Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 20 d'abril de 2020, de la Consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, per la qual es mantenen les mesures recollides en la Resolució de 13 de març de 2020, de la Consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, per la qual s'acorden mesures especials en relació amb l'activitat de determinats centres d'atenció diürna de Serveis Socials, independentment de la seua titularitat i tipologia de gestió, per a limitar la propagació i contagi per la Covid-19. [2020/2996]

(DOGV núm. 8795 de 22.04.2020) Ref. Base de dades 003207/2020








ANTECEDENTS DE FET



Amb data 13 de març de 2020, la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, va dictar resolució per la qual s'acorden mesures especials en relació amb l'activitat de determinats centres d'atenció diürna de Serveis Socials, independentment de la seua titularitat i tipologia de gestió, per a limitar la propagació i contagi per la Covid-19. Resolució publicada en el DOGV núm. 8762, de 14 de març de 2020.



Les mesures establides en aquesta resolució es van adoptar pel termini d'un mes. Una vegada transcorregut aquest termini i com que és necessari el manteniment de les mesures d'acord amb la situació actual declarada i mantinguda d'estat d'alarma, es fa necessari la seua continuïtat.



FONAMENTS DE DRET



1. La Generalitat, mitjançant la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, té competència exclusiva en matèria d'higiene, de conformitat amb l'article 49.1.11a de l'Estatut d'Autonomia, i competència exclusiva en matèria d'organització, administració i gestió de totes les institucions sanitàries públiques dins del territori de la Comunitat Valenciana, de conformitat amb l'article 54.1 del mateix text legal.

2. La Llei orgànica 3/1986, de 14 d'abril, de mesures especials en matèria de salut pública, estableix en l'article 1 que “A fi de protegir la salut pública i previndre la seua pèrdua o deteriorament, les autoritats sanitàries de les diferents administracions públiques podran, dins de l'àmbit de les seues competències, adoptar les mesures previstes en la present llei quan així ho exigisquen raons sanitàries d'urgència o necessitat” i en l'article 3, més en concret, que “A fi de controlar les malalties transmissibles, l'autoritat sanitària, a més de realitzar les accions preventives generals, podrà adoptar les mesures oportunes per al control dels malalts, de les persones que estiguen o hagen estat en contacte amb aquests i del medi ambient immediat, així com les que es consideren necessàries en cas de risc de caràcter transmissible”.

3. La Llei 33/2011, de 4 d'octubre, general de salut pública, per la seua banda, estableix en l'article 54.1 que “sense perjuí de les mesures previstes en la Llei orgànica 3/1986, de 14 d'abril, de mesures especials en matèria de salut pública, amb caràcter excepcional i quan així ho requerisquen motius d'extraordinària gravetat o urgència, l'Administració general de l'Estat i de les comunitats autònomes i ciutats de Ceuta i Melilla, en l'àmbit de les seues competències respectives, podran adoptar les mesures que siguen necessàries per a assegurar el compliment de la llei” i en l'apartat 2, que “en particular, sense perjudici del que preveu la Llei 14/1986, de 25 d'abril, general de sanitat, l'autoritat competent podrà adoptar, mitjançant una resolució motivada, les mesures següents:

a) La immobilització i, si és procedent, el decomís de productes i substàncies.

b) La intervenció de mitjans materials o personals.

c) El tancament preventiu de les instal·lacions, establiments, serveis i indústries.

d) La suspensió de l'exercici d'activitats.

e) La determinació de condicions prèvies en qualsevol fase de la fabricació o comercialització de productes i substàncies, així com del funcionament de les instal·lacions, establiments, serveis i indústries a què es refereix aquesta llei, amb la finalitat de corregir les deficiències detectades.

f) Qualsevol altra mesura ajustada a la legalitat vigent si hi ha indicis racionals de risc per a la salut inclosa la suspensió d'actuacions d'acord amb el que estableix el títol II d'aquesta llei”.

En l'apartat 3 d'aquest precepte s'estableix: “Les mesures s'adoptaran amb audiència prèvia dels interessats, excepte en cas de risc imminent i extraordinari per a la salut de la població i la seua duració no excedirà del temps exigit per la situació de risc que les va motivar. Les despeses derivades de l'adopció de mesures cautelars contemplades en el present article aniran a càrrec de la persona o empresa responsable”.



4. L'article 26.1 de la Llei 14/1986, de 25 d'abril, general de sanitat, preveu: “En el cas que existisca o se sospite raonablement l'existència d'un risc imminent i extraordinari per a la salut, les autoritats sanitàries adoptaran les mesures preventives que estimen pertinents, com ara la confiscació o immobilització de productes, suspensió de l'exercici d'activitats, tancaments d'empreses o les seues instal·lacions, intervenció de mitjans materials i personals i totes les altres que es consideren sanitàriament justificades.”



5. L'article 83.2 de la Llei 10/2014, de 29 de desembre, de la Generalitat, de salut de la Comunitat Valenciana, estableix: “Així mateix, les activitats públiques i privades de què, directament o indirectament, puga derivar-se un risc per a la salut i seguretat de les persones, incloses les de promoció i publicitat, se sotmetran a les mesures d'intervenció que reglamentàriament s'establisquen.”



I l'article 86.2.b de l'esmentada Llei de salut de la Comunitat Valenciana, de regulació de les mesures especials cautelars i definitives, assenyala:

“Quan l'activitat exercida poguera tindre una repercussió excepcional i negativa en la salut, les autoritats públiques sanitàries, a través dels seus òrgans competents en cada cas, podran procedir a l'adopció de les mesures especials que siguen necessàries per a garantir la salut i seguretat de les persones, que tindran caràcter cautelar o, després del corresponent procediment contradictori, caràcter definitiu.

Sense perjuí del que disposa la normativa bàsica estatal, les mesures que pot utilitzar l'Administració seran, entre d'altres, les següents:

a) El tancament d'empreses o les seues instal·lacions.

b) La suspensió de l'exercici d'activitats.

(…)”



Una vegada valorada l'actual situació, tenint en compte que l'estat d'alarma declarat pel Reial decret 463/2020, de 14 de març, ha sigut prorrogat pel Reial decret 476/2020, de 27 de març, i pel Reial decret 487/2020, de 10 d'abril, i que persisteix la situació de risc per a les persones usuàries dels centres de dia, resolc:



Mantindre les mesures contingudes en la Resolució de 13 de març de 2020, de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, per la qual s'acorden mesures especials en relació amb l'activitat de determinats centres d'atenció diürna de Serveis Socials, independentment de la seua titularitat i tipologia de gestió, per a limitar la propagació i contagi per la Covid-19.



Contra aquesta resolució, que posa fi a la via administrativa, pot interposar-se un recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos, comptats des de l'endemà de ser notificada, davant de la sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, d'acord amb el que estableixen els articles 10.1 i 46.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, o bé un recurs potestatiu de reposició davant del mateix òrgan que va dictar l'acte, en el termini d'un mes, de conformitat amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Tot això sense perjuí que puga interposar-se qualsevol altre recurs dels previstos en la legislació vigent.



València, 20 d'abril de 2020.– La consellera de Sanitat Universal i Salut Pública: Ana Barceló Chico.





Mapa web