Ficha docv

Ficha docv









ORDRE 3/2020, de 7 de juliol, de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, per la qual es modifica l'Ordre 7/2017, de 10 d'abril, de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, per la qual s'estableixen les bases reguladores del Programa d'incentius a la contractació de persones joves per entitats locals, en el marc del Sistema Nacional de Garantia Juvenil. [2020/5448]

(DOGV núm. 8854 de 10.07.2020) Ref. Base de dades 005283/2020




PREÀMBUL



En el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana d'11 d'abril de 2017 es va publicar l'Ordre 7/2017, de 10 d'abril, de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, per la qual s'estableixen les bases reguladores del Programa d'incentius a la contractació de persones joves per entitats locals, en el marc del Sistema Nacional de Garantia Juvenil.

Les diferents convocatòries efectuades fins al moment de l'esmentada Ordre 7/2017, de 10 d'abril, han evidenciat alguns efectes indesitjats que resulta aconsellable evitar en el futur. Especialment, la impossibilitat de substituir les persones joves que siguen baixa per motius aliens a la voluntat de les entitats beneficiàries ha sigut una petició constant i generalitzada. No obstant això, aquesta modificació ha de conciliar-se amb les exigències derivades de la susceptibilitat de finançar aquesta actuació pel Fons Social Europeu, a través del Programa operatiu d'ocupació juvenil, en concret amb l'exigència d'oferir contractes de més de sis mesos de duració a les persones joves.

Aprofitant la tramitació d'aquesta modificació substantiva, es considera així mateix oportú introduir diferents millores en la redacció de l'Ordre 7/2017, de 10 d'abril, que, encara que ja es recollien en les mateixes convocatòries, persegueixen incrementar la seguretat jurídica de les entitats beneficiàries i de les persones joves destinatàries, i també donar resposta a situacions no previstes inicialment o introduir criteris de flexibilitat per a facilitar l'execució del programa.

Aquesta ordre se sotmet igualment als principis de bona regulació en l'exercici de la potestat reglamentària establits en l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en la mesura en què persegueix la millora de l'ocupabilitat d'un dels col·lectius més afectats per la desocupació (principis de necessitat i eficàcia); per instrumentar una mesura de foment no introdueix cap restricció de drets (principi de proporcionalitat); resulta plenament coherent amb la normativa nacional i de la Unió Europea (principi de seguretat jurídica); en la seua elaboració s'ha donat audiència als agents socials més representatius i altres actors clau (principi de transparència), i la principal modificació introduïda persegueix optimitzar l'ús dels fons que es concedisca a les entitats locals beneficiàries (principi d'eficiència).



En virtut d'això i fent ús de les facultats conferides per l'article 28 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, i l'article 165 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, atés que s'ha donat audiència als agents socials més representatius i que consten els informes preceptius de l'Advocacia General i de la Intervenció Delegada en LABORA Servei Valencià d'Ocupació i Formació, i de conformitat amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana,





ORDENE



Article únic. Modificació de l'Ordre 7/2017, de 10 d'abril

Es modifica l'Ordre 7/2017, de 10 d'abril, de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, per la qual s'estableixen les bases reguladores del Programa d'incentius a la contractació de persones joves per entitats locals, en el marc del Sistema Nacional de Garantia Juvenil, en els termes indicats en l'annex.





DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Única. Incidència pressupostària

L'execució d'aquesta ordre no comporta increment de la despesa pública més enllà dels crèdits consignats a aquest efecte en els pressupostos anuals de la Generalitat, dins dels corresponents programa i línia pressupostària, per a finançar-ne les corresponents convocatòries.





DISPOSICIÓ FINAL



Única. Entrada en vigor

Aquesta ordre entrarà en vigor l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 7 de juliol de 2020.– El conseller d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball: Rafael Climent González.







ANNEX ÚNIC

Modificació de l'Ordre 7/2017, de 10 d'abril, de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, per la qual s'estableixen les bases reguladores del Programa d'incentius a la contractació de persones joves per entitats locals, en el marc del Sistema Nacional de Garantia Juvenil.



U. L'article 2.1 queda redactat com segueix:

Podran ser entitats beneficiàries d'aquestes subvencions els ajuntaments, les mancomunitats i les diputacions de la Comunitat Valenciana, així com els seus organismes autònoms o altres entitats vinculades o dependents.



Dos. S'afig l'article 3.3 amb la redacció següent:

L'import de la subvenció concedida no determinarà el cost salarial i de la Seguretat Social de les persones contractades, les retribucions de les quals es fixaran d'acord amb la normativa que legalment o convencionalment resulte aplicable en cada entitat beneficiària.



Tres. L'article 4 queda redactat com segueix:

Queden exclosos d'aquest programa els supòsits següents:

a) Persones que hagueren finalitzat la seua relació laboral amb l'entitat ocupadora en els sis mesos previs a la contractació.

b) Persones que hagueren sigut contractades per qualsevol entitat a l'empara d'aquesta ordre.

c) Contractacions a jornada parcial, excepte aquelles derivades de reduccions legals de jornada a petició de la persona treballadora.

d) Contractacions realitzades per entitats que hagueren sigut excloses com a beneficiàries de programes d'ocupació.

e) Contractacions realitzades per entitats sancionades en els dos anys anteriors a la presentació de la sol·licitud per la comissió d'infraccions greus o molt greus en matèria de prevenció de riscos laborals, seguretat social o matèria laboral.

f) Qualsevol contractació que s'emmarque en l'àmbit de les ofertes públiques d'ocupació, regulades en el text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat Públic, aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre.



Quatre. L'article 5 queda redactat com segueix:

1. Les persones destinatàries finals d'aquestes ajudes són les persones joves majors de 16 anys beneficiàries del Sistema Nacional de Garantia Juvenil en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana, condició que hauran de complir en el moment de la contractació.

2. Una vegada comunicada la proposta de l'òrgan col·legiat previst en l'article 7.5, l'entitat haurà de presentar la seua oferta d'ocupació a l'Espai Labora, que efectuarà una preselecció entre les persones desocupades menors de 30 anys inscrites com a demandants d'ocupació en LABORA Servei Valencià d'Ocupació i Formació. Per a la preselecció es prioritzarà les persones que no hagen rebut prèviament atenció per part del Sistema Nacional de Garantia Juvenil i les que estiguen més pròximes a complir l'edat màxima prevista en el sistema. L'Espai Labora tramitarà la sol·licitud d'inscripció en el Sistema Nacional de Garantia Juvenil de les persones preseleccionades que no hi consten inscrites.

3. Per a la selecció final de les persones candidates es constituirà una comissió de baremació integrada per dos representants de l'entitat beneficiària, que exerciran la presidència (amb vot de qualitat) i la secretaria, i per sengles representants de les organitzacions sindicals integrants del Consell de Direcció de LABORA Servei Valencià d'Ocupació i Formació. Es procurarà que la composició de la comissió de baremació s'ajuste al principi d'equilibri per raó de sexe.



4. L'entitat beneficiària contractarà els qui obtinguen major puntuació en la baremació dels criteris establits en l'annex. En cas d'empat, se seleccionarà qui acredite major edat.

5. S'estendrà acta del procés de selecció, segons model normalitzat. En cas d'absència de la representació sindical, s'adjuntarà a l'acta la convocatòria remesa o la justificació de l'absència.

6. L'entitat beneficiària donarà publicitat de l'acta de selecció final durant el període que determine cada convocatòria, a fi que les persones interessades puguen presentar davant la comissió de baremació les reclamacions o al·legacions que estimen pertinents. Contra el resultat final de la baremació es podrà recórrer davant l'entitat beneficiària, que resoldrà el que siga procedent després de l'informe previ de la comissió de baremació.

7. La contractació podrà tindre lloc a partir de la comunicació de la proposta de l'òrgan col·legiat a què fa referència l'article 5.2. En tot cas, les persones contractades hauran d'haver romàs aturades el dia natural anterior al de l'inici del contracte.



Cinc. S'afig un segon apartat a l'article 6 amb la redacció següent:

Per a cada convocatòria només podrà presentar-se una sol·licitud per entitat local, de manera que s'inadmetrà la presentada per organismes autònoms o altres entitats si les entitats locals a què estan vinculades o de les quals depenen presenten igualment sol·licitud. Si l'entitat local no presentara sol·licitud, només s'admetrà la sol·licitud de l'organisme autònom o una altra entitat que es presente en primer lloc.





Sis. S'afig l'article 9.5 amb la redacció següent:

En aplicació del principi d'igualtat d'oportunitats, cada convocatòria podrà delimitar col·lectius específics (dones, persones amb diversitat funcional, etc.) de persones destinatàries finals, que en tot cas hauran de complir les condicions de l'article 5.1.



Set. La lletra c) de l'article 15 queda redactada com segueix:

Iniciar els contractes i donar d'alta en la Seguretat Social a les persones contractades, dins del termini per a justificar la subvenció que determine cada convocatòria.



Huit. La lletra d) de l'article 15 queda redactada com segueix:

Mantindre l'ocupació creada durant el període indicat en cada convocatòria, que en tot cas haurà de ser superior a sis mesos.



Nou. L'article 16.2 queda redactat com segueix:

S'aplicarà el criteri de proporcionalitat amb reintegrament parcial de l'ajuda concedida en funció del temps de manteniment que restara per completar, si l'extinció de la relació laboral de la persona jove amb l'entitat beneficiària s'haguera produït per baixa voluntària, discapacitat sobrevinguda, mort o acomiadament disciplinari o per causes objectives no declarat improcedent. Així mateix, s'aplicarà la proporcionalitat en els casos de reducció legal de jornada a petició de la persona treballadora i de suspensió del contracte per raons disciplinàries o excedència.





Deu. S'afig l'article 19 amb la redacció següent:

Article 19. Règim de substitució

1. Si la persona jove fora baixa pels motius indicats en l'article 16.2, podrà ser substituïda en el termini d'un mes, a fi de completar el període de manteniment que quedara pendent de complir.

2. Les substitucions seran realitzades segons el seu ordre de puntuació per altres persones candidates que mantinguen la condició de beneficiària de la garantia juvenil. Si cap de les persones candidates en situació de reserva reunira els requisits per a ser contractada, s'iniciarà un nou procés de selecció segons el que es preveu en aquesta ordre.

3. No s'admetrà la substitució de la persona jove contractada o de les seues eventuals substitutes si el període de manteniment pendent de complir fora inferior a sis mesos i un dia.

4. El termini establit per a la substitució no computarà a l'efecte de l'obligació de manteniment.



Onze. Es modifica l'annex (criteris per a la selecció de persones treballadores):

S'eliminen els apartats 1 i 3 de l'annex i s'afig l'incís següent: els apartats 8.2 i 8.3 només resultaran aplicables per a ofertes d'ocupació vinculades a titulacions acadèmiques o certificats de professionalitat.





Dotze. S'afig un apartat 3 a la disposició addicional primera:

La subjecció a la normativa que efectua l'apartat 2 s'entendrà referida igualment als reglaments europeus que puguen dictar-se en substitució d'aquesta per a futurs períodes de programació dels fons estructurals. En tot cas, les convocatòries hauran de recollir expressament la normativa europea que resulte aplicable en cada moment.



Tretze. Referències al SERVEF:

Les referències al SERVEF i als centres SERVEF d'Ocupació de l'Ordre 7/2017, de 10 d'abril, han d'entendre's dirigides, respectivament, a LABORA Servei Valencià d'Ocupació i Formació i als Espai Labora.

Mapa web