Ficha docv

Ficha docv









ORDRE 1/2020, de 2 de juny, de la Conselleria de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions destinades a projectes i iniciatives en matèria de memòria històrica i democràtica valenciana. [2020/4066]

(DOGV núm. 8829 de 08.06.2020) Ref. Base de dades 004176/2020




Preàmbul

Article 1. Objecte

Article 2. Entitats beneficiàries

Article 3. Obligacions de les entitats beneficiàries

Article 4. Procediment de concessió

Article 5. Ordenació i instrucció del procediment

Article 6. Comissió de valoració

Article 7. Criteris de valoració de les sol·licituds

Article 8. Criteris per a determinar la quantia individualitzada de la subvenció

Article 9. Resolució de la convocatòria i termini

Article 10. Compatibilitat amb altres ajudes

Article 11. Despeses subvencionables

Article 12. Control i supervisió

Article 13. Justificació i pagament de les subvencions

Article 14. Reintegrament de la subvenció

Article 15. Règim sancionador

Article 16. Protecció de dades

Disposicions addicionals

Única. No increment de la despesa

Disposicions transitòries

Única. Assumpció temporal de competències i funcions

Disposicions finals

Primera. Instruccions

Segona. Entrada en vigor





PREÀMBUL



La Constitució Espanyola de 1978, que va traduir jurídicament la voluntat de retrobament dels espanyols articulant un estat social i democràtic de dret amb clara vocació integradora, estableix que els drets i llibertats reconeguts en el capítol segon del títol I, «Dels drets i deures fonamentals», vinculen tots els poders públics, i que les normes relatives als drets fonamentals i a les llibertats que la Constitució reconeix s'interpretaran de conformitat amb la Declaració Universal de Drets Humans i els tractats i acords internacionals sobre aquestes matèries ratificats per Espanya.



En aquest marc, les Corts Generals van aprovar la Llei 52/2007, de 26 de desembre, per la qual es reconeixen i amplien drets i s'estableixen mesures en favor dels qui van patir persecució o violència durant la Guerra Civil i la dictadura, que estableix les bases perquè els poders públics duguen a terme polítiques públiques dirigides al coneixement de la nostra història i al foment de la memòria democràtica.

D'altra banda, un dels objectius essencials de la Generalitat, tal com es recull en l'article 1.3 del nostre estatut d'autonomia, és reforçar la democràcia. En aquest sentit, el seu article huité preveu, d'una banda, que els valencians i valencianes, sobre la base de la seua ciutadania espanyola i europea, són titulars dels drets, deures i llibertats reconeguts en la Constitució Espanyola i en l'ordenament de la Unió Europea, i en els instruments internacionals de protecció dels drets humans, individuals i col·lectius; i, d'altra banda, que els poders públics valencians estan vinculats per aquests drets i llibertats i vetlaran per la seua protecció i respecte, així com pel compliment dels deures. Així mateix, els articles 8 i 12 de l'esmentat estatut d'autonomia recorden que els poders públics estan vinculats pels drets i llibertats, i que han de vetlar per la seua protecció i respecte, i garantir la defensa dels valors i interessos del poble valencià.

La Llei 14/2017, de 10 de novembre, de memòria democràtica i per a la convivència de la Comunitat Valenciana, regula les polítiques públiques per a la recuperació, protecció i conservació de la memòria democràtica valenciana, i el reconeixement, la reparació i la garantia de no-repetició de les víctimes, contemplades en aquesta llei.

A l'efecte d'aquesta llei, s'entén per memòria democràtica valenciana la salvaguarda, el coneixement i la difusió de la història de la lluita dels valencians i valencianes pels seus drets i llibertats democràtics en el període que abasta des de la proclamació de la Segona República espanyola, el 14 d'abril de 1931, fins a l'entrada en vigor de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, el 10 de juliol de 1982.



L'article 44 de la llei va disposar la creació de l'Institut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques «per a l'estudi, investigació i impuls de les mesures establides en aquesta llei», com un organisme autònom de la Generalitat, adscrit a la conselleria competent en matèria de memòria històrica i democràtica, amb personalitat jurídica pròpia, autonomia funcional i de gestió, i plena capacitat d'actuar per a l'organització i exercici de les funcions que se li atribuïsquen.

Per mitjà del Decret 1/2019, d'11 de gener, del Consell, es van aprovar els Estatuts de l'Institut Valencià de la Memòria Històrica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques, que estableixen en la disposició addicional primera que el Consell Rector havia d'estar constituït en el termini màxim d'un mes des de l'entrada en vigor del decret. En data 2 d'abril, en la seu de la Conselleria de Justícia, Administració Pública, Reformes Democràtiques i Llibertats Públiques, es va constituir el Consell Rector d'aquell.



En la disposició addicional primera, punt 2, dels Estatuts, s'estableix que «en la reunió constitutiva, el Consell Rector haurà d'acordar la posada en funcionament de l'Institut». No obstant això, i tal com es reflecteix en l'acta de constitució del Consell, per a l'efectiva posada en funcionament és imprescindible el nomenament de la persona titular de la Direcció General de l'Institut, la creació dels llocs de plantilla i la posterior provisió, així com l'efectiva disponibilitat dels espais i dels mitjans materials necessaris.

Sobre aquest tema, i fins que no entre en funcionament l'Institut, les competències atribuïdes a aquest corresponen a la conselleria competent en matèria de memòria democràtica, tal com es contempla en la disposició transitòria primera del Decret 1/2019.

En el marc de l'organització de l'Administració de la Generalitat, el Decret 105/2019, de 5 de juliol, del Consell, pel qual estableix l'estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat, atribueix a la Direcció General de Qualitat Democràtica, Responsabilitat Social i Foment de l'Autogovern, de la Conselleria de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica, entre d'altres, les funcions de recuperació, protecció i conservació de la memòria democràtica i el reconeixement i reparació de les víctimes incloses en la Llei 14/2017, de 10 de novembre, de la Generalitat, de memòria democràtica i per a la convivència de la Comunitat Valenciana.

En conseqüència, i fins a l'efectiva posada en funcionament de l'Institut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques, serà la Direcció General de Qualitat Democràtica, Responsabilitat Social i Foment de l'Autogovern la competent per a portar a terme les convocatòries de les ajudes previstes en aquesta ordre.



En la tramitació d'aquesta norma s'han respectat els principis de bona regulació previstos en l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques: principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència, i eficiència.

L'adequació als principis de necessitat i eficàcia està justificada perquè l'ordre acompleix el mandat que estableix la Llei 14/2017, de 10 de novembre, de la Generalitat, de memòria democràtica i per a la convivència de la Comunitat Valenciana, de dur a terme les actuacions necessàries per a la promoció i difusió de la memòria històrica i democràtica valenciana i la realització d'accions relacionades amb la memòria, amb la posada en valor dels llocs de la memòria i retirada dels vestigis relatius a la Guerra Civil i a la dictadura.



Igualment, la norma s'ajusta al principi de proporcionalitat per contindre la regulació imprescindible per a atendre els objectius perseguits, i s'hi han tingut en compte les especials característiques d'aquesta mena d'actuacions regulades en la Llei 14/2017, que justifiquen el caràcter singular d'aquestes ajudes.

El principi de seguretat jurídica queda garantit per l'adequació i coherència de l'ordre amb la resta de l'ordenament jurídic, i queden clarament definits els seus objectius i justificació.

A més, durant la tramitació de la norma ha quedat garantit el principi de transparència, i així el projecte d'ordre es va publicar en el DOGV, a l'efecte que poguera ser conegut per les entitats interessades i la ciutadania en compliment del tràmit d'audiència i informació pública.



En aplicació del principi d'eficiència, la regulació plantejada no implica càrregues administratives innecessàries o accessòries ni major consum dels recursos públics.

Mitjançant la present ordre, la conselleria competent en matèria de memòria democràtica, a través de la Direcció General de Qualitat Democràtica, Responsabilitat Social i Foment de l'Autogovern, promou dues línies d'ajudes dirigides a finançar projectes per a la promoció de la memòria històrica i democràtica valenciana, dins del marc jurídic derivat de la Constitució, de l'Estatut d'Autonomia i del dret de la Unió Europea.

Les subvencions que es concediran per la present convocatòria no requereixen la notificació a la Comissió Europea per no reunir els requisits recollits en l'article 107.1 del Tractat de funcionament de la Unió Europea, ja que s'atorguen per a la realització d'actuacions en l'àmbit de la Comunitat Valenciana relacionades amb la promoció i difusió de la memòria històrica i democràtica valenciana, així com la posada en valor dels llocs de la memòria i retirada de vestigis relatius a la Guerra Civil i a la dictadura, i les actuacions subvencionables no suposen cap avantatge econòmic ni desenvolupament d'activitat econòmica en el mercat relacionada amb l'oferta de béns o serveis.

Per tant, amb la percepció de les esmentades subvencions no hi ha possibilitat de falsejament de la competència que afecte els intercanvis comercials entre estats membres, als efectes assenyalats en el Decret 128/2017, de 29 de setembre, del Consell, pel qual es regula el procediment de notificació i comunicació a la Comissió Europea dels projectes de la Generalitat dirigits a establir, concedir o modificar ajudes públiques.

Per això, d'acord amb el que es disposa en la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions; la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de desplegament de l'esmentada llei; el Decret 6/2019, de 17 de juny, del president de la Generalitat, pel qual nomena les persones titulars de les vicepresidències i de les conselleries, i el Decret 105/2019, de 5 de juliol, del Consell, pel qual estableix l'estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat, conforme amb el dictamen del Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana,





ORDENE



Article 1. Objecte

1. La present ordre estableix les bases reguladores de les subvencions que concedisca, en règim de concurrència competitiva, la conselleria competent en matèria de memòria democràtica, amb càrrec als crèdits dels seus pressupostos, destinades a projectes i iniciatives que tinguen per objecte realitzar, en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, la promoció i difusió de la memòria històrica i democràtica valenciana, així com la realització d'accions relacionades amb la memòria històrica i democràtica, amb la posada en valor dels llocs de la memòria i la retirada de vestigis relatius a la Guerra Civil i a la dictadura.

2. Aquestes subvencions es classifiquen en dues línies:

a) Línia 1: ajudes destinades a subvencionar, en el marc del que es disposa en la legislació sectorial vigent, projectes i iniciatives que tinguen per objecte realitzar en l'àmbit de la Comunitat Valenciana la promoció i difusió de la memòria històrica i democràtica valenciana, desenvolupades per entitats i associacions sense ànim lucratiu de la Comunitat Valenciana, que tinguen entre les seues finalitats la memòria democràtica valenciana.

b) Línia 2: ajudes destinades a subvencionar, en el marc del que es disposa en la legislació sectorial vigent, projectes i iniciatives desenvolupades per ajuntaments, mancomunitats, entitats i associacions sense ànim lucratiu que tinguen entre les seues finalitats la memòria històrica i democràtica valenciana, i que tinguen per objecte realitzar en l'àmbit de la Comunitat Valenciana fonamentalment les actuacions següents:

b.1) La posada en valor dels llocs de la memòria mitjançant la instal·lació d'elements testimonials en reconeixement d'edificis, llocs i espais geogràfics vinculats a la memòria històrica, per haver-hi ocorregut algun tipus d'actuació o esdeveniment en el període comprés entre l'esclat de la Guerra Civil i la fi de la dictadura.



b.2) La retirada dels símbols als quals fa referència l'article 15 de la Llei 52/2007, de 26 de desembre, o d'elements contraris a la memòria democràtica valenciana, segons el que es disposa en l'article 39 de la Llei 14/2017, de 10 de novembre, de la Generalitat, així com la substitució del nomenclàtor dels carrers que incomplisquen el que s'estableix en els preceptes adés esmentats.

b.3) La realització d'actuacions, com ara informes, estudis i projectes, que impulsen la identificació, localització i recuperació d'edificis, llocs, monuments o vestigis de la memòria democràtica o la difusió i revaloració d'aquelles.

3. Les convocatòries, que podran realitzar-se de manera conjunta per a les dues línies de subvenció recollides en la present ordre o, de manera separada, per a cadascuna, regularan la forma i el termini en què hauran de presentar-se les sol·licituds.

4. Les convocatòries especificaran la naturalesa dels projectes, programes i actuacions, que seran subvencionables en el marc de cadascuna; els seus requisits, i prioritats, si fa el cas, així com els imports màxims de les subvencions que es concediran i el nombre de sol·licituds que es poden presentar.



Article 2. Entitats beneficiàries

Podran sol·licitar les ajudes contemplades en aquesta ordre les entitats següents:

a) En la convocatòria d'ajudes destinades a subvencionar projectes i iniciatives previstos en la línia 1, les entitats i associacions sense ànim lucratiu, legalment constituïdes i inscrites en el registre administratiu que en funció de la seua naturalesa jurídica els corresponga, que tinguen entre les seues finalitats la memòria democràtica valenciana.

b) En la convocatòria d'ajudes destinades a subvencionar projectes i iniciatives previstos en la línia 2, els ajuntaments i mancomunitats de la Comunitat Valenciana i les entitats i associacions sense ànim lucratiu, legalment constituïdes i inscrites en el registre administratiu que en funció de la seua naturalesa jurídica els corresponga,i que tinguen entre les seues finalitats la memòria democràtica valenciana.



Article 3. Obligacions de les entitats beneficiàries

1. Les entitats beneficiàries de les ajudes contemplades en aquesta ordre, sense perjudici que les convocatòries establisquen altres requisits específics, hauran de complir les obligacions següents:

a) Realitzar l'activitat que fonamente la concessió de la subvenció en l'exercici que corresponga a la convocatòria i dins del termini que s'hi determine.

b) Sotmetre's a les actuacions de comprovació i control financer que efectue l'òrgan concedent, o qualssevol altres actuacions de comprovació i control financer que puguen dur a terme els òrgans de control competents, per a la qual cosa hauran d'aportar tota la informació que es requerisca en l'exercici d'aquestes actuacions, d'acord amb el que estableixen l'article 46 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i el capítol III del títol X de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.



c) Acreditar davant de la conselleria competent en matèria de memòria democràtica la realització de l'actuació o actuacions subvencionades, així com el compliment dels requisits i condicions que determinen la concessió o el gaudi de la subvenció.

d) Justificar davant de la direcció general competent en matèria de memòria democràtica l'ajuda concedida en els termes i terminis previstos en l'article 13 de la present ordre.

e) Comunicar a la conselleria competent en matèria de memòria democràtica, mitjançant un certificat expedit per la persona que exercisca les funcions de secretaria de l'entitat, l'obtenció de subvencions o ajudes per a la mateixa finalitat, provinents de qualssevol administracions o ens públics o privats, amb indicació expressa de l'import de les subvencions aconseguides, a quins conceptes es destinaran i si cobreixen el cent per cent (100 %) del cost total real de tal actuació o actuacions. La comunicació haurà d'efectuar-se tan prompte com es tinga coneixement de l'obtenció de la subvenció i, en tot cas, amb anterioritat a la justificació de l'aplicació donada als fons percebuts, d'acord amb el que es disposa en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

f) Trobar-se al corrent en el compliment de les seues obligacions tributàries i davant de la Seguretat Social, tant en la data de concessió com en la de pagament, de conformitat amb el que s'estableix en l'article 13.7 de la Llei 38/2003, general de subvencions, i en els articles 22 i 23 del Reglament de la Llei general de subvencions, aprovat per Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

Per a això, l'entitat sol·licitant podrà autoritzar l'òrgan instructor perquè obtinga directament l'acreditació del compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social a través de certificats telemàtics, de conformitat amb el que es disposa en el Decret 165/2010, de 8 d'octubre, del Consell, pel qual s'estableixen les mesures de simplificació i reducció de càrregues administratives en els procediments gestionats per l'Administració de la Generalitat i el seu sector públic. Els qui no atorguen aquesta autorització hauran d'aportar la documentació acreditativa que es troben al corrent de les obligacions esmentades. La direcció general competent en memòria democràtica es reserva el dret de requerir l'entitat sol·licitant si la informació obtinguda presenta cap incidència.

g) No alterar la finalitat de les subvencions i complir les obligacions que estableix la legislació vigent per als perceptors de fons públics.



h) Facilitar la inspecció i control de la conselleria competent en matèria de memòria democràtica, i en particular de la direcció general competent en aquesta matèria, a fi de conéixer qualsevol aspecte de l'activitat objecte de la subvenció, en els termes previstos en l'article 169 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.

i) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons rebuts, inclosos els documents electrònics, en tant puguen ser objecte d'actuacions de comprovació i control previstes en la normativa aplicable, durant un període mínim de sis anys.

j) Adoptar les mesures de difusió que garantisquen el compliment del que es disposa per l'article 18.4 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i donar l'adequada publicitat del caràcter públic del finançament de les actuacions realitzades per l'entitat a través de la convocatòria de què es tracte. A aquest efecte, l'entitat haurà de donar a conéixer de manera inequívoca que es tracta d'actuacions subvencionades per la Generalitat, a través de la conselleria competent en matèria de memòria democràtica, tant en qualsevol acte o mitjà que s'empre per a difondre i promocionar l'actuació o actuacions subvencionades, com en tota publicació o relació amb terceres parts la fi de les quals siga divulgar-les, i incorporar el logotip de la Generalitat en tot el material gràfic orientat a la difusió de l'activitat objecte de la subvenció, que serà facilitat per la direcció general competent en matèria de memòria democràtica.

k) Fer el reintegrament dels fons percebuts en els supòsits establits en l'article 172 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.

l) Acreditar, mitjançant una declaració responsable, que no està incursa en cap prohibició per a obtindre la condició de beneficiària, assenyalades en l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i que no és deutora de la Generalitat per reintegrament de subvencions, conforme amb el que es preveu en l'article 25 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

m) Complir la normativa sobre integració laboral de persones amb discapacitat o, si fa el cas, l'exempció d'aquesta obligació, d'acord amb el que s'estableix en el Decret 279/2004, de 17 de desembre, del Consell de la Generalitat.

n) Quan l'entitat beneficiària de la subvenció siga una persona jurídica privada i la quantia en concepte d'ajudes o subvencions rebudes de l'Administració autonòmica o de qualsevol altra entitat enumerada en l'article 2 de la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de la Generalitat, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana, durant el període d'un any, siga per un import superior a 10.000 euros, li haurà de donar l'adequada publicitat, amb indicació almenys de l'entitat pública concedent, l'import rebut i del programa, activitat, inversió o actuació subvencionada. La difusió d'aquesta informació es realitzarà preferentment a través de les corresponents pàgines web. En cas que no disposen de pàgina web on realitzar aquesta publicitat, hauran de complir aquesta obligació a través del portal que pose a la seua disposició la Generalitat.

o) En els supòsits en què les entitats beneficiàries estiguen legalment obligades a disposar de pla d'igualtat, hauran d'acreditar-ne l'existència.

p) La resta de les obligacions que estableix l'article 14 de la Llei 38/2003, així com l'article 41 de la Llei 14/2017, de 10 de novembre, de la Generalitat, de memòria democràtica i per la convivència de la Comunitat Valenciana.

2. L'incompliment de les anteriors obligacions, així com de les que específicament establisquen les corresponents convocatòries, produirà la pèrdua del dret al cobrament total o parcial de la subvenció atorgada, així com el reintegrament de les quantitats percebudes, la deixarà sense efecte i donarà lloc, si fa el cas, a l'exigència de les responsabilitats que corresponguen d'acord amb la legislació vigent i, de manera especial, atenent el que es disposa en la Llei 1/2015, de 6 de febrer, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, tal com es contempla en l'article 14 d'aquesta ordre, en què es regula el procediment de reintegrament de la subvenció.



Article 4. Procediment de concessió

1. Les subvencions seran concedides d'acord amb els principis de publicitat, transparència, objectivitat, igualtat i no-discriminació, en règim de concurrència competitiva a què es refereixen l'article 164 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, i l'article 22 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

2. El procediment de concessió s'iniciarà d'ofici mitjançant la convocatòria pública de la conselleria competent en matèria de memòria democràtica, i publicada en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, a través de la Base de Dades Nacional de Subvencions (BDNS), d'acord amb les consignacions previstes en la llei de pressupostos de la Generalitat per a l'exercici econòmic corresponent.



Article 5. Ordenació i instrucció del procediment

1. L'òrgan encarregat de l'ordenació i instrucció del procediment serà la direcció general competent en matèria de memòria democràtica, la qual acordarà d'ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, coneixement i comprovació de les dades en virtut de les quals ha de pronunciar-se la resolució.

2. La direcció general competent en matèria de memòria democràtica, a la vista de documentació que conste en l'expedient i de les obligacions que s'adquirisquen amb la concessió de l'ajuda, podrà demanar els informes dels organismes i entitats que estime oportú i efectuar les comprovacions necessàries sobre l'exactitud de tot això.



Article 6. Comissió de valoració

1. L'examen i valoració de les sol·licituds presentades, així com la consegüent proposta de concessió i denegació de les ajudes, correspondran a una comissió de valoració composta per les persones següents:



a) Presidència: la persona titular de la direcció general competent en matèria de memòria democràtica, o qui designe en la seua substitució.

b) Vocals:

– La persona que ostente la subdirecció general de la direcció general competent en matèria de memòria democràtica, o qui designe en la seua substitució.

– Dues persones que siguen caps de servei de la direcció general competent en matèria de memòria democràtica, o els qui designen en la seua substitució. La persona que ostente la presidència de la comissió designarà quina d'elles actuarà de secretari o secretària de la comissió.



– Un funcionari o una funcionària de la direcció general competent en matèria de memòria democràtica, pertanyent al grup A1 o al grup A2, que serà designat per la persona titular de l'esmentada direcció general.

En la designació de les persones integrants de la comissió de valoració, siguen titulars o suplents, es procurarà respectar una composició de l'òrgan col·legiat que tendisca a la paritat, des de la perspectiva de la igualtat entre dones i homes.

2. La comissió se sotmetrà, quant al règim de funcionament, al que es disposa per als òrgans col·legiats en la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

3. Després d'avaluar totes les sol·licituds admeses a tràmit, la comissió de valoració elevarà a l'òrgan competent per a resoldre proposta motivada de resolució.

4. En la proposta motivada de resolució:

a) Figuraran, per ordre decreixent de puntuació obtinguda, totes les entitats beneficiàries a les quals podria atorgar-se la subvenció, especificant-ne l'avaluació i els criteris de valoració seguits per a efectuar-la, així com la quantia que s'atorgarà, amb el límit màxim del crèdit total disponible.

b) Es faran constar, si escau, les condicions, obligacions i determinacions accessòries a què hagen de subjectar-se les entitats beneficiàries proposades.

c) Es ressenyaran les sol·licituds que hagen de ser denegades, així com les causes de la denegació.

d) Es faran constar les sol·licituds inadmeses a tràmit amb constància de la causa que ho va motivar.



Article 7. Criteris de valoració de les sol·licituds

1. La valoració dels projectes presentats arribarà, com a màxim, als 25 punts, i s'efectuarà d'acord amb els criteris objectius que s'indiquen:



a) Qualitat tècnica i viabilitat econòmica del projecte, fins a 8 punts. Per a assignar la puntuació corresponent a aquest primer criteri s'efectuarà una valoració motivada dels paràmetres següents:

– L'adequació del projecte als objectius de la subvenció, fins a 1 punt.

– L'adequació de les activitats als objectius programats, fins a 1 punt.

– La coherència de les activitats proposades, fins a 1 punt.

– La metodologia i el calendari previstos, fins a 0,5 punts.

– La suficiència i capacitat dels recursos humans previstos, fins a 1 punt.

– La idoneïtat dels recursos materials i tècnics previstos, fins a 1 punt.

– La coherència, claredat i proporcionalitat del pressupost aportat, fins a 1 punt.

– L'aportació de mitjans personals i materials propis de l'entitat, fins a 1 punt.

– La disponibilitat dels permisos i autoritzacions que siguen necessàries per a l'execució de les activitats, o l'inici de la tramitació corresponent per a obtindre'ls, sempre que s'acredite, fins a 0,5 punts.



b) Col·laboració d'unes altres entitats i institucions, fins a 5 punts. Per a assignar la puntuació corresponent a aquest segon criteri s'efectuarà una valoració motivada dels paràmetres següents:

– La participació conjunta d'unes altres entitats o institucions en el projecte, i es valorarà preferentment que siguen de diferent naturalesa jurídica, fins a 3 punts.

– Altres ajudes i col·laboracions previstes, conforme amb els termes acreditats, fins a 2 punts.

c) Experiència, trajectòria i especialització de les entitats, fins a 5 punts. Per a assignar la puntuació corresponent a aquest tercer criteri s'efectuarà una valoració motivada dels paràmetres següents:

– Les activitats realitzades en anys anteriors en matèria de recuperació de la memòria històrica i democràtica valenciana, fins a 3 punts.



– Les activitats realitzades en anys anteriors similars a les que es presenten per a la sol·licitud de subvenció, fins a 2 punts.

d) Incidència del projecte en la societat, fins a 4 punts. Per a assignar la puntuació corresponent a aquest quart criteri s'efectuarà una valoració motivada dels paràmetres següents:

– Que estiguen clarament especificats els resultats esperats, fins a 1 punt.

– La repercussió territorial i/o internacional de les activitats programades, fins a 1 punt.

– Els potencials beneficiaris, fins a 0,5 punts.

– L'interés social i cultural del projecte, fins a 1 punt.

– L'abast de les mesures de difusió i divulgació proposades i, en particular, de l'experiència específica de les dones i altres col·lectius que van patir persecució o violència durant la Guerra Civil i la dictadura, fins a 0,5 punts.

e) Cofinançament del projecte o iniciativa per part de l'entitat sol·licitant, fins a 3 punts. Per a assignar la puntuació corresponent a aquest últim criteri s'efectuarà una valoració motivada dels paràmetres següents:

– En aquest apartat es tindrà en compte l'aportació de mitjans econòmics propis de l'entitat: fins a 2 punts.

– El cofinançament del projecte per altres entitats, públiques o privades, si s'acredita suficientment, fins a 1 punt.



Article 8. Criteris per a determinar la quantia individualitzada de la subvenció

1. De conformitat amb el que es disposa en l'article 1.4 de la present ordre, les convocatòries d'ajudes que es dicten a l'empara d'aquestes bases reguladores especificaran els imports màxims de les subvencions a concedir, sense que en cap cas les subvencions que es concedisquen puguen superar la quantitat sol·licitada.

2. Les subvencions seran de quantia variable, determinada proporcionalment en funció de la puntuació obtinguda en virtut dels criteris de valoració i distribució establits en l'article 7 de la present ordre. Per a obtindre l'ajuda caldrà haver obtingut la puntuació mínima que, si fa el cas, es fixe en les convocatòries anuals.

3. L'import de les subvencions en cap cas podrà ser de tal quantia que, aïlladament o en concurrència amb altres subvencions per a la mateixa finalitat, supere el cost de l'activitat subvencionada.

4. Si l'import total de les subvencions calculades de conformitat amb el que es disposa en el paràgraf anterior fora superior a l'import global màxim destinat a finançar la respectiva convocatòria, la subvenció per a concedir a cada entitat sol·licitant es determinarà seguint el procediment següent:

a) En primer lloc, s'assignarà a cada entitat la puntuació que corresponga per aplicació de cadascun dels criteris de baremació ressenyats en l'article 7, de manera que s'obtinga, com a suma dels cinc criteris, una valoració xifrada fins a un màxim de vint-i-cinc punts.

b) En segon lloc, l'import total de les actuacions subvencionables de cada entitat es multiplicarà pel percentatge que representa la puntuació assignada per a obtindre la xifra equivalent a aquesta puntuació.



c) En tercer lloc, se sumaran les quantitats aconseguides per totes les entitats per a aconseguir una xifra global.

d) En quart lloc, es dividirà la dotació de la línia pressupostària amb càrrec a la qual es finança la convocatòria entre la xifra global obtinguda, de conformitat amb el que es disposa en l'apartat anterior.

e) En cinqué i últim lloc, per a determinar la quantitat precisa que ha de concedir-se a cada entitat beneficiària, es multiplicarà el quocient obtingut de la realització de l'operació descrita en l'apartat anterior per la xifra equivalent a la puntuació atorgada a cada entitat sol·licitant, determinada segons el que es disposa en la lletra b d'aquest apartat 4.



Article 9. Resolució de la convocatòria i termini

1. La persona titular de la conselleria competent en matèria de memòria democràtica resoldrà el procediment de concessió, una vegada realitzada la proposta per la comissió de valoració sobre l'adjudicació de quantitats i la denegació de la subvenció a les entitats beneficiàries que no complisquen els requisits previstos en les presents bases i en la convocatòria pertinent.

En tot cas, la resolució de la convocatòria ha de ser motivada de conformitat amb el que es disposa en aquestes bases. També es farà constar, si escau, la denegació de les sol·licituds igualment motivades fent constar els supòsits d'exclusió o inadmissió i desistiment, amb constància de la causa que ho va motivar.

2. El termini màxim per a resoldre i notificar la resolució serà de sis mesos a comptar del dia de publicació de la convocatòria en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

Transcorregut aquest termini sense que s'haguera notificat la resolució expressa, les entitats interessades podran entendre desestimades les sol·licituds per silenci administratiu. Tot això, sense perjudici que subsistisca l'obligació legal de l'Administració de resoldre expressament sobre la petició formulada.

3. La persona titular de la conselleria competent en matèria de memòria democràtica, a proposta de la comissió de valoració, podrà declarar deserta totalment o parcialment l'adjudicació de les subvencions convocades.



Article 10. Compatibilitat amb unes altres ajudes

Les subvencions regulades en aquesta ordre seran compatibles amb qualsevol altra subvenció o ajuda per a la mateixa finalitat provinent de qualssevol administracions públiques o ens públic o privat, nacional, de la Unió Europea o internacional, sempre que el conjunt de les ajudes no supere el cost total del projecte presentat. Aquesta circumstància haurà de posar-se en coneixement de l'òrgan instructor en el moment en què es produïsca, abans o durant l'execució del projecte, i aportar la corresponent resolució de concessió.



Article 11. Despeses subvencionables

1. Les subvencions només podran cobrir les despeses que de manera indubtable responguen a la naturalesa de l'activitat subvencionada i es realitzen dins del termini concedit per a l'execució d'aquesta, i no seran admissibles despeses que no estiguen específicament establides en la descripció del projecte o iniciativa subvencionat. En cap cas seran subvencionables les despeses realitzades amb anterioritat a l'any en què es produïsca la resolució definitiva de concessió de les subvencions.

2. Les despeses subvencionables es regiran pel que es disposa en l'article 31 de la Llei general de subvencions, i podran respondre a algun dels conceptes següents:

a) Despeses de personal, dedicades a retribuir les activitats realitzades en els respectius projectes pel personal incorporat a aquests.

b) Dietes i despeses de viatges: els desplaçaments, allotjament i manutenció, fins a l'import màxim contemplat en la normativa que regula les indemnitzacions per raó del servei i gratificacions per serveis extraordinaris del personal al servei de l'Administració del Consell.

c) Despeses d'adquisició o lloguer de material inventariable i bibliogràfic necessàries per a la realització del projecte.

d) Material fungible (papereria, consumibles...).

e) Altres despeses, com ara les de publicitat i difusió de les activitats realitzades, de prestació de serveis professionals lligats a la realització del projecte, o altres relacionades directament amb l'activitat subvencionada.

3. Les despeses de funcionament ordinari de l'entitat només seran subvencionables, com a màxim, fins a un 10 % del cost de l'activitat subvencionada, sempre que es corresponguen amb el període en què efectivament es realitza l'activitat subvencionada.

4. En cap cas seran despeses subvencionables:

a) Els interessos deutors dels comptes bancaris.

b) Els interessos, recàrrecs i sancions administratives i penals.

c) Les despeses de procediments judicials.

d) Els impostos indirectes quan siguen susceptibles de recuperació o compensació i els impostos personals sobre la renda.

e) Premis en metàl·lic.



Article 12. Control i supervisió

1. Les entitats beneficiàries estaran sotmeses a les actuacions de control de les activitats, compliment de l'objecte, condicions i finalitat de la subvenció, i fiscalització de l'òrgan gestor i de la resta d'organismes de la Generalitat, estatals i comunitaris competents.

2. La comprovació material de l'efectiva realització de l'activitat subvencionada es realitzarà mitjançant el corresponent pla de control que s'elaborarà a l'efecte, en els termes establits en l'article 169.3 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.

3. La direcció general competent en matèria de memòria democràtica podrà sol·licitar i revisar la documentació justificativa de les despeses efectivament realitzades, corresponents a les actuacions i projectes subvencionats.

4. Així mateix, des de la direcció general competent en matèria de memòria democràtica, es podrà requerir l'entitat beneficiària la remissió de tots aquells elements o materials (fullets, cartells publicitaris, programes, publicacions, etc.), relacionats amb totes les activitats subvencionades.



Article 13. Justificació i pagament de les subvencions

1. Les entitats beneficiàries hauran de justificar el compliment de les condicions imposades i el grau de consecució dels objectius previstos en la resolució de concessió de la subvenció, en un termini que en cap cas serà inferior a un mes des que es produïsca la notificació o la publicació de la resolució de concessió de la subvenció.

El termini de justificació vencerà en la data que es determine per a cada exercici en la corresponent convocatòria.

2. L'aplicació de l'import de la subvenció serà justificada per l'entitat beneficiària mitjançant la presentació del compte justificatiu simplificat a què es refereix l'article 75 del Reglament de la Llei general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, que contindrà la informació següent:



a) Una memòria d'actuació justificativa del compliment de les condicions imposades en la concessió de la subvenció, amb indicació de les activitats realitzades i dels resultats obtinguts, degudament subscrita per la persona responsable de l'actuació o actuacions realitzades que, en el cas que l'entitat beneficiària siga un ajuntament o una mancomunitat, haurà de ser la persona titular de la presidència de la mancomunitat de municipis o de l'alcaldia presidència de l'ajuntament.



b) Una relació classificada de les despeses i inversions de l'activitat, amb identificació de la part creditora i del document, import, data d'emissió i, si fa el cas, data de pagament, que, en el cas que l'entitat beneficiària siga una entitat local, haurà d'estar certificada i signada pel secretari o secretària, o pel secretari interventor o secretària interventora de l'entitat local interessada, amb el vistiplau de la presidència. A més, s'hi indicaran, si fa el cas, les desviacions esdevingudes en relació amb les despeses pressupostades. Aquesta relació es presentarà de conformitat amb el model que es publicarà com a annex de la convocatòria corresponent.

Sense perjudici de l'anterior, quan l'entitat beneficiària siga una entitat o una associació sense ànim lucratiu de la Comunitat Valenciana, haurà d'aportar les factures de les despeses realitzades, degudament formalitzades, en els termes establits en la normativa que regule les obligacions de facturació, o un document de valor probatori equivalent en el tràfic mercantil o amb eficàcia administrativa incorporats.



c) Un detall d'altres ingressos o subvencions que hagen finançat l'activitat subvencionada amb indicació de l'import i la seua procedència.



d) Si fa el cas, carta de pagament de reintegrament en el supòsit de romanents no aplicats així com dels interessos derivats d'aquests.





e) Acreditació, en el cas que l'entitat beneficiària siga una entitat local, d'haver presentat el compte general aprovat a la Sindicatura de Comptes, d'acord amb el que es preveu en l'article 199.4 de la Llei 8/2010, de 23 de juny, de la Generalitat, de règim local de la Comunitat Valenciana.

3. La tramitació del pagament de la subvenció s'iniciarà després de l'aportació, per part de l'entitat beneficiària, de la totalitat de la justificació de les despeses corresponents, i de la comprovació de l'aportat per part de la conselleria competent en matèria de memòria democràtica.



4. El pagament s'efectuarà d'una sola vegada, després de la justificació de les despeses en la forma prevista en la present ordre i la comprovació i aprovació per l'òrgan administratiu competent, mitjançant una transferència al compte bancari del qual siga titular l'entitat beneficiària i que es trobe donat d'alta en el sistema d'informació pressupostària de la Generalitat.

5. La falta de presentació de la justificació de la despesa en el termini fixat donarà lloc a la pèrdua de la subvenció, sense perjudici que es concedisca, amb caràcter previ a l'adopció de qualsevol decisió, el tràmit d'audiència legalment establit.

6. La conselleria competent en matèria de memòria democràtica, a través de la direcció general competent en aquesta matèria, comprovarà, mitjançant tècniques de mostreig aleatori o per raó de l'import o el concepte de despesa, els justificants que estime oportuns i que permeten obtindre indici raonable sobre l'adequada aplicació de la subvenció, a la fi de la qual podrà requerir de l'entitat beneficiària la remissió dels justificants de despesa seleccionats.



Article 14. Reintegrament de la subvenció

1. En els supòsits previstos en l'article 37 de la Llei 38/2003, general de subvencions, en l'article 172 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, i en els d'incompliment de les obligacions establides en aquesta ordre, es produirà la pèrdua del dret al cobrament total o parcial de la subvenció atorgada i es podrà deixar aquesta sense efecte o minorar-ne la quantia, amb reintegrament de les quantitats indegudament percebudes i l'exigència dels interessos de demora des del moment de l'abonament de la subvenció.

2. El procediment de reintegrament de les quantitats percebudes s'ajustarà a les previsions contingudes en l'article 172 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.

3. Les quantitats per a reintegrar tindran la consideració d'ingressos de dret públic de naturalesa no tributària, i els serà aplicable, a l'efecte del càlcul, l'interés de demora en els termes establits en l'article 38 de la Llei general de subvencions.

4. El termini per a resoldre i notificar la resolució escaient serà de dotze mesos a comptar de la data de l'acord d'iniciació.



Article 15. Règim sancionador

El règim sancionador s'aplicarà, per la comissió de les infraccions administratives contemplades en la normativa bàsica estatal, a aquells subjectes que en siguen responsables, i es regirà pel que es disposa en el capítol IV del títol X de la Llei 1/2015 d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.



Article 16. Protecció de dades

1. La gestió de les subvencions regulades en les presents bases suposa el tractament de dades de caràcter personal i s'hi contemplaran les mesures i garanties previstes en la normativa referent a la matèria.

2. En el disseny dels formularis i en la sol·licitud de documentació es tindran en compte els principis de protecció de dades, i aquests seran proporcionals a les necessitats de gestió i concessió de les subvencions. Les dades personals seran adequades, pertinents i limitades al necessari en relació amb les finalitats per als quals són tractades.

La publicació de dades s'efectuarà tenint en compte el que s'estableix en la disposició addicional setena de la Llei orgànica 3/2018, de protecció de dades de caràcter personal, i en qualsevol altra recomanació o directriu realitzada pels òrgans competents en matèria de protecció de dades i en matèria de publicitat de subvencions.

Les dades seran exactes i actualitzades, i els sol·licitants seran responsables de la veracitat dels documents que presenten, i l'entitat convocant no serà responsable de la inexactitud de les dades quan hagen sigut aportades per les persones sol·licitants o els seus representants, o obtingudes de registres públics.

Les dades es conservaran durant el temps necessari per a complir la finalitat per a la qual es van demanar, i per a determinar les possibles responsabilitats que es pogueren derivar d'aquesta finalitat i del tractament de les dades, i de conformitat amb normativa d'arxius i documentació.

En tot cas, la informació que es publique en el portal de transparència es conservarà durant els quatre anys naturals següents a l'any en què es va concedir la subvenció.

3. Amb caràcter general, la finalitat per al tractament de dades personals en relació amb aquestes bases serà la gestió de la concessió de subvencions, i tindrà com a condicions de licitud general les següents:

a) Estaran legitimats per l'interés públic els tractaments de dades realitzades per a la gestió general de les subvencions, la gestió de sol·licituds i els actes d'instrucció.

b) Tindran com a base de legitimació el compliment d'una obligació legal, els tractaments següents en relació amb les normes que se citen a continuació:

– Les publicacions realitzades amb efectes de notificació d'acord amb les normes del procediment administratiu comú i amb el que es regula en la Llei general de subvencions.

– La comunicació de dades a la Base de Dades Nacional de Subvencions, d'acord amb l'article 20 de la Llei general de subvencions.

– Les publicacions realitzades en el portal de transparència exigibles per la legislació de transparència.

4. La convocatòria d'aquesta subvenció identificarà, de manera clara, la informació següent:

a) Identitat i les dades de contacte del responsable del tractament i del seu delegat o delegada de protecció de dades;

b) Finalitats del tractament a què es destinen les dades personals i la base jurídica del tractament, d'acord amb el que s'estableix en el punt tercer d'aquest article;

c) Destinataris o categories de destinataris de les dades personals;



d) Identificació de les transferències internacionals de dades;

e) Termini durant el qual es conservaran les dades personals;

f) Informació relativa a l'exercici dels drets de protecció de dades;



g) Dret a presentar una reclamació davant d'una autoritat de control;

h) Si la persona interessada està obligada a facilitar les dades personals i està informada de les possibles conseqüències si no les facilita.

En el cas que es recullen dades, tant en la sol·licitud com en el procediment de justificació, de persones que no són la persona sol·licitant o beneficiària, es proporcionarà un document que contindrà el que s'estableix en aquest apartat, i inclourà en la declaració responsable l'obligació de la persona sol·licitant d'informar aquelles persones de les quals s'aporten dades per a l'obtenció de la subvenció.





DISPOSICIONS ADDICIONALS



Única. No-increment de la despesa

La present ordre no té incidència pressupostària, sense perjudici de les possibles convocatòries que puguen resoldre's d'acord amb la consignació pressupostària que s'establisca en el corresponent exercici.





DISPOSICIONS TRANSITÒRIES



Única. Assumpció temporal de competències i funcions

1. La direcció general competent en matèria de memòria democràtica realitzarà, fins a l'efectiva posada en funcionament de l'Institut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques, les competències que corresponen a la direcció general d'aquest per a la concessió de les dues línies d'ajudes dirigides a finançar projectes i iniciatives en matèria de memòria històrica i democràtica valenciana, regulades mitjançant la present ordre.

2. Les unitats administratives adscrites a la direcció general competent en matèria de memòria democràtica realitzaran, fins a l'efectiva posada en funcionament de l'Institut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques, les funcions que corresponen a les unitats administratives d'aquest per a la concessió de les dues línies d'ajudes dirigides a finançar projectes i iniciatives en matèria de la memòria històrica i democràtica valenciana, regulades mitjançant la present ordre.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Instruccions

Es faculta la direcció general competent en matèria de memòria democràtica per a dictar les instruccions i adoptar les mesures que considere oportunes, per a l'execució i aplicació de la present ordre i de les corresponents convocatòries.



Segona. Entrada en vigor

La present ordre entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 2 de juny de 2020.– La consellera de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica: Rosa Pérez Garijo.

Mapa web