DECRET 8/2016, de 5 de febrer, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament dels òrgans territorials i urbanístics de la Generalitat [2016/785]
(DOGV núm. 7714 de 08.02.2016) Ref. Base de dades 000906/2016
-
Anàlisi jurídica
-
Anàlisi documental
Origen de disposició: Conselleria d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori Grup temàtic: Legislació Matèries: Urbanisme i ordenació del territori Organització de l'administració Descriptors: Temàtics: reglament intern, competència administrativa, urbanisme, reglamentació urbanística, política de medi ambient , registre, monografies, òrgan col.legiat
DECRET 8/2016, de 5 de febrer, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament dels òrgans territorials i urbanístics de la Generalitat [2016/785]
PREÀMBUL
El Decret 123/2013, de 20 de setembre, del Consell, va modificar el Reglament dels Òrgans Territorials, dAvaluació Ambiental i Urbanístics de la Generalitat, aprovat pel Decret 135/2011, de 30 de setembre, del Consell, amb lobjecte dadaptar-lo al Decret 3/2013, de 14 de juny, del president de la Generalitat, pel qual es va suprimir la Secretaria Autonòmica de Territori, Medi Ambient i Paisatge, quedant la Secretaria Autonòmica dInfraestructures, Territori i Medi Ambient com a únic òrgan superior de la Conselleria dInfraestructures, Territori i Medi Ambient. Igualment, lesmentat Decret 123/2013 es va fer ressò del Decret 85/2013, de 28 de juny, del Consell, pel qual saprovà el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria dInfraestructures, Territori i Medi Ambient, quedant, daquesta manera, acomodada lestructura operativa dels òrgans urbanístics, territorials i davaluació ambiental de la Generalitat a les exigències derivades dels esmentats decrets.
El Decret 7/2015, de 29 de juny, del president de la Generalitat, modificat pel Decret 12/2015, de 16 de setembre, determina les conselleries en què sorganitza lAdministració de la Generalitat, entre les quals es troba la Conselleria dHabitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori. Larticle 10 de lesmentat Decret 7/2015 atribueix a la conselleria esmentada les competències, entre altres, de vertebració del territori i Paisatge. No obstant això, no es troba entre les competències que ostenta aquesta conselleria la de medi ambient, que passa a ser exercida per la Conselleria dAgricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural. Aquesta divisió competencial suposa que el present decret únicament regula òrgans territorials i urbanístics, però no ambientals, tal com ocorria fins ara.
Daltra banda, lentrada en vigor de la Llei 5/2014, de 25 de juliol, de la Generalitat, dordenació del territori, urbanisme i paisatge, de la Comunitat Valenciana (LOTUP), i la subsegüent derogació de la major part de lanterior marc normatiu vigent en matèria de territori i urbanisme, demanda ladaptació del Reglament dels Òrgans Territorials i Urbanístics a les innovacions derivades de la citada LOTUP.
Efectivament, la disposició derogatòria de la LOTUP suprimeix de lordenament jurídic valencià la Llei 16/2005, de 30 de desembre, de la Generalitat, Urbanística Valenciana (LUV). Per consegüent, determi-nats òrgans urbanístics creats per aquesta llei i no arreplegats en la LOTUP han dentendres suprimits, i escau, en conseqüència, la modificació del Reglament dels Òrgans Territorials i Urbanístics de la Generalitat en el sentit anterior; així ocorre, per exemple, amb el Consell Superior de Territori i Urbanisme.
Finalment, lentrada en vigor de la LOTUP i la corresponent derogació de la LUV aconsella acomodar lestructura operativa dels òrgans urbanístics i territorials de la Generalitat a la nova realitat norma-tiva, la qual cosa demanda una modificació de la normativa reguladora dels òrgans esmentats quant a les seues atribucions, organització, funcionament i composició, per a adequar-los a les necessitats del nou organi-grama intern de la Generalitat, amb la finalitat de millorar les funcions pròpies que han dexercir. Tot això sota els criteris deficàcia i servei a la ciutadania.
Per tot això, en virtut del que estableix larticle 49.1.9a de lEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana, i de conformitat amb el que preveu larticle 18.f de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, a proposta de la consellera dHabitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió del dia 5 de febrer de 2016,
DECRETE
Article únic. Aprovació del Reglament dels òrgans territorials i urbanístics de la Generalitat
Saprova el Reglament dels òrgans territorials i urbanístics de la Generalitat, el text del qual sinse-reix com a annex al present decret.
DISPOSICIONS ADDICIONALS
Primera. Incidència en les dotacions de gasto
Laplicació i el desplegament daquest decret no tindrà cap incidència en la dotació de tots i cada un dels capítols de despesa assignada a la conselleria competent en matèria de territori, i, en tot cas, hauran de ser atesos amb els seus mitjans personals i materials.
Segona. Registre Autonòmic de Patrimonis Públics Municipals de Sòl
Es manté la inscripció dels béns i drets pertanyents als patrimonis públics municipals de sòl inscrits en el Registre Autonòmic amb anterioritat al 20 dagost de 2014, data dentrada en vigor de la LOTUP, inclosos els actes i acords municipals sobre alienació de béns immobles del patrimoni municipal del sòl a què es refereix el número 3 de la disposició addicional del Decret 178/2004, de 24 de setembre, del Consell, pel qual es va crear i regula el Registre Autonòmic de Patrimonis Públics Municipals de Sòl.
Tercera. Registres Autonòmics de Programes dActuació Integrada i Agrupacions dInterès Urbanístic
Es manté la inscripció dels programes dactuació integrada (PAI) i les agrupacions dinterès urbanístic (AIU) que hagen sigut inscrits en els registres autonòmics amb anterioritat al 20 dagost de 2014, data dentra-da en vigor de la LOTUP. A partir daqueixa data, PAI i AIU sinscriuran en els corresponents registres municipals regulats en larticle 170 de la LOTUP.
DISPOSICIONS TRANSITÒRIES
Primera. Designacions
Les comissions informatives i territorials durbanisme acomodaran la seua composició al que disposa el present decret en el termini dun mes. A lefecte, la persona titular de la direcció general dOrdenació del Territori, Urbanisme i Paisatge sol·licitarà dels organismes i entitats corresponents que efectuen les designacions previstes en aquest decret.
Segona. Falta de designació
En el cas que, transcorregut el termini, no shaguera efectuat alguna designació, podrà dirigir-se la convocatòria de reunió directament a lòrgan representat i es presumirà la representació si assisteix a la reunió un/a funcionari/ària o empleat/da amb titulació superior adscrit a lòrgan representat.
Tercera. Innecessarietat de designacions
No serà necessari efectuar noves designacions de vocals en el cas dels representants de la Generalitat quan shi mantinga la mateixa composició prevista en lanterior reglament.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Única. Derogació normativa
1. Queden derogats el Decret 135/2011, de 30 de setembre, del Consell, pel qual es va aprovar el Reglament dels Òrgans Territorials, dAvaluació Ambiental i Urbanístics de la Generalitat; i el Decret 123/2013, de 20 de setembre, del Consell, de modificació de lanterior.
2. Queda derogat el Decret 148/1990, de 3 de setembre, del Consell, sobre control dels actes i acords de les entitats locals en matèria dordenament jurídic urbanístic.
3. Queda derogat el Decret 178/2004, de 24 de setembre, del Consell, pel qual es va crear i regula el Registre Autonòmic de Patrimonis Públics Municipals del Sòl.
4. Igualment, queden derogades totes les disposicions que del mateix rang o dun rang inferior soposen al que disposa aquest decret.
DISPOSICIÓ FINAL
Única. Entrada en vigor
Aquest decret entrarà en vigor lendemà de la publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.
València, 5 de febrer de 2016
El president de la Generalitat,
XIMO PUIG I FERRER
La consellera dHabitatge, Obres Públiques
i Vertebració del Territori,
MARÍA JOSÉ SALVADOR RUBERT
ANNEX
Reglament dels òrgans territorials
i urbanístics de la Generalitat
CAPÍTOL I
Òrgans territorials i urbanístics
Article 1. Òrgans territorials i urbanístics de la Generalitat
1. Exerciran les competències territorials i urbanístiques de la Generalitat els òrgans següents:
a) El Consell.
b) El/la conseller/a competent en matèria de territori i urbanisme.
c) El/la secretari/ària autonòmic/a amb competències en matèria de territori i urbanisme.
d) El/la director/a general amb competències en matèria de territori i urbanisme.
e) El Comitè Estratègic de Política Territorial de la Comunitat Valenciana.
f) Les comissions territorials durbanisme.
g) Les comissions informatives durbanisme.
2. Tenen la naturalesa dòrgans col·legiats el Comitè Estratègic de Política Territorial de la Comunitat Valenciana, les comissions territorials durbanisme i les comissions informatives durbanisme, als efectes de laplicació supletòria de la legislació de règim jurídic de les administracions públiques.
CAPÍTOL II
Competències i atribucions
dels òrgans territorials i urbanístics
Article 2. Competències reservades al Consell
Dins de les competències territorials i urbanístiques de lAdministració de la Generalitat, queden reservades al Consell les atribucions següents:
1. Lalta direcció de la política urbanística i dordenació territorial de la Generalitat, i el desplegament reglamentari de la seua legislació.
2. Aprovar definitivament els plans dacció territorial.
3. Acordar la tramitació urgent dels plans.
4. Atorgar al/a la conseller/a competent en matèria dordenació del territori i urbanisme lhabilitació necessària per a la redacció del Pla General Estructural quan un municipi no en tinga, o aquell haja sigut suspès o anul·lat en la seua eficàcia.
5. Suspendre la vigència del planejament i establir el règim urbanístic aplicable transitòriament.
6. Resoldre les discrepàncies interorgàniques respecte als projectes per a la instal·lació o la construcció dobres o de serveis públics que siguen promoguts o autoritzats per la Generalitat, dacord amb la legislació aplicable.
7. Imposar les sancions per infracció urbanística en la quantia establida en la normativa daplicació.
8. Declarar les actuacions territorials estratègiques de la Comunitat Valenciana.
9. Les altres competències que li atribuïsquen les lleis.
Article 3. Competències reservades al/a la conseller/a
Són atribucions del/de la conseller/a, dins de les competències dordenació del territori i urbanisme de la Generalitat, les següents:
1. Definir i supervisar la política general dordenació territorial i urbanística de la Generalitat en consonància amb els principis dacció definits pel Consell.
2. Preparar i presentar al Consell els avantprojectes de llei, propostes dacord i projectes de decret relatius a qüestions pròpies del departament en matèria dordenació del territori i urbanisme.
3. Ordenar linici de lelaboració i formulació, així com elevar per a la seua aprovació pel Consell, els plans dacció territorial i la declaració de les actuacions territorials estratègiques de la Comunitat Valenciana; igualment, dictar la resolució aprovatòria del pla o projecte en què sinstrumenta una Actuació Territorial Estratègica, dacord amb el que disposen els articles 44.2.e, 61.1 i 61.2 de la LOTUP.
4. Acordar la suspensió de la tramitació i de latorgament de llicències de parcel·lació de terrenys, edificació i demolició, per a àmbits determinats, a fi de facilitar lestudi o reforma de lordenació urbanística i territorial, en instruments de planejament promoguts per la conselleria competent en matèria de territori i urbanisme.
5. Exercir la potestat reglamentària en matèria dordenació del territori i urbanisme, en forma dor-dres, així com emetre instruccions sobre qüestions en matèria dordenació del territori i urbanisme.
6. Dictar resolució prèvia a laprovació del planejament urbanístic en els supòsits de minoració destàndards que es preveuen en lannex IV, III, 4.7 i 6.3 de la LOTUP.
7. Emetre informe previ a laprovació de plans i programes, en el supòsit regulat en larticle 44.3 de la LOTUP.
8. Requerir i impulsar la redacció i tramitació del planejament municipal, així com exercir la potestat de subrogació prevista en els articles 44.2.f i 66.1 de la LOTUP.
9. Nomenar i cessar fins a dos vocals de les comissions territorials durbanisme.
10. Resoldre els expedients sancionadors en matèria urbanística quan limport de la sanció siga major de 30.000 euros i inferior o igual a 600.000 euros, dacord amb el que disposa larticle 268 de la LOTUP.
11. Declarar la caducitat de les declaracions dinterès comunitari, dacord amb el que disposa larticle 207 de la LOTUP:
12. Li corresponen, així mateix, les altres competències dordenació del territori i urbanístiques de la Generalitat que li atribuïsquen les lleis, així com les que no estiguen expressament atribuïdes per la legislació vigent, o pel present reglament, a altres òrgans.
Article 4. Competències reservades al o a la secretari/ària autonòmic/a
Són competències del/de la secretari/ària autonòmic/a les següents:
1. Dictar les disposicions precises per a la millor aplicació de la normativa dordenació del territori i urbanisme de la Generalitat.
2. El foment de la participació pública i la coordinació amb altres administracions públiques en aquestes matèries.
3. La funció sancionadora en els termes que preveu la legislació urbanística valenciana.
4. Formalitzar encàrrecs de gestió o protocols de col·laboració amb altres administracions o organismes sobre matèries de la seua competència.
5. Qualssevol altres que li delegue el/la conseller/a.
Article 5. Atribucions de la direcció general competent en matèria dordenació del territori i urbanisme
Correspon a la persona titular de la direcció general amb competències en matèria dordenació del territori i urbanisme executar, sota la direcció i coordinació de la secretaria autonòmica, les directrius que, en matèria dordenació del territori i urbanisme, assenyale el/la conseller/a. Les seues atribucions són:
1. Formular i elevar propostes raonades sobre laprovació definitiva de plans urbanístics i territorials als òrgans competents de la Generalitat, així com supervisar i impulsar la redacció i tramitació dels plans urbanístics i territorials la formulació de la qual corresponga al seu departament.
2. Verificar el compliment dels acords i resolucions dels altres òrgans urbanístics de la Generalitat i ordenar la seua publicació en els termes que preveuen els articles 55.3 i 56 de la LOTUP.
3. Exercir les competències demissió dinformes urbanístics previs o preliminars i darbitrar solucions amb els municipis o de conciliació de postures entre Administracions dacord amb el que preveu la legislació urbanística valenciana.
4. Exercir les competències que confereixen a la Generalitat els articles 60, 65 i 66 de la Llei Reguladora de les Bases del Règim Local, així com la Llei de Règim Local de la Comunitat Valenciana, respecte dels actes i acords que adopten els municipis en matèria dordenació del territori i urbanisme, quan existisca incompliment de les obligacions imposades per la llei.
5. Demanar la intervenció i el dictamen de la Comissió Territorial dUrbanisme sempre que ho estime oportú.
6. Nomenar i cessar el/la secretari/ària de la Comissió Territorial dUrbanisme i el/la secretari/ària de la Comissió Informativa dUrbanisme.
7. Evacuar previs els informes tècnics o, inclús, dictamen de lòrgan urbanístic o territorial de la Generalitat que es considere oportú les consultes que, en qüestions de planificació o legislació urbanística i dordenació del territori, o la seua aplicació, li formulen els ajuntaments o entitats del sector públic de la Comunitat Valenciana. Les consultes, en cap cas, no tindran caràcter vinculant.
8. Realitzar la funció inspectora en matèria urbanística.
9. Iniciar i resoldre els expedients de protecció i restauració de la legalitat urbanística. La resolució daquests procediments posarà fi a la via administrativa.
10. Coordinar, impulsar i planificar les Actuacions Territorials Estratègiques, així com tramitar els corresponents procediments referents a les dites actuacions.
11. Aprovar els estudis dinundabilitat per a la concreció del risc dinundació.
12. Executar les sentències dels òrgans jurisdiccionals en làmbit de la seua competència.
13. Elaborar, supervisar, gestionar i tramitar els instruments previstos en la normativa de protecció del paisatge i de la infraestructura verda, que siguen de competència autonòmica.
14. Cooperar amb els ajuntaments en lelaboració, tramitació i aplicació dels instruments de paisatge.
15. Planificar i impulsar actuacions singulars de protecció, ordenació i gestió del paisatge i de la la infraestructura verda.
16. Dur a terme la funció de difusió i sensibilització en matèria dordenació del territori i paisatge.
17. Emetre informe en el supòsit de larticle 44.6 de la LOTUP.
Article 6. Atribucions del Comitè Estratègic de Política Territorial de la Comunitat Valenciana
1. El Comitè Estratègic de Política Territorial de la Comunitat Valenciana és un òrgan col·legiat de composició paritària compost per una representació mixta de la Generalitat i els agents més representatius de la societat civil, segons disposa larticle 2 del Decret 1/2011, de 13 de gener, del Consell, pel qual es va aprovar lEstratègia Territorial de la Comunitat Valenciana.
2. Són atribucions del Comitè Estratègic de Política Territorial de la Comunitat Valenciana:
a) Assessorar al Consell en les daccions amb elevada repercussió econòmica, social i ambiental sobre el territori de la Comunitat Valenciana.
b) Assessorar a la conselleria competent en matèria dordenació del territori i urbanisme en aquelles qüestions en què puga instar-ne la col·laboració.
c) Efectuar el seguiment de lEstratègia Territorial de la Comunitat Valenciana.
d) Impulsar determinades prioritats dactuació, efectuant noves propostes o millorant les existents.
e) Coordinar als distints sectors econòmics i socials per al desenvolupament de projectes innovadors i eficaços que permeten aconseguir elevades cotes dexcel·lència territorial per a la Comunitat Valenciana.
f) Emetre, cada dos anys com a mínim, un dictamen sobre levolució de lEstratègia Territorial de la Comunitat Valenciana.
Article 7. Atribucions de les comissions territorials durbanisme
Les comissions territorials durbanisme tindran les atribucions següents:
1. Aprovar definitivament els instruments de planejament que siguen de competència autonòmica, excepte la declaració de les actuacions territorials estratègiques, laprovació de lEstratègia Territorial de la Comunitat Valenciana, la dels plans dacció territorial i la dels instruments de larticle 44.3 de la LOTUP.
2. Emetre aquells dictàmens en matèria urbanística que se sotmeten a la seua consideració pel/per la director/a general competent per raó de la matèria.
3. Resoldre els expedients de declaració dinterès comunitari (DIC), incloses les seues pròrrogues, modificacions de cànon, així com qualsevol altra modificació de la DIC que, dacord amb la legislació vigent, requerisca pronunciament de lòrgan urbanístic, llevat de les excepcions regulades en larticle 9.3 daquest decret.
4. Resoldre els expedients dexpropiació tramitats pel procediment de taxació conjunta, quan siguen de competència autonòmica, excepte el que preveu larticle 44.3 de la LOTUP, i en aquest cas la tramitació correspondrà a lòrgan sectorial corresponent.
Article 8. Atribucions de les comissions informatives durbanisme
Són atribucions de les comissions informatives durbanisme la preparació dinformes tècnics per a la millor adopció de les decisions urbanístiques de la Generalitat. Els seus informes seran utilitzats com a ponència tècnica de les decisions que se sotmeten a resolució de les comissions territorials durbanisme o daquelles que, si és el cas, li consulte el/la conseller/a, el/la secretari/ària autonòmic/a i el/la director/a general competents en matèria durbanisme. Les comissions informatives propiciaran la unificació i compatibilitzaran els criteris dactuació territorial entre els diversos departaments i organismes en lexercici de les seues competències respectives.
Article 9. Altres òrgans amb competències urbanístiques
1. Correspon a les distintes conselleries de la Generalitat o a les direccions generals que en depenguen, que siguen competents per raó de la matèria, la promoció, tramitació, aprovació i gestió dels plans regulats en larticle 44.3 de la LOTUP.
Laprovació esmentada sentendrà implícita en la resolució que, dacord amb la seua legislació específica, aprove o autoritze el projecte bàsic dobra o instal·lació de què es tracte.
2. Correspon al/a la cap del Servei de Coordinació Urbanística i Territorial, o òrgan que el substituïsca, sota les instruccions que impartisca la direcció general competent en matèria durbanisme, portar el Registre Autonòmic dInstruments de Planejament Urbanístic previst en larticle 172 de la LOTUP.
3. Així mateix competeix al/a la cap del Servei Territorial competent en matèria durbanisme resoldre sobre ladmissió, inadmissió a tràmit, caducitat del procediment, renúncia o desistiment de les sol·licituds de Declaració dInterès Comunitari, així com la declaració durgència en la tramitació dels expedients per a la implantació dactivitats industrials, productives i terciàries o de serveis en sòl no urbanitzable generadores docupació. De la mateixa manera, li correspon lemissió dels informes establits en els articles 201 i 202.3 de la LOTUP.
CAPÍTOL III
Delegació de competències i règim de recursos
Article 10. Delegació datribucions i resolució de recursos
1. El/la conseller/a competent en matèria dordenació del territori i urbanisme podrà delegar lexercici dalguna de les seues atribucions tant en la secretaria autonòmica com en la direcció general corresponent.
2. Contra els acords i resolucions dels òrgans territorials i urbanístics pels quals saproven definitivament instruments de planejament, caldrà ajustar-se a allò que sha disposat en matèria de recursos en la legislació de règim jurídic de les Administracions Públiques i del procediment administratiu comú.
3. Contra els acords de la Comissió Territorial dUrbanisme pels quals es denegue o suspenga laprovació definitiva dinstruments de planejament, o pels quals es resol la concessió de Declaració dInterès Comunitari, es podrà interposar un recurs davant la secretaria autonòmica competent en matèria de territori i urbanisme, de conformitat amb el que estableix la legislació del procediment administratiu comú.
CAPÍTOL IV
Organització i funcionament dels òrgans col·legiats
Secció primera
Composició i funcionament
de les comissions territorials durbanisme
Article 11. Composició de la Comissió Territorial dUrbanisme
1. La Comissió Territorial dUrbanisme sintegra per una àmplia representació de les administracions i col·lectius professionals i empresarials amb presència en lordenació del territori i lurbanisme.
2. Hi ha una Comissió Territorial dUrbanisme per cada una de les províncies que componen la Comunitat Valenciana.
3. Cada Comissió Territorial dUrbanisme estarà integrada pel/per la president/a, el/la secretari/ària i els vocals.
Article 12. El/la president/a de la Comissió Territorial dUrbanisme
1. Presideix la Comissió Territorial dUrbanisme el/la titular de la direcció general competent en matèria durbanisme.
2. Correspon a la presidència fixar lordre del dia i convocar la Comissió Territorial dUrbanisme, dirigir els debats, dirimir les votacions amb vot de qualitat, sotmetre a deliberació assumptes urgents en despatx extraordinari i alçar la sessió. També li competeix representar-la davant organismes, entitats i persones públiques o privades.
3. En casos concrets, i per raons justificades, el/la titular de la direcció general competent en matèria durbanisme podrà designar un/a vocal de la Comissió Territorial dUrbanisme perquè nexercisca la presidència.
4. Quan ho estime oportú, el/la titular de la conselleria competent en la matèria pot assumir la presidència, i en aquest cas el/la president/a actuarà com a vocal.
Article 13. Vocals amb veu i vot en la Comissió Territorial dUrbanisme
1. Seran vocals amb veu i vot en la Comissió Territorial dUrbanisme:
a) El/la director/a territorial competent en matèria de territori i urbanisme de la província correspo-nent.
b) Un/a representant de la direcció general competent en matèria dadministració local.
c) Un/a representant de la direcció general competent en matèria dinfraestructures.
d) Un/a representant de la conselleria competent en matèria dagricultura i medi ambient.
e) Un/a representant de la conselleria competent en matèria de patrimoni cultural valencià.
f) Un/a representant de lAdministració General de lEstat.
g) Un/a representant de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer. Quan shagueren dexaminar expedients que afecten les seues conques, podrà sol·licitar-se lassistència dun/a representant de la Confederació Hidrogràfica de lEbre o del Segura.
h) Un/a representant de la diputació provincial corresponent.
i) Un/a representant designat/da per la Federació Valenciana de Municipis i Províncies.
j) Dos vocals lliurement designats/des pel/per la conseller/a competent en matèria durbanisme i ordena-ció del territori.
2. En el supòsit de vocals representants dorganismes públics, hauran de tindre la categoria, almenys, de cap de servei.
Article 14. Vocals amb veu i sense vot en la Comissió Territorial dUrbanisme
Seran vocals amb veu però sense vot en la Comissió Territorial dUrbanisme:
1. Un/a representant de cada un dels col·legis professionals següents: dadvocats, darquitectes supe-riors, i denginyers de camins, canals i ports.
2. Un/a representant designat/da per les organitzacions empresarials del sector més representatives de la província corresponent.
Article 15. Designació de vocals
1. La designació dels/de les vocals representants de les conselleries sefectuarà pel titular de lòrgan representat, que designarà un/a vocal titular i a un/a suplent.
2. La sol·licitud de designació dels/de les vocals titular i suplent de lAdministració General de lEstat es dirigirà a la Delegació del Govern.
3. La sol·licitud de designació dels/de les vocals titulars i suplents de les diputacions provincials es dirigirà al seu president/a.
4. La designació dels/de les vocals titulars i suplents tindrà caràcter permanent, fins que no siga renovada per decisió de lorganisme representat, a iniciativa pròpia o a iniciativa del president/a de la comissió. Es perdrà la condició de vocal titular o suplent en el cas de pèrdua sobrevinguda de la condició que va fer possible la designació.
5. Quan ni un vocal titular ni el seu suplent puguen assistir a la comissió, lautoritat representada podrà designar una altra persona per a la reunió específica a què siga convocada, mantenint-se la representació del titular i del suplent en les següents reunions. Els vocals titulars i els seus suplents no podran delegar lexercici de la seua funció.
Article 16. El/la secretari/ària de la Comissió Territorial dUrbanisme
El/la secretari/ària de la Comissió Territorial dUrbanisme serà nomenat entre titulats/ades superiors funcionaris/àries de la Generalitat. Excepte resolució expressa en contra, en serà secretari/ària el/la cap del servei territorial competent en matèria durbanisme de la direcció general competent en matèria durbanisme. Correspon al/a la secretari/ària la responsabilitat del funcionament administratiu de la Comissió Territorial dUrbanisme. Així mateix, li corresponen les funcions dalçar actes de les sessions i certificar el seu contingut, amb el vistiplau del/de la president/a.
Article 17. Altres assistents
1. A petició del/de la president/a de la Comissió Territorial dUrbanisme podran assistir, amb veu però sense vot, funcionaris/àries de la direcció general competent en matèria durbanisme, a fi dactuar com a ponents, o per a aclarir qualsevol qüestió que es precise durant la seua celebració.
2. Quan en lordre del dia sincloga un expedient de planejament urbanístic municipal, serà convocat un/a representant de lajuntament afectat, qui assistirà amb veu però sense vot, exclusivament per al tema pel qual haja sigut convocat.
Article 18. Règim de sessions de la Comissió Territorial dUrbanisme
1. Entre la convocatòria de la Comissió Territorial dUrbanisme, amb remissió de lorde del dia, i la celebració de la reunió hauran de transcórrer almenys dos dies hàbils, exclòs el dissabte.
2. Per a la vàlida constitució de la comissió es requerirà la presència del/de la president/a i del/de la secretari/ària, o dels que legalment els substituïsquen, i, en primera convocatòria, de com a mínim la mitat dels/de les vocals amb dret de vot. La segona convocatòria sentendrà sempre efectuada trenta minuts després de lassenyalament de la primera, i hi serà suficient amb la presència del/de la president/a i del/de la secretari/ària, o dels que legalment els substituïsquen, i de tres vocals amb dret de vot.
3. Les sessions de les comissions territorials durbanisme es realitzaran de forma presencial.
4. Cada una de les comissions es reunirà en sessió ordinària almenys sis vegades a lany i en sessió extraordinària quan així es convoque.
Secció segona
Composició i funcionament
de les comissions informatives durbanisme
Article 19. Composició de la Comissió Informativa dUrbanisme
1. La Comissió Informativa dUrbanisme estarà integrada pel/la president/a, el/la vicepresident/a, el/la secretari/ària i els vocals.
2. En els informes sarreplegaran, també, les posicions discrepants, que es reflectiran en lexpedient, inclús per mitjà de propostes alternatives, informant-se daixò al/a la president/a de la Comissió Territorial dUrbanisme als efectes de la convocatòria desta, en relació amb el que estableix larticle 17 del present reglament.
Article 20. El/la president/a de la Comissió Informativa dUrbanisme
La presidència de les comissions informatives durbanisme correspon al/a la president/a de les comissions territorials durbanisme, qui podrà delegar les seues funcions o designar substitut/a, als efectes dassistència a les reunions de la comissió informativa, en algun dels seus membres.
Correspon al/a la president/a, o a qui el/la substituïsca, convocar i presidir la Comissió Informativa dUrbanisme, dirigir els debats i alçar les seues sessions, donar el vistiplau a les seues actes i fixar-ne lordre del dia, podent proposar a la seua deliberació assumptes urgents fora del propi ordre del dia.
Article 21. El/la vicepresident/a de la Comissió Informativa dUrbanisme
1. Serà vicepresident/a de la Comissió Informativa dUrbanisme el/la subdirector/a general compe-tent en matèria durbanisme.
2. Correspon al/a la vicepresident/a participar, amb veu i vot, en les deliberacions de la comissió i auxiliar al/a la president/a en les seues funcions. En cas dabsència del/de la president/a, assumeix automàtica-ment la presidència de la Comissió.
3. Quan hi assistisca el/la president/a, als efectes de la vàlida constitució de lòrgan, el/la vicepresident/a computarà com a vocal.
Article 22. Vocals de la Comissió Informativa dUrbanisme
1. Seran vocals de la Comissió Informativa dUrbanisme:
a) Un/a representant de la subdirecció general competent en matèria dordenació, planificació i actuacions territorials estratègiques.
b) Un/a representant de la direcció general competent en matèria dhabitatge.
c) Un/a representant de la direcció general competent en matèria dobres públiques i transports.
d) Un/a representant de la direcció general competent en matèria de medi natural i avaluació ambiental.
e) Un/a representant de la direcció general competent en matèria dagricultura.
f) Un/a representant de la direcció general competent en matèria de patrimoni cultural valencià.
g) Un/a representant de la direcció general competent en matèria deducació.
h) Un/a representant de la direcció general competent en matèria dindústria.
i) Un/a representant de la direcció general competent en matèria de turisme.
j) Un/a representant de la direcció general competent en matèria de sanitat.
k) Un/a representant de lAdministració General de lEstat.
l) Un/a representant de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer. Quan shagueren dexaminar expedients que afecten les seues conques, podrà sol·licitar-se lassistència dun/a representant de la Confede-ració Hidrogràfica de lEbre o del Segura.
m) Un/a representant de la Gerència Territorial del Cadastre.
n) Un/a representant de la diputació provincial corresponent.
2. Els/les vocals designats/des seran funcionaris/àries o empleats/ades públics/ques amb titulació superior.
3. La designació dels/de les vocals sefectuarà dacord amb el que preveu larticle 15 daquest reglament.
Article 23. Altres assistents
A les comissions informatives durbanisme podran assistir, amb veu però sense vot, els/les tècnics/iques del servei territorial o de la direcció general competent en matèria durbanisme que es designen com a ponents per a cada assumpte o sessió.
Article 24. El/la secretari/ària de la Comissió Informativa dUrbanisme
El/la secretari/ària de la Comissió Informativa dUrbanisme serà nomenat/da entre titulats/des superiors funcionaris/àries al servei de la Generalitat. Excepte resolució expressa en contra, en serà secreta-ri/ària el/la cap del servei territorial durbanisme de la direcció general competent en matèria durbanisme. Correspon al/a la secretari/ària la responsabilitat del funcionament administratiu de la comissió. Li correspo-nen, també, les funcions dalçar actes de les sessions i certificar-ne el contingut, amb el vistiplau del/de la president/a.
Article 25. Règim de sessions de la Comissió Informativa dUrbanisme
1. Entre la convocatòria de la Comissió Informativa dUrbanisme, amb remissió de lordre del dia, i la realització de la reunió hauran de transcórrer, almenys, dos dies hàbils, exclòs el dissabte.
2. Per a la vàlida constitució de la comissió es requerirà la presència del/de la president/a i del/de la secretari/ària, o dels que legalment els substituïsquen, i, en primera convocatòria, de com a mínim la meitat dels vocals. La segona convocatòria sentendrà sempre efectuada trenta minuts després de lassenyalament de la primera, i en ella serà suficient amb la presència del/de la president/a i del/de la secretari/ària, o dels que legalment els substituïsquen, i de tres vocals.
3. Les sessions de les comissions informatives durbanisme es realitzaran de forma presencial.
4. Cada una de les comissions es reunirà en sessió ordinària almenys sis vegades a lany, i en sessió extraordinària quan així es convoque.