Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

DECRET 137/2006, de 29 de setembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament Orgànic i Funcional de la Conselleria de Territori i Habitatge. [2006/11283]

(DOGV núm. 5359 de 03.10.2006) Ref. Base de dades 5098/2006

DECRET 137/2006, de 29 de setembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament Orgànic i Funcional de la Conselleria de Territori i Habitatge. [2006/11283]
Per Decret 119/2003, d'11 de juliol, del Consell, va ser aprovat el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria de Territori i Habitatge.
No obstant això, amb posterioritat, nombroses són les directives del Parlament Europeu i del Consell i les lleis de la Generalitat que, en les matèries pròpies de la competència d'aquesta Conselleria, han sigut promulgades. Així, cal citar, per la seua importància, la Llei 4/2004, de 30 de juny, d'ordenació del territori i protecció del paisatge; la Llei 8/2004, de 20 d'octubre, de l'Habitatge de la Comunitat Valenciana; la Llei 10/2004, de 9 de desembre, del sòl no urbanitzable; la Llei 13/2004, de 27 de desembre, de caça, de la Comunitat Valenciana; la Llei 16/2005, de 30 de desembre, urbanística valenciana; la Llei 2/2006, de 5 de maig, de prevenció de la contaminació i qualitat ambiental, i la Llei 4/2006, de 19 de maig, del patrimoni arbori monumental de la Comunitat Valenciana i normativa que les desenvolupa.
A l'empara d'aquesta normativa han sigut creats diferents òrgans i comissions adscrits a la Conselleria de Territori i Habitatge, per la qual cosa resulta necessària una modificació del Reglament orgànic i funcional d'aquesta, a l'efecte d'efectuar la seua adequada integració en l'estructura orgànica i funcional de la Conselleria.
Així mateix, raons organitzatives i de gestió, fan aconsellable el canvi d'adscripció orgànica o funcional de determinades unitats administratives i la reestructuració de les funcions que tenien atribuïdes.
Per tot això, de conformitat amb el que estableixen els articles 35.f) i 70 de la Llei de Govern Valencià, a proposta del conseller de Territori i Habitatge i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió del dia 29 de setembre de 2006,
DECRETE
Títol I
Disposicions generals
Article 1
La Conselleria de Territori i Habitatge, és el màxim òrgan encarregat de la direcció i execució de la política del Consell en matèria d'ordenació del territori, medi ambient, gestió del sòl i habitatge, i exerceix les competències que en aquestes matèries té atribuïdes.
Article 2
El nivell directiu de la Conselleria de Territori i Habitatge s'estructura en els òrgans següents:
1. La Secretaria Autonòmica de Territori i Medi Ambient.
2. La Sotssecretaria.
3. La Direcció General d'Ordenació del Territori.
4. La Direcció General d'Habitatge i Projectes Urbans.
5. La Direcció General de Gestió del Medi Natural.
6. La Direcció General de Qualitat Ambiental.
Article 3
1. Les comissions territorials d'urbanisme, les comissions territorials d'habitatge, la Comissió d'Anàlisi Ambiental Integrat, les comissions territorials d'anàlisi ambiental integrat i la Comissió Consultiva d'Avaluació i Seguiment i de la Protecció i Conservació del Patrimoni Arbori de la Comunitat Valenciana són òrgans col·legiats adscrits a la Conselleria de Territori i Habitatge en els termes establits en la seua normativa específica.
2. S'adscriu a la Conselleria de Territori i Habitatge l'Institut Valencià de l'Habitatge, SA, empresa pública de la Generalitat, la qual es regirà per la seua normativa específica.
3. Queda adscrita a la Conselleria de Territori i Habitatge l'empresa pública Valenciana d'Aprofitament Energètic de Residus SA (VAERSA), la qual es regirà per la seua normativa específica.
4. S'adscriu a la Conselleria de Territori i Habitatge l'Institut d'Estudis Territorials i del Paisatge, el qual es regirà per la seua normativa específica.
TÍTOL II
De l'estructura i funcions dels òrgans superios,
directius i serveis centrals de la Conselleria
CAPÍTOL I
Del conseller
Article 4
1. El conseller és la superior autoritat de la Conselleria i exerceix les atribucions que li confereix l'article 35 de la Llei 5/1983, de Govern Valencià.
2. Sota la superior direcció del conseller, la Conselleria de Territori i Habitatge s'estructura en tres nivells: nivell superior, nivell directiu i nivell administratiu.
3. Per raó de l'àmbit territorial en què s'exerceixen les atribucions, els òrgans de la Conselleria es classifiquen en serveis centrals i serveis territorials.
Article 5
Directament dependent del titular de la Conselleria, hi ha el Gabinet del conseller com a òrgan de suport i assistència immediata a aquest, com també òrgan amb funcions de coordinació en matèria de publicacions i comunicació de la Conselleria.
Article 6
1. El Consell de Direcció és l'òrgan col·legiat d'assessorament i assistència al conseller en l'elaboració, coordinació i execució del programa d'actuacions del departament. Sota la presidència del titular de la Conselleria, el Consell de Direcció està integrat pels titulars de la Secretaria Autonòmica, Sotssecretaria, les direccions generals i el director del Gabinet del conseller, el qual exercirà la secretaria d'aquest Consell.
2. A les sessions del Consell de Direcció podran assistir, a més, els directors, caps o responsables de centres, òrgans, unitats o ens adscrits al departament quan el conseller ho estime convenient.
3. El Consell de Direcció pot reunir-se en ple o en comissions. Podran constituir-se totes les comissions que acorde el titular del departament, qui determinarà els membres que hagen d'integrar-les, i designarà les persones que hagen d'exercir la presidència i la secretaria, sense perjudici que exercisca la facultat de presidir-les personalment.
4. Igualment, el conseller pot acordar sempre que ho estime convenient la constitució d'altres òrgans o comissions de caràcter consultiu i d'assessorament per a matèries concretes o assumptes específics, amb la composició que en cada cas determine.
Article 7
En els casos d'absència o malaltia del titular del departament, s'aplicarà el que disposa l'apartat i) de l'article 16 de la Llei de la Generalitat Valenciana 5/1983, de 30 de desembre, de Govern Valencià. Fins que es resolga la substitució, les funcions d'aquell o aquella com a titular del departament seran exercides temporalment pels titulars de les secretaries autonòmiques, a excepció d'aquelles que li corresponen com a membre del Consell, seguint l'ordre de prelació previst en el Decret 81/2003, de 27 de juny, del Consell, pel qual s'estableix l'estructura orgànica de les conselleries de l'administració de la Generalitat.
Aquest ordre s'aplicarà, així mateix, a l'efecte de la seua substitució, per a les secretaries autonòmiques, sotssecretaries i direccions generals.
El que estableixen els paràgrafs anteriors s'entén sense perjudici del que, si és el cas, dispose el conseller mitjançant una resolució.
Capítol II
De la secretaria autonòmica
Secció primera
De la Secretaria Autonòmica de Territori i Medi Ambient
Article 8
1. La Secretaria Autonòmica de Territori i Medi Ambient, dependent del conseller, és l'òrgan al qual li correspon dirigir i coordinar els centres directius adscrits sota la seua dependència, com també les unitats administratives integrades en aquest. De la Secretaria Autonòmica depenen les direccions generals incloses en aquest capítol.
2. La Secretaria Autonòmica proveirà la coordinació dels distints òrgans de la Conselleria que se li adscriuen i haurà de vetlar per l'eficaç tramitació dels assumptes que hagen d'atendre els serveis dependents i que afecten els restants, exercint les funcions determinades en l'article 74 de la Llei de Govern Valencià.
3. Corresponen, així mateix, a la Secretaria Autonòmica les funcions següents:
a) L'avaluació estratègica ambiental de totes les accions dutes a terme tant pels poders públics com pels particulars al territori de la Comunitat Valenciana.
b) L'estudi per a l'avaluació ambiental de l'Estratègia Territorial de la Comunitat Valenciana.
c) L'avaluació i estimació d'impactes ambientals de plans, programes i projectes, com també de qualssevol altres accions dutes a terme tant pels poders públics com pels particulars al territori de la Comunitat Valenciana.
d) L'aprovació dels estudis del paisatge, estudis d'integració paisatgística i dels altres instruments de protecció del paisatge previstos en la legislació vigent.
4. De la Secretaria Autonòmica dependran funcionalment:
a) El Centre d'Informació i Documentació Ambiental de la Comunitat Valenciana (CIDAM), creat pel Decret 156/2000, de 17 d'octubre, del Consell.
b) La Inspecció de Territori a la qual correspondrà exercir les funcions de vigilància, control i instrucció d'expedients sancionadors en les matèries pròpies de la Conselleria.
c) El Gabinet Tècnic a qui correspondran les funcions concernents a documentació, anàlisi, seguiment i avaluació de polítiques i programes, com també qualssevol altres funcions que li encomane el titular de la Secretaria Autonòmica.
d) L'Àrea de Relacions Institucionals a la qual correspondrà recolzar i assessorar als òrgans directius de la conselleria en tot el que es refereix a la programació d'actuacions, avaluació i seguiment d'aquestes, com també qualssevol altres funcions que li encomane el titular de la Secretaria Autonòmica.
e) L'Àrea d'Avaluació Ambiental a la qual correspondrà el desenvolupament, coordinació i gestió de les funcions encomanades en titular de la Secretaria Autonòmica en l'apartat 3 d'aquest precepte.
Secció segona
Direcció General d'Ordenació del Territori
Article 9
1. La Direcció General d'Ordenació del Territori és l'òrgan directiu de la Conselleria de Territori i Habitatge que, sota la superior direcció del conseller, programa i executa la política de la Conselleria i exerceix les seues competències en matèria d'ordenació i gestió territorial i urbanística, paisatge i planificació i gestió d'espais naturals, actuant, així mateix, com a coordinadora amb les distintes administracions públiques amb competències en la matèria.
2. Les funcions de la Direcció General d'Ordenació del Territori són les següents:
a) L'exercici de la política territorial, mitjançant el desenvolupament dels instruments d'ordenació del territori i urbanisme definits en les lleis de la Generalitat: Llei 4/2004, de 30 de juny, d'ordenació del territori i protecció del paisatge; Llei 10/2004, de 9 de desembre, del sòl no urbanitzable, com també en la disposició addicional tercera de la Llei 4/1992, de 5 de juny, sobre sòl no urbanitzable, encara vigent; Llei 16/2005, de 30 de desembre, urbanística valenciana; Llei 11/1994, de 27 de desembre, d'espais naturals protegits; Decret 67/2006, d'11 de maig, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament d'ordenació i gestió territorial i urbanística valenciana, i Decret 120/2006, d'11 d'agost, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament de paisatge de la Comunitat Valenciana, com també la resta de normativa de desenvolupament existent en la matèria.
b) La cooperació i coordinació amb les distintes administracions públiques amb intervenció o incidència territorial en funció de les competències respectives, com també la difusió i conscienciació pública referida als problemes territorials de la Comunitat Valenciana.
c) La definició, supervisió i tutela dels instruments per a l'ordenació territorial, com també la seua execució.
d) La gestió territorial, la qual haurà de garantir la protecció, conservació i regeneració del medi natural garantint el manteniment de l'equilibri ecològic.
e) La supervisió i tutela de l'activitat urbanística d'acord amb els principis de sostenibilitat i qualitat de vida, en la tramitació de plans urbanístics.
f) L'exercici de la disciplina urbanística i la potestat sancionadora dins del marc competencial establit per les lleis.
g) La proposta de declaració, planificació i gestió dels espais naturals protegits i l'establiment dels criteris ambientals per als plans i projectes, com també la coordinació amb les administracions públiques amb competència sobre el territori.
h) La fixació de les demandes d'aigua per als diferents usos existents i previstos pel planejament urbanístic i els plans territorials, en el marc d'una planificació i gestió racional i sostenible del recurs.
i) Les que en un futur puga encomanar-li el titular de la Conselleria per delegació de les pròpies o per desenvolupament i complement de la normativa vigent.
Article 10
De la Direcció General d'Ordenació del Territori dependran l'Àrea d'Urbanisme i l'Àrea de Conservació d'Espais Naturals.
Correspon a l'Àrea d'Urbanisme l'exercici de la política territorial, d'ordenació urbana i de paisatge a través dels plans, programes i projectes que calguen.
Correspon a l'Àrea de Conservació d'Espais Naturals l'exercici de la política territorial a través del desenvolupament sostenible i la visió integradora del territori i medi ambient.
Secció tercera
De la Direcció General d'Habitatge i de Projectes Urbans
Article 11
1. La Direcció General d'Habitatge i Projectes Urbans és l'òrgan directiu de la Conselleria de Territori i Habitatge que, sota la superior direcció del conseller, programa i executa la política de la Conselleria i exerceix les seues competències en matèria d'habitatge, rehabilitació i patrimoni residencial.
2. En concret, són funcions de la Direcció General d'Habitatge i Projectes Urbans:
a) La planificació i el desenvolupament de les actuacions pròpies i concertades en matèria de gestió immobiliària d'habitatge públic, sòl i patrimoni d'habitatge.
b) La definició de les actuacions protegides en matèria d'habitatge de nova construcció, habitatge usat, rehabilitació o sòl, regulant les característiques de les corresponents mesures de foment.
c) Elaboració de programes d'eradicació del barraquisme i de l'habitatge precari, planificació i coordinació de programes d'allotjaments temporals en cas de catàstrofes i urgent necessitat, com també de col·lectius d'immigrants especialment desfavorits o altres col·lectius específics.
d) La gestió de convenis de col·laboració amb altres administracions, amb entitats públiques o privades o amb entitats financeres per al desenvolupament de les matèries pròpies de les seues competències, com també la gestió d'ajudes, subvencions o altres prestacions econòmiques en matèria de la seua competència.
e) Elaboració de propostes de plans d'actuació, en col·laboració amb els ajuntaments i altres entitats, que permeten elaborar censos sobre l'estat de les edificacions i l'adopció de mesures de suport per a la inspecció tècnica i periòdica d'immobles destinats a habitatge.
f) Vetlar pel compliment dels deures dels propietaris i usuaris d'habitatges quant al manteniment, conservació i inspecció tècnica periòdica.
g) La supervisió de l'inventari i la proposta de programació per al manteniment, la conservació i la rehabilitació del patrimoni públic d'habitatge, la gestió del qual té encomanada l'Institut Valencià d'Habitatge, SA.
h) Proposar instruments de planejament i gestió, com també mesures per a la creació de reserves de sòl residencial amb destinació a la construcció d'habitatges de protecció pública.
i) La gestió de la Xarxa d'Infohabitatge Solidari i la coordinació amb altres organismes de característiques semblants, d'àmbit local, autonòmic o estatal.
j) Promoure i realitzar estudis, en les matèries relacionades amb l'habitatge, de caràcter tècnic, econòmic, sociològic i jurídic per a la seua implementació en els instruments de política d'habitatge.
k) Qualssevol altres competències que li atribuïsca la legislació vigent o li puga encomanar el titular de la Conselleria.
Article 12
De la Direcció General d'Habitatge i Projectes Urbans dependran l'Àrea d'Habitatge i Projectes Urbans, i l'Àrea de Promoció.
Correspon a l'Àrea d'Habitatge i Projectes Urbans, el foment de programes d'accés a habitatges.
Correspon a l'Àrea de Promoció, la promoció, el desenvolupament i la gestió de l'habitatge.
Secció quarta
De la Direcció General de Gestió del Medi Natural
Article 13
1. La Direcció General de Gestió del Medi Natural és el centre directiu de la Conselleria de Territori i Habitatge al qual correspon elaborar, promoure i executar les mesures per a assegurar una política integral en matèria de gestió multifuncional de la muntanya i la conservació i la millora de la biodiversitat.
2. En especial, tenen atribuïdes les funcions següents:
a) La gestió per a la protecció de les muntanyes o terrenys forestals de la Comunitat Valenciana de forma integrada, incloent conjuntament la flora, la fauna i el medi físic que els constitueix.
b) L'elaboració i la proposta de plans i programes de regeneració de la coberta forestal com també el manteniment i la recuperació de les espècies autòctones.
c) Planificar i gestionar les accions en relació amb les mesures necessàries per a la prevenció i la lluita contra els incendis forestals, com també la coordinació, a l'efecte, amb altres administracions públiques.
d) Garantir l'ús públic de la muntanya, afavorint l'ús excursionista, recreatiu i pedagògic, amb l'establiment de les mesures cautelars necessàries per a això.
e) Fomentar la participació dels ciutadans en el manteniment i l'ampliació dels recursos forestals.
f) L'elaboració de les mesures necessàries per a la recuperació o la restauració dels terrenys degradats, erosionats, afectats per un incendi forestal o afectats per plagues o malalties forestals o circumstàncies climatològiques adverses de caràcter extraordinari.
g) L'elaboració dels instruments de planificació en matèria de caça, com també la conservació de la riquesa cinegètica, la declaració dels espais cinegètics i el control del Registre dels Espais Cinegètics de la Comunitat Valenciana.
h) L'elaboració de plans i programes per a l'ús dels camins ramaders de conformitat amb la normativa vigent, garantint l'ús públic d'aquests i la seua adequada conservació adoptant totes les mesures que per a la seua restauració i protecció siguen necessàries.
i) La gestió del paisatge mitjançant l'execució de les accions derivades de la restauració ambiental i paisatgística.
j) La gestió de convenis de col·laboració amb altres administracions, entitats públiques o privades, entitats financeres o amb els particulars per al desenvolupament de les matèries pròpies de les seues competències, com també la gestió d'ajudes, subvencions o altres prestacions econòmiques en matèria de la seua competència.
k) L'exercici de la potestat sancionadora dins del marc competencial establit per les lleis.
l) Les que en un futur puga encomanar-li el titular de la Conselleria, per delegació de les pròpies o per desenvolupament i complement de la normativa vigent.
3. Queda integrat en la Direcció General de Gestió del Medi Natural el Centre per a la Investigació i Experimentació Forestal de la Comunitat Valenciana (CIEF), creat per Decret 19/2005, de 28 de gener, del Consell, al capdavant del qual hi ha un director, com a cap d'àrea.
Article 14
De la Direcció General de Gestió del Medi Natural dependrà l'Àrea de Gestió de Recursos Forestals i Conservació Ambiental que coordinarà la gestió forestal, la prevenció d'incendis forestals i la conservació del medi.
Secció cinquena
De la Direcció General de Qualitat Ambiental
Article 15
1. La Direcció General de Qualitat Ambiental és l'òrgan directiu de la Conselleria de Territori i Habitatge que, sota la superior direcció del conseller, programa i executa la política de la Conselleria i exerceix les seues competències en matèria d'avaluació i difusió de la qualitat ambiental.
2. Les funcions de la Direcció General de Qualitat Ambiental són les següents:
a) La promoció i la coordinació dels plans i programes de formació ambiental.
b) El control sobre la producció i la gestió de residus sòlids i sòls contaminats, la contaminació acústica, atmosfèrica incloent el que fa referència al comerç de drets d'emissió de gasos d'efecte hivernacle, com també altres formes de contaminació.
c) La planificació, l'execució i la gestió dels plans de residus sòlids i d'aquells altres sectorials, si és el cas.
d) El control de la qualitat de les aigües i l'exercici de les competències autonòmiques en matèria d'abocaments i de protecció i control del litoral.
e) Les competències que els corresponguen en el marc de la normativa en matèria de prevenció i control integrats de la contaminació, com també les relatives a la intervenció administrativa ambiental d'activitats.
f) Establir els criteris ambientals i les mesures adequades, com també la coordinació amb les administracions públiques amb competència sobre el territori per a la millora del medi ambient urbà.
g) La cooperació i la coordinació amb els ens públics i privats per a la difusió de la responsabilitat corporativa referida a la conscienciació dels problemes ambientals i territorials de la Comunitat Valenciana.
h) Les que en un futur puga encomanar-li el titular de la Conselleria, per delegació de les pròpies o per desenvolupament i complement de la normativa vigent.
Article 16. De la Direcció General de Qualitat Ambiental depenen l'Àrea de Qualitat Ambiental, l'Àrea de Residus i l'Àrea del Centre de Tecnologies Netes
Correspondrà a l'Àrea de Qualitat Ambiental el control de la qualitat de les aigües i del litoral, el control d'abocaments, l'exercici de les competències en matèria de contaminació acústica i atmosfèrica, incloent les relatives a comerç de drets d'emissió de gasos d'efecte hivernacle, la intervenció administrativa ambiental d'activitats com també les estratègies contra la contaminació i la prevenció i el control integrats d'aquesta.
Correspondrà a l'Àrea de Residus la gestió integral dels residus i les competències en matèria de sòls contaminats.
Correspondrà a l'Àrea del Centre de Tecnologies Netes la direcció i la gestió del centre, en el marc de les competències atribuïdes pel seu decret de creació, en particular la concessió de l'etiqueta ecològica, el registre de centres segons el reglament EMAS i la gestió del registre d'entitats col·laboradores en matèria de qualitat ambiental.
Capítol III
De la Sotssecretaria
Article 17
1. La Sotssecretaria proveirà la coordinació dels distints òrgans de la Conselleria en aquelles actuacions que hagen de realitzar-se conjuntament i vetlarà per l'eficaç tramitació dels assumptes que hagen d'atendre els serveis dependents d'aquesta i que afecten els restants, exercint les funcions determinades en l'article 75 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de Govern Valencià, modificada per Llei 1/2002, de 26 de febrer.
2. La Sotssecretaria dirigeix i coordina les funcions corresponents a la gestió administrativa, contractació, gestió econòmica i pressupostària, supervisió de projectes, organització i informàtica.
Article 18
1. De la Sotssecretaria depén la Secretaria General Administrativa, a la qual, amb el màxim rang administratiu, corresponen les funcions pròpies de la gestió de tots els serveis generals de la Sotssecretaria de Territori i Habitatge.
2. Dependran orgànicament de la Sotssecretaria:
a) El Centre d'Informació i Documentació Ambiental de la Comunitat Valenciana (CIDAM).
b) La Inspecció del Territori, que tindrà el rang d'àrea.
c) El Gabinet Tècnic, així mateix amb rang d'àrea.
d) L'Àrea de Relacions Institucionals.
e) L'Àrea d'Avaluació Ambiental.
TÍTOL III
De l'organització territorial
Article 19
1. En cada una de les tres províncies de la Comunitat Valenciana existiran els serveis territorials de Territori i Habitatge, que gestionaran les competències que se li atribuïsquen en la matèria, en el seu respectiu àmbit territorial.
2. Els serveis territorials dependran orgànicament de la Sotssecretaria i funcionalment dels directors generals en les matèries de la seua respectiva competència, sense perjudici del que estableixen els articles 2 i 8 d'aquest decret.
3. En cada una de les províncies un director territorial que dirigirà i coordinarà els serveis, seccions i unitats administratives, vetlarà pel seu funcionament correcte, adoptant les mesures que siguen necessàries i exercirà totes aquelles facultats que se li assignen o deleguen.
Article 20
De cadascuna de les direccions territorials dependran els serveis corresponents que creen les normes de desenvolupament d'aquest decret, d'acord amb la disposició final.
DISPOSICIÓ ADDICIONAL
Sense perjudici del que disposa aquest reglament, les funcions que s'atribueixen als distints òrgans de la Conselleria en matèria d'investigació i innovació tecnològica i assumptes econòmics s'entendran sotmeses a les competències que corresponen a les comissions delegades creades sobre les esmentades matèries.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Queda derogat el Decret 119/2003, d'11 de juliol, del Consell pel qual va ser aprovat el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria de Territori i Habitatge, com també totes les disposicions que del mateix rang o d'un rang inferior s'oposen al present decret.
DISPOSICIONS FINALS
Primera
Es faculta el conseller de Territori i Habitatge per a dictar totes les disposicions que requerisca l'aplicació i el desenvolupament del present decret, en compliment del que disposa l'article 71 de la Llei de Govern Valencià.
Segona
El present decret entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat.
València, 29 de setembre de 2006
El president de la Generalitat,
FRANCISCO CAMPS ORTIZ
El conseller de Territori i Habitatge,
ESTEBAN GONZÁLEZ PONS

linea
Mapa web