Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

ORDE 79/2010, de 27 d'agost, de la Conselleria d'Educació, per la qual es regula l'avaluació de l'alumnat dels cicles formatius de Formació Professional del sistema educatiu en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana. [2010/9553]

(DOGV núm. 6348 de 06.09.2010) Ref. Base de dades 009683/2010

ORDE 79/2010, de 27 d'agost, de la Conselleria d'Educació, per la qual es regula l'avaluació de l'alumnat dels cicles formatius de Formació Professional del sistema educatiu en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana. [2010/9553]
Índex
Preàmbul
Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació
Article 2. Procés d'avaluació
Article 3. Sessions d'avaluació
Article 4. Caràcter de les sessions d'avaluació
Article 5. Tipus de sessions d'avaluació final
Article 6. Nombre de sessions d'avaluació
Article 7. Documents d'avaluació
Article 8. Promoció i permanència
Article 9. Programa de recuperació de mòduls professionals no superats
Article 10. Mòdul professional de Formació en Centres de Treball (FCT)
Article 11. Exempció del mòdul professional de Formació en Centres de Treball (FCT)
Article 12. Mòdul professional de projecte
Article 13. Qualificacions
Article 14. Reclamacions de qualificacions
Article 15. Convocatòries
Article 16. Renúncia a les convocatòries
Article 17. Convocatòria extraordinària o de gràcia
Article 18. Convalidacions i exempcions
Article 19. Procediment per a sol·licitar les convalidacions
Article 20. Convalidació del mòdul de llengua estrangera anglés
Article 21. Accés a la universitat
Disposició addicional única. Supervisió de la Inspecció Educativa
Disposició derogatòria única
Disposició transitòria única. Cicles formatius Llei Orgànica 1/1990 de 3 d'octubre
Disposició final primera. Modificació de l'article 8. Avaluació, certificació i titulació acadèmica, apartat 1 de l'Orde de 27 de juny de 2008, de la Conselleria d'Educació, per la qual es regula l'oferta parcial de les ensenyances dels cicles formatius de Formació Professional.
Disposició final segona. Entrada en vigor
Annex I. Expedient acadèmic
Annex II. Actes d'avaluació
Annex III. Certificació acadèmica d'estudis incomplets
Annex IV. Certificació acadèmica d'estudis complets
Annex V. Certificació acreditació de competències professionals
Annex VI. Informe d'avaluació
Annex VII. Sol·licitud d'anul·lació de matrícula
Annex VIII. Resolució d'anul·lació de matrícula
Annex IX. Sol·licitud de renúncia a convocatòries
Annex X. Sol·licitud d'exempció del mòdul professional d'FCT
Annex XI. Informe de l'equip docent
Annex XII. Resolució d'exempció del mòdul professional d'FCT
Annex XIII. Sol·licitud d'ajornament de qualificació del mòdul professional d'FCT
Annex XIV. Sol·licitud de convalidació d'estudis LOGSE
Annex XV. Sol·licitud de convalidació d'estudis LOE
Annex XVI. Resolució de convalidació d'estudis
Annex XVII. Sol·licitud de convalidació d'estudis al Ministeri d'Educació
La Llei Orgànica 5/2002, de 19 de juny, de les Qualificacions i de la Formació Professional, establix en l'article 10 que correspon a l'administració general de l'Estat determinar els títols i els certificats de professionalitat que constituiran les ofertes de Formació Professional incloses en el Catàleg Nacional de Qualificacions Professionals.
La Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, disposa en l'article 39 que la Formació Professional en el sistema educatiu comprén un conjunt de cicles formatius amb una organització modular, de duració variable i continguts teoricopràctics adequats als diversos camps professionals i que els dits cicles figuraran en el Catàleg Nacional de Qualificacions Professionals. En l'article 43, que regula l'avaluació i indica que es realitzarà per mòduls professionals i que la superació d'un cicle formatiu requerirà l'avaluació positiva en tots els mòduls que el componen.
El Reial Decret 1538/2006, de 15 de desembre, establix l'ordenació general de la Formació Professional del sistema educatiu, determinant els principis i l'estructura dels títols de Formació Professional, i en l'article 15 l'avaluació de les ensenyances de Formació Professional.
La Llei Orgànica 5/1982, d'1 de juliol, d'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, en l'article 53, establix que és competència exclusiva de la Generalitat la regulació i administració de l'ensenyança en tota la seua extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats, en l'àmbit de les seues competències, sense perjuí del que disposen l'article 27 de la Constitució i les lleis orgàniques que, de conformitat amb l'apartat u del seu article 81, la despleguen.
Una vegada aprovats i publicats en el Boletín Oficial del Estado els primers reials decrets que establixen títols de Tècnic i Tècnic Superior i les seues ensenyances mínimes; una vegada establits els currículums vinculats als dits títols tenint en compte les característiques educatives, socioproductives i laborals de la Comunitat Valenciana i després d'haver prestat especial atenció a les àrees prioritàries definides en la Llei Orgànica 5/2002, de 19 de juny, de les Qualificacions i de la Formació Professional, es requerix una posterior concreció en les programacions que l'equip docent ha d'elaborar complint al mateix temps els requeriments de flexibilitat en les vies per a cursar estos estudis i fer possible l'aprenentatge al llarg de la vida.
La present orde té el propòsit de facilitar la faena del professorat quant a l'avaluació de l'aprenentatge de l'alumnat, que es planteja com una avaluació al servici del procés educatiu i integrada en el quefer diari de l'aula i del centre d'ensenyança mateix, i que ha de ser el punt de referència per a adoptar les decisions que afecten la intervenció educativa i la millora contínua del procés.
En virtut del que s'ha exposat anterioment, vista la proposta de la Direcció General d'Avaluació, Innovació i Qualitat Educativa i de la Formació Professional de data 29 de juliol de 2010, amb l'informe previ del Consell Valencià de la Formació Professional, i en exercici de les competències que em conferix l'article 28.e) de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, i el Decret 118/2007, de 27 de juliol, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament Orgànic i Funcional de la Conselleria d'Educació,
ORDENE
Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació
La present orde té com a objecte establir el procediment per a dur a terme l'avaluació de l'alumnat dels cicles formatius de Formació Professional del sistema educatiu.
Serà d'aplicació a tots els centres docents, públics i privats, de l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana que impartisquen les ensenyances conduents als títols de Tècnic i de Tècnic Superior dels cicles formatius de Formació Professional.
Article 2. Procés d'avaluació
1. L'avaluació de l'aprenentatge de l'alumnat que cursa cicles formatius es realitzarà per mòduls professionals, prenent com a referència els resultats de l'aprenentatge i els criteris d'avaluació de cada un dels mòduls professionals, així com els objectius generals del cicle formatiu.
2. Els processos d'avaluació s'adequaran a les adaptacions metodològiques de què haja pogut ser objecte l'alumnat amb necessitats educatives especials i es garantirà la seua accessibilitat a les proves d'avaluació.
3. Els aprenentatges de l'alumnat seran avaluats de forma contínua.
Per a això, en règim presencial, serà necessària l'assistència almenys al 85% de les classes i activitats previstes en cada mòdul. En règim semipresencial o a distància serà necessària l'assistència almenys del 85% respecte del percentatge de presencialitat que estiga establit en els mòduls per als quals s'exigisca esta.
La dita circumstància haurà de ser acreditada i certificada per la Direcció d'Estudis a partir dels justificants de faltes d'assistència comunicats pel professorat que impartix la docència. L'incompliment del dit requisit suposarà la pèrdua del dret a l'avaluació contínua en el mòdul on no s'haja aconseguit l'assistència mínima i podrà suposar.
L'anul·lació de matrícula a instància de l'interessat i per inassistència de l'alumnat, de conformitat amb el procediment previst en la normativa que regula l'ordenació i organització acadèmica dels cicles formatius de Formació Professional del sistema educatiu, no donarà dret a l'alumnat a presentar-se a l'avaluació final a excepció dels supòsits que s'hi determinen. La sol·licitud d'anul·lació de la matrícula a instància de l'interessat i la seua resolució es realitzaran d'acord amb els mòduls dels annexos VII i VIII respectivament.
4. L'avaluació dels mòduls professionals establits en l'Orde de 27 de juny de 2008, de la Conselleria d'Educació, per la qual es regula l'oferta parcial de les ensenyances dels cicles formatius de Formació Professional es regirà pels criteris establits en esta orde.
5. Per a l'avaluació dels mòduls professionals cursats en horari especial (nocturn) caldrà ajustar-se al que disposa esta orde.
6. L'equip docent del grup, presidit pel tutor o la tutora, es reunirà periòdicament en sessions d'avaluació i qualificació, d'acord amb el que s'establisca en la concreció curricular inclosa en el projecte curricular o, si és el cas, en la Programació General Anual, PGA, del centre docent i en l'article 3.
7. De cada una de les sessions d'avaluació s'alçarà la corresponent acta de la sessió, en la qual constarà la relació de professorat assistent, un resum dels assumptes tractats i els acords adoptats, detallant aquells que es referisquen a la informació que es transmetrà a l'alumne o l'alumna o, en el cas de menors d'edat, a son pare, a sa mare o als qui exercisquen la seua tutoria legal, sense perjuí del que establisca respecte d'això el projecte curricular o, si és el cas, la PGA.
8. L'alumnat que estiga pendent de convalidació d'algun mòdul professional haurà d'assistir a les classes i serà avaluat fins al moment en què s'acorde la convalidació.
Article 3. Sessions d'avaluació
Es denominen sessions d'avaluació les reunions de l'equip docent, com a conjunt del professorat que impartix docència al mateix grup, organitzades i presidides pel tutor o la tutora, celebrades a fi de contrastar les informacions proporcionades pel professorat dels distints mòduls professionals i valorar el progrés de l'alumnat en l'obtenció dels objectius generals del cicle formatiu i dels objectius específics dels mòduls professionals que el conformen, expressats com a resultats d'aprenentatge i criteris d'avaluació, establits en els reials decrets pels quals es fixen les ensenyances mínimes dels títols de Formació Professional.
Article 4. Caràcter de les sessions d'avaluació
Als efectes del que establix esta orde, les sessions d'avaluació dels cicles formatius podran ser inicials, parcials, finals de mòduls professionals o finals de cicle formatiu :
a) Una avaluació inicial és aquella que té com a objecte conéixer les característiques i la formació prèvia de cada alumne i alumna, així com les seues capacitats i en la qual el tutor o la tutora del grup informa l'equip docent sobre les característiques generals de l'alumnat i sobre les circumstàncies específiques acadèmiques i, si és el cas, personals que incidisquen en el procés d'aprenentatge de l'alumnat del grup. L'avaluació inicial no comportarà, en cap cas, l'emissió de qualificacions dels mòduls professionals.
b) Una avaluació parcial és aquella en què s'avalua el progrés de l'alumnat en la consecució dels objectius generals del cicle formatiu i els resultats d'aprenentatge en els mòduls professionals que el conformen. En estes avaluacions s'emetran qualificacions parcials dels mòduls professionals, que seran tingudes en compte en la qualificació final del mòdul respectiu, d'acord amb els criteris que establisca la programació docent.
c) Una avaluació final de mòduls professionals és aquella en què s'avalua i qualifica un o més mòduls amb caràcter final al terme de la seua càrrega lectiva, la superació del qual permet complir els requisits de promoció de curs o d'accés al període de realització del mòdul professional de Formació en Centres de Treball i, si és el cas, de Projecte.
d) Una avaluació final de cicle formatiu és aquella en què s'avalua i qualifica un o més mòduls professionals amb caràcter final, la superació del qual implica que l'alumnat subjecte a esta avaluació ha conclòs els estudis i complix els requisits per a l'obtenció del títol corresponent.
Article 5. Tipus de sessions d'avaluació final
Les sessions d'avaluació de caràcter final podran ser ordinàries o extraordinàries:
a) Avaluació ordinària, és aquella que es realitza dins de l'exercici ordinari d'un curs acadèmic, en el període comprés entre l'inici de curs i la seua finalització al final del tercer trimestre, si és el cas, tenint en compte l'orde dels dos cursos en què s'organitza un cicle formatiu.
b) Avaluació extraordinària és aquella que es realitza amb posterioritat a l'execució de les activitats dels mòduls professionals, i en tot cas després d'una avaluació ordinària del mateix caràcter, encara que siga en un curs acadèmic posterior.
Article 6. Nombre de sessions d'avaluació
1. Per a un mateix grup d'alumnes, fins i tot de manera simultània, es realitzaran sessions d'avaluació de distint caràcter i/o tipus, d'acord amb el que es disposa en els articles 4 i 5, atenent les circumstàncies acadèmiques de matrícula de cada un dels alumnes i les alumnes que integren el grup corresponent.
2. Per a cada curs en què s'organitzen els cicles formatius es realitzaran les sessions d'avaluació següents:
2.1 En el primer curs:
2.1.1 Una sessió d'avaluació inicial, abans de la finalització del primer mes lectiu del curs.
2.1.2 Almenys dos sessions d'avaluació parcials, una al final del primer trimestre i una altra al final del segon trimestre.
2.1.3 Una sessió d'avaluació final ordinària al final del tercer trimestre.
2.1.4 Una sessió d'avaluació final extraordinària, després de la realització de les activitats i/o proves de recuperació corresponents i abans de l'inici de les activitats lectives del curs següent.
2.2 En el segon curs:
2.2.1 Una sessió d'avaluació inicial, abans de la finalització del primer mes lectiu del curs.
2.2.2 Una sessió d'avaluació parcial al terme del primer trimestre.
2.2.3 Una sessió d'avaluació final extraordinària de cicle formatiu al final del primer trimestre i, si és el cas, al final del segon període de realització del mòdul professional de Formació en Centres de Treball i, si és el cas, del mòdul de Projecte.
2.2.4 Una sessió d'avaluació final ordinària, prèviament a l'inici del primer període anual de realització del mòdul de Formació en Centres de Treball i, si és el cas, del mòdul de Projecte.
2.2.5 Una sessió d'avaluació final extraordinària al final del tercer trimestre.
2.2.6 Una sessió d'avaluació final ordinària de cicle formatiu al final del primer període de realització del mòdul de Formació en Centres de Treball i, si és el cas, del mòdul de Projecte.
3. Excepcionalment, podrà realitzar-se una sessió d'avaluació final de cicle formatiu prèviament a l'inici del primer període anual de realització del mòdul de Formació en Centres de Treball per a l'alumnat que haja obtingut l'exempció en el dit mòdul i la resta de mòduls que cursa siguen avaluats en eixe moment amb caràcter final, incloent-hi, si és el cas, el mòdul de Projecte.
4. Els mòduls professionals de primer i de segon curs, independentment de la seua duració total, seran objecte d'un màxim de dos avaluacions de caràcter final per any acadèmic, corresponents a dos de les convocatòries a què es referix l'article 15.
Article 7. Documents d'avaluació
1. D'acord amb l'apartat 7 de l'article 15 del Reial Decret 1538/2006, de 15 de desembre, els documents oficials del procés d'avaluació en les ensenyances de Formació Professional del sistema educatiu són l'expedient acadèmic de l'alumne o l'alumna, les actes d'avaluació i els informes d'avaluació individualitzats. Els informes d'avaluació i els certificats acadèmics oficials són els documents bàsics que garantixen la mobilitat de l'alumnat.
1) Expedient acadèmic de l'alumnat
L'expedient acadèmic haurà d'incloure les dades d'identificació del centre educatiu i de l'alumne o de l'alumna i la informació relativa al procés d'avaluació, així com els seus antecedents acadèmics i la informació relativa al procés d'avaluació, així com els seus antecedents acadèmics i la informació relativa als canvis de centre i de domicili. S'ajustarà quant al seu contingut i disseny al model que s'adjunta com a annex I.
En l'expedient acadèmic quedarà constància dels resultats de l'avaluació amb indicació expressa de la convocatòria, de les propostes de promoció i titulació i, si és el cas, de lliurament del certificat acadèmic oficial al qual fa referència el punt 4 d'este article. A l'expedient acadèmic s'adjuntarà la documentació acreditativa dels requisits acadèmics exigibles per a cursar les ensenyances de Formació Professional i tota la documentació que acredite les diverses circumstàncies acadèmiques de cada alumne o alumna.
2) Les actes d'avaluació
L'acta és el document fonamental en què es deixa constància oficial de les qualificacions obtingudes per l'alumnat i s'agafarà com a referent per a formalitzar els altres documents d'avaluació i els certificats acadèmics. Els resultats de l'avaluació es registraran en dos tipus d'actes:
- Acta d 'avaluació final: Esta acta s'estendrà per a registrar els resultats i les decisions preses en les sessions d'avaluació final dels mòduls professionals de formació en el centre educatiu.
El document que figura en l'annex II serà l'utilitzat per a registrar les dades corresponents a les avaluacions de les convocatòries, ordinària i extraordinària, de cada curs escolar. Comprendrà la relació nominal de l'alumnat que forma el grup, junt amb les qualificacions dels mòduls i les decisions de promoció al curs següent o al mòdul FCT.
- Acta de qualificació final del cicle formatiu: Es formalitzarà esta acta, el model de la qual figura com a annex II per a registrar les qualificacions i decisions acordades en les sessions previstes en l'article 6.
b) Per al compliment de les actes es tindrà en compte el que preveu l'article 13 d'esta orde sobre el registre de les qualificacions i les notacions literals que permeten reflectir les decisions preses en l'avaluació. La seua impressió es relitzarà a doble cara d'acord amb els models corresponents.
c) Els mòduls professionals que corresponen a cicles formatius del Catàleg de Títols de Formació Professional derivats de la LOE han d'identificar-se en les caselles de les actes d'avaluació amb les claus numèriques que s'inclouen en l'Orde de currículum corresponent al títol aprovat per a la seua implantació a la Comunitat Valenciana. Les dites claus i els noms que s'hi associen es reflectiran en el revers de les actes.
d) Les actes se segellaran i requeriran la firma autògrafa del professorat que ha intervingut en l'avaluació, i anirà acompanyada del nom i els cognoms dels firmants. En tots els casos s'hi farà constar el vistiplau del director o la directora del centre.
e) Els centres privats formalitzaran les actes i les entregaran al centre públic a què es troben adscrits. El secretari o la secretària del dit centre, després de la seua revisió per a verificar que s'ajusta a la normativa, en retornarà al centre privat una fotocòpia segellada del document en la qual farà constar la seua conformitat.
3) Els informes d'avaluació individualitzats
Per a garantir la continuïtat del procés d'aprenentatge dels qui es traslladen a un altre centre sense haver conclòs el curs escolar, s'expendrà un informe d'avaluació individualitzat elaborat i firmat pel tutor o la tutora, amb el vistiplau del director o de la directora del centre docent, a partir de les dades facilitades pel professoral dels mòduls segons el model de l'annex VI en què es consignaran les dades següents:
- Resultats parcials d'avaluació dels mòduls, en el cas que hagueren emés en eixe període.
- Totes aquelles observacions que es consideren oportunes sobre el progrés general de l'alumne o de l'alumna.
4) El certificat acadèmic oficial
El certificat acadèmic és el document oficial en què es reflectixen les qualificacions obtingudes per l'alumnat fins a la data d'emissió de la certificació. El certificat acadèmic oficial podrà reflectir estudis complets o incomplets cas en què a més reflectirà el curs acadèmic i nombre de les convocatòries consumides.
El secretari o la secretària del centre públic serà el responsable d'expedir les certificacions que se sol·liciten d'acord amb els models que s'inclouen en els annexos III o IV segons es tracte, respectivament, d'estudis parcialment o completament superats, Així mateix s'expedirà la certificació per a l'acreditació de competències professionals d'acord amb el model de l'annex V. Els certificats s'imprimiran amb l'aplicació informàtica corresponent, d'acord amb les característiques següents:
- Paper de 100 g/m², color blanc lliure de clor, dimensions DIN-A4.
- En l'anvers tindrà, a la part superior esquerra, el logotip de la Generalitat i a la part superior dreta el logotip de l'escut d'Espanya.
2. El director o la directora del centre on estiga matriculat l'alumne o l'alumna garantirà amb la seua firma autògrafa l'autenticitat i integritat de les dades que apareixen en els documents oficials d'avaluació.
3. En els documents oficials del procés d'avaluació constarà la referència a les normes que establix el títol i el currículum del cicle formatiu corresponent.
4. La custòdia i l'arxiu dels expedients acadèmics correspon als centres en què l'alumnat estiga matriculat. El secretari o la secretària del centre docent serà responsable del seu compliment i d ela seua custòdia. La seua centralització electrònica es realitzarà d'acord amb el procediment que es determine i amb el manual per a l'ús de l'aplicació corporativa a l'efecte, sense que això supose una subrogació de les obligacions inherents als dits centres docents.
Article 8. Promoció i permanència
En les ensenyances de Formació Professional que s'impartisquen en règim presencial, per a matricular-se i cursar els mòduls professionals que s'impartixen en el segon curs, l'alumnat haurà de superar tots els mòduls de primer curs. No obstant això, si l'equip docent així ho aconsella, podrà matricular-se i cursar els mòduls professionals que s'impartixen en el segon curs, o en el bloc següent en l'horari especial nocturn, l'alumnat amb mòduls professionals del primer curs pendents de superació la càrrega horària dels quals en el seu conjunt no supere les 240 hores o el 20% de la duració dels mòduls del corresponent bloc en l'horari especial nocturn.
L'alumnat que es matricule en el segon curs amb algun mòdul no superat, per trobar-se en algun dels casos a què es referix l'apartat anterior, es matricularà dels mòduls professionals de segon i del mòdul o dels mòduls no superats del primer curs, que cursarà com a pendents, i se li aplicarà el programa de recuperació corresponent.
L'alumnat que no puga matricular-se dels mòduls professionals que s'impartixen en el segon curs romandrà en el primer curs i es matricularà únicament dels mòduls no superats que s'impartixen en eixe curs.
L'alumnat que al final del segon curs no supere tots els mòduls professionals del cicle formatiu, romandrà en segon curs i es matricularà dels mòduls pendents de superació de segon i, si és el cas, de primer.
En les ensenyances cursades en horari especial (nocturn) per a matricular-se i cursar els mòduls professionals que s'impartixen en el segon curs, l'alumnat haurà de superar tots els mòduls de primer curs. Excepcionalment, si l'equip docent així ho aconsella també podrà matricular-se i cursar els mòduls professionals que s'impartixen en el segon curs o en el bloc següent, l'alumnat amb mòduls professionals del primer curs pendent de superació, amb un límit màxim de 540 hores entre els pendents de primer i els de nova matriculació.
Article 9. Programa de recuperació de mòduls professionals no superats
1. Quan un alumne o una alumna no supere algun mòdul professional en l'avaluació final ordinària del primer o segon curs, haurà de realitzar unes proves de recuperació, independentment de la duració del mòdul o mòduls no superats.
2. A fi de facilitar a l'alumnat la recuperació dels aprenentatges en els mòduls professionals que no haguera superat, el professor o la professora de cada mòdul professional organitzarà un programa de recuperació que contindrà les activitats, el moment de la seua realització i la seua avaluació. Les activitats que haurà de realitzar l'alumne o l'alumna per a superar les dificultats que van ocasionar la qualificació negativa del mòdul corresponent podran consistir en exercicis escrits o orals, realització de treballs i pràctiques, presentació de tasques incloses en el programa de recuperació o unes altres que s'estime convenients, seguint els criteris establits per l'equip docent en la concreció curricular de cada cicle formatiu inclosa en el projecte educatiu o, si és el cas, en la Programació General Anual (PGA) del centre i en les respectives programacions docents.
3. El programa de recuperació es dissenyarà de manera diferenciada segons els períodes o moments d'aplicació, que podran ser els següents:
a) Programa de recuperació de mòduls no superats en l'avaluació final ordinària del primer curs. Es dissenyarà perquè l'alumnat el realitze durant el període estival, sense assistir a classes ni a tutories, però comptant amb l'orientació del professorat.
b) Programa de recuperació dels mòduls professionals no superats en l'avaluació final extraordinària del primer curs. Es dissenyarà perquè l'alumnat el puga realitzar simultàniament als mòduls de segon curs, tenint en compte que no es garantirà la seua assistència a les classes del mòdul o mòduls pendents.
c) Programa de recuperació dels mòduls professionals de segon curs, no superats després de l'avaluació final que tinga lloc prèviament a l'inici del primer període de realització del mòdul professional de Formació en Centres de Treball. Este programa incorporarà les activitats que l'alumnat realitzarà durant el tercer trimestre de l'any acadèmic, amb docència directa per part del professorat responsable de cada mòdul professional.
d) Programa de recuperació de mòduls no superats compatibilitzant-lo amb la realització del mòdul de Formació en Centres de Treball i/o de Projecte. Es dissenyarà perquè l'alumnat el realitze simultàniament, compatibilitzant l'assistència a classes i/o comptant amb tutories i orientació del professorat corresponent.
4. Les activitats de recuperació seran elaborades i qualificades pel professor o la professora que impartix el mòdul o, si no n'hi ha, pels òrgans de coordinació docent responsables de cada mòdul professional, d'acord amb els criteris que s'establisquen en la seua programació docent, i tractaran sobre els aprenentatges mínims exigibles per a obtindre una avaluació positiva i que l'alumne o l'alumna no haguera aconseguit.
Article 10. Mòdul professional de Formació en Centres de Treball. (FCT)
1. Tots els cicles formatius de Formació Professional inclouen un mòdul professional de Formació en Centres de Treball, FCT, que no tindrà caràcter laboral i del qual podrà declarar-se la seua exempció, en els termes previstos en l'article 11, per als que acrediten una experiència laboral, relacionada amb els estudis professionals respectius.
2. La incorporació de l'alumne o de l'alumna al mòdul professional de Formació en Centres de Treball, indistintament del règim en què curse les ensenyances de Formació Professional, tindrà lloc sempre que haja aconseguit un determinat nivell de competències professionals en els altres mòduls professionals i podrà produir-se:
a) Quan l'alumne o l'alumna hagen aconseguit l'avaluació positiva en tots els mòduls professionals, exceptuant el mòdul professional de Projecte corresponent als cicles formatius de grau superior.
b) Quan l'alumnat tinga pendent de superació un o més mòduls la suma horària dels quals siga igual o inferior a 240 hores o el 20% de la duració del conjunt de mòduls en el corresponent bloc en horari especial, podrà accedir o no al mòdul d'FCT en funció de la decisió de l'equip docent adoptada de manera col·legiada i, si no n'hi ha, per majoria simple amb vot de qualitat del tutor o la tutora del cicle formatiu en cas d'empat.
3. La realització del mòdul professional de Formació en Centres de Treball es durà a terme, preferentment encara que no amb caràcter exclusiu, en dos períodes anuals distints:
a) Primer període anual: Es dura a terme en el tercer trimestre del segon curs acadèmic dels cicles formatius.
b) Segon període anual: Es durà a terme en el primer trimestre del curs acadèmic següent al que s'haguera realitzat el primer període anual.
4. Excepcionalment, atenent les característiques del sector productiu en què s'enquadren les activitats pròpies de cada títol, al tipus d'oferta, i a la disponibilitat de llocs formatius en les empreses, la Inspecció Educativa, a instància de l'equip docent, podrà determinar l'execució del mòdul professional de Formació en Centres de Treball en uns altres períodes anuals diferents, inclús coincidents amb les vacacions escolars o en dies no lectius, establint les condicions per a la seua autorització, desenrotllament i seguiment.
5. L'alumnat podrà realitzar, totalment o parcialment, el mòdul professional de Formació en Centres de Treball en països de la Unió Europea o en altres països, dins d'un projecte europeu, un projecte patrocinat per la conselleria competent en matèria d'educació o altres i, si és el cas, completarà el nombre d'hores corresponentes al mòdul en centres de treball situats a la Comunitat Valenciana o a la resta del territori espanyol. A estos efectes, i sempre que l'alumne o l'alumna reunisca els requisits d'accés al dit mòdul, se li computaran com a hores del mòdul professional de Formació en Centres de Treball les hores realitzades en empreses o institucions de la Unió Europea o d'altres països que sumen un mínim de 100 hores.
6. Quan en el centre de treball hi haja preparador laboral especialitzat per a facilitar l'adaptació social i laboral dels treballadors amb discapacitat, per mitjà de l'ocupació amb suport, en els termes previstos per la normativa vigent, s'atribuirà al dit preparador la condició de personal de suport del dit alumnat i, a l'efecte, este podrà ser oït per a l'avaluació del mòdul de Formació en Centres de Treball, en els mateixos termes que l'instructor o instructora.
Les funcions que el preparador laboral especialitzat podrà realitzar amb la supervisió del tutor o la tutora i la col·laboració de l'instructor o la instructora seran les reflectides en la normativa reguladora del mòdul professional de Formació en Centres de Treball dels cicles formatius de Formació Professional.
7. L'avaluació del mòdul correspondrà al tutor o la tutora del cicle formatiu i a l'equip docent, oït l'instructor o la instructora de l'empresa o empreses on l'alumnat ha realitzat la formació i, si és el cas, el preparador laboral especialitzat.
8. En l'avaluació es valorarà que l'alumnat complete l'adquisició de competències professionals pròpies del títol en situacions reals de treball. Per a això es disposarà dels informes de l'instructor, els fulls de seguiment elaborats per l'alumnat i aquells documents necessaris per a realitzar una avaluació sistemàtica i objectiva.
9. Excepcionalment, quan l'alumnat haja realitzat un mínim del 85% de les hores totals del mòdul de Formació en Centres de Treball i concórrega alguna de les circumstàncies relacionades en l'article 16.1, es podrà dur a terme la seua avaluació.
10. La qualificació del mòdul professional de Formació en Centres de Treball s'expressarà en termes d'«Apte», «Apta» o «No Apte», «No Apta».
Article 11. Exempció del mòdul professional de Formació en Centres de Treball (FCT)
1. Per a l'exempció total o parcial del mòdul de Formació en Centres de Treball caldrà ajustar-se al que disposen els articles 49 i 50 del Reial Decret 1538/2006, de 15 de desembre i en la normativa per la qual es regula el mòdul professional de FCT a la Comunitat Valenciana.
2. L'exempció total és aquella que s'atorga a l'alumnat que haja acreditat la capacitat suficient, d'almenys, el 85% de les competències professionals establides en el programa formatiu. L'alumnat no cursarà el mòdul professional d'FCT i en el seu expedient acadèmic i actes d'avaluació constarà com a exempt del mòdul professional d'FCT.
3. L'exempció parcial és aquella que s'atorga a l'alumnat que haja acreditat la capacitació suficient de part de les competències professionals establides en el programa formatiu que no arribe al llindar del 85% d'estes. L'alumnat només realitzarà les activitats conduents a l'adquisició de les capacitats terminals (LOGSE) o resultats d'aprenentatge (LOE) no adquirides.
4. La sol·licitud d'exempció es presentarà amb una antelació mínima de 30 dies hàbils a l'inici previst de les pràctiques i requerirà, a més de complir el requisit d'experiència laboral establit en l'article 10.1 d'esta orde, la matriculació prèvia de l'alumne o de l'alumna en el centre docent autoritzat per a impartir les ensenyances de Formació Professional del sistema educatiu en el cicle formatiu corresponent i en el mòdul professional de Formació en Centres de Treball.
5. Qui sol·licite l'exempció haurà de presentar a la Secretaria del centre docent la documentació següent:
a) Sol·licitud segons el model de l'annex X dirigida al titular o a la titular de la Direcció del centre docent, emplenada com cal. Si es tracta d'un alumne o una alumna amb matrícula en un centre docent de titularitat privada, haurà de dirigir la sol·licitud al titular o a la titular de la Direcció del centre públic a què estiga adscrit, amb la comunicació prèvia a la Direcció del centre en què es trobe matriculat o matriculada.
b) Acreditació de tindre experiència laboral de, com a mínim, un any a temps complet, o el seu equivalent a temps parcial, relacionada amb el cicle formatiu que es cursa, que es justificarà aportant de manera acumulativa els documents següents:
- Certificació de la Tresoreria General de la Seguretat Social o de la Mutualitat Laboral a què estiga afiliat o afiliada, on conste l'empresa, la categoria laboral, el grup de cotització i el període de contractació, o si és el cas, el període de cotització en el Règim Especial de Treballadors Autònoms, o si no n'hi ha, de qualsevol altre mitjà de prova admés en dret.
- Certificació de les empreses on haja adquirit l'experiència laboral, en la qual conste específicament la duració del contracte, les activitats exercides i el període de temps en què s'ha realitzat l'activitat. En el cas de treballadors o treballadores per compte propi, certificació d'alta en el cens d'obligats tributaris, així com la declaració de l'interessat o de la interessada de les activitats més representatives.
- Quan les empreses o entitats a què es fa referència en el paràgraf anterior hagen cessat en la seua activitat i siga impossible obtindre les certificacions mencionades anteriorment, l'alumnat aportarà la documentació que acredite el cessament de l'activitat de l'empresa o de l'entitat, junt amb una declaració jurada on es descriguen les activitats exercides en la dita empresa o entitat.
6. El director o la directora del centre docent públic que corresponga, resoldrà d'acord amb el model de l'annex XII en el termini d'un mes, a comptar des de l'endemà al de la presentació de la sol·licitud, sobre la concessió o no de l'exempció total o parcial, amb l'informe previ de l'equip docent del centre públic o del centre privat adscrit, emés d'acord amb el model de l'annex XI després de l'anàlisi de la documentació aportada i a la vista dels criteris establits a l'efecte en la concreció curricular del cicle formatiu corresponent, tenint el silenci administratiu caràcter desestimatori. Contra la resolució desestimatòria es podrà interposar recurs d'alçada davant de la Direcció Territorial d'Educació corresponent, en el termini d'un mes a comptar des de l'endemà al de la notificació o d'aquell en què es produïsquen els efectes del silenci, la resolució del qual posarà fi a la via administrativa.
7. L'acord de concessió o no de l'exempció total o parcial es comunicarà fefaentment per escrit a la persona sol·licitant i al centre privat adscrit, si és el cas.
8. Una vegada concedida l'exempció, es procedirà a registrar-la en l'expedient acadèmic de l'alumne o l'alumna a l'efecte de certificació acadèmica, i una còpia de l'acord de concessió de l'exempció total o parcial s'adjuntarà a l'esmentat expedient acadèmic.
Article 12. Mòdul professional del Projecte
1. Els cicles formatius de grau superior incorporen un mòdul professional de Projecte, d'acord amb el que establix l'article 12 del Reial Decret 1538/2006, de 15 de desembre. Té com a objecte la integració de les diverses capacitats i coneixements del currículum del cicle formatiu que inclou les variables tecnològiques i organitzatives relacionades amb el títol i la regulació de les quals s'establix en la normativa d'ordenació i organització acadèmica dels cicles formatius de Formació Professional del sistema educatiu en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana.
2. Per a l'avaluació del Projecte es constituirà un tribunal que estarà format, almenys, pel cap de departament de la família professional, que actuarà de president, el tutor o la tutora individual i qui haguera exercit la tutoria col·lectiva.
3. Amb l'objecte de possibilitar la incorporació en el mòdul de Projecte de les competències adquirides en el període de pràctiques en l'empresa, el dit mòdul s'avaluarà una vegada que s'haja cursat el mòdul de Formació en Centres de Treball.
4. La qualificació del mòdul de Projecte serà numèrica, d'un a deu, sense decimals. Es consideren positives les qualificacions iguals o superiors a cinc punts.
5. Els criteris de qualificació, com a percentatge de la nota final, seran els següents:
a) Aspectes formals (presentació, estructura documental, organització i redacció, entre d'altres): 20%.
b) Continguts (dificultat, grau de resolució de la proposta, originalitat, actualitat, alternatives presentades i resultats obtinguts, entre d'altres): 50%.
c) Exposició i defensa (qualitat de l'exposició oral i de les respostes a les preguntes plantejades pels membres del tribunal): 30%.
Cada membre emetrà una qualificació sobre cada apartat, i se n'obtindrà la mitjana en cada cas. La qualificació final serà la suma de les mitjanes dels diversos apartats sense cap xifra decimal, per a això s'utilitzarà la regla d'arredoniment.
6. Si el projecte no obté una qualificació positiva en el seu primer període de realització el tribunal elaborarà un informe en què consten els defectes que hagen de ser corregits. L'alumne o l'alumna, amb l'orientació del tutor o de la tutora individual, podrà completar o modificar el projecte inicial, per a presentar-lo, avaluar-lo i qualificar-lo en el segon període de realització.
Article 13. Qualificacions
1. La qualificació dels mòduls professionals de Formació en el Centre Educatiu i del mòdul professional de Projecte s'expressarà en valors numèrics d'1 a 10, sense decimals. Es consideraran positives les iguals o superiors a 5 i negatives, les restants.
2. El mòdul d'FCT es qualificarà en termes d'«Apte», «Apta» o «No Apte», «No Apta».
3. Els mòduls professionals convalidats per unes altres formacions o que hagen sigut objecte de correspondència amb la pràctica laboral es qualificaran, respectivament, amb l'expressió de «Convalidat», i «Exempt», «Exempta».
4. Els mòduls professionals que, per raons diferents de les de la renúncia a la convocatòria, no hagen sigut qualificats, constaran com a «no avaluat», «no avaluada» i la convocatòria corresponent es computarà com a consumida.
5. Una vegada superats tots els mòduls professionals que constituïxen el cicle formatiu, es determinarà la qualificació final del cicle formatiu. Per a això, es calcularà la mitjana aritmètica simple de les qualificacions dels mòduls professionals que tenen valoració numèrica; del resultat es prendrà la part sencera i les dos primeres xifres decimals, i s'arredonirà per excés la xifra de les centèsimes si la de les mil·lèsimes resulta ser igual o superior a 5.
En el dit càlcul, per tant, no es tindran en compte les qualificacions d'«Apte», «Apta», «Convalidat», i «Exempt», «Exempta».
Si, com a resultat de convalidacions o exempcions, tots els mòduls professionals han sigut qualificats amb una expressió literal, la nota final del cicle formatiu serà de 5,00.
6. A l'alumnat que obtinga en un determinat mòdul professional la qualificació de 10, se li podrà atorgar una «menció honorífica», sempre que el resultat obtingut siga conseqüència d'un excel·lent aprofitament acadèmic unit a un esforç i interés pel mòdul especialment destacables. Les mencions honorífiques seran atorgades pel professor o la professora que impartisca el mòdul professional corresponent. El nombre de mencions honorífiques que es podrà concedir serà com a màxim igual al 10 per 100 de l'alumnat matriculat en el mòdul professional en cada grup. L'atribució de menció honorífica es consignarà en els documents d'avaluació de l'alumne o l'alumna amb l'expressió «MH» a continuació de la qualificació de 10.
7. A més de les qualificacions numèriques dels mòduls professionals, en els documents d'avaluació podran consignar-se algunes de les expressions o abreviatures següents, segons el que corresponga en cada cas:
- Apte/a o No Apte/a: (AP) o (NA) Només s'aplicarà al mòdul professional de Formació en Centres de Treball.
- Exempció: (EX)
- Convalidació: (CV)
- Renúncia a la Convocatòria: (RC)
- No avaluat o no avaluada: (NA)
- Incompatible: (IC)
- Aprovat amb anterioritat: (AA amb la qualificació numèrica obtinguda): Esta expressió s'utilitzarà per a indicar que un mòdul ha sigut superat en una convocatòria prèvia, adjuntant-hi a més de l'expressió o de la seua abreviatura, la qualificació numèrica obtinguda.
8. Un mòdul superat en un cicle formatiu comporta el manteniment de la qualificació del mateix mòdul amb idèntic codi i denominació en qualsevol altre cicle sense que això supose la convalidació del mòdul.
Per a indicar que un mòdul ha sigut superat en una convocatòria prèvia s'utilitzarà l'abreviatura (AA) i la qualificació numèrica obtinguda en la convocatòria anterior.
Article 14. Reclamació de qualificacions
1. D'acord amb el que disposa l'article 16 del Decret 39/2008, de 4 d'abril, sobre el dret a l'objectivitat en l'avaluació de l'alumnat, es disposa el següent:
1) L'alumnat té dret a ser informat, a l'inici de cada curs, dels criteris d'avaluació, de qualificació i de les proves a què serà sotmés, d'acord amb els objectius i continguts de l'ensenyança en cada curs o període d'avaluació.
2) L'alumnat, o els seus representants legals, podrà sol·licitar tots els aclariments que considere necessaris sobre les valoracions que es realitzen sobre el seu procés d'aprenentatge, així com sobre les qualificacions o decisions de promoció o titulació que s'adopten com a resultat del dit procés. L'equip docent ha de garantir l'exercici d'este dret.
3) Així mateix, els alumnes i les alumnes, o els seus pares, mares o tutors legals, en cas de ser menors d'edat, podran sol·licitar revisions respecte a les qualificacions d'activitats acadèmiques o d'avaluació tant parcials com finals de cada curs, i podran reclamar contra les qualificacions obtingudes i les decisions de promoció o obtenció del títol acadèmic que corresponga.
2. A l'efecte, el procediment per a fer efectiu este dret serà el següent:
1) Per a la revisió de qualificacions parcials:
a) Sol·licitud d'aclariments al professorat del mòdul formatiu corresponent.
b) Revisió per part del professorat i de l'interessat o la interessada de les proves i dels altres elements de juí que han servit per a qualificar i aclariments a l'alumnat.
Si hi persistix la discrepància, es pot reclamar per mitjà d'un escrit dirigit al director o a la directora del centre docent en un termini de tres dies hàbils següents al de la notificació de la qualificació.
c) Revisió de les proves, els exercicis i la resta d'elements que van donar lloc a la qualificació reclamada i els criteris utilitzats per a avaluar-los, per una Comissió formada per professorat del cicle formatiu, el tutor o la tutora i el cap o la cap d'Estudis, en un termini màxim dels tres dies hàbils posteriors a la recepció de la reclamació escrita.
d) Dictamen emés pel cap o la cap d'Estudis, tenint en consideració les conclusions de la Comissió.
e) Notificació per escrit, per part a Direcció del centre, a l'interessat o la interessada del resultat de la revisió, confirmant o rectificant la qualificació reclamada, en el termini màxim dels dos dies hàbils següents a la recepció del dictamen.
2) Reclamació contra les qualificacions de caràcter final, de promoció o titulació:
a) Una vegada efectuat el mateix procediment que el previst per a les qualificacions parcials, si es manté la discrepància s'interposarà recurs d'alçada davant de la Direcció Territorial competent en matèria d'Educació en el termini d'un mes a comptar de l'endemà de la notificació o d'aquell en què es produïsquen els efectes del silenci.
b) El director o la directora Territorial d'Educació resoldrà en el termini màxim de tres mesos, una vegada revisat i informat l'expedient per la Inspecció Educativa i efectuades les consultes que crega oportunes. La dita resolució posarà fi a la via administrativa.
Article 15. Convocatòries
1. Mòduls professionals de formació en el centre educatiu:
a) En cada curs acadèmic, l'alumnat podrà ser qualificat en dos convocatòries: una ordinària i una altra extraordinària, i disposarà, durant tot el temps que dure la seua formació en un cicle formatiu, d'un màxim de quatre convocatòries per a la superació de cada mòdul professional. La Direcció del centre educatiu podrà incrementar el dit límit en dos convocatòries per a l'alumnat que curse l'horari especial (nocturn).
b) Els alumnes o les alumnes que no superen algun mòdul professional en la convocatòria ordinària disposaran en el mateix curs escolar d'una convocatòria extraordinària de recuperació.
c) Els alumnes o les alumnes amb greus problemes d'audició, visió i motricitat o altres necessitats educatives especials degudament dictaminades, es podran presentar a l'avaluació i qualificació d'un mateix mòdul professional fins un màxim de sis vegades. En cas d'esgotar les convocatòries, se'ls podrà ampliar el nombre de convocatòries dels mòduls pendents, atenent les seues característiques pròpies i sempre que això afavorisca la finalització del cicle formatiu corresponent.
2. Mòduls professionals de Formació en Centres de Treball i de Projecte.
a) El mòdul professional d'FCT podrà ser avaluat en dos convocatòries com a màxim. En funció del moment en què es decidisca la promoció de l'alumnat a este mòdul, les convocatòries podran realitzar-se en el mateix o en distint curs escolar. L'alumnat amb greus problemes d'audició, visió i/o motricitat o amb unes altres necessitats educatives especials podrà disposar de tres convocatòries.
b) En els cicles formatius de grau superior, l'alumnat disposarà per a la superació del mòdul professional de Projecte d'un màxim de quatre convocatòries.
Article 16. Renúncia a convocatòries
1. A fi de no esgotar el límit de les convocatòries establides per als mòduls professionals, l'alumnat o els seus representants legals podran renunciar a l'avaluació i qualificació d'una o de les dos convocatòries del curs acadèmic de tots o d'algun dels mòduls, sempre que hi concórrega alguna de les circumstàncies següents, sense perjuí del que disposa l'apartat 3:
a) Malaltia prolongada o accident de l'alumne o l'alumna.
b) Obligacions de tipus personal o familiar constatades per l'equip directiu del centre que condicionen o impedisquen la normal dedicació a l'estudi.
c) Exercici d'un lloc de treball.
d) Maternitat o paternitat, adopció o acolliment.
e) Unes altres circumstàncies, degudament justificades, que revestixen caràcter excepcional.
La sol·licitud perquè s'admeta la renúncia a la convocatòria es presentarà, segons el model de l'annex IX, amb una antelació mínima d'un mes abans de la data de l'avaluació final del mòdul o els mòduls afectats per la renúncia.
El director o la directora del centre públic on conste l'expedient acadèmic de l'alumne o de l'alumna resoldrà la petició en el termini màxim de deu dies hàbils; incorporarà una còpia al dit expedient i ho comunicarà a l'interessat o a la interessada, tenint el silenci administratiu caràcter desestimatori. Contra la resolució desestimatòria, que serà motivada, es podrà interposar recurs d'alçada davant de la Direcció Territorial d'Educació corresponent, en el termini d'un mes a comptar des de l'endemà al de la notificació o d'aquell en què es produïsquen els efectes del silenci, la resolució de la qual posarà fi a la via administrativa.
2. Amb el mateix fi, quan es produïsca alguna de les circumstàncies descrites en l'apartat anterior, l'alumnat o els seus representants legals podran renunciar a l'avaluació i qualificació d'una o de les dos convocatòries previstes per al mòdul d'FCT.
La renúncia a l'avaluació i qualificació en alguna convocatòria del mòdul d'FCT implica, al seu torn, la renúncia en la mateixa convocatòria a l'avaluació i qualificació del mòdul professional de Projecte.
La sol·licitud perquè s'admeta la dita renúncia es podrà efectuar durant tot el període previst per a la realització del mòdul professional d'FCT. El director o la directora del centre on conste l'expedient acadèmic de l'alumne o de l'alumna resoldrà la petició en el termini de cinc dies hàbils i incorporarà una còpia de la resolució al dit expedient.
Quan la resolució adoptada siga favorable, si l'alumne o l'alumna disposa d'una nova convocatòria per al mòdul professional d'FCT en el mateix curs acadèmic, l'equip docent podrà decidir si les hores efectuades fins al moment de la concessió de la renúncia a la convocatòria, amb un mínim de 100, li són comptabilitzades com a realitzades i, com a conseqüència, només haja de fer les hores que li falten fins a completar les assignades al dit mòdul professional. També podrà prendre esta decisió l'equip docent si la següent convocatòria de què disposa l'alumne o l'alumna correspon a un curs acadèmic posterior i es matricula en el mateix centre educatiu; si continua els estudis en un altre centre, haurà de realitzar novament el total d'hores atribuït al mòdul professional d'FCT. La sol·licitud d'ajornament de la qualificació del mòdul professional d'FCT i el reconeixement de les hores cursades es realitzarà d'acord amb el model de l'annex XIII.
3. Quan les activitats de recuperació d'un mòdul professional qualificat negativament en la convocatòria ordinària no puguen efectuar-se en període lectiu, el professor o la professora responsable del dit mòdul farà constar si considera que l'alumne o l'alumna està en condicions de realitzar autònomament les activitats planificades i afrontar amb possibilitats d'èxit l'avaluació extraordinària. Si no és així, l'alumne o l'alumna podrà decidir presentar-se a la prova de l'avaluació extraordinària o, a fi de no esgotar el nombre màxim de convocatòries establides, renunciar per una sola vegada a la convocatòria.
4. Les raons que s'al·leguen per a la renúncia han de justificar-se sempre documentalment.
Article 17. Convocatòria extraordinària o de gràcia
1. D'acord amb el que establix l'article 15 del Reial Decret 1538/2006, de 15 de desembre, es podrà sol·licitar una convocatòria extraordinària o de gràcia quan haja esgotat les convocatòries de què disposa, per motius de malaltia, discapacitat o unes altres que condicionen o impedisquen l'exercici ordinari dels estudis davant de la Direcció Territorial d'Educació corresponent.
La convocatòria extraordinària o de gràcia es concedirà, si és procedent, a títol personal i per una sola vegada per mòdul.
2. L'interessat o la interessada presentarà junt amb la sol·licitud, una certificació acadèmica que permeta comprovar que s'han esgotat les convocatòries establides sense haver superat el mòdul o els mòduls.
La Direcció Territorial d'Educació resoldrà, amb un informe previ si és procedent, de la Inspecció Educativa. En la resolució favorable figurarà el centre docent en què l'alumne o l'alumna s'haurà de matricular dels mòduls pendents.
La matrícula tindrà lloc almenys amb dos mesos d'antelació a la següent convocatòria ordinària o extraordinària. La Direcció del centre articularà el procediment i les activitats de recuperació que considere oportunes per a orientar l'alumnat. La resolució favorable de la convocatòria extraordinària o de gràcia no donarà dret a l'anul·lació de la matrícula ni a la renúncia a l'avaluació.
3. Contra les resolucions denegatòries, o en el cas de silenci administratiu que tindrà caràcter desestimatori, els interessats o les interessades podran interposar recurs d'alçada davant de la Direcció General competent en matèria de Formació Professional en el termini d'un mes a comptar des de l'endemà de la seua notificació o d'aquell en què es produïsquen els efectes del silenci.
Article 18. Convalidacions i exempcions
1. Les sol·licituds de convalidació per estudis cursats i d'exempció per correspondència amb la pràctica laboral, amb mòduls professionals d'un determinat cicle formatiu requerixen la matriculació prèvia de l'alumnat en les dites ensenyances.
2. Sense perjuí del que disposa l'article 13.8, seran objecte de convalidació els mòduls professionals, comuns a diversos cicles, de la mateixa denominació, continguts, objectius expressats com a resultats de l'aprenentatge, criteris d'avaluació i semblant duració. No obstant això i, d'acord amb l'article 45.2 del Reial Decret 1538/2006, de 15 de desembre, els que hagen superat el mòdul professional de Formació i Orientació Laboral o el mòdul professional d'Empresa i Iniciativa Emprenedora en qualsevol dels cicles formatius corresponents als títols establits a l'empara de la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, tindran convalidats els dits mòduls en qualsevol altre cicle formatiu establit a l'empara de la mateixa llei.
3. Les convalidacions de mòduls professionals dels títols de Formació Professional establits a l'empara de la Llei Orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'Ordenació General del Sistema Educatiu, amb els mòduls professionals dels títols establits a l'empara de la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, s'establixen en els annexos dels corresponents reials decrets de cada títol.
4. El mòdul de Formació i Orientació Laboral podrà ser objecte de convalidació en els termes que establisca la legislació bàsica estatal.
5. Les convalidacions de mòduls professionals de cicles formatius de grau mitjà amb matèries de Batxillerat són les que s'establixen en els annexos dels reials decrets dels corresponents títols.
6. La correspondència de les unitats de competència amb els mòduls professionals que formen les ensenyances dels títols per a la seua convalidació o exempció queda determinada en els annexos dels reials decrets que regulen cada títol.
7. La correspondència dels mòduls professionals que formen les ensenyances dels títols de Tècnic o Tècnic Superior amb les unitats de competència per a la seua acreditació queda determinada en els corresponents annexos de cada un dels títols.
8. Les convalidacions que s'establixen en este article, així com l'exempció del mòdul professional de Formació en Centres de Treball seran reconegudes per la Direcció del centre públic on conste l'expedient de l'alumnat.
Article 19. Procediment per a sol·licitar les convalidacions
1. L'alumne o l'alumna podrà presentar, durant el primer mes del curs acadèmic, en el centre docent públic on conste el seu expedient acadèmic, la sol·licitud de convalidació d'acord amb els models dels annexos XIV i XV.
2. A la petició s'adjuntarà la certificació acadèmica oficial dels estudis cursats o, si és el cas, el certificat de professionalitat, l'acreditació parcial de les competències adquirides a través de l'experiència laboral o de vies no formals de formació, segons el que disposa l'article 8 de la Llei orgànica 5/2002, de 19 de juny, de les Qualificacions i de la Formació Professional. El centre incorporarà a l'expedient acadèmic de l'alumne o l'alumna una còpia compulsada del dit document.
3. El director o la directora del centre públic on conste el seu expedient resoldrà, en el termini d'un mes a comptar des de l'endemà del dia de la presentació de la sol·licitud, la petició en un document específic el model del qual correspon a l'annex XVI reconeixent les convalidacions que són de la seua competència.
4. Per a la resta de convalidacions no previstes en l'article anterior es tramitarà una sol·licitud al Ministeri d'Educació d'acord amb el procediment següent:
a) L'alumne o l'alumna omplirà la sol·licitud, d'acord amb el model de l'annex XVI, durant el primer mes del curs acadèmic i la presentarà en l'institut d'Educació Secundària o Centre Integrat Públic de Formació Professional on es trobe el seu expedient acadèmic, i aportarà la documentació sobre la qual basa la seua petició.
b) El director o la directora del centre educatiu incorporarà una certificació en què es faça constar que l'alumne o l'alumna està matriculat o matriculada en el cicle formatiu per al qual sol·licita la convalidació i la remetrà en el termini d'un mes al Ministeri d'Educació per a la seua resolució.
5. Resolta la convalidació per l'òrgan competent, l'alumne o l'alumna haurà de presentar la dita resolució en el centre educatiu on conste l'expedient acadèmic i, si és el cas, en el centre privat al qual es trobe adscrit, perquè tinga els efectes corresponents.
6. Fins que no es resolguen les peticions, l'alumnat haurà d'assistir a les activitats de formació dels mòduls professionals la convalidació dels quals ha sol·licitat i no podrà ser proposat per a realitzar el mòdul professional de Formació en Centres de Treball ni el de Projecte si no complixen els requisits exigibles per la normativa en vigor.
7. Les resolucions es registraran per mitjà d'una còpia o un altre procediment en l'expedient acadèmic de l'alumnat. Els mòduls convalidats es consignaran en els documents d'avaluació, d'acord amb el que preveu l'article 7 d'esta orde.
Article 20. Convalidació del mòdul de llengua estrangera anglés
1. A fi que l'alumnat conega la llengua anglesa, en els seus vessants oral i escrita, que li permeta resoldre situacions que impliquen la producció i comprensió de textos relacionats amb la professió, conéixer els avanços d'altres països, realitzar propostes d'innovació en el seu àmbit professional i facilitar la seua mobilitat a qualsevol país europeu, el currículum dels cicles formatius incorpora la llengua anglesa de manera integrada en dos mòduls professionals d'entre els que componen la totalitat del cicle formatiu o, de manera transitòria, un mòdul d'Anglés Tècnic en cada curs acadèmic, la llengua vehicular del qual serà l'anglés. El currículum d'estos mòduls d'Anglés Tècnic es concreta en els respectius annexos dels cicles formatius.
2. La convalidació de mòduls professionals d'Anglés Tècnic de qualsevol cicle formatiu, que serà reconeguda per la Direcció del centre docent públic on conste l'expedient acadèmic de l'alumne o l'alumna, requerirà la matriculació prèvia en el dit mòdul professional i la presentació d'una certificació oficial per mitjà de la qual s'acredite almenys una de les situacions següents:
1) Tindre superat el mateix mòdul professional en qualsevol altre cicle formatiu cursat a la Comunitat Valenciana establit a l'empara de la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació.
2) Tindre superat el mòdul professional d'Anglés Tècnic d'un determinat curs en un cicle de grau superior, tindrà efectes de convalidació sobre el mòdul d'Anglés Tècnic del curs corresponent del cicle de grau mitjà, cursat a la Comunitat Valenciana, i establit a l'empara de la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació.
3) Acreditar el nivell de coneixement de la llengua anglesa corresponent al nivell B1 del Marc Comú Europeu de les Llengües. Per a la seua acreditació es requerirà una certificació expedida per les escoles oficials d'Idiomes o per uns altres organismes oficials nacionals o estrangers.
Article 21. Accés a la universitat
Respecte a l'accés a la universitat, caldrà ajustar-se al que disposa l'article 26 del Reial Decret 1892/2008, de 14 de novembre, pel qual es regulen les condicions per a l'accés a les ensenyances universitàries oficials de grau i els procediments d'admissió a les universitats públiques espanyoles i al que disposa el Reial Decret 558/2010, de 7 de maig, pel qual es modifica el Reial Decret 1892/2008, de 14 de novembre, o la norma que el substituïsca.
Atenent la dita normativa, els centres educatius expediran la certificació acadèmica calculant la nota mitjana del cicle formatiu, NMC, expressada amb tres xifres decimals arredonides a la mil·lèsima més pròxima i en cas d'equidistància a la superior.
Les branques de coneixement a què fa referència l'article 26. 4 del Reial Decret 1892/2008, de 14 de novembre, són les que es recullen en l'Orde EDU/1434/2009, de 29 de maig, per la qual s'actualitzen els annexos del Reial Decret 1892/2009 esmentat anteriorment.
DISPOSICIÓ ADDICIONAL
Única. Supervisió de la Inspecció Educativa
Correspon a la Inspecció Educativa assessorar i supervisar el desenrotllament del procés d'avaluació i proposar l'adopció de les mesures que contribuïsquen a millorar-lo. Amb este fi, en les seues visites als centres, els inspectors i les inspectores es reuniran amb l'equip directiu, amb el professorat i amb els altres responsables de l'avaluació, dedicant especial atenció a la valoració i anàlisi dels resultats de l'avaluació de l'alumnat i al compliment del que disposa esta orde. Per a això es farà ús dels informes dels resultats de l'avaluació final de l'alumnat el model del qual es recull a l'annex II.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Única. Queden derogades totes les disposicions d'igual o d'inferior rang que s'oposen al que disposa esta orde.
DISPOSICIONS FINALS
Primera. Modificació de l'article 8. Avaluació, certificació i titulació acadèmica, apartat 1, de l'Orde de 27 de juny de 2008, de la Conselleria d'Educació, per la qual es regula l'oferta parcial de les ensenyances dels cicles formatius de Formació Professional
Es modifica l'article 8, apartat 1, quedant vigent el que no s'ha modificat expressament.
L'article 8.1 queda redactat en els termes següents:
1. Avaluació: el procés d'avaluació, els documents d'avaluació i el trasllat d'expedient de l'alumnat matriculat en esta modalitat es regirà pels criteris establits en la normativa vigent en matèria de Formació Professional.
En l'expedient de l'alumnat, en les actes i informes d'avaluació es farà una diligència fent constar que s'ha efectuat una matrícula parcial en virtut del que establix esta orde.
L'alumnat matriculat en l'opció A quedarà integrat en el grup, configurat per a cursar el cicle formatiu, i s'inclourà en les actes d'avaluació.
L'alumnat matriculat podrà presentar-se a un màxim de quatre convocatòries a l'avaluació i qualificació final d'un mateix mòdul professional, existint únicament per a cada curs una convocatòria ordinària i una altra d'extraordinària. Podrà, igualment, sol·licitar la renúncia a l'avaluació d'un o més mòduls dels que s'haja matriculat atenent els criteris establits en la normativa vigent.
Segona. Entrada en vigor
Esta orde entrarà en vigor l'endemà del dia de la seua publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.
València, 27 d'agost de 2010
El conseller d'Educació,
ALEJANDRO FONT DE MORA TURÓN

linea
Mapa web