Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 12 de març de 2020, de la sotssecretària de la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic, per la qual es disposa la publicació de les instruccions del president del Jurat Economicoadministratiu per a coordinar i unificar la tramitació de reclamacions economicoadministratives davant del Jurat Economicoadministratiu, en matèria de taxes i impostos propis de la Generalitat i actuacions de recaptació de l'Agència Tributària Valenciana la revisió dels quals té atribuïdes. [2020/2512]

(DOGV núm. 8777 de 31.03.2020) Ref. Base de dades 002837/2020


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic
    Grup temàtic: 000



De conformitat amb el que disposa l'article 6 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, resolc:

Disposar la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, com a annex a la present resolució, de les instruccions del president del Jurat Economicoadministratiu per coordinar i unificar la tramitació de reclamacions economicoadministratives davant del Jurat Economicoadministratiu, en matèria de taxes i impostos propis de la Generalitat i actuacions de recaptació de l'Agència Tributària Valenciana la revisió dels quals té atribuïdes.



València, 12 de març de 2020.– La sotssecretària de la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic: Cristina Moreno Fernández.





INSTRUCCIONS DEL PRESIDENT DEL JURAT ECONOMICOADMINISTRATIU PER A COORDINAR I UNIFICAR LA TRAMITACIÓ DE RECLAMACIONS ECONOMICOADMINISTRATIVES DAVANT EL JURAT ECONOMICOADMINISTRATIU EN MATÈRIA DE TAXES I IMPOSTOS PROPIS DE LA GENERALITAT I ACTUACIONS DE RECAPTACIÓ DE L'AGÈNCIA TRIBUTÀRIA VALENCIANA LA REVISIÓ DE LA QUAL TÉ ATRIBUÏDES



Àmbit normatiu i consideracions prèvies

El Jurat Economicoadministratiu, òrgan incardinat en l'estructura de la Conselleria, d'Hisenda i Model Econòmic, es crea pel Decret 119/2018, de 3 d'agost, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament d'organització i funcionament de l'esmentada conselleria, i la seua composició, organització i funcions queden establides en el Decret 60/2019, de 12 d'abril, del Consell, segons el qual correspon al Jurat Economicoadministratiu la competència per a la resolució de les reclamacions economicoadministratives que s'interposen en matèria de tributs propis de la Generalitat, contra actes administratius de recaptació realitzada per l'Agència Tributària Valenciana relativa tant a ingressos de dret públic de la Generalitat, que no tinguen la naturalesa de tributs, com relatius als ingressos de dret públic de titularitat de les administracions locals, quan aquestes funcions li hagen sigut assignades per delegació, encàrrec de gestió, conveni de col·laboració o altres fórmules de col·laboració.



En data 25 de juliol de 2019 es va dictar resolució del conseller d'Hisenda i Model Econòmic per la qual s'acorda la posada en funcionament, a partir de l'1 de setembre de 2019, del Jurat Economicoadministratiu. A la vista de l'experiència dels primers mesos de funcionament es posa de manifest la necessitat d'unificar tant el procediment seguit per a la remissió de les reclamacions presentades i la còpia dels expedients administratius previs corresponents, com de la informació a facilitar als administrats contribuents per al seu millor accés al Jurat en defensa dels seus drets.

El caràcter d'òrgan administratiu, d'una part, i la seua funció revisora de naturalesa economicoadministrativa, d'una altra, sotmeten el Jurat Economicoadministratiu, en el seu funcionament, a la normativa general del procediment administratiu i a l'específica de la matèria economicoadministrativa. És per això que aquestes instruccions es limiten a traslladar, en manera recordatòria, la normativa vigent reguladora de les relacions entre òrgans de l'Administració, l'obligat ús de les noves tecnologies en la tramitació administrativa per a la desaparició del format físic en paper, i l'adequada tramitació del mecanisme revisor instat pel ciutadà, necessàriament basat en els principis d'eficàcia, eficiència, reducció de costos i limitació de temps.

S'assenyala la normativa següent que sustenta les presents instruccions:

Decret 220/2014, de 12 de desembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament d'Administració electrònica de la Comunitat Valenciana, modificat pel Decret 218/2017, de 29 de desembre, i el Decret 87/2018, de 22 de juny.

Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, i el seu Reglament de desplegament en matèria de revisió administrativa, aprovat per Reial decret 520/2005, de 13 de maig.

Llei 20/2017, de 28 de desembre, de la Generalitat, de taxes.



Per tot això, i previ informe al Consell es dicten les següents:



Instruccions



Primera. Text a incloure en les notificacions a practicar relatiu als mitjans d'impugnació que poden ser exercitats per les persones interessades davant actes o actuacions d'aplicació dels tributs, actes d'imposició de sancions tributàries, o actuacions de l'Agència Tributària Valenciana en matèria de recaptació de crèdits de dret públic de la Generalitat o d'altres administracions públiques

En els documents de liquidació que siguen notificats als obligats tributaris per la realització de fets imposables gravats per taxes i impostos propis de la Generalitat o per sancions corresponents a infraccions en relació amb aquests, així com a titulars de dèbits de dret públic en actuacions en via executiva que per al seu cobrament duga a terme l'Agència Tributària Valenciana en l'exercici de competències pròpies o assumides, s'haurà d'incloure el text següent:



«RECURSOS I RECLAMACIONS

Si no està conforme amb el present acte administratiu i vol recórrer, haurà d'optar, en el termini d'un mes comptat des de la notificació del present acte, entre presentar:

Un recurs de reposició davant l'òrgan que ha dictat el present acte, que serà el competent per a resoldre'l, mitjançant escrit que expressarà les raons per les quals no està conforme i la menció de no haver presentat reclamació economicoadministrativa, i que haurà de contindre a més la informació següent:

El seu nom o raó social i NIF, i en cas que actue a través de representant, també el nom i NIF d'aquest. Si desitja que les notificacions que es produïsquen, en relació amb el recurs, es dirigisquen a lloc diferent del seu domicili fiscal, indique el domicili on vol que es dirigisquen.

L'acte contra el qual es recorre,, la seua data i el número d'expedient.

El lloc, data i signatura.

La presentació d'aquest recurs potestatiu previ de reposició, no exclourà la possibilitat de presentar posteriorment reclamació economicoadministrativa contra la resolució expressa o presumpta d'aquest.

o una reclamació economicoadministrativa, la competència de resolució de la qual correspon al Jurat Economicoadministratiu, que s'interposarà mitjançant escrit dirigit a l'òrgan que ha dictat el present acte, el qual en el termini d'un mes, juntament amb còpia de l'expedient, el remetrà al Jurat Economicoadministratiu. L'escrit:

Ha de contindre, almenys, la informació més amunt indicada, així com la menció de no haver presentat simultàniament recurs de reposició.

Ha d'incloure les al·legacions que, si escau, es formulen. S'hi adjuntarà còpia de l'acte que s'impugna, així com les proves que s'estimen pertinents.

Si la persona que interposa la reclamació necessita l'expedient per a formular les seues al·legacions, haurà de comparéixer davant l'òrgan que va dictar l'acte impugnat durant el termini d'interposició de la reclamació, perquè se li pose de manifest.



Normativa aplicable:

Capítols III i IV del títol V de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, i títols III i IV del seu Reglament de desplegament en matèria de revisió administrativa, aprovat per Reial decret 520/2005, de 13 de maig, a l'efecte de la remissió prevista en les disposicions finals segona, tercera i quarta de Llei 20/2017, de 28 de desembre, de la Generalitat, de taxes.»



Segona. Text a incloure en les notificacions de les resolucions dels recursos de reposició interposats davant actes o actuacions d'aplicació dels tributs, actes d'imposició de sancions tributàries, o actuacions de l'Agència Tributària Valenciana en matèria de recaptació de crèdits de dret públic de la Generalitat o d'altres administracions públiques



En les resolucions dels recursos de reposició notificats als obligats tributaris per la realització de fets imposables gravats per taxes i impostos propis de la Generalitat o per sancions corresponents a infraccions en relació amb aquests, així com a titulars de dèbits de dret públic per actuacions en via executiva per al seu cobrament dutes a terme per l'Agència Tributària Valenciana en l'exercici de competències pròpies o assumides, s'haurà d'incloure el text següent:





«RECLAMACIÓ ECONOMICOADMINISTRATIVA

Si no està conforme amb la resolució del present recurs de reposició i vol recórrer, haurà de presentar, en el termini d'un mes comptat des de la notificació de la present resolució, una reclamació economicoadministrativa, la competència per a la resolució de la qual correspon al Jurat Economicoadministratiu, que s'interposarà mitjançant escrit dirigit a l'òrgan que ha dictat la present resolució, el qual en el termini d'un mes, juntament amb còpia de l'expedient, el remetrà al Jurat Economicoadministratiu.

Aquest escrit haurà de contindre la informació següent:

El seu nom o raó social i NIF, i en cas que actue a través de representant, també el nom i NIF d'aquest. Si desitja que les notificacions que es produïsquen, en relació amb el recurs, es dirigisquen a lloc diferent del seu domicili fiscal, indique el domicili on vol que es dirigisquen.

L'acte contra el qual es recorre,, la seua data i el número d'expedient.

El lloc, data i signatura.

Al seu torn, l'escrit esmentat ha d'incloure les al·legacions que, si escau, es formulen. S'hi adjuntarà còpia de l'acte que s'impugna, així com les proves que s'estimen pertinents.

Si la persona que interposa la reclamació necessita l'expedient per a formular les seues al·legacions, haurà de comparéixer davant l'òrgan que va dictar la resolució del recurs de reposició durant el termini d'interposició de la reclamació, perquè se li pose de manifest.



Normativa aplicable:

Capítol IV del títol V de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, i títol IV del seu Reglament de desplegament en matèria de revisió administrativa, aprovat per Reial decret 520/2005, de 13 de maig, a l'efecte de la remissió de les disposicions finals tercera i quarta de Llei 20/2017, de 28 de desembre, de la Generalitat, de taxes.»





Tercera. Remissió d'expedients al Jurat Economicoadministratiu

L'òrgan que haja dictat l'acte impugnat, una vegada reba l'escrit d'interposició de la reclamació economicoadministrativa, el remetrà al Jurat Economicoadministratiu en el termini d'un mes juntament amb l'expedient corresponent a l'acte, degudament foliat i numerat, i amb índex de la documentació continguda, al qual es podrà incorporar un informe si es considera convenient.

La remissió es realitzarà obligatòriament per via telemàtica mitjançant l'aplicació que s'habilite a aquest efecte.

Ara bé, mentre no estiga operativa aquesta aplicació, la documentació anterior haurà de remetre's pel Registre Departamental de la Generalitat Valenciana o, en cas que l'òrgan remitent no dispose d'aquest registre, a través de la plataforma Oficina de Registre Virtual (ORVE) (https://administracionelectronica.gob.es/ctt/orve) al destinatari Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic (A10017552), dirigit al Jurat Economicoadministratiu.





Quarta. Anul·lació prèvia per l'òrgan administratiu que va dictar l'acte objecte de la reclamació economicoadministrativa

D'acord amb l'article 235.3 de la Llei general tributària, quan l'escrit d'interposició de la reclamació economicoadministrativa incloga al·legacions, i sempre que no s'haja presentat prèviament recurs de reposició, l'òrgan administratiu que va dictar l'acte podrà anul·lar totalment o parcialment l'acte impugnat abans de la remissió de l'expedient al Jurat Economicoadministratiu dins del termini previst d'un mes per a la remissió de l'expedient.

Si es produeix aquesta anul·lació, es remetrà al Jurat Economicoadministratiu el nou acte dictat juntament amb l'escrit d'interposició. A la documentació anterior:

a) Si s'ha anul·lat l'acte impugnat sense que s'haja dictat un altre acte en substitució de l'anterior, s'afegirà justificant de recepció de la notificació de l'acord d'anul·lació.

b) Si s'anul·la l'acte impugnat i es dicta un nou acte en substitució de l'anterior, s'enviarà l'acord d'anul·lació i el nou acte dictat, juntament amb l'escrit d'interposició i l'expedient administratiu.



c) Quan l'anul·lació afecte parcialment l'acte impugnat s'enviarà l'acord d'anul·lació juntament amb l'escrit d'interposició i l'expedient administratiu.

Mapa web