Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ d'11 de juny de 2020, del conseller de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, per la qual s'adopten mesures sobre els serveis de transport públic ferroviari i tramviari prestats per Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana en aplicació del que es disposa en el Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la Covid-19. [2020/4451]

(DOGV núm. 8834 de 15.06.2020) Ref. Base de dades 004455/2020




El Reial decret 463/2020, de 14 de març, declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la Covid-19, i estableix en l'article 14, apartat 2.c, relatiu a les mesures en matèria de transport que:

«c) Els serveis de transport públic de viatgers per carretera, ferroviaris i marítim de competència autonòmica o local que estan sotmesos a contracte públic o OSP, o siguen de titularitat pública, mantindran la seua oferta de transport. El ministre de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana i les autoritats autonòmiques i locals amb competències en matèria de transports podran establir un percentatge de reducció de serveis en cas que la situació sanitària així ho aconselle, així com altres condicions específiques de prestació d'aquests. A l'adoptar aquestes mesures es tindrà en compte la necessitat de garantir que els ciutadans puguen accedir als seus llocs de treball i els serveis bàsics en cas necessari.»

De conformitat al que es disposa en l'article 1 de l'Ordre TMA/230/220, de 15 de març, es concreta la possibilitat de les autoritats autonòmiques de fixar els percentatges de reducció dels serveis de transport públic de la seua titularitat.

Amb posterioritat, el Reial decret llei 10/2020, de data 29 de març, pel qual es regula un permís retribuït recuperable per a les persones treballadores per compte d'altri que no presten serveis essencials, amb la finalitat de reduir la mobilitat de la població en el context de la lluita contra la Covid-19, estableix com a prioritat d'aquesta norma limitar al màxim la mobilitat.

Amb data 28 d'abril de 2020, el Govern va publicar el Pla per a la transició cap a una nova normalitat, en el qual es planteja el procés de normalització social i econòmica, si bé amb l'adopció d'una sèrie de mesures que eviten, en la mesura del possible, un nou repunt de la malaltia. Aquest pla estableix els principals paràmetres i instruments per a l'adaptació del conjunt de la societat a la nova normalitat, amb les màximes garanties de seguretat. Tal com s'exposa en aquest pla, el procés de desescalada s'articularà en quatre fases i tres transicions entre aquestes quatre fases. Aquestes fases de transició cap a una nova normalitat estableixen per a cada àmbit d'activitat una previsió orientativa per a l'alçament de les limitacions d'àmbit nacional establides en l'estat d'alarma.

En data 3 de maig de 2020 es va publicar l'Ordre TMA/384/2020, per la qual es van dictar instruccions sobre la utilització de màscares en els diferents mitjans de transport i es van fixar els requisits per a garantir una mobilitat segura de conformitat amb el Pla per a la transició cap a una nova normalitat, les dues mesures més importants que afecten la valoració de la nova oferta de serveis són:

– L'ús obligatori de màscares que cobrisquen nas i boca per a tots els usuaris del transport amb autobús, ferrocarril, aeri i marítim.



– En els transports públics col·lectius de viatgers d'àmbit urbà i periurbà, en els quals existisquen plataformes habilitades per al transport de viatgers dempeus, es procurarà que les persones mantinguen entre si la màxima distància possible, i s'establirà com a referència l'ocupació de la meitat de les places assegudes disponibles, i de dos viatgers per cada metre quadrat a la zona habilitada per a viatjar dempeus.

Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (d'ara en avant, FGV) presta el servei de públic de transport de viatgers a les províncies d'Alacant i València a través de les explotacions de TRAM d'Alacant i Metrovalencia, i qualsevol modificació dels seus serveis afecta la lliure circulació dels usuaris, i particularment, els qui no disposen de mitjans propis de locomoció i requereixen desplaçar-se, de la qual cosa deriva el caràcter essencial de la prestació d'aquests serveis per a la comunitat.

Donat l'impacte que les mesures establides en el Reial decret 463/2020, de 14 de març, i el Reial decret 10/2020, de data 29 de març, el Pla per a la transició cap a una nova normalitat, de data 28 d'abril de 2020, l'Ordre TMA/384/2020 de data 3 de maig de 2020, tenen sobre tota la societat i, per tant, sobre les seues necessitats de mobilitat, s'ha constatat que amb el canvi de fase 1 a fase 2 es va produir un increment setmanal considerable de la demanda dels serveis prestats per FGV de l'ordre del 47% en el TRAM d'Alacant i en un 32% en Metrovalencia.



Amb la finalitat d'adequar l'oferta al nombre de viatgers, complint abans de res els objectius marcats anteriorment, s'han estudiat per a cada xarxa d'FGV una alternativa nova de servei que consisteix bàsicament a retornar progressivament al servei ordinari que es prestava abans de la declaració de l'estat d'alarma, excepte alguna específica característica de cada explotació que se'n veu afectada i s'adequa als criteris establits pels plans de desescalada i les fases, anteriorment comentats. Sobre la base d'aquest estudi, s'ha incrementat l'oferta de servei d'FGV a fi d'adaptar-la a les necessitats de mobilitat de la població a mesura que avançaven les fases de desescalada.



Amb data 6 de juny de 2020 es va publicar l'Ordre SND/507/2020, de 6 de juny, per la qual es modifiquen diverses ordres amb la finalitat de flexibilitzar determinades restriccions d'àmbit nacional i establir les unitats territorials que progressen a les fases 2 i 3 del Pla per a la transició cap a una nova normalitat, en la qual, entre altres aspectes, es modifica l'Ordre TMA/384/2020, de 3 de maig, a fi d'eliminar les restriccions a l'ocupació dels vehicles, respecte del total de places assegudes, per als transports amb autobús i ferroviaris, així com per als transports terrestres col·lectius d'àmbit urbà i periurbà.



L'article primer de l'Ordre SND/507/2020 de 6 de juny, pel qual es modifica l'article 2 de l'Ordre TMA/384/2020, de 3 de maig, per la qual es dicten instruccions sobre la utilització de màscares en els diferents mitjans de transport i es fixen requisits per a garantir una mobilitat segura de conformitat amb el Pla per a la transició cap a una nova normalitat, estableix en l'apartat 7 respecte a les condicions d'ocupació dels vehicles en el transport terrestre que «en els transports públics col·lectius de viatgers d'àmbit urbà i periurbà, en els quals existisquen plataformes habilitades per al transport de viatgers dempeus, podran ocupar-se la totalitat de les places assegudes, i es mantindrà una referència d'ocupació de dos usuaris per cada metre quadrat en la zona habilitada per a viatjar dempeus, i caldrà procurar, en tot cas, la major separació entre els passatgers», la qual cosa comporta un augment significatiu d'ocupació de trens i tramvies, tenint en compte l'esperat augment de demanda en les pròximes setmanes en les quals es tornarà a l'anomenada nova normalitat.

En el cas de la Comunitat Valenciana, el pròxim passe a la fase 3 del Pla per a la transició a una nova normalitat produirà una pujada progressiva de la demanda de viatgers, la qual cosa aconsella recuperar l'oferta de serveis que es prestava amb anterioritat a la declaració de l'estat d'alarma.

Així mateix, s'ha de tindre en compte que el passat dia 10 de juny es va publicar el Reial decret llei 21/2020, de 9 de juny, de mesures urgents de prevenció, contenció i coordinació per a fer front a la crisi sanitària ocasionada per la Covid-19, en el qual s'estableix, en el preàmbul: «En el moment actual, en el qual tot el territori nacional ha aconseguit almenys la fase II del Pla, el vigent Reial decret 555/2020, de 5 de juny, pel qual es prorroga l'estat d'alarma declarat pel Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la Covid-19, a més de mantindre aquesta última previsió, disposa que l'autoritat competent delegada per a l'adopció, supressió, modulació i execució de mesures corresponents a la fase III del Pla de desescalada serà, en exercici de les seues competències, exclusivament qui ostente la presidència de la comunitat autònoma, excepte per a les mesures vinculades a la llibertat de circulació que excedisquen l'àmbit de la unitat territorial determinada per a cada comunitat autònoma.»



En virtut de tot això, i en exercici de les facultats conferides per l'article 14.2.c del Reial decret 463/2020, de 14 de març pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la Covid-19, per l'article 134 del Decret 105/2019, de 5 de juliol, del Consell, pel qual estableix l'estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat, i per l'article 4 del Decret 159/2015, de 18 de setembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori (actual Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat), resolc:





Primer

En la xarxa de Metrovalencia s'autoritza FGV a posar en servei la Línia 8 (Marítim Serradora-Marina Reial Joan Carles I).

Així mateix, s'autoritza FGV a la reformulació de la seua oferta de serveis, i poder aconseguir un percentatge del 100% dels serveis ordinaris de totes les seues línies ferroviàries i tramviàries.

S'autoritza FGV a mantindre la suspensió del servei nocturn.



Segon

En la xarxa del TRAM d'Alacant s'autoritza FGV a posar en servei la Línia 5 (Porta La Mar-Plaza de La Corunya).

Així mateix s'autoritza la reformulació de la seua oferta de serveis, i poderr aconseguir un percentatge del 100% dels serveis ordinaris de totes les línies.

S'autoritza FGV a suspendre enguany la prestació dels serveis nocturns denominats «Tramnochador» i «El Mussol de les Marines».





Tercer

Amb la producció dels efectes de la present resolució queden sense efecte el que es disposa en les resolucions de 18 de març de 2020, de 3 d'abril de 2020 i de 7 de maig de 2020, del conseller de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, per la qual s'adopten mesures sobre els serveis de transport públic ferroviari i tramviari prestats per Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana en aplicació del que es disposa en el Reial decret 463/2020, de 14 de març pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la Covid-19.



Quart

La present resolució entrarà en vigor el dia de la publicació en el DOGV i mantindrà la vigència mentre es trobe vigent la declaració d'estat d'alerta establida en el Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la Covid-19.

Contra la present resolució, que esgota la via administrativa, pot interposar-se, amb caràcter potestatiu, un recurs de reposició davant del mateix òrgan que va dictar la resolució, en el termini d'un mes, comptat des de l'endemà al de la notificació, en virtut del que es disposa en els articles 123 i 124 de la llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques.

No obstant el que es disposa en el paràgraf anterior, la present resolució podrà ser impugnada directament davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana mitjançant la interposició del corresponent recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos, comptat des de l'endemà de la notificació de la present resolució, de conformitat amb el que es disposa en l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.



València, 11 de juny 2020.– El conseller de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat: Arcadi España García.

Mapa web