, arxivament de denúncies, queixes i expedients, així com designació de l'instructor i secretari. Correspon a la Comissió Deontològica la potestat sancionadora respecte dels membres de la Junta de Govern.



11. Les deliberacions de la Junta de Govern són secretes.



Article 33. Funcions de les vocalies

Les vocalies han d'exercir les funcions que la Junta de Govern i els estatuts els encomanen.



Article 34. Remuneració dels càrrecs.

Amb caràcter general, els càrrecs directius del col·legi no tenen dret a remuneració. Els pressupostos de CoDiNuCOVa han de consignar les partides necessàries per a atendre les despeses inherents als càrrecs directius, inclòs l'abonament de dietes i altres compensacions econòmiques, que han de figurar desglossades.



Article 36. Procediment electoral.

1. Tenen dret a ser triades i a presentar candidatura totes les persones col·legiades exercents o no exercents al corrent de les seues obligacions col·legials i que complisquen els requisits indicats en l'article 22 dels presents estatuts.

L'elecció dels membres de la Junta de Govern es fa per votació de l'Assemblea General mitjançant sufragi lliure i secret.

Cada candidatura s'ha de presentar mitjançant llista tancada i completa de candidats. Les llistes han de contindre tants noms com càrrecs a triar numerats correlativament de l'u al número que corresponga.

Juntament amb el nom dels candidats ha de figurar el càrrec al qual opten, i podrien figurar, en el cas de les vocalies, les funcions a desenvolupar acordades per la candidatura.

Ningú podrà exercir més d'un càrrec.

2. La convocatòria d'eleccions ha d'efectuar-la la Junta de Govern amb, almenys, quaranta-cinc dies naturals d'antelació a la data de celebració, i ha de fer pública al mateix temps la llista de persones col·legiades amb dret a vot, que serà fixada en els taulers d'anuncis de la seu del col·legi. La convocatòria d'eleccions s'ha de publicar en un dels periòdics de més gran tirada en l'àmbit de la Comunitat Valenciana.

Els col·legiats i les col·legiades que desitgen formular cap reclamació contra la llista d'electors han de formalitzar-la en el termini de cinc dies després d'haver sigut exposades. Aquestes reclamacions han de ser resoltes per la Junta de Govern dins dels tres dies següents al de l'expiració del termini per a formular-les, i la resolució ha de ser notificada a cada reclamant dins dels deu dies següents.

Les llistes que continguen les candidatures han de presentar-se en la secretaria del col·legi, degudament signades pels seus integrants, vint dies abans que se celebren les eleccions. La Junta de Govern ha de fer pública la relació de les diferents candidatures dins dels cinc dies naturals següents, i, a partir d'aqueix dia, podrà emetre's el vot per correu.



3. Si l'elector o electora decideix exercitar el seu dret al vot per correu, pot fer-ho mitjançant el següent procediment:

a) Ha d'emplenar una sol·licitud, interessada en la documentació electoral: sobres i paperetes. A aquesta sol·licitud s'hi ha d'adjuntar una còpia del DNI, del passaport o NIE.

b) Rebuda la sol·licitud, s'ha de comprovar la inclusió del col·legiat en el cens electoral, i tot seguit, s'ha d'enviar per correu certificat la documentació electoral necessària per a votar per correu.

c) El secretari o la secretària del col·legi han de confeccionar una relació amb la còpia literal de les llistes presentades, i les hauran de remetre als col·legiats i a les col·legiades amb les paperetes de vot corresponents i els sobres i instruccions per a l'emissió del vot per correu.

d) L'elector o l'electora ha de remetre a la seu col·legial (València), a l'atenció de la Mesa Electoral, per correu certificat, un sobre on s'indique “Per a les eleccions de la Junta de Govern del Col·legi Oficial de Dietistes i nutricionistes de la Comunitat Valenciana”, per cada votant: nom, cognoms, número de col·legiat o col·legiada i signatura, que continga una còpia del document d'identificació i un sobre tancat amb la papereta de vot.

S'admeten els vots per correu que es reben en la seu col·legial (València) dins de l'horari de registre el dia anterior a la celebració de la votació.

e) Els sobres, sense obrir, els han de depositar el secretari o la secretària del col·legi en una urna habilitada a aquest efecte, i s'han de responsabilitzar de la custòdia de l'urna fins al moment d'inici de les eleccions, moment en què s'entregarien al secretari o a la secretària de la Mesa Electoral.

f) Les persones col·legiades que exercisquen el vot per correu no poen votar personalment, per a això s'ha de fer l'anotació oportuna en el cens electoral per part del secretari o de la secretària.

4. En el cas que es presentara una sola llista, els seus integrants quedarien automàticament proclamats electes sense necessitat de cap votació.

5. El dia fixat per a les eleccions, s'ha de constituir, en els locals i l'hora de la convocatòria, una Mesa Electoral que ha de ser la que dirigisca la votació i les seues circumstàncies. Vint-i-cinc dies naturals abans de les eleccions s'han de triar per insaculació sis persones col·legiades per a cobrir la presidència, secretaria, vocalia i les seues corresponents vacants, de la Mesa Electoral mitjançant sorteig davant la presidència i secretaria del col·legi.

Les persones col·legiades han de votar en el lloc i l'hora designats a aquest efecte, que s'ha d'indicar juntament amb la convocatòria. En la mesa electoral ha d'haver-hi les urnes, que han d'oferir suficients garanties. Després de ser constituïda la Mesa Electoral, la presidència ha d'indicar l'inici de la votació. A l'hora prevista per a acabar, s'han de tancar les portes de la sala i només podran votar els que es troben dins d'aquesta.

Els i les votants han de fer servir exclusivament una papereta. Les paperetes han de ser de color blanc, en grandària DIN A-5, amb font majúscula Arial 12, de color negre (automàtic) amb interlineat doble i la seua confecció va a càrrec del col·legi. Després de la identificació dels votants, s'entregarà la papereta al president o a la presidenta de la Mesa, que l'hauran de depositar en l'urna, en presència del votant. El secretari o la secretària de la Mesa haurà d'assenyalar en el cens electoral els qui vagen depositant el seu vot.

A continuació, i després de la comprovació de la no emissió del vot personal, s'han d'introduir dins de l'urna els vots que hagen arribat per correu amb els requisits establits en l'article 35.3 dels presents estatuts.

6. Acabada la votació, s'ha de fer l'escrutini. Es declararan nul·les aquelles paperetes que continguen raspadures, ratllades o anotacions. Finalitzat l'escrutini, s'ha d'estendre acta del resultat, que serà signada per tots els membres de la Mesa, i que el president o la presidenta d'aquesta han de fer pública.

Els membres triats per a la Junta de Govern han de prendre possessió dels càrrecs en un termini màxim de quinze dies naturals la data de l'elecció. La Junta de Govern sortint ha de romandre en funcions fins a aquest moment. El col·legi ha de comunicar a la Conselleria competent en matèria de col·legis professionals de la Comunitat Valenciana, la composició i càrrecs a exercir pels electes després de la primera reunió de la nova Junta, seguint les formalitats legals corresponents.



Article 41. Règim disciplinari.

1. La potestat disciplinària del col·legi sobre els col·legiats i col·legiades que incórreguen en infraccions en l'exercici de la professió o en la seua activitat corporativa això és, els presents estatuts, el Reglament de Règim Intern, el Codi Deontològic, o els acords dels òrgans d'aquest col·legi, s'ha de desenvolupar d'acord amb els principis que regeixen la potestat sancionadora de les administracions públiques, i que per la seua naturalesa siguen aplicables a la corporació.

Ningú podrà ser sancionat disciplinàriament sense que s'haja tramitat el procediment corresponent.

El règim disciplinari en aquests estatuts s'entén sense perjudici de les responsabilitats civils i penals en què els col·legiats i col·legiades puguen incórrer.

2. Les faltes disciplinàries es classifiquen en lleus, greus i molt greus.

2.1. Són faltes lleus:

a) La falta de respecte als membres de la Junta de Govern en l'exercici de les seues funcions, quan no constituïsca falta molt greu o greu.



b) La negligència en el compliment de les normes estatutàries.

c) Les infraccions lleus als deures que la professió imposa.

d) Els actes enumerats en el següent apartat, quan no tingueren entitat suficient per a ser considerats com a greus.

2.2. Són faltes greus:

a) L'incompliment greu de les normes estatutàries o dels acords de la Junta de Govern o Assemblea General, llevat que constituïsquen una falta de major entitat.

b) La indisciplina deliberadament rebel enfront dels òrgans de govern col·legials i, en general, la falta greu de respecte a aquells, així com els actes il·lícits que impedisquen o alteren el funcionament normal del col·legi o els seus òrgans.

c) Els actes de desconsideració manifesta cap a qualsevol dels altres col·legiats en l'exercici de l'activitat professional.

d) Els actes i omissions que atempten a la moral, decòrum, dignitat, prestigi i honorabilitat de la professió.

e) L'incompliment de les normes deontològiques de la professió, quan no tinguera entitat suficient per a ser considerada com a falta molt greu.

f) Els actes de competència deslleial.

g) L'embriaguesa en ocasió de l'exercici professional.

h) L'emissió d'informes o expedició de certificats amb falta a la veritat.

i) L'actuació com a soci professional en una societat professional quan s'incórrega en causa d'incompatibilitat o inhabilitació.

j) La constitució d'una societat professional amb incompliment dels requisits exigits en la legislació vigent.

k) L'actuació de les societats professionals amb incompliment de l'ordenament professional i deontològic i de les normes contingudes en la Llei de societats professionals.

l) La comissió de, com a mínim, cinc infraccions lleus en el termini de dos anys.

2.3. Són faltes molt greus:

a) L'incompliment dels deures professionals quan resulte perjudici greu per a les persones que hagen sol·licitat o concertat l'actuació professional.

b) La infracció greu del secret professional, per culpa o negligència, amb perjudici per a tercers.

c) L'exercici de la professió en situació d'inhabilitació professional o estant incurs en causa d'incompatibilitat o prohibició.

d) La comissió de delictes dolosos, en qualsevol grau de participació, com a conseqüència de l'exercici professional.

e) La comissió d'infraccions que pel seu nombre o gravetat resulten incompatibles moralment amb l'exercici de la professió de dietista nutricionista.



Article 42. Expedient disciplinari.

1. La imposició de qualsevol sanció disciplinària exigeix la formació i la tramitació prèvia de l'expedient disciplinari corresponent. L'expedient s'ha d'ajustar a les següents normes:

A) Inici.

El procediment s'ha d'iniciar per acord de la Junta de Govern, siga per iniciativa pròpia o com a conseqüència d'una denúncia formulada per qualsevol membre, persona o entitat pública o privada. La Junta de Govern, quan reba una denúncia o tinga coneixement d'una suposada infracció, podrà, després de la designació de la Comissió Instructora, acordar la instrucció d'informació reservada abans de decidir la incoació de l'expedient o, si escau, que s'arxiven les actuacions sense recurs ulterior. Durant el període d'informació reservada o en qualsevol moment del procediment en què la Comissió Instructora estime que hi ha identitat de subjecte, fet i fonament entre la presumpta infracció col·legial i una possible infracció penal, ha de comunicar-ho a la Junta de Govern del col·legi perquè aquesta trasllade les actuacions al Ministeri Fiscal. Això no impedeix la continuació de la tramitació del procediment disciplinari fins que es dicte proposada de resolució, moment en el qual se suspendrà la tramitació a l'espera de la resolució sobre la possible comissió de la infracció penal.

Totes les actuacions relatives a la tramitació de l'expedient, van a càrrec d'una Comissió Instructora composta per tres persones triades per la Junta de Govern d'entre els col·legiats i col·legiades. La incoació de l'expedient, així com el nomenament dels membres integrants de la Comissió Instructora s'han de notificar a la persona presumpta responsable.

B) Instrucció.

Correspon a la Comissió Instructora practicar totes les proves i actuacions que considere necessàries per a l'examen i la comprovació dels fets que pogueren constituir infracció, recaptant les dades i informacions que siguen rellevants per a determinar, si escau, l'existència de responsabilitats susceptibles de sanció.

S'ha de donar audiència a la persona inculpada, per un terme de 15 dies, per a formular al·legacions, presentar els documents que considere convenients per al seu defensa i, en el seu cas, proposar la prova concretant els punts de fet o punts que continga i els mitjans de què pretenga valdre's i la possibilitat que puga reconéixer la seua responsabilitat voluntàriament, i en aquest cas, s'ha d'imposar la sanció que corresponga en el seu grau mínim.

C) Prova:

S'obrirà un període probatori en els següents suposats:

a) Quan, en el tràmit d'al·legacions, ho sol·licite la persona expedientada o la persona denunciant amb proposició de mitjans de prova concrets i expressió dels punts de fet o punts que pretenga acreditar, sempre que algun dels mitjans proposats siga considerat pertinent per la Comissió.

b) Quan la Comissió ho considere necessari per a l'esclariment dels fets i determinació dels responsables, acordant en tal case la pràctica de totes les proves que estime necessàries.

La resolució per la qual la Comissió ordene la pràctica de proves serà notificada a la persona expedientada i a la denunciant, en el seu cas.

La Comissió ha de motivar les seues decisions d'inadmissió de la sol·licitud d'obertura de període probatori i de rebuig de mitjans de prova concrets, en aplicació del que es disposa en la legislació del procediment administratiu comú.

El període probatori no podrà tenir una duració superior a trenta dies hàbils ni inferior a deu.

La pràctica de les proves s'ha de fer de conformitat amb el que s'estableix en la legislació del procediment administratiu comú. Per a la pràctica de les proves que haja d'efectuar la mateixa Comissió Instructora, s'ha de notificar a la persona expedientada i a la persona denunciant, si n'hi haguera, el lloc, la data i l'hora, a fi que puga intervenir-hi.

En els casos en què, a petició de la persona expedientada o de la denunciant, hagen d'efectuar-se proves la realització de les quals implique despeses, el col·legi podrà exigir-li una provisió de fons, a reserva de la liquidació definitiva, una vegada practicada la prova. La liquidació de les despeses es practicarà unint els comprovants que acrediten la seua quantia.

Els acords que adopte la Comissió instructora en matèria de prova no són susceptibles de recurs, sense perjudici de les al·legacions que es formulen, que es resoldran en l'acte que pose fi al procediment.

D) Proposta de resolució:

1. Conclosa, en el seu cas, la prova, la Comissió ha de formular una proposta de resolució en la qual es fixaran de forma motivada els fets, especificant-se els que es consideren provats i la seua exacta qualificació jurídica; es determinarà la infracció que constituïsquen i la persona o persones que resulten responsables, amb detall de la sanció que proposa que s'impose i les mesures provisionals que s'hagueren adoptat, si escau, per l'òrgan competent per a iniciar el procediment.

En cas d'apreciar-se per part de la Comissió Instructora la no existència d'infracció o responsabilitat, en proposarà l'arxivament.

2. Si com a conseqüència de la instrucció del procediment resultara modificada la determinació inicial dels fets, la seua possible qualificació, les sancions que puguen ser imposades o les responsabilitats susceptibles de sanció, es notificaria tot això a l'interessat o interessada en la proposta de resolució.

La proposta de resolució s'ha de notificar a la persona expedientada, indicant-li la posada de manifest de l'expedient, i concedint-li un termini improrrogable, de cinc dies perquè puga al·legar davant la Comissió tot el que considere convenient en defensa seua, i aportar els documents i informacions que estime pertinents i que no hagen pogut aportar-se en el tràmit anterior.

La comissió, transcorregut el termini d'al·legacions, hagen sigut formulades o no, ha de remetre immediatament la proposta de resolució juntament amb l'expedient complet a la Junta de Govern, per a resoldre.

E) Resolució.

La resolució que esgote el procediment ha de ser motivada i ha de resoldre totes les qüestions plantejades en l'expedient. No es podrà dictar per delegació, ni es podrà delegar la seua signatura, que correspon al president o a la presidenta de la Junta de Govern.

La resolució, a més d'incloure els elements exigits legalment, haurà de contenir els pronunciaments derivats de la proposta de resolució. Especialment haurà de fixar els fets, la persona responsable, la valoració de les proves practicades, la falta o faltes comeses i la sanció o sancions que s'imposen, o bé declararà que no se'n deriva cap responsabilitat.



La resolució s'ha de notificar a la persona inculpada, amb els requisits exigits legalment, i en el seu cas, al signant de la denúncia.

Ha de contenir també, quan siga procedent, els pronunciaments necessaris sobre l'exigència de reposar la situació alterada per la persona infractora al seu estat originari, i sobre l'eventual indemnització per danys i perjudicis causats, sempre que la seua quantia quede determinada en el procediment.

Contra la resolució, que posa fi al procediment disciplinari, pot interposar-se directament un recurs contenciós administratiu, sense perjudici d'interposar, potestativament, un recurs de reposició, d'acord amb el que es disposa en l'article 57 del Decret 4/2002, de 8 de gener, pel qual s'aprova el Reglament de desplegament de la Llei 6/1997, de 4 de desembre, de la Generalitat Valenciana, de consells i col·legis professionals de la Comunitat Valenciana i en la legislació sobre procediment administratiu comú.

Les sancions disciplinàries imposades per la resolució han d'executar-se en els termes imposats i en el termini d'un mes, llevat que, per causes justificades, la resolució establisca un altre termini diferent.

Així mateix, les sancions disciplinàries imposades han d'anotar-se en l'expedient personal de la persona col·legiada, indicant les faltes que les han motivades.

La cancel·lació de les anotacions precedents es produirà d'ofici o a sol·licitud de la persona interessada, una vegada transcorregut el termini de prescripció corresponent.

A aquest efecte de reincidència, no s'han de computar les sancions cancel·lades o que hagueren pogut ser-ho per haver transcorregut el termini de prescripció.

2.- Caducitat del procediment disciplinari.

Si no haguera recaigut resolució transcorregut un any en el supòsit de faltes greus i molt greus, i sis mesos en el supòsit de faltes lleus des de la iniciació de l'expedient disciplinari, tenint en compte les possibles interrupcions del seu còmput per causes imputables a la persona interessada, es produirà la caducitat del procediment sancionador.



La declaració de caducitat d'ofici o a instàncies de la mateixa persona interessada no impediria la incoació d'un nou expedient disciplinari en el cas que la falta comesa no haguera prescrit.



Article 43. Sancions.

Les sancions que es poden imposar són:

a) Per faltes lleus: amonestació per escrit.

b) Per faltes greus: prevenció per escrit de suspensió, suspensió de l'exercici professional per un període d'un dia a un any. Suspensió o inhabilitació per a l'acompliment de càrrecs col·legials per temps d'un dia a un any.

c) Per a les faltes molt greus: Suspensió de l'exercici professional per temps d'un any i un dia fins a 5 anys. Suspensió o inhabilitació per a l'acompliment de càrrecs col·legials per temps d'un any i un dia fins a 5 anys. Expulsió del col·legi.



Article 44. Prescripció de faltes i sancions.

1. Les sancions imposades per infraccions molt greus prescriuen als tres anys; les imposades per infraccions greus, als dos anys, i les imposades per infraccions lleus, als sis mesos.

2. El termini de prescripció de la sanció per falta d'execució d'aquesta comença a comptar des de l'endemà d'haver quedat ferma la resolució sancionadora.

3. El termini de prescripció de la sanció, quan la persona sancionada infringisca el seu compliment, comença a comptar des de la data del trencament.

4. L'anotació de les sancions en l'expedient personal de la persona col·legiada s'ha de cancel·lar quan hagen transcorregut els següents terminis sense que el col·legiat haguera incorregut en nova responsabilitat disciplinària: sis mesos en cas de sanció lleu; un any en cas de sanció greu; tres anys en cas de sanció molt greu que comporte de suspensió de l'exercici professional o suspensió o inhabilitació per a l'acompliment de càrrecs col·legials; i cinc anys en cas de sanció d'expulsió. El termini de caducitat es compta a partir de l'endemà d'haver quedat complida la sanció.

5. La cancel·lació de l'anotació, una vegada complits aquests terminis, podrà fer-se d'ofici o a petició de les persones sancionades.



Article 46. Règim d'impugnació.

1. Tots els actes i resolucions del Col·legi Oficial de Dietistes i nutricionistes que estiguen subjectes al dret administratiu són susceptibles dels recursos establits legalment en la via administrativa.

Contra les resolucions dels recursos que posen fi a la via administrativa, es podrà recórrer davant l'ordre jurisdiccional contenciós administratiu.

En matèria de recursos són aplicables els articles 55 i següents del Decret 4/2002, de 8 de gener, pel qual s'aprova el Reglament de desplegament de la Llei 6/1997, de 4 de desembre, de la Generalitat Valenciana, de consells i col·legis professionals de la Comunitat Valenciana.



2. La resta d'actes, acords i resolucions del col·legi que no estiguen subjectes al dret administratiu es regiran per la legislació civil, laboral o altres, segons els siguen aplicables.

4. Els actes, acords i resolucions del col·legi, són immediatament executius, però conformement amb la Llei de procediment administratiu comú, l'òrgan que els haja acordat podrà, a petició de la persona recurrent o d'ofici, acordar la suspensió de l'execució mentre no siga ferma l'acte impugnat.

5. S'han de notificar a les persones col·legiades les resolucions i actes dels òrgans col·legials, que afecten els seus drets i interessos, per qualsevol mitjà que permeta tenir constància de la seua recepció, així com la data, la identitat i el contingut de l'acte notificat.

6. Són nuls de ple dret els actes dels òrgans col·legials que incórreguen en alguns dels supòsits que estableix la Llei 39/2015 de procediment administratiu comú.

7. Són anul·lables els actes dels òrgans col·legials que incórreguen en els supòsits establits conforme a la llei de procediment administratiu comú, així com aquells que suposen una infracció dels presents estatuts.

8. Conformement amb el que es disposa en l'article 2.4 de la Llei de procediment administratiu comú, l'actuació del CODiNuCoVa, s'ha d'ajustar a la legislació específica, i mentre no es complete aquesta, s'hi ha d'aplicar les prescripcions d'aquesta llei, en allò que pertoque.”



Fonaments de dret



Primer. Revisada la sol·licitud de modificació dels estatuts del Col·legi Oficial de Dietistes i nutricionistes de la Comunitat Valenciana, aquests contenen totes les determinacions exigides per l'article 10 de la Llei 6/1997, de 4 de desembre, de consells i col·legis professionals de la Comunitat Valenciana.

Segon. La modificació estatutària ha sigut aprovada amb els requisits i les formalitats establides en aquest article i en els mateixos estatuts del col·legi.

Tercer. L'expedient ha sigut tramitat pel Servei d'Entitats Jurídiques, adscrit a la Direcció General de Modernització i Relacions amb l'Administració de Justícia de la Conselleria de Justícia, Interior i Administració Pública, competent perquè així ho disposa l'article 6.1 de la mencionada Llei 6/1997, tenint en compte el que s'estableix en la disposició final del Decret 4/2002, de 8 de gener, en virtut de les atribucions d'aquesta Direcció General de Modernització i Relacions amb l'Administració de Justícia competent per a resoldre sobre la procedència de la inscripció sol·licitada, de conformitat amb el que es disposa en l'article 73 del Decret 105/2019, de 5 de juliol, del Consell, pel qual s'estableix l'estructura orgànica bàsica de la presidència i de les conselleries de la Generalitat.

Per tot això, vist l'article 36 de la Constitució i l'article 49.1.22a de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana; la Llei 2/1974, de 13 de febrer, de col·legis professionals; els articles 11, 25 i 26 de la Llei 6/1997, de 4 de desembre, de la Generalitat Valenciana, de Consells i col·legis professionals de la Comunitat Valenciana; així com dels articles 21 i 74 del Decret 4/2002, de 8 de gener, del Govern Valencià, pel qual s'aprova el Reglament de desenvolupament d'aquesta última, i altres disposicions complementàries de pertinent aplicació, resolc:





Inscriure la modificació parcial dels estatuts del Col·legi Oficial de Dietistes i Nutricionistes de la Comunitat Valenciana en el Registre de Col·legis Professionals i de Consells Valencians Professionals de la Comunitat Valenciana.



Contra la present resolució, que posa fi a la via administrativa, es podrà interposar, potestativament, un recurs de reposició davant el mateix òrgan que ha dictat l'acte, en el termini d'un mes comptat des de l'endemà de la seua notificació, o bé, un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana en el termini de dos mesos comptats des de l'endemà de la seua notificació. Tot això de conformitat amb el que s'estableix en els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les Administracions públiques, i en els articles 10, 14 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, sense perjudici que s'utilitze qualsevol altra via que es considere oportuna.





València, 3 de març de 2020.– La directora general de Modernització i Relacions amb l'Administració de Justícia: Bárbara López Ramón.

Mapa web